Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gevraagd voor kennis die het echt net meer ziet zitten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marjolein1

Hulp gevraagd voor kennis die het echt net meer ziet zitten

Ongelezen bericht door marjolein1 »

Ik kwam een kennis van me tegen net en die is net verhuisd en in het bezit van een chichu (sorry ik weet even niet hoe je dit schrijft :oeps: ) Het is in ieder geval zo'n klein pluizig hondje.

Hij is nu 4 jaar. Ze heeft hem als 3e hands hond gekregen toen ie 1 jaar oud was.

Ze is dus net verhuisd en het gaat he-le-maal-niet in het nieuwe huis. Nu kon ie altijd al moeilijk alleen zijn. Ze moest hem al bijna overal mee naartoe nemen maar nu dat ze in een ander huis woont is het helemaal een drama. Hij jankt en piept de hele boel bij elkaar. Ook als ze even naar boven gaat. Het gaat maar door en gaat maar door. De buren hebben al naar haar 'gekeken'zal ik maar zeggen.

In een benche kan ie niet want dan maakt ie zichzelf helemaal stuk. Het huilen staat er nader dan het lachen, ze is helemaal aan het einde van haar latijn. Dit gaat nu al 4 weken zo!

Ik ken dit probleem helemaal niet want ik heb mijn hond van pup af aan en heb hem laten wennen.

Hebben jullie advies? Het zal ongetwijfeld ergens op dit forum staan maar ik kan het zo snel even niet vinden. Als dit zo nog een week doorgaat dan...............

Kunnen jullie die kennis van me helpen en eigenlijk ook dit hondje?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken.

Marjolein
starfleet
Erelid

Re: Hulp gevraagd voor kennis die het echt net meer ziet zit

Ongelezen bericht door starfleet »

marjolein1 schreef:
Kunnen jullie die kennis van me helpen en eigenlijk ook dit hondje?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken.

Marjolein
Heeft de kennis geen internet? Het is altijd lastig als je de vraag voor iemand anders stelt, je weet dan verder zo weinig over het hondje en hoe ze het aanpakt met alleen leren blijven..

Anne
marjolein1

Nee het is een wat oudere dame

Mar
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Mijn hond had het ook toen ik net verhuisd was. Ik ging van een klein huis naar een veel groter huis. Als ik wegging kon hij overal komen en dat was kennelijk nou net het probleem. De ruimte was te overweldigend ofzo teveel prikkels. Ik liet hem vervolgens alleen nog maar in de woonkamer, en wennen dat ie me niet meer overal mocht volgen. Wel langzaam aan en een oppas ingeschakeld. Ik leerde hem eerst weer alleen in de woonkamer te blijven terwijl ik gewoon thuis was. Nu kan ik hem gewoon weer alleen laten terwijl ik weg ga maar alleen als ik hem in de woonkamer laat, gaat ie rustig slapen of rommelen. Laat ik alle deuren open dan is ie zenuwachtig geweest tijdens mijn afwezigheid.
Het hondje nu alleen beneden laten terwijl ze naar boven gaat zou ik voorlopig nog niet doen, kan ze hem meenemen naar boven?
Eerst alleen laten terwijl je in de kamer ernaast bent en hij je nog kan zien later ga je soms even uit het zicht. Ook heb ik een vast ritme ingebouwd als ik wegga zodat ie weet wat er komt en hij me niet plotseling mist wat paniek kan veroorzaken. Maar voor nu zou ik eerst een oppas zoeken zodat ie eerst wat tot rust komt en aan zijn nieuwe omgeving kan wennen.

groetjes majelle
marjolein1

Waar ze woont kan ik niet zeggen. Wil ze denk ik niet

Hoe lang duurde dat oppas verhaal. Moet haar toch een beetje te weten motiveren. Ik weet dat dit natuurlijk per hond verschilt maar enig idee wat ik kan zeggen?

Marjolein
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Als ik haar was zou ik er een gedragstherapeut bij halen. Die kan dan een aanpak met haar afspreken met eventueel ondersteunende medicatie.
Afbeelding
marjolein1

Hoi die Martijn, waarom is het voor je zo belangrijk te weten waar ze woont? Of bedoel je de woonsituatie? Naar groter huis + bovenverdieping

Marjolein
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

marjolein1 schreef:Hoi die Martijn, waarom is het voor je zo belangrijk te weten waar ze woont? Of bedoel je de woonsituatie? Naar groter huis + bovenverdieping

Marjolein
Dat maakt wel uit natuurlijk. Als de hond eerst alles gelijkvloers had en er is nu ineens een trap dan gaat vrouwtje echt weg denkt de hond. Dat ze een verdieping hoger is snapt de hond niet.

Het zal moeilijk worden met het hondje als hij al wat ouder is en nog steeds verlatingsangst heeft. Het enige wat je dan kan proberen is om het stapje voor stapje op te bouwen net als bij een pup, maar dat lukt de meeste mensen niet. Ze zijn er te ongeduldig voor of maken de fout in de opbouwfase toch dat halve uurtje weg te gaan "omdat het moet" en dan kun je weer van voren af aan beginnen, het beetje vertrouwen dat opgebouwd is, is dan weer weg. Zo werkt het opbouwen niet.

Anne
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

marjolein1 schreef:Waar ze woont kan ik niet zeggen. Wil ze denk ik niet

Hoe lang duurde dat oppas verhaal. Moet haar toch een beetje te weten motiveren. Ik weet dat dit natuurlijk per hond verschilt maar enig idee wat ik kan zeggen?

Marjolein
Hoe lang het oppas verhaal kan duren verschilt van hond tot hond dat zeg je zelf daar kan een ander niets vanaf een afstand over zeggen, het kan maanden duren. Ik was in die periode zeker gestrest en toen Bikkel volledig over de zeik ging zat ik ook te janken van medelijden. Na 6 weken was hij gewend met daarin 3,5 weken oppas was het over maar Bikkel is geen maatstaf waar dat hondje aan zal moeten voeldoen, en Bikkel kon eerder wel alleen blijven.
Het kost tijd en inzet het is niet iets wat je eventjes tussen door doet.
Maar ik neem aan dat ze niet werkt en het alleen om voor nu noodzakelijke uitjes gaat, zoals boodschappen en huisarts. Hij kon eerder immers ook moeilijk alleen zijn en kon ze nauwelijks weg, dus zoveel lijkt me niet veranderd. Kan ze die hond niet mee naar boven nemen? Vraag gewoon of ze vrienden of familie in de buurt heeft die even tijdens die uitjes op de hond kunnen passen.
Een verhuizing gaat je zeker als je op leeftijd bent niet in je koude kleren zitten. Want nog een weekje en dan..... klinkt als dat iemand zelf gewoon helemaal overstuur is.
Misschien moet ze even tot rust komen en ziet ze het straks niet meer zo somber in en kan ze naar een oplossing toe werken
marjolein1

Ze is inderdaad verschrikkelijk overstuur. Dat het niet 123 opgelost zal zijn.... tsja. Iemand langssturen, moet ik aan haar vragen.

Weet je waaraan ik ook zat te denken, het houdt je namelijk toch bezig, haar het adres geven van een hondenschool hier in de buurt die les geeft volgens de methode Martin Gaus. Ik weet dat ze daar intensieve (qua frequentie) cursussen geven met theorie en praktijkoefeningen. Ik ben bang dat alleen dingen zeggen, goedbedoelde adviezen niet voldoende zal zijn.

Ze moet leren hoe en waarom en dan oefenen. Mocht het niet meteen lukken dan heb je op zo'n school natuurlijk ondersteuning. Je kunt je ei kwijt zal ik maar zeggen. Het gedrag van de hond en hoe ze op elkaar reageren moet je inderdaad kunnen zien. Ik snap waarom je dus zegt dat er iemand langs moet gaan. :wink:

Bedankt voor het meedenken allemaal

Marjolein
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Verlatingsangst train je niet weg op een hondenschool. Daar leer je volg,zit, af en blijf, kunstjes dus. Daar leer je niet om gedrag of een emotie (in dit geval dus angst) dat zich specifiek thuis openbaart om dat weg te trainen.
:wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marjolein1

Er is een hondenschool in de Rijp, jottum en die helpt je wel met het wegtrainen van problemen. Desnoods komen ze bij je thuis. Was dat eventjes vergeten maar heb iemand gesproken, ooit, die daar een erge goede ervaring mee had. was hierover zeer te spreken (hmm lijkt wel reclame :smile1: )

Marjolein
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

marjolein1 schreef:Waar ze woont kan ik niet zeggen. Wil ze denk ik niet

Marjolein
Ik ken hier ook een wat oudere dame met dergelijk probleem :idea:

Als ze echt hulp wil, dan kun je toch wel zeggen in welke regio dit is?

Anders moet ze gewoon een gedragstherapeut voor honden inschakelen, een beetje moeite doen!!!!!!
marjolein1

Ze heeft met haar dochter overlegd en na de paas gaan ze praten met een gedragstherapeut. het moet toch te doen zijn. Dochter helpt. Goed he

Marjolein
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”