Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuin

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SonMon
Vaste gebruiker

Tuin

Ongelezen bericht door SonMon »

Hallo Allemaal,
Ik wil graag jullie advies over het spelen van een pup van bijna 16 weken in de tuin. Een tuin met veel planten, bloeiende bloemen, keitjes en dus veel gaatjes opgevuld met zand. Hij is graag buiten, ALLEEN is hij de hele tijd aan het graven in het zand, in de tuin en eten aan de (bloeiende)planten. Echt lekker "rustig"met hem buiten zitten gaat haast niet.
Ik ben hem wel aan het leren van foei dat mag niet, maar ja hij vind het veel te leuk en gaat maar door. Tegenwoordig liever stiekem als ik even binnen ben. Elk weekend probeer ik naar het bos te gaan met hem en daar gaat hij echt uit zijn dak, maar daar graaft en eet hij niet :denken:
Kunnen jullie mij advies geven hoe ik dat het beste af kan leren, of is dit toch puppy gedrag en gaat dit vanzelf over?
Natuurlijk hoeft hij niet op een kleedje buiten te blijven, maar lekker spelen en niet zoals pas met schuim op zijn bekkie binnen komen omdat hij weer eens iets vies gegeten heeft.
Groetjes Sonja
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Graven is heel natuurlijk gedrag voor een hond.
Onze hond hebben we geleerd dat op het grasveld in onze tuin ze mag graven totdat ze in China is :wink:

Je zou dus 1 plek kunnen uitzoeken en je pup daar kunnen laten graven.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Als je er niks aan doet gaat het niet vanzelf over als de pup het een leuke bezigheid vind :wink:

Je kan hem iedere keer iets anders aanbieden (speeltje) als hij wil gaan graven. Maak het speeltje leuk door er zelf gek mee te doen en hij krijgt er vanzelf interesse in.

Een pup is zeer arbeidsintensief. Ik kon met mijn pup ook niet rustig in de tuin zitten behalve wanneer het tijd werd voor hem te gaan slapen :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Is het daarbij wel verstandig als ik hem "straf" met het zeggen van foei of nee als hij aan de planten o.i.d. zit?
Ik heb het idee dat dat averechts werkt nu, want als ik dat zeg gaat hij er later toch weer mee verder. Of stiekem.
Het is dus beter als ik het negeer en met bijv. speelgoed hem enthousiaster maak? Of allebei?
Bedankt voor jullie reactie/raad.
Sonja
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Als je pup het commando foei nog niet beheerst heeft het ook geen zin om het te geven.
En als hij er nu niet naar luistert zou ik het zowieso niet gebruiken. Dalijk denkt ie dat ie dan toch gewoon zijn gang mag gaan.

Ik zou de pup inderdaad afleiden met een anders speeltje.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij kan je niet *en* honden *en* een keurige tuin hebben. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb wel alle giftige planten verwijderd uit de tuin toen Buffy pup was. Het blijft opletten en eigenlijk niet zonder toezicht in de tuin.

Anne
SonMon
Vaste gebruiker

Ok bedankt voor jullie advies,
ik ga het dus proberen met afleiden.
Ja het is mijn eerste hondje, dus ik kan veel advies gebruiken.
En Hanneke, het gaat mij niet om de tuin hoor, maar een Maltezer die elke keer vies binnen komt rennen is niet zo gezellig :mrgreen:
en inderdaad giftige planten, ik heb hortensia, blauwe regen, buxus, clematis enz. dus niet echt de goede toch? Moet ik die nu echt gaan verwijderen :jank: . Wat hij toen gegeten heeft, toen hij met schuim op zijn bekkie binnen kwam weet ik niet, maar volgens de dierenarts doet hij dat nu echt niet meer.
Kunnen jullie mij ook nog tips geven over het blaffen, hij gaat dat steeds meer doen, is dat nu de angstfase? Wordt dat later minder?
Dewey is een schatje hoor, maar ja de mindere dingen daarover wil je graag advies :wink:
Groetjes Sonja
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Hanneke2 schreef:Volgens mij kan je niet *en* honden *en* een keurige tuin hebben. :mrgreen:
Jawel :pffff: Nou ja, onze tuin is niet superstrak omdat wij dat zelf niet mooi vinden maar ze graven niet ed. Ja, ze scheuren wel eens een takje van een boom maar verder gaat het hier vrij goed :cheer:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hier ook een hond EN een mooie tuin. Het zal opvoedkundig wel niet verantwoord zijn, maar ik heb graven dus wel verboden. Gewoon 'eh' als hij gaat graven zeggen.

Het heeft lang geduurd, maar nu graaft Bram bijna nooit een gat meer. Hij laat de plantjes heel, hij plast niet meer op het grasveld en als hij gaat rennen doet hij dat met respect voor de heggen.

Het kan dus wel, maar je moet een hele lange adem hebben :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Laila
Actief

Ongelezen bericht door Laila »

SonMon schreef: en inderdaad giftige planten, ik heb hortensia, blauwe regen, buxus, clematis enz. dus niet echt de goede toch? Moet ik die nu echt gaan verwijderen :jank: . Wat hij toen gegeten heeft, toen hij met schuim op zijn bekkie binnen kwam weet ik niet, maar volgens de dierenarts doet hij dat nu echt niet meer.
Buxus en Clematis zijn giftig volgens mij, die kun je dus beter verwijderen als hij er steeds aan vreet. Wij hebben ook buxus in de tuin, maar onze hond komt daar niet aan. Wel aan de kronkelhazelaar, maar dat kan geen kwaad.
Afbeelding
starfleet
Erelid

SonMon schreef: Kunnen jullie mij ook nog tips geven over het blaffen, hij gaat dat steeds meer doen, is dat nu de angstfase? Wordt dat later minder?
Dewey is een schatje hoor, maar ja de mindere dingen daarover wil je graag advies :wink:
Groetjes Sonja
Wanneer blaft hij dan, als hij in de tuin is? Ik zou hem niet alleen in de tuin laten, je hebt te veel giftige planten staan. Daar kan je een pup niet alleen mee laten.

Anne
Laila
Actief

Ongelezen bericht door Laila »

Ik zou hem ook nog niet echt alleen laten in de tuin, als hij gaat blaffen kun je proberen om hem af te leiden met een spelletje.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja, bij blaffen afleiden met een spelletje.
En als je erg vaak foei moet zeggen kan je misschien tijdelijk wat gaas om het terras(je) bij het huis zetten zodat hij daar buiten kan zijn, zonder dat je voortdurend moet corrigeren.
Anders krijg je een hondje dat "Foei" heet in plaats van Dewey :wink:
Nettie
SonMon
Vaste gebruiker

Dewey gaat inderdaad steeds meer blaffen, hij is nu 16 weken jong.
In de tuin het meest, als er mensen in de brandgang lopen, spelende kinderen. Ook in huis als er iemand thuis komt bijvoorbeeld, het lijkt wel of hij dan ineens schrikt en begint dan vreselijk te blaffen.
Ze zeggen blaffen moet je negeren, maar hij gaat dan echt uit zijn dak
totdat hij aangehaald wordt.
Ik probeer hem vaak af te leiden maar dat lukt vaak niet, kan ik hem ook "straffen" door foei of nee?
Inderdaad Nettie, Dewey is een betere naam dan Foei :mrgreen:

Groetjes Sonja en Dewey
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Re: Tuin

Ongelezen bericht door Silvia »

SonMon schreef:Hallo Allemaal,
Ik wil graag jullie advies over het spelen van een pup van bijna 16 weken in de tuin. Een tuin met veel planten, bloeiende bloemen, keitjes en dus veel gaatjes opgevuld met zand. Hij is graag buiten, ALLEEN is hij de hele tijd aan het graven in het zand, in de tuin en eten aan de (bloeiende)planten. Echt lekker "rustig"met hem buiten zitten gaat haast niet.
Ik ben hem wel aan het leren van foei dat mag niet, maar ja hij vind het veel te leuk en gaat maar door. Tegenwoordig liever stiekem als ik even binnen ben. Elk weekend probeer ik naar het bos te gaan met hem en daar gaat hij echt uit zijn dak, maar daar graaft en eet hij niet :denken:
Kunnen jullie mij advies geven hoe ik dat het beste af kan leren, of is dit toch puppy gedrag en gaat dit vanzelf over?
Natuurlijk hoeft hij niet op een kleedje buiten te blijven, maar lekker spelen en niet zoals pas met schuim op zijn bekkie binnen komen omdat hij weer eens iets vies gegeten heeft.
Groetjes Sonja
diesel is gelukkig een rustige pup van 6 maanden en graaft ook wel maar dat is uit pure verveling. Met een oud kleed en een pluche beest vermaakt hij zich prima in de tuin.

de labrador van mijn baas is een redelijk drukke en onerzoekende pup van 12 weken en hun geven hem in de tuin een lege cola fles, oude emmer etc om mee te spelen en dat is natuurlijk erg interesant en leuker dan honden spullen en hoeft zich niet echt te vervelen en dat schellt wel met graven, bloemen bijten en klieren in de tuin.
Groetjes Silvia en Diesel
starfleet
Erelid

SonMon schreef:.
Dan wordt hij niet genegeerd, maar heeft hij succes met zijn geblaf. Alle reden voor hem om er lekker mee door te gaan :wink:

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

SonMon schreef:Dewey gaat inderdaad steeds meer blaffen, hij is nu 16 weken jong.
In de tuin het meest, als er mensen in de brandgang lopen, spelende kinderen. Ook in huis als er iemand thuis komt bijvoorbeeld, het lijkt wel of hij dan ineens schrikt en begint dan vreselijk te blaffen.
Ik probeer hem vaak af te leiden maar dat lukt vaak niet, kan ik hem ook "straffen" door foei of nee?
Inderdaad Nettie, Dewey is een betere naam dan Foei :mrgreen:

Groetjes Sonja en Dewey
Zoals ik in het andere topic ook al een beetje schreef; ik ben met Bram heel erg bezig om hem constant te belonen als hij niet blaft in situaties waarin ik weet dat hij het waarschijnlijk wel zou willen/kunnen doen.
Dus de hond voor zijn. Bram had eerder de neiging om constant mee te blaffen als hij aan andere hond hoorde blaffen. Nu woon ik in het centrum en er blaft hier elke 10 minuten wel een hond buiten (vaak zitten ze ook vast voor een van de winkels). Zodra ik een andere hond hoor blaffen roep ik Bram bij me en krijgt hij wat lekkers. Dit heb ik maar een keer of 5 hoeven doen voordat hij het doorhad. Blaft hij wel dan zeg ik "eh" of "nee" en als hij dan weer even stil is krijgt hij wat lekkers.
Dat gaat nu zo goed dat hij eigenlijk nooit meer meeblaft met een andere hond. Vaak gaat hij gewoon door met wat hij aan het doen was; kijkt hij op dan beloon ik eerst met mijn stem. Blijft die andere hond doorblaffen dan krijgt hij daarbij nog wat lekkers als hij stil is.

Ditzelfde doe ik bij harde geluiden zoals schreeuwende kinderen e.d.
Werkt best aardig al zeg ik het zelf :mrgreen:

En Bram mag dus niet blaffen in de tuin. Ja, 1 blafje mag wel, maar volkomen uit zijn stekker gaan (en daar zit een wereld van verschil tussen, de hele toon van blaffen is ook compleet anders) mag niet. Doet hij dat, dan gaat hij meteen naar binnen.
Ook dat doet hij nu nog zeer zelden, de meeste dagen zelfs helemaal niet.

Alleen dat uit angst/bluf andere honden aanblaffen schiet nog niet echt heel erg geweldig op....
Afbeelding
SonMon
Vaste gebruiker

Bedankt Moos, jou antiblaftips ga ik zeker proberen, want met speelgoed wil het niet goed lukken, de geluiden zijn te interessant.
En Anne laat jij je hond echt blaffen totdat hij er zelf mee stopt,
ik heb nogal veel buren en niet iedereen is gek op dat geblaf en zelf vind ik het ook niet plezierig, ik bedoel als ik hem laat blaffen blijft hij het doen denk ik dan.
En Silvia mag het ook een oude sinas fles zijn, ik lust geen cola :smile:
nee geintje hoor, ik ben blij met je tips en ga ze zeker proberen.
Groetjes Sonja en Dewey
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

SonMon schreef: En Anne laat jij je hond echt blaffen totdat hij er zelf mee stopt,
ik heb nogal veel buren en niet iedereen is gek op dat geblaf en zelf vind ik het ook niet plezierig, ik bedoel als ik hem laat blaffen blijft hij het doen denk ik dan.
Nu ben ik Anne niet :mrgreen: , maar wat ze bedoelt is dat je je hondje beloont voor het blaffen door hem dan aandacht te geven.
Hij blaft waarschijnlijk omdat hij blij is dat er iemand thuis komt, laat je hem eerst blaffen en geef je hem dan aandacht dan leert hij dus "heeee, als ik flink blijf blaffen aaien ze me straks"

Wat je misschien ook nog zou kunnen proberen is hem indirect afleiden; dus zonder dat hij doorheeft dat het van jou komt (dan is het immers een beloning). Als hij blaft bijvoorbeeld achteloos iets op de grond laten vallen, zodat hij even afgeleid is, en dan met hem gaan spelen o.i.d. zodat hij ook niet weer met blaffen begint.
Afbeelding
starfleet
Erelid

SonMon schreef: ik heb nogal veel buren en niet iedereen is gek op dat geblaf en zelf vind ik het ook niet plezierig, ik bedoel als ik hem laat blaffen blijft hij het doen denk ik dan.
Als pup tekeerging tegen alles wat langskwam ging ze naar binnen net als Marloes doet en ook belonen als het goed ging, maar bij blaffen bij visite e.d. gaf ik er geen aandacht aan en liet haar blaffen. Ook bij blaffen om andere dingen (hop opschieten baasje hier met dat eten of hop gooien met die bal) zorgde ik ervoor dat ze geen succes had.

Als ik lees "zo houdt pas op als ze aangehaald wordt" dan zou ik in ieder geval niet aanhalen zolang ze blaft.

Anne
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Toen janus hier kwam wonen was onze tuin niets anders dan een grasveld met moddepoelen eromheen.
Nu zijn we weken verder en hebben we een mooi groot terras maar met daarom heen allemaal ' zandbakken' voor de plantjes.
Ja idd voor de plantjes, en dus niet voor janus.
Janus moet wel erg wennen, aangezien hij eerder in de tuin eigenlijk alles mocht en overal mocht komen.
Nu hebben we emmers, lege bakjes waar de planten inzaten, karton enz in de tuin liggen waar meneer mee speelt, en hij vergeet gewoon te graven.
Hij heeft alleen 1 plek in het zand waar hij steeds weer gaat liggen, en helaas ploft hij dan neer op een mooie plant.
Die plant hebben we maar ergens anders heen gedaan nu, zodat janus daar lekker in het zand kan (blijven) liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”