Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hard bijten keer op keer
Moderator: moderatorteam
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Hard bijten keer op keer
Hallo iedereen,
ik heb hier al wat rondgesnuffeld om bijtgedrag en antwoorden daarop te vinden, maar blijkbaar is mijn zoekmanier niet zo efficiënt, want ik vind niet dat wat ik zoek.
Daarom toch even kort mijn verhaal:
mijn hond van 11 weken bijt enorm veel. Als hij pas geslapen heeft, of rustig is, hebben we er geen last van. Maar zodra hij niet moe meer is, komt hij in je broekspijpen bijten, in je handen, ... Als je hem aait of met hem speelt doet hij het ook. Of als je hem roept, komt hij naar je toe en bijt in je handen. Ik word er echt crazy van, want het doet ook telkens erg pijn en dan zou je die hond ****. Ik houd me erg in, maar moet hiervoor stevig op de tanden bijten. Ik weet niet hoe het komt en heb ook al 101 manier geprobeerd om het af te leren, maar het lukt niet. Telkens hapt hij naar je hand of arm. Hij bijt vlijmscherp, mijn handen staan al vol wondjes.
Heeft iemand een manier om dit af te leren? Ik ben echt radeloos op zoek, want zo is het echt rot...
Bedankt alvast voor de tips,
Zweevie
ik heb hier al wat rondgesnuffeld om bijtgedrag en antwoorden daarop te vinden, maar blijkbaar is mijn zoekmanier niet zo efficiënt, want ik vind niet dat wat ik zoek.
Daarom toch even kort mijn verhaal:
mijn hond van 11 weken bijt enorm veel. Als hij pas geslapen heeft, of rustig is, hebben we er geen last van. Maar zodra hij niet moe meer is, komt hij in je broekspijpen bijten, in je handen, ... Als je hem aait of met hem speelt doet hij het ook. Of als je hem roept, komt hij naar je toe en bijt in je handen. Ik word er echt crazy van, want het doet ook telkens erg pijn en dan zou je die hond ****. Ik houd me erg in, maar moet hiervoor stevig op de tanden bijten. Ik weet niet hoe het komt en heb ook al 101 manier geprobeerd om het af te leren, maar het lukt niet. Telkens hapt hij naar je hand of arm. Hij bijt vlijmscherp, mijn handen staan al vol wondjes.
Heeft iemand een manier om dit af te leren? Ik ben echt radeloos op zoek, want zo is het echt rot...
Bedankt alvast voor de tips,
Zweevie
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Hard bijten keer op keer
Dat het pijn doet kan ik me voorstellen.......... maar sorry hoor, dit hondje is een PUP!Zweevie schreef: Ik word er echt crazy van, want het doet ook telkens erg pijn en dan zou je die hond ****. Ik houd me erg in, maar moet hiervoor stevig op de tanden bijten.
De ene pup heeft het wat erger dan de ander, maar dit is typisch puppengedrag. Een puppie ontdekt de wereld op die manier en is super speels. De tekst "dan zou je die hond ****" vind ik hier echt niet toe in verhouding staan.
Wat je ertegen kan doen is elke keer als hij in je bijt volkomen stokstijf stil blijven staan (en even op je tanden blijven bijten). Iets wat niet meer beweegt, weg loopt, duwt of trekt is niet leuk, een zandpilaar is niet interessant om mee te spelen.
Op het moment dat hij ophoudt met z'n gremlin-tandjes te gebruiken beloon je hem (snoepjes in je zakken!). En geef hem veel speeltjes waar hij wel in mag bijten om aan die behoefte te voldoen.

-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Natas, wees gerust, mijn pupje wordt hier goed verzorgd, we zullen hem niks te kort doen of aandoen.
Met die zin bedoelde ik alleen dat het wel erg hard pijn doet hoor. En als jij ineens een knap krijgt die je de tranen in de ogen doet springen, denk ik ook dat je niet meer zo blij zou zijn.
Dat stokstijf staan heeft totaal geen effect. Hij kauwt dan gewoon door alsof je arm of hand een hondenbot is.
Dat het een pup is en dat die dus speel is een wil knagen, daar wil ik respect voor hebben en hij mag ook gerust pup zijn. Maar als je er ergens mee komt bijt hij de mensen tot bloedens toe en wees maar zeker die zien hem de volgende keer liever niet meer komen...
Dat is dus de reden dat ik het zo snel mogelijk wil afleren, want ik wil mijn hond zoveel mogelijk met me meenemen naar alles, maar dat kan natuurlijk niet als hij nergens meer welkom is....
Met die zin bedoelde ik alleen dat het wel erg hard pijn doet hoor. En als jij ineens een knap krijgt die je de tranen in de ogen doet springen, denk ik ook dat je niet meer zo blij zou zijn.
Dat stokstijf staan heeft totaal geen effect. Hij kauwt dan gewoon door alsof je arm of hand een hondenbot is.
Dat het een pup is en dat die dus speel is een wil knagen, daar wil ik respect voor hebben en hij mag ook gerust pup zijn. Maar als je er ergens mee komt bijt hij de mensen tot bloedens toe en wees maar zeker die zien hem de volgende keer liever niet meer komen...
Dat is dus de reden dat ik het zo snel mogelijk wil afleren, want ik wil mijn hond zoveel mogelijk met me meenemen naar alles, maar dat kan natuurlijk niet als hij nergens meer welkom is....
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Heb je al het 'auwwwwwwwwwwwwwww' effect geprobeerd?
Zodra je pup je bijt, roep jij heel hard 'auwwwwwwwwwwwwwwwwww' draait je om en loopt weg uit het zicht van je pup.
Meestal is de straf van negeren het ergste voor een pup, want hij wil natuurlijk spelen.
En ja, puppentandjes kunnen vlijmscherp zijn :N:
Zodra je pup je bijt, roep jij heel hard 'auwwwwwwwwwwwwwwwwww' draait je om en loopt weg uit het zicht van je pup.
Meestal is de straf van negeren het ergste voor een pup, want hij wil natuurlijk spelen.
En ja, puppentandjes kunnen vlijmscherp zijn :N:
-
regina
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Het aaauuuww roepen heb ik al geprobeerd. En dan kwispelt hij enorm hard en wordt blijkbaar nog zotter, vindt het fijn dat ik zo doe.
Ik heb het wel nog niet gecombineerd met weggaan. Dat zal ik dan eens doen. Mijn vermoeden is dat hij dan in mijn benen zal beginnen bijten en meelopen, maar ik laat het jullie weten!
Ik heb het wel nog niet gecombineerd met weggaan. Dat zal ik dan eens doen. Mijn vermoeden is dat hij dan in mijn benen zal beginnen bijten en meelopen, maar ik laat het jullie weten!
- peggy en vinnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Alleen auw roepen is volgens mij ook niet echt de manier. Klinkt mij een beetje in de oren van de hond als: heeee leuk, een reactie! Nog een keer bijten!
Maar aaaaaauw roepen, weggaan (of als het in spel gebeurt, spel beeindigen) zonder veel gescheld en getier (negatieve aandacht is ook aandacht) geeft toch meer het signaal af als: hee als ik bijt, gaan ze weg!
Ik heb steeds het laatste gedaan en ook omgeruild met een nylabone of speeltje. Maar ik geef wel toe, echte bijters waren die van mij sowieso al niet.
Maar aaaaaauw roepen, weggaan (of als het in spel gebeurt, spel beeindigen) zonder veel gescheld en getier (negatieve aandacht is ook aandacht) geeft toch meer het signaal af als: hee als ik bijt, gaan ze weg!
Ik heb steeds het laatste gedaan en ook omgeruild met een nylabone of speeltje. Maar ik geef wel toe, echte bijters waren die van mij sowieso al niet.
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
jammer dat het auw niet werkt meestal is dit toch wel de manier omdat honden onder elkaar meestal ook na een piep stoppen.
Ik zou hem idd iederekeer als hij bijt een bijtring in zijn mond duwen ofzo dan leert hij dat dat in iedergeval wel mag.
Maar heb je hem wel al een keer echt duidelijk gemaakt dat je het niet hebben wil?
Op zijn ruggelegt en even vast houden tot hij zich over geeft ofzo? Of gewoon in zijn bench duwen als hij echt niet ophoudt??
succes ermee
Ik zou hem idd iederekeer als hij bijt een bijtring in zijn mond duwen ofzo dan leert hij dat dat in iedergeval wel mag.
Maar heb je hem wel al een keer echt duidelijk gemaakt dat je het niet hebben wil?
Op zijn ruggelegt en even vast houden tot hij zich over geeft ofzo? Of gewoon in zijn bench duwen als hij echt niet ophoudt??
succes ermee
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Contacteer:
daar heb je helemaal gelijk in
had ik even niet zo bij stil gestaan... maar dat geld natuurlijk wel alleen als je die als vaste plekje wil gebruiken.
Maar hem afzonderen van al het leuke enzo dat is wel een straf die hij echt begrijpen zal.... kan ook zonder bench dan denk ik haha moet je alleen wat creatiever zijn....
Maar hem afzonderen van al het leuke enzo dat is wel een straf die hij echt begrijpen zal.... kan ook zonder bench dan denk ik haha moet je alleen wat creatiever zijn....
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Wel dat is inderdaad een tip die ik nog gekregen heb. En weet je wat? Het haalt niks uit bij mijn hond!
Paar keer al geprobeerd eens streng te roepen, pup op de grond te duwen en hem tegen de houden tot hij rustig is. Hij is vrij snel rustig (hoihoi), MAAR dat is hij alleen omdat hij gewoon wacht tot je loslaat om dan zo snel als hij kan in je hand te happen!!!
Al geprobeerd om dit dan opnieuw te doen. Maar heeft geen resultaat, zodra je lost, hapt hij terug in je hand!
Jeps, ik heb een pup met karakter, dus ben enorm hard op zoek naar iets dat WEL werkt....
Paar keer al geprobeerd eens streng te roepen, pup op de grond te duwen en hem tegen de houden tot hij rustig is. Hij is vrij snel rustig (hoihoi), MAAR dat is hij alleen omdat hij gewoon wacht tot je loslaat om dan zo snel als hij kan in je hand te happen!!!
Al geprobeerd om dit dan opnieuw te doen. Maar heeft geen resultaat, zodra je lost, hapt hij terug in je hand!
Jeps, ik heb een pup met karakter, dus ben enorm hard op zoek naar iets dat WEL werkt....
-
Aileen
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Buddy (labrador), helaas van ons heen gegaan *1994-2009+ We missen je lieve Kanjer!!
Lucky (tibetaanse terrier) 16-07-1998
Digger (engelse cocker spaniel) 24-06-2010 - Locatie: Sittard
- Contacteer:
Wat ik doe is dus:
Zodra de hond bijv in mijn hand bijt dan zeg ik op een strenge toon "foei". en beeindig het spel door dus om te draaien en wat anders te doen. Daarna begin je gewoon weer opnieuw en dit steeds blijven herhalen!
na 1 of 2 keer heeft je pup het niet door en je moet gewoon consequent in blijven en dan gaat het op een gegeven moment over.
Honden, puppen proberen veel dingen uit om te kijken hoever ze kunnen gaan.
Een keertje eens niet ingrijpen, dan begin je weer helemaal opnieuw omdat de hond dan door heeft dat hij zijn zin heeft gehad.
succes
Zodra de hond bijv in mijn hand bijt dan zeg ik op een strenge toon "foei". en beeindig het spel door dus om te draaien en wat anders te doen. Daarna begin je gewoon weer opnieuw en dit steeds blijven herhalen!
na 1 of 2 keer heeft je pup het niet door en je moet gewoon consequent in blijven en dan gaat het op een gegeven moment over.
Honden, puppen proberen veel dingen uit om te kijken hoever ze kunnen gaan.
Een keertje eens niet ingrijpen, dan begin je weer helemaal opnieuw omdat de hond dan door heeft dat hij zijn zin heeft gehad.
succes

- ceciel
- Zeer actief
-
Rob*
- Zeer actief
Toen die bij me in huis kwam en hij duidelijk wist wat Nee inhield paste ik dat ook toe als hij wilde bijten, na een paar keer dat Nee! negeren kreeg ie een lel voor ze harses en hij heeft het nooit meer gedaan, gelul dat het een pup is, die mot ook gewoon niet in me jatten bijten en krijgt gewoon een el, probleem opgelost.
-
renate
- Vaste gebruiker
mijn pup beet ook heel erg werd er echt gek van
maar idd een speelte aanbieden en dan lekker samen spelen
werkt heel goed blijf dit dan ook echt volhouden
op iets latere leeftijd kun je de hond ook negeren (nu nog niet)
zo komt ie er ook achter dat het niet leuk is
ik kan je troosten het gaat over khyra is nu 5 maanden en het is voorbij
als ze nu wat wil komt ze zelf al met haar speeltje
ook als er bezoek kwam beet ze die nu pakt ze eerst een speeltje voor ze op ze afloopt
succes
maar idd een speelte aanbieden en dan lekker samen spelen
werkt heel goed blijf dit dan ook echt volhouden
op iets latere leeftijd kun je de hond ook negeren (nu nog niet)
zo komt ie er ook achter dat het niet leuk is
ik kan je troosten het gaat over khyra is nu 5 maanden en het is voorbij
als ze nu wat wil komt ze zelf al met haar speeltje
ook als er bezoek kwam beet ze die nu pakt ze eerst een speeltje voor ze op ze afloopt
succes
groetjes renate en khyra
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
HIer werkte dat bij Smekkie ook heel goedceciel schreef:Bij ons werkte het aanbieden van een alternatief, een flostouw of iets dergelijks prima. We zeiden dan NEE als er in onze handen werd geknauwd en beloonden het bijten op een touwtje door daar een leuk spelletje van te maken. Wel even volhouden.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Harrie was ook mijn eerste pup. Toen hij zo klein was beet hij ook zo vreselijk en dan in je neus :N: Op een gegeven moment ben ik ook met au gillen begonnen en toen dat niet hielp heb ik als hij mijn hand in zijn bek had gewoon voorzichtig met 1 vinger of zo iets dieper de keel in gegaan. Dat vind jij niet lekker en de pup ook niet. Na verloop van tijd werd het toch wel minder. En uiteraard steeds iets geven waar hij wel op mocht kluiven. Nooit straffen, wel proberen om het hem duidelijk te maken.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zijn er bepaalde momenten van de dag dat het bijtgedrag erger is?Zweevie schreef:Wel dat is inderdaad een tip die ik nog gekregen heb. En weet je wat? Het haalt niks uit bij mijn hond!
Ik zal het voorbeeld van mijn eigen (jongste) hond nemen. Zij had dat enorme, niet te corrigeren bijtgedrag ook. Toen ik er extra op ging letten (naar aanleiding van een vraag van een deskundige) bleek dat het gedrag het ergste was direct na het eten.
De uitleg was, dat de hond dan extra energie had en een beetje door het lint ging. Door de hond na het eten een uurtje te laten rusten in de bench was het grootste probleem over.
De rest kon ik aan door, zodra ze hard beet, van mijn hand een vuist te maken (minder pijn voor mij) en de hond even te negeren.
Heeft prima gewerkt.
Nettie
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de tips alvast. Ik ben blij dat het er bij de meesten toch afgegaan is. Ik hoop dat het bij mij ook zo zal zijn.
Na zijn eten heeft hij het inderdaad wel erg, maar soms is dat ook als hij zijn eten al lang binnenheeft hoor. Daar is niet echt een regelmaat in te vinden.
Dat nee zeggen en ander speeltje geven, helpt dus niet. Dat hebben we reeds geprobeerd, hij laat het speeltje gewoon vallen en hapt terug in je hand. Het is echt een keikop hoor
En weggaan...ja dan vrees ik dus voor mijn broekspijpen... Er zijn nu al overal gaatjes, soms scheuren ook, gelukkig niet in mijn beste broeken.
Ik ga het systeem met de vinger eens proberen, hoewel dat wel moeilijk is als hij echt hapt, want dan is je hand natuurlijk niet volledig in zijn mond. Dan bijt hij gewoon in één snelle reflex.
Na zijn eten heeft hij het inderdaad wel erg, maar soms is dat ook als hij zijn eten al lang binnenheeft hoor. Daar is niet echt een regelmaat in te vinden.
Dat nee zeggen en ander speeltje geven, helpt dus niet. Dat hebben we reeds geprobeerd, hij laat het speeltje gewoon vallen en hapt terug in je hand. Het is echt een keikop hoor
En weggaan...ja dan vrees ik dus voor mijn broekspijpen... Er zijn nu al overal gaatjes, soms scheuren ook, gelukkig niet in mijn beste broeken.
Ik ga het systeem met de vinger eens proberen, hoewel dat wel moeilijk is als hij echt hapt, want dan is je hand natuurlijk niet volledig in zijn mond. Dan bijt hij gewoon in één snelle reflex.
- ceciel
- Zeer actief
Je zegt dat je sommige manieren al hebt geprobeerd, maar je pupje is 11 weken. Dan heb je haar/hem hooguit een week of drie. Een bepaalde aanpak moet je vaak langer dan 3 weekjes volhouden hoor, geloof mij maar
. En dat het zeer doet en vervelend is, tja dat zal best, onze hond was 9 maanden en woog 40 kilo en die vertoonde hetzelfde gedrag toen we hem uit het asiel haalden. Dat deed dus ook zeer, maar als je met geduld bijv. een alternatief blijft bieden voor ongewenst gedrag loont dit toch vaak de moeite.
Geven jullie 'm een speeltje of maken jullie het speeltje ook interessant door met hem te spelen??
Geven jullie 'm een speeltje of maken jullie het speeltje ook interessant door met hem te spelen??
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Ja, daar heb je wel gelijk in. We moeten een methode kiezen en die dan lang genoeg volhouden, nu doen we het een paar dagen.
Weet je, daarnet de methode van weggaan en negeren geprobeerd, maar dan springt hij gewoon in de zetel. Hij mag dat niet en dat weet hij volgens mij heel goed. Dus hij beseft, als ik in de zetel spring, komt ze toch terug en dan krijg ik weer aandacht.
Is een combinatie van de technieken ook goed? (want als je er ergens mee bent, dan kan je natuurlijk niet weggaan, dan kan je enkel een speeltje geven.)
Ik weet wel dat een hond en zeker pup aandacht nodig heeft, maar die krijgt hij volgens mij voldoende. En iedereen zegt me altijd dat je duidelijk moet maken dat JIJ aangeeft wanneer het speeltijd is en niet altijd als de hond er om komt vragen. Soms ben ik nu eenmaal met dingen bezig...
Maar goed, ik probeer zeker jullie tips wat vol te houden.
(soms is een pup hebben toch leiden, amaai, het is net of ik heb met mijn handen in de papiersnipperaar gezeten
)
Weet je, daarnet de methode van weggaan en negeren geprobeerd, maar dan springt hij gewoon in de zetel. Hij mag dat niet en dat weet hij volgens mij heel goed. Dus hij beseft, als ik in de zetel spring, komt ze toch terug en dan krijg ik weer aandacht.
Is een combinatie van de technieken ook goed? (want als je er ergens mee bent, dan kan je natuurlijk niet weggaan, dan kan je enkel een speeltje geven.)
Ik weet wel dat een hond en zeker pup aandacht nodig heeft, maar die krijgt hij volgens mij voldoende. En iedereen zegt me altijd dat je duidelijk moet maken dat JIJ aangeeft wanneer het speeltijd is en niet altijd als de hond er om komt vragen. Soms ben ik nu eenmaal met dingen bezig...
Maar goed, ik probeer zeker jullie tips wat vol te houden.
(soms is een pup hebben toch leiden, amaai, het is net of ik heb met mijn handen in de papiersnipperaar gezeten
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Een gevarieerde versie op de keel is je vuist in zijn bekkie stoppen (even afhankelijk van het rasFemia schreef:Harrie was ook mijn eerste pup. Toen hij zo klein was beet hij ook zo vreselijk en dan in je neus :N: Op een gegeven moment ben ik ook met au gillen begonnen en toen dat niet hielp heb ik als hij mijn hand in zijn bek had gewoon voorzichtig met 1 vinger of zo iets dieper de keel in gegaan. Dat vind jij niet lekker en de pup ook niet. Na verloop van tijd werd het toch wel minder. En uiteraard steeds iets geven waar hij wel op mocht kluiven. Nooit straffen, wel proberen om het hem duidelijk te maken.
Kaya was een makkie om het bijten af te leren, maar Tara was een kleine ramp en die hing ook aan mijn broekspijpen als ik wegliep.
-
Zweevie
- Vaste gebruiker
Vandaag al paar keer geprobeerd met vinger in de keel. En na een keer of 5 na elkaar houdt hij het dan toch voor bekeken wat bijten betreft. Toch voor een tijdje. Hopelijk lukt het dus als we dit een paar dagen volhouden....of weken...
Wat het "braakneigingen" betreft, dat heeft hij absoluut niet door mijn vinger hoor. Hij vindt het alleen niet zo'n fijn gevoel heb ik de indruk.
Wat het "braakneigingen" betreft, dat heeft hij absoluut niet door mijn vinger hoor. Hij vindt het alleen niet zo'n fijn gevoel heb ik de indruk.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het is ook de bedoeling dat hij het geen fijn gevoel vindtZweevie schreef:Vandaag al paar keer geprobeerd met vinger in de keel. En na een keer of 5 na elkaar houdt hij het dan toch voor bekeken wat bijten betreft. Toch voor een tijdje. Hopelijk lukt het dus als we dit een paar dagen volhouden....of weken...
Nettie
-
C@rmen
Janus deed dit ook heel erg, en die beet niet 1 keer snel, maar deed net alsof mijn arm/hand een heerlijke bot was.
In het begin deed ik mijn handen achter mijn rug en negeerde hem.
( NEE kende hij nog niet )
Dit hielp eigenlijk wel, totdat hij groter werd en op de bank kon komen.
Toen sprong hij gewoon op de bank om mijn handen achter mijn rug weg te pakken.
Toen wel begonnen met het commanda nee, en daar had meneertje lak aan.
Heb hem toen 2 of 3 keer een subtiele knal gegeven ,en dit heeft eigenlijk super goed geholpen.
Nu doet hij het af en toe nog wel eens als hij heel enthousiast is.
Dan zeg ik op een boze toon Nee, en dan pakt meneer al snel een speeltje.
Doet hij dit binnenkort een keer niet en gaat hij wel doordrammen kan hij weer een knal verwachten.
Hou niet zo van een stel labradortanden in mijn ledematen...
In het begin deed ik mijn handen achter mijn rug en negeerde hem.
( NEE kende hij nog niet )
Dit hielp eigenlijk wel, totdat hij groter werd en op de bank kon komen.
Toen sprong hij gewoon op de bank om mijn handen achter mijn rug weg te pakken.
Toen wel begonnen met het commanda nee, en daar had meneertje lak aan.
Heb hem toen 2 of 3 keer een subtiele knal gegeven ,en dit heeft eigenlijk super goed geholpen.
Nu doet hij het af en toe nog wel eens als hij heel enthousiast is.
Dan zeg ik op een boze toon Nee, en dan pakt meneer al snel een speeltje.
Doet hij dit binnenkort een keer niet en gaat hij wel doordrammen kan hij weer een knal verwachten.
Hou niet zo van een stel labradortanden in mijn ledematen...