Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tip gevraagt : 1 baas, 2 honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sonja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle en een Roemeens straatratje
Aantal honden: 2

tip gevraagt : 1 baas, 2 honden

Ongelezen bericht door sonja »

om te beginnen, ja ik ben een mietje, maar tot op gisteren was ik nog nooit met mijn twee honden, in mijn eentje naar buiten gegaan :roll:
neem ze altijd apart mee, en in het weekend en s'avond loopt mijn vriend mee dus dan wel met zijn alle.
maar gister was ik het zat en ben alleen met de honden naar het bos gewandeld en heb ze los gegooid.
ik moet zeggen dan ik het super gezellig vond zo met zen alle :mrgreen:
maar nu: aan de riem doen ze het keurig, los in principe ook maar ik voel dat ik niet serieus genomen word :wink:
als mijn vriend mee is luisteren ze keurig naar ons en 1 op 1 heb ik ook geen aanmerkingen maar het lijkt wel of ze de nieuwe situatie gaan uit testen.
ze komen iets trager als ik ze voor roep.
gaan net iets verder uit het zicht,
dus ze doen het wel maar voor mijn gevoel is er muiterij op komst.
ik roep ze dan ook vaak terug met een lekker snoepje, lijn ze tijdens de wandeling aan en weer af, ben heel leuk met takken aan het gooien.
laat ze los volgen, en nog meer van die dingen.
want wil ze wel gelijk laten weten dat ik nog steeds de baas ben.
maar toch weet ik zeker dat als ik andere honden tegen kom, jut en jul zelf besluiten te gaan kijken.
dus, heeft iemand nog tips hoe ik die twee ratten net zo goed onder controlle hou als ze samen zijn, als dat ze alleen mee gaan??????
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb geen tips, heb zelf maar 1 hond. Uiteindelijk zal hier ook een tweede hond komen en de situatie die jij nu omschrijft, daar ben ik ook altijd een beetje 'bang' voor dat dat gaat gebeuren als ze straks met z'n tweën zijn :wink:

Ik lees aandachtig mee :ok:

Ik moest trouwens wel enorm lachen om hoe je je verhaal hebt omschreven :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

ik laat ze ook alleen samen uit , maar wel aan de riem
als mijn mannejte erbij is mogen ze los. ja want dan luisteren ze ook beter
en ik vind het ook prettiger , want je weet maar nooit wat een andere hond doet of mijn honden en dan kan ik ze niet allebei niet in de gaten
houden.
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Veel meer tips dan wat jij nu doet kan ik je ook niet geven. Als je apart met ze loopt hebben ze dan uit zichzelf ook regelmatig aandacht voor jou? Of gaan ze dan ook wel veel de hort op, maar luisteren alleen beter als je roept? In dat geval zou je misschien apart met ze heel veel kunnen gaan trainen op uit zichzelf regelmatig even aandacht hebben voor de baas.

Ik ben alleen en heb drie honden en loop dus ook altijd alleen met alledrie. Dat gaat eigenlijk gewoon prima, er is geen verschil tussen als ik met 1 loop of met alledrie qua luisteren.
Alleen ik heb wel vrij bewust bij mijn eerste wat onafhankelijke, zelfverzekerde reu wat minder stoere typjes gezet. Niet dat dat altijd handig is, want met de andere twee moet ik dan dus weer heel erg werken aan angstgedrag en mogelijk ongewenst gedrag wat daaruit voorvloeit :roll: :mrgreen:
Maar het heeft wel tot gevolg dat ze elkaar niet meesleuren in kattekwaad, omdat de twee jongsten te erg aan mij hangen voor zekerheid om de oudste op te jutten :wink: (de oudste is uit zichzelf redelijk gehoorzaam maar is wel een type dat mee zou doen met kattekwaad als de andere twee dat zouden aanmoedigen).
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Trainen trainen trainen. Ook met twee honden kun je aan het trainen gaat. En wat je er niet intraint, dat kun je ook niet verwachten. :wink:

Niet dat mijn honden klakkeloos luisteren hoor. Heel soms kom ik in een situatie dat ik de eerste de beste van het tweetal moet grijpen en maar hopen dat de ander niet teveel rottigheid gaat uithalen. :roll: Maar vaak is dat op een moment dat ik weet dat ik de boel een beetje heb laten verslappen, dat ik geen zakken vol frolicjes bij me heb en ze te vaak chagarijnig bij me geroepen heb. Dan kan ik ze ook niet kwalijk nemen dat ze vervolgens niet willen komen.
Tineke en Chicca
Actief
Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.

En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij

Ongelezen bericht door Tineke en Chicca »

Ik heb hier ook twee honden en ik laat ze altijd alleen uit en laat ze ook los. Bij mij komen deze dingen ook bekend voor. hahahaha.

Ik heb de oefeningen die ik op cursus heb geleerd, thuis met 2 honden aan de riem geoefend. In het begin lukte het voor geen meter. Gewoon doorzetten uiteindelijk snappen ze het wel.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
sonja
Zeer actief

als ik met luna of bram apart loop, hebben ze veel aandacht voor mij.
ik vind altijd wel iets en dan staan we samen naar een rupsje te kijken(die ze meestal opvreten :boos: ) of stokken gooien, of zoek spelletjes of noem maar op.
maar ze luisteren snel,en (bijna) altijd meteen.
nu is luna een scheitert, dus is graag in de buurt bij mij, en bram wil spannende dingen doen.
en dat doen bram en ik dan samen, stiekem door de bosjes naar het vijvertje wat daar achterligt enzo.
maar combineer die twee, dan krijg je dus dat bram snannende dingen gaat doen met luna, die dan ineens wel durft want bram is er bij.
en ik sta alleen op het pad :mrgreen:
maar begrijp dus dat het principe een beetje hetzelfde blijft.
ik moet ook als ze samen zijn, de leukste en spannendste dingen doen zodat de aandacht op mij blijft :roll:
pff weet niet of ik zo leuk kan zijn hoor :idea:
Moos
Zeer actief

sonja schreef:als ik met luna of bram apart loop, hebben ze veel aandacht voor mij.
ik vind altijd wel iets en dan staan we samen naar een rupsje te kijken(die ze meestal opvreten :boos: ) of stokken gooien, of zoek spelletjes of noem maar op.
Wat ik bedoel (en wellicht bedoelt jij dat ook hoor) is of ze uit zichzelf met de koppies naar jou gericht naast je komen lopen voor een aai of wat lekkers of een spelletje. Dus niet dat ze aandacht hebben als jij wat leuks vindt of doet, of als jij dat verwacht, maar ook regelmatig uit zichzelf.

Ik heb dat hier bij alledrie er namelijk nogal 'ingeslagen' :mrgreen:
Bij Moos pas toen hij wat ouder was, maar bij Saar en Bram (die is nu bijna 5 maanden) vanaf 8 weken meteen. Elke keer als ze uit zichzelf naar me keken, kregen ze wat lekkers, dat hadden ze erg snel door, dus vrij snel wordt dat dat een aai of een lief woordje, en dan nog regelmatig ook wat lekkers om het wel erg leuk te houden. Vreetschuren heb ik hier namelijk.
Bij Moos en Saar ben ik daar wat minder fanatiek in geworden toen bleek dat constant aandacht voor mij niet noodzakelijk was. Ze komen nog steeds regelmatig buurten, en dat beloon ik ook, maar echt fanatiek train ik daar bij hen niet meer op omdat ze sowieso prima in de buurt blijven en goed genoeg luisteren naar mijn zin.
Bram is nu dus bijna 5 maanden, en aangezien ik niet weet hoe hij uitgroeit later, en of ik al die aandacht dus nodig zal blijven hebben, train ik er bij hem nog wel heel bewust op. Bram gaat buiten dan ook niet verder dan een meter of 10 bij mij vandaan en komt zo ongeveer elke 5 minuten wel even met het koppie aandachtig omhoog naast me lopen.

En ach, je zou kunnen zeggen dat die aandacht deels voor de koekies is, en niet voor mij, maar dat zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Ik ben uitermate blij met een hondje dat niet ver weg gaat en uit zichzelf constant aandacht voor me heeft; dat voorkomt veel problemen. Waarom hij dat dan doet maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk :mrgreen: :wink:
Afbeelding
sonja
Zeer actief

ja precies zoals jij het hebt gedaan.
heb altijd wat lekkers bij me en van pup af aan heb ik bij beide aangeleerd dat baasjes handen een snoepjesautomaat is :smile:
nu komen ze steeds langs voor een aai of even chekken of er een snoepje in mijn hand zit.
heb de illusie dat ze mijn heeeeel lief vinden en die laten we maar zo :mrgreen:
mischien ben ik ook wel bang voor iets wat niet gebeurd hoor.
ben nu twee keer geweest met twee honden en het ging heel netjes.
(oke ik liep met hardkloppingen maar daar hebben hun niets van gemerkt)
ze kwamen ook steeds bij me kijken en een neus in mijn hand drukken.
het zal ook wel meer een kwestie van wennen zijn voor mij.
maar je hebt ineens het gevoel dat je alle controlle kwijt bent terwijl er niets gebeurd :denken:
Moos
Zeer actief

sonja schreef:ja precies zoals jij het hebt gedaan.
heb altijd wat lekkers bij me en van pup af aan heb ik bij beide aangeleerd dat baasjes handen een snoepjesautomaat is :smile:
nu komen ze steeds langs voor een aai of even chekken of er een snoepje in mijn hand zit.
heb de illusie dat ze mijn heeeeel lief vinden en die laten we maar zo :mrgreen:
mischien ben ik ook wel bang voor iets wat niet gebeurd hoor.
ben nu twee keer geweest met twee honden en het ging heel netjes.
(oke ik liep met hardkloppingen maar daar hebben hun niets van gemerkt)
ze kwamen ook steeds bij me kijken en een neus in mijn hand drukken.
het zal ook wel meer een kwestie van wennen zijn voor mij.
maar je hebt ineens het gevoel dat je alle controlle kwijt bent terwijl er niets gebeurd :denken:
Dit klinkt alsof het eigenlijk best goed gaat dan toch?

Het went wel hoor lopen met twee honden; ik ben nu aan nummer drie bezig, en ook dat went om alleen mee te lopen :mrgreen:
Afbeelding
sonja
Zeer actief

ik vind het zo gezellig, met zen alle :mrgreen:
en naar om lekker naar het bos te gaan en weten dat er 1 thuis zit die ook wel wil :(:
ik moet maar lekker vaak oefenen denk ik, en voorlopig de rustige tijdstippen kiezen om te gaan.
zal ongetwijfeld nog wel in moeilijke situaties terecht komen, maar dat lossen we dan wel op :ok:
heb al angst beelden van mij aan een paal hangend met twee rot honden die niet luisteren enzo hihi
ach overleef het wel :smile:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik ga bijna altijd met de twee jongste honden naar het bos. Belle luistert juist wat beter als ze samen zijn (bang dat ze iets mis loopt wat Catootje wel krijgt), maar Catootje voelt zich zekerder als Belle erbij is en luistert dan juist wat minder goed.
Ik doe ook vaak wat spelletjes onderweg en net als Moos (sorry, kan weer niet op je echte naam komen) worden ze beloond voor spontane aandacht voor mij.
Verder denk ik dat je ook een beetje moet leren ontspannen. Misschien voelen ze ook wel aan dat jij je onzeker voelt, waardoor ze minder goed luisteren. Als jouw honden geen andere honden bijten of mensen en niet echte weglopers zijn, wat is dan het ergste dat kan gebeuren?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Belle schreef:Ik ga bijna altijd met de twee jongste honden naar het bos. Belle luistert juist wat beter als ze samen zijn (bang dat ze iets mis loopt wat Catootje wel krijgt), maar Catootje voelt zich zekerder als Belle erbij is en luistert dan juist wat minder goed.
Ik doe ook vaak wat spelletjes onderweg en net als Moos (sorry, kan weer niet op je echte naam komen) worden ze beloond voor spontane aandacht voor mij.
Verder denk ik dat je ook een beetje moet leren ontspannen. Misschien voelen ze ook wel aan dat jij je onzeker voelt, waardoor ze minder goed luisteren. Als jouw honden geen andere honden bijten of mensen en niet echte weglopers zijn, wat is dan het ergste dat kan gebeuren?
Marloes

:mrgreen:
Afbeelding
sonja
Zeer actief

ja je hebt wel gelijk,
ze zijn beide totaal niet agressief tegen niets of niemand, en komen we een hond tegen die lelijk doet, lopen ze een beetje verbaast door.
weglopers zijn het ook niet dus ja waar maak ik me druk om :denken:
ben altijd een beetje bang dat iemand last heeft van mijn honden.
want als ik nu iemand met een aangelijnde hond tegenkom weet ik niet of ze bij mij blijven of zelf alvast gaan kijken.
maar aan de andere kant loop ik in een losloop gebied met vriendelijke honden dus ja.
waar maak ik me druk om hihi :mrgreen:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Moos schreef:
Belle schreef:Ik ga bijna altijd met de twee jongste honden naar het bos. Belle luistert juist wat beter als ze samen zijn (bang dat ze iets mis loopt wat Catootje wel krijgt), maar Catootje voelt zich zekerder als Belle erbij is en luistert dan juist wat minder goed.
Marloes

:mrgreen:
O ja, stom he, ik wist dat het met een "M" was. Zal de leeftijd wel zijn.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Weet niet of het bij jouw honden werkt hoor maar ik concentreer me altijd op de hond die het slechtst luistert :wink:

Bv het hierkomen: Stapper komt gewoon als ik hem roep maar Zara doet dat alleen als ze zin heeft.
Als ze dus echt moeten komen dan roep ik Zara, ik haal dan de bekende toeren uit zoals koekjes snoepjes gek doen enz.
Al mijn aandacht is dan even voor Zara en dan komt Stapper vanzelf wel, jaloers he! :mrgreen:

Komen we bv een forse reu tegen dan moet Stapper direkt komen anders wordt het bonje, dan is al mijn aandacht dus bij hem, Zara laat ik gewoon gaan want die doet geen kwaad.

Ik bekijk dus per situatie welke hond ik bij me moet hebben, twee tegelijk lukt toch niet :mrgreen:

Moeten we terug naar de auto omdat we naar huis gaan dan roep ik, naar de auto, etenstijd!!
Werkt heel goed, en als ik roep. naar huis we gaan vlees eten dan kan ik ze niet bijhouden :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”