Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het loeder...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Het loeder...

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

... viel vanochtend een Duitse herder aan. :N:

Jack was gewoon aan het *spelen* met die herder, herder rende achter Jack aan en piepte er opgewonden bij, je kent dat wel. Nou, Lilo vond volgens mij dat Jack in levensgevaar verkeerde, nam een spurt en wierp zich bovenop de verbijsterde herder, die tegen de vlakte ging en over de kop sloeg. :N: Daarna deelde Lilo een paar venijnige beten uit in de kont van de herder (geen gaatjes gelukkig), en probeerde ze de herder weg te jagen. Herder (teef van 1 jaar) was zo beduusd dat ze bij mij bescherming zocht. :roll:

Ik heb de herder vriendelijk toegesproken (het was echt een lieverdje), Lilo verrot gescholden en aangelijnd, en effe later heeft Lilo toch nog beleefd even aan de herder gesnuffeld.

Alles dus goed afgelopen, maar ik baal er wel van. Volgende keer is het vast een minder lieve hond en dan komt er misschien bloed van. :roll: En het is bovendien asociaal als je hond zomaar vanuit het niets op vreemde honden vliegt, dus ik schaam me ook nog eens dood. :roll:

En *tuurlijk* lijn ik haar altijd aan bij vreemde honden als ik haar reactie niet vertrouw, maar ze was nu met hele andere dingen bezig, koekies bietsen bij bekenden en hallo zeggen tegen haar vriendjes. Ze had die herder wel gezien, maar straal genegeerd *tot* Jack ermee ging spelen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Geen hond die reageert, dus doe ik het maar zelf. :mrgreen:

Ik zit me af te vragen of het geen tijd wordt om met Lilo (en Jack, maar die heeft weinig in te brengen :roll: ) een ander gelegenheidsroedel op te zoeken. Ik zou het doodjammer vinden, want het zijn allemaal leuke honden en leuke bazen, maar het zijn vooral *lieve* honden, en Lilo begint zich koningin van de wereld te voelen. Nog afgezien van het akkefietje van vandaag met die herder, walst ze echt over alle reuen in de roedel heen, en de teven (een pittige maar mini JR en een herdermix op leeftijd) tolereren ook heel erg veel van Lilo.
De reuen krijgen ook steeds meer de neiging om Lilo blindelings te volgen als het gaat om enge honden wegjagen :N: , en als we een tijdje verder zijn is Lilo dalijk roedelleidster van een heel asociaal roedel. :N:

Dus... ik zit te twijfelen of ik een roedeltje op moet zoeken met grotere en stoerdere honden, zodat Lilo weer effe onderaan komt te staan en zich niet zo makkelijk naar boven kan werken.

Wat vinden jullie?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy doet het heel slecht in een onbekend roedel. Ze doet het wel heel goed in een onbekend roedel met een vriendje of vriendinnetje erbij, want dan trekt ze daarnaar toe en ziet de andere honden niet . Buffy zou heel venijnig zijn in een roedel grote onbekende honden zonder maatje om zich aan op te trekken.

Jij kan Lilo het beste inschatten.

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hanneke2 schreef:Geen hond die reageert, dus doe ik het maar zelf. :mrgreen:

Ik zit me af te vragen of het geen tijd wordt om met Lilo (en Jack, maar die heeft weinig in te brengen :roll: ) een ander gelegenheidsroedel op te zoeken. Ik zou het doodjammer vinden, want het zijn allemaal leuke honden en leuke bazen, maar het zijn vooral *lieve* honden, en Lilo begint zich koningin van de wereld te voelen. Nog afgezien van het akkefietje van vandaag met die herder, walst ze echt over alle reuen in de roedel heen, en de teven (een pittige maar mini JR en een herdermix op leeftijd) tolereren ook heel erg veel van Lilo.
De reuen krijgen ook steeds meer de neiging om Lilo blindelings te volgen als het gaat om enge honden wegjagen :N: , en als we een tijdje verder zijn is Lilo dalijk roedelleidster van een heel asociaal roedel. :N:

Dus... ik zit te twijfelen of ik een roedeltje op moet zoeken met grotere en stoerdere honden, zodat Lilo weer effe onderaan komt te staan en zich niet zo makkelijk naar boven kan werken.

Wat vinden jullie?
mm ik weet het niet, ik ben zowiezo niet van gelegenheids roedels.. :mrgreen:

wat ik vooral denk, is dat je dingen eerder voor moet zijn... dus jack gaat spelen met een andere hond, je weet dat dat gebeurt, en dan kun je zeggen, ja maar lilo was met allemaal andere dingen bezig, geen aandacht voor die herder enz, en idd wat je zegt totdat die herder met jack gaat spelen.. en dat moet je dus al voor zijn, niet jack dus, maar Lilo, als er een andere hond in het spel komt waar de kans groot van is dat er gespeeld of gerend gaat worden, hup lilo bij je, afleiden, zelf iets gaan doen met lilo.. ik geloof dus niet dat het nut heeft om lilo "bloot te stellen"aan honden die mischien een maatje meer zijn, ze zou er dan maar eens van winnen... dan heb je helemaal een leuke.. dat is ook het probleem met een gelegensheidroedel, je weet vaak dingen niet van te voren, je kent de honden niet goed genoeg, misschien is een hond in "zo'n "roedel de dag van te voren wel erg geplaagd door een klein opdondertje en is lilo dan net teveel, terwijl die hond normaal een erg hoge grens heeft ( ik noem maar even wat he) ... zo'n roedel maakt ook nog teveel mee buiten die gelegensheids roedel om alles goed in te kunnen schatten ( althans dit is mijn mening dan he)

desnoods Lilo aan een hele lange lijn, en gaat ze? hup binnen halen, niet kwaad of wat dan ook, dat heeft toch geen zin, maar wel even doorbreken en afleiden van wat ze op dat moment in haar kont heeft..

is dit echter alleen maar stressvol omdat ze perse en alenig jack wil 'verdedigen"of opeisen? dan lekker met z'n tweeen uitlaten en met hun tweeen laten spelen en jack zo nu en dan alleen mee nemen om lekker met een andere hond te dollen ( en eventueel Lilo dus ook apart)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou inderdaad ook anticiperen. Volgens mij weet jij wel dat Lilo heel goed Jack zou kunnen beschermen als een andere hond piepend achter hem aanrent, toch? :wink:
Dan kan je denk ik het beste nog beter opletten, en je realiseren dat het kan lijken alsof Lilo met andere dingen bezig is, maar ondertussen best in de gaten heeft wat er speelt.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik hou ook niet zo van die roedels..

een keer wandelen is leuk, maar dat vaste weet ik ook niet..

lola kan een enorm kreng zijn, maar toen ik met marjolein, belle en catootje ging wandelen en we kwamen andere honden tegen dan bleef ze even achter en wachtte af of catoo en belle het ok vonden voor ze weer verder liep.. dus ik hoef me geen zorgen te maken daarover.

ik zou haar gewoon bij me roepen als jack een vriend vindt
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Yep, ik ga mee.... heel allert zijn.

Ik hou Kaya in bepaalde situaties haarscherp in de gaten en bij de minste beweging of oogopslag die me niet bevalt, zeg ik meteen 'ehhhhhhh' (heel streng/boos).

Laatst ging ik ook even de mist in trouwens hoor :wink: Ik kwam een teef tegen waar het altijd prima mee gaat, maar de teef was loops.
Kaya was lekker aan het tuttebellen met een stok en de teef begon Moritz uit te dagen. Ik lette niet zo goed op, omdat het met die hond altijd goed gaat, maar had niet beseft dat Kaya nu jaloers zou worden en dit uitdagen van een andere teef naar haar vriendje niet zou pikken.
Dus toen knalde het ook even tussen de twee teven. Gelukkig ook verder geen schade bij beide en ze accepteren elkaar nu weer prima.

Het blijft gewoon heel goed in de gaten houden met die pinnige teefjes en voordat ze ook maar de kans krijgen iets in hun kop te halen al ingrijpen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Klinkt als een Chira loeder.. Wanneer Fangio speelt met een andere teef moet ik Chira aanlijnen en bij mij houden want ze zorgt er anders persoonlijk wel even voor dat het "spelletje" ophoudt of het nou een bekende hond is of niet.
Ik lijn ze dus aan op het moment dat Fangio met een andere hond speelt en dan heeft ze maar even bij mij te blijven
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

cloris schreef:Klinkt als een Chira loeder.. Wanneer Fangio speelt met een andere teef moet ik Chira aanlijnen en bij mij houden want ze zorgt er anders persoonlijk wel even voor dat het "spelletje" ophoudt of het nou een bekende hond is of niet.
Ik lijn ze dus aan op het moment dat Fangio met een andere hond speelt en dan heeft ze maar even bij mij te blijven
Haha, mijn verhaal, maar dan met Kira :mrgreen: Die lijn ik ook altijd aan, anders probeert ze het spel ook te stoppen, door middel van de andere hond proberen te blokken, en gemeen in z'n kont te bijten.
En ik hoef ook niet te denken, Kira ziet het niet die is met andere dingen bezig... Kira ziet alles.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Oeh das moeilijk.
Tyson is er ook zo 1 van af en toe ff happen naar honden.....pas geleden had hij toevallig de verkeerde hond ook eerst ff spelen en toen de hond naar Samara ging toen ging het mis maar die hond pikte dat dus niet en die corrigeerde hem...gelukkig was het een hond die wist wat hij deed en werd niet naar.....Tyson is inmiddels al een paar weekjes mak nu heeft zijn lesje wel geleerd hoop ik maar ik ben altijd alert met hem!

Jacqueline
Afbeelding
rubella
Actief

Ongelezen bericht door rubella »

De zeldzame keren dat Bella een hondje heeft gevonden waar ze mee wil/durft spelen, begint Joe ook meestal storend tussen beide te komen.

Joe afleiden werkt niet (terriër hè? :mrgreen: ).
Hij wordt dan ook aangelijnd.

Als het loeder tenminste wil komen..... :devil:
groetjes, Wina

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ben het met jullie eens dat het vooral een kwestie is van op tijd bij me roepen en aanlijnen, en meestal is aardig in te schatten welke honden ze niet mot (ongeacht of Jack daarmee gaat spelen :mrgreen: )

En wat het gelegenheidsroedel betreft, daar moet ik gewoon nog even verder over denken. Lilo is echt enorm gegroeid in dat roedeltje, maar tegelijkertijd zijn de andere honden haar ook serieuzer gaan nemen. In het begin haalden ze echt hun schouders op als Lilo uit haar dak ging naar een vreemde hond. Vervolgens is ze dat dus ook veel minder gaan doen, maar als ze het nu een keertje doet, komen een paar van de reuen dus meteen wel effe helpe. :roll: En da's voor allemaal niet goed.

Alleen met Lilo en Jack lopen is ongezellig voor mij en voor hen (ze willen best een kwartiertje met elkaar dollen, maar de lol van het park is juist met andere honden spelen), en bovendien kom je hier om half negen 's ochtends toch al gauw dertig honden ofzo tegen, dus je kan niet eens alleen lopen. :mrgreen:

Honden die Lilo kent, daarmee gaat het altijd goed, zelfs al vindt ze ze niet echt leuk, want dan negeert ze ze na een paar keer hysterisch doen. Dus misschien moet mijn missie wel zijn om gewoon *elke* hond in de buurt te leren kennen, af en toe een stukkie mee op te lopen en tegen die baas aan te kletsen. :mrgreen: De mensen zullen wel denken, maar ach, ik doe het voor ieders bestwil. :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja ik zou dit wel serieus nemen (doe je ook hoor) voordat het uitgroeit tot een Lilo die elke hond maar op zn nummer wil zetten en dat is sneller gebeurt dan je denkt.
Mijn Ghaya bijv. was angstig voor grote harige honden (berner senners, tervurense herders e.d.) en als ze die zag dan moest ze er gillend op af om als ze te dichtbij was snel weg te schieten, ze deed verder niks.
Ik heb daar toen niet op tijd ingegrepen 'ze deed het tenslotte alleen bij dat soort honden' en ondertussen is het dus uitgegroeid tot elke hond op die manier benaderen (behavle kleine hondjes) en zelfs afentoe een hap uit te delen. Echt niet leuk dus omdat bij Ghaya dus gelijk 'haar' reuen erbij komen om de betreffende hond een koppie kleiner te maken, ze relt de hele roedel op.

Nu roep ik Ghaya dus bij me en mag ze in mijn aanwezigheid kennis maken waarbij ze rustig blijft en dan is het goed.
Hanneke2
Zeer actief

estelle schreef:Tsja ik zou dit wel serieus nemen (doe je ook hoor) voordat het uitgroeit tot een Lilo die elke hond maar op zn nummer wil zetten en dat is sneller gebeurt dan je denkt.
Mijn Ghaya bijv. was angstig voor grote harige honden (berner senners, tervurense herders e.d.) en als ze die zag dan moest ze er gillend op af om als ze te dichtbij was snel weg te schieten, ze deed verder niks.
Ik heb daar toen niet op tijd ingegrepen 'ze deed het tenslotte alleen bij dat soort honden' en ondertussen is het dus uitgegroeid tot elke hond op die manier benaderen (behavle kleine hondjes) en zelfs afentoe een hap uit te delen. Echt niet leuk dus omdat bij Ghaya dus gelijk 'haar' reuen erbij komen om de betreffende hond een koppie kleiner te maken, ze relt de hele roedel op.
Dat klinkt inderdaad heel herkenbaar, en ik zal echt moeten voorkomen dat het met Lilo ook die kant op gaat. De basis bij Lilo is (lijkt mij toch) ook meestal angst, bij kleine hondjes doet ze het echt nooit, die vindt ze alleen maar leuk, en als een grote hond superonderdanig is negeert ze hem compleet.

Ze accepteert wel weer moeiteloos correcties van honden die ze kent, wat dat betreft gaat ze conflicten dus wel keurig uit de weg. Vandaag bijvoorbeeld haar Kooikervriendje die het zat was dat ze alsmaar zijn bal af wilde pikken, die gaf effe een snauw en dat heeft ze iets van 'Oh. Okee, sorry!' en huppelt ze weg om iets anders te gaan doen.

Het blijft trouwens wel heel lastig hoor. We zagen vandaag een grote zwarte hond lopen, dus ik heb haar aangelijnd en we hebben echt lopen treuzelen tot die hond een stipje in de verte was. Vervolgens afgelijnd, Lilo ging weer lekker met de anderen spelen, niks aan de hand. En op een gegeven ogenblik staart ze even in de verte en zoef, weg. Ik roepen, maar bij 'Li' zag ik haar nog en bij 'lo!' was ze al uit zicht. :roll: Ik heb me dus al voorgenomen dat ik volgende keer een basset neem, daar kan je nog achteraan rennen. :roll:

Maar goed, ik dus bang dat ze die zwarte hond zou gaan molesteren, maar even later kwam ze vrolijk terugracen, met in haar kielzog een bevriende podenco. Die had ze zien lopen en die was ze even gaan halen. :mrgreen: Na vijf minuten kwamen we de baas van die podenco ook tegen, en die vertelde dat Lilo inderdaad als een gek op hen toe was komen rennen, even hallo had gezegd en toen weer terug was gerend.

Heel schattig dus wel :mrgreen: , maar het is wel een bijkomend probleem, dat Lilo binnen een paar seconden een ontieglijk end weg kan zijn. Ze komt altijd wel weer netjes terug, maar het valt alleen te voorkomen als ik continu alles in een omtrek van een halve kilometer in de gaten hou. :roll: Dat probeer ik braaf, en het is wel grappig hoeveel katten en hazen en reigers ik wel zie en de honden niet :mrgreen: , maar het blijft dus lastig.
Nu roep ik Ghaya dus bij me en mag ze in mijn aanwezigheid kennis maken waarbij ze rustig blijft en dan is het goed.
Yep, op die manier gaat het met Lilo ook vaak goed, als de andere hond ook rustig is en zich even door Lilo laat besnuffelen, dan duikt ze zelfs vaak meteen in een speelbuiging. *Eigenlijk* is ze hartstikke lief en sociaal, ze heeft alleen nogal een gebruiksaanwijzing. :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Het is bij Ghaya ook alleen die kennismaking.
Als ze zo achtelijk gegild heeft, is het ook prima....en iedereen kan gewoon met ons meelopen, ze is verder gewoon erg sociaal op het begroeten na dus. Daarbij komt het op andere mensen natuurlijk erg gevaarlijk over; een duitseherder die gillend, tanden bloot en al op je af komt rennen.

Bij Ghaya wàs het angst maar ondertussen is het dat allang niet meer.
Ze heeft het zichzelf gewoon zo aangeleerd; anderen hond = zo stom reageren.
Als de andere hond bijv. een snauw geeft dan weet ze niet hoe snel ze weg moet zijn.
Plus dat ze zich natuurlijk gesterkt voelt door het idee dat als mevrouw gilt en gromt haar grote vriend Ulic haar wel komt helpen.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Hanneke2 schreef:[maar het is wel een bijkomend probleem, dat Lilo binnen een paar seconden een ontieglijk end weg kan zijn. Ze komt altijd wel weer netjes terug, maar het valt alleen te voorkomen als ik continu alles in een omtrek van een halve kilometer in de gaten hou. :roll: Dat probeer ik braaf, en het is wel grappig hoeveel katten en hazen en reigers ik wel zie en de honden niet :mrgreen: , maar het blijft dus lastig.
Hoe herkenbaar :mrgreen: Dat is idd het lastige ervan, volcontinu scannen en inschatten.

Als spok met een hond speelt kan ik sien ook absoluut niet laten gaan. Ze moet dan bij me blijven of ik lijn haar aan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:De reuen krijgen ook steeds meer de neiging om Lilo blindelings te volgen als het gaat om enge honden wegjagen :N: , en als we een tijdje verder zijn is Lilo dalijk roedelleidster van een heel asociaal roedel.
Ik merk het hier met spok ook, die wil ook uit zijn dakkie op aanwijzen van sien. In het algemeen heb ik dit wel goed in de hand, heb spok al wat langer en hij is best wel onder de indruk van corrigerende woorden van het baasje, maar dat elkaar versterken in wangedrag is wel een probleem.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de gelegenheidsroedeltjes op het uitlaatveldje met sien moet mijden. Heb ik destijds met spok ook gedaan. We hebben daar wel een comeback gemaakt, toen ik vond dat ik spok voldoende getraind had en het eigenlijk ook weer heel goed ging ( incidentjes hou je altijd natuurlijk), en dat ik ga ik nu met sien ook doen, en dan kijk ik wel of er een moment komt dat we het weer kunnen gaan proberen. Maar op het moment is ze daar veel te zelfverzekerd en te intolerant en te ingehoorzaam.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:De reuen krijgen ook steeds meer de neiging om Lilo blindelings te volgen als het gaat om enge honden wegjagen :N: , en als we een tijdje verder zijn is Lilo dalijk roedelleidster van een heel asociaal roedel.
Ik merk het hier met spok ook, die wil ook uit zijn dakkie op aanwijzen van sien. In het algemeen heb ik dit wel goed in de hand, heb spok al wat langer en hij is best wel onder de indruk van corrigerende woorden van het baasje, maar dat elkaar versterken in wangedrag is wel een probleem.
Nou, ik heb de mazzel dat Jack het juist niet doet, alleen Lilo's buitenspeelvriendjes. Het moet wel heel erg zijn wil Jack zich ermee bemoeien, normaal gesproken negeert hij Lilo's gegil en gaat gewoon door met wat hij aan het doen was. (Of hij komt een koekje halen omdat hij zo braaf is. :mrgreen: )
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Zoie schreef:
Nou, ik heb de mazzel dat Jack het juist niet doet, alleen Lilo's buitenspeelvriendjes. Het moet wel heel erg zijn wil Jack zich ermee bemoeien, normaal gesproken negeert hij Lilo's gegil en gaat gewoon door met wat hij aan het doen was. (Of hij komt een koekje halen omdat hij zo braaf is. :mrgreen: )
Heb je idd mazzel mee :wink:

Nee, spok wil i.h.a. wel meedoen. Alleen zie je dat als ik de brulaap uithang, spok het meest onder de indruk is. Corrigeer ik sien, dat komt spok tegen me opspringen, zo van, doe toch niks fout baasje ?

Merk het ook met uitlaten. Spok viel meestal niet echt uit, maar nu worden ze allebei volkomen hysterisch als er iets langs loopt :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”