Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
iemand ervaring?
Moderator: moderatorteam
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Mauyak
Je vraagt advies op een hondenforum.Dan krijg je diverse antwoorden,en dus ook antwoorden waar je blijkbaar niet op zit te wachten.Ik voer vers omdat ik me in de voeding van honden heb verdiept en dingen heb ontdekt over brokken die mij erg hebben doen schrikken.Zoals bv dat er in tig merken kankerverwekkende stoffen zitten en vaak ook behoorlijk wat kleurstoffen.Dit wil ik dus niet voor mijn hond,ik wil voeding geven aan mijn dieren waar zo min mogelijk of liever helemaal geen kleur/geur en houdbaarheidsstoffen in zitten.Omdat ik er(ook voor mij zelf)van overtuigd ben dat vers ten alle tijden beter is dan droog spul wat jà à à ren houdbaar is.Dat kà n in mijn ogen nooit goed zijn.Er is voor mij maar 1 merk brokken dat ik zelf wel zou voeren indien er niks anders te voeren zou zijn en dat is NUTRO CHOICE.Dayenne schreef:Vind het allemaal wel goed word hier niet serieus genomen (door een paar van jullie).
Mijn berichten worden niet eens juist gelezen ik wil helemaal niet per se beneful voeren vroeg alleen advies jezus zeg en dat er dan een paar die zelf versvoer geven meteen gaan steigeren vind ik een beetje kinderachtig!!!!.
Zoek het zelf wel uit,sjonge jonge kinderachtige mensen zeg.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marja
- Zeer actief
Goed adviseren???
Jullie vinden bij voorbaat alle brokken troep, kleurstoffen kunnen ook natuurlijke kleurstoffen zijn!!!
Die bende waar jullie het over hebben zoals etoxe weet ik veel, die zitten in bijna geen 1 brok meer.
Ik ben al jaren brokken aan het bestuderen en 9 van de 10 zijn gewoon goed.
Van een beetje kleurstoffen krijg je niets en je hond ook niet.
Overdreven gedoe allemaal....................
Jullie vinden bij voorbaat alle brokken troep, kleurstoffen kunnen ook natuurlijke kleurstoffen zijn!!!
Die bende waar jullie het over hebben zoals etoxe weet ik veel, die zitten in bijna geen 1 brok meer.
groetjes Marja Zara en Stapper

- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Prima als jij het onzin vind, maar die bende zit dus in alle brokken in meer of mindere mate, behalve etoxiquin, die minder, maar verder zitten in alle brokken chemische anti-oxidanten. En die kleurstoffen zouden natuurlijk kunnen zijn, maar zulke kleuren als in Beneful zijn niet natuurlijk... Maar als jij brokken prima voeding vind, is dat wat mij betreft goed hoor.
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

-
Marja
- Zeer actief
Da's een pak van mijn hartSennaruby schreef:Prima als jij het onzin vind, maar die bende zit dus in alle brokken in meer of mindere mate, behalve etoxiquin, die minder, maar verder zitten in alle brokken chemische anti-oxidanten. En die kleurstoffen zouden natuurlijk kunnen zijn, maar zulke kleuren als in Beneful zijn niet natuurlijk... Maar als jij brokken prima voeding vind, is dat wat mij betreft goed hoor.
Groetjes,
Fieke

-
Mauyak
Je hebt al jaren brokken bestudeerd en bent tot de conclusie gekomen dat 9 van de 10 goed is?Ik heb de brokken ook bestudeerd en kwam helaas tot een andere conclusie nl. dat 9 van de 10 brokken tot de catagorie ROMMEL behoort.En of mijn reaktie op brokken overdreven is mag jij vinden maar voor mijn honden alleen maar vers!Marja schreef:Goed adviseren???
-
Golden Stanley
Sorrie Marja, maar waar baseer je jouw studie op????Marja schreef:Goed adviseren???
Naast de chemische toevoegingen die bij de verwerker al plaatsvinden, doen de overige synthetische vitaminetoevoegingen en anti-oxidanten weinig goeds met een hond. De meeste honden hebben allergische reacties op de goedkope granen en gluten en additieven die in brok zitten en de hooguit 10% vleesdeel dat erin verstopt zit, is van dusdanig materiaal waar ook nog veel over te discussiëren valt.
Rapport van 2004 over 2005. Zoek op Ethox, begint bij pag. 16. Zo heb ik meer van deze rapporten, m.n. van een groot verwerkingsbedrijf die o.a. afval van kleurfilters in een hondenbrok verwerkt. M.n. in supermarktvoer zit de meeste troep verstopt, want die hebben ook de makkelijkste aftrek. En zo is het cirkeltje recycling van de foodindustrie rond. Iedere foodgigant beschikt over 'eigen' verwerkingsbedrijven.
http://64.233.183.104/search?q=cache:gi ... =clnk&cd=9
Er zijn welgeteld 2 'eerlijke' brokkenmakers die toegeven dat vanuit de verwerkingsindustrie nog steeds ethoxyquine (tezamen met BHT/BHA) wordt toegevoegd.
Quote:
Wat zijn additieven?
Additieven zijn vreemde stoffen die door de producent bewust aan een voedingsmiddel worden toegevoegd, zoals geur- en smaakstoffen, kleurstoffen, conserveermiddelen en anti-oxydanten.
Geur- en smaakstoffen zijn aromastoffen. Er zijn meer dan tweeduizend verschillende geur- en smaakstoffen. Een groot deel van deze stoffen is kunstmatig. Een enkele wordt gemaakt uit planten.
Kleurstoffen worden meestal gebruikt om levensmiddelen er aantrekkelijker te laten uitzien. Zelfs al zou men alleen natuurlijke kleurstoffen gebruiken, dan kan men zich afvragen wat voor zin het heeft. Het gangbaar argument is dat het lijkt alsof het product een constante kwaliteit heeft.
Conserverende stoffen zijn verbindingen die bederf tegengaan of vertragen. Het gaat om bederf dat wordt veroorzaakt door micro-organismen, bacteriën, schimmels en gisten.
Anti-oxydanten zijn stoffen die voorkomen dat oxydatie optreedt die veroorzaakt wordt door zuurstof uit de lucht. De houdbaarheid van voederbestanddelen als eiwitten, vetten, koolhydraten en vitamines is voer het algemeen beperkt. Van deze bestanddelen zijn met name de vetten zeer gevoelig voor achteruitgang in kwaliteit. Dit leidt tot een onaangename geur en smaak, ofwel ranzigheid (oxydatie). Oxydatie van vetten is ongewenst. Door oxydatie worden voedingsbestanddelen afgebroken. Anti-oxydanten kunnen oxydatie van voederbestanddelen tegengaan en vertragen. Er zijn synthetische en natuurlijke antioxydanten; De belangrijkste synthetische antioxidanten die in hondenvoer worden gebruikt zijn/
BHA (= E320 Buthylhydroxyanisol)
BHT (= E321 Butylhydroxytolueen)
Ethoxyquine (= E324, is niet toegestaan bij humane voeding)
BHA wordt gebruikt o.a. voor cosmetische, farmaceutische, rubber- en petroleumproducten en als anti-oxydant in diervoeders. Mogelijke bijwerking: verhoging van het et- en cholesterolgehalte in het bloed. BHA kan de vorming van verteringsenzymen in de lever bevorderen en daardoor wordt de afbraak van andere stoffen in het lichaam verhoogd, o.a. vitamine D.
BHT wordt gebruikt in diervoeders, petroleumproducten, synthetisch rubber, plastic en zepen. BHT is giftiger dan BHA en zou invloed hebben op het vetmetabolisme van de lever. Eventuele gevaren: leververgroting, voortplantingsstoornissen en gedragsveranderingen.
Ethoxyquine wordt gebruikt als rubberstabilisator, onkruidbestrijder, als insectenverdelger, maar ook als anti-oxydant in diervoeders. Eventuele bijwerkingen: verstoring van lever- en nierfuncties. Verder zijn deze synthetische anti-oxydanten kankerverwekkend en zijn mogelijk de oorzaak van bepaalde allergische reacties. Deze stoffen zouden door de industrie alleen maar gebruikt dienen te worden als er echte noodzaak voor is. Het is eigenlijk alleen gerechtvaardigd wanneer het hoge risico’s voor de gezondheid wegneemt, bijvoorbeeld bij bedorven vetten.
De synthetische anti-oxydanten vindt men op de verpakking terug als "in de EEG toegestane anti-oxydanten". Houdbaarheid van deze voedersoorten is een jaar of zelfs langer.
Wij kennen ook natuurlijke anti-oxydanten:
De meeste bekende zijn vitamine C (=ascorbinezuur) en vitamine E (=tocoferol). Negatieve uitwerkingen op de gezondheid zijn bij gebruik van deze stoffen niet te verwachten. Dit omdat ze tot de natuurlijke bestanddelen van het voedsel horen of in het lichaam tijdens de spijsvertering worden gevormd of worden afgebroken. Daarnaast wapenen deze natuurlijke anti-oxydanten het lichaam tegen de schadelijke werking van de "vrije radicalen". Houdbaarheid van voeders met natuurlijke anti-oxydanten is 'slechts' zeven tot negen maanden.
Vrije radicalen:
Zijn schadelijke stoffen die vrij komen in het lichaam tijdens de spijsvertering, en kunnen zware schade aanrichten in de cellen en weefsels van het lichaam en zo ziektes veroorzaken. Wetenschappers noemen meer dan 200 ziektes die zouden kunnen samenhangen met de schadelijke werking van vrije radicalen. Zo zou o.a. het immuunsysteem worden verzwakt, de rode bloedlichaampjes worden afgebroken en het DNA worden beschadigd. Voor de strijd tegen de vrije radicalen heeft het lichaam natuurlijke anti-oxydanten nodig.
Als iemand echt om zijn hond geeft, zou ik geen commerciële brok voeren.
En dan vind jij dit allemaal overdreven gedoe, omdat de topicopener respons krijgt van een aantal barfers? Ook al had ik nog steeds brok gevoerd, dan was dit wel iets om over na te denken.
-
Marja
- Zeer actief
Meis ik vind het allemaal prima hoor, barfen of kvv, vooral doen.
Ik heb beide een tijd gedaan en ik vind het niets, gedoe, smerig enz enz
Bovendien vind Zara vers helemaal niet te pruimen.
Ik maak me absoluut niet druk over toevoegingen of wat dan ook, zelf eet ik het immers ook.
bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
Mijn honden zijn nergens allergisch voor en zijn beide super gezond.
Dat ik niet om mijn honden zou geven omdat ik ze brokken geef dat vind ik op zijn zachtst gezegd een heel idiote opmerking!
Ik maak me absoluut niet druk over toevoegingen of wat dan ook, zelf eet ik het immers ook.
bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
Dat ik niet om mijn honden zou geven omdat ik ze brokken geef dat vind ik op zijn zachtst gezegd een heel idiote opmerking!

-
Golden Stanley
Gut, wat jij idioot vindt, is gewoon pure waarheid. De feiten liggen er hoor.Marja schreef:Meis ik vind het allemaal prima hoor, barfen of kvv, vooral doen.
Graag goed interpreteren.
-
Marja
- Zeer actief
Eerlijk gezegd boeit het me verder niet wat jij vind.Marja schreef:Meis ik vind het allemaal prima hoor, barfen of kvv, vooral doen.
Ik geef brokken en daarmee klaar, en welke brok ik geef dat moet ik lekker zelf weten.

-
Golden Stanley
Tja, dan blijf je altijd die plaat voor je kop houden, he........Marja schreef:Eerlijk gezegd boeit het me verder niet wat jij vind.Marja schreef:Meis ik vind het allemaal prima hoor, barfen of kvv, vooral doen.
Ik geef brokken en daarmee klaar, en welke brok ik geef dat moet ik lekker zelf weten.
Het boeit mij wel wat honden daadwerkelijk naar binnen werken.
Hopelijk andere mensen ook.
Gek he.
-
Charlotte*
- Zeer actief
Hoewel ik zelf vers voer denk ik idd niet dat honden die brokken eten sneller overlijden dan honden die vers krijgen.Marja schreef: bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
Honden kunnen erg oud worden op brokken oid. Onze vorige hond is 15 geworden op goedkope meuk.
Dus wel of niet ouder worden is niet altijd aan de orde als je het hebt over brokken of vers.
Alleen kies ik liever voor kwaliteit van het voer. Sinds die reclame van Bennefull krijg ik al kromme tenen als ik eraan denk.
Ik vind het onvoorstelbaar dat ze het voor elkaar krijgen om mensen te doen geloven dat mais, sperciebonen, wortels en andere meuk goed voer voor je hond is.
-
Marja
- Zeer actief
-
Charlotte*
- Zeer actief
Re: iemand ervaring?
Hebben ze bij jouw dierenwinkel ook iets van farmfood of prins geperste brokken? Volgens mij is dat van betere kwaliteit dan benefull.Dayenne schreef:heeft iemand misschien ervaring met de brokken van Beneful?
mijn hond krijgt nu Pro Plan,maar wil eigenlijk overgaan op Beneful.
-
Marja
- Zeer actief
Hu! Als je barft geef je toch ook wortels en spercibonenSandro schreef:Hoewel ik zelf vers voer denk ik idd niet dat honden die brokken eten sneller overlijden dan honden die vers krijgen.Marja schreef: bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
Honden kunnen erg oud worden op brokken oid. Onze vorige hond is 15 geworden op goedkope meuk.
Dus wel of niet ouder worden is niet altijd aan de orde als je het hebt over brokken of vers.
Alleen kies ik liever voor kwaliteit van het voer. Sinds die reclame van Bennefull krijg ik al kromme tenen als ik eraan denk.
Ik vind het onvoorstelbaar dat ze het voor elkaar krijgen om mensen te doen geloven dat mais, sperciebonen, wortels en andere meuk goed voer voor je hond is.

-
Charlotte*
- Zeer actief
Ja, maar niet in die hoeveelheden zoals in benefull. Als je naar de verpakking (en het label) kijkt dan vind ik het meer weg hebben van konijnenvoer.Marja schreef:Hu! Als je barft geef je toch ook wortels en spercibonenSandro schreef:Hoewel ik zelf vers voer denk ik idd niet dat honden die brokken eten sneller overlijden dan honden die vers krijgen.Marja schreef: bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
En trouwens, bij barf zijn de eventuele sperciebonen en wortels super vers
-
Marja
- Zeer actief
Ja heb je gelijk inSandro schreef:Ja, maar niet in die hoeveelheden zoals in benefull. Als je naar de verpakking (en het label) kijkt dan vind ik het meer weg hebben van konijnenvoer.Marja schreef:Hu! Als je barft geef je toch ook wortels en spercibonenSandro schreef:Hoewel ik zelf vers voer denk ik idd niet dat honden die brokken eten sneller overlijden dan honden die vers krijgen.Marja schreef: bovendien eten honden al jaaaaaaren lang brok en ik geloof er helemaal niets van dat ze daardoor korter zouden leven.
En trouwens, bij barf zijn de eventuele sperciebonen en wortels super vers

-
jidde
Het nadeel van goedkoop voer is dat je heel veel moet geven om het juiste effect te krijgen.
Bij mij krijgen ze echt max 1,5 schep royal canin. De honden van mijn tante kregen purina ook en die moesten wel 3 scheppen eten!! Dan is de hond de hele dag bezig met verteren, wat ook niet goed is.
Nu krijgen ze caracroc en krijgen ze max 2 scheppen op een dag. Ze poepen een stuk minder erdoor. Ze krijgen het nog maar 3 weken, dus over de vacht en dergelijke kan ik geen nog geen antwoord op geven.
Goedkoop voer is uiteindelijk even duur als duurder voer. Dit omdat je dus meestal 2x zoveel moet geven
Bij mij krijgen ze echt max 1,5 schep royal canin. De honden van mijn tante kregen purina ook en die moesten wel 3 scheppen eten!! Dan is de hond de hele dag bezig met verteren, wat ook niet goed is.
Nu krijgen ze caracroc en krijgen ze max 2 scheppen op een dag. Ze poepen een stuk minder erdoor. Ze krijgen het nog maar 3 weken, dus over de vacht en dergelijke kan ik geen nog geen antwoord op geven.
Goedkoop voer is uiteindelijk even duur als duurder voer. Dit omdat je dus meestal 2x zoveel moet geven
-
Marja
- Zeer actief
Uhhhh dit slaat kant nog wal in mijn ogen!jidde schreef:Het nadeel van goedkoop voer is dat je heel veel moet geven om het juiste effect te krijgen.
Royal Canin is nou niet echt een brok die ik onder de goede zet...........

- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marja
- Zeer actief
Dit is MIJN mening hoor dus niet de waarheid voor iedereen
In royal canin zitten gemische toevoegingen (wat verder niet zo erg is hoor, vind ik) en veel granen, van veel graan gaan ze veel poepen.
Vandaar dat ik het onzin vind om te zeggen dat je van royal canin minder hoeft te voeren.
Bv Prins, zonder toevoegingen of biofood ook zonder toevoegingen en met minder vulmiddel als graan en rijst, daar poepen ze inderdaad minder van omdat die brok veel meer verteerd.
Maar........ieder zijn eigen brok hoor
In royal canin zitten gemische toevoegingen (wat verder niet zo erg is hoor, vind ik) en veel granen, van veel graan gaan ze veel poepen.
Vandaar dat ik het onzin vind om te zeggen dat je van royal canin minder hoeft te voeren.
Bv Prins, zonder toevoegingen of biofood ook zonder toevoegingen en met minder vulmiddel als graan en rijst, daar poepen ze inderdaad minder van omdat die brok veel meer verteerd.
Maar........ieder zijn eigen brok hoor

- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
In alle brokken zitten chemische toevoegingen en in Royal Canin in ieder geval minder dan in Eukanuba, dat is echt vreselijk... Er zijn helaas geen brokken zonder toevoegingen, ook Prins niet. Maar neem in ieder geval een brok met zo min mogelijk graan, daar poepen ze inderdaad enorme hopen van!
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

-
Marja
- Zeer actief
Dat is niet waar hoor!!Sennaruby schreef:In alle brokken zitten chemische toevoegingen en in Royal Canin in ieder geval minder dan in Eukanuba, dat is echt vreselijk... Er zijn helaas geen brokken zonder toevoegingen, ook Prins niet. Maar neem in ieder geval een brok met zo min mogelijk graan, daar poepen ze inderdaad enorme hopen van!
Groetjes,
Fieke
Er zijn wel degelijk brokken zonder chemische toevoegingen!!

- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Marja
- Zeer actief
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heb ik wel gedaan hoor en ik heb hen ook gemaild. Brokken zijn niet langer dan 6 tot 9 maanden houdbaar/goed te houden zonder de toevoeging van chemische antioxydanten. Maar de hoeveelheid die zij gebruiken ligt onder de grens dat het verplicht vermeld moet worden of zij hebben het in een andere grondstof verwerkt. Maar het zit er wel degelijk in. Dat het niet op de verpakking staat wil nog niet zeggen dat het er niet in zit. Zie toch pagina 2...
Groetjes,
Fieke
Groetjes,
Fieke

-
Marja
- Zeer actief
pag 2 heb jij ook geschreven!Sennaruby schreef:Dat heb ik wel gedaan hoor en ik heb hen ook gemaild. Brokken zijn niet langer dan 6 tot 9 maanden houdbaar/goed te houden zonder de toevoeging van chemische antioxydanten. Maar de hoeveelheid die zij gebruiken ligt onder de grens dat het verplicht vermeld moet worden of zij hebben het in een andere grondstof verwerkt. Maar het zit er wel degelijk in. Dat het niet op de verpakking staat wil nog niet zeggen dat het er niet in zit. Zie toch pagina 2...
Groetjes,
Fieke
Biofood is houdbaar door de vit e die er inzit!!
Je kletst

-
Marja
- Zeer actief
Het GROEN-garantie is een kwaliteitsgarantie welk Biofood hanteert ten aanzien van haar gebruikte biologische en/of 100 % natuurzuivere grondstoffen conform EU-regelgeving. Het GROEN-garantie label garandeert een veilig, schoon en gezond eindproduct zonder chemische toevoegingen.

- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat klopt, maar je beweerde iets wat ik daar al tegengesproken had en waar al over gediscussieerd was, vandaar de terugverwijzing
Vitamine E is inderdaad een natuurlijke anti-oxidant, maar die houdt het niet zo lang uit (6 tot 9 maanden). Daarna zou de brok gaan bederven en moet er dus wel iets chemisch toegevoegd zijn.
Groetjes,
Fieke
Vitamine E is inderdaad een natuurlijke anti-oxidant, maar die houdt het niet zo lang uit (6 tot 9 maanden). Daarna zou de brok gaan bederven en moet er dus wel iets chemisch toegevoegd zijn.
Groetjes,
Fieke