Een hond van zes maanden die nog nooit los heeft gelopen zou ik niet zomaar losgooien, ook niet in een park(een park heeft tenslotte altijd een uitgang). Niet voordat hij het 'hier' commando geleerd heeft. Ik las laatst dat het 'hierkomen' het minst geoefend wordt van alle commando's

. En als Bo nooit los gelopen heeft, heeft hij het in ieder geval niet buiten de tuin of huis geleerd (met veel afleiding dus). Ik zou in dit geval dus altijd beginnen met een lange lijn (geen flex-lijn). In boeken over puppy-opvoeding (Martin Gaus of Peter Beekman bijv.) staat uitgebreid beschreven hoe je dat aanpakt!
Het mooiste zou zijn als je een omheind terrein zou vinden waar je kunt oefenen.
Even een hart onder de riem

; bij mijn hond is het ook gelukt (met bloed, zweet en tranen) om hem los te laten lopen. Dit is een staande hond en dus een zelfstandiger werker dan een retriever. Dus moet het bij jou ook wel lukken. Ik persoonlijk ben van mening dat je het als baas verplicht bent om alles in het werk te stellen om je hond los te kunnen laten lopen (mits natuurlijk er geen beperkende omstandigheden zijn zoals bijv. agressie).
Kortom; er is nog veel werk aan de winkel
Sterkte en zet hem op
Gr. Marijke