Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SonMon
Vaste gebruiker

Alleen zijn

Ongelezen bericht door SonMon »

Onze maltezerpup van 4 maanden kan niet alleen zijn.
Zelfs bij het naar het toilet gaan blaft hij, nu weet ik wel 4 maanden is nog jong, maar ik hoor ook van mensen in de buurt dat hun pups al ongeveer 4 uur alleen kunnen zijn in hun bench.
Ik krijg ook al te horen dat het onze eigen schuld is, dat hij niet alleen kan zijn, omdat hij 's nachts bij mijn dochter op de kamer slaapt in de bench. Graag jullie adviezen over hoe wij het eventueel anders aan moeten pakken. Als ik even naar boven of toilet ga laat ik hem blaffen en kom pas terug als hij even stil is.
Groetjes Sonja
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja.. ik lees te weing info.... hebben jullie de hond leren alleen te zijn?
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tja moelijk met weinig info.
Ik zou beginnen om met langzamerhand de bench uit de slaapkamer van je dochter tehalen, dus steeds meer een stukje naar de deur...en dit echt niet te snel doen.
Als je naar de wc of gewoon even ergens anders heen gaat in het huis, pas terug komen in de ruimte waar je hond zit als deze stil is....wel heel rustig op bouwen. en als je dan terug komt lekker belonen.
En voor de rest hebben we echt iets meer info nodig, zoals of je de hond hebt geleerd alleen tezijn, of hij veel alleen zit etc etc....moet hij in de bench als hij alleeen zit

Jacqueline
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

Staat de bench overdag wel beneden? Zo niet: begin daar dan mee. Op het forum staat erg veel info over het laten wennen aan de bench, dit lijkt een lang proces maar dat valt reuze mee. Ik heb een pup van nu 3,5 maand en zij zag haar bench vanaf dag een al echt als haar plekje (was gelukkig bij de fokker al aan de bench gewend, wij kregen haar met 8 weken) Zodra ze in de bench ging liggen en slapen deden we het deurtje dicht en de eerste dagen gingen we pas weg als ze echt sliep en zorgde ik ervoor dat ik er weer was als ze haar ogen open deed. Dit heb ik vervolgens uitgebouwd en na een paar dagen was alleen zijn in de bench geen drama meer. Iedere hond is natuurlijk anders maar de meesten wennen er echt wel aan. Succes, komt vast goed!!
Krientje
Actief

Ongelezen bericht door Krientje »

En even een hart onder de riem:
Trek je niks aan van mensen die beweren dat hun pup 'al' alleen kan zijn, volledig zindelijk is, met mes en vork eet en meer van die opbiederij :pffff:
Het is net als met kinderen: elk exemplaar is anders en moet niet vergeleken worden met een ander.
Iedere hond heeft zijn eigen tempo met alles, zijn eigen gebruiksaanwijzing en is gevoelig voor andere prikkels, beloningen, situaties enz.
Ga eens lekker hier op het forum zoeken naar tips en handigheidjes en kies daaruit wat jij denkt dat bij jouw hond kan werken en probeer dat gewoon een tijdje.
Geen succes? Dan gewoon iets anders proberen. Het lukt heus wel, als je maar geduld hebt en goed let op hoe je hond reageert.
Succes :ok:
Ren is heel blij met Pinky: nu noemt iedereen hem 'die grote hond'...
SonMon
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties
en misschien gaf ik te weinig info inderdaad, maar net zoals Krientje schrijft krijg je als "beginner" van een hondje zoveel negatieve reacties, van jij doet het allemaal goed fout, het duurt bij jou veel te lang, dat je inderdaad aan jezelf gaat twijfelen, van doe ik het echt wel goed, want ik wil het goede voor mijn hondje.
Dewey slaapt vanaf de fokker (niet geleerd in een bench alleen) in de bench boven op de slaapkamer en dat gaat prima, moeten er nooit uit s'nachts. Nu krijg ik de verhalen dat dit goed fout is en dat hij daardoor niet alleen kan zijn overdag in zijn bench in de woonkamer, is dit juist?
Dewey is nu 16 weken oud.
Overdag, als hij aangeeft dat hij wil gaan slapen leg ik hem in de bench in de woonkamer, eerst met deurtje open en als hij slaapt deurtje dicht, ga ik even naar boven of blijf ik in de woonkamer en als hij wakker wordt gaat hij knagen aan de tralies van de bench en laat ik hem eruit.
Nu de laatste tijd lukt het haast niet meer om hem in de bench te laten slapen, want bij een klein geluidje wordt hij wakker en wil hij eruit, dat doe ik dan (anders gaat hij piepen en blaffen) en na een tijdje als hij ergens anders gaat liggen, breng ik hem weer naar de bench, maar dan begint het weer van voor af aan, dus weer eruit en weer erin als hij slaperig wordt. Doe ik dit wel goed, want hieruit blijkt wel dat hij liever buiten de bench wil slapen in de woonkamer, hij slaapt dan wel aan 1 stuk door.
Als ik de bench sluit met iets lekkers als hij wakker is en dan even wegloop, dan gaat hij erg blaffen en piepen, kom dan terug als hij heel even stil is, want dat zijn echt maar hele korte periodes en dan laat ik hem er weer uit.
Natuurlijk ga ik hiermee door (als ik dit natuurlijk allemaal goed doe)
maar ik krijg ook reacties dat mijn hondje misschien nooit alleen kan zijn :jank:
Wij hebben Dewey van de fokker gekregen op de leeftijd van bijna 12 weken en daar zat hij nog met moeder en broer en zus in een grote bench.
Martijn ik ga inderdaad even goed zoeken, maar ik ben nog niet zo handig op dit forum :roll:
Dewey zit nooit alleen thuis en dat hoeft van mij ook niet, ik heb Dewey (een maltezer) gekozen om gezellig samen te zijn, maar even een boodschap enz. enz. dat moet wel eens even.
Ze zeggen ook gewoon weggaan, laat maar blaffen, maar dat is het toch ook niet, niet voor Dewey en de buren zullen er ook niet blij mee zijn.
Alvast bedankt allemaal voor jullie steun en adviezen.
Groetjes Sonja
en een knuffel van Dewey
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als hij het wel aankan even alleen te zijn buiten de bench, zou ik de bench overdag niet meer gebruiken. Vroeger had niemand een bench, het is heel goed mogelijk een hondje te hebben zonder een bench.

Anne
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

ik zou het ook proberen om hem uit de bench te laten. Kijken wat hij dan doet.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik had Sita ook alleen 's nachts in de bench. Overdag heeft ze er eigenlijk nooit ingezeten.

Het laten wennen aan alleen zijn, moet je heel rustig opbouwen. Wat bij ons heel goed geholpen heeft is een kong gevuld met wat lekkers.Je geeft de kong en je loop even naar de gang. En gelijk loop je weer terug. Je hond heeft dan waarschijnlijk niet eens door dat je weg bent geweest. Door steeds langer weg te blijven bouw je het alleen laten verder op. Als je hondje gaat piepen op een gegeven moment. Rustig terug lopen, geen aandacht geven en de volgende keer een stapje terug doen qua tijd. In het begin zijn het dus echt maar secondes en daarna minuutjes. Als ze dat goed kan, kan je wat sneller gaan opbouwen. Als je een half uur weg kan blijven, probeer dan eens drie kwartier enz. Ik heb zo heel wat uurtjes doorgebracht voor het huis :mrgreen: En vraag anders aan je buren of ze je hondje horen. Mijn buurman was gelukkig erg meelevend en zei eerlijk of hij Sita had gehoord of niet.

Succes :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zweevie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zweevie »

Hallo,

sinds maandag hebben we een zwarte labrador pup. Het is een echt schatje en ik zou uiteraard een sociale, gehoorzame hond van hem willen maken. Ik heb al veel gelezen over opvoeding en dergelijke, maar over alleen zijn en de nacht zonder gehuil doorkomen vind ik in boeken heel weinig info.

Situatieschets:
Het is de bedoeling dat de hond in huis mag (woonkamer en keuken) wanneer we thuis zijn, 's nachts heeft hij een mooi afgewerkt kamertje in de bergruimte (ongeveer 10 vierkante meter) dat hij mag gebruiken als slaapruimte en wanneer hij wat ouder is, hebben we een hondenkennel van 12 vierkante meter buiten (3 m op 4 m), dit enkel voor de momenten dat we uit werken zijn.

Deze week kunnen mijn vriend en ik er voor zorgen dat onze werkuren zo uitkomen dat hij niet alleen hoeft te zijn. Maar vanaf volgende week zou hij eigenlijk een namiddag alleen moeten kunnen blijven.
Nu de dingen die ik hier lees baren me dan wel zorgen, want hij kan nu nog geen minuut alleen zijn in de bergruimt of hij begint al te janken en te blaffen. Als ik die minuten moet opbouwen zoals jullie schrijven, zal dat nooit lukken tegen volgende week vrees ik he...

Is er geen andere mogelijkheid om hem alleen te laten? Zonder dat hij bindingsangst krijgt, of wat dan ook.

Ik maak me zorgen....
:roll:

Zweevie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zweevie schreef:Hallo,

sinds maandag hebben we een zwarte labrador pup. Het is een echt schatje en ik zou uiteraard een sociale, gehoorzame hond van hem willen maken. Ik heb al veel gelezen over opvoeding en dergelijke, maar over alleen zijn en de nacht zonder gehuil doorkomen vind ik in boeken heel weinig info.

Situatieschets:
Het is de bedoeling dat de hond in huis mag (woonkamer en keuken) wanneer we thuis zijn, 's nachts heeft hij een mooi afgewerkt kamertje in de bergruimte (ongeveer 10 vierkante meter) dat hij mag gebruiken als slaapruimte en wanneer hij wat ouder is, hebben we een hondenkennel van 12 vierkante meter buiten (3 m op 4 m), dit enkel voor de momenten dat we uit werken zijn.

Deze week kunnen mijn vriend en ik er voor zorgen dat onze werkuren zo uitkomen dat hij niet alleen hoeft te zijn. Maar vanaf volgende week zou hij eigenlijk een namiddag alleen moeten kunnen blijven.
Nu de dingen die ik hier lees baren me dan wel zorgen, want hij kan nu nog geen minuut alleen zijn in de bergruimt of hij begint al te janken en te blaffen. Als ik die minuten moet opbouwen zoals jullie schrijven, zal dat nooit lukken tegen volgende week vrees ik he...

Is er geen andere mogelijkheid om hem alleen te laten? Zonder dat hij bindingsangst krijgt, of wat dan ook.

Ik maak me zorgen....

Zweevie

Oppas zoeken voor de eerste weken/maanden. En voorlopig 's nachts mee naar boven nemen.

Je hebt gelukstreffers, maar de meeste pups kunnen niet met 9 of 10 weken alleen zijn.
Afbeelding
Zweevie
Vaste gebruiker

En kunnen ze dat dan wel als ze ouder zijn?
Annemieke82
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Annemieke82 »

Zweevie schreef:Hallo,

Situatieschets:

Ik maak me zorgen....

Zweevie

Tja...ik zou hem overdag nog niet alleen laten, dit moet je echt heeeel rustig opbouwen. Echt beginnen met even weg uit de kamer, en steeds iets langer wegblijven (zo ongeveer per minuut) zo hebben wij het ieder geval gedaan. Nu is Atlas 5 maanden oud, en kan ie ongeveer anderhalf tot twee uur alleen zijn. Probeer anders een oppas te regelen voor de momenten dat je er echt niet kan zijn...

Wat betreft het slapen s'nachts; de eerste 4 nachten hebben we nauwelijks gelapen, Atlas sliep in een bench naast ons bed. Iedere keer gingen we de tuin in als ie wakker werd, maar meneer hoefde helemaal geen plasje of poepje te doen, hij wilde gewoon spelen! :mrgreen:
We hebben toen een voor Atlas niet boeiend stukje tuin afgezet met n hekje, en na n paar nachten snapte Atlas dat ie alleen s'nachts naar buiten mocht om zijn behoefte te doen, en niet om te spelen!

Als je pupje echt jankt kan je hem het beste gewoon een beetje troosten, je hand bij hem houden, en zachtjes tegen hem praten.
Verder kan een wekker op de bench en een warme kruik in zijn bench/mand(niet te warm! en zorg dat ie puppytandjes proof is!) hem doen denken aan zijn mama, misschien helpt het...
Om hem s'nachts snel weer in slaap te krijgen (b.v. nadat ie buiten is geweest) gaven we Atlas een heeel klein stukje bruin brood (zonder korstjes) overgoten met wat warm water (lekker warm in z'n buikje), dit hielp bij ons echt heel goed. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en echt die slapeloze nachten houden een keer op, je pupje voelt zich alleen en mist gewoon z'n mama...
Maak je verder geen zorgen dat je het op de slaapkamer slapen/bij jou in de buurt slapen niet meer zou kunnen afleren, dit gaat prima (is ons ook gelukt) en is sowieso makkelijker weer af te leren dan eventuele verlatingsangst...
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zweevie schreef:
Dat gaat niet lukken. Sowieso geen goed idee om een pup weg te sluiten in een ruimte waar hij alleen maar komt in zijn eentje. Dan zou ik eerder denken aan de keuken pupveilig maken omdat hij daar normaal overdag ook komt. In plaats van opbouwen met een paar dagen kun je beter richten op zoeken naar opvang voor het begin. Een Labrador is sowieso geen kennelhond vind ik.

Anne
Zweevie
Vaste gebruiker

Al bedankt voor de reacties.

Ik kan wel iets regelen van oppas volgende week, en zelf ga ik proberen zoveel mogelijk verlof te nemen afwisselend met mijn vriend.

Nu, het is niet de bedoeling dat hij een kennelhond wordt hoor! Misschien kwam dat verkeerd over. De kennel is gewoon om hem als hij ouder is in te zetten wanneer wij werken zijn. Zo niet, zal hij altijd bij ons zijn, ook mee met de auto enzo als we ergens naartoe rijden. Ik heb zeker geen hond gekocht om in een hok te zetten! Ik ga ook met hem naar de hondenschool gaan enzo. Maar ik moet nu eenmaal wel gaan werken he...

Wat het nachthok betreft...daar speel ik overdag ook al eens een half uurtje met hem en dan laat ik hem daar in slaap vallen (zoals nu) en dan ga ik heel regelmatig (max om de 10 minuten) eens kijken of hij nog slaapt. Als hij dan wakker is ga ik meteen binnen en speel even en dan mag hij terug mee met mij in de woonkamer. Nu ben ik net gaan kijken en hij heeft zich verlegd. Dus heeft vermoedelijk toch gezien dat hij alleen is, maar is op een ander plekje verder gaan slapen.
Dus het is niet zo dat hij die plaats niet kent. We geven hem vanaf vandaag ook daar zijn eten, dus we trachten het wel een stukje van het huis te maken en een beetje "zijn" plekje.

Of ben ik nu nog steeds fout bezig?

Zweevie
SonMon
Vaste gebruiker

Heeft iemand nog tips voor mij of ik met mijn Dewey wel goed bezig ben.
Zoals ik al schreef slaapt hij in een bench in de slaapkamer,
is dit goed of echt fout i.v.m. het overdag alleen zijn.
Alvast bedankt, ik kan jullie tips zo goed gebruiken,
hij is nu nog maar 16 weken en kan ik hem nog goed sturen.
Groetjes Sonja
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”