Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speuren?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Speuren?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Aangezien hier de meeste mensen zitten die hier ervaring mee hebben, zet ik de vraag hier neer. Sorry als het toch niet helemaal goed staat!

Spelen met Bowie gaat niet, daar is ze veel te wild voor en draait na een paar seconden helemaal door waardoor ik erg gehavend uit de strijd kom :wink:

Vanmorgen een beetje zitten klooien met brokjes verstoppen in het gras hier in het park, en ze ging er helemaal voor :cheer: Al "klokkend" (zo'n geluid maakt ze dan :mrgreen: ) ging ze over dat grasveld heen en was er niet vanaf te slaan.

Misschien als alternatief voor het spelen, haar leren speuren?

Is iedere hond hier geschikt voor? Wat houdt het precies in en het belangrijkste, hoe begin ik en leer ik het haar?

Ben erg benieuwd!
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

eigenlijk kan je alle honden leren speuren ze vinden het alleen niet allemaal leuk maar de meesten wel :mrgreen:
wij beginnen altijd met een '4 kantje' speuren. bijv. op een gras veld waar niet veel mensen en honden lopen ivm. de geur .
neem een paaltje/stokje die zet je in de grond en dan maak je daar vandaan een 4kant van een meter x meter. dat 4kant maak je door het gras plat te stampen ( met je voet een voorwaartse beweging maken beetje sloffen zeg maar je moet het gras 'kneuzen voor de geur) het makkelijkste is om bij het paaltje/stokje te beginnen en daar vandaan een meter naar voren, na een meter naar rechts, meter rechts, meter rechts, dan vanaf de buiten naar binnen het hele 4kantje plat trappen. in dat 4kantje gooi je dan voer kan van alles zijn maar moet makkelijk weg te kauwen zijn dus geen grote brokken. je gaat met je hond naar het paaltje/stokje en geef commando zoek. help hem even door op je hurken met je hand iets boven de grond te laten zien waar hij moet zoeken. laat hem rustig zelf zoeken je zal zien dat hij op een gegeven moment als hij uit het 4kantje gaat terug gaat. ze leren dat er op gekneust gras voer te halen valt. snap je het nog :mrgreen:
Tamara.
Zeer actief

diana25 schreef:eigenlijk kan je alle honden leren speuren ze vinden het alleen niet allemaal leuk maar de meesten wel :mrgreen:
wij beginnen altijd met een '4 kantje' speuren. bijv. op een gras veld waar niet veel mensen en honden lopen ivm. de geur .
neem een paaltje/stokje die zet je in de grond en dan maak je daar vandaan een 4kant van een meter x meter. dat 4kant maak je door het gras plat te stampen ( met je voet een voorwaartse beweging maken beetje sloffen zeg maar je moet het gras 'kneuzen voor de geur) het makkelijkste is om bij het paaltje/stokje te beginnen en daar vandaan een meter naar voren, na een meter naar rechts, meter rechts, meter rechts, dan vanaf de buiten naar binnen het hele 4kantje plat trappen. in dat 4kantje gooi je dan voer kan van alles zijn maar moet makkelijk weg te kauwen zijn dus geen grote brokken. je gaat met je hond naar het paaltje/stokje en geef commando zoek. help hem even door op je hurken met je hand iets boven de grond te laten zien waar hij moet zoeken. laat hem rustig zelf zoeken je zal zien dat hij op een gegeven moment als hij uit het 4kantje gaat terug gaat. ze leren dat er op gekneust gras voer te halen valt. snap je het nog :mrgreen:
Ik probeer het me te visualiseren :mrgreen:

Maar het is niet vervelend bedoelt, maar is dit niet te makkelijk? Bowie vreet zich in 20 seconden helemaal vol op deze manier, haha!

Wat ik vanmorgen had gedaan was over een lengte van 6 meter om de halve meter een brokje neergelegd en daar was ze binnen 2 minuten mee klaar :19: Ik dacht, daar moet toch langer over gedaan worden :denken:

Gaat het wel altijd over platgetrapt gras? Dat je op die manier een spoor trekt en daarop brokjes legt?
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Tamara en Bowie schreef:
diana25 schreef:eigenlijk kan je alle honden leren speuren ze vinden het alleen niet allemaal leuk maar de meesten wel :mrgreen:
Ik probeer het me te visualiseren :mrgreen:

Maar het is niet vervelend bedoelt, maar is dit niet te makkelijk? Bowie vreet zich in 20 seconden helemaal vol op deze manier, haha!

Wat ik vanmorgen had gedaan was over een lengte van 6 meter om de halve meter een brokje neergelegd en daar was ze binnen 2 minuten mee klaar :19: Ik dacht, daar moet toch langer over gedaan worden :denken:

Gaat het wel altijd over platgetrapt gras? Dat je op die manier een spoor trekt en daarop brokjes legt?
Ja hoor dat kan prima, Beer van mij loopt de honder meter in 8 seconden als ze de kans krijgt met speuren. Verder is het vierkantje prima om te beginnen al zou ik niet te veel keuzen . De hond moet leren speuren op de geur van de spoorlegger en niet op bodembeschadiging vind ik.

Als je zo'n spoortje doet kan je prima stapje voor stapje een x aantal meter doen met om de zoveel meter een voertje het leukste is als er op het einde nog een speciale verrassing ligt als een speeltje of iets extra lekkers. Dan de hond aan de lijn houden en met je hand het begin van het spoor aangeven. Zodra de hond voorwaarts over het spoor wil en zoekt ga je mee lopen . wil de hond van het spoor afwijken stop je met meelopen zonder iets te zeggen en wacht tot ze weer op het spoor zit en ga je weer mee lopen. Als je dat iedere week 2 of drie keer doet kun je binnen no time langer sporen met hoeken gaan maken. Naarmate de hond beter gaat speuren kun je de voertjes gaan afbouwen en bv met voorwerpen beginnen die de hond moet verwijzen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wij leren het heel anders aan.

Je neemt een stokje, steekt die in een weiland in de grond. Let op dat je geen weiland neemt waar bijv. net bemest is of waar het gras ontiegelijk laag staat...dat is veels te moeilijk.

Je zet dan in het weiland ergens het stokje neer. aan de rechterkant van het stokje (noem je piketje) ga je staan en vanaf daar ga je een recht spoor lopen, dwz dat je bijv. 10 meter naar voren loopt en daarbij goed stevig met je voeten over de grond veegt/schraapt. In elke voetstap leg je een stukje worst/kaas. je voetstappen leg je achter elkaar of naast elkaar. Als je ze naast elkaar legt dan leg je bijv. alleen in de rechter voetstap een worstje.
Aan het einde leg je iets leuks neer, bijv. een speeltje.

Dan pak je je hond. Je gaat iets voor het stokje staan, neemt de lijn even kort en 'wíjst' met je hand naar de eerste voetstap en zegt 'zooooooooek' nou dan zal bowie zien dat daar iets lekkers ligt, vervolgens laat je weer met je hand de volgende voetstap zien en weer 'zoooooooek' .....nou meestal hebben ze dan al wel door dat ze kennelijk vooruit moeten om worst te vinden. Gaat ze bijv. halverwege ineens van het spoor af dan help je haar weer met je hand en weer 'zooooooooooooek'. Totdat je bij het einde komt en dan is ze braaaaaaaaaaf en ga je spelen met het speeltje wat je neer had gelegd.

Uiteindelijk leert bowie dat de geur die van de voetstap afkomt iets lekkers betekend.
Heeft ze bovenstaande goed door en hoef je niet meer te helpen dan ga je niet meer in elke voetstap voer leggen maar bijv. om de 2 passen. En zo werk je er naar toe dat je uiteindelijk nog maar om de zoveel meter een stukje worst legt.

Een bochtje begin je mee als ze bovenstaande door heeft en als je niet meer zoveel worst neer hoeft te leggen. Dan loop je je spoor en maak je op een gegeven moment een flauw bochtje naar links/rechts en vanaf het begin van de bocht tot het einde van de bocht leg je weer in elke voetstap een worstje zodat ze de bocht om wordt geleid.....uiteindelijk ga je ook daar weer steeds minder voer neer leggen in de bocht.

Voor voorwerpen het volgende:
Je begint met je spoor, loopt een stuk rechtdoor en dan leg je in je voetstap een voorwerp neer, maakt niet uit wat alleen niet te groot en niet te klein. Ik gebruik bijv. tuinhandschoenen (die ik wat opvouw).
Je begint met bowie bij het begin en zodra ze met dr neus bij het voorwerp komt zeg je 'AF'....ze moet dan dus voor het werp af gaan liggen dat noem je dan verwijzen. je loopt dan naar haar toe, pakt het voorwerp en laat idt (bij ons dan) aan de keurmeester zien. Dan laat je Bowie weer zitten en mag ze verder zoeken.
Iin ruil voor het af gaan bij het voorwerp kun je haar een snoepje geven, zo leert ze dat het voorwerp iets leuks betekend.

pffff wat een verhaal.
hoop dat je het begrijpt.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Voor de afwisseling zou je haar ook kunnen laten zoeken; speeltje, tennisbal, voorwerp waar ze gek op is.
Je begint bijv. in huis. Laat het speeltje zien en ruiken (voor haar neus houden) en zet haar apart (blijf!). Dan leg je het speeltje midden in de kamer; zichtbaar dus. Je laat haar weer binnen en zegt; zoek! En wijs het speeltje aan. Doe heel enthousiast als ze het pakt! Kan even duren voor ze het begrijpt, dus aantal keren herhalen. Je gaat dan steeds een stapje verder; steeds moeilijker verstoppen. Gaat dit goed dan breid je het uit naar de tuin, en dan naar buiten. Dante vindt dit geweldig; hij vindt bijv. mijn sleutel op tientallen meters afstand! En een bal die ver in het dichte struikgewas is gegooid.

Als bijkomstigheid heeft hij daardoor heel goed leren 'blijven'; doordat de beloning het zoeken was..

Succes! Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

estelle schreef:Wij leren het heel anders aan.

Je neemt een stokje, steekt die in een weiland in de grond. Let op dat je geen weiland neemt waar bijv. net bemest is of waar het gras ontiegelijk laag staat...dat is veels te moeilijk.

Je zet dan in het weiland ergens het stokje neer. aan de rechterkant van het stokje (noem je piketje) ga je staan en vanaf daar ga je een recht spoor lopen, dwz dat je bijv. 10 meter naar voren loopt en daarbij goed stevig met je voeten over de grond veegt/schraapt. In elke voetstap leg je een stukje worst/kaas. je voetstappen leg je achter elkaar of naast elkaar. Als je ze naast elkaar legt dan leg je bijv. alleen in de rechter voetstap een worstje.
Aan het einde leg je iets leuks neer, bijv. een speeltje.

Dan pak je je hond. Je gaat iets voor het stokje staan, neemt de lijn even kort en 'wíjst' met je hand naar de eerste voetstap en zegt 'zooooooooek' nou dan zal bowie zien dat daar iets lekkers ligt, vervolgens laat je weer met je hand de volgende voetstap zien en weer 'zoooooooek' .....nou meestal hebben ze dan al wel door dat ze kennelijk vooruit moeten om worst te vinden. Gaat ze bijv. halverwege ineens van het spoor af dan help je haar weer met je hand en weer 'zooooooooooooek'. Totdat je bij het einde komt en dan is ze braaaaaaaaaaf en ga je spelen met het speeltje wat je neer had gelegd.

Uiteindelijk leert bowie dat de geur die van de voetstap afkomt iets lekkers betekend.
Heeft ze bovenstaande goed door en hoef je niet meer te helpen dan ga je niet meer in elke voetstap voer leggen maar bijv. om de 2 passen. En zo werk je er naar toe dat je uiteindelijk nog maar om de zoveel meter een stukje worst legt.

Een bochtje begin je mee als ze bovenstaande door heeft en als je niet meer zoveel worst neer hoeft te leggen. Dan loop je je spoor en maak je op een gegeven moment een flauw bochtje naar links/rechts en vanaf het begin van de bocht tot het einde van de bocht leg je weer in elke voetstap een worstje zodat ze de bocht om wordt geleid.....uiteindelijk ga je ook daar weer steeds minder voer neer leggen in de bocht.

Voor voorwerpen het volgende:
Je begint met je spoor, loopt een stuk rechtdoor en dan leg je in je voetstap een voorwerp neer, maakt niet uit wat alleen niet te groot en niet te klein. Ik gebruik bijv. tuinhandschoenen (die ik wat opvouw).
Je begint met bowie bij het begin en zodra ze met dr neus bij het voorwerp komt zeg je 'AF'....ze moet dan dus voor het werp af gaan liggen dat noem je dan verwijzen. je loopt dan naar haar toe, pakt het voorwerp en laat idt (bij ons dan) aan de keurmeester zien. Dan laat je Bowie weer zitten en mag ze verder zoeken.
Iin ruil voor het af gaan bij het voorwerp kun je haar een snoepje geven, zo leert ze dat het voorwerp iets leuks betekend.

pffff wat een verhaal.
hoop dat je het begrijpt.
Duidelijk toch ? . wij doen het dus precies hetzelfde. Alleen wat ik steeds vaker hoor en zie is dat mensen toch de bodem teveel beschadigen daarmee krijg je honden die op bedembeschadiging gaan speuren. Niets mis als je uitsluitend op mooie grasveldjes speurt maar wel een probleem als je ooit op akker moet of bv door wil naar sph I of II .
Dus het gras betreden zonder dat je het beschadigt . In ieder geval zo min mogelijk. Daarmee leer je de hond op persoonsgeur te speuren en dat levert je later alleen maar voordelen op en het is net zo makkelijk te leren als anders.
Afbeelding
estelle

klopt. Op mijn oude club moesten wij dat ook doen, hard 'vegen' e.d.
Op mijn huidige club dus juist niet, gewoon lichtjes vegen, met je examen kan de spoorlegger ook niet als een idioot staan duwen op die grond.

:ok:
Tamara.
Zeer actief

Ontzettend bedankt voor de reacties, en Estelle heeft er helemaal een duidelijk verslag van gemaakt :ok: Helemaal duidelijk en het lijkt me echt heel leuk om dit met Bowie te gaan doen :cheer: :cheer: Hopelijk denkt zij er net zo over :mrgreen:

Het gaat er dus om dat ze de geur volgen van degene die het spoor uitzet. Ik was dus in de veronderstelling dat ze op de geur van het koekje afgingen :roll:

Maar geeft je voetsporen zoveel geur voor een hond af dat ze dat echt goed kunnen ruiken, ook al loop je normaal en zet je dan je spoor uit?

Ik begrijp wel dat je dit het beste kunt doen op een veld waar niet zoveel mensen en dieren lopen? Anders gaat het niet zo goed lukken?
estelle

hihihih je wilt niet weten hoeveel geur je achter laat! :mrgreen:

Je moet het idd op een veld doen waar vrijwel geen andere mensen/dieren lopen omdat je anders allerlei geurspeuren door elkaar hebt lopen. Prima voor een hond die uitstekend kan speuren en ver gevorderd is maar voor een beginnende hond als Bowie is dat veels te moeilijk.

Je moet gewoon normaal lopend het spoor uitleggen en niet te lang stil blijven staan op 1 plaats omdat je dan dus veels te veel geur achterlaat, je lichaam verliest namelijk ook 'deeltjes'.
Dus voetstap , worst erin en doorlopen.

Je moet dus ook van te voren bepalen hoe je gaat lopen, waar je (als je verder komt) de bochten gaat maken en waar je ongeveer je voorwerpen neer gaat leggen.
estelle

eigenlijk moet je een weiland van een boer zien te vinden waar je kunt speuren.
Even uitzoeken wie de boer is, even uitleggen wat je gaat doen en vaak vinden ze dat geen probleem. Let er wel op dat je nooit voorwerpen/ stokjes laat staan op hun weilanden want daar rijden ze hun maaimachines e.d. op kapot en dan zijn ze niet blij. :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Andere manier om speuren te leren is slepen..
Ik heb Marouck opnieuw leren speuren met een sleepspoor van pens (had eerst op de voermanier gespeurd maar dat gaf problemen toen ik het voer af ging bouwen, Marouck dacht toen "je zoekt zelf maar :pffff: ")
Tijdens het lopen van een spoor sleep je een sok met wat pens erin mee. Er komt zo wat extra geur op het spoor.
Als ze het speuren goed doorhebben ga je "doppen"....om de meter ongeveer dop je even met de sok met pens op het spoor en gelijk weer omhoog. Alleen de hoeken sleep je dan nog.
Daarna dop je steeds minder en uiteindelijk laat je het weg. :wink:

Marouck heeft dus nooit voer op het spoor liggen. Bij de voorwerpen beloon ik haar met een klopje/aai en aan het einde van het spoor krijgt ze haar bal, haar ultieme beloning :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”