Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen fokken met uitmuntende honden?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Martijn schreef:
massam schreef:ben ik helemaal met je eens, maar de vraag was hier of je alleen met uitmuntende honden die op show zo geplaatst zijn mag fokken..
En mijn antwoord was dat dat aan het ras ligt. :wink:
dat snap ik nu :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

allagamma schreef:
Marion. schreef:Laat ik het anders zeggen :mrgreen:

Er zijn tig kampioenen bij de Goldens waar ik never een pup van zou willen. Hoe mooi hun kleur ook is, hoe geweldig ze het ook in de ring doen, hoe prachtig ze hun staart ook dragen :wink:
Duidelijk een bevestiging van wat ik vind van stambomen; het zegt niet alles dus.
:blah:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Inge O schreef:ik ben het helemaal met tamara (bowietamara :wink: ), marc en anne (starfleet) eens.

ik laat mijn honden wel af en toe 'zien' op evenementen waar op z'n minst een groot aantal rasgenoten is, zodat ik ook voor mezelf een beeld en een oordeel kan vormen, maar verder gruwel ik van het geshop in U-tjes, CACIB's en kampioenschappen. wat zegt nou 1U als je maar met z'n tweeën in de ring stond, bevoorbeeld? rijg er zo een paar aan elkaar, zoek je keurmeesters uit, en je hebt zó een 'kampioenstitel' te pakken :roll: .

sommige ZG-honden vind ik dus waardevoller dan sommige U-honden.
lol, daar spreek je jezelf toch tegen...je hebt zo een kampioenstitel te pakken als je je shows maar goed uitziet, tja voor die titel zijn 4 u-tjes nodig...dus als het zo makkelijk is zou ook dat ene u-tje om mee te fokken voor een doorsnee eigenaar toch mogelijk moeten zijn ;) Is dan een kwestie van inzet van de eigenaar, ontbreekt die moet je imho al helemaal niet fokken :P

Maare vind dat er in kleine populaties best met zg, of bij de SWH kan ik me zelfs g-tjes voorstellen gefokt mag worden. is dan wel afhankelijk van de lijn, de gekozen combinatie, en met zo een teef mogen dan natuurlijk niet meerdere nesten gefokt worden...
Bij grote populaties mag je meer eisen van een hond, enerzijds dan dat u-tje, anderzijds bv uitgesproken rastypisch karakter, een goede werkhond ofzo..
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

nanoekie schreef:
Inge O schreef:ik ben het helemaal met tamara (bowietamara :wink: ), marc en anne (starfleet) eens.

ik laat mijn honden wel af en toe 'zien' op evenementen waar op z'n minst een groot aantal rasgenoten is, zodat ik ook voor mezelf een beeld en een oordeel kan vormen, maar verder gruwel ik van het geshop in U-tjes, CACIB's en kampioenschappen. wat zegt nou 1U als je maar met z'n tweeën in de ring stond, bevoorbeeld? rijg er zo een paar aan elkaar, zoek je keurmeesters uit, en je hebt zó een 'kampioenstitel' te pakken :roll: .

sommige ZG-honden vind ik dus waardevoller dan sommige U-honden.
lol, daar spreek je jezelf toch tegen...je hebt zo een kampioenstitel te pakken als je je shows maar goed uitziet, tja voor die titel zijn 4 u-tjes nodig...dus als het zo makkelijk is zou ook dat ene u-tje om mee te fokken voor een doorsnee eigenaar toch mogelijk moeten zijn ;) Is dan een kwestie van inzet van de eigenaar, ontbreekt die moet je imho al helemaal niet fokken :P

Maare vind dat er in kleine populaties best met zg, of bij de SWH kan ik me zelfs g-tjes voorstellen gefokt mag worden. is dan wel afhankelijk van de lijn, de gekozen combinatie, en met zo een teef mogen dan natuurlijk niet meerdere nesten gefokt worden...
Bij grote populaties mag je meer eisen van een hond, enerzijds dan dat u-tje, anderzijds bv uitgesproken rastypisch karakter, een goede werkhond ofzo..
Waarin spreekt ze zichzelf tegen dan :denken:
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Als het ogenschijnlijk zo makkelijk is een u , nee zelfs een kampioenstiutel te halen op een show, moet het voor elke idioot mogelijk zijn een zg-tje te halen...gewoon goed plannen is dat dan...tsja, heb je onder deze omstandigheden nog een hond die slechts zg zou halen ben je als fokker toch erg stom bezig :p, en heb je in mijn ogen nniet een hond met betere kwaliteit...
maar je hebt gelijk dat ik er meer in lees dan dat er daadwerkelijk staat ;)
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

nanoekie schreef:Als het ogenschijnlijk zo makkelijk is een u , nee zelfs een kampioenstiutel te halen op een show, moet het voor elke idioot mogelijk zijn een zg-tje te halen...gewoon goed plannen is dat dan...tsja, heb je onder deze omstandigheden nog een hond die slechts zg zou halen ben je als fokker toch erg stom bezig :p, en heb je in mijn ogen nniet een hond met betere kwaliteit...
maar je hebt gelijk dat ik er meer in lees dan dat er daadwerkelijk staat ;)
Ok, want Inge O sprak zichzelf niet tegen zoals ik het las :wink:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

bulletjebe schreef:Er zijn fokhonden en showhonden en als je als fokker zelf het verschil niet weet, moet je bij jezelf te rade gaan.

Als het zo was dat alleen kampioenen gezonde honden voortbrachten, was het snel gedaan met alle rasgebonden gebreken.
En hoe zou je dat moeten weten dan? Naar mijn idee moet je dan eerst fokken met je teef voordat je weet wat eruit komt?
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal nog even uitleg geven hoe ik op deze vraag kom.

Als ik kijk naar mijn chika zie ik geen uitmuntende showhond. Ze heeft nog nooit een U gehaald en zal dat ook nooit halen. Te smalle snoet, te weinig gehoekt, mag meer voorborst hebben en slaat onder de draf uit met haar voorpoot. Ze heeft dan wel weer een mooie donkere kleur en een mooie hoge staartaanzet en goed geplaatste oren, maar die andere puntjes maakt dat ze NOOIT een U zal halen. En mijn Chika is natuurlijk niet de enigste. Zo zijn er veel meer honden. En zo zijn er ook honden die wel ingezet gaan worden voor de fokkerij terwijl er qua uiterlijk veel mooiere honden rondlopen. Ik vraag me dan dus af hoeveel waarde een ZGhond (om het maar ff zo te zeggen) voor het ras zal hebben.

Als ik dan kijk naar de akita zijn er vrij weinig lijnen (noem je dat zo) waarmee je kan fokken. Er zijn weinig dekreuen en 1 reu uit italie is zoveel gebruikt dat hij in heel veel lijnen voorkomt. Misschien kan je het dan bij dat ras dus wel veroorloven om met een hond te fokken die minder rastypisch is. Maar aan de andere kant is het ras pas sinds 2000 weer in opbouw en zou je dus eigenlijk alleen bepaalde honden moeten gebruiken om het uiterlijk te krijgen waar we (zij) naartoe willen werken (fokken).

Rassen als de golden retriever en de labrador zijn er natuurlijk heel veel van en kan je dan naar mijn idee veel kieskeuriger zijn.

Over dat kampioenshond x kampioenshond niet kampioenspups hoeft te zijn weten we wel, maar ja in hoeverre kan een ZG hond wel kampioenshonden voortbrengen. Daar kom je denk ik alleen maar achter door het te proberen. Maar ja is het het dan wel waard om te proberen.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

allagamma schreef:

Er zijn tig kampioenen bij de Goldens waar ik never een pup van zou willen. Hoe mooi hun kleur ook is, hoe geweldig ze het ook in de ring doen, hoe prachtig ze hun staart ook dragen :wink:
Duidelijk een bevestiging van wat ik vind van stambomen; het zegt niet alles dus.
Zeg allagammie ga jij es ff wieberen uit dit topic. Ik ben hier om wat te leren zodat als ik wel ooit eens een nest ga fokken dat ik weet waar ik mee bezig ben en niet zomaar wat aan ga klungelen zoals jij.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

**Tamara** schreef:Over dat kampioenshond x kampioenshond niet kampioenspups hoeft te zijn weten we wel, maar ja in hoeverre kan een ZG hond wel kampioenshonden voortbrengen. Daar kom je denk ik alleen maar achter door het te proberen. Maar ja is het het dan wel waard om te proberen.
Dat heb ik niet gezegd; ik had het over gezondheid en rasgebonden gebreken die er nou eenmaal zijn.

Daarom kan het voorkomen dat je honden moet inzetten die dan waarschijnlijk ZG-hond genoemd worden, maar die gezond zijn en uit een gezonde achterlijn komen met ouders die oud worden en nooit geopereerd zijn aan het een of ander.

Dat bedoelde ik.

Uiterlijk maakt geen hond, er speelt meer mee. Als later een pupkoper bij jou aanklopt omdat er een erfelijk gebrek is opgedoken; kun je maar moeilijk zeggen: jaa, maar de moeder is een U-hond dus die is geschikt om mee te fokken. Daar hebben ze dan echt geen boodschap aan hoor :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

**Tamara** schreef:
allagamma schreef:

Zeg allagammie ga jij es ff wieberen uit dit topic. Ik ben hier om wat te leren zodat als ik wel ooit eens een nest ga fokken dat ik weet waar ik mee bezig ben en niet zomaar wat aan ga klungelen zoals jij.
Hihi. Je weet het leuk te brengen :mrgreen: :smile: :smile: :smile:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Martijn schreef:
Ik vind dat geargumenteer tegen showresultaten alsof dat ten koste van al het andere gaat echt weer iets van mensen die het niet begrepen hebben.
Je fokt alleen met honden die én gezond zijn én een correct karater hebben én een U kunnen halen. Anders heb je domweg niet het beste exemplaar dat je kunt krijgen en waarom moet je er dan mee fokken?

Fokken doe je zo goed mogelijk of je doet het niet. Half werk met levende have vind ik stuitend.
Jaja dus alleen met een handje vol kampioenen fokken (lekker voor de genenpool) die ook nog eens een superkarakter hebben en gezond zijn.
Hoeveel blijven er dan over denk je?
O ja en ze mogen ook nog niks kosten want we hebben het over dieren en geen handelswaar. :slaap:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Essy schreef:
Martijn schreef:
Ik vind dat geargumenteer tegen showresultaten alsof dat ten koste van al het andere gaat echt weer iets van mensen die het niet begrepen hebben.
Je fokt alleen met honden die én gezond zijn én een correct karater hebben én een U kunnen halen. Anders heb je domweg niet het beste exemplaar dat je kunt krijgen en waarom moet je er dan mee fokken?

Fokken doe je zo goed mogelijk of je doet het niet. Half werk met levende have vind ik stuitend.
Jaja dus alleen met een handje vol kampioenen fokken (lekker voor de genenpool) die ook nog eens een superkarakter hebben en gezond zijn.
Hoeveel blijven er dan over denk je?
O ja en ze mogen ook nog niks kosten want we hebben het over dieren en geen handelswaar. :slaap:
Ik denk dat er een groot verschil zit (helemaal bij rassen waar veel vertegenwoordigers van op show lopen) tussen een U kunnen halen, zoals Martijn zegt, en jouw handje vol kampioenen.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
**Tamara** schreef:Over dat kampioenshond x kampioenshond niet kampioenspups hoeft te zijn weten we wel, maar ja in hoeverre kan een ZG hond wel kampioenshonden voortbrengen. Daar kom je denk ik alleen maar achter door het te proberen. Maar ja is het het dan wel waard om te proberen.
Dat heb ik niet gezegd; ik had het over gezondheid en rasgebonden gebreken die er nou eenmaal zijn.

Daarom kan het voorkomen dat je honden moet inzetten die dan waarschijnlijk ZG-hond genoemd worden, maar die gezond zijn en uit een gezonde achterlijn komen met ouders die oud worden en nooit geopereerd zijn aan het een of ander.

Dat bedoelde ik.

Uiterlijk maakt geen hond, er speelt meer mee. Als later een pupkoper bij jou aanklopt omdat er een erfelijk gebrek is opgedoken; kun je maar moeilijk zeggen: jaa, maar de moeder is een U-hond dus die is geschikt om mee te fokken. Daar hebben ze dan echt geen boodschap aan hoor :wink:
ow sorry, maar die was ook niet specifiek aan jou hoor :wink:
En was ook geen reactie op jou bericht, deze overigens wel:
**Tamara** schreef:
bulletjebe schreef: Er zijn fokhonden en showhonden en als je als fokker zelf het verschil niet weet, moet je bij jezelf te rade gaan.

Als het zo was dat alleen kampioenen gezonde honden voortbrachten, was het snel gedaan met alle rasgebonden gebreken.

En hoe zou je dat moeten weten dan? Naar mijn idee moet je dan eerst fokken met je teef voordat je weet wat eruit komt?
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

**Tamara** schreef:
bulletjebe schreef: Er zijn fokhonden en showhonden en als je als fokker zelf het verschil niet weet, moet je bij jezelf te rade gaan.

Je moet niet met je teef fokken omdat ze U haalt op shows; je moet met je teef fokken omdat ze geschikt is om mee te fokken én U haalt op shows, (als dat belangrijk is in een bep. ras) in mijn optiek :wink:

Uiterlijk is subjectief en je kunt met je U hond net zo makkelijk de volgende show de ring uit moeten met ZG. Je kunt ook met een hond showen en foutjes verbergen waardoor je ook een U haalt, terwijl die hond dat niet verdient etc. etc. Alles is mogelijk op de shows, dat zegt mij minder dan fokgeschiktheid van een hond.

Je weet idd pas wat je teef vererft (of je reu) als je ermee fokt, maar bedenk dat er altijd een combinatie nodig is, dus de pups krijgen eigenschappen van pa en ma en de voorouders. Het is daarom veel belangrijker om de lijn goed na te gaan op datgene wat je wilt fokken en om te kijken of het gezien de ouders/kinderen/overige familie van jouw hond goed is om jouw hond in te zetten.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
**Tamara** schreef:

Je moet niet met je teef fokken omdat ze U haalt op shows; je moet met je teef fokken omdat ze geschikt is om mee te fokken én U haalt op shows, (als dat belangrijk is in een bep. ras) in mijn optiek :wink:

Uiterlijk is subjectief en je kunt met je U hond net zo makkelijk de volgende show de ring uit moeten met ZG. Je kunt ook met een hond showen en foutjes verbergen waardoor je ook een U haalt, terwijl die hond dat niet verdient etc. etc. Alles is mogelijk op de shows, dat zegt mij minder dan fokgeschiktheid van een hond.

Je weet idd pas wat je teef vererft (of je reu) als je ermee fokt, maar bedenk dat er altijd een combinatie nodig is, dus de pups krijgen eigenschappen van pa en ma en de voorouders. Het is daarom veel belangrijker om de lijn goed na te gaan op datgene wat je wilt fokken en om te kijken of het gezien de ouders/kinderen/overige familie van jouw hond goed is om jouw hond in te zetten.
Oke op die manier. Ja in ga in dit geval uit van een teef die een uitstekende gezondheid heeft en een goed karakter (overigens niet gebaseerd op mijn eigen teef die ik eerder noemde want die is niet getest op de erfelijke ziektes die bij het ras voorkomen ) Vandaar dat ik het nu even alleen over uiterlijk heb en de rest erbuiten laat omdat ik aanneem dat de fokkers hier alleen maar fokken met gezonde honden met goede karakters.

Overigens heb ik in een eerder bericht uitgelegd over wat voor soort hond ik het heb. Een hond die de ene keer een U haalt en de andere keer een ZG is wat anders als een hond die nooit een U zal halen.

Over je laatste stukje tekst, je hebt helemaal gelijk :wink:
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Een fokker die niet hoog streeft, op alle vlakken, produceert geen kwaliteit.

Dat vind ik nu een hele goede zin.

En verder...
Volgens mij fok je ook om je ras te verbeteren. Met Aura van mij ben ik net aan het showen. Ze heeft op kleine shows goede resultaten gehaald, en op goes een U en Leiden een ZG.
Ik weet van haar dat ze een lage staartaanzet heeft en dat dr ondertanden niet helemaal mooi op een rij staan.
Er zijn nu keurmeesters die daar wat over zullen zeggen, en andere weer niet.
Maar ik fok ook om te verbeteren, dus stel je voor dat ze door in ieder geval die 2 punten alleen maar ZG zou halen, zou dat niet hoeven betekenen dat ik niet met haar zou fokken, want die punten moet je weer verbeteren met een geschikte reu, zodat haar puppies wel goed zijn op die vlakken.
En zo zou er eigenlijk bij elk ras naar moeten worden gekeken. Ok bij sommige rassen kun je wat strenger zijn daarin, maar over het algemeen wordt er toch gefokt om te verbeteren, en niet te vermeerderen.

En buiten dat, een ZG betekend toch ZEER GOED en een Uitmuntend is naar mijn mening toch weggelegd voor de (toekomstige) kampioenen.
Alleen wordt er tegenwoordig teveel rondgestrooit met die U`tjes waardoor de mensen verwend zijn. Een ZG ziet men al snel als iets minderwaardigs, terwijl er toch echt ZEER goed staat.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: De bottom line is dat een goede fokker fokt om goede pups neer te zetten en dat doe je niet met ouderdieren die afwijkingen vertonen want zonder afwijkingen is die U gewoon te halen.
Geen half werk! Dan fok je maar niet. Een fokker die niet hoog streeft, op alle vlakken, produceert geen kwaliteit.
Oke das tenminste duidelijke taal.
Alleen vind ik de uitspraak afwijkingen niet kloppen. Mijn chika heeft geen afwijkingen, maar is gewoon minder rastypisch als ze willen zien en daarom krijgt ze ZG. Afwijking zie ik als een hangend oor of staart en dan hoor je gewoon gedisqualificeerd te worden.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

zolang een U niets zegt over vererving en zolang er in de hondenwereld op de huidge manier omgegaan blijft worden met vriendjespolitiek en zolang veel keurmeesters geen idee hebben waar het over gaat en dus je hond beoordelen op de manier dat er gehandled word ( waarbij je mindere punten van je hond in een hoop gevallen heel goed kan verbergen, zeker bij langharige en "trim"honden ) en op het gezicht dat achter de hond staat ipv de hond aan de hand van de rasstandaard KRITISCH te bekijken, heeft een U in heel veel gevallen niets te betekenen, een U betekent dan pas wat als onbekende en minder professionele mensen hun hondjes voor brengen want bekende hotemetoten die alle trucjes kennen krijgen die U in de meeste gevallen toch wel al is de hond bij elk ander die hem voorbrengt en die dus niet bekent is of alle trucjes kent, geen U of soms zelfs geen ZG waard..

en nogmaals veel keurmeesters, vooral allrounders, kennen de rassen niet genoeg naar behoren om ze fatsoenlijk te kunnen keuren , desintresse in bepaalde rassen speelt daarbij in sommige gevallen ook een rol, vriendjespolitiek daarbij meegenomen heb je al de ingredienten voor veel niet kloppende en terechte showuitslagen ofwel G honden krijgen een U en U honden krijgen een ZG omdat de handler de hond niet perfect voorbrengt :piew: een keurmeester zou daar doorgeen moeten kijken, logisch drukke honden die zich niet laten betatsen en niet stil staan is een ander verhaal die zijn niet goe dte beoordelen, andere mensen kennen teveel trucjes om hun hond beter te laten lijken dan hij is.

maar aan de andere kant het blijft natuurlijk "show"en dat woord zegt op zich al genoeg :wink:

dan de leeftijden van veel keurmeesters, ik vraag me vaak ten zeerste af of ze nog wel capabel zijn om te keuren, er gaat zo vaak iets mis en zo vaak moet de ringmeester de keurmeester uitleggen wat de bedoeling is ( bij oude keurmeesters dan die al jaren meedraaien en nu gewoon te oud worden.) Veel mensen worden gewoon te oud om te keuren maar dan laten ze ze keuren vanwege een erekwestie en blablabla , leuk voor de mensen die hun zuurverdiende centen naar de show hebben gebracht een ene professionele beoordeling van hun hond verwachten te krijgen. In denemarken mag men na hun 70e om deze reden niet meer keuren dat moeten ze hier ook invoeren.

Kortom:uiteraard als je fokt maar ook zeker als je showed dien je gewoon zelf de rasstandaard van haver tot gort te kennen zodat je je kan vinden of juist niet kan vinden in het oordeel van de keurmeester. DAN kan je wat met een U of een ZG en een keurrapport en pas DAN kan je er wat mee doen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Podenji schreef: Kortom:uiteraard als je fokt maar ook zeker als je showed dien je gewoon zelf de rasstandaard van haver tot gort te kennen zodat je je kan vinden of juist niet kan vinden in het oordeel van de keurmeester. DAN kan je wat met een U of een ZG en een keurrapport en pas DAN kan je er wat mee doen.
Dat vind ik dus ook. neem bijv een amstaff reu. daar zou een cm of 47 netjes voor zijn, maar als je met een reu die dus aan die standaard voldoet in de ring staat komt de keurmeester vragen of hij niet wat aan de kleine kant is.

Ik vraag me soms af wat een U nog waard is als je op een show komt en je ziet enorm verschillende honden in de ring staan, soms zelfs erg ontypische honden en ze krijgen gewoon allemaal een U! volgens mij denken sommige mensen dat een U een vrijbriefje is om te fokken.

wat me ook weer bij het stambomen verhaal brengt. Vroeger kochten vooral echte liefhebbers honden met stambomen of mensen die persé een hond van dat ras wilden en daar ook zekerheid over wilden. nu met de amstaff is het verplicht en het lijkt verdomme wel of iedereen wil fokken. volgens mij denken de meesten dat een stamboom gelijk staat aan fokwaardig en dat men dan ook MOET fokken. en natuurlijk vindt iedereen zijn hond het mooiste en daarom zouden shows ook goed moeten zijn, mits er een goede raskeurmeester staat, maar als iedereen een U krijgt... :denken:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Podenji schreef:zolang een U niets zegt over vererving en zolang er in de hondenwereld op de huidge manier omgegaan blijft worden met vriendjespolitiek en zolang veel keurmeesters geen idee hebben waar het over gaat en dus je hond beoordelen op de manier dat er gehandled word ( waarbij je mindere punten van je hond in een hoop gevallen heel goed kan verbergen, zeker bij langharige en "trim"honden ) en op het gezicht dat achter de hond staat ipv de hond aan de hand van de rasstandaard KRITISCH te bekijken, heeft een U in heel veel gevallen niets te betekenen, een U betekent dan pas wat als onbekende en minder professionele mensen hun hondjes voor brengen want bekende hotemetoten die alle trucjes kennen krijgen die U in de meeste gevallen toch wel al is de hond bij elk ander die hem voorbrengt en die dus niet bekent is of alle trucjes kent, geen U of soms zelfs geen ZG waard..

en nogmaals veel keurmeesters, vooral allrounders, kennen de rassen niet genoeg naar behoren om ze fatsoenlijk te kunnen keuren , desintresse in bepaalde rassen speelt daarbij in sommige gevallen ook een rol, vriendjespolitiek daarbij meegenomen heb je al de ingredienten voor veel niet kloppende en terechte showuitslagen ofwel G honden krijgen een U en U honden krijgen een ZG omdat de handler de hond niet perfect voorbrengt :piew: een keurmeester zou daar doorgeen moeten kijken, logisch drukke honden die zich niet laten betatsen en niet stil staan is een ander verhaal die zijn niet goe dte beoordelen, andere mensen kennen teveel trucjes om hun hond beter te laten lijken dan hij is.

maar aan de andere kant het blijft natuurlijk "show"en dat woord zegt op zich al genoeg :wink:

dan de leeftijden van veel keurmeesters, ik vraag me vaak ten zeerste af of ze nog wel capabel zijn om te keuren, er gaat zo vaak iets mis en zo vaak moet de ringmeester de keurmeester uitleggen wat de bedoeling is ( bij oude keurmeesters dan die al jaren meedraaien en nu gewoon te oud worden.) Veel mensen worden gewoon te oud om te keuren maar dan laten ze ze keuren vanwege een erekwestie en blablabla , leuk voor de mensen die hun zuurverdiende centen naar de show hebben gebracht een ene professionele beoordeling van hun hond verwachten te krijgen. In denemarken mag men na hun 70e om deze reden niet meer keuren dat moeten ze hier ook invoeren.

Kortom:uiteraard als je fokt maar ook zeker als je showed dien je gewoon zelf de rasstandaard van haver tot gort te kennen zodat je je kan vinden of juist niet kan vinden in het oordeel van de keurmeester. DAN kan je wat met een U of een ZG en een keurrapport en pas DAN kan je er wat mee doen.
er springen mij direct wat namen van ouwe rotten in het vak in het hoofd :smile:

maar je hebt helemaal gelijk Mar...
:ok:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:Kortom:uiteraard als je fokt maar ook zeker als je showed dien je gewoon zelf de rasstandaard van haver tot gort te kennen zodat je je kan vinden of juist niet kan vinden in het oordeel van de keurmeester. DAN kan je wat met een U of een ZG en een keurrapport en pas DAN kan je er wat mee doen.
ff mezelf quoten want ik heb nog wat aan te vullen :mrgreen:

met bovenstaande bedoelde ik niet alleen dat je de rasstandaard in de zin van het 'a4-tje"van de FCI moet kennen maar gewoon je ras,rasstandaarden kunnen namelijk door een ieder anders geintepreteerd worden want ze zijn best ruim in begrip. Als fokker en ik vind eigenlijk ook als shower behoor je je verder in je ras teverdiepen dan de rasstandaard maar veel mensen kennen de rasstandaard van hun ras niet eens dus als iedereen dat zou kennen zou dat al een mooi begin zijn.
voor fokkers , die moeten zich natuurlijk helemaal inlezen in het ras, ervaringen uitwisselen, verdiepen in de lijnen, observeren , gegevens verzamelen zodat je weet wat er ook ACHTER je honden zit waar je mee wilt fokken en zodat je weet wat er ACHTER de reuen zit die je voor je teven wilt gebruiken, het gaat om de combinaties die je maakt, U =U hond geeft alles behalve garantie dat ze automatisch U honden voortbrengen, een paar ZG honden kan ook U honden krijgen, het ligt helemaal aan wat je combineert, weten waar je mee bezig bent, en dan ook nog mijn vorige post meegenomen over de gang van zaken op shows dan bljikt wel dat j eniet zomaar sec kan zeggen dat er alleen met U honden gefokt mag worden want er komt wel iets meer bij kijken, zowel door de gang van zaken op shows en als fokker weten waar je mee bezig bent :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:er springen mij direct wat namen van ouwe rotten in het vak in het hoofd :smile:
:sst:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Podenji schreef:Kortom:uiteraard als je fokt maar ook zeker als je showed dien je gewoon zelf de rasstandaard van haver tot gort te kennen zodat je je kan vinden of juist niet kan vinden in het oordeel van de keurmeester. DAN kan je wat met een U of een ZG en een keurrapport en pas DAN kan je er wat mee doen.
ff mezelf quoten want ik heb nog wat aan te vullen :mrgreen:

met bovenstaande bedoelde ik niet alleen dat je de rasstandaard in de zin van het 'a4-tje"van de FCI moet kennen maar gewoon je ras,rasstandaarden kunnen namelijk door een ieder anders geintepreteerd worden want ze zijn best ruim in begrip. Als fokker en ik vind eigenlijk ook als shower behoor je je verder in je ras teverdiepen dan de rasstandaard maar veel mensen kennen de rasstandaard van hun ras niet eens dus als iedereen dat zou kennen zou dat al een mooi begin zijn.
voor fokkers , die moeten zich natuurlijk helemaal inlezen in het ras, ervaringen uitwisselen, verdiepen in de lijnen, observeren , gegevens verzamelen zodat je weet wat er ook ACHTER je honden zit waar je mee wilt fokken en zodat je weet wat er ACHTER de reuen zit die je voor je teven wilt gebruiken, het gaat om de combinaties die je maakt, U =U hond geeft alles behalve garantie dat ze automatisch U honden voortbrengen, een paar ZG honden kan ook U honden krijgen, het ligt helemaal aan wat je combineert, weten waar je mee bezig bent, en dan ook nog mijn vorige post meegenomen over de gang van zaken op shows dan bljikt wel dat j eniet zomaar sec kan zeggen dat er alleen met U honden gefokt mag worden want er komt wel iets meer bij kijken, zowel door de gang van zaken op shows en als fokker weten waar je mee bezig bent :wink:
Oke heel duidelijk antwoord :ok:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:en dit is iets omstandiger uitgelegd wat ik hierboven bedoelde als ik zei dat ik gruwel van het shoppen in U-tjes, CACIB's en kampioentitels :wink: .
juist :wink: begrijp me niet verkeerd ik vind het ook leuk om shows te lopen en wil ook graag dat ze het CAC krijgen maar dan moet het wel terecht zijn, ik vind het ook niet erg als een van mijn honden een ZG krijgt maar dan moet uit het keurrapport wel blijken waarom. Ik weiger aan vriendjepolitiek mee te werken dus ik moet gewoon een langere adem hebben als ik mijn honden kampioen wil hebben, ik weet dat mijn honden deze kwaliteiten bezitten alleen door het hele circusgedoe word dat niet altijd beloond.
Ik ga voornamelijk naar de show omdat ik dat leuk vind, mijn hondjes kan laten zien en voor het keurrapport, als ze dan winnen vind ik het alleen mooi meegenomen maar het is me niet puur om het CAC te doen wat helaas wel voor veel exposanten geldt en die gaan dan ook over lijken als het nodig is...
In sommige landen heb je trouwens maar 1 CAC nodig om kampioen van dat land te worden, dat zijn vaak kleine landen met weinig inschrijvingen op shows dus reken je kans maar uit.... voor sommige exposanten de kans om ze makkelijk kampioen te krijgen en ze vervolgens in Nederland in de kampioensklasse in te schrijven waardoor keurmeesters vaak denken dat dat dan ook de beste honden zijn terwijl er in de jeugdklasse of openklasse zeker gelijkwaardige honden staan maar zo nooit de kans krijgen om ook naar hun titel te klimmen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het shoppen naar U-tjes en het behalen van titels in bepaalde rassen (Engelse Bull etc) is natuurlijk helemaal niet altijd goed voor de hond en de kwaliteit van het ras.

Wat echter wel enorm belangrijk is is dat bij rassen waarvan er veel honden zijn niet iedereen maar wat gaat fokken en de U-tjes gaat afdoen als smaak van de keurmeester of onzin. Soms is het natuurlijk helemaal geen onzin en bij sommige rassen is het fokken met goedgekeurde honden niets dan goed voor het ras. Een hond kan ook zijn U niet halen omdat de gangen bagger zijn, hij Franse stand heeft, slecht gebit heeft of noem maar een afwijking. Als de fokker altijd en alleen zelf mag bepalen wat de waarde van een hond is voor de fokkerij dan wordt ieder voor de fok aangekocht teefje ook voor de fok gebruikt met een mooi verhaal rond de ontbrekende U-tjes :19:

Een mooie SBT met lange spieren en dus geen ronde dikbilvormen in combinatie met mooie gangen en een goede kop is in mijn ogen duizend keer meer waard dan een knorrende big die geen conditie heeft. Dat is smaak en rasgebonden. :wink: Een bichon of Shiba die geen uitmuntend kan halen zal meestal niet de hoogste fokwaarde hebben verwacht ik :neenee:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Podenji schreef:zolang een U niets zegt over vererving en zolang er in de hondenwereld op de huidge manier omgegaan blijft worden met vriendjespolitiek en zolang veel keurmeesters geen idee hebben waar het over gaat en dus je hond beoordelen op de manier dat er gehandled word ( waarbij je mindere punten van je hond in een hoop gevallen heel goed kan verbergen, zeker bij langharige en "trim"honden ) en op het gezicht dat achter de hond staat ipv de hond aan de hand van de rasstandaard KRITISCH te bekijken, heeft een U in heel veel gevallen niets te betekenen, een U betekent dan pas wat als onbekende en minder professionele mensen hun hondjes voor brengen want bekende hotemetoten die alle trucjes kennen krijgen die U in de meeste gevallen toch wel al is de hond bij elk ander die hem voorbrengt en die dus niet bekent is of alle trucjes kent, geen U of soms zelfs geen ZG waard..

Eens! :ok:
Al die lettertjes en cijfertjes achter een hond zeggen me weinig. Ik ga voor karakter en gezondheid. Uiterlijk kan ik zelf ook beoordelen. Ik weet heel goed wat ik wel en niet mooi vind. :wink:
Ik ga binnenkort wel een keer met Diesel naar een show. Ik vind hem natuuurlijk prachtig :pffff: Toch wil ik wel eens dat een onafhankelijk persoon naar hem kijkt. Ook al weet ik dat het misschien een nietszeggend oordeel is, ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik ga hem zelf voorbrengen, heb ik nog nooit gedaan, we zien wel waar het schip strand.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Youp schreef:Eens! :ok:
Al die lettertjes en cijfertjes achter een hond zeggen me weinig. Ik ga voor karakter en gezondheid. Uiterlijk kan ik zelf ook beoordelen. Ik weet heel goed wat ik wel en niet mooi vind. :wink:
Dat is nu net wat ik bedoel. Zelf bepalen wat de fokwaarde van je hond is is natuurlijk een beetje vreemd. Zeker als je wil fokken want die gekleurde bril waarmee iemand naar zijn eigen hond kijkt wordt alleen maar meer gekleurd als er gekeken wordt met een wens in het achterhoofd.

De U-tjes moet je hond echt wel kunnen halen als het een dog betreft en anders is er toch wel iets mis met de hond. Gebit, gangen, pigment etc.

En karakter? Wat is karakter? Welk deel is erfelijk en welk deel is gemaakt door de opvoeding? Een gedragstest en werkproeven zeggen mij een stuk meer over het karakter van een hond dan een eigenaar die zegt dat zijn of haar hond de liefste is en dus een enorme fokwaarde heeft.

Alles wordt veel te abstract als je zo moet gaan beginnen. Ik vind, ik wil en ik weet.........

Laten we het dan centraal houden en dus ook op werkhonden fokken bv die dan wel weer de papiertjes moeten hebben. De staffies die ik mooi vind kan ik ook gekeurd en wel zien op Belgische shows waar vaak wel een werkklasse bestaat. Bulldoggen die meedoen aan uithoudingsproeven kunnen zich ook zo bewijzen.

De eigenaar en zijn/haar mening betekend letterlijk (soms helaas) helemaal niets. Ik vetrouw de meeste eigenaren daar ook helemaal niet in moet ik erbij zeggen :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Wat echter wel enorm belangrijk is is dat bij rassen waarvan er veel honden zijn niet iedereen maar wat gaat fokken en de U-tjes gaat afdoen als smaak van de keurmeester of onzin. Soms is het natuurlijk helemaal geen onzin en bij sommige rassen is het fokken met goedgekeurde honden niets dan goed voor het ras. Een hond kan ook zijn U niet halen omdat de gangen bagger zijn, hij Franse stand heeft, slecht gebit heeft of noem maar een afwijking. Als de fokker altijd en alleen zelf mag bepalen wat de waarde van een hond is voor de fokkerij dan wordt ieder voor de fok aangekocht teefje ook voor de fok gebruikt met een mooi verhaal rond de ontbrekende U-tjes :19:
hier ben ik het op zich helemaal mee eens, zeker met het laatste zinnetje :wink: . maar zoiets zou je dus eigenlijk alleen maar kunnen verkrijgen door gefundeerde keuringen, mét uitgebreide fokverslagen (wat op veel plaatsen niet zo is, hier in belgië krijg je er gewoon geen) en dan alleen door keurmeester-rasspecialisten.
dat houdt eigenlijk in dat alle allrounders zouden moeten verdwijnen, want juist zíj degraderen het hele keuringsgedoe tot een grap, een commerciële winkel, die vooral zichzelf wil in stand houden, en hiervoor zoveel mogelijk U-tjes uitdeelt, want blije exposanten = véél exposanten.

en waar blijf je dan met enige waarde voor het ras? (nog los van het steeds uitvergroten van raskenmerken).
Moet het even kort houden omdat ik aan het werk ben maar een deel van de problemen ontloop je gewoon door de hond op de juiste keuringen uit te brengen. Werktype en ouderwets type uitbrengen op een show waar die klasse wel gewaardeerd wordt.

Ik hecht ook waarde aan een staff van de powerdogshow die uitmuntend voor werktype heeft gehad. Een herder in showklasse voor werkhonden kan bij de juiste keurmeester ook zijn U wel halen natuurlijk.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marc, hoe vaak ben jij op shows geweest en heb je zelf honden uitgebracht? ofwel in hoeverre heb jij in het showwereldje gezeten? of zit je erin? of baseer je je reacties puur op een enkele show en wat je hier en daar leest?

gewoon nieuwsgierigheid dat ik het vraag :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”