Ik denk dat het toch wel van je hond afhangt. Die van mij loopt de afstand die ik loop een paar maal

Bovendien maakt hij ook geregeld 'uitstapjes' het struikgewas in achter geurtjes aan.. Maar hij had(voordat hij mank ging lopen; zie medisch) dan ook een geweldige conditie door dgls. fietsen en alles bij elkaar 3u. lopen per dag. Maar een jachthond zoals hij, is daar ook wel op gefokt.
In de weekenden en vakantie's maken (maakten) we ook lange wandelingen van meer dan 15km. Maar we doen dat dan niet alle dagen; af en toe lassen we er rustiger dagen tussen. Tijdens het wandelen zijn er wel verplichte rustpauze's dus dan gaat hij even aan de lijn (anders blijft hij rondlopen). Voor mij is ook belangrijk hoe hij reageert als we thuiskomen (of bij de tent, bijv.); ploft hij meteen neer dan is het wel een beetje de max geweest en doen we het de volgende dag rustiger aan. Scharrelt hij nog een beetje rond voor hij gaat slapen dan is het niet teveel geweest. Tijdens het wandelen heeft hij nog nooit aangegeven dat hij moe was; hij zou zich echt 'kapot' lopen!
Dus dagelijks 20km. zou ik, met mijn werkhond, toch wel een beetje veel vinden.
Gr. Marijke