estelle schreef:Tsja ik zou dit wel serieus nemen (doe je ook hoor) voordat het uitgroeit tot een Lilo die elke hond maar op zn nummer wil zetten en dat is sneller gebeurt dan je denkt.
Mijn Ghaya bijv. was angstig voor grote harige honden (berner senners, tervurense herders e.d.) en als ze die zag dan moest ze er gillend op af om als ze te dichtbij was snel weg te schieten, ze deed verder niks.
Ik heb daar toen niet op tijd ingegrepen 'ze deed het tenslotte alleen bij dat soort honden' en ondertussen is het dus uitgegroeid tot elke hond op die manier benaderen (behavle kleine hondjes) en zelfs afentoe een hap uit te delen. Echt niet leuk dus omdat bij Ghaya dus gelijk 'haar' reuen erbij komen om de betreffende hond een koppie kleiner te maken, ze relt de hele roedel op.
Dat klinkt inderdaad heel herkenbaar, en ik zal echt moeten voorkomen dat het met Lilo ook die kant op gaat. De basis bij Lilo is (lijkt mij toch) ook meestal angst, bij kleine hondjes doet ze het echt nooit, die vindt ze alleen maar leuk, en als een grote hond superonderdanig is negeert ze hem compleet.
Ze accepteert wel weer moeiteloos correcties van honden die ze kent, wat dat betreft gaat ze conflicten dus wel keurig uit de weg. Vandaag bijvoorbeeld haar Kooikervriendje die het zat was dat ze alsmaar zijn bal af wilde pikken, die gaf effe een snauw en dat heeft ze iets van 'Oh. Okee, sorry!' en huppelt ze weg om iets anders te gaan doen.
Het blijft trouwens wel heel lastig hoor. We zagen vandaag een grote zwarte hond lopen, dus ik heb haar aangelijnd en we hebben echt lopen treuzelen tot die hond een stipje in de verte was. Vervolgens afgelijnd, Lilo ging weer lekker met de anderen spelen, niks aan de hand. En op een gegeven ogenblik staart ze even in de verte en zoef, weg. Ik roepen, maar bij 'Li' zag ik haar nog en bij 'lo!' was ze al uit zicht.

Ik heb me dus al voorgenomen dat ik volgende keer een basset neem, daar kan je nog achteraan rennen.
Maar goed, ik dus bang dat ze die zwarte hond zou gaan molesteren, maar even later kwam ze vrolijk terugracen, met in haar kielzog een bevriende podenco. Die had ze zien lopen en die was ze even gaan halen.

Na vijf minuten kwamen we de baas van die podenco ook tegen, en die vertelde dat Lilo inderdaad als een gek op hen toe was komen rennen, even hallo had gezegd en toen weer terug was gerend.
Heel schattig dus wel

, maar het is wel een bijkomend probleem, dat Lilo binnen een paar seconden een ontieglijk end weg kan zijn. Ze komt altijd wel weer netjes terug, maar het valt alleen te voorkomen als ik continu alles in een omtrek van een halve kilometer in de gaten hou.

Dat probeer ik braaf, en het is wel grappig hoeveel katten en hazen en reigers ik wel zie en de honden niet

, maar het blijft dus lastig.
Nu roep ik Ghaya dus bij me en mag ze in mijn aanwezigheid kennis maken waarbij ze rustig blijft en dan is het goed.
Yep, op die manier gaat het met Lilo ook vaak goed, als de andere hond ook rustig is en zich even door Lilo laat besnuffelen, dan duikt ze zelfs vaak meteen in een speelbuiging. *Eigenlijk* is ze hartstikke lief en sociaal, ze heeft alleen nogal een gebruiksaanwijzing.