Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sjefke is begonnen, ** link naar foto's pagina 10 **

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Ik weet niet hoe het met pupjes zit, die zijn natuurlijk een stuk kleiner en totaal anders dan mensenbabies, maar mensenbabies kunnen 48 uur teren op hun vocht- en vetreserve.
Vroeg extra voeding bijgeven kan dan alleen maar leiden tot slechter drinen bij de moeder omdat er geen hongerprikkel meer is.

Nou denk ik niet dat je een pup 48 uur zonder vocht moet laten, en nogmaals, ik ben geen expert en wil ook zeker geen advies geven. Maar ik ben wel heel benieuwd of het nodig is om nu al vocht bij te gaan geven en of het dan niet verstandiger is om een ORS oplossing te gebruiken inplaats van zelf de suiker/zout/water verhouding te bepalen aangezien te veel zouten/suikers juist het tegenovergestelde effect kan hebben.
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

wat naar van die dierenarts zeg! ik hoop dat alles verder goed verloopt en dat er nog wat pups geboren worden ook voor odin, ik heb echt geen verstand van bevallingen bij honden maar ik hoop echt voor jullie dat alles goedkomt, :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Heb hem net wat gegeven. We zullen zien.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

bulletjebe schreef:
LongFields schreef:
Essy schreef:O wat spannend. En wat balen dat die dierenarts niet gewoon langskomt als het nodig is. Als je Odin aanlegt gaat hij dan nog niet drinken?

Is er verder al nieuws?
Nee, hij drinkt niet als ik hem aanleg. Als ik mijn pink in zijn mondje doe gaat hij wel zuigen.
Heeft Sjefke al wel melk (biest)?
Sjefke barst van de biest. Het liep er vanochtend tijdens de persweeën al spontaan uit ook.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

amelie schreef:Ik weet niet hoe het met pupjes zit, die zijn natuurlijk een stuk kleiner en totaal anders dan mensenbabies, maar mensenbabies kunnen 48 uur teren op hun vocht- en vetreserve.
Vroeg extra voeding bijgeven kan dan alleen maar leiden tot slechter drinen bij de moeder omdat er geen hongerprikkel meer is.

Nou denk ik niet dat je een pup 48 uur zonder vocht moet laten, en nogmaals, ik ben geen expert en wil ook zeker geen advies geven. Maar ik ben wel heel benieuwd of het nodig is om nu al vocht bij te gaan geven en of het dan niet verstandiger is om een ORS oplossing te gebruiken inplaats van zelf de suiker/zout/water verhouding te bepalen aangezien te veel zouten/suikers juist het tegenovergestelde effect kan hebben.
Als je een pup geen voeding geeft of als de pup geen voeding kan opnemen, sterft hij dezelfde dag wegens uitdroging. Dus vocht is heel belangrijk voor een pasgeboren pup. Vandaar ook het advies van Noor om druivesuiker te geven in water opgelost. Dat wordt vaker aan pasgeboren pups gegeven zodat ze niet in kracht achteruitgaan en helemaal niet meer willen drinken zodat je ze met de sonde moet voeden.

Wat bedoel je met ORS? Is dat vervangende moedermelk?
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

Ach jeetje wat balen dat je naar de DA moest rijden ipv van dat die langs kwam.

Hopelijk komen er nog een paar broertjes/zusjes voor Odin.

Zal duimen voor jullie dat het strakjes allemaal een stuk positiever is :wink:
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
amelie
Zeer actief

LongFields schreef:
Sjefke barst van de biest. Het liep er vanochtend tijdens de persweeën al spontaan uit ook.
Oh, da's wel positief! Duimen draaien hier nog steeds.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

amelie schreef:Ik weet niet hoe het met pupjes zit, die zijn natuurlijk een stuk kleiner en totaal anders dan mensenbabies, maar mensenbabies kunnen 48 uur teren op hun vocht- en vetreserve.

een pup "droogt' vrij snel uit, de hebben echt redelijk vlot hun eerste vocht en energie nodig, de druivensuiker is ook niet als voeding bedoelt en maar als een hulpje voor wat energie ( erg vermoeiend voor een pupje om te kruipen en te piepen zonder dat er wat inkomt) en daarbij krijgt hij dan iig wat vocht, maar uiteraard moet hij vlot gaan drinken daarna, zoniet bij sjefke, als fles... :wink: )
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
bulletjebe schreef:
LongFields schreef:
Essy schreef:O wat spannend. En wat balen dat die dierenarts niet gewoon langskomt als het nodig is. Als je Odin aanlegt gaat hij dan nog niet drinken?

Is er verder al nieuws?
Nee, hij drinkt niet als ik hem aanleg. Als ik mijn pink in zijn mondje doe gaat hij wel zuigen.
Dan moet je hem toch echt stevig aan de tepel houden of desnoods de tepel in zijn bek duwen zodat hij zelf gaat drinken. Of heb je dat al geprobeerd?
Dan moet hij misschien poepen/plassen of heeft hij dat al gedaan?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

ORS is een suiker/zout oplossing die bij mensen gegeven wordt omuitdroging te voorkomen.
Gefeliciteerd met Odin (mooie naam, mijn jaarling heet ook zo :mrgreen: ), ik hoop dat de bevalling verder toch doorzet, dit is niet fijn om zo af te moeten wachten .
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

bulletjebe schreef:
LongFields schreef:
bulletjebe schreef:
LongFields schreef: Nee, hij drinkt niet als ik hem aanleg. Als ik mijn pink in zijn mondje doe gaat hij wel zuigen.

Dan moet je hem toch echt stevig aan de tepel houden of desnoods de tepel in zijn bek duwen zodat hij zelf gaat drinken. Of heb je dat al geprobeerd?
Dan moet hij misschien poepen/plassen of heeft hij dat al gedaan?
Ik heb hem al meermalen de tepel in zijn bekkie geduwd, maar hij schiet er gelijk weer vanaf. Poepen en plassen heb ik hem nog niet zien doen, maar Sjefke likt wel heel veel het buikje en de genitaliën van Odintje, dus ik kan het ook gemist hebben.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

fes/lou schreef:ORS is een suiker/zout oplossing die bij mensen gegeven wordt omuitdroging te voorkomen.
Gefeliciteerd met Odin (mooie naam, mijn jaarling heet ook zo :mrgreen: ), ik hoop dat de bevalling verder toch doorzet, dit is niet fijn om zo af te moeten wachten .
Weet ik! Ik heb deze vernoemd naar mijn paard Odin, die zoals je weet vorig jaar november is ingeslapen. Als er nog meer pups komen, krijgen zij ook namen van mythologische figuren.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

soms moet je een pup echt even "stevig"aan de tepel houden suzanne, sommige pups zijn uh wat trager van begrip of wat geirriteerd door het vasthouden dat ze zich niet concentreren op de tepel, en dan moet je hem wat meer "dwingen"...vingers aan de zijkant van zijn koppie en mond om de tepel houden totdat hij zelf vastzuigt.. :wink:

en geen paniek he, rustig blijven... :wink:
amelie
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Als je een pup geen voeding geeft of als de pup geen voeding kan opnemen, sterft hij dezelfde dag wegens uitdroging. Dus vocht is heel belangrijk voor een pasgeboren pup. Vandaar ook het advies van Noor om druivesuiker te geven in water opgelost. Dat wordt vaker aan pasgeboren pups gegeven zodat ze niet in kracht achteruitgaan en helemaal niet meer willen drinken zodat je ze met de sonde moet voeden.

ORS is een zout/suiker/water oplossing wat zorgt voor aanvulling van de juiste stoffen bij (dreigende) uitdroging, zonder dat het de nieren belast. Een beetje druivesuiker kan niet zo veel kwaad hoor, dat wil ik ook zeker niet zeggen, maar als er echt uitdroging dreigt heeft een mens óf dier helemaal niets aan alleen water en ook niet aan water met druivesuiker. Er moet dan ook zout bij. En als de verhouding niet goed is (te veel suiker en/of zout) zorgt het voor een te grote belasting voor de nieren en kan het zelfs voor extra uitdroging zorgen. ORS is makkelijk zelf te maken, maar nog makkelijker is altijd wat kant en klare zakjes voor babies in huis hebben. Te koop bij de drogist of apotheek.

Vervangende melk zou ik zeker nog niet gaan geven, helemaal niet als de moeder biest heeft. Dan zou ik eerder proberen wat van de eigen melk "af te tappen" en dat te geven met een krom spuitje langs de pink.

Maar goed, back on topic, we :cheer: -en nog steeds voor de mama, haar pupje, de pupjes die hopelijk gezond geboren gaan worden EN de fokster die wel óp moet raken van de zenuwen... :cheer:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

amelie schreef:
bulletjebe schreef:

ORS is een zout/suiker/water oplossing wat zorgt voor aanvulling van de juiste stoffen bij (dreigende) uitdroging, zonder dat het de nieren belast. Een beetje druivesuiker kan niet zo veel kwaad hoor, dat wil ik ook zeker niet zeggen, maar als er echt uitdroging dreigt heeft een mens óf dier helemaal niets aan alleen water en ook niet aan water met druivesuiker. Er moet dan ook zout bij. En als de verhouding niet goed is (te veel suiker en/of zout) zorgt het voor een te grote belasting voor de nieren en kan het zelfs voor extra uitdroging zorgen. ORS is makkelijk zelf te maken, maar nog makkelijker is altijd wat kant en klare zakjes voor babies in huis hebben. Te koop bij de drogist of apotheek.

Vervangende melk zou ik zeker nog niet gaan geven, helemaal niet als de moeder biest heeft. Dan zou ik eerder proberen wat van de eigen melk "af te tappen" en dat te geven met een krom spuitje langs de pink.

Maar goed, back on topic, we :cheer: -en nog steeds voor de mama, haar pupje, de pupjes die hopelijk gezond geboren gaan worden EN de fokster die wel óp moet raken van de zenuwen... :cheer:
Oh, dat spul kende ik nog niet, mag je dat aan pups geven? Als dat zo is, is het wel makkelijk om in huis te hebben denk ik :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:soms moet je een pup echt even "stevig"aan de tepel houden suzanne, sommige pups zijn uh wat trager van begrip of wat geirriteerd door het vasthouden dat ze zich niet concentreren op de tepel, en dan moet je hem wat meer "dwingen"...vingers aan de zijkant van zijn koppie en mond om de tepel houden totdat hij zelf vastzuigt.. :wink:

Hier sluit ik me bij aan :wink:
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Een pasgeboren pup die niet gelijk wil gaan drinken geef ik altijd nutridrops: http://www.spat.nl/toppers.htm

Sterkte met moeder en pup en alvast gefeliciteerd met Odin.
Willy en de meiden

Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Aimee schreef:dat is vervelend! wat ongelooflijk raar dat je DA niet thuis wilt komen :19: Dat lijkt me met een drachige hond niet meer dan normaal...Ik hoop dat alles verder goed verloopt! gr Aimee
Hoop dat de bevalling nog verder op gang komt en dat er nog wat pups worden geboren...... :wink: en de DA tegenwoordig hebben niet meer dat hart voor de zaak als vroeger.....bij ons 2 e nestje liet de 1ste lang op zich wachten, waarop ik ook de weekendarts beldde en vroeg om te komen, nee, dat kon niet want er moest iemand daar zijn :denken: voor als er een spoed melding kwam , was dit dat dan niet :eek: hoefde ook niet langs te komen want dan zou de teef stoppen met de bevalling :19:
gevolg 4 dode pups, 4 levend, nee dierenartsen is niet meer wat het geweest is......
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Willy schreef:Een pasgeboren pup die niet gelijk wil gaan drinken geef ik altijd nutridrops: http://www.spat.nl/toppers.htm

Sterkte met moeder en pup en alvast gefeliciteerd met Odin.
Die had ik ook besteld, maar zijn niet meer te verkrijgen bij Spat! :denken:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:soms moet je een pup echt even "stevig"aan de tepel houden suzanne, sommige pups zijn uh wat trager van begrip of wat geirriteerd door het vasthouden dat ze zich niet concentreren op de tepel, en dan moet je hem wat meer "dwingen"...vingers aan de zijkant van zijn koppie en mond om de tepel houden totdat hij zelf vastzuigt.. :wink:

Dat heb ik net gedaan, en zowaar: hij ging drinken en is nog niet gestopt! :cheer:
Ikke weer een beetje gerust.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:

Dat heb ik net gedaan, en zowaar: hij ging drinken en is nog niet gestopt! :cheer:
:cheer: mooi zo :ok: :ok: goed gedaan Suzanne!
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

LongFields schreef:

:gjump: jippie zat hier al helemaal naar te worden en te hopen en duimen op dit bericht.

Super joh :ok:
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
amelie
Zeer actief

LongFields schreef:
:cheer: :cheer: :cheer:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Goed gedaan Suzanne, fijn dat hij nou lekker drinkt :ok:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Fijn dat Odin drinkt. :cheer:
Nu maar hopen dat de rest voorspoedig verloopt.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Bedankt jongens, voor jullie meeleven. Dat doet me goed!
Ik ben zo onderhand op van de slaap (heb 2 nachten bijna niet geslapen) en de zenuwen, dus jullie lieve woorden komen goed aan en worden in dank aangenomen!

Even wat anders: hoe lang zou het maximaal volgens jullie mogen duren eer de volgende pup geboren wordt? De vorige keer had ik er 6 binnen 2 uur, dus ik heb zelf niet echt een idee.
Volgens de DA kon ik gerust tot eind van de middag wachten maar ik heb geen 100% vertrouwen in deze voor mij "vreemde" dierenarts. Net belde een vriend van mij op, die het verhaal via-via al gehoord had en die zei dat ik niet te lang moest wachten. Hij heeft het ook een keer gehad, en heeft uiteindelijk de teef open laten maken om er nog 1 levende pup uit te krijgen. De teef is toen gelijk gesteriliseerd.

Volgens de echo waren er 4 vruchtblazen aanwezig (1 zichtbaar in de ene hoorn, 3 in de andere). Dus in theorie zouden er nog 2 in moeten zitten.
Hoe groot zou de kans zijn dat die 2 na het maken van de echo op dag 28 nog zijn geresorbeerd?
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik heb geen ervaring met pasgeboren pups maar wel met zieke (diarree) pups van een paar dagen oud. Die moest ik steeds blijven aanleggen en ondertussen droogden ze toch nog uit door de diarree. Als je het nekvelletje tussen duim en wijsvinger pakt en loslaat hoort de huid gelijk weer glad te worden. Als het velletje omhoog blijft staan is de pup aan het uitdrogen of al uitgedroogd. Dan moet je een oplosing gaan bijspuiten met een injectiespuit onder de huid (is een oplossing van de DA, GEEN water).

Bij Odin hoef je niet te gaan bijspuiten omdat die wel kan drinken, maar misschien heb je er iets aan om te zien of hij uitdroogt. Ik zou hem wel blijven aanleggen en ook een tijdje vast blijven houden. Leg hem eens aan een tepel aan waar al wat biest uitloopt, dan valt het kwartje misschien. Is zijn bekje (gehemelte) vanbinnen wel helemaal in orde?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Pffff Suzanne, wat een verhaal. Gelukkig dat Odin nu drinkt. Hopelijk komen de andere pups (voor zover die er zijn) ook snel. Sterkte!
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ah net het goede nieuws gemist. Wat geweldig dat hij drinkt :cheer: :cheer:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ooooo wat fijn dat hij is gaan drinken!!! :ok: :cheer: :cheer:

En sorry.... verder kan ik je gewoon niet helpen, ik weet er echt niets vanaf.

Veel sterkte Suzanne :knuffel:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”