Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze vernielzuchtige border collie
Moderator: moderatorteam
-
Pavago
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Dan moet je wel eerst je hond heel gehoorzaam hebben....er zijn toch ook speciale trainingen voor border collies? zgn. schapendrijven cursus ofzo?
En je moet zeker niet zomaar met iedere border een curses schapen drijven gaan doen! dat kan voor heel veel problemen zorgen.
Als een border gek wordt van zn werk zal hij geen rust meer vinden in iets anders en als jij zelf geen schapenm hebt hoe kun je je hond dan de rest van zijn leven bieden om een paar schapen te hoeden???
dat is wel leuk er zeker goed maar wel iets waar je eerst heeeeeel goed over na moet denken!
-
Tamara/Bayko
Mwah, heeeel erg gehoorzaam en op jou gericht is niet echt praktisch voor het schapendrijven hoor. Een hond die alleen maar vol adoratie naar z'n baas loopt te kijken de hele dag (en dat kun je heel makkelijk voor elkaar krijgen bij een border, ik heb het bij mijn honden opzettelijk juist niet gedaan omdat ik kriegel wordt van slaafse honden die niet eens zelf willen nadenken en alleen maar op een teken van de baas zitten te wachten) zal over het algemeen erg moeilijk schapen leren drijven omdat je het eigen initiatief eruit hebt gehaald. Je hond moet enigszins onder appel staan, dat zeker. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat de hond goed reageert op het 'lie down' en 'hier' of 'thatilldo' commando voordat je met schapendrijven begint, om ongelukken te voorkomen. Maar dat zijn dan ook zo'n beetje de enige commando's die je in het begin gebruikt, voor de rest is het een kwestie van instinct en aanleg om daar vervolgens de scherpe kantjes vanaf te halen en commando's toe te voegen.corason del perro schreef:Dan moet je wel eerst je hond heel gehoorzaam hebben....er zijn toch ook speciale trainingen voor border collies? zgn. schapendrijven cursus ofzo?
En je moet zeker niet zomaar met iedere border een curses schapen drijven gaan doen! dat kan voor heel veel problemen zorgen.
Als een border gek wordt van zn werk zal hij geen rust meer vinden in iets anders en als jij zelf geen schapenm hebt hoe kun je je hond dan de rest van zijn leven bieden om een paar schapen te hoeden???
dat is wel leuk er zeker goed maar wel iets waar je eerst heeeeeel goed over na moet denken!
Daarnaast is het gewoon heel erg belangrijk dat je duidelijk bent tegenover de hond: jij bepaalt wanneer er gewerkt wordt, niet hij. Mijn Bayko wordt helemaal gek als we het weggetje richting het schapendrijfveld oprijden, omdat ie weet dat ie dan mag werken. Hij wil dan zo graag. Maar als we een tijdje niet naar de schapen gaan is dat ook goed. In huis is hij de rust zelve. Hij weet dat ik niet wil dat ie daar de boel op stelten zet. Zo ook onze jonkies Choice en Fozzie. Als ik hen hun gang laat gaan dan breken ze de tent af hier. Dus heb ik ze direct geleerd dat er binnenshuis niet wild wordt gespeeld of iets dergelijks en daar houden ze zich aan. Heel soms krijgen ze de kolder in de kop maar een 'genoeg!' is dan voldoende om de rust te doen wederkeren. Buitenshuis wordt hen best veel stimulans aangeboden (wat niet betekent dat ik dan wel constant met hen bezig ben) dus vinden ze het ook niet erg om in huis rustig te moeten zijn.
Intensief schapendrijven zou ik sowieso pas gaan doen als de hond er geestelijk en lichamelijk aan toe is. Af en toe een korte snuffelsessie met een pup/jonge hond om te zien of ie het leuk vindt en of ie een beetje aanleg heeft kan m.i. geen kwaad, maar serieus schapendrijven is toch een behoorlijke lichamelijke belasting voor de hond dus dat zou ik niet doen voordat ie volgroeid is. En sommige honden zijn er op jonge leeftijd geestelijk nog niet klaar voor. Ze hebben dan nog te veel puppiestreken, zijn te veel bezig met de omgeving i.p.v. met de schapen of ze kunnen de druk niet aan.
Voor een volwassen border kunnen hondensporten zoals behendigheid of flyball of het schapendrijven een ontzettend leuke uitlaatklep zijn. De meeste borders vinden het helemaal geweldig en ze worden daardoor zowel lichamelijk als geestelijk gestimuleerd dus zoiets dergelijks gaan doen met je border vind ik zeker een aanrader. Van drie maal daags een blokje om wordt een border niet gelukkig.
- Karin
- Actief
- Contacteer:
Helemaal waar tamara, het zou wat zijn zeg dat je niet kunt gaan schapendrijven als je zelf geen schapen hebt
Vaak is het wel lastig om een goede plek te vinden waar je het kunt doen.
Maar goed, ten eerste ik zou als ik jou was niet te veel je gaan toeleggen op fysieke beweging want dat ga je niet redden met een border maar gaan nadenken over geestelijke inspanning.
Daarbij is je hondje inderdaad te jong om al zo te belasten.
Mijn border laat mijn tuin heel hoor en daar heb ik weinig voor hoeven doen als in beginsel altijd aanwezig te zijn als ze in de tuin was zodat ik kon ingrijpen als ik dacht hmm dat is net de bedoeling niet
Weet dat je een ras in huis hebt gehaald die snel leren en vooral de slechte dingen erg snel oppakken dius denk goed na wat je wilt en laat bepaalde zaken niet te ver gaan
Vaak is het wel lastig om een goede plek te vinden waar je het kunt doen.
Maar goed, ten eerste ik zou als ik jou was niet te veel je gaan toeleggen op fysieke beweging want dat ga je niet redden met een border maar gaan nadenken over geestelijke inspanning.
Daarbij is je hondje inderdaad te jong om al zo te belasten.
Mijn border laat mijn tuin heel hoor en daar heb ik weinig voor hoeven doen als in beginsel altijd aanwezig te zijn als ze in de tuin was zodat ik kon ingrijpen als ik dacht hmm dat is net de bedoeling niet
Weet dat je een ras in huis hebt gehaald die snel leren en vooral de slechte dingen erg snel oppakken dius denk goed na wat je wilt en laat bepaalde zaken niet te ver gaan
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate

-
layka
- geregistreerd lid
Dank je wel ik heb je er een terug gestuurd. BEdankt voor de tips iedereen we zijn hard aan het werk. ze heeft al 2 dagen niet gegravenTamara/Bayko schreef:Ik stuur je een PBlayka schreef:Tamara/Bayko schreef:Een wandeling van een uur is veel te belastend voor een pup van die leeftijd, zeker als je dit dagelijks meerdere keren doet. Een borderpup zul je er echt niet moe mee krijgen maar ondertussen worden de gewrichten veel te veel belast. Als ik mijn jonge borders hun gang laat gaan zijn ze 24 uur per dag in de weer. Zeker het eerste jaar krijgen ze hier dus verplichte rustuurtjes. Wild stoeien in huis is hier sowieso uit den boze, dat doen ze maar lekker buiten. Lichamelijk zijn borders over het algemeen zeer moeilijk moe te krijgen, je zult je pup dus genoeg geestelijke stimulans moeten bieden. En dan het liefst iets waarbij de lichamelijke belasting niet te groot is. Verstop haar favoriete speeltje en laat haar dat zoeken, vul een kong met iets lekkers etc. En ondanks dat je nog geen cursus volgt kun je haar wel al bepaalde commando's leren, ik weet niet of en in hoeverre je hier al mee bent gestart. Ik ben trouwens wel benieuwd uit welke lijnen Layka komt en op welke school je gaat trainen met haar.
Ik ben haar al commando's aan het leren ze beheerst al zit af en een klein beetje blijf.
ik heb geen idee uit welke lijn ze komt omdat er geen stamboom bij zit. Ik heb hem van mensen thuis die een nestje van hun twee borders hadden. de ouders waren uit de werklijn dus ik neem aan dat Layka dat ook is of niet?
ik zit te twijfelen tussen een martin gaus schhol en een gewone school. Wat zou het beste zijn?
-
Essy
Sinds wanneer bepaal jij waar dit forum wel en niet voor isMartijn schreef:Nee. Dit forum is er niet om vastgelopen beginners vlot te trekken. Wat trouwens niet betekent dat je niets mag vragen. Dat zei ik ook niet.layka schreef:Ja ik volg een cursus ja, ik mag hier best om hulp vragen vind ik zelf daar is oa een forum toch voorMartijn schreef:Een hond van 14 weken heeft nog niet geleerd dat iets niet mag. Dan helpt corrigeren ook niet want hij weet niet waar hij straf voor krijgt.
Eerst energie stoppen in het begrip van de hond, daarna kun je pas verwachten dat hij zich er aan houdt.
Een border collie puppy hoort niet meer dan een paar minuten alleen te spelen. Je kunt niet verwachten dat hij dan geen brokken maakt.
Ik moet zeggen dat ik het weinig bemoedigend vindt als je zo snel al hulp nodig hebt met iets relatief simpels.
Doe je op z´n minst een cursus?![]()
Ik zei dat ik er van schrik dat je dit al moet vragen. Je pup is 14 weken..die is nog niet eens begonnen met moeilijk doen.
Maar goed..kennelijk heb je zelf het volste vertrouwen.
-
jantina
- geregistreerd lid
Je kunt je puppie ook eerst aangelijnd mee in de tuin nemen. Dat deden wij tenminste. Nadat hij gepoept en geplast heeft ga je met hem spelen.
Als je dan even door de tuin wandelt en hij doet iets fout, kun je hem meteen corrigeren. Het is intensief. Maar ja een hond opvoeden is heel intensief werk. Je bent er toch wel constant mee bezig. Als je er veel tijd insteekt en er ook mee naar de hondenschool gaat dan krijg je een schat van een hond. Volhouden maar.
Als je dan even door de tuin wandelt en hij doet iets fout, kun je hem meteen corrigeren. Het is intensief. Maar ja een hond opvoeden is heel intensief werk. Je bent er toch wel constant mee bezig. Als je er veel tijd insteekt en er ook mee naar de hondenschool gaat dan krijg je een schat van een hond. Volhouden maar.