Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkt dit echt of is het toeval?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

ranetje schreef:
Marja schreef:
ranetje schreef:
Marja schreef: Mis! :mrgreen:

Honden trainen volgens de regels van de natuur.
met de roedelmethode

Arjen van Alphen en Francien Koeman :wink:
Die van E. Mulder? Jan Fennell dus :mrgreen:

Hu???? snap ik ff niet, is dat dezelfde dan? :mrgreen:
Nee, maar daar heeft hij het vandaan :wink:
Onmiskenbaar!!
Ohhhh wat een na aper dan zeg! :roll:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
bokke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bokke »

Baily schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik Beer twee weken geleden achterna heb gezeten. En dat werkt als een speer........... :mrgreen: na zeker een jaar geprobeert te hebben om het anders aan te pakken.

Hij blaft namelijk altijd tegen mensen die we tegenkomen in eht bos. Zonder hond of kind.
Alles geprobeert, geroepen, afgeleid, lange lijn en op tijd binnenhalen. Maar het probleem bleef.

Tot ik het zo vreselijk zat was dat ik al tierend en stampend achter hem aan heb gezeten, terwijl hij mensen aan het uitblaffen was. Die mensen werden dus voor hun gevoel niet alleen belaagd door Beer, maar ook nog door mij........... :smile: ze keken vreselijk ongemakkelijk, en ik zei "sorry". maar dat hielp geloof ik niet. :roll:
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Roep je nu naar de hond of naar de mensen? En loop je echt achter hem?
Moet wel een raar zicht zijn, maar het is luek dat het de moeite loont :ok:
Afbeelding

Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

bokke schreef:
Baily schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik Beer twee weken geleden achterna heb gezeten. En dat werkt als een speer........... :mrgreen: na zeker een jaar geprobeert te hebben om het anders aan te pakken.

Hij blaft namelijk altijd tegen mensen die we tegenkomen in eht bos. Zonder hond of kind.
Alles geprobeert, geroepen, afgeleid, lange lijn en op tijd binnenhalen. Maar het probleem bleef.

Tot ik het zo vreselijk zat was dat ik al tierend en stampend achter hem aan heb gezeten, terwijl hij mensen aan het uitblaffen was. Die mensen werden dus voor hun gevoel niet alleen belaagd door Beer, maar ook nog door mij........... :smile: ze keken vreselijk ongemakkelijk, en ik zei "sorry". maar dat hielp geloof ik niet. :roll:
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Roep je nu naar de hond of naar de mensen? En loop je echt achter hem?
Moet wel een raar zicht zijn, maar het is luek dat het de moeite loont :ok:
Nou, het was maar eenmalig nodig gelukkig.................. :mrgreen:

Ik ben nogal van het niet snel corrigeren, dus het heeft waarschijnlijk ook daarom nogal indruk op hem gemaakt.

Maar wat ik gedaan heb, (totaal niet verantwoord volgens welke methode dan ook denk ik) is op het moment dat hij achter die mensen hun benen aanrende en liep te blaffen en te grommen is, dat ik heel boos heb gescholden, en een beetje achter hem aangerend, en hij dus al achterom kijkend naar mij voor me uit rende. Niet erg lang hoor, en toen hij dus stopte met blaffen zei ik "goed zo, grote hond"........... :mrgreen: en kreeg hij een frolicje.

Dus als we nu iemand zien naderen, hou ik hem in de gaten, en als ik hem alert zie gaan kijken zeg ik "eeeeh". En dan bedenkt hij zich, komt naar mij voor een koekje ofzo, en ik meot zeggen dat hij dan heel trots kijkt als ik hem de hemel in prijs. :mrgreen:

Maar ik adviseer het niet ofzo hoor, want sommige honden blaffen ook uit angst en dan valt het misschien verkeerd uit. Dus wel eerst weten waarom je hond blaft denk ik, voordat nu ineens iedereen achter zijn hond gaat aanrennen.......... :smile: :N:
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

dickie blaft ook naar iedereen die voorbij loopt (of fietst) meestal als hij op de bank zit anders kan hij niet naar buiten kijken. en de laatste maand gooi ik hem ook van de bank af (of roep dat ie eraf moet)

vorige week zat ie weer te blaffen en sprong al blaffend van de bank voor ik iets kon zeggen :smile: :smile:
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Inge O schreef:hahaha, mag ik even grinniken bij dit topic :mann: ? iedereen die mij een beetje kent qua aanpak van honden zal vast deze grijns wel snappen :F: .

goed zo, marja :ok: !
Snap ik niets van, Inge......leg eens uit? :mann:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Inge O schreef:hahaha, mag ik even grinniken bij dit topic :mann: ? iedereen die mij een beetje kent qua aanpak van honden zal vast deze grijns wel snappen :F: .

:pffff: ................ :wink: :mrgreen:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Inge O schreef:
Marie-José schreef:

Snap ik niets van, Inge......leg eens uit? :mann:

:zwaai :W: :mrgreen:
:tong: :smile:
Marja
Zeer actief

Je maakt me bloed nieuwsgierig!!!!!! Vertel vertel............... :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ben ook nieuwsgierig naar Inge's verhaal :mrgreen: , en ondertussen heb ik de teugels bij Jack ook maar weer wat meer aangetrokken. Jack blaft heel erg om aandacht, dus speeltje bij je voeten gooien en je trommelvliezen laten barsten, en afgezien daarvan ging hij buiten weer steeds minder luisteren. :roll: Dus niks meer voor niks, en het lijkt alweer een beetje te helpen.

Vandaag heb ik hem zelfs een douw tegen zijn kont gegeven toen hij na het commando 'NAAR BINNEN!' met een engelachtig smoeltje op zijn rug ging voor me in de tuin. Normaal gesproken negeer ik dat, en loop ik dan naar binnen en roep hem even later voor een koekje, zodat hij nog even verder kan graven naar Nieuw-Zeeland in mijn ingezaaide 'gazon'. :roll: Maar ik was het nou zat, er was niks onderdanigs in die blik van hem, dus hoppa, lopen met die dikke kont, en geen koekie. :evil:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marja
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ben ook nieuwsgierig naar Inge's verhaal :mrgreen: , en ondertussen heb ik de teugels bij Jack ook maar weer wat meer aangetrokken. Jack blaft heel erg om aandacht, dus speeltje bij je voeten gooien en je trommelvliezen laten barsten, en afgezien daarvan ging hij buiten weer steeds minder luisteren. :roll: Dus niks meer voor niks, en het lijkt alweer een beetje te helpen.

Vandaag heb ik hem zelfs een douw tegen zijn kont gegeven toen hij na het commando 'NAAR BINNEN!' met een engelachtig smoeltje op zijn rug ging voor me in de tuin. Normaal gesproken negeer ik dat, en loop ik dan naar binnen en roep hem even later voor een koekje, zodat hij nog even verder kan graven naar Nieuw-Zeeland in mijn ingezaaide 'gazon'. :roll: Maar ik was het nou zat, er was niks onderdanigs in die blik van hem, dus hoppa, lopen met die dikke kont, en geen koekie. :evil:
Volgens het boek is dat ook niet onderdanig :wink:
Hij moest naar binnen en vond een manier om NIET naar binnen te gaan, haha de lolbroek gaat lekker op zijn rug liggen :mrgreen:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:Ben ook nieuwsgierig naar Inge's verhaal :mrgreen:
het is helemaal geen verhaal hoor, het is meer hoe ik in het het algemeen denk over de aanpak van honden, en dat ventileer ik hier nu al 3 jaar :wink: .
Als het geen verhaal is dan kan je het nog wel ff in een paar woorden zeggen, toch? :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Er is een spreekwoord, eigenlijk een Frans spreekwoord, maar aangezien ik geen Frans spreek noch schrijf, dan in het Nederlands: 'het is de toon die de muziek maakt'.
:mrgreen:

Ga jij met een zwak onzeker stemmetje 'nee, niet doen' zeggen tegen je hond, dan kan je het vergeten.
Als je iets niet wilt of juist wel wilt, dan zal je dit met je houding en je stem kenbaar moeten maken en dus uit volle overtuiging zodat de hond naar zijn idee totaal geen keuze gelaten wordt.

Daarom is Kaya hier ook redelijk goed opgevoed (al zeg ik het zelf :pffff: ) en laat het bij Moritz soms nog weleens wat te wensen over :N: Hij heeft dondersgoed door dat ik op hem niet echt boos kan worden, hij voelt mijn 'medelijden' met hem en maakt daar soms op een slinkse wijze gebruik van (en gelijk heeft ie :mrgreen: ).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marja
Zeer actief

Stang schreef:Er is een spreekwoord, eigenlijk een Frans spreekwoord, maar aangezien ik geen Frans spreek noch schrijf, dan in het Nederlands: 'het is de toon die de muziek maakt'.

Ga jij met een zwak onzeker stemmetje 'nee, niet doen' zeggen tegen je hond, dan kan je het vergeten.
Als je iets niet wilt of juist wel wilt, dan zal je dit met je houding en je stem kenbaar moeten maken en dus uit volle overtuiging zodat de hond naar zijn idee totaal geen keuze gelaten wordt.

Daarom is Kaya hier ook redelijk goed opgevoed (al zeg ik het zelf :pffff: ) en laat het bij Moritz soms nog weleens wat te wensen over :N: Hij heeft dondersgoed door dat ik op hem niet echt boos kan worden, hij voelt mijn 'medelijden' met hem en maakt daar soms op een slinkse wijze gebruik van (en gelijk heeft ie :mrgreen: ).
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Marja schreef:
Inge O schreef:
het is helemaal geen verhaal hoor, het is meer hoe ik in het het algemeen denk over de aanpak van honden, en dat ventileer ik hier nu al 3 jaar :wink: .
Als het geen verhaal is dan kan je het nog wel ff in een paar woorden zeggen, toch? :mrgreen:
nou, ik zit zo ongeveer helemaal op de lijn van wil en noor (yamie) : ik ga met veel plezier heel positief met mijn honden om, maar ben heel duidelijk in het stellen van grenzen, en dat gaat dan soms wel even niét zo positief. dit bouw ik meteen al in hun opvoeding in, en wacht daarmee dus niet tot er een probleem opduikt.
en sommige dingen moeten ook, moeten dus zoals in 'niks koekje, niks beloning, IK zeg het dus het gebeurt, en wel NU :pffff: .

je wil niet weten hoe blij honden zijn met deze vorm van duidelijkheid, en dat deze 'methode' niet meer in de mode is, daar weten zij, gewoon hond zijnde, niks van :wink: .
Een week geleden zou ik nog denken :piew:
Maar ik begin meer en meer te merken dat het duizenden voordelen heeft om heel consequent en vooral DUIDELIJK te zijn :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
Marja schreef:
Inge O schreef:
nou, ik zit zo ongeveer helemaal op de lijn van wil en noor (yamie) : ik ga met veel plezier heel positief met mijn honden om, maar ben heel duidelijk in het stellen van grenzen, en dat gaat dan soms wel even niét zo positief. dit bouw ik meteen al in hun opvoeding in, en wacht daarmee dus niet tot er een probleem opduikt.
en sommige dingen moeten ook, moeten dus zoals in 'niks koekje, niks beloning, IK zeg het dus het gebeurt, en wel NU :pffff: .

je wil niet weten hoe blij honden zijn met deze vorm van duidelijkheid, en dat deze 'methode' niet meer in de mode is, daar weten zij, gewoon hond zijnde, niks van :wink: .
Ik sluit me hier graag bij aan :wink: ook al kan ik het bij Moritz niet helemaal toepassen.
Kaya heb ik ook zo ongeveer opgevoed (en nog steeds natuurlijk). Ik ben stapelgek op haar, we spelen, we dollen en we knuffelen wat af. Daarnaast zijn er echter duidelijke regels en grenzen en die kent ze heel erg goed. Gaat ze daar een enkele keer overheen, dan worden er hier geen zoete broodjes gebakken, om het zo maar te zeggen :mrgreen:

Nu Moritz nog :N:
Gisteravond was ik ook weer zo'n sukkel :wall: De honden mogen hier niks van de salontafel pakken, dat weten ze..... nou ja, Kaya weet dat :mrgreen: Moritz probeert uit en pakt 'stiekum' een nuts van de salontafel. En ik, sukkel die ik ben, doe alsof ik niks zie want 'och, hij heeft zo'n lol met die nuts' (nee, hij at het niet op, want anders had ik het wel afgepakt).
Kaya keek met grote ogen van Moritz naar mij 'ohooooooo dat mag helemaal niet hoor :eek: '.
Hoe consequent en duidelijk ik naar Kaya ben, hoe hopeloos naar Moritz toe :oeps: Het is maar goed dat hij een zacht karakter heeft, maar ik moet er toch iets aan gaan doen :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Nu Moritz nog :N:
Gisteravond was ik ook weer zo'n sukkel :wall: De honden mogen hier niks van de salontafel pakken, dat weten ze..... nou ja, Kaya weet dat :mrgreen: Moritz probeert uit en pakt 'stiekum' een nuts van de salontafel. En ik, sukkel die ik ben, doe alsof ik niks zie want 'och, hij heeft zo'n lol met die nuts' (nee, hij at het niet op, want anders had ik het wel afgepakt).
Kaya keek met grote ogen van Moritz naar mij 'ohooooooo dat mag helemaal niet hoor :eek: '.
Hoe consequent en duidelijk ik naar Kaya ben, hoe hopeloos naar Moritz toe :oeps: Het is maar goed dat hij een zacht karakter heeft, maar ik moet er toch iets aan gaan doen :oeps:
hahahaha, heel herkenbaar. Ik heb het naar Saar toe wel minder dan jij naar Moritz, maar mijn vader daarentegen :roll:
Saar kan heel goed, heel erg zielig kijken en mijn vader wordt daar volkomen door ingepakt. En nu is het op het punt dat Saar niet eens meer extra zielig hoeft te kijken; ze mag gewoon alles van mijn vader :19:
Laatst ook, ik was met de hondjes bij mijn vader, kijk om, staat mijn vader vertederd toe te kijken hoe Saartje een bakje vla midden op tafel leeg staat te likken. Als Moos dat zou doen dan zou mijn vader direct hard en consequent optreden, maar Saartje "ach, laat haar maar", zegt ie altijd. Zucht.... :mrgreen:

Wat wel weer apart is, is dat Saar bij mijn vader veel meer ontspannen is dan bij mij :jank:
Ze heeft daar amper regels, mag alles, en misschien dat ze juist daardoor zich net even wat zekerder voelt. In ieder geval is ze daar veel vrolijker en minder snel onder de indruk van dingen dan bij mij.
Maar ja, ik ga haar toch echt geen bakjes vla midden op tafel uit laten likken :pffff:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

je wil niet weten hoe blij honden zijn met deze vorm van duidelijkheid, en dat deze 'methode' niet meer in de mode is, daar weten zij, gewoon hond zijnde, niks van :wink: .[/quote]

Een week geleden zou ik nog denken :piew:
Maar ik begin meer en meer te merken dat het duizenden voordelen heeft om heel consequent en vooral DUIDELIJK te zijn :ok:[/quote]

Het één sluit het ander niet uit hoor! :mrgreen:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Gelukkig zeg als ik de verhalen hier lees!!! Boris gaat helemaal door het rooie heen als er iemand aan belt. Niets helpt ertegen! Laatst waren we zo kwaad dat we hem ongeveer naar de andere kant van het huis "gegooid" hebben. Dit hielp voor één keer. Nu is het een hoop strenge woorden en af en toe nog eens flink het nekvel erbij en op zijn plaats leggen.

Ik dacht: volgens mij pakken we hem wel iets te hard aan, maar als ik het zo lees (en ook zie bij boris helaas) kan het geen kwaad. boris is trouwens nog steeds niet onderdanig en houd ook niet op met het irritante rot geblaf van hem (dit houd hij aan totdat hij zeker weet dat diegene weg is) :devil: :devil: :devil:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Inge O schreef:
boxersien schreef:Ik dacht: volgens mij pakken we hem wel iets te hard aan, maar als ik het zo lees (en ook zie bij boris helaas) kan het geen kwaad.
om er wat mij betreft geen misverstanden over te laten bestaan : ik heb het zelf niet over fysiek ingrijpen. als dat nodig is bij een hond is het meestal juist het bewijs dat hij geen respect voor je heeft, en is het maar zeer de vraag of dit hem van idee zal doen veranderen (op de langere termijn dan) :wink: .
Dat begrijp ik heel goed. Het valt ook wel op dat hij naar mij toe beter luisterd (heeft hij altijd gedaan). Maar overdag ben ik vaak niet thuis (school). En juist overdag wordt er veel gebelt. Als ik thuis ben is hij bij mij en doet hij veel minder. Alleen hoor ik altijd dat het overdag zo'n super groot drama is. Hij wil echt alles verdedigen (toen we hem net kregen op 3,5 jarige leeftijd viel hij zelfs mensen aan en beet ook door :N: :jank: ) Nu doet hij dit al 2 jaar niet meer (heeft het bijna een half jaar geprobeert), maar hij blijft jaloers en moeilijk tegen vreemden en dus pakken wij hem wel hard aan (even voor duidelijkheid: hij krijgt wel eens een tik, maar ik zal nooit doorslaan of flink schoppen. Meestal is een brul al genoeg!

Heel tegenstrijding misschien: maar zelf werk ik wel heel veel met de clicker om wat aan te leren en dat werkt goed. Helaas is de deurbel manieren niet af te leren (schijnbaar :jank: )
Laatst gewijzigd door boxersien op 27 apr 2006 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Maar ik denk ook wel dat het heel erg scheelt dat de reden om te blaffen weg is, namelijk het uitzicht uit het raam. :mrgreen:

En natuurlijk is het de toon die de muziek maakt. Toby weet precies wanneer ik boos ben. Tegen Toby moet ik soms echt heel venijnig zeggen: ik ben jou zo zat!! En dan zeg ik dat niet eens hard maar gewoon heel venijnig. En dat maakt indruk. :mrgreen:
Helaas heeft hij ook door dat mijn gewone NEE goed is voor nog 2 keer lekker toch doen, voordat ik echt boos word. :roll:

Terwijl Yentie echt totaal niet tegen een boos woord kan, die wordt supernerveus en weet dan niet meer wat ze moet doen. Wat er ook toe leidt dat als ik eens tegen haar zeg: nou, ga weg voor mijn voeten (ze heeft de neiging om voor je voeten te lopen als je net iets zwaars en groots in je handen hebt) tot een nerveus gedribbel waardoor je juist over haar struikelt. Die kan je dus echt op 1 keer NEE meteen laten ophouden waarmee ze bezig is.
Dus als ik tegen Toby NEE roep, wordt zij braaf. :19: :smile:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

Marja schreef:
Marion. schreef:Laat me raden: Jan Fennell :mrgreen:
Mis! :mrgreen:

met de roedelmethode

ik heb dit boek net besteld via internet,ik vond het heel interessant klinken en ben er erg benieuwd naar!
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Marja
Zeer actief

chuckie schreef:
Marja schreef:

met de roedelmethode

ik heb dit boek net besteld via internet,ik vond het heel interessant klinken en ben er erg benieuwd naar!
Is echt de moeite hoor!
Vooral het eerste deel vond ik heel leuk om te lezen, daarin wordt beschreven hoe de moederwolf met haar pups omgaat, hoe ze die corrigeert, negeert enz enz.
Ik ben nu aan het derde deel bezig maar dat vind ik persoonlijk wel erg ver gaan.
Bv dat je hond nooit en te nimmer zelf het inniatief mag nemen, dus niet bij je komen voor een knuffel bv. nee JIJ gaat naar je hond toe om hem een knuffel te geven.
Ik probeer met Zara nog steeds heel erg consequent te zijn, ze mag absoluut niet meer op de bank, ik ga het eerst naar buiten en naar binnen, normaal sstormt zij als een gek lnags me heen om overal het eerst te zijn..........
Voor ze iets krijgt moet ze netjes gaan zitten enz enz
Het werkt wel moet ik zeggen :wink:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Marja schreef:
chuckie schreef:
Marja schreef:
Bv dat je hond nooit en te nimmer zelf het inniatief mag nemen, dus niet bij je komen voor een knuffel bv. nee JIJ gaat naar je hond toe om hem een knuffel te geven.
Ik dacht juist dat de lagere nooit naar de hogere toeging?

Ik heb het boek ook, maar ik vind het wel heel erg veel over dominantie gaan. Op elke pagina staat het woord wel een keer of 6.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

Belle schreef:
Marja schreef:
chuckie schreef:
Marja schreef: Mis! :mrgreen:
Ik dacht juist dat de lagere nooit naar de hogere toeging?

Ik heb het boek ook, maar ik vind het wel heel erg veel over dominantie gaan. Op elke pagina staat het woord wel een keer of 6.
Dat schrijf ik ook, dat de ranglagere (de hond) nooit naar de ranghogere mag toekomen (ik dus;))

Ja ben ik met je eens!! Daar gaat het hele boek over, over dominantie :wink:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Marja schreef:
Belle schreef:
Marja schreef:
chuckie schreef: Ik dacht juist dat de lagere nooit naar de hogere toeging?

Dat schrijf ik ook, dat de ranglagere (de hond) nooit naar de ranghogere mag toekomen (ik dus;))
Maar als jij naar je hond toegaat, toon je je juist de ranglagere. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Dat lees je ook altijd in boeken over kinderen en honden: kinderen lopen of kruipen naar de hond toe en daarmee tonen ze zich ranglager. Ik interpreteer het zo: de hond mag wel naar je toekomen, maar op jouw initiatief, als jij roept. Maar goed, misschien heb ik het verkeerd hoor, want ik houd me niet zo bezig met de rangorde.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Belle schreef:Ik dacht juist dat de lagere nooit naar de hogere toeging?
Bedoel je dit niet precies andersom?
Marja
Zeer actief

Belle schreef:
Marja schreef:
Belle schreef:
Marja schreef: Dat schrijf ik ook, dat de ranglagere (de hond) nooit naar de ranghogere mag toekomen (ik dus;))
Maar als jij naar je hond toegaat, toon je je juist de ranglagere. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Dat lees je ook altijd in boeken over kinderen en honden: kinderen lopen of kruipen naar de hond toe en daarmee tonen ze zich ranglager. Ik interpreteer het zo: de hond mag wel naar je toekomen, maar op jouw initiatief, als jij roept. Maar goed, misschien heb ik het verkeerd hoor, want ik houd me niet zo bezig met de rangorde.

Ohhhhh hahaha ja nu snap ik wat je bedoelt :wink:

Uhmmm tja dat weet ik dan eigenlijk ook niet, hoe dat precies zit :19:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Marja schreef:
Belle schreef:
Marja schreef:
Belle schreef: Maar als jij naar je hond toegaat, toon je je juist de ranglagere. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Dat lees je ook altijd in boeken over kinderen en honden: kinderen lopen of kruipen naar de hond toe en daarmee tonen ze zich ranglager. Ik interpreteer het zo: de hond mag wel naar je toekomen, maar op jouw initiatief, als jij roept. Maar goed, misschien heb ik het verkeerd hoor, want ik houd me niet zo bezig met de rangorde.

Wat dat initiatief betreft, ben ik het er wel mee eens. Het initiatief voor een knuffel (of wat dan ook) moet van de ranghogere komen. Maar dan zou je de hond bij je moeten roepen voor een knuffel.
Maar ik loop ook vaak genoeg naar ze toe om een knuffel te geven en ze krijgen er ook weleens een als ze erom vragen. Zolang ze maar niet gaan drammen.
Marja
Zeer actief

Belle schreef:
Marja schreef:
Belle schreef:
Marja schreef:

Wat dat initiatief betreft, ben ik het er wel mee eens. Het initiatief voor een knuffel (of wat dan ook) moet van de ranghogere komen. Maar dan zou je de hond bij je moeten roepen voor een knuffel.
Maar ik loop ook vaak genoeg naar ze toe om een knuffel te geven en ze krijgen er ook weleens een als ze erom vragen. Zolang ze maar niet gaan drammen.
Helemaal eens :wink:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Marja schreef:
Belle schreef:
Marja schreef:
Belle schreef: Wat dat initiatief betreft, ben ik het er wel mee eens. Het initiatief voor een knuffel (of wat dan ook) moet van de ranghogere komen. Maar dan zou je de hond bij je moeten roepen voor een knuffel.
Helemaal eens :wink:
Wat een onzin!
Voor de mensen die thuis meerdere honden hebben: kijk eens naar wie wie nadert. Dat is nooit alleen van laag naar hoog of van hoog naar laag. Zelfs speluitnodigingen gaan van laag naar hoog en van hoog naar laag. Dat heeft niks met rangorde te maken.

En wat betreft kinderen: die staan tot een jaar of 12-16 altijd onder je hond, omdat die door je hond als puppen gezien worden. Een kind is tot die leeftijd psychologisch namelijk nog niet in staat om boven een hond te staan. Het enige wat je kunt doen is voor je kind een afhankelijke rang creëeren. Dat betekent dat als jij erbij bent, je door jouw dominante positie, het kind in rangorde boven je hond zet. Maar dit vervalt weer als jij er niet meer bij bent. Vandaar dat je kinderen nooit alleen laat met je hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”