Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verslag over onderander fokken PRA ALV 20006
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
verslag over onderander fokken PRA ALV 20006
Ik hou van openheid, daarom deze vermelding. Ik heb in het verleden vermeld dat wij met een aantal SWH’s gefokt door de NVSWH zouden gaan spiegelen bij dr R, B..... in Dortmund (Duitsland), ivm dat er de laatste jaren plm 3 honden v/d RV bij de NL’s ECVO artsen definitief PRA niet vrij hadden gekregen, en bij dr B.... een voorlopig niet vrij.
Het is natuurlijk niet voorlopig want die voorlopigheid duurt nu al zo’n 4 jaar bij al die honden!
Mijn 4 aangetaste SWH’s, (ontdekt door 6 ECVO artsen met een panel avond in Utrecht september 2000) hebben door de loop van de jaren zich geweldig weten aan te passen door hun onvoorstelbare scherpe zintuigen, die alleen maar scherper werden.
Dus met een doekje laten vallen of hem in een schemer donker ruimte ergens los te laten lopen is het bijna niet mogelijk om de % te bereken hoeveel zicht verlies ze hebben.
Daarom wilde wij weer een spiegeling en een ERG in Utrecht.
De 2e klinische (onderzoek met vergrootglas en licht in de ogen kijken)onderzoekingen gaven in 2003 weer duidelijk PRA aan met progressie, en met de zelfde dag ook nog een ingrijpend Narfstrom ERG protocol, waarbij de hond onder algehele narcose is, met de uitslag had Tican bijna geen signaal reactie meer.
Dus wetenschappelijk dmv een juiste Spiegelingen 2000/20003 en een ERG onder zoek had Tican onomstotelijk PRA.
Zie link met afbeeldingen http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondP ... Reposition
In 2005 dmv mail contacten met dr B....... wilde hij graag Tican en zijn zus onderzoeken, hij gaf nog schriftelijk aan dat de ERG’s die hij deed niet geschikt waren om beginnende PRA te ontdekken, maar dat hij het er gewoon als standaard bij deed??????
Nou 10 maart 2006 was het zo ver, na dat hij had gespiegeld en netvlies foto’s had genomen, en hij de ERG uitslagen zag van 2003, wilde hij gelijk geen ERG meer bij Tican doen terwijl hij bij de spiegeling zei ik doet straks nog een ERG.
Kortom Tican en zijn zus Shalako hadden verspreid verhoogde reflectie plus dmv de netvlies foto's overduidelijke verdunning van de aders en bloedvaten met progressie dr B...... zei dat het erfelijk was.
En hij zou de ECVO uitslagen naar ons opsturen , nou ik heb ze van de week binnen gekregen.
En waarschijnlijk heeft Tian en zijn zus heel misschien PRA, maar dat moet de tijd uitwijzen omdat ze een voorlopig niet vrij kregen.
Gr Bertus.
Het is natuurlijk niet voorlopig want die voorlopigheid duurt nu al zo’n 4 jaar bij al die honden!
Mijn 4 aangetaste SWH’s, (ontdekt door 6 ECVO artsen met een panel avond in Utrecht september 2000) hebben door de loop van de jaren zich geweldig weten aan te passen door hun onvoorstelbare scherpe zintuigen, die alleen maar scherper werden.
Dus met een doekje laten vallen of hem in een schemer donker ruimte ergens los te laten lopen is het bijna niet mogelijk om de % te bereken hoeveel zicht verlies ze hebben.
Daarom wilde wij weer een spiegeling en een ERG in Utrecht.
De 2e klinische (onderzoek met vergrootglas en licht in de ogen kijken)onderzoekingen gaven in 2003 weer duidelijk PRA aan met progressie, en met de zelfde dag ook nog een ingrijpend Narfstrom ERG protocol, waarbij de hond onder algehele narcose is, met de uitslag had Tican bijna geen signaal reactie meer.
Dus wetenschappelijk dmv een juiste Spiegelingen 2000/20003 en een ERG onder zoek had Tican onomstotelijk PRA.
Zie link met afbeeldingen http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondP ... Reposition
In 2005 dmv mail contacten met dr B....... wilde hij graag Tican en zijn zus onderzoeken, hij gaf nog schriftelijk aan dat de ERG’s die hij deed niet geschikt waren om beginnende PRA te ontdekken, maar dat hij het er gewoon als standaard bij deed??????
Nou 10 maart 2006 was het zo ver, na dat hij had gespiegeld en netvlies foto’s had genomen, en hij de ERG uitslagen zag van 2003, wilde hij gelijk geen ERG meer bij Tican doen terwijl hij bij de spiegeling zei ik doet straks nog een ERG.
Kortom Tican en zijn zus Shalako hadden verspreid verhoogde reflectie plus dmv de netvlies foto's overduidelijke verdunning van de aders en bloedvaten met progressie dr B...... zei dat het erfelijk was.
En hij zou de ECVO uitslagen naar ons opsturen , nou ik heb ze van de week binnen gekregen.
En waarschijnlijk heeft Tian en zijn zus heel misschien PRA, maar dat moet de tijd uitwijzen omdat ze een voorlopig niet vrij kregen.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 12 aug 2006 17:29, 4 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij dr B... moet eerst het kindje er uit komen voor dat hij vermeld u ben echt zwanger.Wil de hond schreef:Moeten eerst hun ogen spontaan uit hun kassen vallen Bertus, om bij Dr. B. definitief PRA niet vrij te krijgen?
Ben benieuwd wat de overige oogartsen en de ECVO zelf van deze diagnose en Dr. B. in het algemeen zullen vinden.
Ik denk niet dat de NL ECVO artsen iets ondernemen,tegen deze Duitse arts, ze beschermen elkaar.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 24 jul 2006 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je al of je rechtstreeks bij het bestuur van het ECVO een klacht kunt deponeren, of bij een internationaal tuchtkollege?
Ik wil je daar graag mee helpen want deze Herr B. is gewoon te gek om als oogarts los te mogen lopen.
Hij heeft er trouwens lang over gedaan om tot deze opzienbarende diagnose te komen, 6 hele weken.
Indien de ned. oogartsen dit soort praktijken inderdaad liever laten bestaan dan een "kollega" ter verantwoording te roepen geven zij wat mij betreft zonder meer blijk van samenzwering ter verdoezeling van een grove medische fout.
Ik wil je daar graag mee helpen want deze Herr B. is gewoon te gek om als oogarts los te mogen lopen.
Hij heeft er trouwens lang over gedaan om tot deze opzienbarende diagnose te komen, 6 hele weken.
Indien de ned. oogartsen dit soort praktijken inderdaad liever laten bestaan dan een "kollega" ter verantwoording te roepen geven zij wat mij betreft zonder meer blijk van samenzwering ter verdoezeling van een grove medische fout.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben er mee bezig Willy, fokkers komen er mee in de war.Wil de hond schreef:Weet je al of je rechtstreeks bij het bestuur van het ECVO een klacht kunt deponeren, of bij een internationaal tuchtkollege?
Want als je rechtstreeks vraagt aan dr B.. is het nu PRA of niet , dan zegt hij doodleuk ik weet het niet.
Als na 4 a 5 jaar de hond zo goed als blind is en er progressie was, dan zegt hij weer dood leuk de progressie is voor mij klinisch (Met blote oog aandoening zien)te langzaam, en geeft weer doodleuk een voorlopig niet vrij. Op die manier gaan fokkers nest genoten van zo,n hond gebruiken of ze gebruiken de zieken hond zelf. En dat niet alleen hij zet zijn colega's in NL voor schut want hij heeft maling wat 6 NL ECVO artsen voor uitslag geven.
Ik zal is aangeven wat voorlopig niet vrij betekend, en als je dat goed bij je zelf laat inwerken, dan is deze uitslag echt van de gekke.
Want de ERG en de foto's en de verhoogde reflectie zie de foto's van gezonde hond en foto van de aangetaste Tican plus ERG van gezonde Xandra en ERG van Tican dan praat je over meer dan 90% blind, en dat noemen ze dan een geringe afwijking.
En dat niet alleen veel honden v/d RV hebben het zelfde als Tican en krijgen plm al ruim 4 jaar een voorlopig niet vrij, nou kan ik plm 4 jaar toch geen voorlopig meer vinden.
Maar buiten de voorlopig niet vrij is het tensteligste verboden om er mee te fokken. Dat niet alleen dr B... zei zelf nog tegen mij en andere die er bij waren het netvlies is aangetast en verefelijk, dus dat is zo al een extra reden om van deze erfelijke zieke honden af te blijven .
Gr Bertus.
Voorlopig niet vrij heeft als betekenis .
''Geringe afwijking passend in het klinisch beeld van deze, als erfelijk beschouwde oogziekte.
Voortschrijden van het proces moet dit bevestigen.
Herkeuring over.............maanden.''
Gezond ERG van SWH Xandra als voorbeeld. november 2003
Bijna geen signaal reactie meer bij SWH Tican.november 2003
Gezond netvlies van SWH , foto gemaakt door dr R. Brahm.maart 2006
Aangetast oog van SWH Tican, verhoogde reflextie en verdunning van de bloedvaten en aders, netvlies foto gemaakt door dr R Brahm.
Laatst gewijzigd door idorh op 14 aug 2006 16:49, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom meldt je Tican niet aan bij het unieke fokprogramma van de RV Bertus, een SWH zonder PRA kom je niet zo heel vaak tegen en denkelijk kunnen ze een zo op en top gezonde hond als Tican wel gebruiken daar?fokkers komen er mee in de war
Maar even serieus, je hebt helemaal gelijk, deze "Dr." B. in kombinatie met de voor het fokprogramma verantwoordelijke (Tatarin?) is een levensgevaar voor de SWH.
Jouw Tican is nu al wat ouder en in een duidelijk vergevorderd stadium, ik kan me zo voorstellen dat "Dr." B. hem veel milder zou hebben beoordeeld ten hij nog maar drie á vier jaar oud was en na enkele vervolgonderzoeken zou hebben gevonden dat er zo weinig progressie waar te nemen was dat hij zonder bezwaar ingezet zou mogen worden bij de fok.
De RV is feitelijk net zo erg als "Dr." B., een stel blinde paarden, want wie haalt het in zo´n hoofd om de gezondheid en überhaupt het voortbestaan van een heel ras af te laten hangen van het oordeel van een "Dr." die nog geen PRA herkent als hij naar een schoolvoorbeeld ervan zit te koekeleloeren?
Zulke mensen moeten iets gaan doen wat niets met dierenwelzijn te maken heeft.
Even voor de duidelijkheid voor de mensen die dit lezen en zich afvragen hoe ik het in mijn hoofd haal zulke uitspraken te doen over de RV en Dr. B.: Laat aan 100 oogartsen de uitslagen van de ERG samen met de oogdoto´s van Tican zien en 99 van de 100 zullen zonder twijfel de diagnose PRA stellen. De ene die dat niet zou doen is Doktor B., opmerkelijk genoeg de oogarts van de RV van de SWH.
Hierdoor gebeurt het dus dat er met honden wordt gefokt die PRA hebben, door de RV.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wil hier bij nog even aan toe voegen dat Willy absoluut niet zomaar een leek is, juist door Willy heb ik voorgaande jaren en tot nu toe namen en artikels van netvlies artsen van over de hele wereld, in mijn bezit gekregen, en ik kreeg artikels van Willy die hij zelf naar artsen had geschreven met de meest indringende vragen waar ik zelfs niet op kwam over de SWH en vele ander rassen.Wil de hond schreef:Waarom meldt je Tican niet aan bij het unieke fokprogramma van de RV Bertus, een SWH zonder PRA kom je niet zo heel vaak tegen en denkelijk kunnen ze een zo op en top gezonde hond als Tican wel gebruiken daar?fokkers komen er mee in de war
Maar even serieus, je hebt helemaal gelijk, deze "Dr." B. in kombinatie met de voor het fokprogramma verantwoordelijke (Tatarin?) is een levensgevaar voor de SWH.
Jouw Tican is nu al wat ouder en in een duidelijk vergevorderd stadium, ik kan me zo voorstellen dat "Dr." B. hem veel milder zou hebben beoordeeld ten hij nog maar drie á vier jaar oud was en na enkele vervolgonderzoeken zou hebben gevonden dat er zo weinig progressie waar te nemen was dat hij zonder bezwaar ingezet zou mogen worden bij de fok.
De RV is feitelijk net zo erg als "Dr." B., een stel blinde paarden, want wie haalt het in zo´n hoofd om de gezondheid en überhaupt het voortbestaan van een heel ras af te laten hangen van het oordeel van een "Dr." die nog geen PRA herkent als hij naar een schoolvoorbeeld ervan zit te koekeleloeren?
Even voor de duidelijkheid voor de mensen die dit lezen en zich afvragen hoe ik het in mijn hoofd haal zulke uitspraken te doen over de RV en Dr. B.: Laat aan 100 oogartsen de uitslagen van de ERG samen met de oogdoto´s van Tican zien en 99 van de 100 zullen zonder twijfel de diagnose PRA stellen. De ene die dat niet zou doen is Doktor B., opmerkelijk genoeg de oogarts van de RV van de SWH.
Hierdoor gebeurt het dus dat er met honden wordt gefokt die PRA hebben, door de RV.
Nog even voor de goede orde, met dr B... wordt niet de NL dr prof Boeve bedoeld maar dr B... uit Duitsland.
Gr Bertus.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou Willy, we weten nu in ieder geval dat alle honden bij deze amateur uit DL op gebied van herkenning van PRA in ieder geval allemaal 100 % PRA hebben, die een uitslag van voorlopig niet vrij van hem hadden gehad.Wil de hond schreef:De RV is feitelijk net zo erg als "Dr." B., een stel blinde paarden, want wie haalt het in zo´n hoofd om de gezondheid en überhaupt het voortbestaan van een heel ras af te laten hangen van het oordeel van een "Dr." die nog geen PRA herkent als hij naar een schoolvoorbeeld ervan zit te koekeleloeren?fokkers komen er mee in de war
Ik heb er absoluut geen verklaring voor dat deze best goede arts op gebied van PRA zo verschrikkelijk onzeker en twijfelaar is.
Aangetast oog van SWH Tican, verhoogde reflextie en verdunning van de bloedvaten en aders, netvlies foto gemaakt door dr R Brahm.
Laatst gewijzigd door idorh op 14 aug 2006 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij zijn er twee mogelijke oorzaken voor de houding van deze, op PRA-gebied althans, vreselijke kwakzalver:idorh schreef:Nou Willy, we weten nu in ieder geval dat alle honden bij deze amateur uit DL op gebied van herkenning van PRA in ieder geval allemaal 100 % PRA hebben, die een uitslag van voorlopig niet vrij van hem hadden gehad.Wil de hond schreef:De RV is feitelijk net zo erg als "Dr." B., een stel blinde paarden, want wie haalt het in zo´n hoofd om de gezondheid en überhaupt het voortbestaan van een heel ras af te laten hangen van het oordeel van een "Dr." die nog geen PRA herkent als hij naar een schoolvoorbeeld ervan zit te koekeleloeren?fokkers komen er mee in de war
Ik heb er absoluut geen verklaring voor dat deze best goede arts op gebied van PRA zo verschrikkelijk onzeker en twijfelaar is.
- Ofwel, hij is zo stronteigenwijs als een blok beton en houdt tot aan zijn dood vast aan een zelfverzonnen idee,
- Of hij wordt gewoon omgekocht door de verantwoordelijken voor het unieke gecentraliseerde fokbeleid.
Een andere verklaring bestaat er eigenlijk niet als je er over doordenkt.
Hoewel ik eerlijk gezegd aanneem dat er sprake is van een kombinatie van deze twee mogelijkheden. Kort gezegd, er is een dwaas gevonden die tegen betaling meewerkt aan het uitroeien van een ras.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Willy toen ik plm 4 jaar geleden via dit forum er achter kwam bij welke arts ze in DL gingen (de RV sprak zelfs van een team), het is dus 1 arts.Wil de hond schreef:Volgens mij zijn er twee mogelijke oorzaken voor de houding van deze, op PRA-gebied althans, vreselijke kwakzalver:idorh schreef:Nou Willy, we weten nu in ieder geval dat alle honden bij deze amateur uit DL op gebied van herkenning van PRA in ieder geval allemaal 100 % PRA hebben, die een uitslag van voorlopig niet vrij van hem hadden gehad.Wil de hond schreef:De RV is feitelijk net zo erg als "Dr." B., een stel blinde paarden, want wie haalt het in zo´n hoofd om de gezondheid en überhaupt het voortbestaan van een heel ras af te laten hangen van het oordeel van een "Dr." die nog geen PRA herkent als hij naar een schoolvoorbeeld ervan zit te koekeleloeren?fokkers komen er mee in de war
- Ofwel, hij is zo stronteigenwijs als een blok beton en houdt tot aan zijn dood vast aan een zelfverzonnen idee,
- Of hij wordt gewoon omgekocht door de verantwoordelijken voor het unieke gecentraliseerde fokbeleid.
Een andere verklaring bestaat er eigenlijk niet als je er over doordenkt.
Hoewel ik eerlijk gezegd aanneem dat er sprake is van een kombinatie van deze twee mogelijkheden. Kort gezegd, er is een dwaas gevonden die tegen betaling meewerkt aan het uitroeien van een ras.
Ik sprak toen met een NL gedipl ECVO arts (wat dus dr B... niet is, daar ben ik onlangs achter gekomen) en die vertelde mij dat dr B.....het type mens is, dat als 9 colega's van hem zeggen het is wit, dan zegt hij het is zwart.
Maar het is wel een feit als dr B.. dit jaar aan verschillende SWH's v/d RV PRA niet vrij zou geven, dat hij gelijk een vette klant kwijt is.
Gr Bertus.
Laatst gewijzigd door idorh op 14 aug 2006 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Pardon,Ik sprak toen met een NL gedipl ECVO arts (wat dus dr B... niet is, daar ben ik onlangs achter gekomen)
Meen je dat nou, die dr. B. meldt toch over zichzelf dat hij erkend lid is van het ECVO?
En een RV wappert toch ook met officiële ECVO-uitslagen van zijn hand
Dat is onderhand wel duidelijk ja.en die vertelde mij dat dr B.....het type mens is, dat als 9 colega's van hem zeggen het is wit, dan zegt hij het is zwart.
Nog zo eentje die ten koste van een heel ras tot aan de kist vol zal blijven dat hij gelijk heeft.
Ik zat gisteren eens de site van een RV voor SWH´s te bekijken en dan met name het deel wat gaat over de binnen en buiten de RV voorkomende erfelijke gebreken.
Het is niet te geloven dat ze het lef hebben om dit zo te brengen. Het bestand binnen de RV mankeert volgens hen zo goed als niks en bij de honden van buiten de RV is alles grote ellende.
Ze weten donders goed dat hun eigen bestand doodziek is en vergeven van de erfelijke afwijkingen en lijdt aan steeds chronischer wordende inteeltzwakte.
-
idorh
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor dat ik van wal steekt, als er mensen zijn die gedeeltelijk de uit getypte verslagen willen lezen over de gehouden leden vergadering van een RV, moeten mij prive maar even per PB of mail berichten dan zend ik het op.Wil de hond schreef:Pardon,Ik sprak toen met een NL gedipl ECVO arts (wat dus dr B... niet is, daar ben ik onlangs achter gekomen)
Meen je dat nou, die dr. B. meldt toch over zichzelf dat hij erkend lid is van het ECVO?
En een RV wappert toch ook met officiële ECVO-uitslagen van zijn handDat is onderhand wel duidelijk ja.en die vertelde mij dat dr B.....het type mens is, dat als 9 colega's van hem zeggen het is wit, dan zegt hij het is zwart.
.
Ook voor leden van een RV, alles blijft anoniem ik zal niet naar buiten brengen die het willen hebben .
Ik zal het toe lichten Willy, de ECVO is afkorting voor oogartsen die in Europa de handen ineen hebben geslagen, ze werken met elkaar samen en hebben elk jaar een 4 daags congres ergens in Europa, die er lid van zijn !!!het zijn dus gediplomeerden artsen.
Als de arts uit DL de privé arts van een RV, in Europa serieus wil overkomen dan is het beste dat je formulieren hebt en invult van de ECVO, en dat kan dus zonder dat je gedipl of lid ben, je moet dan een kleine examen afleggen
Ik heb een uitgetikte verslag van de ALV 2006 over de PRA.(en nog veel meer van de vergadering). http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondPRA-BertusStrijk
Met de ALV hebben ze tot de zomer gewacht dat veel eerlijke leden met gezond verstand met vakantie waren, want ze moesten geen bijdehandse leden hebben die gericht vragen zouden stellen of zelfs evt de 9 man die bij voorbaat bij de RV al vast stond geroyeerd zouden worden evt zouden steunen, ze hebbende datum ook niet op hun website of clubblad gezet alleen op het laatste moment per brief. Ze hebben intern er maanden en maanden aan gewerkt om plm 45 leden op te trommelen die niet denken maar gewoon doen wat de leider zegt.
De opnamen is op genomen zonder dat de RV dat wist.
En dat is nu wel een strop voor hun, want als je de tekst leest hoe de ALV loopt lig je werkelijk in een deuk.
Vooral de secretaris slaat op hol, als mensen vragen wordt er met de niet vrij gegeven honden mee gefokt of andere vragen , ze krijgen geen antwoord .(maar ze hebben verschillende niet vrij gegeven honden willens en wetens gebruikt met fokken, wat zelfs de arts uit DL niet goed zou keuren)
Maar ondertussen ben ik er wel door deze ALV er achter gekomen dat er nog veel meer honden waren die niet vrij waren gegeven, dat zegt de secretaris duidelijk over de gestorven honden waar ze de ogen van uit hadden genomen voor onderzoek, en van een hond van een mevr die had een niet vrij gegeven hond en die liep de zaal uit omdat ze geen antwoord kreeg .De secretaris heeft de opdracht gehad, ivm PRA bij gerichte vragen van de bewuste 9 leden niet op in te gaan en elke keer zeggen dat is voor straks voor de rond vraag, ja en dat is nu de truc want het stond vast dat de 9 man direct ter plaatse geroyeerd zouden worden dan konden ze later ook geen vragen meer stellen.
Gr Bertus.
PS Een RV laat foto’s en dia’s zien van ogen maar niet de foto’s en ERG’s van hier boven in deze topic van mijn hond.
Laatst gewijzigd door idorh op 14 aug 2006 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.