Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vriendinnetjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Vriendinnetjes

Ongelezen bericht door Tamara. »

M'n ouders hebben een Labrador die 2 weken jonger is dan Bowie. Die 2 groeien samen op, zien elkaar zeer regelmatig, Bowie is daar wel eens uit logeren geweest en het gaat altijd hartstikke leuk tussen die 2.
In het begin, in het puppytijdperk, was Bailey (naam van de Labrador) absoluut de baas. Was een pittig ding en die liet zich niet het kaas van d'r brood eten, en al helemaal niet door Bowie :pffff: :mrgreen:

Langzamerhand zijn die rollen aan het omdraaien, het is een mooi schouwspel om te zien. Ze vechten niet, er zit geen agressie bij, maar toch zie je het veranderen. Of eigenlijk is het al veranderd, Bowie staat nu boven Bailey, maar dat is pas sinds kort en die positie is nog wankel :wink: Dus niets is nog zeker, de dames zijn elkaar en zichzelf aan het ontdekken :mrgreen:

Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag, en wat ik wel interessant vindt om te weten hoe dat zit.

Als ze elkaar zien, dan is het meteen dolle pret, waar de ene is, is de ander, en waar de ander naar toe gaat moet de ander ook zijn :roll:
Maar als het op een gegeven voor Bowie klaar is, dan is het ook klaar. Mevrouw is uitgespeeld, en wil van haar welverdiende rust genieten :pffff: Het liefst gaat Bowie dan ergens bij mij in de buurt liggen, maar mevrouw Bailey wil daar dan ook bij liggen. Niet bij mij in de buurt, nee bij Bowie in de buurt. Het allerliefst wil ze zo dicht mogelijk tegen Bowie aanliggen, met haar kop tussen de poten van Bowie, en haar alleen maar kusjes geven. Bailey is continu op zoek naar genegenheid en liefkozingen van Bowie. Maar nee :neenee: Bowie wil dat niet hebben, draait haar kop weg, en wil alleen maar met rust gelaten worden. Ze wil ook niet tegen Bailey aanliggen, ze wil ruimte, en alleen maar voor haar alleen :pffff: En Bailey hobbeld er dan weer achteraan, probeerd kusjes te geven en als Bowie het zat is, snauwt ze een paar keer en dan is het over.

Kan het zijn dat Bowie dit niet wil hebben omdat ze er gewoon niet van houdt en met rust gelaten wilt worden? Of dat Bowie toch niet zo'n honden hond is als ik dacht? Ze vindt spelen met andere honden fantastisch en vindt het heerlijk als er andere honden zijn, dat wel. Dit vraag ik natuurlijk ook met het oog op de toekomst, voor een eventuele 2e hond :wink:
Of heeft dit iets met rangorde te maken wat ik niet doorheb?

Volgende: :mrgreen:

In de gelegenheidsroedel is Bowie ook stijgende in haar positie. De reuen is ze sowieso allemaal de baas, en de teven lopen ook iets harder voor haar dan eerst. Maar hoe Bowie is in deze roedel strookt vaak niet hoe ze is bij vreemde honden. Dit is natuurlijk wel voor een deel te verklaren. Maar kan het zo zijn, dat een hond een roedelleider wordt in een gelegenheidsroedel, maar van haar stokkel afvalt als er vreemde honden zijn? Tegenover vreemde honden is Bowie bijna altijd onderdanig, maar hoe langer hoe meer ze ze kent, hoe zekerder ze wordt, en als dat kennen nog langer gaat duren probeerd ze de baas te spelen :roll:

En van dit bovenstaande tafereel snap ik dus helemaal niets. In mijn ogen is een roedelleider een hond die zeker is in véél situaties, en ook vreemde honden dus de baas durft te zijn, of zie ik dit nou toch verkeerd :denken: :19:

pffffff, jeetje, ik ben echt lang van stof.... :roll:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Oke begin bij het begin.
Nanni is ook niet zo close zeg maar met andere honden. tuana valt het liefst tegen andere honden in slaap. Ik weet nog wel toen Tuana 8 weken was. Nanni lag op haar mat, Tuana loopt er heen en ploft er gezellig neer. Nanni snapte er niets van en stond op en liep weg :smile:
Nu liggen ze regelmatig op 1 mat. Niet echt tegen elkaar, daar moet Nanni nog steeds weinig van hebben. Ik denk dat sommige honden gewoon ruimte voor zichzelf willen hebben.

Het tweede.
Kan dat niet met de leeftijd te maken hebben? Bekende honden is Tuana ook zelfverzekerder tegen, bij vreemde is ze wat terughoudender. Kleine durft ze ook veel meer, grote niet. Maandag was ik in het bos en kwam een grote leonberger reu tegen. Tuana rugharen overeind, staart hoog en heel serieus blaffen :mrgreen: Leonberger ging liggen, tuana bleef staan. tot hij opstond, Tuana rende heel hard de andere kant op, scheiterd :pffff: :smile: Uiteindelijk ging ze wel kijken, maar spelen durfde ze nog niet. op dat zelfde moment kwam ze een jack tegen, daar liep ze zo op af en ging er dominant boven staan. Dat durft ze dan wel wee :denken:
Nee, het zal vast wel de leeftijd zijn. Aftasten tot hoever ze kunnen gaan bij andere honden
Moos
Zeer actief

Re: Vriendinnetjes

Ongelezen bericht door Moos »

Tamara en Bowie schreef:M'n ouders hebben een Labrador die 2 weken jonger is dan Bowie. Die 2 groeien samen op, zien elkaar zeer regelmatig, Bowie is daar wel eens uit logeren geweest en het gaat altijd hartstikke leuk tussen die 2.
In het begin, in het puppytijdperk, was Bailey (naam van de Labrador) absoluut de baas. Was een pittig ding en die liet zich niet het kaas van d'r brood eten, en al helemaal niet door Bowie :pffff: :mrgreen:

Langzamerhand zijn die rollen aan het omdraaien, het is een mooi schouwspel om te zien. Ze vechten niet, er zit geen agressie bij, maar toch zie je het veranderen. Of eigenlijk is het al veranderd, Bowie staat nu boven Bailey, maar dat is pas sinds kort en die positie is nog wankel :wink: Dus niets is nog zeker, de dames zijn elkaar en zichzelf aan het ontdekken :mrgreen:

Er zijn een aantal dingen die ik me afvraag, en wat ik wel interessant vindt om te weten hoe dat zit.

Als ze elkaar zien, dan is het meteen dolle pret, waar de ene is, is de ander, en waar de ander naar toe gaat moet de ander ook zijn :roll:
Maar als het op een gegeven voor Bowie klaar is, dan is het ook klaar. Mevrouw is uitgespeeld, en wil van haar welverdiende rust genieten :pffff: Het liefst gaat Bowie dan ergens bij mij in de buurt liggen, maar mevrouw Bailey wil daar dan ook bij liggen. Niet bij mij in de buurt, nee bij Bowie in de buurt. Het allerliefst wil ze zo dicht mogelijk tegen Bowie aanliggen, met haar kop tussen de poten van Bowie, en haar alleen maar kusjes geven. Bailey is continu op zoek naar genegenheid en liefkozingen van Bowie. Maar nee :neenee: Bowie wil dat niet hebben, draait haar kop weg, en wil alleen maar met rust gelaten worden. Ze wil ook niet tegen Bailey aanliggen, ze wil ruimte, en alleen maar voor haar alleen :pffff: En Bailey hobbeld er dan weer achteraan, probeerd kusjes te geven en als Bowie het zat is, snauwt ze een paar keer en dan is het over.

Kan het zijn dat Bowie dit niet wil hebben omdat ze er gewoon niet van houdt en met rust gelaten wilt worden? Of dat Bowie toch niet zo'n honden hond is als ik dacht? Ze vindt spelen met andere honden fantastisch en vindt het heerlijk als er andere honden zijn, dat wel. Dit vraag ik natuurlijk ook met het oog op de toekomst, voor een eventuele 2e hond :wink:
Of heeft dit iets met rangorde te maken wat ik niet doorheb?
Ik denk dat dit weinig met een hondenhond zijn te maken heeft. Het zou toch wat zijn als Bowie elke keer maar weer contact wilde met het labje; dan zouden ze waarschijnlijk de hele dag spelen, wassen, en bovenop elkaar liggen. Er zullen vast wel honden-stelletjes zijn die dat doen, maar het lijkt me het over,overgrote deel niet. Hier hebben ze ook echt niet altijd zin in elkaar hoor, maar dat betekent absoluut niet dat ze liever enigst-hond zouden zijn :wink:
Als wij mensen samenwonen zitten we toch ook niet de godganse dag bovenop elkaars lip en aan elkaar te trekken en tuttelen? :mrgreen:
Maar dat betekent ook niet dat we dan liever alleen zouden wonen.

In de gelegenheidsroedel is Bowie ook stijgende in haar positie. De reuen is ze sowieso allemaal de baas, en de teven lopen ook iets harder voor haar dan eerst. Maar hoe Bowie is in deze roedel strookt vaak niet hoe ze is bij vreemde honden. Dit is natuurlijk wel voor een deel te verklaren. Maar kan het zo zijn, dat een hond een roedelleider wordt in een gelegenheidsroedel, maar van haar stokkel afvalt als er vreemde honden zijn? Tegenover vreemde honden is Bowie bijna altijd onderdanig, maar hoe langer hoe meer ze ze kent, hoe zekerder ze wordt, en als dat kennen nog langer gaat duren probeerd ze de baas te spelen :roll:

En van dit bovenstaande tafereel snap ik dus helemaal niets. In mijn ogen is een roedelleider een hond die zeker is in véél situaties, en ook vreemde honden dus de baas durft te zijn, of zie ik dit nou toch verkeerd :denken: :19:

pffffff, jeetje, ik ben echt lang van stof.... :roll:
Ik kan hier niet heel veel wetenschapenlijks verantwoords over zeggen :mrgreen: , maar ik kan wel vertellen hoe ik het hier zie gaan :wink:

Moos is in huis tegenover Saar en Bram heel erg dominant. Hij is de baas, hij deelt correcties uit en hij wordt allom aanbeden en gerespecteerd.
Moet je Moos zien als we in het bos een zelfverzekerde Rottweiler tegenkomen :N: :mrgreen: Dan blijft er nog maar heeeeel weinig over van de koning des huizes hoor. Tuurlijk is ie buiten ook wel zelfverzekerd, maar hij erkent direct een meerdere.

Saar is een heel onderdanig typje, maarrrr wordt ook steeds zekerder naarmate ze een hond beter en langer kent. Met name naar teefjes die net zo truttig zijn als zijzelf kan ze dan aardig pittig uit de hoek komen. Zodra zo'n teefje aangeeft dat 'naar' te vinden stopt ze direct hoor, maar een regelmatig gehoorde kreet in het bos is "nouhou, pittige tante hoor die Saar" Yeah, right :mrgreen:
Onbekende honden is ze net als Bowie altijd onderdanig naar.
Ze staat trouwens in de roedel in het bos met haar 16 maanden nog steeds heel erg onderaan de ladder hoor; zodra een andere hond 'boe' doet is ze weg. Maar als ze een andere hond echt goed kent, en vertrouwt dan is ze zeker geen watje meer.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef:het eerste stuk herken ik heel goed, en heeft weinig of niks te maken met het wel of niet een 'hondenhond' zijn. hier wil geen enkele van mijn honden lichaamscontact met een ander bij het liggen en rusten/slapen. honden mogen dan wel geen wolven zijn, maar de gangbare mening hierover is wel dat contactliggen ook bij wolven enkel en alleen bij puppies normaal is. hoe meer een hond dus in zijn puppiegedrag is blijven hangen (en dat zijn onze honden per definitie allemaal voor een (groot) stuk), hoe frequenter je ook bij een volwassen hond contactliggen zal zien, maar eigenlijk is het dus normaler dat ze het niet doen :wink: .
Eindelijk iemand die bevestigd dat ik een normale hond heb :pffff:
Inge O schreef: het tweede stuk van je verhaal lijkt me ook nog steeds logisch, vanuit bowie-standpunt
In mijn ogen is een roedelleider een hond die zeker is in véél situaties, en ook vreemde honden dus de baas durft te zijn, of zie ik dit nou toch verkeerd
nee, dit zie je op zich niet verkeerd, maar je nuanceert niet :mrgreen: . ten eerste is bowie nog te jong om zich zomaar eventjes *knip* in een vreemde groep als leidster-in-de-dop te gedragen, daar heeft ze nu absoluut nog niet de mentale sterkte voor - ten tweede is een hond die zich in vreemde situaties echt zeker voelt niet per definitie juist die hond die dat op een hele stoere manier uit.

bowy is dus waarschijnlijk aan het oefenen om ooit nog een echte koningin te worden :mrgreen: .
Ze is zeker aan het oefenen. Niet op een echt opvallende manier maar ze krijgt zo nu en dan wel bepaalde streken en trekjes en de honden beginnen ook veel meer respect voor haar te krijgen. Dit zie je dan terug in kleine dingen, maar over een wat langere periode gezien zie je de grotere verschillen. Het gaat ook op een speelse doch serieuze manier, beetje slinks lijkt wel. Niemand heeft het door maar ondertussen :wink:
Nu begin ik ook pas te merken dat ze zich sterker begint te voelen, lichamelijk als geestelijk, zeker voor de in haar bekende situaties voelt ze zich soms echt de koningin, haha.
Tamara.
Zeer actief

Moos schreef: Ik denk dat dit weinig met een hondenhond zijn te maken heeft. Het zou toch wat zijn als Bowie elke keer maar weer contact wilde met het labje; dan zouden ze waarschijnlijk de hele dag spelen, wassen, en bovenop elkaar liggen. Er zullen vast wel honden-stelletjes zijn die dat doen, maar het lijkt me het over,overgrote deel niet. Hier hebben ze ook echt niet altijd zin in elkaar hoor, maar dat betekent absoluut niet dat ze liever enigst-hond zouden zijn :wink:
Als wij mensen samenwonen zitten we toch ook niet de godganse dag bovenop elkaars lip en aan elkaar te trekken en tuttelen? :mrgreen:
Maar dat betekent ook niet dat we dan liever alleen zouden wonen.
Als het aan Bailey ligt, dan is ze Bowie de hele dag aan het wassen :smile: De oren even goed uitsoppen, dan weer de kiezen weer eens van dichtbij bekijken, en als toetje gaat ze het liefst nog even met haar tong in de neusgaten :roll:

Eerlijk gezegd, in mijn beleving liggen honden die elkaar echt mogen tegen elkaar. Maar dat is mijn beperking even geweest hoor :19: :mrgreen: En nu weet ik beter :pffff:
Moos schreef: Onbekende honden is ze net als Bowie altijd onderdanig naar.
Ze staat trouwens in de roedel in het bos met haar 16 maanden nog steeds heel erg onderaan de ladder hoor; zodra een andere hond 'boe' doet is ze weg. Maar als ze een andere hond echt goed kent, en vertrouwt dan is ze zeker geen watje meer.
En dat vind ik zo typerend, en ook wel interessant om te zien en mee te maken. Bowie is onderdanig naar vreemde honden, maar zelfs daar zit niet altijd in mijn beleving dan, een lijn in. Voor een Jack Russel gaat Bowie zitten met d'r oren naar achter, maar naar een herder rent ze in volle zekerheid op af en gaat meteen spelen. Dat verschilt echt per hond, en ook denk ik hoe haar gemoedstoestand op dat moment is.
Maar als ze de honden nu eenmaal kent.. :N: Reuen corrigeert ze sowieso makkelijker dan een teef. Er is 1 hond, als die in haar ogen wat verkeerd doet, dan rent ze op 'm af en geeft 'm een snauw, die hond lijkt soms wel te kruipen voor d'r :roll: Terwijl diezelfde hond, die voor Bowie kruipt, nu aan het "vechten" is, met de baas van de reuen en af en toe probeerd om te kijken hoe ver hij kan gaan om hem van zijn troon af te stoten. Maar dit gaat (tot nu toe) zonder echt een robbertje te vechten, maar ze zijn er beide elke dag mee bezig.

Bij de teven gaat Bowie wat voorzichtiger te werk. Daar doet Bowie (nog) niet echt veel moeite, maar daar zie je dus ook dat het wel gaat veranderen. Bowie lijkt er niet zoveel voor te doen, maar sommige teven hebben wel meer respect voor haar gekregen, en gedragen zich nu ook anders tegen over haar. Ze gaat er ook anders mee om, ze gebruikt hier voornamelijk ook haar gewicht om overwicht te krijgen en ze begint dat spelletje ook telkens meer door te krijgen dat dat helpt.

En in dit soort situaties is ze dus totaal NIET onzeker of onderdanig.

Dit is een roedeltje wat elkaar elke dag ziet, soms meerdere malen per dag. En dan zitten we met z'n allen in het park op het bankje, en de honden zijn allemaal druk met van alles en nog wat, spelen, zwemmen, keuvelen en snuffelen, en dan geniet ik er zo ontzettend van, en automatisch bekijk je ook alle honden in die groep, hoe ze zijn, hoe ze zich gedragen en het is dan interessant om te zien hoe zo'n groep met elkaar omgaat.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Leuk dat Bowie en de lab zulke dikke vriendinnen zijn! Ik vind het altijd prachtig om te zien, die speciale vriendschappen bij honden.
Tamara en Bowie schreef:

Een roedelleider is niet per definitie een goeie roedelleider. :roll: Dat zich opwerken in de rangorde van het gelegenheidsroedel zie ik ook bij Lilo, maar Lilo zou een vreselijke roedelleidster zijn. :eek: Maar daarom zijn (gelegenheids)roedels ook soms niet leuk om tegen te komen. Is de roedelleider een zelfverzekerde, sociale hond die niet hoeft te twijfelen aan zijn/ haar positie en die nieuwe mensen en honden en dingen opgewekt en rustig tegemoet gaat, dan gaat alles meestal gezellig en netjes. Maar als je drie grommende en grauwende chihuahua's tegenkomt of een uitlaatservice-roedel dat vreemde honden wegblaft staat daar waarschijnlijk geen ideale leider aan de top. Denk ik.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Tamara en Bowie schreef:
Ze is zeker aan het oefenen. Niet op een echt opvallende manier maar ze krijgt zo nu en dan wel bepaalde streken en trekjes en de honden beginnen ook veel meer respect voor haar te krijgen. Dit zie je dan terug in kleine dingen, maar over een wat langere periode gezien zie je de grotere verschillen. Het gaat ook op een speelse doch serieuze manier, beetje slinks lijkt wel. Niemand heeft het door maar ondertussen :wink:
Haha, zo doet Jack het ook. :mrgreen: Zet Jack in een vreemd roedel, en hij is binnen de kortste keren 'adjunct-roedelleider'. Niet echt de baas, dat is hij alleen thuis, want in een groter roedel mist hij het fysieke overwicht, maar je ziet hem wel opklimmen op zo'n roedel-ladder. Ik vind het allemaal ontzettend boeiend om te zien.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tamara en Bowie schreef:
Als het aan Bailey ligt, dan is ze Bowie de hele dag aan het wassen :smile: De oren even goed uitsoppen, dan weer de kiezen weer eens van dichtbij bekijken, en als toetje gaat ze het liefst nog even met haar tong in de neusgaten :roll:

Eerlijk gezegd, in mijn beleving liggen honden die elkaar echt mogen tegen elkaar. Maar dat is mijn beperking even geweest hoor :19: :mrgreen: En nu weet ik beter :pffff:
Ze liggen hier ook zeker niet elke dag tegen elkaar aan hoor :wink: Bij elkaar in de buurt dat wel, en een paar keer per week ook tegen elkaar aan, of half op elkaar. Maar dus zeker niet constant. En om nou te zeggen dat ze elkaar net mogen inderdaad :mrgreen: :wink:
Tamara en Bowie schreef:
En dat vind ik zo typerend, en ook wel interessant om te zien en mee te maken. Bowie is onderdanig naar vreemde honden, maar zelfs daar zit niet altijd in mijn beleving dan, een lijn in. Voor een Jack Russel gaat Bowie zitten met d'r oren naar achter, maar naar een herder rent ze in volle zekerheid op af en gaat meteen spelen. Dat verschilt echt per hond, en ook denk ik hoe haar gemoedstoestand op dat moment is.
Maar als ze de honden nu eenmaal kent.. :N: Reuen corrigeert ze sowieso makkelijker dan een teef. Er is 1 hond, als die in haar ogen wat verkeerd doet, dan rent ze op 'm af en geeft 'm een snauw, die hond lijkt soms wel te kruipen voor d'r :roll: Terwijl diezelfde hond, die voor Bowie kruipt, nu aan het "vechten" is, met de baas van de reuen en af en toe probeerd om te kijken hoe ver hij kan gaan om hem van zijn troon af te stoten. Maar dit gaat (tot nu toe) zonder echt een robbertje te vechten, maar ze zijn er beide elke dag mee bezig.

Bij de teven gaat Bowie wat voorzichtiger te werk. Daar doet Bowie (nog) niet echt veel moeite, maar daar zie je dus ook dat het wel gaat veranderen. Bowie lijkt er niet zoveel voor te doen, maar sommige teven hebben wel meer respect voor haar gekregen, en gedragen zich nu ook anders tegen over haar. Ze gaat er ook anders mee om, ze gebruikt hier voornamelijk ook haar gewicht om overwicht te krijgen en ze begint dat spelletje ook telkens meer door te krijgen dat dat helpt.

En in dit soort situaties is ze dus totaal NIET onzeker of onderdanig.

Dit is een roedeltje wat elkaar elke dag ziet, soms meerdere malen per dag. En dan zitten we met z'n allen in het park op het bankje, en de honden zijn allemaal druk met van alles en nog wat, spelen, zwemmen, keuvelen en snuffelen, en dan geniet ik er zo ontzettend van, en automatisch bekijk je ook alle honden in die groep, hoe ze zijn, hoe ze zich gedragen en het is dan interessant om te zien hoe zo'n groep met elkaar omgaat.
Is ook interessant om te zien inderdaad. Ik vind het nu met drie honden in huis ook fascinerend om allemaal te bekijken. Ook omdat Saar nu natuurlijk nog boven Bram staat, en ze zich dan dus heel anders opsteld dan tegenover Moos.
Saar blijft trouwens richting Bram en andere bekende honden wel altijd een tikkeltje onzeker. Onderdanig niet, onzeker wel altijd een klein beetje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”