Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashond zonder stamboom, moet kunnen.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Rob* schreef:
malinois schreef:
Edward schreef: Zijn ook nog vaak sterkere honden.
hoe kom je daarbij? Heb je daar gegevens van?

Ja ben ook benieuwd, zijn altijd hele leuke uitspraken dat ze gezonder zijn. :mrgreen:
Dat is ook zo, makkelijk zat :ok: Er zijn geen gegevens nodig want je kan het gewoon beredeneren. Wat ook grappig is is dat een "praatje" als dit alleen de wereld in komt als er een kern van waarheid inzit.

Alleen alle mij bekende honden en de honden hier op het forum tonen al aan dat dat zo is. Kijk eens om je heen en trek je conclusies zou ik zeggen :19:

Nu zal er wel weer een stortvloed aan uitzonderingen komen maar uitzonderingen bevestigen de regel, nog zo'n uitspraak.
nou ik vraag me dat dus inderdaad af :mrgreen: want ik heb helaas een ongezonde kruising (welliswaar op latere leeftijd) maar helaas ken ik dus veel ongezonde kruisingen die van alle gekkigheid hebben.
Ik heb dit namelijk ook altijd gedacht maar ik trek het momenteel erg in twijfel... door dingen die ik om me heen zie en hoor...
Onder rashonden zit zeker heel veel ellende, wat alleen maar doorgegeven wordt door een bepaalde dekreu tig keer te gebruiken maar aangezien dit dus van kruisingen niet bijgehouden wordt en kruisingen niet onderzocht worden vraag ik me dit dus wel erg af... (zie zelf je antwoord op rataplan in een ander topic over het rontgenen, ik laat al mijn grote honden dus wel rontgenen zowel huis- als sporthond omdat ik dat dus wel wil weten.) In dat geval weet je dus niet of een hond wel gezond is het ziet er gezond uit maar is dat daadwerkelijk zo.... Een rashond wordt vaak wel onderzocht enerzijds doordat ermee gefokt wordt anderzijds omdat ermee gesport wordt of een combi hiervan. Hier zijn dus ook de problemen bekend, je ziet ze niet aan de buitenkant helaas maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

malinois schreef: nou ik vraag me dat dus inderdaad af :mrgreen: want ik heb helaas een ongezonde kruising (welliswaar op latere leeftijd) maar helaas ken ik dus veel ongezonde kruisingen die van alle gekkigheid hebben.
Ik heb dit namelijk ook altijd gedacht maar ik trek het momenteel erg in twijfel... door dingen die ik om me heen zie en hoor...
Onder rashonden zit zeker heel veel ellende, wat alleen maar doorgegeven wordt door een bepaalde dekreu tig keer te gebruiken maar aangezien dit dus van kruisingen niet bijgehouden wordt en kruisingen niet onderzocht worden vraag ik me dit dus wel erg af... (zie zelf je antwoord op rataplan in een ander topic over het rontgenen, ik laat al mijn grote honden dus wel rontgenen zowel huis- als sporthond omdat ik dat dus wel wil weten.) In dat geval weet je dus niet of een hond wel gezond is het ziet er gezond uit maar is dat daadwerkelijk zo.... Een rashond wordt vaak wel onderzocht enerzijds doordat ermee gefokt wordt anderzijds omdat ermee gesport wordt of een combi hiervan. Hier zijn dus ook de problemen bekend, je ziet ze niet aan de buitenkant helaas maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. :wink:

Dat er ellende zit in rashonden is in mijn ogen terug e voeren op het feit dat iedereen maar zomaar kan fokken en dus veel mensen maar lukraak fokken, maar ook bij de kruisingen zit heel veel ellende, het komt alleen nooit meer aan het licht verder odat er meestal niet mee gefokt wordt.

Zogenaamde gezonde jachthonden die in bepaalde landen worden gebruikt wod ook zomaar mee gefokt, alleen als die goed zijn worden ze afgeschoten, verzopen en in sommge landen opgevreten en dan denken mensen dat die honden gezond zijn, omdat je er nooit iets van hoord, nee dat is ook niet vreemd, ze hebben gewoon geen waarde en geen nut om hun ellende bekend te maken.

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar die cijfers :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:nou ik vraag me dat dus inderdaad af :mrgreen: want ik heb helaas een ongezonde kruising (welliswaar op latere leeftijd) maar helaas ken ik dus veel ongezonde kruisingen die van alle gekkigheid hebben.
Ik denk ten eerste dat er in jouw ras natuurlijk als je over rassen praat toch gezegd kan worden dat het tot de gezondste behoort. De honden worden gecontrolleert en moeten fysiek perfect in orde zijn. Ze worden niet op uiterlijk maar op perfecte fysiek en karakter gefokt. In die zin denk ik dat mechelaars uit africhtingslijnen al een van de uitzonderingen op de regel zijn. Net als poedels uit ouderwetse lijnen die nog 17 jaar worden bv.

Maar gemiddeld genomen kan je er toch wel gif op innemen dat je labrador, Duitse herder, dog, bulldog, shitzu of bv bernersennenhond je echt meer gaat kosten dan de gemiddelde bastaard aan dierenarts kosten. Huishonden worden nl ook pas gerontgend als ze problemen hebben en niet al bij voorbaat na aankoop.

Er zijn in de fok van rashonden zo ontzettend veel kwalen die specifiek voor het ras zijn dat alleen dat al laat zien dat een rashond meer kans geeft op kwalen. Heel flauw maar doggen worden gemiddeld niet erg oud, net als bulldoggen en berners bv. Halveer je dat bloed door een mechel in te kruisen is de kans echt heel groot dat de hond veel ouder gaat worden. Bij de Engels bullen moet alles ineens olde Englisch zijn omdat de ezondheidsproblemen daar gewoon ronduit onacceptabel blijken. Olde Englisch oftewel Engelse x Amerikaanse in veel gevallen is eigenlijk ook een kruising. Nu hebben de Engelse bullen naast hun eigen ook vaak de problemen van een Amerikaanse dus die zullen misschien nog niet zo oud als een zuivere Amerikaanse worden.

Van de 8 flatcaots die ik heb gekend zijn er 3 doodgegaan aan botkanker, een rasprobleem. 1 had er hartklachten, ook een rasspecifiek iets. Alle Saarlozen kunnen PRA hebben. :19: PRA in een bastaard is wel heel erg moeilijk fokken aangezien je dan net 2 dragers uit 2 rassen met dezelfde PRA moet kruisen.

Natuurlijk barst het van de grote kruisingen met HD, nou ja barst, het komt regelmatig voor omdat de rassen waar ze uitkomen het ook kunnen hebben.

De grote operaties, lijdenswegen en problemen zie ik toch vrijwel altijd bij de rashonden. Ik blijf geloven dat de kans op een gezonde hond het grootst is bij een miks tussen 2 rassen waarmee je vrijwel altijd voorkomt dat 2 recessieve genen die een erfelijk probleem veroorzaken niet samen in je pup komen.

Ik ga ook echt niet beweren dat bastaards altijd gezonder zijn, wel is dat erg vaak zo in mijn ogen. Er zijn zeker een aantal kerngezonde rassen, maar het gemiddelde wordt danig omlaag gehaald door de zieke rassen waar er legio van zijn. Je kan als je wil zo 10 rassen noemen die gemiddeld de 10 jaar niet halen, of zelfs de 7 - 8 jaar. Uit kruisingsnesten gaan bijna alle pups probleemloos over de 10-12 jaar.

Het aantal boxers met kruisband-operaties, HD-operaties, knie-operaties, entropion, ectropion en kanker in mijn omgeving en op dit forum is enorm, dat geldt ook voor de Duitse herders die de 5 niet halen door HD, de bulldoggen die stuk zijn voor ze goed en wel uitgegroeid zijn en de doggen die ook nadat ze echt volwassen zijn eigenlijk al weer achteruit gaan en oud worden. Ik ken dat echt alleen van rashonden. De kruisingen die ik ken rennen een jaar of 10 rond zonder de DA te zien als ze geen ongelukken krijgen en daarna hebben ze wat begeleiding nodig door een DA soms.

Uiteraard barst het van de uitzonderingen maar dat zal je altijd houden, hoewel de uitzonderingsdog die wel probleemloos 10 wordt echt een uitzonderlijke uitzondering is net als de boxer die gewoon oud wordt of de herder die met 12 jaar nog normaal loopt.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

MARC_S schreef: Maar gemiddeld genomen kan je er toch wel gif op innemen dat je labrador, Duitse herder, dog, bulldog, shitzu of bv bernersennenhond je echt meer gaat kosten dan de gemiddelde bastaard aan dierenarts kosten. Huishonden worden nl ook pas gerontgend als ze problemen hebben en niet al bij voorbaat na aankoop.
Dan zal ik wel uitzonderingen hebben :mrgreen: nanni heeft mij de eerste 4 jaar weinig gekost qua medisch gebeuren. In december is er een bultje verwijderd (maar dat kan ook een bastaard gebeuren). En dan laatst een maagkanteling (wat ook andere honden kunnen krijgen)
De meeste duitse herders die ik ken, halen toch wel de 13 jaar. Of zijn dat ook uitzonderingen :wink:
laeken
Zeer actief

jidde schreef:Dan zal ik wel uitzonderingen hebben :mrgreen: nanni heeft mij de eerste 4 jaar weinig gekost qua medisch gebeuren. In december is er een bultje verwijderd (maar dat kan ook een bastaard gebeuren). En dan laatst een maagkanteling (wat ook andere honden kunnen krijgen)
De meeste duitse herders die ik ken, halen toch wel de 13 jaar. Of zijn dat ook uitzonderingen :wink:
Dat de meeste Duitse herders de 13 jaar halen geloof ik gewoon niet. :wink: Dat Nanni de 13 jaar gaat halen zou een ander verhaal zijn aangezien ze gewoon goed gezond is van skelet, die honden worden bij Duitse herders inderdaad gewoon oud. Maar de Duiste herder is niet voor niets een ras waarbij iedereen zijn hart vasthoudt of de door hen gekochte pup wel of geen goede heupen heeft. :19:

Misschien gaat het nu beter met het ras maar de honden die ik zie lopen en de honden die in mijn famailie zitten hebben vrijwel allemaal problemen. De reu van mijn tante (4 jaar) is notabene HD-d en ze zien wel waar het schip strand. Die komt gewoon uit een DH-kennel met stamboom via de RV. Little Wolf heeft net een topic met een overleden herder die wat? 3 jaar was? door HD. Het is dus niet zo dat ze bijna allemaal oud worden hoor. Hier in de straat lopen er 2 met de achterpoten gekruist ipv naast elkaar :denken: Ik ken er zeker die oud worden zonder problemen aan de botten maar in mijn omgeving is dat, gokje, 50%.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Dan zal ik wel geluk hebben met 2 duitse herders die goede heupen hebben. Ik weet dat Nanni 21 pups heeft en bij 1 ervan is HD geconstateerd. Tuana is goed voorgerontged en haar hele bloedlijn bestaat voornamelijk uit a heupen. Haar opa vererft namelijk goede heupen en haar overgrootopa is nu een jaar of 11.
Ik weet ook dat er duitse herders rondlopen met HD (ik ken er zelf 2 persoonlijk, de rest die ik ken hebben gelukkig goede heupen). het is ook vaak zo dat ze als pupzijnde al behoorlijk dik zijn, dat is natuurlijk ook nooit goed voor de botten.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Rob* schreef:
malinois schreef: nou ik vraag me dat dus inderdaad af :mrgreen: want ik heb helaas een ongezonde kruising (welliswaar op latere leeftijd) maar helaas ken ik dus veel ongezonde kruisingen die van alle gekkigheid hebben.

Dat er ellende zit in rashonden is in mijn ogen terug e voeren op het feit dat iedereen maar zomaar kan fokken en dus veel mensen maar lukraak fokken, maar ook bij de kruisingen zit heel veel ellende, het komt alleen nooit meer aan het licht verder odat er meestal niet mee gefokt wordt.

Zogenaamde gezonde jachthonden die in bepaalde landen worden gebruikt wod ook zomaar mee gefokt, alleen als die goed zijn worden ze afgeschoten, verzopen en in sommge landen opgevreten en dan denken mensen dat die honden gezond zijn, omdat je er nooit iets van hoord, nee dat is ook niet vreemd, ze hebben gewoon geen waarde en geen nut om hun ellende bekend te maken.

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar die cijfers :mrgreen:

Ik ook, want aan verhalen en geruchten heb ik niks.

Kijk als een hond gerontgend wordt en HD-uitslag D heeft wil dat helemaal niks zeggen want: DAN HEEFT DE HOND NOG GEEN HD, het is slechts een gradatie die aangeeft dat het mogelijk is dat de hond HD kan krijgen.

Die hond wordt vaak niet gebruikt voor de fokkerij want die is niet gezond.

Kruisingen worden wel gebruikt en niet officieel beoordeeld want dat kan helemaal niet zonder stamboom. In het beste geval hoor je dan de dierenarts zeggen: Nee, heeft geen HD en dat is dan ook zo. Mensen zeggen dan dat hun kruising gezond is en HD vrij is. Om ook maar mee te lullen als een kip zonder kop.

De rashond met D uitslag kan dan net zo gezond of net zo niet-gezond zijn als de kruising, maar onbenullen roepen dan al gauw dat de hond HD heeft.

Verder zijn er in mijn omgeving een heleboel kruisingen, ex-broodfokhondjes uit het buitenland met gedragsproblemen, dat begint wel op te vallen eigenlijk. Misschien zijn die van lijf gezond, maar van geest toch echt niet hoor.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

De verklaring van Martijn waarom kruisingen gezonder zijn lijkt me op zich logisch. Alleen was dat hier eigenlijk niet aan de orde. Het ging er de TS om of een nest met stamboomloze "ras" honden zou moeten kunnen of niet. :wink:

Om nog even off topic te gaan: ik vind het prima dat er kruisingen zijn, die uit oeps-nestjes zijn geboren. Maar bewust kruisen van rashonden vind ik niet nodig, gezien de hondenpopulatie in Nederland en België.
En het fokken met 2 rashonden die beiden over een stamboom beschikken en hiervoor dan maar geen stamboom aanvragen (om wat voor vage reden dan ook, hiervoor is in mijn ogen geen goede reden voor te bedenken) vind ik puur onzin.

Dat er met veel rassen ook minder gefokt zou hoeven te worden met stambomen, en dat er door fokkers nog veel beter moet worden opgelet op het infokken van erfelijke gebreken door te nauwe teelt staat voor mij buiten kijf.
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edward »

Marion. schreef:
Edward schreef:
estelle schreef: dan regel ik iets met mijn DA, in termijnen betalen o.i.d.
Precies wat ik bedoelde met:
edward schreef:Dit is echt belachelijk, als de nood aan de man is, zoek je naar een oplossing
Of dit termijnen, een vriend een familid of de bank is doet er dan niet toe.
Of de fokker :19:
Tof aanbod Marion...
Laatst gewijzigd door Edward op 30 apr 2006 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
beter rijk te leven dan rijk te sterven

Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Martijn schreef:Pfff...ik vind het altijd zo apart dat mensen wel fel tegen inteelt zijn omdat daar ongezonde honden uit zouden komen maar dat het tegenovergestelde (een echte outcross in plaats van een semi-outcrossje binnen het ras) geen voordelen heeft voor de hond.

Het zal iedereen met ook maar enig genetisch inzicht zonneklaar zijn waarom een kruising makkelijker gezond blijft.
Dan kun je honderd uitzonderingen aandragen maar de basis blijft hetzelfde. Honden die raszuiver en dus in hoge mate homozygoot zijn hebben een hogere kans op aandoeningen. Punt. 1+1=2. Ook als je dat niet uitkomt omdat je 3 een leukere uitkomst vindt.
Juist Martijn daar kan ik hooguit aan toevoegen dat ik zelf zonder genetisch inzicht tot dezelfde conclusie kom. Door simpelweg wat om me heen te kijken en zelf de ervaring te hebben dat veel rassen zwakte's kennen, die bij echte bastaarts niet zo gauw voorkomen. Zeker het type straathond niet. Maar ga je bijvoorbeeld 2 verschillende doggen kruisen dan wordt je bastaart ook vast niet erg oud. Dus het is zeker geen garantie voor een gezonde hond natuurlijk

Wat ook off topic is maar wel interessant is dat je bij echte bastaarts gewoon niet weet wat je voor karakter je kunt verwachten, zelfs niet als je beide ouders kent is dat nog wat lastig. Dus ik zou er zelf niet gauw aan beginnen, alleen daarom al niet.

Longfields schreef: Dat er met veel rassen ook minder gefokt zou hoeven te worden met stambomen
Wat bedoel je daarmee Suzanne?

Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Martijn schreef:
Edward schreef: Wat ook off topic is maar wel interessant is dat je bij echte bastaarts gewoon niet weet wat je voor karakter je kunt verwachten, zelfs niet als je beide ouders kent is dat nog wat lastig. Dus ik zou er zelf niet gauw aan beginnen, alleen daarom al niet.
Ik vind het geen enkel probleem dat ik niet vantevoren heb geweten hoe mijn honden precies in elkaar zitten.
Dat kan ik inkomen. Als jij houdt van die verrassing prima. Maar ga niet doen of dat maar algemeen aanvaard zou moeten worden, dat is ook onzin.
neem maar een rashond want dan weet je wat je krijgt
Is inderdaad niet zeker, maar de kans daarop is toch echt vele malen groter dan bij een bastaart. Bijvoorbeeld indien je met je honden een bepaalde sport wilt volgen is het toch wel prettig dat je weet dat je hond er geschikt voor is. Bij een bastaart is dit toch minder duidelijk. Als je de ouders kent is het wel in te schatten maar een rashond geeft meer duidelijkheid en veel hogere kans op succes en dat is onweerlegbaar.

Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Rob* schreef: Maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar die cijfers :mrgreen:
Rob ik wil er één ding op zeggen, als jij met bijvoorbeeld een link naar een wetenschappelijk rapport komt waar het tegendeel in staat zal ik dat ook (moeten) doen. Als ik dat niet kan zal ik toch tenminste mijn mening bij gaan stellen en je bedanken voor de informatie. Zolang je dat zelf niet kunt, moet je niet flauw zijn, we zijn hier niet op een wetenschapelijk buro, of in de rechtszaal. Het is een vrolijke tot enigzins verhitte discussie en je mag altijd vragen naar motivatie, redenenen of een uitleg. Maar vragen om cijfers en bewijzen is erg nutteloos en voegt niets toe. In het beste geval komt er namelijk 1 of meer mensen met een voorbeeld en dat bewijst dan in feite ook niks.

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Edward schreef:
neem maar een rashond want dan weet je wat je krijgt
Is inderdaad niet zeker, maar de kans daarop is toch echt vele malen groter dan bij een bastaart. Bijvoorbeeld indien je met je honden een bepaalde sport wilt volgen is het toch wel prettig dat je weet dat je hond er geschikt voor is. Bij een bastaart is dit toch minder duidelijk. Als je de ouders kent is het wel in te schatten maar een rashond geeft meer duidelijkheid en veel hogere kans op succes en dat is onweerlegbaar.
Maar ik blijf erbij dat je in ieder geval weet dat de hond minder kans heeft op gebreken en minder geld gaat kosten en vooral minder snel je hart breekt. Want eerlijk is eerlijk, Martijn en ik zouden zo een Duitse herder nemen ware het niet dat er een kans is dat de hond jong pijn zal hebben en zelfs niet kan doorleven. Ik ben gek op een Ambull of zelfs een Engelse bull maar daar begin ik dus echt nooit aan om mezelf het leed dat rashond heet te besparen. Mijn zus wilde een D-dog, nu echt niet meer hoor, ze gaat nu voor de RR waarschijnlijk.

Ik wil gewoon een "hond" dus mijn honden komen of van rassen zonder noemenswaardige gebreken, de windhonden, de poedels en deels de terriers bv, of het zijn gedumpte honden die in ieder geval een goed lichaam hebben en dus een tijdje meegaan voor ik mijn ziel en zaligheid erin durf te verliezen.

Niks is een garantie maar mijn whippet heeft een grote kans 12 jaar te worden, net zoals alle kruisingen die tot nu toe in mijn leven zijn geweest. Kosten niets en gaan niets kosten als je wat geluk hebt met daarnaast net zo veel hond en net zoveel lol die je ermee kan hebben :wink:

Het gaat me niet om de kosten van de DA op zich voordat iemand dat eruit filtert, het gaat me om de gezondheid en de levenskwaliteit van de hond wat direct verbonden is aan kosten voor de DA in mijn geval. :wink:
Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wij zouden ook een Duitse Herder gekozen hebben maar hebben toen een Groenendaeler genomen, o.a. (maar niet alleen) om die redenen. (ook niet helemaal top, maar wel beter dan de meeste DH)

Maar... mooi gezegt, niks aan toe te voegen. :ok:

Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Edward schreef:
Rob* schreef: Maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar die cijfers :mrgreen:
Rob ik wil er één ding op zeggen, als jij met bijvoorbeeld een link naar een wetenschappelijk rapport komt waar het tegendeel in staat zal ik dat ook (moeten) doen. Als ik dat niet kan zal ik toch tenminste mijn mening bij gaan stellen en je bedanken voor de informatie. Zolang je dat zelf niet kunt, moet je niet flauw zijn, we zijn hier niet op een wetenschapelijk buro, of in de rechtszaal. Het is een vrolijke tot enigzins verhitte discussie en je mag altijd vragen naar motivatie, redenenen of een uitleg. Maar vragen om cijfers en bewijzen is erg nutteloos en voegt niets toe. In het beste geval komt er namelijk 1 of meer mensen met een voorbeeld en dat bewijst dan in feite ook niks.
Jij roept dat ze vaak sterker zijn, dan ben ik benieuwd waar je dat op baseerd?Op bevindingen van bastaardliefhebbers of iets wat echt onderbouwd is?dan ben ik gewoon benieuwd en wacht ik wel cijfers af, liefst wel europese en geen amerikaanse. :ok:

Maar vertel nog eens hoe duur een rashond zonder stamboom is en welk nut het heeft?
Dezelfde hond, zonder stamboom kan ik dus als gezonde kruising verkopen, toch?
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Rob* schreef:dan ben ik gewoon benieuwd en wacht ik wel cijfers af, liefst wel europese en geen amerikaanse. :ok:
Mischien heeft iemand info in romeinse cijfers :mrgreen:
(krijgen we daar tenminste geen gedoe over)
Rob* schreef: Maar vertel nog eens hoe duur een rashond zonder stamboom is en welk nut het heeft?
Moet ik dat weten, waar lijd je dat uit af :denken:
Dat zijn dus de vragen waar ik ook mee zit.
Heb wel wat antwoorden gezien, die wat verduidelijken, maar om nou te zeggen dat ik nu het :idea: heb gezien daardoor....

Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Martijn schreef:
bulletjebe schreef: Verder zijn er in mijn omgeving een heleboel kruisingen, ex-broodfokhondjes uit het buitenland met gedragsproblemen, dat begint wel op te vallen eigenlijk. Misschien zijn die van lijf gezond, maar van geest toch echt niet hoor.
Sorry hoor, Marij...maar wat een baarlijke nonsens kraam je uit.
Alsof een rashond uit die kennel in Tjechië wel normaal blijft.

Daarnaast vind ik ook maar de schijn dat nederlandse fokkerspuppies het qua mentale gezondheid gemiddeld goed doen echt bezopen.
Het kan ook met het lokale millieu te maken hebben maar het sterft hier echt van de geflipte rashonden. Ridgebacks, berners, border collies maar ook pointers en goldens die domweg getikt zijn. Gevaarlijk gek bedoel ik dus.

Nee..een wijzend vingertje naar alles wat geen nederlands raszuiver product is als zijnde mentaal ongezond lijkt me toch echt niet helemaal gerechtvaardigd.
Nee? Moet je voor de gein eens gaan kijken in de dierenwinkels waar de oostblok stamboom pups verkocht worden en dan met name hier in Belgie! Ik heb meerdere malen mensen hier op bezoek gehad met de verhalen van hun verknipte hond. Maar je hoeft het niet te geloven hoor, ieder zijn ding :19:
Rob*
Zeer actief

Edward schreef:
Rob* schreef:dan ben ik gewoon benieuwd en wacht ik wel cijfers af, liefst wel europese en geen amerikaanse. :ok:
Mischien heeft iemand info in romeinse cijfers :mrgreen:
(krijgen we daar tenminste geen gedoe over)
Rob* schreef: Maar vertel nog eens hoe duur een rashond zonder stamboom is en welk nut het heeft?
Moet ik dat weten, waar lijd je dat uit af :denken:
Dat zijn dus de vragen waar ik ook mee zit.
Heb wel wat antwoorden gezien, die wat verduidelijken, maar om nou te zeggen dat ik nu het :idea: heb gezien daardoor....

Hierom vind ik dat er niets mis is met een fokker die wel met rashonden fokt maar om de kosten laag te houden geen stambomen verstrekt....

Omdat je dit tikte nam ik aan dat je weet wat een stamboom kost?
:wink:
Dus was benieuwd wat je dacht dat het kost, een stamboom kost gewoon haast niks, dat zijn dus de kosten niet, heel de hondenhandel deugt niet of het nu rashonden of bastaardjes zijn, als er mensen geld mee willen gaan verdienen is alles geoorloofd lijkt het wel of dat nu een ras is of bastaardje(de verkeerde mensen heb ik het dan over he?)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Edward schreef:
Longfields schreef: Dat er met veel rassen ook minder gefokt zou hoeven te worden met stambomen
Wat bedoel je daarmee Suzanne?
Dat er met heel veel rassen, waar al een enorm aanbod van is, gewoon eigenlijk minder gefokt zou moeten worden. Fokken is in mijn ogen het verbeteren van een ras wat al zo groot is dat het niet met uitsterven bedreigd wordt, en dan moet je alleen met hele goede ouderdieren (qua karakter, gezondheid en exterieur) gaan fokken, en heel weloverwogen combinaties maken hiermee.
Er wordt bij rassen die populair zijn vaak maar wat aangerommeld zonder dat er goed nagedacht wordt over erfelijkheid, gezonde lijnen, fokdoel en noem maar op.
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Rob* schreef: Hierom vind ik dat er niets mis is met een fokker die wel met rashonden fokt maar om de kosten laag te houden geen stambomen verstrekt....

Toen ik dat tikte niet precies, maar ondertussen wel, :wink: Werelds zo een forum. Nou als het alleen die kleine 50,- is geeft dat inderdaad te denken. Maar een ander reageert weer met slechts... en noemt dan toch ook o.a. even 3 U tjes halen. Nu zijn wij ook druk doende met premering (we doen het ook niet voor minder). Maar om shows e.d. af te gaan etc. etc. moet je toch wel aardig wat kosten maken. Maar een ander schrijft weer dat dat niet hoeft voor een boom, ik ben de weg wel een beetje kwijt. Maar geen paniek ik ga een cursus doen en dan weet ik er wel heel wat meer van (en is het forum ineens niet meer zo leerzaam).

Maar goed ik zal het stamboomloos fokken ook niet promoten, mijn stelling was in het licht gezien van o.a. Oost europse handel etc. Zo moet je het ook lezen. En er wordt hardop geroepen dat fokken zonder boom slecht is, nou dat hoeft toch niet perse zo te zijn lijkt mij. En eerlijk gezegt ben ik ook nog steeds niet overtuigd dat dit persé zo is, het geeft wel te denken, maar niet meer dan dat.
heel de hondenhandel deugt niet of het nu rashonden of bastaardjes zijn, als er mensen geld mee willen gaan verdienen is alles geoorloofd lijkt het wel
Lijkt me dat hiermee veel werkelijk geweldige honden fokkers, zeker rashonden fokkers die ik zelf ken hier behoorlijk onrecht mee wordt gedaan. Ik zet me dan ook nu weer af tegen dit ongenuanceerde alles over één kam scheren. Of het nu rashonden fokkers zijn of niet

Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Edward schreef:
Rob* schreef: Hierom vind ik dat er niets mis is met een fokker die wel met rashonden fokt maar om de kosten laag te houden geen stambomen verstrekt....

Toen ik dat tikte niet precies, maar ondertussen wel, :wink: Werelds zo een forum. Nou als het alleen die kleine 50,- is geeft dat inderdaad te denken. Maar een ander reageert weer met slechts... en noemt dan toch ook o.a. even 3 U tjes halen. Nu zijn wij ook druk doende met premering (we doen het ook niet voor minder). Maar om shows e.d. af te gaan etc. etc. moet je toch wel aardig wat kosten maken. Maar een ander schrijft weer dat dat niet hoeft voor een boom, ik ben de weg wel een beetje kwijt.
Het basis regelement voor een stamboom is voor alle rassen gelijk. Dat is eigenlijk niet meer als hebben beide ouderdieren een stamboom , ja , dan word er voor de pup ook een stamboom uitgegeven. Daarnaast staan er nog wat welzijns dingen in zoals de leeftijd van de teef met de dekking en de hoeveelheid nesten etc etc . Er kan er naast het BRS ook een Rasspecifiek regelement zijn bij de raad van beheer. Daar staan specifiekere dingen in die daadwerkelijk met het ras te maken hebben.

Bij de Rottweilers is dat oa : Hd foto's, MAG test en 2 keer een ZG beoordeling.
Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ragverp schreef:.

Bij de Rottweilers is dat oa : Hd foto's, MAG test en 2 keer een ZG beoordeling.
Kijk het wordt nu snel duidelijker.

Is zo een toevoeging voor dit ras dus verplicht, begrijp ik het goed, zonder bijvoorbeeld 2 x zg dus geen Stamboom?
Of kan het ook zonder? En geld de plicht alleen voor de rassenvereniging.

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nog even een aanvulling op wat je schrijft over het 3x naar een show gaan Edward. Ten eerste is dit dus vooralsnog helemaal niet vereist om een stamboom te verkrijgen. Ten tweede is het bijna bij alle rasverenigingen ook mogelijk om je hond aan te laten keuren.
Om bij onze Belgische Herders te blijven (is ook gelijk een concreet voorbeeld wat voor jouw hond ook zou gelden), als je volgens de richtlijnen en eisen van de NVBH wilt fokken, kun je in plaats van een ZG en een U ook volstaan met deelnemen met je hond aan de fokinventarisatiekeuring. Op deze keuring (wordt normaal gesproken minimaal 2x per jaar gehouden tegelijk met de gedragstest, zoals laatst in Wanroij is gehouden, en in oktober in Almere) wordt de hond beoordeeld door 2 keurmeesters, op fokgeschiktheid. Ze keuren de hond uiteraard naar de rasstandaard, en als de hond geschikt wordt bevonden door deze 2 keurmeesters, krijg je de aantekening "wel geschikt voor de fokkerij". Deze fokinventarisatie kost geloof ik 20 euro, dat is dus al heel wat minder prijzig dan het deelnemen aan 2 (of meer) shows, hetgeen je al gauw een euro of 50 per show kost. Dit is voor mensen die geen zin hebben in het showen dus ook een goed alternatief.

Maar nogmaals, om voor je Belgische Herdershond stambomen te krijgen bij je pups, is het alleen maar vereist dat beide ouderdieren een stamboom hebben, en zoals Raqverp al schreef moeten de honden binnen de gestelde leeftijdsgrenzen vallen. De aanvullende zaken zoals bij de Rottweiler apart vastgesteld, gelden bij de Belgische Herder (nog) niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:nou ik vraag me dat dus inderdaad af :mrgreen: want ik heb helaas een ongezonde kruising (welliswaar op latere leeftijd) maar helaas ken ik dus veel ongezonde kruisingen die van alle gekkigheid hebben.
Ik denk ten eerste dat er in jouw ras natuurlijk als je over rassen praat toch gezegd kan worden dat het tot de gezondste behoort. De honden worden gecontrolleert en moeten fysiek perfect in orde zijn. Ze worden niet op uiterlijk maar op perfecte fysiek en karakter gefokt. In die zin denk ik dat mechelaars uit africhtingslijnen al een van de uitzonderingen op de regel zijn. Net als poedels uit ouderwetse lijnen die nog 17 jaar worden bv.

Maar gemiddeld genomen kan je er toch wel gif op innemen dat je labrador, Duitse herder, dog, bulldog, shitzu of bv bernersennenhond je echt meer gaat kosten dan de gemiddelde bastaard aan dierenarts kosten. Huishonden worden nl ook pas gerontgend als ze problemen hebben en niet al bij voorbaat na aankoop.

Er zijn in de fok van rashonden zo ontzettend veel kwalen die specifiek voor het ras zijn dat alleen dat al laat zien dat een rashond meer kans geeft op kwalen. Heel flauw maar doggen worden gemiddeld niet erg oud, net als bulldoggen en berners bv. Halveer je dat bloed door een mechel in te kruisen is de kans echt heel groot dat de hond veel ouder gaat worden. Bij de Engels bullen moet alles ineens olde Englisch zijn omdat de ezondheidsproblemen daar gewoon ronduit onacceptabel blijken. Olde Englisch oftewel Engelse x Amerikaanse in veel gevallen is eigenlijk ook een kruising. Nu hebben de Engelse bullen naast hun eigen ook vaak de problemen van een Amerikaanse dus die zullen misschien nog niet zo oud als een zuivere Amerikaanse worden.

Van de 8 flatcaots die ik heb gekend zijn er 3 doodgegaan aan botkanker, een rasprobleem. 1 had er hartklachten, ook een rasspecifiek iets. Alle Saarlozen kunnen PRA hebben. :19: PRA in een bastaard is wel heel erg moeilijk fokken aangezien je dan net 2 dragers uit 2 rassen met dezelfde PRA moet kruisen.

Natuurlijk barst het van de grote kruisingen met HD, nou ja barst, het komt regelmatig voor omdat de rassen waar ze uitkomen het ook kunnen hebben.

De grote operaties, lijdenswegen en problemen zie ik toch vrijwel altijd bij de rashonden. Ik blijf geloven dat de kans op een gezonde hond het grootst is bij een miks tussen 2 rassen waarmee je vrijwel altijd voorkomt dat 2 recessieve genen die een erfelijk probleem veroorzaken niet samen in je pup komen.

Ik ga ook echt niet beweren dat bastaards altijd gezonder zijn, wel is dat erg vaak zo in mijn ogen. Er zijn zeker een aantal kerngezonde rassen, maar het gemiddelde wordt danig omlaag gehaald door de zieke rassen waar er legio van zijn. Je kan als je wil zo 10 rassen noemen die gemiddeld de 10 jaar niet halen, of zelfs de 7 - 8 jaar. Uit kruisingsnesten gaan bijna alle pups probleemloos over de 10-12 jaar.

Het aantal boxers met kruisband-operaties, HD-operaties, knie-operaties, entropion, ectropion en kanker in mijn omgeving en op dit forum is enorm, dat geldt ook voor de Duitse herders die de 5 niet halen door HD, de bulldoggen die stuk zijn voor ze goed en wel uitgegroeid zijn en de doggen die ook nadat ze echt volwassen zijn eigenlijk al weer achteruit gaan en oud worden. Ik ken dat echt alleen van rashonden. De kruisingen die ik ken rennen een jaar of 10 rond zonder de DA te zien als ze geen ongelukken krijgen en daarna hebben ze wat begeleiding nodig door een DA soms.

Uiteraard barst het van de uitzonderingen maar dat zal je altijd houden, hoewel de uitzonderingsdog die wel probleemloos 10 wordt echt een uitzonderlijke uitzondering is net als de boxer die gewoon oud wordt of de herder die met 12 jaar nog normaal loopt.
heel duidelijk verhaal :ok: Je hebt zeker gelijk met de genoemde rassen. ik ga er eens over denken... :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Edward schreef:

Toen ik dat tikte niet precies, maar ondertussen wel, :wink: Werelds zo een forum. Nou als het alleen die kleine 50,- is geeft dat inderdaad te denken. Maar een ander reageert weer met slechts... en noemt dan toch ook o.a. even 3 U tjes halen. Nu zijn wij ook druk doende met premering (we doen het ook niet voor minder). Maar om shows e.d. af te gaan etc. etc. moet je toch wel aardig wat kosten maken. Maar een ander schrijft weer dat dat niet hoeft voor een boom, ik ben de weg wel een beetje kwijt. Maar geen paniek ik ga een cursus doen en dan weet ik er wel heel wat meer van (en is het forum ineens niet meer zo leerzaam).
shows lopen doe je toch voor je eigen hond en niet voor een ander?
Ik heb met 1 van mijn honden ooit shows gelopen, hij vond het vreselijk. Dan stop ik er gewoon mee simpel zat!
Ik train ook elke week 2 a 3 keer met m'n honden. Ga bijna elk weekend naar wedstrijden door heel NL en af en toe buitenland. Dat doe ik voor mijn honden en voor mezelf niet voor mochten ze ooit gaan dekken...
Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:
Maar nogmaals, om voor je Belgische Herdershond stambomen te krijgen bij je pups, is het alleen maar vereist dat beide ouderdieren een stamboom hebben, en zoals Raqverp al schreef moeten de honden binnen de gestelde leeftijdsgrenzen vallen. De aanvullende zaken zoals bij de Rottweiler apart vastgesteld, gelden bij de Belgische Herder (nog) niet.
Mijn laatste vraag is dus al beantwoord!

Okee, dus voor heel veel rassen is een stamboom echt pinuts, dat is mij duidelijk, dank je. En bij die rassen waar dat niet zo is, is dat ook met reden, de rottweiler (een prachthond) is wel een heel goed voorbeeld in deze.

Misschien doe ik er goed aan om er maar vooruit te komen dat ook IK niet begrijp waarom je dan geen stamboom aan zou vragen. Het lijkt mij een kleine moeite, zeker gezien de legio voordelen die er aan registratie vastzitten. Voor het ras, de aspirant koper etc.
Ook al heb je geen enkele garantie dat het met stamboom goed zit, je gezonde verstand zal daar voor moeten zorgen door ogen en oren de kost te geven bij aankoop (of juist niet dus).

Iemand die zonder stamboom een rashond koopt, kan ik al ook niet volgen, wat iets anders is als iemand die heel bewust voor een niet rashond kiest zoals Marc dat omschreef. Zoek liever een voordeeltje bij een fokker die zijn pup door omstandigheden voordelig weg doet of zoiets, net zoals Estelle geholpen was met haar aankoop.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat het zonder meer ongenuanceerd brullen dat iemand die (ras) honden zonder stamboom fokt bij voorbaat slechte hondjes fokt, of direct uit te maken voor broodfokker mij echt te ver gaat. Ook als het vaak wel zo is. Het lijkt dan ook een beetje op alle Marokanen zijn crimineel. Er zijn vast en zeker echt goede bij. Die misschien om heel persoonlijke redenen, bijvoorbeeld na een ruzie in de rassenverening, geen stamboom fok willen doen. Maar toch echt goede pups afleveren.

Volgens mij kunnen we deze topic hier wel mee afsluiten.

Wie verzint eens wat nieuws?

Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

jidde schreef:
MARC_S schreef: Maar gemiddeld genomen kan je er toch wel gif op innemen dat je labrador, Duitse herder, dog, bulldog, shitzu of bv bernersennenhond je echt meer gaat kosten dan de gemiddelde bastaard aan dierenarts kosten. Huishonden worden nl ook pas gerontgend als ze problemen hebben en niet al bij voorbaat na aankoop.
Dan zal ik wel uitzonderingen hebben :mrgreen: nanni heeft mij de eerste 4 jaar weinig gekost qua medisch gebeuren. In december is er een bultje verwijderd (maar dat kan ook een bastaard gebeuren). En dan laatst een maagkanteling (wat ook andere honden kunnen krijgen)
Je bent niet de enige dan denk ik :D
Bij de Shih Tzu zijn onder de stamboom honden ook bar weinig problemen, met ja, hier en daar een uitschieter. Het zijn juist de stamboomloze shih`s waar ik vaak van hoor dat ze problemen hebben en niet ouder dan 9 worden etc.
Maargoed, ons ras zal zeker niet onder de perfecte rassen vallen, om het maar zo te zeggen, puur omdat het gewoon een kwestie van tijd is voordat er problemen omhoog komen, omdat er niet getest wordt op de problemen die er kunnen zijn, zoals Patella luxatie en oogproblemen.
Dingen waar ik overigens wel op test.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik haak toch nog even in op jouw reactie. Want het niet lid zijn van een rasvereniging is in Nederland geen reden om geen stamboom aan te vragen. Dat is n.l. niet verplicht en de rasvereniging heeft weinig tot niets te maken met het aanvragen van die stamboom. Daar gaat in Nederland de Raad van Beheer over. Het enige is dat je door het lidmaatschap van een rasvereniging korting krijgt op de aanvraag van stambomen.
Maar zoals al aangeeft is er, als beide ouders van het zelfde ras zijn en een stamboom hebben, geen reden om die stamboom niet aan te vragen voor de pups. Dan vraag ik mij af waarom die dan toch niet wordt aangevraagd. Het enige wat ik kan bedenken is niet weten hoe of gemakzucht. In beide gevallen zou ik mij dan ook afvragen op welke punten dit dan binnen het fokprogramma nog meer terug komt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Edward schreef:Er zijn vast en zeker echt goede bij. Die misschien om heel persoonlijke redenen, bijvoorbeeld na een ruzie in de rassenverening, geen stamboom fok willen doen. Maar toch echt goede pups afleveren.
Zoals mijn fokker dus: ruzie met de rasvereniging, maar gewoon een stamboom hoor :19:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Edward schreef:Er zijn vast en zeker echt goede bij. Die misschien om heel persoonlijke redenen, bijvoorbeeld na een ruzie in de rassenverening, geen stamboom fok willen doen. Maar toch echt goede pups afleveren.
nou ik zou die redenen dan wel graag eens willen weten, want ik kan er zo niet een bedenken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”