Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokken en de belasting
Moderator: moderatorteam
- starfleet
- Erelid
fokken en de belasting
Ik vraag me ineens af of je als je af en toe een nest fokt, je de opbrengst dan ook aan de belasting op moet geven. Sorry is als deze vraag in het verleden al eens is langsgekomen, ik kan het niet vinden met de zoekfunctie.
Anne
Anne
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marion.
ellyenrob schreef:Nee hoor, het fokken is een hobby en de opbrengst uit hobby is niet belast.
Waarom zou ik dan programmeer-uren die ik voor een oude klant van me maak (en als ik daar geld voor zou vragen) wel moeten opgeven? Doe ik op de zondag hoor, en niet uit hobby. Dan zou ik het dus eerlijker vinden dat je dat soort inkomsten niet op hoeft te geven, en inkomsten uit hobby juist wel
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb de bel.wet ook niet bedacht hoorMarion. schreef:ellyenrob schreef:Nee hoor, het fokken is een hobby en de opbrengst uit hobby is niet belast.![]()
Waarom zou ik dan programmeer-uren die ik voor een oude klant van me maak (en als ik daar geld voor zou vragen) wel moeten opgeven? Doe ik op de zondag hoor, en niet uit hobby. Dan zou ik het dus eerlijker vinden dat je dat soort inkomsten niet op hoeft te geven, en inkomsten uit hobby juist wel
Elly

- Mol
- Zeer actief
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Over dat bankstel is al BTW betaald door de 1e eigenaar. Zo is dat met alles wat je koopt. Er wordt in Nederland maar éénmalig BTW over een artikel/product berrekend.ellyenrob schreef:Nee hoor, zo ligt dat niet.Wil de hond schreef:In principe ben je toch verplicht om al je inkomsten op te geven, en over alles wat je verkoopt ook nog btw. te berekenen en af te dragen?
Als jij via MP een bankstel verkoopt hoef je ook geen btw te berekenen en af te rekenen aan de fiscus.
Als je meer dan 20 pups per jaar fokt, cq meer dan 2 nesten, dan wordt het als beroepsmatig gezien en moet je het opgeven aan de belasting.
Als je beroepsmatig pups uit het buitenland importeerd, moet je ook aangifte doen bij de belastingdienst en BTW bij invoer betalen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb het net op internet nog eens nagezocht.
Maar de richtlijn voor bedrijfsmatig fokken wordt verstaan: het fokken vna honden indien er circa 4 nesten (circa 20 pups) binnen 12 maanden worden geproduceerd/afgeleverd.
Ik ken meerdere fokkers die meer dan 2 nesten per jaar hebben of rond de 20 pups zitten en geen afgifte bij de belastingdienst doen.
Gr Maria.
Maar de richtlijn voor bedrijfsmatig fokken wordt verstaan: het fokken vna honden indien er circa 4 nesten (circa 20 pups) binnen 12 maanden worden geproduceerd/afgeleverd.
Ik ken meerdere fokkers die meer dan 2 nesten per jaar hebben of rond de 20 pups zitten en geen afgifte bij de belastingdienst doen.
Gr Maria.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Maria schreef:Heb het net op internet nog eens nagezocht.
Gr Maria.
tsja dat het moet dan, wil niet zeggen dat iedereen het dan ook netjes doet......
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Deze richtlijn komt uit het honden en katten besluit en heeft met de belastingdienst niets te maken.Maria schreef:Heb het net op internet nog eens nagezocht.
Gr Maria.
Het is vrij simpel. De belastingdienst is niet actief op zoek naar fokkers, daar er vreselijk veel kosten op te voeren zijn. Elke gereden kilometer bijvoorbeeld. De aanschafprijs van een fokteef (dus ook alle gereden km's tijdens bv het bezoeken van je pup / aanstaande fokteef). Alle onderzoeken, elk hondenbrokje. Stel dat die pup niet geschikt blijkt te zijn voor de fok, dan kan je evengoed de gemaakte kosten opvoeren. Er blijft dan uiteindelijk weinig tot niets over, of je moet er al echt een fabriek van hebben.
Groetjes Christel
-
Marion.
Oké. Dan besluit ik bij deze dat mijn progammeer-uren ook hobby zijn. Dan mag ik dus gewoon ook geld vragen zonder het op te geven aan de belasting?Mol schreef:je mag een X bedrag belasting vij verdienen door middel hobby matige bezig heden, dit houd in, zo ongever 2 nesten in 1 jaar waneer er meer dan 2 nesten komen word het als beroepsmatig gezien en moet er aangifte gedaan worden.
Het gaat om een eenmalige klus, waar ik emotioneel nogal bij betrokken ben. Ik doe het niet voor de leuk, ik doe het omdat ik het diep in mijn hart graag wil. Terwijl ik er eigenlijk helemaal geen vrije tijd aan kwijt wil zijn.
-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Klopt niet. Dit geldt alleen bij koop/verkoop tussen particulieren. Dus als ik die antieke bank via marktplaats koop, betaal ik geen BTW (bruto toegevoegde waarde) aan de verkoper. De verkoper draagt ook niets af. Maar als ik de (tweede-, derde-, tigste-hands) bank koop via een bij de kvk geregistreerde antiekboer of welk bedrijf dan ook, betaal ik gewoon BTW, die door het bedrijf dan weer wordt afgedragen aan de belastingdienst.Wilma schreef: Over dat bankstel is al BTW betaald door de 1e eigenaar. Zo is dat met alles wat je koopt. Er wordt in Nederland maar éénmalig BTW over een artikel/product berrekend.
Groetjes Christel
-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
BTW berekenen moet je alleen als je BTW-plichtig bent. Bijvoorbeeld als je een bedrijf hebt (winst uit onderneming (WUO)), of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) hebt). Als je dus je fiets verkoopt omdat je een andere hebt of gewoon geen fiets meer wilt, reken je dus geen BTW en geef je dus niets op aan de belastingdienst.Wil de hond schreef:In principe ben je toch verplicht om al je inkomsten op te geven, en over alles wat je verkoopt ook nog btw. te berekenen en af te dragen?
Laatst gewijzigd door Christel op 28 mei 2006 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Christel
-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Is niet kort door de bocht, als er geen winst oogmerk is, dan is het hobby.Christel schreef:Dit is te kort door de bocht. Als het zo zou zijn, zouden wij nederlanders een hoop extra hobbies creeren.ellyenrob schreef:Nee hoor, het fokken is een hobby en de opbrengst uit hobby is niet belast.
Elly
Dus minder dan 4 nesten (20 puppen) is het niet bedrijfsmatig!@!
En de verkoop op MP ga ik uit van partikulieren.
Kortom uit hobby af en toe een nestje ben je niet belasting verschuldigd
Elly

-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Goed, nog een keer. Jouw richtlijn komt uit het HKB en zolang de belastingdienst zich niet zich niet bij die richtlijn aansluit, is het niet de hunne.ellyenrob schreef:Is niet kort door de bocht, als er geen winst oogmerk is, dan is het hobby.Christel schreef:Dit is te kort door de bocht. Als het zo zou zijn, zouden wij nederlanders een hoop extra hobbies creeren.ellyenrob schreef:Nee hoor, het fokken is een hobby en de opbrengst uit hobby is niet belast.
Elly
Dus minder dan 4 nesten (20 puppen) is het niet bedrijfsmatig!@!
En de verkoop op MP ga ik uit van partikulieren.
Kortom uit hobby af en toe een nestje ben je niet belasting verschuldigd
Verder geldt dat als je maar 1 nest fokt en je houdt daar geld aan over, valt dit onder ROW (resultaat overige werkzaamheden), ookal noem jij het hobby. Maar omdat het een ontzettend grijs gebied is waarin jij vreselijk veel kosten kunt opvoeren (die slecht of niet controleerbaar zijn), gaat de belastingdienst geen tijd in jou stoppen. Daarvoor ben je te oninteressant en is de kans dat ze je daadwerkelijk kunnen "pakken" op "winst" te klein.
Gezien het feit dat mijn echtgenoot zich hier dagelijks mee bezighoudt en zo'n 25 jaar bij belastingdienst ondernemingen werkt, denk ik dat mijn informatie redelijk leuk klopt.
Groetjes Christel
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat je man bij de bel.dienst werkt wil nog niet zeggen dat je belasting moet betalen over de opbrengst van één nestje.
Ik heb ook 15 jaar bij RB gewerkt en ben later Belasting consulent geworden, dus waar hebben we het over.
Er is idd een grijs gebied waar niemand zich druk om maakt, en zolang de insteek geen winstoogmerk is, zal geen enkele controleur zich daar druk om maken.
Pffff nu weet ik weer waarom ik geen ambtenaar meer wilde zijn
dat gemiereneuk

Ik heb ook 15 jaar bij RB gewerkt en ben later Belasting consulent geworden, dus waar hebben we het over.
Er is idd een grijs gebied waar niemand zich druk om maakt, en zolang de insteek geen winstoogmerk is, zal geen enkele controleur zich daar druk om maken.
Pffff nu weet ik weer waarom ik geen ambtenaar meer wilde zijn
dat gemiereneuk
Elly

-
Christel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dat moet je dus wel, ook al weet jij heel goed dat je het ongestraft kunt laten.ellyenrob schreef:Dat je man bij de bel.dienst werkt wil nog niet zeggen dat je belasting moet betalen over de opbrengst van één nestje.
We hebben het over het geven van correcte informatie.ellyenrob schreef: Ik heb ook 15 jaar bij RB gewerkt en ben later Belasting consulent geworden, dus waar hebben we het over.
Precies. Maar er werd gevraagd naar de regels. En die zijn zoals ze zijn, zoals jij dus heel goed weet.ellyenrob schreef:Er is idd een grijs gebied waar niemand zich druk om maakt, en zolang de insteek geen winstoogmerk is, zal geen enkele controleur zich daar druk om maken.
Gemiereneuk of niet, er werd informatie gevraagd. Geen interpretatie.ellyenrob schreef:Pffff nu weet ik weer waarom ik geen ambtenaar meer wilde zijn![]()
dat gemiereneuk![]()
Groetjes Christel
- starfleet
- Erelid
Ik zat me af te vragen waarom fokkers over het algemeen contact willen hebben en niet via de rekening.Wil de hond schreef:Hoezo eigenlijk,
Zit je uit te rekenen of je ook fokplannen hebt oid.?
Het is me nu wel duidelijk na de antwoorden. Mijn man en ik zaten ook te bedenken dat je ook wel heel veel kosten kon opvoeren en je dus als gelegenheidsfokker er wel onderuit kon om belasting te betalen, maar tegelijkertijd vroegen we ons af of je het eigenlijk wel of niet zou moeten opgeven volgens de regeltjes.
Anne
-
Melanie 74
starfleet schreef:Ik zat me af te vragen waarom fokkers over het algemeen contact willen hebben en niet via de rekening.Wil de hond schreef:Hoezo eigenlijk,
Zit je uit te rekenen of je ook fokplannen hebt oid.?
Het is me nu wel duidelijk na de antwoorden. Mijn man en ik zaten ook te bedenken dat je ook wel heel veel kosten kon opvoeren en je dus als gelegenheidsfokker er wel onderuit kon om belasting te betalen, maar tegelijkertijd vroegen we ons af of je het eigenlijk wel of niet zou moeten opgeven volgens de regeltjes.
Anne
Je bedoelt zeket contant
-
aussie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als ze willen kunnen ze daar achter komen ja, zowiezo heel simpel via stambomen online ( die nu trouwens nog steeds buiten werking is, maar okeaussie schreef:Kan de belastingdienst dit eigelijk makkelijk achterhalen aan de hand van de stamboomaanvragen ? Dus bijv. iemand die meer dan 20 stambomen per jaar aanvraagt krijgt een aanslag ? Of kan de belastingdienst niet aan deze gegevens komen ? Niet dat ik fokplannen heb hoor![]()
Groetjes, Karin.
-
BiG_G
- Actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer: