Moritz houdt hier duidelijk niet van en is niet op zijn gemak als hij erlangs moet.
Hij stond even 'moed te verzamelen' toen een vrouw met een hondje langs kwam lopen en haar commentaar begon dat dit zielig was en dat ik hem moest aanlijnen als ik langs die jongens liep.
Ik reageerde lauw en dacht eigenlijk 'mens, bemoei je met jezelf'
Toch spookt het nog een beetje door mijn hoofd of ze heel misschien (
Ik lijn Moritz alleen aan als ik zie dat hij echt goed bang is, als hij alleen maar wat angstig is dan roep ik hem mee en loopt hij naast me en heel soms neemt hij dan halverwege de 'hindernis' een spurtje zodat hij er heel snel langs kan lopen en wacht een paar meter verder weer op mij.
Ik heb er dus eigenlijk altijd bewust voor gekozen om het niet aan te lijnen bij de kleine akkefietjes omdat ik er anders misschien teveel de nadruk op leg (aanlijnen is aandacht vestigen). Dus ik deed zo laconiek mogelijk, maar ik riep hem wel mee zodat we samen erlangs konden gaan.
Maar tja... zou ze toch gelijk hebben en is het beter om hem aan te lijnen zodat hij meer steun uit mij haalt? Of zou het aanlijnen idd de aandacht erop vestigen en juist meer de angst vergroten.
Nogmaals: bij echt enge situaties voor hem lijn ik hem wel aan als we er echt langs moeten.