Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
trainen met muikorf
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
trainen met muikorf
wat vinden jullie van trainen met een muikorf ? Ik speel met het idee sien aan een muilkorf te laten wennen.
Tijdens ontmoetingen met vreemde honden probeer ik te voorkomen met het "commando" "rustig ", afhankelijk van de situatie meer of minder indringend uitgesproken, te voorkomen dat ze een snauw uitdeelt. Ze bijt echt venijnig hard, het is niet zomaar een snauwtje, en maakt daarbij geen onderscheid tussen reu of teef, jong of oud, dominant of speels enz. Alleen als de hond zich echt onderdanig opstelt, lijkt ze zich in te houden. Of als ze de overmacht te groot vindt, en niet durft.
Maar die muilkorf dus, wat vinden jullie daarvan ? Ze kan dan a. geen schade aanrichten, en b. geen succeservaringen ermee opdoen ?
Tijdens ontmoetingen met vreemde honden probeer ik te voorkomen met het "commando" "rustig ", afhankelijk van de situatie meer of minder indringend uitgesproken, te voorkomen dat ze een snauw uitdeelt. Ze bijt echt venijnig hard, het is niet zomaar een snauwtje, en maakt daarbij geen onderscheid tussen reu of teef, jong of oud, dominant of speels enz. Alleen als de hond zich echt onderdanig opstelt, lijkt ze zich in te houden. Of als ze de overmacht te groot vindt, en niet durft.
Maar die muilkorf dus, wat vinden jullie daarvan ? Ze kan dan a. geen schade aanrichten, en b. geen succeservaringen ermee opdoen ?

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik heb het ook overdacht en besloten het niet te doen.
sam is er ook zoeen die helemaal over de zeik gaat en bijna alle honden haat.
ik ben gestopt met trainen met hem omdat het een stressgedoe was wat 2 dagen aanhield.
ik ben bang dat door de muilkorf (hij wil mel, maar kan dus niet) de stress nog groter wordt.
nu ik sam lekker thuis hou, thuis met hem oefen en zo wandel dat we niet veel honden tegenkomen issie veel blijer. sam heeft gewoon geen zin in al dat contact.
als ik dat met lola zou doen ging ze kapot, die heeft mensen en dierenaandacht nodig en die gaat dus ook 2x per week mee naar de club en op visite enzo.
sam is daar de hond niet naar.
ik ben gestopt met trainen met hem omdat het een stressgedoe was wat 2 dagen aanhield.
ik ben bang dat door de muilkorf (hij wil mel, maar kan dus niet) de stress nog groter wordt.
nu ik sam lekker thuis hou, thuis met hem oefen en zo wandel dat we niet veel honden tegenkomen issie veel blijer. sam heeft gewoon geen zin in al dat contact.
als ik dat met lola zou doen ging ze kapot, die heeft mensen en dierenaandacht nodig en die gaat dus ook 2x per week mee naar de club en op visite enzo.

Orson heeft in het verleden wleeens incidenteel een muilkorf gedragen en dat is op zich altijd wel prima verlopen.
Wel kan een hond met een muilkorf ook winnarservaringen opdoen hoor alleen niet meer bijten
Bij hem is het nu eigenlijk nooit meer nodig en ik zou er enkel voor kiezen als mijn hond echt schade zou kunnnen aanrichten anders zou ik toch kiezen voor meer op mij te focussen als er iets aankomt middels training.
Wel kan een hond met een muilkorf ook winnarservaringen opdoen hoor alleen niet meer bijten

Bij hem is het nu eigenlijk nooit meer nodig en ik zou er enkel voor kiezen als mijn hond echt schade zou kunnnen aanrichten anders zou ik toch kiezen voor meer op mij te focussen als er iets aankomt middels training.
- Zoie
- Zeer actief
Het rare is dat sien heel goed is met b.v. de honden van claudia haar roedeltje weaarin ze geleefd heeft. Als ze die ontmoet gaat ze uit haar dak van blijdschap.massam schreef:ik heb het ook overdacht en besloten het niet te doen.
Het is ook niet zo dat ze op elke hond freakt. Maar toch vaak dan nog die gemene knauw.
Ik voorkom het mestal, maar niet altijd. IIG heb uik het nog lang niet opgegeven met sien, voorlopig blijven we heel hard werken aan acceptabel gedrag, hiewel ze m.i. nooit vriendelijk zal worden naar vreemde honden.
Hoe ze zou reageren op een muilkorf, weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik zelf wat rustiger met haar zou kunnen trainen, als er niet steeds de druk van de knauw achterzat.

- Zoie
- Zeer actief
echt gaatjes maakt ze niet, maar als ze een blijde speelse jonge labrador pup, ik noem maar wat, een gemene knauw geeft, ben ik ook niet blij, en het baasje ook niet.tineke schreef:Orson heeft in het verleden wleeens incidenteel een muilkorf gedragen en dat is op zich altijd wel prima verlopen.
Wel kan een hond met een muilkorf ook winnarservaringen opdoen hoor alleen niet meer bijten![]()
Het nadeel van op mij focussen vind ik dat ze zo dus nooit leert een vreemde hond te ontmoeten zonder gedoe. En echt voorkomen kan je het toch niet, want in de stervensdrukke uitlaatgebieden komen die vreemde honden toch wel. In het bijzonder als ik met een balletje ga fixeren, wat op zich heel goed werkt.

Ja dat is ook wel zo.Zoie schreef:echt gaatjes maakt ze niet, maar als ze een blijde speelse jonge labrador pup, ik noem maar wat, een gemene knauw geeft, ben ik ook niet blij, en het baasje ook niet.tineke schreef:Orson heeft in het verleden wleeens incidenteel een muilkorf gedragen en dat is op zich altijd wel prima verlopen.
Wel kan een hond met een muilkorf ook winnarservaringen opdoen hoor alleen niet meer bijten![]()
Het nadeel van op mij focussen vind ik dat ze zo dus nooit leert een vreemde hond te ontmoeten zonder gedoe. En echt voorkomen kan je het toch niet, want in de stervensdrukke uitlaatgebieden komen die vreemde honden toch wel. In het bijzonder als ik met een balletje ga fixeren, wat op zich heel goed werkt.

Orson geeft overigens die jonge speelse lab niet direct een knauw maar na verloop van een tijdje moet die wel opzouten van hem.
Nu kan hij aan de lijn blijven lopen en zich op Jan of mij focussen en de ''indringer'' links laten liggen zover is hij nu inmiddels wel.
Wij kiezen juist voor op ons focussen want hij hoeft niet echt een vreemde hond te ontmoeten van ons hij heeft daar in de regel geen behoefte aan.
Het negeren van die hond is voor ons genoeg.
Hij heeft een vast aantal speelvriendjes en daar kan hij goed mee overweg en dat is voor ons en hem voldoende.
Het is inderdaad bijna onmogelijk ,tenzij je echt op hele vreemde tijden gaat lopen

- M@scha
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
toch ben ik je nog wel eens tegengekomen, al herkende je me ( toen ) niettineke schreef:[Het is inderdaad bijna onmogelijk ,tenzij je echt op hele vreemde tijden gaat lopen,om niemand tegen te komen.

Ik denk dat dat ook wel een verschil is, mensen zullen eerder geneigd zijn hun hond bij zich te houden / roepen als ze zien dat jij een ontmoeting probeert te vermijden met je grote stoere honden. Bij mij hebben ze al snel iets van, acht stel je niet zo aan met die kleine hondjes van je, die van mij doen toch niks.
En alleen op vreemde tijden lopen past nu eenmaal slecht in mijn leven, gezien mijn werktijden ( al probeer ik al te grote drukte natuurlijk wel te vermijden. )
Laatst gewijzigd door Zoie op 11 apr 2006 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
Nee dan heb ik je zeker niet gezienZoie schreef:toch ben ik je nog wel eens tegengekomen, al herkende je me ( toen ) niettineke schreef:[Het is inderdaad bijna onmogelijk ,tenzij je echt op hele vreemde tijden gaat lopen,om niemand tegen te komen.
( denk ik )
Ik denk dat dat ook wel een verschil is, mensen zullen eerder geneigd zijn hun hond bij zich te houden / roepen als ze zien dat jij een ontmoeting probeert te vermijden met je grote stoere honden. Bij mij hebben ze al snel iets van, acht stel je niet zo aan met die kleine hondjes van je, die van mij doen toch niks.
En alleen op vreemde tijden lopen past nu eenmaal slecht in mijn leven, gezien mijn werktijden ( al probeer ik al te grote drukte natuurlijk wel te vermijden. )

Er zal zeker verschillend op onze honden worden gereageerd dat geloof ik graag

Het is ook best mogelijk om op de reguliere tijden de drukte wat te mijden er zijn echt pieken qua uitlaattijden en als je die mijd lukt het meestal aardig.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Als ze wel prima overweg kan met honden die ze kent, is het dan geen betere optie om zoveel mogelijk honden te leren kennen? Lilo hapt ook in vreemde (grote) honden als ze de kans krijgt, maar door altijd op dezelfde tijd in hetzelfde gebied te lopen gaan er dagen voorbij zonder dat we een 'enge' hond tegenkomen. En het is een soort, um, hoe noem je dat, een soort zichzelf versterkend proces, in die zin dat ze nu bijvoorbeeld goed overweg kan met twee Leonbergers en drie Airdale terriers en een miljoen goldens, dus een vreemde hond van die rassen gaat ze gewoon vriendelijk hallo zeggen. Zou Sien bijvoorbeeld nog in beagles happen als ze vier beaglevriendjes had?Zoie schreef:Het rare is dat sien heel goed is met b.v. de honden van claudia haar roedeltje weaarin ze geleefd heeft. Als ze die ontmoet gaat ze uit haar dak van blijdschap.massam schreef:ik heb het ook overdacht en besloten het niet te doen.
Het is ook niet zo dat ze op elke hond freakt. Maar toch vaak dan nog die gemene knauw.
Ik voorkom het mestal, maar niet altijd. IIG heb uik het nog lang niet opgegeven met sien, voorlopig blijven we heel hard werken aan acceptabel gedrag, hiewel ze m.i. nooit vriendelijk zal worden naar vreemde honden.
Hoe ze zou reageren op een muilkorf, weet ik natuurlijk ook niet. Maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik zelf wat rustiger met haar zou kunnen trainen, als er niet steeds de druk van de knauw achterzat.
Ik vind muilkorven op zich een goeie oplossing om ernstige bijttoestanden te voorkomen, maar in jouw geval vind ik het beetje klinken alsof je je al hebt neergelegd bij Siens gedrag. En in mijn idee kan ze nog zover komen.
Misschien vergelijk ik Sien veel te veel met Lilo hoor, het blijven natuurlijk twee verschillende honden met een verschillende achtergrond, die wellicht een verschillende aanpak nodig hebben. Maar ik lees zoveel herkenbare dingen in jouw berichten over Sien, dat ik me blijf afvragen of de Lilo-aanpak ook niet zou werken voor Sien. Lilo was immers in het begin nog veel erger dan Sien, die gilde hysterisch dat elke andere hond dood moest.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Zoie
- Zeer actief
Ze kan alleen prima overweg met de honden waarmee ze in de roedel heeft geleefd. De andere bekende honden van het uitlaatveldje die ze kent accepteert ze soms, wat niet wil zeggen dat ze goed met ze opschiet, maar soms ook niet. Ze heeft er al twee flink te pakken gehad.Hanneke2 schreef:Als ze wel prima overweg kan met honden die ze kent, is het dan geen betere optie om zoveel mogelijk honden te leren kennen?Zoie schreef:Het rare is dat sien heel goed is met b.v. de honden van claudia haar roedeltje weaarin ze geleefd heeft. Als ze die ontmoet gaat ze uit haar dak van blijdschap.massam schreef:ik heb het ook overdacht en besloten het niet te doen.
Het zijn beslist niet alleen enge honden, het is beslist niet alleen angstbijten. Ze accepteert gewoon geen vreemde hond waar zij loopt, en in het bijzonder niet op plaatsen die ze als haar territorium beschouwt. En dan maakt het niks uit of ze ze een of tien keer tegen komt.Lilo hapt ook in vreemde (grote) honden als ze de kans krijgt, maar door altijd op dezelfde tijd in hetzelfde gebied te lopen gaan er dagen voorbij zonder dat we een 'enge' hond tegenkomen.
Het enige wat haar lijkt af te remmen, is druk van mij, of angst van haarzelf of een combinatie van beide. Met weinig druk kan ik haar b.v. door een roedeltje honden leiden, maar dat is ongetwijfeld ook omdat ze zelf niet goed durft.
Ze hapt in alles, van cane corso tot labradorpup en ze maakt geen nieuwe vriendjes, dus het proces speelt zich niet af. Helaas.En het is een soort, um, hoe noem je dat, een soort zichzelf versterkend proces, in die zin dat ze nu bijvoorbeeld goed overweg kan met twee Leonbergers en drie Airdale terriers en een miljoen goldens, dus een vreemde hond van die rassen gaat ze gewoon vriendelijk hallo zeggen. Zou Sien bijvoorbeeld nog in beagles happen als ze vier beaglevriendjes had?
Het idee van de muilkorf is dat ze op die manier geen succeservaringen opdoet ( gillende honden die bang voor haar worden. ) Niks opgeven dus in die zin. Maar ik moet je wel toegeven dat ik het in wezen somber inzie. Als ze zo af en toe nog eens een vriendje maakte, dan had je iets om op te bouwen, maar ze benadert elke hond met een agressieve intentie, zonder onderscheid.Ik vind muilkorven op zich een goeie oplossing om ernstige bijttoestanden te voorkomen, maar in jouw geval vind ik het beetje klinken alsof je je al hebt neergelegd bij Siens gedrag. En in mijn idee kan ze nog zover komen.
Het vervelende is dat het niet bij gillen blijft, ze gilt helemaal niet, ze klapt er gewoon zonder pardon op.Misschien vergelijk ik Sien veel te veel met Lilo hoor, het blijven natuurlijk twee verschillende honden met een verschillende achtergrond, die wellicht een verschillende aanpak nodig hebben. Maar ik lees zoveel herkenbare dingen in jouw berichten over Sien, dat ik me blijf afvragen of de Lilo-aanpak ook niet zou werken voor Sien. Lilo was immers in het begin nog veel erger dan Sien, die gilde hysterisch dat elke andere hond dood moest.
Ik heb het overigens even helemaal gehad, sien gaat niet meer los tenzij ... Het is domweg niet acceptabel wat ze doet, en zolang ik er geen oplossing voor heb, wil ik het risico niet meer nemen.

- Zoie
- Zeer actief
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoie
- Zeer actief
nee, die mogelijkheid is er niet. Vanmorgen kwam ik om 8.00 uur thuis uit mijn werk, en ga dan de honden uitlaten. In de duinen, het rustigste plekje dat ik kan bedenken op dat tijdstip. En ze klapte op een hond, en ik had het even helemaal gehad, en ben weer naar huis gegaan.**Tamara** schreef:Is er dan geen mogelijkheid om andere honden te ontwijken?
Aan de lijn heb je dikke kans dat het alleen maar erger word....
Daarom zeg ik, ze past als ze zo blijft slecht in mijn leven. Het is helaas niet anders.

- M@scha
- Zeer actief
ik kom elke ochtend 2 dezelfde mensen tegen...tineke schreef:Ja dat is het enige gevaar eraan want als ik iemand tegen kom heeft die meestal ook een reden om zo vroeg te lopenmassam schreef:rare tijden![]()
oh zoals ik doe hihihi![]()
![]()
Het gebeurt me overigens wel zelden hoor dat ik iemand tegenkom
en met sam gaat het door taining en zijn behandeling zo goed dat hij nu al zover is dat ie went aan andere honden, dus hij valt naar deze honden niet meer uit, kijkt alleen nog heel geinteresseerd...
dat is al 80% vooruitgang!!! zeker als je je bedenkt dat 1 van de 2 personen die ik tegenkom 3 flippende honden bij zich heeft. ze houdt ze super bij zich gelukkig, maar voor sam was dat altijd al reden om uit zijn plaat te gaan en dat is al een heel end over

- Annelies
- Zeer actief
Ik heb eigenlijk geen idee wat muilkorven verder voor gevolgen heeft, maar je klinkt in ieder geval behoorlijk wanhopig, Jan...en ik kan me daar iets bij voorstellen...Zoie schreef:nee, die mogelijkheid is er niet. Vanmorgen kwam ik om 8.00 uur thuis uit mijn werk, en ga dan de honden uitlaten. In de duinen, het rustigste plekje dat ik kan bedenken op dat tijdstip. En ze klapte op een hond, en ik had het even helemaal gehad, en ben weer naar huis gegaan.**Tamara** schreef:Is er dan geen mogelijkheid om andere honden te ontwijken?
Daarom zeg ik, ze past als ze zo blijft slecht in mijn leven. Het is helaas niet anders.
De stress die jij hebt als je met Sien loopt zal voor haar toch ook duidelijk voelbaar zijn en dus weerslag hebben op haar gedrag op dat moment?

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat kan ik heel goed begrijpen Wij hebben ons toen ook aan moeten passen dat chika van sociale pup naar hondaanvallende puber veranderde. Dat vergt aanpassingsvermogen en dan moet dan ook wel kunnen.Zoie schreef:nee, die mogelijkheid is er niet. Vanmorgen kwam ik om 8.00 uur thuis uit mijn werk, en ga dan de honden uitlaten. In de duinen, het rustigste plekje dat ik kan bedenken op dat tijdstip. En ze klapte op een hond, en ik had het even helemaal gehad, en ben weer naar huis gegaan.**Tamara** schreef:Is er dan geen mogelijkheid om andere honden te ontwijken?
- Zoie
- Zeer actief
Dat wil ik niet uitsluiten, ik merk aan spok dat hij uit zijn doen is, omdat ik het ben.Annelies schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat muilkorven verder voor gevolgen heeft, maar je klinkt in ieder geval behoorlijk wanhopig, Jan...en ik kan me daar iets bij voorstellen...Zoie schreef:nee, die mogelijkheid is er niet. Vanmorgen kwam ik om 8.00 uur thuis uit mijn werk, en ga dan de honden uitlaten. In de duinen, het rustigste plekje dat ik kan bedenken op dat tijdstip. En ze klapte op een hond, en ik had het even helemaal gehad, en ben weer naar huis gegaan.**Tamara** schreef:Is er dan geen mogelijkheid om andere honden te ontwijken?
De stress die jij hebt als je met Sien loopt zal voor haar toch ook duidelijk voelbaar zijn en dus weerslag hebben op haar gedrag op dat moment?
Maar ik geloof helaas niet dat dat de kern van het probleem is. Was het maar zo.

- Annelies
- Zeer actief
Nee...ik bedoel eigenlijk dat het daardoor wellicht verergert..??Zoie schreef:Dat wil ik niet uitsluiten, ik merk aan spok dat hij uit zijn doen is, omdat ik het ben.Annelies schreef:Ik heb eigenlijk geen idee wat muilkorven verder voor gevolgen heeft, maar je klinkt in ieder geval behoorlijk wanhopig, Jan...en ik kan me daar iets bij voorstellen...Zoie schreef:nee, die mogelijkheid is er niet. Vanmorgen kwam ik om 8.00 uur thuis uit mijn werk, en ga dan de honden uitlaten. In de duinen, het rustigste plekje dat ik kan bedenken op dat tijdstip. En ze klapte op een hond, en ik had het even helemaal gehad, en ben weer naar huis gegaan.**Tamara** schreef:Is er dan geen mogelijkheid om andere honden te ontwijken?
Maar ik geloof helaas niet dat dat de kern van het probleem is. Was het maar zo.

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- Zoie
- Zeer actief
Het zal niet anders kunnen.**Tamara** schreef:[
Ja dat kan ik heel goed begrijpen Wij hebben ons toen ook aan moeten passen dat chika van sociale pup naar hondaanvallende puber veranderde. Dat vergt aanpassingsvermogen en dan moet dan ook wel kunnen.
Ik vrees dat er gewoon geen alternatief voor haar zal zijn dan dat ze vaak aangelijnd moet zijn, en maar af en toe los kan. Ik zie geen alternatief, want haar gedrag is domweg onacceptabel zoals het is.

- Zoie
- Zeer actief
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar daar is toch wel mee te leven? Ga je lekker fietsen en op zoek naar omheinde velden waar ze wel even de benen kunnen strekken.Zoie schreef:Het zal niet anders kunnen.**Tamara** schreef:[
Ja dat kan ik heel goed begrijpen Wij hebben ons toen ook aan moeten passen dat chika van sociale pup naar hondaanvallende puber veranderde. Dat vergt aanpassingsvermogen en dan moet dan ook wel kunnen.
Ik vrees dat er gewoon geen alternatief voor haar zal zijn dan dat ze vaak aangelijnd moet zijn, en maar af en toe los kan. Ik zie geen alternatief, want haar gedrag is domweg onacceptabel zoals het is.
- Zoie
- Zeer actief
Er valt wel mee te leven, maar druist wel tegen alles in wat ik onder een goed hondenleven versta, iig voor een type hond dat sien is.**Tamara** schreef:Maar daar is toch wel mee te leven? Ga je lekker fietsen en op zoek naar omheinde velden waar ze wel even de benen kunnen strekken.Zoie schreef:Het zal niet anders kunnen.**Tamara** schreef:[
En zeer zeker ook voor spok, die anders gewend is.
En omheinde veldjes waar ik mijn honden los kan laten zonder andere honden tegen te komen, zijn hier niet. Waar je hond los mag, daar kom je andere honden tegen, waar het niet mag maar kan, ook.
Zelfs midden in de nacht kom ik met Luna nog honden tegen ! Die overigens een stuk makkelijker en toleranter dan sien is.

- Zoie
- Zeer actief
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan word het inderdaad erg lastig. Wij hebben de mazzel dat we verschillende routes kunnen lopen van een uur waar we eigenlijk geen honden tegenkomen en als we ze tegenkomen zijn het bekende honden of we hebben de mogelijkheid om uit te wijken. het zijn alleen wel stukken gras langs wegen dus los kunnen ze niet. Maar ja je moet wel die mazzel hebbend at je dat hebt in je omgevingZoie schreef:Er valt wel mee te leven, maar druist wel tegen alles in wat ik onder een goed hondenleven versta, iig voor een type hond dat sien is.**Tamara** schreef:Maar daar is toch wel mee te leven? Ga je lekker fietsen en op zoek naar omheinde velden waar ze wel even de benen kunnen strekken.Zoie schreef:Het zal niet anders kunnen.**Tamara** schreef:[
En zeer zeker ook voor spok, die anders gewend is.
En omheinde veldjes waar ik mijn honden los kan laten zonder andere honden tegen te komen, zijn hier niet. Waar je hond los mag, daar kom je andere honden tegen, waar het niet mag maar kan, ook.
Zelfs midden in de nacht kom ik met Luna nog honden tegen ! Die overigens een stuk makkelijker en toleranter dan sien is.
Nou ja je kan een muilkorf altijd proberen. en als het niet werkt kan ie heel snel weer af...
- Zoie
- Zeer actief
Maar dat is precies mijn punt, dat ze los moeten kunnen. Spok is gewend drie a vijf uur per dag los te lopen en te rennen in relatieve vrijheid. In het bos, en in de duinen.; Die kan en wil ik niet op dit soort rondjes trakteren.**Tamara** schreef:[het zijn alleen wel stukken gras langs wegen dus los kunnen ze niet. ...
Trouwens, ook sien geniet van zilke wandelingen met volle teugen, maar helaas, ik zie niet in op dit moment dat ik haar die vrijheid ook kan geven.
Laatst gewijzigd door Zoie op 12 apr 2006 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar spok los en sien vast is dan dus geen optie?Zoie schreef:Maar dat is precies mijn punt, dat ze los moeten kunnen. Spok is gewend drie a vijf uur per dag los te lopen en te rennen in relatieve vrijheid. Die kan en wil ik niet op dit soort rondjes trakteren.**Tamara** schreef:[het zijn alleen wel stukken gras langs wegen dus los kunnen ze niet. ...
- Zoie
- Zeer actief
Ja, zoiets moet het dan wel worden. Maar voor sien is dat geen oplossing.**Tamara** schreef:Maar spok los en sien vast is dan dus geen optie?Zoie schreef:Maar dat is precies mijn punt, dat ze los moeten kunnen. Spok is gewend drie a vijf uur per dag los te lopen en te rennen in relatieve vrijheid. Die kan en wil ik niet op dit soort rondjes trakteren.**Tamara** schreef:[het zijn alleen wel stukken gras langs wegen dus los kunnen ze niet. ...