Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekreu?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Scooby schreef:
Renske schreef:Nadelen zul je als reu-eigenaar niet veel hebben. Alleen je hebt op het kooikerforum afgelopen week waarschijnlijk wel gelezen wat in een extreme situatie kan gebeuren.
En dat was?
Kort samengevat: dat er een DNA test nodig is om te bewijzen of een reu wel echt de vader van het nest is.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Renske schreef:
Scooby schreef:
Renske schreef:Nadelen zul je als reu-eigenaar niet veel hebben. Alleen je hebt op het kooikerforum afgelopen week waarschijnlijk wel gelezen wat in een extreme situatie kan gebeuren.
En dat was?
Kort samengevat: dat er een DNA test nodig is om te bewijzen of een reu wel echt de vader van het nest is.
Maar dat zal niet zonder reden geweest zijn?
Renske
Zeer actief

Scooby schreef:
Renske schreef:
Scooby schreef:
En dat was?
Maar dat zal niet zonder reden geweest zijn?
Dat klopt, maar in dit geval erg vervelend voor de dekreu eigenaar.
starfleet
Erelid

Re: Dekreu?

Ongelezen bericht door starfleet »

Renske schreef:
Dus eigenlijk, als je het hondje wat ik heb, Beetle, zou hebben gehad, dan zou je ook nooit hebben gefokt? :wink:

- ze is overgevoelig en snel angstig
Dit zou wel heel erg een punt zijn waar ik over zou moeten piekeren. Ik zou niet voor een dekreu kiezen die overgevoelig en snel angstig is (in verhouding met andere kooikers dan), dus ik denk ook niet dat ik snel met een overgevoelige, angstige teef zou fokken.

En dan is het ook een beetje naar de lijn kijken. Als daar veel overgevoelige en angstige honden in zitten, als ik dat ok zie bij moeder en bij de zussen en broers, dan zou dat voor mij meer gaan doorwegen.

Anne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:Weegt dit soort dingen voor een fokker echt mee, waar het hondje vandaan komt? Dat is toch echt raar? :19:
Het fokkerswereldje is ook raar...
Beetje ongenuanceerd vind ik. Alsof bij ieder ras alle fokkers raar zijn komt dat bij mij over. :19:
Ik zit er nog niet zo lang in (ben misschien wat minder raar nog... :denken: ) maar bij mijn ras vind ik op wat excessen nog weinig raars terug hoor! :wink:

Ik vind dit net zo'n soort uitspraak als "herders zijn vals" of Duitse Doggen zijn zo doorgefokt dat ze allemaal gezondheidsproblemen hebben" of dat soort uitspraken. Ik vind het altijd prettig als mensen zich wat meer nuanceren, of hun uitspraken zodanig kunnen beargumenteren dta er niet zomaar een losse kreet of zin staat.
Renske
Zeer actief

starfleet schreef:
Renske schreef:
Dus eigenlijk, als je het hondje wat ik heb, Beetle, zou hebben gehad, dan zou je ook nooit hebben gefokt? :wink:

- ze is overgevoelig en snel angstig
Dit zou wel heel erg een punt zijn waar ik over zou moeten piekeren. Ik zou niet voor een dekreu kiezen die overgevoelig en snel angstig is (in verhouding met andere kooikers dan), dus ik denk ook niet dat ik snel met een overgevoelige, angstige teef zou fokken.

En dan is het ook een beetje naar de lijn kijken. Als daar veel overgevoelige en angstige honden in zitten, als ik dat ok zie bij moeder en bij de zussen en broers, dan zou dat voor mij meer gaan doorwegen.

Anne
Daar heb je helemaal gelijk in!
Beetle haar moeder was een hele stabiele hond, de ouders van Bente ook.
Van het karakter van de vaderhond en de lijn was bij mij weinig bekend (advies van de fokker om die reu te gebruiken). De reuen die bij Beetle zijn geweest, daarvan kende ik zowel het karakter als dat van de ouders (en bij de ene reu nog meerdere generaties!). Tevens is Beetle voor een deel aangeleerd onzeker, dus ook dat heeft meegespeeld. En natuurlijk weet ik in grote lijnen hoe haar nestzusjes en broertje zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

LongFields schreef:
Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:Weegt dit soort dingen voor een fokker echt mee, waar het hondje vandaan komt? Dat is toch echt raar? :19:
Beetje ongenuanceerd vind ik. Alsof bij ieder ras alle fokkers raar zijn komt dat bij mij over. :19:
Ze zegt niet dat alle fokkers raar zijn, maar dat het fokkerswereldje raar is :wink:

Van wat ik zo hoor van eigenaren van andere rassen, speelt er vaak van alles. De Kooiker is wat dat betreft zeker niet een uitzondering met een ruzie in de fokkerswereld.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef: Tot de ruzie werden de hondjes van Brams fokker gewoon betrokken in het fokken van verenigingshondjes (en aangezien hij er nogal wat heeft :wink: ).
Een paar jaar geleden is er ook nog een reu die bij de fokker vandaan kwam ingezet voor de fokkerij bij honden van eigenaren die van de vereniging lid zijn, misschien over het hoofd gezien?
Sir Arthur Bas zeker, de vader van Bram?

Nee joh, ik ben er helemaal niet zo in thuis. Daarom wil ik Bram ook alleen via de vereniging inzetten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Scooby schreef:
Ik zit er nog niet zo lang in (ben misschien wat minder raar nog... :denken: ) maar bij mijn ras vind ik op wat excessen nog weinig raars terug hoor! :wink:
Hoi Suzanne,

Wees blij dat er bij jou ras nog weinig 'raars' aan de hand is in het fokkerswereldje. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben dat het een vrij klein ras is, denk ik?
Ik ken helaas te veel idiote, belachelijke, gekke verhalen uit de fokkerswereld (en dan spreek ik niet eens alleen over de doggenwereld) om niet achter deze uitspraak te kunnen staan. Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat dan ook gelijk ALLE fokkers van ALLE rassen raar zijn, maar dat lijkt me ook logisch...
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Scooby schreef:
LongFields schreef:
Scooby schreef:
Hoi Suzanne,

Wees blij dat er bij jou ras nog weinig 'raars' aan de hand is in het fokkerswereldje. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben dat het een vrij klein ras is, denk ik?
Ik ken helaas te veel idiote, belachelijke, gekke verhalen uit de fokkerswereld (en dan spreek ik niet eens alleen over de doggenwereld) om niet achter deze uitspraak te kunnen staan. Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat dan ook gelijk ALLE fokkers van ALLE rassen raar zijn, maar dat lijkt me ook logisch...
Zo komt je reactie wel over op mij in ieder geval. :19:
In veel kleine rassen komt net zoveel rottigheid voor als in grotere volgens mij, maar ik hou er gewoon niet van als in reacties (waar dan ook op) zo kort door de bocht dingen worden gesteld, die door mensen die net komen kijken of nog weinig ervaring hebben misschien voor algemeen waar aangenomen worden, en dat vind ik jammer.
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Renske schreef:
Zoek stok! schreef: Tot de ruzie werden de hondjes van Brams fokker gewoon betrokken in het fokken van verenigingshondjes (en aangezien hij er nogal wat heeft :wink: ).
Een paar jaar geleden is er ook nog een reu die bij de fokker vandaan kwam ingezet voor de fokkerij bij honden van eigenaren die van de vereniging lid zijn, misschien over het hoofd gezien?
Sir Arthur Bas zeker, de vader van Bram?

Nee joh, ik ben er helemaal niet zo in thuis. Daarom wil ik Bram ook alleen via de vereniging inzetten.
Bijna, ik bedoel Sir Tommy, die is ook bij leden van de kooikervereniging ingezet.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Zo komt je reactie wel over op mij in ieder geval. :19:
In veel kleine rassen komt net zoveel rottigheid voor als in grotere volgens mij, maar ik hou er gewoon niet van als in reacties (waar dan ook op) zo kort door de bocht dingen worden gesteld, die door mensen die net komen kijken of nog weinig ervaring hebben misschien voor algemeen waar aangenomen worden, en dat vind ik jammer.
En ik vind het jammer dat jij nu zo kort door de bocht reageert en stelt dat ik net zou komen kijken of weinig ervaring zou hebben... Het feit dat ik niet fok, wil namelijk niet zeggen dat ik niet weet hoe het er binnen de fokkerwereld aan toe gaat of dat ik me daar niet/nooit in verdiept heb.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
En ik vind het jammer dat jij nu zo kort door de bocht reageert en stelt dat ik net zou komen kijken of weinig ervaring zou hebben... Het feit dat ik niet fok, wil namelijk niet zeggen dat ik niet weet hoe het er binnen de fokkerwereld aan toe gaat of dat ik me daar niet/nooit in verdiept heb.
nee dat zegt ze niet, ze zegt, dat door jou reactie, mensen die net komen kijken/weinig ervaring hebben, die "stelling" als algemeen waar kunnen nemen, en dat zou jammer zijn, want ja het is soms een rare wereld, maar het ligt er ook maar net aan hoe je er zelf instaat en mee omgaat, er is ook genoeg goeds en leuks in het fokkerswereldje... :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: nee dat zegt ze niet, ze zegt, dat door jou reactie, mensen die net komen kijken/weinig ervaring hebben, die "stelling" als algemeen waar kunnen nemen, en dat zou jammer zijn, want ja het is soms een rare wereld, maar het ligt er ook maar net aan hoe je er zelf instaat en mee omgaat, er is ook genoeg goeds en leuks in het fokkerswereldje... :wink:
Hmmm..., zo kwam Suzanne's reactie nog op mij over in elk geval...
Maar ik heb ook nergens beweerd dat het fokkerswereldje niet leuk zou zijn, volgens mij. Ik vind het alleen een 'raar' wereldje af en toe en dat is gebaseerd op eigen ervaringen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
yamie schreef: nee dat zegt ze niet, ze zegt, dat door jou reactie, mensen die net komen kijken/weinig ervaring hebben, die "stelling" als algemeen waar kunnen nemen, en dat zou jammer zijn, want ja het is soms een rare wereld, maar het ligt er ook maar net aan hoe je er zelf instaat en mee omgaat, er is ook genoeg goeds en leuks in het fokkerswereldje... :wink:
Maar ik heb ook nergens beweerd dat het fokkerswereldje niet leuk zou zijn, volgens mij. Ik vind het alleen een 'raar' wereldje af en toe en dat is gebaseerd op eigen ervaringen.
maar ik hou er gewoon niet van als in reacties (waar dan ook op) zo kort door de bocht dingen worden gesteld, die door mensen die net komen kijken of nog weinig ervaring hebben misschien voor algemeen waar aangenomen worden

staat er toch letterlijk :mrgreen:

maar goed jij zei: het fokkerswereldje is ook raar, staat natuurlijk al anders als je zegt, soms is het fokkerswereldje raar of ik heb wel rare dingen meegemaakt in het fokkerswereldje, of zoiets dan, nah ja... :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Scooby schreef:
Ik geloof dat je me niet begrijpt hoor. Ik bedoel dat als mensen die net komen kijken, of weinig ervaring hebben deze topic lezen, misschien door jouw reactie kunnen denken dat alle fokkers zo zijn als jij aanhaalde.
Ik stel dus helemaal niet dat jij net komt kijken of weinig ervaring hebt! :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:
Scooby schreef:
maar ik hou er gewoon niet van als in reacties (waar dan ook op) zo kort door de bocht dingen worden gesteld, die door mensen die net komen kijken of nog weinig ervaring hebben misschien voor algemeen waar aangenomen worden

staat er toch letterlijk :mrgreen:

maar goed jij zei: het fokkerswereldje is ook raar, staat natuurlijk al anders als je zegt, soms is het fokkerswereldje raar of ik heb wel rare dingen meegemaakt in het fokkerswereldje, of zoiets dan, nah ja... :mrgreen:
O, ik lees dit nu pas, net nadat ik mijn vorige reactie gepost hebt.
Ben blij dat jij me wel gelijk begreep Noor, bedankt voor je heldere uitleg! :wink:
Wat betreft je laatste alinea, dat bedoel ik dus ook precies! :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:maar goed jij zei: het fokkerswereldje is ook raar, staat natuurlijk al anders als je zegt, soms is het fokkerswereldje raar of ik heb wel rare dingen meegemaakt in het fokkerswereldje, of zoiets dan, nah ja... :mrgreen:
Nee, IK vind het fokkerswereldje een raar wereldje! :pffff:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik geloof dat je me niet begrijpt hoor. Ik bedoel dat als mensen die net komen kijken, of weinig ervaring hebben deze topic lezen, misschien door jouw reactie kunnen denken dat alle fokkers zo zijn als jij aanhaalde.
Ik stel dus helemaal niet dat jij net komt kijken of weinig ervaring hebt! :wink:
O.k., dan had ik je verkeerd begrepen. :wink: Maar ik geloof echt niet dat beginnende fokkers die mijn opmerking gelezen hebben nu gelijk denken: "O, dus dat fokkerswereldje zal wel raar zijn, want Karen vind dat ook..." :denken:
Zoals ik hierboven al schreef: IK vind die hele fokkerswereld een rare wereld af en toe. Ik heb genoeg rare/vreemde dingen gezien en meegemaakt om dat te vinden eigenlijk.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nu nuanceer je wel degelijk trouwens, door te stellen dat jij dat vindt, en de toevoeging "af en toe". Toch een groot verschil met je oorspronkelijke posting hoor! :wink:
Daarbij denk ik dat iemand die hier nieuw is op het forum en jouw uitspraakt leest (letterlijk schreef je: het fokkerswereldje is ook raar) in combinatie met je aantal berichten van bijna 14.000 dit toch wel geneigd zal zijn serieus te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”