Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Avies gevraagd... pup met handicap en nu?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Elke pup die hier verkocht wordt, verlaat ons huis als huishond. Niks meer en niks minder. Ik hoor zovaak dat mensen willen showen en fokken met hun hond, maar dat moet de 'uitval' goedmaken, de ontwikkeling dus.
Ze mogen er wat mij betreft mee showen en ook fokken bij gebleken geschiktheid, maar daarop worden ze niet meegegeven.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

MonaToetje schreef:Waar het om gaat is dat Majootje een pup zocht waar ze mee kan gaan showen , en de pup werd door de fokker verkocht als potentiele " showhond ". Aangezien de pup aan èèn oog blind is zal je nooit met hem kunnen gaan showen of fokken . En als de DA en de fokker hadden geweten dat de pup blind is aan èèn oog hadden ze hem ook niet als showhond verkocht ,maar als huishond. En elke serieuze fokker vraagt minder voor de puppen die een " ernstig " schoonheidsfoutje hebben of een afwijking. Ik vind dat niet meer dan normaal. :wink:
Ja, die ervaring heb ik ook.
Bij Jagger in het nest zat ook een geheel dove pup. De fokker wilde hem eerst zelf houden, maar toen kwamen er mensen kijken en die hebben er 2 genomen, ook die dove. En natuurlijk betaalden ze daar veel minder voor.

Ik las trouwens in een ander topic dat jij er nog een "pupje" bij krijgt :ok: .Leuk, wanneer?
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Teckelgek schreef:
MonaToetje schreef:Waar het om gaat is dat Majootje een pup zocht waar ze mee kan gaan showen , en de pup werd door de fokker verkocht als potentiele " showhond ". Aangezien de pup aan èèn oog blind is zal je nooit met hem kunnen gaan showen of fokken . En als de DA en de fokker hadden geweten dat de pup blind is aan èèn oog hadden ze hem ook niet als showhond verkocht ,maar als huishond. En elke serieuze fokker vraagt minder voor de puppen die een " ernstig " schoonheidsfoutje hebben of een afwijking. Ik vind dat niet meer dan normaal. :wink:
Ja, die ervaring heb ik ook.
Bij Jagger in het nest zat ook een geheel dove pup. De fokker wilde hem eerst zelf houden, maar toen kwamen er mensen kijken en die hebben er 2 genomen, ook die dove. En natuurlijk betaalden ze daar veel minder voor.

Ik las trouwens in een ander topic dat jij er nog een "pupje" bij krijgt :ok: .Leuk, wanneer?
Offtopic : hihi , ja ben 19 weken zwanger en de beeb wordt in oktober verwacht.....krijg het druk dan met een jonge hond en een baby erbij :mrgreen:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Je kunt het soms niet aan de buitenkant zien dat een hond iets mankeert.
En op shows letten ze nu eenmaal meer op het exterieur en sommige goede keurmeesters letten ook op het karakter en het exterieur...maar het is nog altijd de fokker die er zorg voor hoort te dragen dat hij met evenwichtige en gezonde honden fokt...
Een goede fokker zal dat ook doen , omdat hij zijn goede naam niet te grabbel wilt gooien .

Maar een DA en de fokker kunnen wel zien als een pup iets aan de oogjes heeft , een knikstaartje heeft of een kleur dat niet wordt geaccepteerd op shows. En zo zijn er nog meer " fokfoutjes " die je dmv testen en observeren kunt zien.

Het is vind ik ook niet eerlijk als een fokker bijv een pupje dat blind of doof is of een knikstaartje heeft verkoopt voor hetzelfde bedrag als een hondje dat die foutjes niet heeft.
Ik vind dat niet eerlijk tegenover de koper die met zijn hondje wil gaan showen. Wat die hondjes zijn wel goed voor de reputatie van een kennel.

Dat heet niet dat de hondjes met een fokfoutje minder waardzijn , helemaal niet , maar ze hebben niks toe te voegen aan de kennel van de fokker of aspirant fokker/handler.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bulletjebe schreef:Elke pup die hier verkocht wordt, verlaat ons huis als huishond. Niks meer en niks minder. Ik hoor zovaak dat mensen willen showen en fokken met hun hond, maar dat moet de 'uitval' goedmaken, de ontwikkeling dus.
Ze mogen er wat mij betreft mee showen en ook fokken bij gebleken geschiktheid, maar daarop worden ze niet meegegeven.
ja precies maar dan gaan ze ook als huishond weg. Ik koop mijn honden met sportgeschiktheid. Mocht blijken dat het niet zo was, kunnen ze ook terug naar de fokker (wat niet gebeurd overigens want ik doe geen honden weg om die reden).
Die honden gaan dus niet weg als huishond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bertus
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door bertus »

wat ik in alle reacties mis is het menselijke gevoel tegen over het dier de nieuwe eigenaar wil geld terug omdat als de hond blind word moet laten inslapen wat een onzin. wij hebben een pup van bijna tweejaar die vanaaf de geboorte heel slecht ziend was wij nog de fokker en drie verschillende da hebben dat vast gesteld door de fokker zijn wij er op atent gemaakt dat er iets mis was en alles is priema opgelost. en wij hebben een lieve aanhankelijke newfoundlander die weet wat hij wil en goed over weg kan met de andere twee newfoundlanders .
ik denk dat het probleem van baasje groter is dan van de pup
een dier heb je niet voor even maar voor zijn hele leven
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bertus schreef:wat ik in alle reacties mis is het menselijke gevoel tegen over het dier de nieuwe eigenaar wil geld terug omdat als de hond blind word moet laten inslapen wat een onzin. wij hebben een pup van bijna tweejaar die vanaaf de geboorte heel slecht ziend was wij nog de fokker en drie verschillende da hebben dat vast gesteld door de fokker zijn wij er op atent gemaakt dat er iets mis was en alles is priema opgelost. en wij hebben een lieve aanhankelijke newfoundlander die weet wat hij wil en goed over weg kan met de andere twee newfoundlanders .
ik denk dat het probleem van baasje groter is dan van de pup
ja maar als je een pup koopt met als DOEL show of werk of wat dan ook, heb je er in die zin dus niets aan. Als je als eigenaar er niet gelukkig mee bent en hem als 'sta in de weg' gaat zien, dan is het voor zowel baas als hond toch beter dat hij herplaatst kan worden door de fokker :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bertus
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door bertus »

je moet er samen met je fokker uit komen is bij ons prima gelukt :ok: en later hadden buiten staanders en andere fokkers er meer problemen mee dan wij
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

bertus schreef:je moet er samen met je fokker uit komen is bij ons prima gelukt :ok: en later hadden buiten staanders en andere fokkers er meer problemen mee dan wij
Dat is hier toch ook gebeurd :denken:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Wij hadden zo'n beetje hetzelfde, we wilde geen shows lopen maar hadden graag een keer volgens de officiele manier een nestje gehad.

We kochten een naar ons idee gezonde beagle bij een naar ons idee goede fokker (al zijn de meningen daar inmiddels over verdeeld).
Ze had een stamboom en kwam uit een kampioenlijn.
Toen we met 9 weken (we hadden haar toen 2 weken) voor een enting naar onze DA gingen constateerde zij een aangeboren!!! hartkwaal.
De fokker was heel aardig, we mochten haar ruilen voor een nieuwe pup maar dit konden wij na 2 weken niet meer, na vele onderzoeken in Utrecht hoorde we wat het nou precies was, alle kosten die we hebben moeten maken van die onderzoeken en de vervolgonderzoeken van een jaar later heeft de fokker betaald :ok:
We hebben haar laten castreren omdat ze geen puppen mocht krijgen (erfelijkheid en een aansla op haar hart) en regelmatig ontsnapte en zijn tot op de dag van vandaag reuze blij dat we haar gehouden hebben.
Haar zusje bleek het ook te hebben en die is wel terug gebracht en ingeslapen.
Ze rent de grootste honden er uit, kan uren rennen zonder problemen en heeft tot op de dag van vandaag nergens last van.

Ik wil hier alleen mee zeggen dat ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt, wat is nu enmaal een blind oogje?
Ja tuurlijk, shows gaan niet door maar het blijft jouw hondje, ze gaan wel voor minder het asiel in.
Super :ok:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Van te voren kun je niet weten of een pup uit zal groeien tot een kampioenshond (shows dan want sporthonden heb ik geen ervaring mee).

En soms kan het gebeuren dat er idd een erfelijke afwijking voorkomt wat zich pas op latere leeftijd openbaart.......

Mijn mening is ook, dat je een pup als huishond verkoopt.
Je kan wel ongeveer verwachten hoe de pup uit zal groeien maar zeker weten doe je het nooit!! Dan moet je een volwassen hond kopen......
(wat moeilijk zal gaan, maar dat is een ander erhaal..)
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Je neemt een rashond bij een goede fokker vandaan omdat je 1. voor het ras valt en 2. een goede hond wilt hebben en 3. er dus mee wilt showen.
Als dus blijkt dat er inderdaad wat mis is met je pup dan vind ik het niet meer normaal dat je een vergoeding/ tegemoetkoming krijgt van de fokker.
Dat heeft niets temaken met je gevoel voor dieren , of dat je pup daar weer van gaat zien.
Je wilt een pup met een bepaald doel en die moet daar dus geschikt voor zijn en als blijkt dat dat niet zo is......
Anders kan je net zo goed een mixje nemen uit het asiel of een buitenlandertje?

Super dat het zo goed is opgelost en heel veel plezier met je pup!

Jacqueline
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Van te voren kun je niet weten of een pup uit zal groeien tot een kampioenshond (shows dan want sporthonden heb ik geen ervaring mee).

En soms kan het gebeuren dat er idd een erfelijke afwijking voorkomt wat zich pas op latere leeftijd openbaart.......

Mijn mening is ook, dat je een pup als huishond verkoopt.
in de show wel waarschijnlijk maar in de sport dus echt niet. De meesten kopen een hond om mee te sporten. Is hij niet geschikt komt er een ander. Ik zou dat niet kunnen overigens, hier gaat een hond alleen tussen 6 plankjes weg maar ik zoek ook de meest geschikte hond voor de sport dus kijk naar dingen en leer ook niet dingen af die de meeste huishonden juist wel afgeleerd worden.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

In de show ook niet echt, je kunt wel zien natuurlijk of de hond potentieel heeft maar garanderen kun je het niet :wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik zie geen enkele reden waarom je met dit pupje niet naar show zou kunnen. Een keurmeester gaat niet met een lampje in de ogen van een hond staan schijnen om te kijken of de pupil reageert. Ik begrijp dat er zonder lampje niets aparts aan het oogje te zien is.

Of je ermee zou moeten fokken is een ander verhaal, maar natuurlijk kun je met je hond naar show.
spooky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door spooky »

ik vind het wel enorm lief van je dat de hond mag blijven. er zijn van die mensen die zo een diertje onmiddelijk kunnen ruilen,en dat begrijp ik niet!!
Afbeelding
de beste psycholoog ter wereld is een puppy die je tranen likt !
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”