Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help! Mijn hond is geschopt!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marinadejong
nieuw lid

Help! Mijn hond is geschopt!

Ongelezen bericht door marinadejong »

Hallo,

Ik heb mij pas vandaag aangemeld voor dit forum. Ik zag al snel dat alles bespreekbaar is. Daarom gooi ik mijn probleem maar gelijk in de groep.
Een paar maanden geleden is mijn hond geschopt door een vreemde man. Deze man vond dat ze ontzettend in de weg liep en verkocht haar daarom een rotschop. Ik ben geloof ik nog nooit zo boos geweest en ben als een wilde achter deze man aangegaan. Helaas was het kwaad al geschied en zat ik met een hond die verschrikkelijk bang was voor vreemde mensen. Omdat ik niet wist hoe ik hiermee om moest gaan ben ik heel veel gaan lezen over honden met angst en ben uiteindelijk Bach Bloesem Therapie gaan doen. Het gaat gelukkig al iets beter maar mannen vertrouwd ze nog steeds niet en gromt en blaft naar vreemde mannen die haar aandacht willen. Heeft iemand advies hoe ik dit moet aanpakken?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Groeten,

Marina & Sara

Afbeelding
zwijntje
Actief

Ongelezen bericht door zwijntje »

Misschien kan je gewoon een man
op neutraal terrein zich laten bukken met snoepjes in zijn hand.
Hij moet de hond dan wel negeren.

Na een tijdje zou ze dan toch nieuwschierig worden en naar de man toegaan
en deze moet haar dan op een rustige manier de snoep geven en belonen.

Of heb je dit al geprobeerd?
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

nou ja , daar gaat je bloed van koken :devil:

Heb geen leuke mannen in je omgeving die je hond kunnen leren dat niet alle mannen eng zijn?
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Misschien kan een gedragstherapeut je helpen?

Ik hoop dat het weer goed komt met je hondje...
Ik hoop dat die vent die je hond heeft geschopt ooit eens een 'verkeerde' hondeneigenaar voor zich krijgt en een flink pak op zijn donder krijgt :devil:
marinadejong
nieuw lid

We hebben echt van alles al geprobeerd. Maar het vervelende is dat ik niet van iedereen kan verwachten dat ze die tijd nemen. Het duurt nl. wel een paar uur voor er een heel klein beetje vertrouwen is. Zodra er iemand op visite is die ze niet kent is ze helemaal in de stress.
Ik volg ook een gehoorzaamheidcursus met haar. Ik heb pas examen gehad en hierbij zat ook een onderdeel staan en betasten. Dit ging helemaal mis. Ze raakte helemaal in de stress. De man van de jury heeft haar apart genomen maar die zei ook dat ze helemaal blokkeerde en niets van hem aannam.

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Het opnieuw leren vertrouwen te hebben in "vreemde mannen" is een hele lange, met veel geduld gepaarde, therapie.

Ik denk dat je echt ondersteuning nodig hebt, ik schat zo in dat je dit niet helemaal alleen af kan.

Ik kan de therapie wel omschrijven maar je hebt personen nodig die mee willen werken en je adviezen precies opvolgen.

1. Om te beginnen laat je één persoon op zo'n afstand voorbij lopen dat ze zich nog prettig voelt. Die moet de hond COMPLEET negeren, niet eens aankijken!!!
Als ze ontspannen blijft beloon je dat met wat lekkers of een spelletje.

2. Als dit goed gaat laat je die persoon ietsjes dichterbij langs lopen, en steeds zo verder.......

3. Gaat dat goed, dan kan die persoon wat lekkers (echt lekkers!! bv kaas of worst) laten vallen op de grond en gelijk doorlopen.
Dit uitbouwen zodat de persoon vrij dichtbij je hond kan komen.

4. Als dit goed gaat kun je die persoon je hond wat laten geven, maar de lichaamshouding is belangrijk.
Dit houdt dat die persoon zich klein maakt, zijn/haar lichaam wat wegdraait van de hond en geen oogcontact o.i.d.

En dit uitbouwen totdat het goed gaat, maar dit zou je regelmatig moeten blijven oefenen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel succes!!
marinadejong
nieuw lid

Ik volg ook al cursussen met haar. De trainers (uitgerekend mannen) proberen ook steeds haar vertrouwen te winnen maar dat is ze nog niet gelukt. En ik kan ook niet van ze verwachten dat ze heel de les met mij bezig zijn. Maar er loopt ook een gedragstherapeut rond (wel een vrouw) en ik denk dat ik maar met haar ga praten. Het is zo moeilijk om zelf mensen te vinden die dit goed aanpakken. Als ik het verhaal tegen iemand vertel dan stappen ze gelijk op haar af en buigen over haar heen. Ze schiet dan gelijk weer in de stress. Maar in ieder geval bedankt voor de tips. Mocht er nou iemand zijn die dit ook heeft meegemaakt en die het gelukt is om hun hondje weer vertrouwen te geven dan hoor ik het graag.

Groeten,
Marina & Sara

Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Wat ontzettend sneu voor je hond zeg! Wat een l*l van een kerel zeg! Bah.! Kan daar ook zo kwaad om worden!!
Veel sterkte! En ik hoop dat -ook al is het een lange weg- dat je hond weer vertrouwen krijgt in mensen! :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij zijn vreemde mannen het minst bedreigend voor een angstige hond als die vreemde mannen zelf ook een hond bij zich hebben, waarmee jouw hond het goed kan vinden en die duidelijk dol is op zijn baas. En zelf heel enthousiast vreemde bazen begroeten helpt vaak ook al een beetje. Mijn Lilo mot niks hebben van vreemde mannen, al helemaal niet als ze haar aandacht geven, dan schiet ze helemaal in de stress, maar bazen van hondevriendjes vertrouwt ze inmiddels bijna blindelings.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb een terughoudend hondje, niet zo bang als die van jou, maar misschien heb je er wat aan.

Hier is een regel voor bezoek of mensen die we tegen komen: Buffy is er niet, ze is niet aanwezig. In het begin was dat heel erg moeilijk, mensen willen ook altijd even laten zien dat ze een hond wel uit zijn schulp krijgen, maar dat mag dus niet :neenee:

Inmiddels is het bij Buffy zo dat bezoek gewoon binnenkomt en omdat de mensen zich er toch al lang aanhouden haar totaal te negeren, staat ze zelfs te kwispelen als de bel gaat. Bezoek gaat zitten en er wordt aan de broek gesnuft, een lik gegeven op een vinger die toevallig hangt. Ook heel vreemde mensen houden zich daar keurig aan nu Buffy geen schattig puppie meer is gelukkig.

Wat Hanneke zegt die ervaring heb ik met Buffy ook. Als je oploopt met mensen die ook een hond hebben is de druk eraf en die mensen kunnen Buffy ook gewoon achter haar oor kriebelen. Niet dat ze staat te springen van blijdschap dan, maar ze laat het probleemloos toe.

Ik schat dat je er het beste naar kunt streven dat buiten het gezin niemand meer contact met haar zoekt. Laat haar eerst maar vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt, dat mensen haar niet aankijken, niet gaan koeren. Achteloos lekkers laten vallen en niet kijken of lokken is ook goed.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

marinadejong schreef:Ik volg ook al cursussen met haar. De trainers (uitgerekend mannen) proberen ook steeds haar vertrouwen te winnen maar dat is ze nog niet gelukt.
Ik denk dat ze beter niet kunnen proberen haar vertrouwen te winnen, dat werkt al heel snel averechts, dat is meer voor Lassie films. Er komt teveel druk op de hond en die wordt wantrouwig. Het is al heel mooi als je haar aandacht op jou gericht kunt houden en als ze accepteert dat jij met een man staat te praten terwijl zij ontspannen blijft.

Mijn ervaring is dat veel trainers vaak te snel willen gaan. Hond komt al eens snuffen, kwispelt en hop dan kan aanraken ook wel. Die stap is dan te groot voor de hond, hond in de stress en opbouw weg. Trainers vinden vaak dat ze heel goed met honden om kunnen gaan: "Maar ik kan dat wel goed, mij vertrouwt ze vast wel", maar die aanpak is voor een echt bang hondje als het jouwe denk ik niet goed.

Anne
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inderdaad werkt juist géén aandacht geven, hier ook het beste.
Moritz is bang voor alle mensen, maar juist de mensen die hem gaan proberen te lokken en aankijken daar gaat het mis bij.
Negeer je hem, dan overwint meestal zijn nieuwsgierigheid het en komt hij even ruiken.
Juist het negeren geeft hem geen reden om angst te hebben, aandacht wel.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
marinadejong
nieuw lid

Sara is altijd al een hondje geweest die de kat uit de boom keek. Maar nadat ze geschopt is, blafte ze tegen alles en iedereen die voor haar onbekend was. Niet alleen als ze haar aan wilde halen maar als er maar iemand in de verte aan kwam lopen was ze niet meer te stoppen en rende er meteen blaffend op af. Kon hoog of laag springen maar ze reageerde niet meer. Heb haar daarom een hele tijd aan de lijn gehouden. Na een maand of 3 liet ze zich ineens aaien door een onbekende vrouw. Ik stond er ook echt van te kijken omdat ze dat al een hele tijd niet meer toe had gelaten. Sindsdien zijn vrouwen ook geen probleem meer. Ik weet ook niet hoe dit zo ineens is gekomen. Het enige wat ik kan hopen dat dit moment zich ook ineens voordoet bij mannen.
Voor dat dit gebeurde kon ik Sara overal mee naar toe nemen. Ik vind het heel vervelend dat dit nu niet meer kan. Als we bij iemand op visite zijn waar ook mensen zitten die ze niet kent raakt ze helemaal in de stress. Ze zit dan heel de tijd te grommen, te blaffen en te hijgen. Overal waar we naartoe gaan waar onbekende mensen zouden kunnen zijn, nemen we haar niet meer mee. Ik wil er geen stresshond van maken. Dan laat ik haar liever een paar uurtjes thuis in haar eigen vertrouwde omgeving dan dat ik haar een middag of avond ellende geef waardoor ze gelijk een paar dagen van slag is.
Maar we houden de moed erin. Het komt vast allemaal weer goed. Het is gewoon even fijn om andermans ervaringen en tips te horen.
Alvast bedankt iedereen!! En vooral namens Sara!
Afbeelding
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

Sjee sommige mensen he!
Pff, ik had die man dus echt even bont en blauw geslagen...

Het lijkt een beetje op mijn hond. Die heb ik met 3,5 maand gekregen; hij kwam toen uit een hok en had niet meer gezien dan 4 muren, en was dus al wat voorzichtig en bangig naar vreemde dingen & mensen. Behalve dat zit eenkennigheid ook in het ras.

Toen ik hem net had is hij getreiterd door een kind, die hem hem een plastic zak heeft geslagen. Ik was helaas net te ver weg (hij was in het park naar een ander hondje toegelopen, ik had dat hele kind niet gezien) rende er al heen en sprak het kind + de ouders ook wel aan, maar ook daar was het kwaad al geschied.

Sindsdien is hij bang voor vreemde mensen. In het begin was het blaffen en vluchten als mensen hem benaderde, en omdat die mensen dan ook elke keer doorliepen werd hij beloont (blaffen -> mensen weg) en werd het van kwaad tot erger.
Hij blafte toen naar iedereen, rende er rondjes omheen, en dreef ze voor zijn gevoel weg.
Het is inderdaad minder geworden door vreemde mensen met honden, als die hun eigen hond aaien is Spirit toch wel nieuwsgierig, en durft hij wel een snoepje aan te nemen. Aanraken moeten ze nog niet proberen, dan paniekt ie wel, en gaat hij weer in de 'aanval'.
Hij negeert nu vreemde mensen, totdat ze hem proberen te benaderen, dan blaft ie wel. Als ik bijv een groepje kinderen, gehandicapten of oudere mensen zie roep ik hem even naast, dan heeft ie zn aandacht op mij en let ie niet op.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”