Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De grijstijger Duitse Dog

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

De grijstijger Duitse Dog

Ongelezen bericht door Diana »

Ik dacht kom ik schrijf eens een verhaal over de grijstijger en laat het plaatsen in het clubblad, dus niet! om een of andere wazige rede wordt het er niet ingezet.
*edit*Ben er inmiddels al bijna 3 kwart jaar mee bezig om het geplaatst te krijgen.*

Nou ja dan maar op internet he.

Nu zo ongeveer 3 jaar geleden waren we aan het kijken op Internet bij diverse Duitse Doggen fokkers. Maar toen we een foto van een Grijstijger tegen kwamen waren we op slag verliefd.
Naar zo’n Dog zouden we gaan zoeken. Na veel gezoek een nest van 3 weken oud gevonden, en ja hoor, en zat een Grijstijger bij, een hele mooie zelfs vonden we.
Zo is onze knul bij ons in huis gekomen.
Toen waren we nog helemaal niet bekend met het hoe en wat over de Grijstijger. We hadden natuurlijk van de fokker gehoord over het hoe en wat met deze kleur, niet erkent zijn en niet mee fokken en showen, maar we wilden er toch meer over weten.
Want dat het zo is, alla, maar waarom dan?

Dus ik ben me er in gaan verdiepen, kwam op site’s van andere landen terecht waar de Grijstijger inmiddels, met goed resultaat, als dekreu/fokteef wordt ingezet. En begon het steeds vreemder te vinden dat ze niet erkent zijn. Ook al omdat het een kleur is die al sinds de Dog bestaat voor blijkt te komen.
Wat ik verder nog tegen kwam is dat als je de Grijstijger “eruit wilt fokkenâ€
Laatst gewijzigd door Diana op 26 apr 2006 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Misschien omdat het lethal whites kan opleveren die doof en met oogafwijkingen geboren kunnen worden naast de in de baarmoeder afgestorven pups als je 2 tijgers gaat kruisen.
Kan me zelf niet direct voorstellen dat dat de reden is aangezien je met 1 keer inlezen kan weten dat je ze niet moet kruisen maargoed. :19: Hetzelfde geldt voor bordercollies, collies, shelties, aussies etc en daar weten ze ook wat te doen (hoewel :roll: )

Wel is het mode om doggen in lolly-kleuren te fokken en de dubbel-tijgerhonden komen als paddenstoelen uit de grond. Afwijkingen of niet het verkoopt als een tierelier en misschien dat dat een reden is voor de rasvereniging om er niet achter te staan. :wink: Het aantal dove witte doggen neemt echt belachelijk snel toe door de fok met tijgerdoggen en ook wel harlekijnen x tijger als ik het goed heb.
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

MARC_S schreef:Misschien omdat het lethal whites kan opleveren die doof en met oogafwijkingen geboren kunnen worden naast de in de baarmoeder afgestorven pups als je 2 tijgers gaat kruisen.
Kan me zelf niet direct voorstellen dat dat de reden is aangezien je met 1 keer inlezen kan weten dat je ze niet moet kruisen maargoed. :19: Hetzelfde geldt voor bordercollies, collies, shelties, aussies etc en daar weten ze ook wat te doen (hoewel :roll: )
En teckels :mrgreen: :wink:
Diana
Actief
Contacteer:

Hoi Marc
ik heb het ook niet over tijgers met elkaar te kruizen.

Dove/blinde/ zieke, witte pups kun je ook uit Gevlekt X Gevlekt krijgen als je niet goed uitkijkt.

Naar het schijnt zou het risico als je Merle X Merle kruist even groot zijn als bij Gevlekt X Gevlekt maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ligt ook allemaal weer aan de afstamming.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Diana schreef:Hoi Marc
ik heb het ook niet over tijgers met elkaar te kruizen.

Dove/blinde/ zieke, witte pups kun je ook uit Gevlekt X Gevlekt krijgen als je niet goed uitkijkt.

Naar het schijnt zou het risico als je Merle X Merle kruist even groot zijn als bij Gevlekt X Gevlekt maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ligt ook allemaal weer aan de afstamming.
Is gevlekt niet een variatie op merle en dus hetzelfde thema? Ik zie bij veel gevlekte nl heel wat stiekeme tijgerplekjes tussen de zwarte plekjes. :wink:
Afbeelding
Diana
Actief
Contacteer:

Yep klopt.

Ben alleen heel nieuwschierig ernaar waarom er soms Merle's uit komen.
Daar ben ik naar aan het zoeken en wat nu precies het verschil is tussen die twee, of ik het ga vinden?? Geen idee.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Wat wordt er bedoeld met grijstijger
is dit een grijstijger?
Afbeelding
of wordt dit bedoeld met grijstijger
Afbeelding
Zo zie je op deze foto 3 grijstijgers maar ieder heeft een hele andere kleur en vacht tekening
Afbeelding
Denk dat het dus dat het belangrijkste nu is om precies de kleur van de grijstijger te omschrijven :denken:
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

waarom zou je niet gewoon een nestbroer in de goede kleur gebruiken als die ook goed in elkaar zit.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
laeken
Zeer actief

Diana schreef:Yep klopt.

Ben alleen heel nieuwschierig ernaar waarom er soms Merle's uit komen.
Daar ben ik naar aan het zoeken en wat nu precies het verschil is tussen die twee, of ik het ga vinden?? Geen idee.
Wat ik begrepen heb is dat het gen dat merle veroorzaakt een heel instabiel gen is dat makkelijk verandert. Soms zal er dus een pup in een nest zetten uit een dubbel-merle hond die toch niet merle is. Dat zou in theorie onmogelijk moeten zijn omdat de dubbel-merle-ouder altijd iedere pup enkel merle en dus merle in uiterlijk mee zou geven. Omdat het gen instabiel is veranderd het soms zo dat het pupje helemaal geen merle meer wordt na de celdelingen.

Misschien dat bij doggen het merle-gen in meerdere vormen voorkomt omdat het eerder gemuteerd is in een nest wat weer vastgelegd is met verder fokken. :19: Weet verder niet of er ook maar iets van klopt maar het zou kunnen theoretisch.
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

MARC_S schreef:
Diana schreef: Soms zal er dus een pup in een nest zetten uit een dubbel-merle hond die toch niet merle is. Dat zou in theorie onmogelijk moeten zijn omdat de dubbel-merle-ouder altijd iedere pup enkel merle en dus merle in uiterlijk mee zou geven. Omdat het gen instabiel is veranderd het soms zo dat het pupje helemaal geen merle meer wordt na de celdelingen.
En het lastige is natuurlijk ook dat een hond wel genotypisch merle kan zijn maar dan fenotypisch niet toont omdat er gewoon geen vlekjes zichtbaar zijn of omdat nét dat ene merle vlekje ergens onder een voetzool zit o.i.d.
laeken
Zeer actief

amelie schreef:
MARC_S schreef:
Diana schreef: Soms zal er dus een pup in een nest zetten uit een dubbel-merle hond die toch niet merle is. Dat zou in theorie onmogelijk moeten zijn omdat de dubbel-merle-ouder altijd iedere pup enkel merle en dus merle in uiterlijk mee zou geven. Omdat het gen instabiel is veranderd het soms zo dat het pupje helemaal geen merle meer wordt na de celdelingen.
En het lastige is natuurlijk ook dat een hond wel genotypisch merle kan zijn maar dan fenotypisch niet toont omdat er gewoon geen vlekjes zichtbaar zijn of omdat nét dat ene merle vlekje ergens onder een voetzool zit o.i.d.
Volgens mij is bij doggen de merle altijd erg goed zichtbaar maar het zou kunnen natuurlijk. Bij de harlekijnen is de merle inderdaad erg klein en als blauwe plekjes in de zwarte plekjes te zien vaak.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

MARC_S schreef:Het aantal dove witte doggen neemt echt belachelijk snel toe door de fok met tijgerdoggen en ook wel harlekijnen x tijger als ik het goed heb.
Die mag je niet eens met mekaar kruisen dus nee je hebt het niet goed. :ok:
laeken
Zeer actief

Rob* schreef:
MARC_S schreef:Het aantal dove witte doggen neemt echt belachelijk snel toe door de fok met tijgerdoggen en ook wel harlekijnen x tijger als ik het goed heb.
Je moet me niet corrigeren als je het niet begrijpt. Het gaat erom wat je krijgt als je tijger met harlekijn kruist. :19:

En als we het gaan hebben over wat je niet mag kruisen dan moet je me eens vertellen waar al die kruising-staffies vandaan komen? Het stikt ervan en het mag niet. :neenee:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Rob* schreef:
Je moet me niet corrigeren als je het niet begrijpt. Het gaat erom wat je krijgt als je tijger met harlekijn kruist. :19:

En als we het gaan hebben over wat je niet mag kruisen dan moet je me eens vertellen waar al die kruising-staffies vandaan komen? Het stikt ervan en het mag niet. :neenee:
Noem ees cijfers hoe snel het toeneemt dan?

Ik corrigeer wanneer ik wil zolang jij dingen verkondigt die niet zozijn, staffies hebben hier niks mee te maken nu, dit ging over de RV van de dog en niet over zomaar klakkeloos doggenfokken, doggenfokkers fokken gewoon niet met deze combi, simpel zat en dus snap jij het eigenlijk niet zo :ok:
laeken
Zeer actief

Rob* schreef:
MARC_S schreef:
Rob* schreef:

Ik corrigeer wanneer ik wil zolang jij dingen verkondigt die niet zozijn, staffies hebben hier niks mee te maken nu, dit ging over de RV van de dog en niet over zomaar klakkeloos doggenfokken, doggenfokkers fokken gewoon niet met deze combi, simpel zat en dus snap jij het eigenlijk niet zo :ok:
Als jij vond dat het ging over de RV van de dog vind ik dat prima hoor. Ik had het ergens anders over maar dat geeft verder niet. :wink:
Afbeelding
cruiser
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door cruiser »

ja de Grijstijger
wat een gezeik eigenlijk over een op en top dog maar met een andere kleur dan gewenst.
ik denk dat ik het dan netjes verwoord.
Ik heb ze zelf ook altijd in leven gehouden, ze waren voor mij niets minder.

inmiddels is dus ook al gebleken dat de proeven met het fokken grijstijgers is afgesloten,wel met de reden dat het dus helemaal niets extra op oplevert binnen de fokkerij.

hetgeen er nu speelt in de nederlandse stamboekhouding is dat er melding is gemaakt van een blauwe reu die zijn opa een gele is.
hij stamt dus af uit een combinatie die hier niet toegestaan is.

zo is er een nestje in belgie, waarvan de opa een grijstijger is.
mocht daarvan een pup naar nederland worden verkocht, kan deze hond niet worden ingeschreven in het NHSB en kan er dus niet mee gefokt worden en geshowed in nederland.

ik denk zelf dat het zo ver gaat komen, dat als er fokkers zijn die binnen een kleurslag een hond hebben lopen die niet erkend is, deze zullen moeten laten (helpen)
anders zullen waarschijnlijk op pups die daar liggen ,mits DNA bewezen is geen stambomen worden afgegeven.

kijk dat akkefietje bij de club, heeft niet alleen nadeel voor de dame met de blauwe reu.
maar voor heel nederland, voor fokkers die fokken met honden uit italie, frankrijk en andere landen waar wel de kleuren door elkaar mogen en op het stamboom staan vermeld.

zodra dat stamboom bij de raad binnen komt, waarvan er in een van de generaties een kleurencombinatie staat, die niet is toegestaan,zullen er op de nakomelingen hier in nederland dus geen stambomen worden afgegeven.
begrijp me goed, ook geen G0, niets, naks, nada
of je moet natuurlijk zo stevig in je schoenen staan en het gevecht met de raad kunnen winnen. heb je die kennis niet, kun je het schudden.

ik denk dat dit ook iets te maken heeft met het begin van deze topic.

Margreet
Afbeelding

vergeef het de hond, die heeft fokker of eigenaar niet uitgezocht.
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Rob* schreef:
MARC_S schreef:
Rob* schreef: Die mag je niet eens met mekaar kruisen dus nee je hebt het niet goed. :ok:

Als jij vond dat het ging over de RV van de dog vind ik dat prima hoor. Ik had het ergens anders over maar dat geeft verder niet. :wink:

Nou er wordt toch genoeg neergezet dat het niet in het clubblad mocht en waarom er niet over geschreven wordt , neem aan dat het niet over de damclub gaat of wel?Dus het geeft ook niet hoor :ok:
Dus kom maar eens met cijfertjes dan, met die hele grote explosies van grijstijgers of porcelains of mij te gaat isabels :ok:
kangaroekelly
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door kangaroekelly »

Ik ben op zoek naar een dog in de kleur merle.

Weetiemand een goede fokker in de buurt van brabant.
Wij zijn van plan om begin 2007 een vriendinnetje voor onze labrador erbij te nemen.

Ook omdat wij groter gaan wonen en we de grote wens hebben voor een "echte" grote dog.
Groetjes van kelly
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”