Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hangt zich bijna op aan jachtriem/showriempje maar stoppen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

hangt zich bijna op aan jachtriem/showriempje maar stoppen?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik heb zo'n showlijntje en een riem die uit één stuk bestaat, door een ring haal je de riem, dus als ie hard trekt dan trekt die riem aan zijn nek.
Geen slipketting, wil ik ook niet, deze vooral omdat ie makkelijk is tijdens behendigheid

Nu trok ie de vorige keer uit enthousiasme zo hard aan de riem dat ie daarna helemaal beroerd was, had zich bijna opgehangen

Vreemd toch? Nu durf ik die riem niet meer aan te doen bij behendigheid

Normaal zou trekken en druk op de nek toch een corrigerende werking moeten hebben :denken:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Niet gebruiken hoor bij behendigheid. Dat is gevaarlijk.

Een zachte leren halsband en dan nog...heel goed opletten dat je hond niet met volle kracht een klap op zijn nek krijgt.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Re: hangt zich bijna op aan jachtriem/showriempje maar stopp

Ongelezen bericht door Riboet »

AnneMarie schreef:Normaal zou trekken en druk op de nek toch een corrigerende werking moeten hebben :denken:
Volgens mij is het effect van een slipketting (riem) alleen merkbaar als je die iets lost (spanning eraf) en daarna een korte ruk geeft (spanning erop). Gaat de hond erin hangen, geleidelijk aan de spanning opvoeren dus, kweekt ie alleen maar spieren rondom de nek.

Overigens zou ik een dergelijke riem met slipeffect nooit gebruiken voor behendigheid. Je zal je hond maar over de katteloop geleiden en hij dondert eraf en je wilt hem helpen, hang je je eigen hond op!

Tijdens de training heeft Beau een tuigje om EN een halfslipje. Die laatste is voor de gehoorzaamheidsoefeningen die ik tussendoor doe om hem onder appel te houden (want hij vind de ander reutjes in zijn klas niet zo erg lief :roll: ). Wil ik hem aangelijnd het parcours over sturen dan klik ik de riem aan het tuig. Kan ie zichzelf niet ophangen.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

pooh schreef:Niet gebruiken hoor bij behendigheid. Dat is gevaarlijk.

Een zachte leren halsband en dan nog...heel goed opletten dat je hond niet met volle kracht een klap op zijn nek krijgt.
die riem gaat uit tijdens behendigheid hoor :ok:
maar tussendoor lijnen we het spulletje altijd aan en dan is het makkelijk in één beweging
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voor behendigheid zijn er speciale halsbanden met een handvat eraan,dus zo'n lijn zou ik niet gebruiken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
AnneMarie
Zeer actief

marian* schreef:Voor behendigheid zijn er speciale halsbanden met een handvat eraan,dus zo'n lijn zou ik niet gebruiken.
dat zijn toch die halsbanden die je aan kunt laten, maar die werken niet als anderen bezig zijn en ik wil mijn hond bij me houden, dan zou ik erbij moeten gaan liggen :denken: :mrgreen: moet ik dus een gewone halsband en riem aandoen, maar ik vind het veiliger als ie niets aanheeft als ie de behendigheidstoestellen opgaat :19: :wink:
AnneMarie
Zeer actief

Riboet schreef:
Volgens mij is het effect van een slipketting (riem) alleen merkbaar als je die iets lost (spanning eraf) en daarna een korte ruk geeft (spanning erop). Gaat de hond erin hangen, geleidelijk aan de spanning opvoeren dus, kweekt ie alleen maar spieren rondom de nek.

Okay duidelijk, dit is er dus gebeurd, hij is enthousiast en gaat in de riem hangen, dit was geen korte correctie
Ik werk niet met slipketting verder
Duidelijk!
dan gaat het langzaam en voelt ie het niet zo duidelijk tot daarna :19:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

AnneMarie schreef:
Riboet schreef:

Okay duidelijk, dit is er dus gebeurd, hij is enthousiast en gaat in de riem hangen, dit was geen korte correctie
Ik werk niet met slipketting verder
Duidelijk!
dan gaat het langzaam en voelt ie het niet zo duidelijk tot daarna :19:
Je hebt een pb'tje :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
AnneMarie
Zeer actief

gezien :ok:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Je hebt toch op een jachtlijn soms ook zo'n soort stop, een rubberen ring, zodat de lijn niet verder aan kan snoeren? Ik had vroeger voor Belle toen ze pup was zo'n lijntje, inderdaad omdat het makkelijk en snel om en af te doen is en daar zat zo'n stop op. Alleen als ze heel hard trekken schuift die ring wel op en trekt hij wel strak.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Zulke halsbanden zijn ook ideaal:
Afbeelding
Slippen niet helemaal en je kunt ze gemakkelijk om en af doen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Riboet schreef:Tijdens de training heeft Beau een tuigje om EN een halfslipje. Die laatste is voor de gehoorzaamheidsoefeningen die ik tussendoor doe om hem onder appel te houden (want hij vind de ander reutjes in zijn klas niet zo erg lief :roll: ).
Ah, hij vindt andere reuen niet leuk en dan ga jij hem met een halfcheck corrigeren. Nee, daar gaat ie andere reuen vast een hoop leuker van vinden. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”