Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk aandacht voor ons hondenras vanuit 2e kamer!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

little-wolf schreef:
joh miereneuker, ga es ff lekker ontopic ipv over iemands taalgebruik te neuzelen.
Even voor de goede orde: ik neuk niet ik laat me neuken :pffff:

Tot nu toe kunnen Mol en Cloris mijn standpunt heel goed verwoorden dus vind ik het niet nodig om me hier mee te bemoeien.

Misschien moest jij dat ook maar niet doen :denken:
Afbeelding
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

cloris schreef:
roman schreef:Je kan ook denken aan een lijst met kruizingen die een risico gaan vormen en deze in de voorlichting te vermelden?!
OMG.... heb je enig idee wat je hier schrijft??
Je hebt echt geen idee he, weet je hoe eng het is wat jij hier schrijft? en denk je nou echt dat wanneer er straks geen hond meer rondloopt met dat uiterlijk (en zonder papier) dat het ophoudt? want dan ben je idd heel naief..
Het gaat zich verplaatsen en dan? dan gaan we net zo lang verder met het uitroeien van honden met bepaalde uiterlijke kenmerken tot er weer nits meer over is..
Ik weet niet of jij goed bent in geschiedenis? maar dit riekt naar iets uit het verleden...
Er wordt idd geheuld terwijl er geschopt zou moeten worden, geschopt.. geef mensen idd voorlichting meer TEGEN die wet en niet met die wet.. elk hondenliefhebbend mens, elk dierliefhebbend mens kan niet voor die wet zijn... afgemaakt worden om je uiterlijk.... :(:

Het ruikt zeker naar iets uit het verleden>het nazi-regime,en het is niets minder,zo voel ik het ook.
Ilona,ik snap wel dat jullie "je ras" nu zo een goed mogelijke toekomst willen geven,maar hoe wil je dat bereiken als je ziet wat er in het verleden met de Pit is gebeurd?Maakt dat je niet bang?
Hoe kun je dit negeren?
Denk je dat mensen die deze wet hebben gemaakt ooit een Pit van dichtbij hebben gezien?laat staan meegemaakt?
Snap je niet dat je door het voor "je ras " op te nemen,de Pit echt laat stikken?Zeg aub niet dat je de Pit gaat verbannen naar iets wat ooit heeft bestaan en uitgeroeid is en wordt en dat we doorgaan met de rassen die voor ons uitgekozen worden bij wijze van spreken......
Wat er toenertijd is gebeurd en nog gebeurd,zou weleens met de Staffs kunnen gebeuren en hoe praat je dan?
Wordt je dan wel kwaad?Ga je dan wel de wet aanvechten als het ineens om de Staff gaat?
Afbeelding
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door roman »

Dobermannlover schreef:
cloris schreef:
roman schreef:Je kan ook denken aan een lijst met kruizingen die een risico gaan vormen en deze in de voorlichting te vermelden?!
Je hebt echt geen idee he, weet je hoe eng het is wat jij hier schrijft? en denk je nou echt dat wanneer er straks geen hond meer rondloopt met dat uiterlijk (en zonder papier) dat het ophoudt? want dan ben je idd heel naief..
Het gaat zich verplaatsen en dan? dan gaan we net zo lang verder met het uitroeien van honden met bepaalde uiterlijke kenmerken tot er weer nits meer over is..
Ik weet niet of jij goed bent in geschiedenis? maar dit riekt naar iets uit het verleden...
Er wordt idd geheuld terwijl er geschopt zou moeten worden, geschopt.. geef mensen idd voorlichting meer TEGEN die wet en niet met die wet.. elk hondenliefhebbend mens, elk dierliefhebbend mens kan niet voor die wet zijn... afgemaakt worden om je uiterlijk.... :(:

Het ruikt zeker naar iets uit het verleden>het nazi-regime,en het is niets minder,zo voel ik het ook.
Ilona,ik snap wel dat jullie "je ras" nu zo een goed mogelijke toekomst willen geven,maar hoe wil je dat bereiken als je ziet wat er in het verleden met de Pit is gebeurd?Maakt dat je niet bang?
Hoe kun je dit negeren?
Denk je dat mensen die deze wet hebben gemaakt ooit een Pit van dichtbij hebben gezien?laat staan meegemaakt?
Snap je niet dat je door het voor "je ras " op te nemen,de Pit echt laat stikken?Zeg aub niet dat je de Pit gaat verbannen naar iets wat ooit heeft bestaan en uitgeroeid is en wordt en dat we doorgaan met de rassen die voor ons uitgekozen worden bij wijze van spreken......
Wat er toenertijd is gebeurd en nog gebeurd,zou weleens met de Staffs kunnen gebeuren en hoe praat je dan?
Wordt je dan wel kwaad?Ga je dan wel de wet aanvechten als het ineens om de Staff gaat?
Nogmaals zonder de RAD was het niet eens mogelijk om de staff te hebben in Nederland..dus sorry en ik kan niet terugnemen wat er in 93 gedaan is en laat staan de verantwoording voor dragen...en ik ben het ook niet eens met het afspuiten van mij mag dat sowieso eruit, maar met schoppen tegen een wet die er nou eenmaal is krijg je niet wat we allemaal willen dan krijg je juist wat er met de pit is gedaan.
Laatst gewijzigd door roman op 25 mei 2006 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Amor Sempiternus
American Staffordshire Terrier
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

LaRep schreef:
little-wolf schreef:
joh miereneuker, ga es ff lekker ontopic ipv over iemands taalgebruik te neuzelen.
Even voor de goede orde: ik neuk niet ik laat me neuken :pffff:

Tot nu toe kunnen Mol en Cloris mijn standpunt heel goed verwoorden dus vind ik het niet nodig om me hier mee te bemoeien.

Misschien moest jij dat ook maar niet doen :denken:
dus dan moet je maar geheel offtopic miereneuken :roll:

o, en waarom zou ik volgens jou me er niet mee moeten bemoeien?
ik heb nl al meer zinnigs in dit topic geschreven dan jij. :ok:
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

roman schreef:
Dobermannlover schreef:
cloris schreef:

Hoe kun je dit negeren?
Nogmaals zonder de RAD was het niet eens mogelijk om de staff te hebben in Nederland..dus sorry en ik kan niet terugnemen wat er in 93 gedaan is en laat staan de verantwoording voor dragen...en ik ben het ook niet eens met het afspuiten van mij mag dat sowieso eruit, maar met schoppen tegen een wet die er nou eenmaal is krijg je niet wat we allemaal willen dan krijg je juist wat er met de pit is gedaan.
was de staff maar verboden geraakt.
dan was t om een ras, niet om t uiterlijk waardoor er nu tig honden zijn en nog gaan hemelen.
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

little-wolf schreef:
roman schreef:
Dobermannlover schreef:
cloris schreef: OMG.... heb je enig idee wat je hier schrijft??

Hoe kun je dit negeren?
was de staff maar verboden geraakt.
dan was t om een ras, niet om t uiterlijk waardoor er nu tig honden zijn en nog gaan hemelen.
Hier ben ik het mee eens...
Amor Sempiternus
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

roman schreef:
Dobermannlover schreef:
cloris schreef:

Hoe kun je dit negeren?
en daar komt WEER het aapje uit de mouw het gaat alleen maar om JOU ras

mol :8):
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Even voor de duidelijkheid er is nog niks door ons gedaan... de actie is nog niet opgestart. We hebben enkel alleen email contact gehad met deze persoon meer niet...... De discussie die hieruit vloeit op dit forum is iig meer dan we op ieder ander forum hebben gehoord... geen probleem want wij zijn niet vies van een discussie. En zullen dan ook alle aangegeven punten gebruiken voor vragen aan dit contactpersoon... ja ook die van mol en ook die van wil de hond.

@ mol ja ik ben een tokkie heb tenslotte ook een pit gehad...onee een staffie zonder stamboom is het juiste woord dan toch :cheer: Lul niet zo dom man....
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:Even voor de duidelijkheid er is nog niks door ons gedaan... de actie is nog niet opgestart. We hebben enkel alleen email contact gehad met deze persoon meer niet...... De discussie die hieruit vloeit op dit forum is iig meer dan we op ieder ander forum hebben gehoord... geen probleem want wij zijn niet vies van een discussie. En zullen dan ook alle aangegeven punten gebruiken voor vragen aan dit contactpersoon... ja ook die van mol en ook die van wil de hond.

@ mol ja ik ben een tokkie heb tenslotte ook een pit gehad...onee een staffie zonder stamboom is het juiste woord dan toch :cheer: Lul niet zo dom man....
wat heb je nou gehat een Pit of een staff zonder papier?

Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Mol schreef:
Ilona&Kira schreef:Even voor de duidelijkheid er is nog niks door ons gedaan... de actie is nog niet opgestart. We hebben enkel alleen email contact gehad met deze persoon meer niet...... De discussie die hieruit vloeit op dit forum is iig meer dan we op ieder ander forum hebben gehoord... geen probleem want wij zijn niet vies van een discussie. En zullen dan ook alle aangegeven punten gebruiken voor vragen aan dit contactpersoon... ja ook die van mol en ook die van wil de hond.

Weet jij het ? Dan weet ik het ook geen idee het had enkel de uiterlijke kenmerken van een pit... :denken:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
Mol schreef:

Weet jij het ? Dan weet ik het ook geen idee het had enkel de uiterlijke kenmerken van een pit... :denken:
ik ken de uiterlijke verschillen tussen die 2, als jij dat niet weet waar praat je dan over?

Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Mol schreef:
Ilona&Kira schreef:
Mol schreef:

ik ken de uiterlijke verschillen tussen die 2, als jij dat niet weet waar praat je dan over?

Over mijn ex-hond.... we praten over de RAD niet over een Ras schat. :8):
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
Mol schreef:
Ilona&Kira schreef:
Mol schreef: wat heb je nou gehat een Pit of een staff zonder papier?

Over mijn ex-hond.... we praten over de RAD niet over een Ras schat. :8):
ten eerste ben ik je schat niet veren van dat zelfs, ten tweede is dat dus het probleem he, dat er een ras hond veroordeeld word, en uit gemoord.
en dat er vervolgens een rasie word gehouden naar honden toe die gelijkenissen vertoont van een RAS hond.

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

linlin schreef:
Wil de hond schreef:Het enige doel van deze wet was dienen als mogelijkheid om de Pit Bull "aan te kunnen pakken".
nou, wil, dat is mooi dat je dat zegt, want ik zat me net af te vragen hoe het ook alweer precies was gegaan, dat ontstaan van de rad en z'n voorlopers.

misschien kan jij mijn geheugen een beetje opfrissen.
Er was geen voorloper van de RAD. Er was eigenlijk niets in de geest van...

Er was sprake van een toenemende populatie Pit Bulls welke op een gegeven moment de (negatieve) aandacht van de media begon te trekken. Door hun vechthond-zijde konden zij op spektakulaire wijze dienen om op tv., in de kranten en tijdschriften de broodnodige behoefte aan sensatie-story´s te lenigen. Hierdoor en mede door enkele erg opgeklopte incidenten waarvan nooit bewezen is dat het daadwerkelijk om Pit Bulls ging werd onder de bevolking de roep om "Overheidsmaatregelen" steeds luider.

Door dit alles trok het ras steeds meer eigenaars van "twijfelachtig allooi" aan die geen hond zochten maar een afschrikwekkend monster. Aangezien geen enkele hond en dus ook een Pit Bull niet geschikt is om zonder problemen aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen in handen van onverantwoordelijke eigenaars namen de incidenten toe. Mede door de toename van de aantallen onverantwoord gefokte exemplaren.

Probleem voor de overheid was dat de Pit Bull als ras niet aangepakt kon worden omdat het om een niet-erkend ras ging.

Op een zeker moment werd op het ministerie van LNV van staatssekretaris gewisseld. De nieuwe verantwoordelijke voor het opstellen van een plan van aanpak was een ex-burgemeester van een dorpje ergens in Nederland welke als burgemeester al een reputatie had weten op te bouwen als een doortastend type.

Hij zag in de Pit Bull een prachtige kans om zich als doortastend politikus te perfileren in de hoop zodoende door te kunnen stromen naar een zwaarwegendere funktie in de toekomst. Deze man heet Gabor.

Hij heeft uiteindelijk tegen alle adviezen in deze huidige RAD-regeling in elkaar laten flansen door zijn departement, met als argument dat deze RAD in de vorm waarin hij nu nog bestaat de enige manier zou zijn om het inmense maatschappelijke onheil wat de Pit Bull aanrichtte een halt toe te roepen.

Serieuze en verantwoordelijke Pit Bull-eigenaars hebben o.a. nog gedemonstreerd op het Binnenhof, maar zelfs toen was deze Gabor niet genegen te verschijnen om een petitie waarin een veel beter alternatief werd gesuggereerd in ontvangst te nemen.

Gesteund door de volledige 2e Kamer met uitzondering van de toenmalige CentrumDemocraten werd deze wet aangenomen.

En het volk kon weer gerust verder suffen achter de geraniums.

Samengevat: Deze RAD is op het lijf geschreven van het toenmalige staatsgevaar, de Pit Bull, door één op persoonlijke glorie belustte politikus en nergens anders voor.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

roman schreef:]Hoezo waar was je...ben toch niet tegen deze wet want zonder deze wet was het niet mogelijk geweest om een dogo of een staff etc te hebben in nederland.
Ik heb het al zovaak gezegd, maar vooruit nog een keer:

De wet uit 1993 heet Pitbullwet en die behandelt honden van het pitbull-type c.q. het ras pitbull.

De RAD wet dateert uit 1999 en is een vernieuwing/aanscherping van de reeds bestaande pitbullwet en er werden door de minister een aantal rassen aan toegevoegd.

De KYNOLOGIE heeft er uiteindelijk voor gezorgd o.a. door fokbeleid aanscherping dmv mag-testen dat de genoemde rassen NIET verboden werden.

Dat is jou nog niet helemaal duidelijk zoals ik telkens weer lees. Het scheelt namelijk een heel stuk in de benadering van de politiek als je weet waar je over praat. Als ze namelijk merken dat je de feiten niet weet, ben je bij voorbaat al gedoemd te mislukken, met welke actie dan ook en haalt het dus helemaal niks uit.

Maar ik heb hier een stukje over de pitbullwet, de wet waarmee de ellende begonnen is.

Enige jaren geleden - en ook onlangs nog - ontstond verontrusting over agressief gedrag van bepaalde honden, met name dat van pitbull-terriërs. Er deden zich incidenten voor waarbij honden aanzienlijk letsel toebrachten aan mens of dier.

Naar aanleiding hiervan is door de toenmalige minister van landbouw, natuurbeheer en visserij de Commissie van agressief gedrag bij honden ingesteld (Stcrt. 1988, nr. 111).

Deze commissie kreeg tot taak voorstellen te doen voor maatregelen ter voorkoming van gevaar voor mens of dier als gevolg van agressief gedrag van honden.

De commissie inventariseerde de problematiek en bracht op 13 september 1988 een rapport uit. Daarin maakt de commissie onderscheid tussen drie categorieën van gevaarlijke honden:

Groepen honden met morfologisch overeenkomstige karakteristieken (gelijke lichaamsbouw), waarmee wordt gefokt op agressief gedrag. Tot deze categorie rekent de commissie het type pitbull-terriër. Dit type blijkt een erfelijke aanleg voor agressief gedrag te hebben, die gemakkelijk tot expressie is te brengen. Door de uiterlijke kenmerken van een pitbull-terriër (bij voorbeeld de vorm van de bek) en zijn vasthoudendheid van karakter is de verwonding bij een bijtincident vaak ernstig. De commissie heeft een nauwkeurige omschrijving van deze groep honden gegeven. Onder de onderhavige categorie kunnen, indien gewenst, ook andere soorten honden worden gebracht.
Gebruikshonden, dat wil zeggen honden, die geheel of gedeeltelijk zijn opgeleid voor bewakings-, opsporings- of verdedigingswerk. Het gaat hierbij om honden, die erop zijn getraind af te weren, aan te vallen en in bepaalde situaties te bijten. Volgens de commissie is deze categorie niet gemakkelijk af te bakenen: met name op de honden die door particulieren worden afgericht, bestaat geen goed zicht.
Individuele honden, die niet vallen onder de vorige twee categorieën en waarvan in de praktijk door het toebrengen van letsel of het uiten van een dreiging daartoe- is gebleken dat zij gevaarlijk zijn voor mens of dier.
Om de drie beschreven groepen gevaarlijke honden onschadelijk te houden, doet de adviescommissie de volgende voorstellen.

Ad 1
Aan de eigenaar of de houder van een hond uit categorie 1 moet naar haar mening via raadsverordening worden voorgeschreven die hond op of aan de weg of op het terrein van een ander kort aan te lijnen en te voorzien van een muilkorf. Bij openbare kennisgeving moeten burgemeester en wethouders bepalen welk ras of type hond dan wel wat voor door kruising daarmee verkregen verwanten onder deze eerste categorie gevaarlijke honden er dus onder de strafbepaling moeten vallen.

De commissie had hierbij vooral het oog op het type pitbull-terriër. Het college kan echter dit type hond niet meer aanwijzen, omdat daarvoor sinds 1 februari 1993 maatregelen zijn getroffen in de Regeling agressieve dieren (Stcrt. 1993, nr. 11). Deze Regeling is gebaseerd op de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Wet van 24 september 1992, Stb. 585) en houdt zowel een fok- als een houdverbod in voor dieren van het type pitbull-terriër. Voor de reeds bestaande exemplaren geldt een overgangsrecht: wordt aan bepaalde voorwaarden voldaan als kort aanlijnen en muilkorven op voor het publiek toegankelijke terreinen en terreinen van een ander, dan mogen deze dieren gehouden worden (Zie VNG-circulaire van 26 januari 1993, 93/18).

Burgemeester en wethouders kunnen derhalve niet meer het type pitbull-terriër aanwijzen als gevaarlijk type hond. Het college kan echter wel op basis van artikel 2.4.19, lid 1, sub a, indien gewenst, andere gevaarlijke soorten aanwijzen. De staatssecretaris van landbouw, natuurbeheer en visserij heeft in de toelichting bij de Regeling aangegeven dat gemeenten de bevoegdheid blijven houden om regelen te stellen ten aanzien van andere categorieën en rassen, zolang geen rijksregeling is getroffen. Daarbij dient uiteraard bekeken te worden of het wenselijk is om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Ad 2
Ten aanzien van een hond uit categorie 2 beveelt de commissie alleen een aanlijngebod aan. Invoering van een verplichting tot muilkorven van een gebruikshond stuit naar haar oordeel op het bezwaar dat hierdoor de uitvoering van de taak waarvoor zo'n hond is opgeleid, bijzonder wordt bemoeilijkt. Gelet op het gebruik van de hond voor bewakings-, opsporings- en verdedigingswerk is het aanlijngebod beperkt tot de weg: op het terrein van een ander kan de hond zijn functie blijven vervullen. Op het voorgestelde aanlijngebod maakt de commissie onder twee voorwaarden een uitzondering: de hond moet met goed gevolg een opleiding tot gebruikshond bij een erkende instantie of een zogenaamde gedrags- en gehoorzaamheidscursus 1 hebben doorlopen en hij moet voorts vergezeld gaan van de eigenaar of de houder, die hem heeft opgeleid.

Bedoelde opleiding en cursus maken een hond ongevaarlijk voor de omgeving, waardoor een aanlijngebod in de beschreven situatie onnodig is. Erkende instanties zijn volgens de commissie de onderafdelingen van rasverenigingen van werkhondenrassen, de Nederlandse bond voor gebruikshondensportverenigingen, de Koninklijke Nederlandse politiehondvereniging en de Nederlandse bond voor de diensthond.

Onder een gedrags- en gehoorzaamheidscursus 1 verstaat zij een door de georganiseerde kynologie gehouden opleiding, waarbij het beoefenen van appel en goed gedrag van een hond ten opzichte van mens en dier plaatsvindt.

Ad 3
Tenslotte stelt de commissie voor dat de raad aan het college de bevoegdheid verleent aan de eigenaar of de houder van een hond uit de derde categorie de verplichting op te leggen tot aanlijnen en - indien noodzakelijk geacht - tevens tot muilkorven van deze hond op of aan de weg of op het terrein van een ander (artikel 2.4.19 van de APV).

Ter ondersteuning van de beschreven aanlijn- en muilkorfgeboden vindt de commissie identificatie en registratie van de honden uit de drie categorieën wenselijk. Dat moet worden gerealiseerd door het aanbrengen van een optisch leesbaar, niet verwijderbaar identificatiemerk in het oor of in de buikwand van de hond (gemeentelijk voorschrift) en voorts door gegevensverstrekking door de eigenaren aan de Stichting registratie gezelschapsdieren Nederland en -in geval van rashonden- de Raad van beheer op kynologisch gebied in Nederland (hogere regeling).

In een raadsverordening moet dus een identificatiekenmerk - wellicht in de vorm van een getatoeëerd nummer - worden voorgeschreven. Aan de hand daarvan moeten de hond en diens eigenaar of houder getraceerd kunnen worden. Dat is van belang voor de controle op de naleving van de aanlijn- en muilkorfgeboden en voor de opsporing van een overtreder. Via de tatoeage moet nagegaan kunnen worden of een hond behoort tot een gevaarlijke categorie en wie de eigenaar of houder is. Van de zijde van het Departement van landbouw en visserij is inmiddels vernomen dat wellicht op korte termijn uniforme richtlijnen over de wijze van tatoeëring verschijnen.

De muilkorving van honden, ingeval hondsdolheid zich voordoet of dreigt, is geregeld in de artikelen 60 en 61 van de Veewet. Volgens artikel 60 beveelt de burgemeester, indien zich in zijn gemeente een geval van hondsdolheid heeft voorgedaan, dat alle in de gemeente aanwezige honden, welke zich bevinden buiten woningen e.d. moeten zijn voorzien van een muilkorf volgens een door de minister van landbouw vastgesteld model. Volgens artikel 61, lid 1, geeft de burgemeester van zo'n bevel terstond kennis aan de burgemeesters van de aangrenzende gemeenten, die voor hun gemeenten een gelijk bevel kunnen uitvaardigen en aan de commissaris van de koningin. Zie voor de voorschriften met betrekking tot muilkorven de beschikkingen van deze minister van 14 juni 1922, Stcrt. 115, en van 22 oktober 1962, Stcrt. 205, opgenomen in de Schuurman en Jordens-editie, artikel 27-II, 14e druk, blz. 74-76. Artikel 33 van de Veewet geeft de burgemeester de bevoegdheid een bevel uit te vaardigen tot vastlegging of opsluiting van vee, pluimvee, honden en katten in verband met het voorkomen van besmettelijke ziekten.

Volgens artikel 34 kunnen, ingeval zo'n bevel geldt, loslopende honden en niet-opgehokt pluimvee op last van de burgemeester worden gedood.

Een bepaling, gelijkluidend aan artikel 2.4.19, was aan de orde in de uitspraak van de afdeling rechtspraak van 10 december 1984, AB 1985, 237, m.nt. J. H. van der Veen. De afdeling overwoog onder meer dat de verplichting tot aanlijnen en muilkorven, na de mededeling van burgemeester en wethouders dat zij een hond gevaarlijk achten, rechtstreeks voortvloeit uit de desbetreffende APV-bepaling. Zie tevens AR 20 juli 1984, nr. R03.84.3841, Wo RvSt. 1984, nr. R 256 (APV Leiderdorp).

Door de wijzigingen gebaseerd op de Regeling agressieve dieren (Stcrt. 1993, nr. 11) die op 1 februari 1993 in werking is getreden en vooreerst maatregelen treft voor het type pit-bull-terriër.

bron: gemeente wierden
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
linlin schreef:
Wil de hond schreef:Het enige doel van deze wet was dienen als mogelijkheid om de Pit Bull "aan te kunnen pakken".
nou, wil, dat is mooi dat je dat zegt, want ik zat me net af te vragen hoe het ook alweer precies was gegaan, dat ontstaan van de rad en z'n voorlopers.

misschien kan jij mijn geheugen een beetje opfrissen.
Er was geen voorloper van de RAD. Er was eigenlijk niets in de geest van...

Er was sprake van een toenemende populatie Pit Bulls welke op een gegeven moment de (negatieve) aandacht van de media begon te trekken. Door hun vechthond-zijde konden zij op spektakulaire wijze dienen om op tv., in de kranten en tijdschriften de broodnodige behoefte aan sensatie-story´s te lenigen. Hierdoor en mede door enkele erg opgeklopte incidenten waarvan nooit bewezen is dat het daadwerkelijk om Pit Bulls ging werd onder de bevolking de roep om "Overheidsmaatregelen" steeds luider.

Door dit alles trok het ras steeds meer eigenaars van "twijfelachtig allooi" aan die geen hond zochten maar een afschrikwekkend monster. Aangezien geen enkele hond en dus ook een Pit Bull niet geschikt is om zonder problemen aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen in handen van onverantwoordelijke eigenaars namen de incidenten toe. Mede door de toename van de aantallen onverantwoord gefokte exemplaren.

Probleem voor de overheid was dat de Pit Bull als ras niet aangepakt kon worden omdat het om een niet-erkend ras ging.

Op een zeker moment werd op het ministerie van LNV van staatssekretaris gewisseld. De nieuwe verantwoordelijke voor het opstellen van een plan van aanpak was een ex-burgemeester van een dorpje ergens in Nederland welke als burgemeester al een reputatie had weten op te bouwen als een doortastend type.

Hij zag in de Pit Bull een prachtige kans om zich als doortastend politikus te perfileren in de hoop zodoende door te kunnen stromen naar een zwaarwegendere funktie in de toekomst. Deze man heet Gabor.

Hij heeft uiteindelijk tegen alle adviezen in deze huidige RAD-regeling in elkaar laten flansen door zijn departement, met als argument dat deze RAD in de vorm waarin hij nu nog bestaat de enige manier zou zijn om het inmense maatschappelijke onheil wat de Pit Bull aanrichtte een halt toe te roepen.

Serieuze en verantwoordelijke Pit Bull-eigenaars hebben o.a. nog gedemonstreerd op het Binnenhof, maar zelfs toen was deze Gabor niet genegen te verschijnen om een petitie waarin een veel beter alternatief werd gesuggereerd in ontvangst te nemen.

Gesteund door de volledige 2e Kamer met uitzondering van de toenmalige CentrumDemocraten werd deze wet aangenomen.

En het volk kon weer gerust verder suffen achter de geraniums.

Samengevat: Deze RAD is op het lijf geschreven van het toenmalige staatsgevaar, de Pit Bull, door één op persoonlijke glorie belustte politikus en nergens anders voor.
je hebt het perfect verwoord Wil, toppie :ok:

bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

en om de ellende nog groter te maken is er al een wijziging in de RAD wet aangebracht in augustus 2005, omdat er in maart 2005 nog een hondje was vrijgesproken van de spuit. "de overheid' vond dit niet acceptabel en kwam meteen met een verscherping van de wet:

De FCI stamboom moet erbij zitten want anders vallen kruisingen buiten de wet en dat mag niet de bedoeling zijn. De uitspraak van het Hof van 2005 werd hierbij volledig de grond in geboort :evil:

Dus voor de compleetheid is hier de beruchte aanscherping van 2005:

Wijziging Regeling Agressieve Dieren

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 3 augustus 2005, nr TRCJZ/2005/2352, houdende wijziging van de Regeling Agressieve Dieren in verband met het uitzonderen van honden met een FCI erkende stamboom, van de regeling.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op de artikelen 73 en 107 van de Gezondheids- en welzijnswet;

Besluit:

Artikel 1
Artikel 3 van de Regeling Agressieve Dieren (1) wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid vervalt.
2. Het tweede en derde lid worden vernummerd tot het eerste en tweede lid
3. In het eerste lid (nieuw) vervalt het zinsdeel ‘voorts’.
4. Het tweede lid (nieuw) komt te luiden:
2. Het verbod om een dier in Nederland te brengen, bedoeld om artikel 73, eerste lid, van de wet is niet van toepassing indien voldaan is aan de onderdelen a en b van het vorige lid.
5. Er wordt een derde lid toegevoegd, luidende:
3. Onverminderd het eerste en het tweede lid, is artikel 73, eerste en tweede lid van de wet alleen niet van toepassing indien de houder beschikt over een stamboom van het dier en deze stamboom is erkend door een bij de Fédération Cynologique Internationale aangesloten organisatie.

Artikel 2
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 3 augustus 2005.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit a.i.,
J.P Balkenende.

(1) Stcrt. 1993, 11.

Toelichting

Met deze regeling wordt artikel 3 van de Regeling Agressieve Dieren gewijzigd. Aanleiding voor de wijziging is een uitspraak van het Hof Arnhem van 11 maart 2005. Het Hof stelt in deze zaak vast dat de verdachte een hond voorhanden heeft van het Pitbullterriërtype, zoals aangewezen op grond van de Regeling Agressieve Dieren. Wel behoren de vermoedelijke moederhond en de ouderhonden van de vaderhond tot het ras American Staffordshire Terriër. Het Hof concludeert op basis hiervan dat kan worden aangenomen dat verdachtes hond tevens tot dit ras behoort en derhalve naar redelijke wetsuitleg niet onder de Regeling Agressieve Dieren behoort te vallen. Het dier heeft echter geen stamboom of chip van de Raad van Beheer op Kynologisch gebied, waaruit raszuiverheid zou kunnen worden opgemaakt.
De redenering van het Hof leidt ertoe dat voor de handhaving van de Regeling Agressieve Dieren behalve naar de kenmerken van de hond ook steeds gekeken zal moeten worden anar de afkomst van de hond, waaruit de raszuiverheid kan blijken. In veel gevallen is bij honden zonder erkende stamboom echter niet met zekerheid vast te stellen wat de afkomst van de hond is. Wanneer de handhaving van de Regeling Agressieve Dieren afhankelijk wordt gemaakt van de vermoedelijke afkomst van de hond bestaat er dan ook een groot risico dat kruisingen die in belangrijke mate voldoen aan de kenmerken van een Pitbullterriër buiten de regeling komen te vallen. Dit is niet wenselijk. Bij honden waarvan de raszuiverheid niet met zekerheid is vastgesteld, kan immers niet worden uitgesloten dat zij zijn voortgekomen uit een lijn die is gefokt op agressie. Gezien het onvoorspelbare karakter van de Pitbullterriër kan voorts niet worden uitgesloten dat een hond die voorheen nooit agressief gedrag heeft vertoond, dit in de toekomst wel zal doen.
Met onderhavige wijziging van de Regeling Agressieve Dieren, wordt bepaald dat alleen de honden met een stamboom, welke is erkend door een bij de Fédération Cynologique Internationale aangesloten organisatie of honden die voldoen aan één van de overige ontheffingen van artikel 3 van de regeling zijn uitgezonderd van het verbod van artikel 73, eerste en tweede lid, GWWD. Door het invoegen van deze beperking worden alleen honden met een erkende stamboom als rashonden beschouwd. Een stamboom welke is erkend door een buitenlandse organisatie die is aangesloten bij de Fédératino Cynologique Internationale moet hierbij ook beschouwd worden als bewijs van raszuiverheid. Het risico dat kruisingen buiten de Regeling Agressieve Dieren komen te vallen wordt hiermee aanzienlijk verkleind.
Los van het invoegen van het ‘stamboomcriterium’ wordt met deze wijziging het eerste lid van artikel 3 geschrapt, omdat dit lid is uitgewerkt. Het oude tweede en derde lid worden hiertoe vernummerd en aangepast.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit a.i.,
J.P. Balkenende.

Bron: Donderdag 11-08-05 Staatscourant.
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

bulletjebe schreef: Dat is jou nog niet helemaal duidelijk zoals ik telkens weer lees. Het scheelt namelijk een heel stuk in de benadering van de politiek als je weet waar je over praat. Als ze namelijk merken dat je de feiten niet weet, ben je bij voorbaat al gedoemd te mislukken, met welke actie dan ook en haalt het dus helemaal niks uit.
dus eigenlijk geef je nu dus ook aan dat de voorlichting over deze wet tekort schiet....en ik praat niet over de pit ik praat over de huidige wet..dat is nou eenmaal verleden en hoe erg ik dat vind ik kan daar niks meer aan veranderen en wil dat ook niet eens...je zie nu bv al een verschuiving naar de Ambull van "gevaarlijke honden eigenaren" dus wat dat betreft is die voorlichting zeer hard nodig anders kan je nog een ras op het lijstje zetten en dat is het laatste wat ik wil.
Amor Sempiternus
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

roman schreef:
bulletjebe schreef: Dat is jou nog niet helemaal duidelijk zoals ik telkens weer lees. Het scheelt namelijk een heel stuk in de benadering van de politiek als je weet waar je over praat. Als ze namelijk merken dat je de feiten niet weet, ben je bij voorbaat al gedoemd te mislukken, met welke actie dan ook en haalt het dus helemaal niks uit.
dus eigenlijk geef je nu dus ook aan dat de voorlichting over deze wet tekort schiet....en ik praat niet over de pit ik praat over de huidige wet..dat is nou eenmaal verleden en hoe erg ik dat vind ik kan daar niks meer aan veranderen en wil dat ook niet eens...je zie nu bv al een verschuiving naar de Ambull van "gevaarlijke honden eigenaren" dus wat dat betreft is die voorlichting zeer hard nodig anders kan je nog een ras op het lijstje zetten en dat is het laatste wat ik wil.
Als het momenteel zo is dat er door div. verenigingen, fokkers etc. gezegd wordt dat er 'dankzij de RAD wet nog staffs en dogo's en mastinos en filas en rottjes zijn' ja dan schort er wat aan de voorlichting. Maar niet aan de voorlichting van de overheid, want het staat er toch allemaal duidelijk.
Ook op de site van de Raad van Beheer kun je alles duidelijk lezen.

Daarmee bedoel ik dus, dat het blijkbaar zo is, dat een aantal staffliefhebbers de onwetende mensen een rad voor ogen draait en onwaarheden aan het verspreiden is om hun eigen rasje te redden of om hun pups sneller te verkopen.

Mensen die niks van wetten weten en die dus de 'brenger van de boodschap' geloven.

De officiële kynologie en de diverse websites van de landelijke overheid en lokale overheden verwijzen echter naar prima informatie op dit gebied.

De voorlichting uit de hoek van de fokkers en clubs moet dus beter worden, maar dat niet alleen, hij moet de juiste feiten weergeven en daar schort het aan als ik het goed begrijp.
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

bulletjebe schreef:
roman schreef:
Als het momenteel zo is dat er door div. verenigingen, fokkers etc. gezegd wordt dat er 'dankzij de RAD wet nog staffs en dogo's en mastinos en filas en rottjes zijn' ja dan schort er wat aan de voorlichting. Maar niet aan de voorlichting van de overheid, want het staat er toch allemaal duidelijk.
Ook op de site van de Raad van Beheer kun je alles duidelijk lezen.

Daarmee bedoel ik dus, dat het blijkbaar zo is, dat een aantal staffliefhebbers de onwetende mensen een rad voor ogen draait en onwaarheden aan het verspreiden is om hun eigen rasje te redden of om hun pups sneller te verkopen.

Mensen die niks van wetten weten en die dus de 'brenger van de boodschap' geloven.

De officiële kynologie en de diverse websites van de landelijke overheid en lokale overheden verwijzen echter naar prima informatie op dit gebied.

De voorlichting uit de hoek van de fokkers en clubs moet dus beter worden, maar dat niet alleen, hij moet de juiste feiten weergeven en daar schort het aan als ik het goed begrijp.
:ok: ik ben geen fokker of verkoper en ik heb niks te maken met RV's dus ja in de grote lijnen ben ik het met je eens..maar de overheid moet ook de mensen gaan bereiken die geen internet hebben en de mensen die op de hoek van de straat een leuk nestje kopen uit impulsief gedrag..9 van de 10 mensen op straat vragen aan mij met welk ras ik loop dat zegt mij al genoeg.
Amor Sempiternus
roman
Vaste gebruiker
Contacteer:

Aantal (FCI geregistreerde) American Staffordshire Terriërs en Staffordshire Bull Terriërs in Nederland sinds 1993

Bron: Raad van Beheer

Jaar
American Staffordshire Terriërs
Staffordshire Bull Terriërs
Staffordshire Bull Terriërs+ American Staffordshire Terriërs

1993
181
348
529

1994
164
357
521

1995
340
493
833

1996
488
660
1108

1997
643
636
1279

1998
630
741
1371

1999
708
677
1385

2000
693
633
1326

2001
708
912
1602

2002
351
851
1202

2003
178
851
1029

2004
268
877
1145

en mij zeggen deze cijfers me meer dangenoeg over de onwetentheid van de meeste staff kopers want kijk om je heen en je zal zien dat er wel wat meer staffs lopen als de cijfers doen vermoeden!
Amor Sempiternus
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

roman schreef:en mij zeggen deze cijfers me meer dangenoeg over de onwetentheid van de meeste staff kopers want kijk om je heen en je zal zien dat er wel wat meer staffs lopen als de cijfers doen vermoeden!
Werk zat dus voorlopig, voor piepeltjes als jullie! :ok:
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
roman schreef:en mij zeggen deze cijfers me meer dangenoeg over de onwetentheid van de meeste staff kopers want kijk om je heen en je zal zien dat er wel wat meer staffs lopen als de cijfers doen vermoeden!
Werk zat dus voorlopig, voor piepeltjes als jullie! :ok:
Kom dan met wat anders? Geef nou eens opbouwende kritiek ipv kritiek...
Kom jij dan met ideeën waar je ons mee helpt ipv kritiek waarmee je ons de grond mee in boordt. Jij geeft zelf aan dat we het samen moeten doen, laten we het dan samen doe.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Allereerst moet er duidelijkheid zijn over de wet. Dus dat de wet de honden verbied of althans wilde verbieden.

Dat er dankzij de kynologie nog honden mogen zijn die door die wet al verboden zouden zijn.

Dan ga je inventariseren hoeveel mensen er jaarlijks gebeten worden, dat toon je aan door bijv. ziekenhuis gegevens of verzekeringsclaimen.

Daarna geef je toe dat er een probleem is in de nationale veiligheid dat niet onderschat mag worden. (dat kun je makkelijk zeggen want de genoemde rassen staan niet aan top van de bijtlijst :wink: )

Daarna ga je de rassen eruithalen die gebeten hebben. Ook dat gaat makkelijk want het overgrote deel zijn kruisingen die niet eens onder de RAD wet vallen.

Daarna zeg je dat er sinds 13 jaar dus geen bijtincidenten zijn geweest met pitbulls en dat ze zo goed als uitgestorven zijn.
De bijtincidenten liggen dan ook niet aan de pitbullpopulatie of aan de RAD honden maar ergens anders aan. Dit heb je hiervoor al aangetoond.

Dus zeg je dat het maatschappelijk niet verantwoord is om de discrimineren. Zo ook met honden. Die mogen ook niet gediscrimineerd worden.

De oplossingen kunnen zijn:

Het gedrag van de eigenaren van honden verantwoordelijk te stellen, dus niet de hond aan te pakken:

- alle honden moeten geregistreerd zijn in een databank

- het instellen van een algemene en minimale gedragscode die het welzijn van het dier, eenieders veiligheid en respect voor het milieu waarborgt;

- een verplichte verzekering wettelijke aansprakelijkheid voor eigenaars en houders van honden om eventuele slachtoffers van het gedrag van hun dier schadeloos te stellen;

- de verplichting om met grote honden naar een hondenschool te gaan opdat hun eigenaar of houder ze steeds volledig onder controle kan houden;

- het opleggen van strafsancties ingeval bovenvermelde verplichtingen niet worden nageleefd.

- de hond die een bijtincident met mensen veroorzaakt, moet aangelijnd en gemuilkorfd over straat.

­Dit wetsvoorstel moet tegemoetkomen aan de noodzaak tot bescherming van de volksgezondheid en de openbare veiligheid door een minimum aan essentiële regels op te leggen, maar moet tevens voor iedereen de mogelijkheid openlaten het gezelschap te zoeken van een hond, die sinds mensenheugenis beschouwd wordt als « de beste vriend van de mens ».

En de verplichte inbeslagname op grond van uiterlijk is er dan uit, de spuit is dan ook meteen verdwenen en de mensen worden gestraft in plaats van de honden.
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ik vind het echt top wat hier staat.... :ok: Ben ook blij dat je hiermee komt, eindelijk gewoon een antwoord. Een voorstel... Maar even iets anders wie gaat dit doen en wie gaat dit uitvoeren. Want zoals gewoonlijk mag het geen geld kosten en moet het ook niet teveel tijd in beslag nemen...heb blijven ambtenaren daar in Den Haag hé.
Als ik straks de visite de deur uit heb zal ik je stukje kopiëren en mij visie ernaast zetten. Misschien als we dit allemaal doen zal je zien dat we het in grote mate toch wel met mekaar eens zijn hoor :wink:
wij brengen het alleen anders dan jullie :idea:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Ilona&Kira schreef:Ik vind het echt top wat hier staat.... :ok: Ben ook blij dat je hiermee komt, eindelijk gewoon een antwoord. Een voorstel... Maar even iets anders wie gaat dit doen en wie gaat dit uitvoeren. Want zoals gewoonlijk mag het geen geld kosten en moet het ook niet teveel tijd in beslag nemen...heb blijven ambtenaren daar in Den Haag hé.
Als ik straks de visite de deur uit heb zal ik je stukje kopiëren en mij visie ernaast zetten. Misschien als we dit allemaal doen zal je zien dat we het in grote mate toch wel met mekaar eens zijn hoor :wink:
wij brengen het alleen anders dan jullie :idea:
Is goed hoor :ok: Kom er maar op terug als je tijd genoeg hebt.

Ik heb jarenlang bij de overheid gewerkt (nou ja gewerkt.....) en 'ken' een beetje ambtenarentaal ik zat er middenin :wink:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

LaRep schreef:
Rob* schreef:
LaRep schreef:
Rob* schreef: k*nkerwet
Man, man wordt toch eens volwassen... Tjonge

wat heeft dat met volwassen te maken zijn als ik het zo noem, volgens mij word je als kind taalloos geboren en leer je die taal van......volwassenen, dus wat bedoel je nou?
Tja, je wordt ook "dom" geboren en als het goed is leer je van volwassenen dat dit soort woorden echt geen kracht aan je verhaal bijzet :denken:

Maar goed...
Dom word niemand geboren.....onwetend wel.
En verder ajuu, zeg wat over het topic en niet hoe ik die wet noem, want als je alleen daar wat over kan zeggen......maar goed.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alani »

roman schreef:
Precies en dat is waar ik zo bang voor ben, en waaraan we echt hard moeten gaan werken willen we de Amerikaanse Bulldog niet zo laten eindigen als de Pitbull. De RvB heeft begin dit jaar besloten om geen voorlopig register te openen voor de Amerikaanse Bulldog o.a. door een incident waar 4 AB's bij waren betrokken. Mooi kl**e om het zo maar ff te zeggen.
Een goedgekeurde registratie is iets wat er gewoon moet komen voor de AB zolang de AKC het ras niet erkend en de Raad dus geen voorlopig register wil openen.

Alle registratie systemen die er tot nu toe zijn voor de AB zijn niet erkend ook ARFE niet, terwijl de helft van de AB populatie wel met dit papier rondloopt en honden verkocht worden met ARFE papieren als zijnde "stamboom" mensen denken op die manier in hun recht te staan, maar helaas heb je een standaard AB die teveel kenmerken heeft van de RAD dan sta je nergens :devil: :devil:
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:Allereerst moet er duidelijkheid zijn over de wet. Dus dat de wet de honden verbied of althans wilde verbieden.

Die duidelijkheid krijg je enkel alleen door middel van voorlichting, dus er zal een voorlichting moeten komen of de wet nou aangepast word of niet?

Dat er dankzij de kynologie nog honden mogen zijn die door die wet al verboden zouden zijn.

Dan ga je inventariseren hoeveel mensen er jaarlijks gebeten worden, dat toon je aan door bijv. ziekenhuis gegevens of verzekeringsclaimen.

Daarna geef je toe dat er een probleem is in de nationale veiligheid dat niet onderschat mag worden. (dat kun je makkelijk zeggen want de genoemde rassen staan niet aan top van de bijtlijst :wink: )

Daarna ga je de rassen eruithalen die gebeten hebben. Ook dat gaat makkelijk want het overgrote deel zijn kruisingen die niet eens onder de RAD wet vallen.

Daarna zeg je dat er sinds 13 jaar dus geen bijtincidenten zijn geweest met pitbulls en dat ze zo goed als uitgestorven zijn.
De bijtincidenten liggen dan ook niet aan de pitbullpopulatie of aan de RAD honden maar ergens anders aan. Dit heb je hiervoor al aangetoond.

Dus zeg je dat het maatschappelijk niet verantwoord is om de discrimineren. Zo ook met honden. Die mogen ook niet gediscrimineerd worden.

De oplossingen kunnen zijn:

Het gedrag van de eigenaren van honden verantwoordelijk te stellen, dus niet de hond aan te pakken:

- alle honden moeten geregistreerd zijn in een databank

- het instellen van een algemene en minimale gedragscode die het welzijn van het dier, eenieders veiligheid en respect voor het milieu waarborgt;

- een verplichte verzekering wettelijke aansprakelijkheid voor eigenaars en houders van honden om eventuele slachtoffers van het gedrag van hun dier schadeloos te stellen;

- de verplichting om met alle honden naar een hondenschool te gaan opdat hun eigenaar of houder ze steeds volledig onder controle kan houden;

- het opleggen van strafsancties ingeval bovenvermelde verplichtingen niet worden nageleefd.

- de hond die een bijtincident met mensen veroorzaakt, moet aangelijnd en gemuilkorfd over straat.

­Dit wetsvoorstel moet tegemoetkomen aan de noodzaak tot bescherming van de volksgezondheid en de openbare veiligheid door een minimum aan essentiële regels op te leggen, maar moet tevens voor iedereen de mogelijkheid openlaten het gezelschap te zoeken van een hond, die sinds mensenheugenis beschouwd wordt als « de beste vriend van de mens ».

En de verplichte inbeslagname op grond van uiterlijk is er dan uit, de spuit is dan ook meteen verdwenen en de mensen worden gestraft in plaats van de honden.
Kan me hier eigenlijk wel in vinden maar dan moet je het nog voor mekaar zien te krijgen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren... en word uitgevoerd.... Dan mis ik nog één ding en dat zijn de fokkers in deze... :denken:
Afbeelding
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

[nnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”