trekken afleren zou ik ook mee beginnen, dat doe je niet zomaar effe.
birka is nu 4 en trekt sinds een jaar niet meer, natuurlijk af en toe een poging tot, maar kan gelukkig gewoon met haar aan de lijn lopen.
succes
Moderator: moderatorteam

Daarom is het wandelen zonder te trekken ook zo makkelijk aan te leren. Als je gewoon zorgt dat het door de hond beoogde resultaat met trekken niet gehaald wordt en hij beloond wordt (met stem of evt. een brok) als hij wel netjes meeloopt, leren ze binnen no-time wandelen zonder te trekken. En dat zonder dat ze, compleet met nekhernia, aan het volgen zijn. En piesen gebeurt op commando.MARC_S schreef:Ik ben het met je eens dat een hond kan leren volgen, makkelijk ook nog. Maar een hond die bv niet non-stop onder appel hoeft te lopen wil ook wel eens trekken als hem dat niet af is geleerd met zware correctieszepenko schreef:Oh, ik ben dol op projecten![]()
.
Elke hond kan leren wandelen zonder te trekken, mits dat op de juiste manier aangepakt wordt. Ook de niet-onbeschreven bladen.
Het is hetzelfde kunstje als zit, af, los of weet ik wat. Alleen moet je dus weten hoe je dat kunstje moet aanleren. In dit topic kun je wel het een en ander aan tips vinden, al blijft een goede begeleiding erg nuttig.Want je mag je natuurlijk nooit vergissen in het feit dat trekken ontzettend zelfbelonend werkt.
Ik kan Dapper als een politiehond laten volgen, geef ik hem echter lange lijn aan de flex en ga ik ergens lopen waar steeds weer ondergepieste bomen staan op 10 m afstand zal hij trekken als een lier. Ik kan dat wegcorrigeren maar dat wil ik niet. Ik kan het onaangenaam maken maar ook dat wil ik niet en dus trekt hij.
Aanleren van gedrag klinkt leuk maar er is meer dan aangeleerd gedrag dat door jou als baas aangeleerd wordt. De hond leert zelf ook en trekken naar een boom heeft tot gevolg dat hij lekker kan ruiken als ik even niet oplet en hem dus de lijn meegeef omdat ik met Cleo bezig ben bv. Doel bereikt en de keer erna wordt er nog harder getrokken
huh? op pagina 1 zeg je dit:Jinx schreef:Ja, we wachten dus wel met aanlijnen tot ze stil is én netjes voor ons zit. Dan is ze ook gewoon stil, als ik bezig ben met de riempjes vastmaken. Het gaat volgens mij meer om de eerste blijdschap dat ze naar buiten mag en gaat blaffen. Overigens vertoont ze dit gedrag 's morgens vroeg en 's avonds laat niet.Wil de hond schreef:Niet al aanllijnen als ze stil maar pas als ze zit en blijft zitten wanneer je haar aan probeert te lijnen, je verplicht haar zo nl. om meer kontrole over zichzelf te hebben dan wanneer ze alleen maar min of meer even rustig hoeft te zijn.Jinx schreef:He gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met zo'n ongeleid projectiel, maar schijnt dus nog mee te vallen. Ik denk dat ik nu maar even doorga met negeren en pas aanlijnen als ze stil is. En als het echt de spuigaten uitloopt, even op haar plek zetten.
En leer haar beter te luisteren naar "ZIT".
Kennelijk begint ze dus hysterisch te doen als je haar aan wilt lijnen en als ze doorheeft dat ze naar buiten gaat.estelle schreef:huh? op pagina 1 zeg je dit:Jinx schreef:Ja, we wachten dus wel met aanlijnen tot ze stil is én netjes voor ons zit. Dan is ze ook gewoon stil, als ik bezig ben met de riempjes vastmaken. Het gaat volgens mij meer om de eerste blijdschap dat ze naar buiten mag en gaat blaffen. Overigens vertoont ze dit gedrag 's morgens vroeg en 's avonds laat niet.Wil de hond schreef:Niet al aanllijnen als ze stil maar pas als ze zit en blijft zitten wanneer je haar aan probeert te lijnen, je verplicht haar zo nl. om meer kontrole over zichzelf te hebben dan wanneer ze alleen maar min of meer even rustig hoeft te zijn.Jinx schreef:He gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met zo'n ongeleid projectiel, maar schijnt dus nog mee te vallen. Ik denk dat ik nu maar even doorga met negeren en pas aanlijnen als ze stil is. En als het echt de spuigaten uitloopt, even op haar plek zetten.
En leer haar beter te luisteren naar "ZIT".
[quote="Jinx]Het commando zit kent ze prima, maar zodra ik dat geef als ik haar aan wil lijnen begint madam weer hysterisch te doen. Zoals ik al zei, het is geen enorm probleem, maar af en toe ben ik het weleens zat.
Daar is je oplossing!Jinx schreef:Ja, staat er een beetje krom...Als ik dus het commando geef gaat ze weer hysterisch doen. Als ik niet tegen haar praat en haar negeer gaat ze op den duur vanzelf voor me zitten en stil zijn. Dat bedoelde ik dus.estelle schreef:huh? op pagina 1 zeg je dit:Jinx schreef:Ja, we wachten dus wel met aanlijnen tot ze stil is én netjes voor ons zit. Dan is ze ook gewoon stil, als ik bezig ben met de riempjes vastmaken. Het gaat volgens mij meer om de eerste blijdschap dat ze naar buiten mag en gaat blaffen. Overigens vertoont ze dit gedrag 's morgens vroeg en 's avonds laat niet.Wil de hond schreef: Niet al aanllijnen als ze stil maar pas als ze zit en blijft zitten wanneer je haar aan probeert te lijnen, je verplicht haar zo nl. om meer kontrole over zichzelf te hebben dan wanneer ze alleen maar min of meer even rustig hoeft te zijn.
En leer haar beter te luisteren naar "ZIT".Kennelijk begint ze dus hysterisch te doen als je haar aan wilt lijnen en als ze doorheeft dat ze naar buiten gaat.Jinx schreef:Het commando zit kent ze prima, maar zodra ik dat geef als ik haar aan wil lijnen begint madam weer hysterisch te doen. Zoals ik al zei, het is geen enorm probleem, maar af en toe ben ik het weleens zat.
Ik zou gewoon nogmaals ZIT zeggen en dan duidelijk maken dat ze moet blijve nzitten totdat jij aangeeft dat ze weer mag gaan.
Dat ze het alleen overdag doet en niet savonds is gewoon omdat zij ook wel weet dat er savonds niks leuks gebeurd behalve even plassen/poepen...standaard rondje. Overdag ga je leuke dingen doen, naar het bos e.d.
En dat laatste heb je inderdaad gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken.
Daarom blijf ik nu ook doorgaan met negeren. Hopen dat op den duur het kwartje valt, want nu duurt het wel een poos voor ze dus daadwerkelijk stil is.zepenko schreef:Daar is je oplossing!Jinx schreef:Ja, staat er een beetje krom...Als ik dus het commando geef gaat ze weer hysterisch doen. Als ik niet tegen haar praat en haar negeer gaat ze op den duur vanzelf voor me zitten en stil zijn. Dat bedoelde ik dus.estelle schreef:huh? op pagina 1 zeg je dit:Jinx schreef: Ja, we wachten dus wel met aanlijnen tot ze stil is én netjes voor ons zit. Dan is ze ook gewoon stil, als ik bezig ben met de riempjes vastmaken. Het gaat volgens mij meer om de eerste blijdschap dat ze naar buiten mag en gaat blaffen. Overigens vertoont ze dit gedrag 's morgens vroeg en 's avonds laat niet.Kennelijk begint ze dus hysterisch te doen als je haar aan wilt lijnen en als ze doorheeft dat ze naar buiten gaat.Jinx schreef:Het commando zit kent ze prima, maar zodra ik dat geef als ik haar aan wil lijnen begint madam weer hysterisch te doen. Zoals ik al zei, het is geen enorm probleem, maar af en toe ben ik het weleens zat.
Ik zou gewoon nogmaals ZIT zeggen en dan duidelijk maken dat ze moet blijve nzitten totdat jij aangeeft dat ze weer mag gaan.
Dat ze het alleen overdag doet en niet savonds is gewoon omdat zij ook wel weet dat er savonds niks leuks gebeurd behalve even plassen/poepen...standaard rondje. Overdag ga je leuke dingen doen, naar het bos e.d.
Als gedrag wat eerst altijd beloont is geweest (op een of andere manier), daarna genegeerd wordt, zal in eerste instantie het gedrag toenemen. Je hond zal zoiets hebben van het lukt nu niet om te krijgen wat ik wil, ik zal nog eens wat harder proberen. Na verloop van tijd (zo'n drie weken) zul je zien dat het gedrag wat haar niks oplevert, uiteindelijk uitdooft.Jinx schreef:Daarom blijf ik nu ook doorgaan met negeren. Hopen dat op den duur het kwartje valt, want nu duurt het wel een poos voor ze dus daadwerkelijk stil is.zepenko schreef:Daar is je oplossing!Jinx schreef:Ja, staat er een beetje krom...Als ik dus het commando geef gaat ze weer hysterisch doen. Als ik niet tegen haar praat en haar negeer gaat ze op den duur vanzelf voor me zitten en stil zijn. Dat bedoelde ik dus.estelle schreef: huh? op pagina 1 zeg je dit: Kennelijk begint ze dus hysterisch te doen als je haar aan wilt lijnen en als ze doorheeft dat ze naar buiten gaat.