Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broekspijpbijten e.d.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

broekspijpbijten e.d.

Ongelezen bericht door Pavago »

Onze Pup heeft iets met broeken enz hij bijt, nou ja het is meer happen, er nogal graag in erg vervelend ook al is het maar een spelletje.
snoopy1516
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door snoopy1516 »

heb je toevallig gisteren niet dat progamma: opvoedpolitie bij honden(ofzoiets) op sbs gezien???? hierin was exact zo'n geval. deze hond beschouwde zijn huis en de studio als zijn terrein, en iedere vreemde bezoeker daar werd in zijn enkels/broekspijpen gebeten, gehapt. deze hond probeerde zo duidelijk te maken dat het zijn terrein was, en hij wilde dan eigenlijk bepalen waar die bezoeker zijn voeten neer moest zetten. nu weet ik niet of bij jou hondje hetzelfde is, maar bij deze hond was het snel afgeleerd.
de baas mocht de deur pas open doen als de hond rustig was, en niet als hij luidruchtig stond te blaffen. werkte echt goed. het kan toch ook zijn dat het voor jou hondje spelen is, maar dan zou ik het hem toch gauw afleren, en speelgoed geven waar ie op kan kauwen. is ook niet prettig als je bezoek krijgt, en de hond zit aan hun enkels. :mrgreen:
...::Be smart, Be supaah, Be original and use your own ideasz::...
Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dat doen veel pups, hangen in broekspijpen. Je kunt het negeren, dan gaat het bij de meeste pups over (stokstijf blijven staan) omdat de lol er vanaf is.

Bij mijn pup hielp het niet, ik zei bestraffend 'nee' en 'klaar nu'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Een van mijn teckels deed dat ook, dat bijten in broekspijpen.
Ik heb hem geleerd het bezoek te begroeten met een balletje in zijn bek. :mrgreen: Daar kon geen broekspijp meer bij
Nettie
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Je kan sokken dragen en je broekspijpen daarin stoppen, dan fladderen ze niet meer zo leuk.

Anne
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Je kan sokken dragen en je broekspijpen daarin stoppen, dan fladderen ze niet meer zo leuk
Charmant :mrgreen:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Martijn schreef:De broekspijpen hangen nou eenmaal op ooghoogte. Het is gewoon opstandig gedrag en daar zou ik persoonlijk mee oppassen.
Het is nu het makkelijkst af te leren dus waarom wachten?
Broekspijpen zijn geweldig leuk om in te hangen, want daar ontstaat altijd een trekspelletje door. Het is dus gewoon spelgedrag (kijk maar naar zijn oren, die staan in spelstand).

Wat je kunt doen is hem een flostouw aanbieden voor hij in je broekspijp hangt en daarmee een trekspel doen. Zo leert hij waar hij wel mee mag spelen en waar niet mee.
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
zepenko schreef: Broekspijpen zijn geweldig leuk om in te hangen, want daar ontstaat altijd een trekspelletje door. Het is dus gewoon spelgedrag (kijk maar naar zijn oren, die staan in spelstand).
Hoe weet jij nou hoe hij zijn oren heeft staan?
En dan nog..niet alle spelletjes zijn acceptabel omdat het een spelletje is.
Als het een pup is durf ik er om te wedden dat zijn oren in spelstand staan. En inderdaad zijn misschien niet alle spelletje acceptabel, maar dan moet hij wel eerst leren welke wel en welke niet.
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
zepenko schreef:
Martijn schreef:
zepenko schreef: Broekspijpen zijn geweldig leuk om in te hangen, want daar ontstaat altijd een trekspelletje door. Het is dus gewoon spelgedrag (kijk maar naar zijn oren, die staan in spelstand).
Hoe weet jij nou hoe hij zijn oren heeft staan?
En dan nog..niet alle spelletjes zijn acceptabel omdat het een spelletje is.
Als het een pup is durf ik er om te wedden dat zijn oren in spelstand staan. En inderdaad zijn misschien niet alle spelletje acceptabel, maar dan moet hij wel eerst leren welke wel en welke niet.
Durf om te wedden...ah ja...de aanname.
Geweldige manier om iets te adviseren..op basis van een aanname.
Da's volgens mij dezelfde manier waarop jij adviezen geeft. Jij neemt aan dat het opstandig gedrag is. Waaruit blijkt dat?
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef:
zepenko schreef:
Martijn schreef:
zepenko schreef: Als het een pup is durf ik er om te wedden dat zijn oren in spelstand staan. En inderdaad zijn misschien niet alle spelletje acceptabel, maar dan moet hij wel eerst leren welke wel en welke niet.
Durf om te wedden...ah ja...de aanname.
Geweldige manier om iets te adviseren..op basis van een aanname.
Da's volgens mij dezelfde manier waarop jij adviezen geeft. Jij neemt aan dat het opstandig gedrag is. Waaruit blijkt dat?
Dat is het gewoon. Ook als het wel een spelletje is.
Spel heeft ook een betekenis en als een hond, van welke leeftijd dan ook, aan de baas staat te rukken en de baas laat dat zo dan betekent dat iets in de relatie met je hond.

Een hond die zijn plaats kent doet het niet.
Wat een onzin. Een pup is nog helemaal niet bezig met zijn plaats in de rangorde. Het enige wat hij wil is eten, slapen en sociaal contact (bv. in de vorm van spelen).
De functie van spelen is in hoofdzaak het leggen van sociaal contact. Bij pups zit er daarnaast nog een heel groot deel leerproces in. En als laatste zit er een deel competitie in, maar vaak gaat dit pas echt spelen op latere leeftijd (zeg maar vanaf 6 maanden).

Dus het enige wat het betekent in de relatie met je pup, is dat hij sociaal contact met je zoekt. En dat lijkt me een goede zaak.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een pup van 14 weken die bij het "leggen van sociaal kontakt" te ver gaat door bvb. keihard aan een poot van een roedelgenoot te gaan sjorren loopt de kans dat hij in één seconde zo voorbeeldig op zijn duvel krijgt dat hij voor de rest van zijn leven weet dat dit ongewenst gedrag is.

Pppffffff, flostouwtje aanbieden... :roll:
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:Een pup van 14 weken die bij het "leggen van sociaal kontakt" te ver gaat door bvb. keihard aan een poot van een roedelgenoot te gaan sjorren loopt de kans dat hij in één seconde zo voorbeeldig op zijn duvel krijgt dat hij voor de rest van zijn leven weet dat dit ongewenst gedrag is.

Pppffffff, flostouwtje aanbieden... :roll:
Ik weet niet of het je ooit is opgevallen Wil, maar honden die met elkaar spelen, doen dat door o.a. in elkaars poten te bijten (net als in wangen en nekvel). De meeste mensen vinden dit echter niet zo prettig. Maar dan zul je ze dus wel moeten aanleren hoe ze wel met ons kunnen spelen.

Je pup vertoont dus normaal hondengedrag als hij in je poot bijt. Hij zoekt sociaal contact.

Maar ik zou hem er vooral voor corrigeren. Het zoeken van sociaal contact is immers ongewenst. (Daarnaast is een negatieve reactie op het bijten in de broekspijp nog altijd beter dan helemaal niet reageren, dus beloon je het ongewenste gedrag ook nog eens).
zepenko
Zeer actief

Martijn schreef: Het is goed met je. Teveel boekjes gelezen denk ik.
Da's nog altijd beter dan je voordoen als de expert en maar een half idee hebben over hoe het in elkaar steekt.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Je pup vertoont dus normaal hondengedrag als hij in je poot bijt.
En ik ook als ik hem daarvoor "te grazen" neem. Ik leer hem dan nl. dat er grenzen zijn aan het toelaatbare, zeer honds gedrag dus van mijn kant.

Net zo goed geef ik hem aan wat wél toelaatbaar is, door hem daar niet voor de grazen te nemen maar juist leuk te reageren.

Een pup die af en toe eens goed gekorrigeerd wordt verandert echt niet in een authistisch hoopje zieligheid hoor.

Maar goed, wat weet jij in vredesnaam van korrigeren joh, theoretiserend echo-putje?
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Je pup vertoont dus normaal hondengedrag als hij in je poot bijt.
En ik ook als ik hem daarvoor "te grazen" neem. Ik leer hem dan nl. dat er grenzen zijn aan het toelaatbare, zeer honds gedrag dus van mijn kant.

Net zo goed geef ik hem aan wat wél toelaatbaar is, door hem daar niet voor de grazen te nemen maar juist leuk te reageren.

Een pup die af en toe eens goed gekorrigeerd wordt verandert echt niet in een authistisch hoopje zieligheid hoor.

Maar goed, wat weet jij in vredesnaam van korrigeren joh, theoretiserend echo-putje?
Oh, gaan we aan name-calling doen?

Ik werk liever met een theoretische achtergrond in de praktijk, dan dat ik, niet gehinderd door enige kennis, honden probeer op te voeden. En misschien dat ik daarom verder kom dan een opvoeding gebaseerd op correcties. Omdat ik de theoretische achtergrond van het leerproces probeer te begrijpen.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Het is dat het erg fris is nu, anders zou ik zeggen: trek bermuda's of iets dergelijks aan :mrgreen: .
Maar serieus, je kunt het hem best afleren hoor, ben ik nu ook mee bezig :pffff: :wink: .
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

wat voor een hondje is het?

bij een border collie kan het namelijk voorkomen dat hij je wil "drijven"
en omdat jij er niet op reageerd maar doorloopt dat hij je even een bijtje wil geven zodat je wel naar zijn fixatie luisterd..

mijn hond deed dit ook, heb dit 1 keer flink bestrafd en sindsdien doet hij het niet meer..

is het geen border collie, denk ik ook inderdaad dat dit in de ogen van de pup spelgedrag is..
de pup wil spelen, en pakt daarom je broekspijpen om een trek spelletje uit te lokken..
Je kan 2 dingen doen, het nergeren en hopen dat na een tijdje de lol eraf is en de hond afleiden met iets anders zodat hij de broekspijpen vergeet, of de hond straffen.

Persoonlijk ga ik voor het eerste, werkt dit echt niet, kan je de hond altijd nog straffen..

veel succes!

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Janus heeft dit ook een paar keer geprobeerd, en doet het nu eigenlijk niet meer.
Wij gingen gewoon stilstaan wanneer hij de broekspijp wilde pakken, en dan was de lol voor meneertje er al snel af.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Mijn pups moeten later bijten dus die leer ik het niet af maar ik bied ze op zo'n moment ter bescherming van mijn kleren wat anders aan waar ze wel in mogen bijten.

Mijn huishond(en) leer ik het heeeeeel snel af!
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

LaRep schreef:Mijn pups moeten later bijten dus die leer ik het niet af maar ik bied ze op zo'n moment ter bescherming van mijn kleren wat anders aan waar ze wel in mogen bijten.

Mijn huishond(en) leer ik het heeeeeel snel af!
Dat heb ik dus ook gedaan. Het toestaan was gewoon niet handig, ik kwam geen stap vooruit en mijn broeken begonnen gaten te vertonen. :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb Biène alternatieven geboden, lekker bijten in een lap, bijtrol, flostouw etc. De buitdrift in ieder geval niet ontnemen, maar ook niet toestaan dat ze mij als buit gebruikte. :wink: Dat kwartje viel best snel hoor. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
zepenko
Zeer actief

janus-powerrr schreef:Janus heeft dit ook een paar keer geprobeerd, en doet het nu eigenlijk niet meer.
Wij gingen gewoon stilstaan wanneer hij de broekspijp wilde pakken, en dan was de lol voor meneertje er al snel af.
Gedrag wat geen effect heeft, dooft snel uit. Voor de echte hardnekkige broekspijpenbijters, zou je een oude pyjamabroek kunnen aantrekken, die je uit doet als hij erin hangt. Dan blijft je pup achter met een pyjamabroek die niet meespeelt. En daar is niks aan.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hahaha....dat zouden die van mij nou geweldig vinden. De buit gewonnen! :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Inge schreef:Hahaha....dat zouden die van mij nou geweldig vinden. De buit gewonnen! :mrgreen:
Whoehahahaha precies, en daar loop je dan in je stringetje over straat...
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Inge schreef:Hahaha....dat zouden die van mij nou geweldig vinden. De buit gewonnen! :mrgreen:
Als je er voor zorgt dat er geen trekspel aan vooraf gaat (dan moet je dus oefenen op zo snel mogelijk je broek uittrekken :mrgreen: ), is er geen buit te winnen. Er is dan namelijk geen competitie in het spel gekomen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik krijg nu werkelijk visioenen van een gezin met drie kinders wat de hele dag bezig is pyamabroeken aan en uit te trekken. :roll:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Als je er voor zorgt dat er geen trekspel aan vooraf gaat (dan moet je dus oefenen op zo snel mogelijk je broek uittrekken :mrgreen: ), is er geen buit te winnen. Er is dan namelijk geen competitie in het spel gekomen.
Hoe stel je je dat voor? :smile: :smile:
Ik heb een broek aan, mijn pup hangt erin en ik kan nooit die broek uittrekken zonder dat daar spanning op komt. Ik moet namelijk uit de pijpen zien te stappen terwijl daar een pup aanhangt. :denken: Dus altijd buit gewonnen. :roll:
Ik vind het leuk verzonnen maar het werkt niet, zeker niet met honden die nogal buitgericht zijn en dat ook als "achtergrond" van hun spel hebben.
Misschien toch je theorie wat vaker in de praktijk toetsen. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

zepenko
Zeer actief

Inge schreef:
zepenko schreef:
Hoe stel je je dat voor? :smile: :smile:
Ik heb een broek aan, mijn pup hangt erin en ik kan nooit die broek uittrekken zonder dat daar spanning op komt. Ik moet namelijk uit de pijpen zien te stappen terwijl daar een pup aanhangt. :denken: Dus altijd buit gewonnen. :roll:
Ik vind het leuk verzonnen maar het werkt niet, zeker niet met honden die nogal buitgericht zijn en dat ook als "achtergrond" van hun spel hebben.
Misschien toch je theorie wat vaker in de praktijk toetsen. :19:
Ik kan mededelen dat bovenstaande methode persoonlijk in pratijk is gebracht er erg efficiënt is gebleken.
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Als je een oude/wijde pyama broek aantrekt is het toch geen probleem die snel van je kont te trekken?
Wanneer je die broek meteen laat zakken komt er weinig tot geen spanning op te staan, lijkt me.

Goed ik vind het een beetje ver gaan, maar wanneer je dit graag wil oplossen dan pak je toch alle mogelijke oplossingen aan???
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pavago »

janus-powerrr schreef:Als je een oude/wijde pyama broek aantrekt is het toch geen probleem die snel van je kont te trekken?
Wanneer je die broek meteen laat zakken komt er weinig tot geen spanning op te staan, lijkt me.

Goed ik vind het een beetje ver gaan, maar wanneer je dit graag wil oplossen dan pak je toch alle mogelijke oplossingen aan???
idd ik pak alle oplossingen aan, bij mij doet ie het niet vaak gelukkig, maar bij anderen juist wel. BTW het is een heidewachtel pup en is sinds vandaag 10 weken. Nu wordt het sowieso tijd dat ie op puppy cursus gaat maar daar ben ik nog naar op zoek... Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”