Dit is nu mijn laatste artikel over PRA en de RV, ivm het plots overlijden van Andre de man van Christa, en dat hun SWH's teefje Solo bij ons zit.Hier bedoel ik mee dat men dan weer eens beseft hoe betrekkelijk alles is. Christa en Andre zouden onze honden opvangen als Coby en ik ineens tegelijk iets zouden overkomen, we waren ook al bezig met de notaris. Nou jullie zien het, Andre overlijd plots en een van hun honden is nu door ons op gevangen.Ik gaat nu van Solo, dit heerlijk teefje met onze andere fijne honden fijn genieten.
En ik werk nu nog even af de laatste capriolen v/d RV en de Duitse arts die het maar bij 1 uitingsvorm houd van PRA , terwijl het er meerderen zijn, want het is ook een verzamelnaam van een erfelijke degeneratie van het netvlies.
Serieuse onderzoekers van PRA help ik altijd, het kan via mijn box of mail die in mijn porfiel staan.
Wij zijn nu plm 8 jaar dag en nacht bezig geweest met deze verschrikkelijke erfelijke oog afwijking. Alle SWH's v/d RV die een voorlopig niet vrij hebben gekregen van dr Brahm in Duitsland hebben doodgewoon 100% PRA. De leden en eigenaars en verzorgers van de SWH's moeten nu zelf ook maar eens ingrijpen, de tijd van ik van ik weet van niets! is nu wel voorbij. Natuurlijk kunnen serieuse fokkers of liefhebbers wel bij mij terecht voor gegevens en evt raad.
Hier bij mijn laatste artikel over PRA, het gaat jullie verder allemaal goed .
Gr Bertus.
Hier bij de PRA mening van dr Brahm over de totaliteit van de SWH v/d NVSWH.
Er is met het ECVO congres te Brugge door artsen met dr Brahm gesproken en hem naar de toestand gevraagd over de SWH. Vrij (niet letterlijk) geciteerd komt het op het volgende neer: hij is het met de artsen eens dat er een serieus probleem is met de honden, dat er een ernstige aantasting van de retina is (oa aantasting van kleine slagaders en bloedvaten), hij heeft ook vermeld aan iedereen die erbij was dat het wat hem betreft ook zeer waarschijnlijk om een erfelijke afwijking gaat. Dat is zowel richting de eigenaars als naar de RV meegedeeld. Omdat het beeld niet goed past in dat van klassieke PRA (zijn inzicht is dan dat een hond klinisch binnen plm 5 a 6 jaar een totale blindheid moet hebben) en hij eerst de verdere progressie wil beoordelen heeft hij voorlopig niet vrij voor PRA gegeven. Er is afgesproken de honden te vervolgen en er is ook bloed afgenomen voor DNA onderzoek in Bochum.
Er werd dr Brahm medegedeeld dat de RV de neiging heeft om dit verhaal te interpreteren als: zie je wel dat er niets aan de hand is en dat idee (dat de RV zo reageert) heeft hij ook, ondanks dat hij heel duidelijk is geweest in zijn uitlatingen naar de RV. (en toch gaat de RV willens en wetens met 2 nietvrij gegeven honden fokken)
Men kan eindeloos discussieren of het terecht is dat de honden voorlopig niet vrij hebben gekregen, of dat het beter niet vrij had kunnen zijn. Nog even de betekenis van voorlopig niet vrij zoals dat op het formulier staat: geringe afwijkingen passend in het klinisch beeld van deze, ALS ERFELIJK BESCHOUWDE OOGZIEKTE. Voortschrijden van het proces moet dit bevestigen. Herkeuring over .... maanden.Het hoofdlettertype is er even ingezet, ter verduidelijking.
Meestal geven de artsen dit soort uitslagen bij geringe afwijkingen, waarvan we het idee hebben dat het de verkeerde kant op zal gaan.
Als ze zo'n hond na een half tot een heel jaar weer terugzien, zien ze klinisch meestal wel voortschrijding van het proces en krijgt de hond niet vrij. Als het dan nog niet duidelijk is, krijgt hij weer 'voorlopig niet vrij'. In feite kan een hond jarenlang voorlopig niet vrij krijgen. Die onduidelijkheid vinden de artsen ook vervelend, maar soms kan het niet anders. ZOLANG DE HOND GEEN ‘VRIJ’ HEEFT GEKREGEN, MAG ER NIET MEE WORDEN GEFOKT.
In de toekomst zullen meer van die gevallen door DNA kunnen worden aangetoond, maar onlangs is afgesproken dat DNA onderzoek het oogonderzoek niet kan vervangen en dat het klinische beeld in hoge mate bepalend is voor de einduitslag. Dat is ook in het geval van de SWH gunstig, want je moet er niet aan denken dat een hond die alle verschijnselen van PRA vertoont volgens een DNA onderzoek gezond verklaard wordt. Er zijn immers meerdere retina-ziekten die in het beeld van PRA vallen, soms meerdere vormen bij een ras. Voorbeeld: er was een optigentest voor de pra bij de labradors. Toen waren er ineens een paar labradors met alle verschijnselen van PRA, maar ze waren wel optigen A getest, dwz genetisch 'vrij'. Het bleek toen om een tweede vorm van pra te gaan bij dit ras, dat veel zeldzamer is, en waar de hond ook sneller blind door werd. Toen is de test weer uitgebreid. Dit kun je nalezen op www.optigen.com.
Als afsluiting is het een hele trieste zaak, als er wereldwijd door artsen gemeld wordt als er twijfel is, voert dan een gedegen Narfstrom ERG protocol uit.En dat hebben wij dus gedaan, en het is onomstotelijk bewezen dat het PRA is, en bij Tican was het zelfs klinisch een duidelijke progressie, dan is het niet te verteren dat een doorsnee Duitse oogarts, deze ERG gegevens en praktijk ervaring van oa prof Stades en prof Boeve prof Aguirre prof Narfstrom dat allemaal naast zich neer legt, en ook de ervaring van prof Aguirre en Narfstrom ivm de klinisch uitermate langzame progressie van sommigen honden en rassen ook naast zich neer legt.
Nogmaals volgens artsen benadrukken zij dat het vooral een probleem van de RV is, die er blijkbaar alle voordeel in ziet om ernstige afwijkingen te negeren.Gr Bertus.
Hallo B .Strijk.
http://www.kimbols.be/artikels/medisch/once_2004.php , Gebaseerd op uw opmerkingen (de retinale bevindingen door de Nederlandse dr. Stades en Boeve en de netvlies foto's en ERG van Tican die u mij hebt toe gezonden) de diagnose is voor mij PRA (DUS NIET!!!! voorlopig niet vrij). Ik zou de resultaten niet voorlopig noemen. Ik zou zeggen dat de hond niet vrij van PRA is (voor mij betekent dat dat de hond PRA HEEFT).
Ik ben het helemaal niet met dr. Brahm eens. Bij veel honden is er een grote variatie in de progressie, en zeggen dat een hond totaal blind moet zijn binnen 5 jaar om PRA te hebben, betekent dat de persoon die die opmerking maakt geen verstand heeft van de ziekte, en geen benul heeft van de variatie in de ziekte pathologie, die algemeen voorkomt bij PRA. Gr Gus Aguirre.
Hier de reactie van prof Kristina Narfstrom http://www.muhealth.org/~ophthalmology/narfstrom.shtml die ik ook foto’s/ECVO/ERG van mijn SWH Tiannaf heb toe gezonden, Kristina NarfStrom is ook een fenomeen op gebied van PRA onder zoek. Gr Bertus.
Beste Bertus
Solo en E.... zien er normaal uit. Maar Tican lijkt op een typisch geval van PRA volgens zijn foto´s. Met de bijbehorende ERG-uitslag die geen reaktie aangaf zou er geen enkele twijfel moeten zijn omtrent de diagnose PRA Het is niet ongebruikelijk dat honden een erg langzame progressieve soort PRA hebben. Dit gaat helemaal op voor sommige van de prcd?? rassen, zoals de Cocker Spaniel, de Labrador enz. Ik heb het onlangs ook nog regelmatig gezien bij de English Springer Spaniel en zelfs bij de Ierse Setter. De beschrijving van jouw hond (Ticanaf) past precies bij PRA, en ik zou niet aarzelen over de diagnose, zelfs al is de progressie langzaam. Samengevat: ik ben het er niet mee eens dat er sprake moet zijn van de ontwikkeling van totale blindheid binnen 5 jaar in alle gevallen van PRA; sommige honden kunnen een heel lange tijd enig daglicht zicht hebben, progressie kan wel eens langer als 7 jaar duren om blind te worden. Het is zeker waar dat een hond een belangrijke afname van visuele cellen in de retina (staafjes en kegeltjes) heeft, wanneer er zelfs maar een lichte toename in hyperreflectie wordt gezien. De structurele veranderingen, d.w.z. afname van het aantal staafjes en kegeltjes, doet zich voor, voordat er enige verandering is in het uiterlijk van de fundus. Het is de structurele verandering die gemeten kan worden met een ERG. De afname van visuele cellen veroorzaakt hyperreflectie, hetgeen betekent dat de retina iets dunner is wanneer hij hyperreflectief is . Zelfs een functioneel “blindâ€
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn laatste topic over PRA en de Saarlooswolfhond.
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Mijn laatste topic over PRA en de Saarlooswolfhond.
Laatst gewijzigd door idorh op 23 mei 2006 16:02, 3 keer totaal gewijzigd.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Bertus,
Hier wil ik toch even op reageren. Ik vind je een apart figuur, maar je hebt je hart voor je honden op de juiste plek, dat is het belangrijkste.
Je hebt je hele ziel en zaligheid ingezet voor je ras die de nodige problemen heeft. Jezelf voor de volle 100% ingezet om problemen erkend te krijgen, dit om er maar voor te zorgen dat dit probleem aangepakt wordt zodat jouw geliefde ras behouden blijft.
Toch vond ik dat je af en toe behoorlijk kon doordraven, en dacht ik bij mezelf, probeer het ook eens te laten rusten. Maar desondanks heb ik er heel veel respect voor
Af en toe is het goed, om in te moeten zitten dat sommige dingen betrekkelijk zijn en dat je ook moet genieten, echt genieten van hetgeen je nog hebt. Helaas heb je dit nu moeten inzien door een vreselijke gebeurtenis.
Geniet van al je honden Bertus, en plaats maar veel foto's want het zijn machtige honden om te zien!
En je Whippets niet te vergeten!
Hier wil ik toch even op reageren. Ik vind je een apart figuur, maar je hebt je hart voor je honden op de juiste plek, dat is het belangrijkste.
Je hebt je hele ziel en zaligheid ingezet voor je ras die de nodige problemen heeft. Jezelf voor de volle 100% ingezet om problemen erkend te krijgen, dit om er maar voor te zorgen dat dit probleem aangepakt wordt zodat jouw geliefde ras behouden blijft.
Toch vond ik dat je af en toe behoorlijk kon doordraven, en dacht ik bij mezelf, probeer het ook eens te laten rusten. Maar desondanks heb ik er heel veel respect voor
Af en toe is het goed, om in te moeten zitten dat sommige dingen betrekkelijk zijn en dat je ook moet genieten, echt genieten van hetgeen je nog hebt. Helaas heb je dit nu moeten inzien door een vreselijke gebeurtenis.
Geniet van al je honden Bertus, en plaats maar veel foto's want het zijn machtige honden om te zien!
En je Whippets niet te vergeten!
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Beste Bertus,
Ik hoop inderdaad voor jou, Coby en jullie honden dat je dit hele gebeuren, al was het maar voor even, eens helemaal van je af kunt zetten.
Je kunt trots zijn op wat je met je niet-aflatende inzet allemaal bereikt hebt: Heel veel mensen weten nu wat PRA inhoudt, je hebt heel duidelijk het probleem binnen de populatie van de RV en binnen het bestuur van de RV in beeld gebracht, je hebt uiteindelijk bereikt dat Dr. Brahm inderdaad onomstotelijk als een zeer tweederangs-oogkoekeloerder is ontmaskerd, vele kundige artsen zijn mede door jouw toedoen bewust geworden van de problemen waar de SWH mee kampt, etc.
Het is nu inderdaad tijd geworden dat andere eigenaars van SWH´s en ook leden en bestuursleden van de RV hun verantwoording eens gaan nemen ipv. stilzwijgend anderen het vuile werk te laten doen.
Hartelijke groeten,
Willy.
Ik hoop inderdaad voor jou, Coby en jullie honden dat je dit hele gebeuren, al was het maar voor even, eens helemaal van je af kunt zetten.
Je kunt trots zijn op wat je met je niet-aflatende inzet allemaal bereikt hebt: Heel veel mensen weten nu wat PRA inhoudt, je hebt heel duidelijk het probleem binnen de populatie van de RV en binnen het bestuur van de RV in beeld gebracht, je hebt uiteindelijk bereikt dat Dr. Brahm inderdaad onomstotelijk als een zeer tweederangs-oogkoekeloerder is ontmaskerd, vele kundige artsen zijn mede door jouw toedoen bewust geworden van de problemen waar de SWH mee kampt, etc.
Het is nu inderdaad tijd geworden dat andere eigenaars van SWH´s en ook leden en bestuursleden van de RV hun verantwoording eens gaan nemen ipv. stilzwijgend anderen het vuile werk te laten doen.
Hartelijke groeten,
Willy.