Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie herkent dit gedrag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wie herkent dit gedrag?

Ongelezen bericht door miriam43 »

Onze hond Luca is nu 4 jaar oud. Hij is een reu.
Hij is ontzettend speels en vreselijk nieuwschierig. Kom ik een andere hond tegen dan gaat hij liggen als een zoutzak op de grond.
Hij blijft liggen totdat de hond bij hem in de buurt is. Dan sluipt hij op de andere hond af.
Is hij kort bij de hond, dan springt hij op en stormt op de hond af.
Het lijkt alsof hij een beetje groter wordt. Hij snuffelt dan aan de andere hond. Is het een teefje of een jonge hond, dan wordt gespeeld en gestoeid. Is het een reu, dan ligt het aan de reactie van de andere hond wat er gebeurd. Het kan soms tot gegrom uitlopen. Als de andere hond begint te grommen, dan rent die van ons weg, tenminste als hij los is.
Dit gedrag vertoont hij ook aan de lijn. Ik laat hem dan niet naar de andere hond toe gaan, aangzien ik hier vervelende ervaringen mee heb. Ik pak hem aan zijn tuigje op en loop met hem verder.

Wie van jullie herkent dit gedrag en wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat hij dit gedrag niet meer vertoont. Het zou heerlijk zijn als ik gewoon langs een andere hond kan lopen, zonder dat hij zich op de grond gooit. Als hij eenmaal ligt, dan krijg je hem bijna niet mee getrokken. Optillen en hem op de achtertste twee poten laten lopen werkt het beste.
Afleiden met voer of speeltje heeft totaal geen zin. Hij negeert het allemaal. Zelfs het lekkerste hapje laat hij staan.

Wat te doen????
Afbeelding
Groetjes Miriam en een enthousiaste entlebucher!!!!
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Heb je al met hem op cursus gezeten? Daar oefen je onder andere om met je hond langs andere honden te lopen.
Optillen en hem op de achtertste twee poten laten lopen werkt het beste.
Het werkt misschien wel maar ik zou dit niet meer doen. Dat is alleen symptoombestrijding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik herken het gedrag. Heb er ook zo eentje.
Als ze los loopt en ze gaat liggen, loop ik gewoon door. Dan komt ze snel achter mij aan soms nadat ze heeft kennis gemaakt met de andere (vreemde) hond en dat is niet meer dan even snuffen met een hoog kwispeltje.
Is ze aangelijnd dan vraag ik haar aandacht en geef een volgcommando.
Nadat we de andere hond zijn gepasseerd beloon ik haar en mag ze weer gewoon meelopen (zonder volgen dus). Daar heb ik haar vanaf pup op getraind.
Gegrom is er zelden. De enkele keer dat dat wel gebeurt (als ze vrij loopt) blijft het daar ook bij.
Ik heb een vrij "hoge" hond, maar van vechten houdt ze niet. Als andere honden vechten gaat ze er vaak tussen staan en laat het gevecht stoppen. Als ze wordt aangevallen blijkt ze zich prima te kunnen verdedigen. Gelukkig gebeurt dat zelden. Andere honden hebben vaak respect voor haar.
Volg een gehoorzaamheid cursus bij een goede hondenschool.
Op de achterste twee poten laten meelopen lijkt me niet de beste oplossing. Ook al heb je hem vast, door hem van voren hoger te houden aan het tuig geef je hem letterlijk een hogere positie. Daar wordt hij niet zachtmoediger van.
Nettie
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Luca heeft alle cursussen met heel goed resultaat gevolgd.
In de ring gaat het heel goed, geen probleem.
Dit gedrag vertoont hij buiten de training.
Wat het optillen betreft..... zo heb ik het nog niet bekeken.
Als Luca eenmaal ligt, dan kan ik doorlopen hij komt dan niet.
Hij is ook een hond die niet van vechten houdt, is hij los dan rent hij weg als de andere hond gromt.

Is dit nu een typisch dominatieprobleem?? of een gewoon honden gedrag?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Gaat iets niet helemaal goed :roll:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 23 apr 2006 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nee, inderdaad. Hij is voor de rest een geweldige hond. Zeker naar mensen toe. Gromt nooit, je kan alles met hem doen. Hij heeft nooit iets kapot gemaakt. Het is misschien tijd om een gedragsterapeut in te schakelen.
Op een ander forum waar ik mijn verhaal ook heb verteld zegt men dat het prooi gedrag is en zeker met dominatie te maken heeft.
Als we dit gedrag onder controle krijgen, heb ik een ideale hond.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Lijkt me geen dominantie probleem als hij liever wegloopt als een andere hond gromt.
Ik geloof zelf dat het een gewoon hondengedrag is. Gaan liggen bij het naderen van een andere hond zie je erg vaak.
Als je twijfelt kan je natuurlijk best eens advies inwinnen bij een goede gedragstherapeut. Vragen kan geen kwaad.
Vertel je in dat geval het resultaat?
Nettie
miriam43
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik hoop dat het inderdaad geen ernstig probleem is. Ik laat het zeker weten als ik iets nieuws te vertellen heb rondom zijn gedrag. Zo kunnen we allemaal leren van elkaars problemen en oplossingen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”