Inge O schreef:owww, wat is dit vervelend voor je, jan, ik kan het me helemaal voorstellen

.
ik zou dan toch proberen wat het verschil is met een muilkorf of een snuitje, niet geschoten is altijd mis toch? klapt ze overigens met veel bombarie op een hond, of is het *knauw* en weer weg zonder veel heibel? in dat laatste geval zie ik een snuitje toch echt wel als opvoedingsmogelijkheid, omdat de 'aangevallen' hond dan ampers iets van haar verkeerde intenties meekrijgt, en ze er dus weinig of niks mee bereikt.
dat laatste, waarbij ik natuurlijk aanteken dat ik het niet laat gaan, en van te voren probeer te voorkomen.
helpt het bij je roepen als er een andere hond is niet, of zijn er daarvoor teveel honden?
Ik heb het wel gedaan, bij me roepen, belonen met een koekje, meenemen, belonen als het goed gaat, dus totaal afleiden, wat overigens het best lukt met een bal, maar dan kan ze evengoed de knauw nog uitdelen.
Het verandert als het ware niks aan haar intentie.
Sluit overigens beslist niet uit, dat haar appel die niet onder alle omstandigheden 100 % is nog zou kunnen verbeteren, ze is nog jong en wild, heeft een pas herwonnen zelfvertrouwen, en ik heb haar nog niet zo lang, maar zoals gezegd, 100 % honden vermijden gaat niet lukken, en bovendien vind ik het eerder een eindstation. Ik hoop nog steeds een beetje dat ze gewoon een hond kan passeren zonder vijandigheden, maar misschien is dat een illusie.