Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen voor grote wandelingen en wat kan ie aan?

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

trainen voor grote wandelingen en wat kan ie aan?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik ga dus naar Frankrijk alwaar we zo'n 20 km per dag gaan wandelen.
Bosrijk wel

Maar toch

Ik heb geen grote hond, mix van van alles en nog wat, 13 kg, gezelschapsrassen
Kan ik van deze hond nu eisen dat ie 20 km per dag gaat wandelen?

Want na een flink spel is ie de rest van de dag aan het slapen en na 10 km lopen is ie nu ook helemaal bekaf :19:
starfleet
Erelid

Re: trainen voor grote wandelingen en wat kan ie aan?

Ongelezen bericht door starfleet »

AnneMarie schreef:Ik ga dus naar Frankrijk alwaar we zo'n 20 km per dag gaan wandelen.
Bosrijk wel

Maar toch

Ik heb geen grote hond, mix van van alles en nog wat, 13 kg, gezelschapsrassen
Kan ik van deze hond nu eisen dat ie 20 km per dag gaat wandelen?

Want na een flink spel is ie de rest van de dag aan het slapen en na 10 km lopen is ie nu ook helemaal bekaf :19:
Dat moet je dan langzaam gaan opbouwen, anders doe je je hond geen plezier met zo'n vakantie. Je kan het niet van hem eisen, op is op.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mijn honden (Maltezers en Coton de Tulear) zouden dat prima kunnen, maar dat moet je net wat Anne zegt wel een beetje opbouwen.
Als we wandelen stappen we meestal redelijk door, en een paar keer in de maand is een wandeling wel een uur of 2.5. Als je aardig doorstapt zit je dan al snel aan de 15 km denk ik. En ik ben dan moe, zij kunnen nog wel even doorgaan :mrgreen:

In principe moet het dus kunnen, mijn typische (hele kleine) gezelschapshonden kunnen het ook. Maar als je hond het niet gewend is, is opbouwen wel handig. :wink:
Afbeelding
Tamara&Dana
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier & American Pitbullterrier

Ongelezen bericht door Tamara&Dana »

Ik zou wel alvast beginnen met opbouwen.

En tijdens de vakantie geen stokken gooien oid.
Zodat ze gewoon rustig bij jullie kan wandelen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:Als we wandelen stappen we meestal redelijk door, en een paar keer in de maand is een wandeling wel een uur of 2.5. Als je aardig doorstapt zit je dan al snel aan de 15-18 km denk ik.
Dat zal je toch heel vies tegenvallen :wink:
Als je met honden loopt haal je niet snel de 5 km per uur, en al héél zeker niet als je met een groep loopt. Als Pieter en ik op pad zijn (en wij lopen door en zijn niet aan het keuvelen), dan halen we tussen de 4 en 5.
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Als we wandelen stappen we meestal redelijk door, en een paar keer in de maand is een wandeling wel een uur of 2.5. Als je aardig doorstapt zit je dan al snel aan de 15-18 km denk ik.
Als je met honden loopt haal je niet snel de 5 km per uur, en al héél zeker niet als je met een groep loopt. Als Pieter en ik op pad zijn (en wij lopen door en zijn niet aan het keuvelen), dan halen we tussen de 4 en 5.
Oke, nou goed, dan lopen we 12.5 km met uitschieters naar 15 km :mrgreen: een paar keer in de maand.

Maar als mijn typische gezelschapshondjes dan nog niet moe zijn (echt niet, die kunnen nog makkelijk door, baasje niet zonder drinkpauze :mrgreen: )moet een kruizing van 13 kg 20 km toch ook makkelijk kunnen met opbouwen :wink:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Het kan makkelijk. Floor van 8 kilo heeft het ook uitgelopen en liep nog een stuk frisser dan veel grote honden (of ze deed alsof haha).
Sporten is zo veel vermoeiender. Als ik 20 min fanatiek train is ze bekaf.
Gewoon flink lopen en regelmatig balletjes gooien, komt het vast wel goed :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
AnneMarie
Zeer actief

Moos schreef:Mijn honden (Maltezers en Coton de Tulear) zouden dat prima kunnen, maar dat moet je net wat Anne zegt wel een beetje opbouwen.
Als we wandelen stappen we meestal redelijk door, en een paar keer in de maand is een wandeling wel een uur of 2.5. Als je aardig doorstapt zit je dan al snel aan de 15 km denk ik. En ik ben dan moe, zij kunnen nog wel even doorgaan :mrgreen:

In principe moet het dus kunnen, mijn typische (hele kleine) gezelschapshonden kunnen het ook. Maar als je hond het niet gewend is, is opbouwen wel handig. :wink:
dan loop je wel heeeeel snel hoor! denk niet dat je dat haalt 15 km in 2,5 uur
AnneMarie
Zeer actief

Moos schreef:
Marion. schreef:
Oke, nou goed, dan lopen we 12.5 km met uitschieters naar 15 km :mrgreen: een paar keer in de maand.

Maar als mijn typische gezelschapshondjes dan nog niet moe zijn (echt niet, die kunnen nog makkelijk door, baasje niet zonder drinkpauze :mrgreen: )moet een kruizing van 13 kg 20 km toch ook makkelijk kunnen met opbouwen :wink:

Hebben ze het niet snel warm?

Mijn hond is gecastreerd, misschien maakt dat ook uit :19:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:Oke, nou goed, dan lopen we 12.5 km met uitschieters naar 15 km :mrgreen: een paar keer in de maand
Hou het maar gewoon op max 12.5. Zes km per uur red je echt niet :wink:
Moos schreef:Maar als mijn typische gezelschapshondjes dan nog niet moe zijn (echt niet, die kunnen nog makkelijk door, baasje niet zonder drinkpauze :mrgreen: )moet een kruizing van 13 kg 20 km toch ook makkelijk kunnen met opbouwen :wink:
Ja hoor, dat denk ik ook. Zelfs zonder opbouwen. TS zegt dat de hond na 10 km bekaf is. Hoe vaak loop je dat? Want ik denk namelijk dat zolang je blijft lopen, je hond ook blijft lopen. Thuis gaan ze liggen slapen, en lijken ze bekaf. Maar dat is na 10 km, of na 20 km, of na 120 km (verdeeld over 5 dagen) precies hetzelfde :19:

Overigens kan opbouwen sowieso geen kwaad, ook niet voor jezelf natuurlijk. Succes en heel veel plezier :ok:
Moos
Zeer actief

Marion. schreef:
Moos schreef:Oke, nou goed, dan lopen we 12.5 km met uitschieters naar 15 km :mrgreen: een paar keer in de maand
Hou het maar gewoon op max 12.5. Zes km per uur red je echt niet :wink:
Moos schreef:Maar als mijn typische gezelschapshondjes dan nog niet moe zijn (echt niet, die kunnen nog makkelijk door, baasje niet zonder drinkpauze :mrgreen: )moet een kruizing van 13 kg 20 km toch ook makkelijk kunnen met opbouwen :wink:
Ja hoor, dat denk ik ook. Zelfs zonder opbouwen. TS zegt dat de hond na 10 km bekaf is. Hoe vaak loop je dat? Want ik denk namelijk dat zolang je blijft lopen, je hond ook blijft lopen. Thuis gaan ze liggen slapen, en lijken ze bekaf. Maar dat is na 10 km, of na 20 km, of na 120 km (verdeeld over 5 dagen) precies hetzelfde :19:

Overigens kan opbouwen sowieso geen kwaad, ook niet voor jezelf natuurlijk. Succes en heel veel plezier :ok:
Nee, ik maakte er met uitschieter naar 15 km van omdat we ook weleens zo'n 3 uur lopen :mrgreen:

En om de vraag van de TS te beantwoorden; nee ze hebben het niet snel warm. Ja, wel als het 25 graden is, in de volle zon, maar dan lopen we niet zo lang midden op de dag :wink:
Twee van mijn honden zijn trouwens ook gecastreerd (reutje en teefje), dus ik denk niet dat dat echt uit hoeft te maken.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Dank allemaal :ok:

Ik las het boek Kalmerende signalen en daarin staat dat een stressfactor is lang wandelen......
dat tezamen met mijn moeie hond deed mij twijfelen :denken:

maar we gaan er lekker van genieten!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

AnneMarie schreef:
Moos schreef:Mijn honden (Maltezers en Coton de Tulear) zouden dat prima kunnen, maar dat moet je net wat Anne zegt wel een beetje opbouwen.

dan loop je wel heeeeel snel hoor! denk niet dat je dat haalt 15 km in 2,5 uur
Dat lijkt mij ook wat veel. Het gemiddelde wandeltempo is 4-5 kilometer per uur en dan stap je echt al aardig door.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marion. schreef:Hou het maar gewoon op max 12.5. Zes km per uur red je echt niet :wink:
Dat is marstempo in het leger! :mrgreen:
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Als je het goed opbouwt en je hond heeft er lol in, dan moet het kunnen.

Mijn hond van 10 kg houd het in ieder geval wel goed vol. Moet ik wel zeggen dat het dan gebeurt met pauzes tussendoor en ook rent ze niet de hele tijd heen en weer, maar loopt rustig en relaxd mee.

Mijn Maltezer red het overigens echt niet. Maar die kan in de rugtas en zo kan hij toch mee :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik denk dat het toch wel van je hond afhangt. Die van mij loopt de afstand die ik loop een paar maal :roll: Bovendien maakt hij ook geregeld 'uitstapjes' het struikgewas in achter geurtjes aan.. Maar hij had(voordat hij mank ging lopen; zie medisch) dan ook een geweldige conditie door dgls. fietsen en alles bij elkaar 3u. lopen per dag. Maar een jachthond zoals hij, is daar ook wel op gefokt.
In de weekenden en vakantie's maken (maakten) we ook lange wandelingen van meer dan 15km. Maar we doen dat dan niet alle dagen; af en toe lassen we er rustiger dagen tussen. Tijdens het wandelen zijn er wel verplichte rustpauze's dus dan gaat hij even aan de lijn (anders blijft hij rondlopen). Voor mij is ook belangrijk hoe hij reageert als we thuiskomen (of bij de tent, bijv.); ploft hij meteen neer dan is het wel een beetje de max geweest en doen we het de volgende dag rustiger aan. Scharrelt hij nog een beetje rond voor hij gaat slapen dan is het niet teveel geweest. Tijdens het wandelen heeft hij nog nooit aangegeven dat hij moe was; hij zou zich echt 'kapot' lopen!
Dus dagelijks 20km. zou ik, met mijn werkhond, toch wel een beetje veel vinden.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”