Jij trouwens ook weltrusten zo Jan!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
sientje hapt ( kleine up - date pag. 13 )
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
O ja, ik was even vergeten dat je een mesjogge wandeleisenpakketje had.
3 uur lopen is inderdaad erg veel als je op de punten van je tenen moet lopen. Mijn honden hebben net 3 kwartier als gekken gerend en ik ga nu slapen samen met hen tot een uurtje of 4 vanmiddag. Dan gaan we nog 3 kwartier tot een uurtje lopen en dat was het wat grote rondjes vandaag!
Je honden boffen maar met je!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet eens stoppen zo enorm je best te doen Jan..tandje minder mag ook..dan wordt het ook nog eens wat beter voor jezelf.Zoie schreef:jij ook welterusten, en of de honden met me boffen ... nou op het ogenblik echt even nietEline* schreef:O
Jij trouwens ook weltrusten zo Jan!Je honden boffen maar met je!
Maar ik doe m'n best, en het wordt wel weer beter voor ze.
Slaap ze!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
estelle
Uhm mijn andere honden zijn prima met mensen. Hera is doldwaas op mensen, iedereen wordt door haar met dezelfde enthousiasme begroet.Hanneke2 schreef:Okee, ik denk inderdaad dat Lilo het als herdermix waarschijnlijk veel minder goed had gedaan.Eline* schreef:Dat is ook puur genetische aanleg hoor Hanneke. Het is leuk Jack als een soort helende meester te zien, maar of een hond wel of niet uiteindelijk bijten gaat is toch echt de aard van het beestje. Laika was een rottweiler/herder/bouvier/labmix en in die zin was het voor de hand liggend dat als zij zich in de verdediging gedrukt voelde zij dus aanviel.
Woopy is mix van ? maar wel met zichtbaar daarin gekruiste rassen met zelfstandigheid en eigenwaarde. Windhonden en podenco's zijn toch echt een ander slag.
Verder spelen natuurlijk de opgedane ervaringen een rol. Een goede winstervaring met bijten is een ramp.Maar toch denk ik dat Jack heel veel heeft bijgedragen. Als hier een cv-monteur binnenstapt doet Jack alsof hij een lang verloren vriend heeft terug gevonden, en Lilo *ziet* dat. Als Jack af en toe zou grommen naar visite, zou ik nu met Lilo nu een levensgroot probleem hebben, daar ben ik toch echt van overtuigd.
Wat dat betreft zou Woopy dus ook mensen leuk moeten zijn gaan vinden maar dat is dus niet zo.
Wat er met Woopy allemaal gebeurd is mag Joost weten maar zijn angst zit wel erg diep hoor, ook voor ons kan hij nog verstijven van angst als je hem aanraakt.....
Ik weet trouwens niet wat voor rassen er in Woopy zitten. IK heb weleens aan de Samojeed gedacht omdat die raseigenschappen schrikbarend overeen komen met Woopy zoals het 'zwerven' gaan, zn typische 'lach', zn vacht die ondanks ontzettend goor na een kwartier weer spierwit is (eigenschap van een Samojeed) etc etc. Maar waar vind je in Roemenie in hemelsnaam een SAmojeed??????? haha.
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat daar best wel iets inzit.Hanneke2 schreef:
En ik heb dus lopen piekeren, en volgens mij gaat het bij Lilo vooral goed vanwege Jack. Jack is onze lieve heer voor Lilo, Jack is dol op mensen en dol op aandacht, en je kan niet een jaar lang dat alsmaar dat voorbeeld zien van enthousiast op mensen afrennen en in hun nek springen zonder dat je er overtuigd van raakt dat mensen toch wel heel erg leuk moeten zijn.![]()
Vrij zinloos bericht, dit, maar toch.
Ik merkte het bij Saar en ik merk het aan Bram. Saar durfde met 8 weken heel weinig. Honden begroeten deed ze wel, maar meer omdat ze niet anders kon, schuivelend op haar rug. Mensen begroeten deed ze helemaal niet. Maar Moos wel, Moos is Mister Slijmbal bij alles en iedereen. En binnen 2 weken deed Saar met hem mee, en nu is ze bijna 1.5 en begroet iedereen net zo enthousiast, dan niet enthousiaster dan Moos en wil door alles en iedereen geaaid worden.
En met Bram werkt(e) het ook ongeveer zo. Bram is in aard een terughoudend hondje. Dat merkte je vrij snel, ook omdat hij, als ik alleen met hem buiten liep, zich wel liet aaien door vreemden, maar gelaten, niet vrolijk. En nog steeds merk je het omdat hij, als een vage kennis hem optilt, wanhopig mijn kant op blijft kijken, en als ze hem neergezet hebben meteen tegen mij op gaat staan springen. Moos ging als pup met alles en iedereen mee naar huis
Bij Bram heeft het iets langer geduurd dan Saar, maar binnen een maand of 1.5 a 2 had Bram ook zo ontzettend vaak gezien dat Moos en Saar mensen als dollemannen begroeten dat hij vrolijk meedoet. Sterker nog, bekenden zoekt hij tegenwoordig zelf ook constant op om even gekroeld te worden. Ook begint hij blaffend, hard kwispelend aan de riem te trekken nu als hij mensen ziet want hij wil knuffelennnnnnnnn. Oke, da's ook weer niet helemaaaal de bedoeling
Maar ik denk inderdaad dat het ook wel al een beetje in de aard van het beestje moet zitten. Ik heb hondjes uit een rasgroep die leuk met mensen en honden 'horen' te zijn. Dan heb ik nu twee keer het lulletje uit het nest (jaja, was bij Bram wellicht niet zo'n taktische keuze na de ervaring met Saar heb ik me laatst gerealiseerd

-
estelle
- Zoie
- Zeer actief
ik wil voor mezelf ook de ruimte in mijn hoofd creeëren om als ik een uurtje de tijd heb een rondje aan de lijn te lopen, met eventueel nog even ergens spelen, ipv naar dat drukke uitlaatbos gaan dat zo lekker dicht bij is. Zulke dingen.Eline* schreef:[
Je moet eens stoppen zo enorm je best te doen Jan..tandje minder mag ook..dan wordt het ook nog eens wat beter voor jezelf.![]()
Ik ga nu ook gebruik van siens castratie maken ze eraan te laten wennen. Breken ze thuis de boel wel af, maar goed, dat moet dan maar.
De tijd dat ik wel los ga lopen, gaan we zoals gezegd gebruiken om dingen te perfectioneren. Automatismen inbouwen. Niet meer in de fout gaan. enz.
zo zie ik het nu tenminste, we zijn nog niet aan de gang met de GT.

- Zoie
- Zeer actief
spoks is waaks op de bel ( blaffen ) maar verder heel goed met mensen en kinderen. Dus wat dat betreft zou sien zich aan spok kunnen optrekken.Hanneke2 schreef:Okee, ik denk inderdaad dat Lilo het als herdermix waarschijnlijk veel minder goed had gedaan.Eline* schreef:Dat is ook puur genetische aanleg hoor Hanneke. Het is leuk Jack als een soort helende meester te zien, maar of een hond wel of niet uiteindelijk bijten gaat is toch echt de aard van het beestje. Laika was een rottweiler/herder/bouvier/labmix en in die zin was het voor de hand liggend dat als zij zich in de verdediging gedrukt voelde zij dus aanviel.
Woopy is mix van ? maar wel met zichtbaar daarin gekruiste rassen met zelfstandigheid en eigenwaarde. Windhonden en podenco's zijn toch echt een ander slag.
Verder spelen natuurlijk de opgedane ervaringen een rol. Een goede winstervaring met bijten is een ramp.Maar toch denk ik dat Jack heel veel heeft bijgedragen. Als hier een cv-monteur binnenstapt doet Jack alsof hij een lang verloren vriend heeft terug gevonden, en Lilo *ziet* dat. Als Jack af en toe zou grommen naar visite, zou ik nu met Lilo nu een levensgroot probleem hebben, daar ben ik toch echt van overtuigd.
Alleen, ik vraag me af of ik siens schuwheid naar mensen wel moet doorbreken. Spok is dol op mijn moeder, maar tussen mijn moeder en sien is het niet goed gegaan, ze wordt regelmatig aangeblaft door sien. Nu is mijn moeder ook wel enigszins onverstandig te werk gegaan, maar goed, dat hou je toch met niet-honden-mensen. Dus, dit gaan we ook maar eens heel goed bespreken met de GT.

- Zoie
- Zeer actief
Toen ik mijn verhaal had gedaan, vroeg de Gt me of sien een buitenlanse hond was. Ja dus. Ze zei dat het ook vaak een genetische kwestie is, vaak generaties honden die buiten ( in roedels geloof ik ) geleefd hebben en gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Ze kon natuurlijk ook niet zo zeggen of zoiets hier speelt.Eline* schreef:Dat is ook puur genetische aanleg hoor Hanneke. Het is leuk Jack als een soort helende meester te zien, maar of een hond wel of niet uiteindelijk bijten gaat is toch echt de aard van het beestje. Laika was een rottweiler/herder/bouvier/labmix en in die zin was het voor de hand liggend dat als zij zich in de verdediging gedrukt voelde zij dus aanviel.
Verder spelen natuurlijk de opgedane ervaringen een rol. Een goede winstervaring met bijten is een ramp.
In dit verband zei ze ook dat je met zulke honden gruwelijk consequent moet zijn.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zit veel verschil tussen bv turkse of roemeense honden of een spanjaard. De turken of roemenen zijn inderdaad vaak erg zelfstandig en er zitten ook vaak berghonden doorgefokt, wat ze eigengereider maakt. Die honden gaat de vlieger redelijk voor op. Ik zou zelf ook niet snel een hond halen uit die landen, juist omdat ze vaak harder zijn.Zoie schreef:Toen ik mijn verhaal had gedaan, vroeg de Gt me of sien een buitenlanse hond was. Ja dus. Ze zei dat het ook vaak een genetische kwestie is, vaak generaties honden die buiten ( in roedels geloof ik ) geleefd hebben en gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Ze kon natuurlijk ook niet zo zeggen of zoiets hier speelt.
In dit verband zei ze ook dat je met zulke honden gruwelijk consequent moet zijn.
Ik vind de uitspraak voor spaanse honden echter niet op gaan. Spanje vangt zijn zwerfhonden weg en doodt ze, daar vindt je dus niet snel roedels die daar al jaren leven zonder inmenging van buitenaf...althans, bij mijn weten niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
nee, ik vind sien eigenlijk ook niet erg zelfstandig. Toch denk ik dat dat happerige wel in haar aanleg zit.Eline* schreef:Er zit veel verschil tussen bv turkse of roemeense honden of een spanjaard. De turken of roemenen zijn inderdaad vaak erg zelfstandig en er zitten ook vaak berghonden doorgefokt, wat ze eigengereider maakt. Die honden gaat de vlieger redelijk voor op. Ik zou zelf ook niet snel een hond halen uit die landen, juist omdat ze vaak harder zijn.Zoie schreef:Toen ik mijn verhaal had gedaan, vroeg de Gt me of sien een buitenlanse hond was. Ja dus. Ze zei dat het ook vaak een genetische kwestie is, vaak generaties honden die buiten ( in roedels geloof ik ) geleefd hebben en gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Ze kon natuurlijk ook niet zo zeggen of zoiets hier speelt.
Ik vind de uitspraak voor spaanse honden echter niet op gaan. Spanje vangt zijn zwerfhonden weg en doodt ze, daar vindt je dus niet snel roedels die daar al jaren leven zonder inmenging van buitenaf...althans, bij mijn weten niet.

- Zoie
- Zeer actief
het is trouwens wel opmerkelijk, maar dat terzijde, vandaag met sien naar de da geweest voor wondcontrole, en dan zie je toch dat ze ondanks haar angsten eigenlijk nagenoeg zonder problemen mee naar binnen loopt, en zelfs vrij ontspannen leek in de wachtkamer. Niet dat ze het echt leuk vindt, maar het is nu ook weer niet zo dat ze steeds angstiger wordt.

- Moos
- Zeer actief
Misschien sla ik de plank volkomen mis hoorZoie schreef:het is trouwens wel opmerkelijk, maar dat terzijde, vandaag met sien naar de da geweest voor wondcontrole, en dan zie je toch dat ze ondanks haar angsten eigenlijk nagenoeg zonder problemen mee naar binnen loopt, en zelfs vrij ontspannen leek in de wachtkamer. Niet dat ze het echt leuk vindt, maar het is nu ook weer niet zo dat ze steeds angstiger wordt.
Als ik een beetje vergelijk met vroeger angstige Saar en nu schijterige Bram dan merk ik daar ook verschil in. Saar was bang, maar ook gewoon echt bang, onzeker, en miste het volkomen om zelf initiatief te tonen uit angst omdat ze daar gewoon in aard te onderdanig en onzeker voor was. Saar werd ook altijd alleen maar banger als je haar in een situatie liet (zoals bijvoorbeeld wondcontrole na haar castratie bij de da). Maar je kon wel alles met haar doen, dwars door al haar grenzen heen gaan (dat deden de da en ik uiteraard niet), ze verweerde zich niet. Ze heeft ook nooit zelfs maar een pietsie-beetje gesnauwd uit angst; ze liet het allemaal verstijfd gebeuren hopende dat het ooit afgelopen zou zijn.
Bram daarentegen is bangig en onzeker, maar heeft net dat beeeeeeeeetje extra felheid waardoor hij dus wel blaft en als een andere hond hem echt tegen een boom aan duwt of op hem springt ook heeeeel zachtjes en voorzichtig durft te snauwen. Naar mijn idee maakt dat Bram moelijker dan Saar omdat je bij hem op moet passen dat hij niet zijn eigen plan gaat trekken om met zijn angst om te gaan. Bram wordt ook zelden steeds angstiger, behalve in hele moeilijke situaties voor hem. Meestal hersteld hij zich snel, en je ziet hem met de minuut zekerder worden dan.
En dat doet me dan weer een beetje aan Sien denken. Alleen Bram is natuurlijk nog pup, dus dat maakt wel een flink verschil.

-
estelle
Idd, de honden uit Roemenie en turkije die ik ken zijn doorgaans veel moeilijker en minder makkelijk in de omgang dan honden uit spanje.Eline* schreef:Er zit veel verschil tussen bv turkse of roemeense honden of een spanjaard. De turken of roemenen zijn inderdaad vaak erg zelfstandig en er zitten ook vaak berghonden doorgefokt, wat ze eigengereider maakt. Die honden gaat de vlieger redelijk voor op. Ik zou zelf ook niet snel een hond halen uit die landen, juist omdat ze vaak harder zijn.Zoie schreef:Toen ik mijn verhaal had gedaan, vroeg de Gt me of sien een buitenlanse hond was. Ja dus. Ze zei dat het ook vaak een genetische kwestie is, vaak generaties honden die buiten ( in roedels geloof ik ) geleefd hebben en gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Ze kon natuurlijk ook niet zo zeggen of zoiets hier speelt.
Als ik nu weer voor een buitenlander zou gaan dan zou die dus ook uit Spanje komen.
- Zoie
- Zeer actief
wat sien moeilijk maakt is dat je niet weet wat er tevooschijn komt als ze over haar angsten heen groeit.Moos schreef:[Misschien sla ik de plank volkomen mis hoor![]()
, maar wellicht is dat ook een beetje wat Sien 'moeilijk' maakt. .
Toen ik haar pas had, maakte ik me vooral zorgen over haar vluchtgedrag. Je weet hoe vervelend dat kan zijn. Eigenlijk is het nauwelijks een serieus probleem geweest. Hoe het mogelijk is dat ze zo snel om kon slaan

- Moos
- Zeer actief
Ja, dat vluchten inderdaad, toen leek ze echt een Saartje. Maar ze zit schijnbaar toch iets anders in elkaar.Zoie schreef:wat sien moeilijk maakt is dat je niet weet wat er tevooschijn komt als ze over haar angsten heen groeit.Moos schreef:[Misschien sla ik de plank volkomen mis hoor![]()
, maar wellicht is dat ook een beetje wat Sien 'moeilijk' maakt. .
Toen ik haar pas had, maakte ik me vooral zorgen over haar vluchtgedrag. Je weet hoe vervelend dat kan zijn. Eigenlijk is het nauwelijks een serieus probleem geweest. Hoe het mogelijk is dat ze zo snel om kon slaanKarakter, denk ik, maar ja, dat is eigenlijk ook nikszeggend. Haha.
Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.

- Zoie
- Zeer actief
tsja, ik weet het niet, ben erg beneiuwd wat de GT hiervan vindt. Zelf heb ik er nogal wat twijfels over. Het is zeker niet alleen angstagressie. Ze beheerst de hondentaal echt wel, anders zou ze niet in een roedel hebben kunnen functioneren. Dus dan moet ze ook in staat zijn om te zien dat een hond die alleen maar komt snuffelen, of wat druk is, nu niet meteen een hond is waar je bang voor zou moeten zijn.Moos schreef:[Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een hond die moet kiezen tussen vluchten en vechten zich zo makkelijk door een balletje laat afleiden.
Maar er zit anderzijds toch ook wel een basis van angst en wantrouwen in haar.
Dus ... tsja.

- Moos
- Zeer actief
Nee, da's waar, daar heb je ook weer een punt.Zoie schreef:tsja, ik weet het niet, ben erg beneiuwd wat de GT hiervan vindt. Zelf heb ik er nogal wat twijfels over. Het is zeker niet alleen angstagressie. Ze beheerst de hondentaal echt wel, anders zou ze niet in een roedel hebben kunnen functioneren. Dus dan moet ze ook in staat zijn om te zien dat een hond die alleen maar komt snuffelen, of wat druk is, nu niet meteen een hond is waar je bang voor zou moeten zijn.Moos schreef:[Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat een hond die moet kiezen tussen vluchten en vechten zich zo makkelijk door een balletje laat afleiden.
Dus ... tsja.
Aan de andere kant, Saar was en Bram is bang voor grote honden die wat druk komen snuffelen en doen. Nu leven die ook prima in een roedeltje, en je ziet aan alles hier in huis dat Bram perfect gebruik maakt van de hondentaal richting Moos en Saar. Maar een wat drukke ietwat opdringerige hond, daarvan kan hij schijnbaar niet inschatten of hij alleen komt snuffelen of straks wellicht ook op hem springt.

- Zoie
- Zeer actief
ja, nmar dan zit er tenminste nog een soort systeem in dat je ergens op terug kunt brengen. Grote, drukke hond, kleine honden die dat niet fijn vinden, kan ik begrijpen. Maar waarom ze moet 50 meter overbruggen om een pup/jonge hond te grijpen. Lijkt met toch stug dat dat angst is.Moos schreef:Nee, da's waar, daar heb je ook weer een punt.Zoie schreef:tsja, ik weet het niet, ben erg beneiuwd wat de GT hiervan vindt. Zelf heb ik er nogal wat twijfels over. Het is zeker niet alleen angstagressie. Ze beheerst de hondentaal echt wel, anders zou ze niet in een roedel hebben kunnen functioneren. Dus dan moet ze ook in staat zijn om te zien dat een hond die alleen maar komt snuffelen, of wat druk is, nu niet meteen een hond is waar je bang voor zou moeten zijn.Moos schreef:[Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.
Dus ... tsja.
Aan de andere kant, Saar was en Bram is bang voor grote honden die wat druk komen snuffelen en doen. Nu leven die ook prima in een roedeltje, en je ziet aan alles hier in huis dat Bram perfect gebruik maakt van de hondentaal richting Moos en Saar. Maar een wat drukke ietwat opdringerige hond, daarvan kan hij schijnbaar niet inschatten of hij alleen komt snuffelen of straks wellicht ook op hem springt.

- Moos
- Zeer actief
Nee, klopt, da's een flink verschil. Ik reageerde alleen even op de stukje over dat snuffelenZoie schreef:ja, nmar dan zit er tenminste nog een soort systeem in dat je ergens op terug kunt brengen. Grote, drukke hond, kleine honden die dat niet fijn vinden, kan ik begrijpen. Maar waarom ze moet 50 meter overbruggen om een pup/jonge hond te grijpen. Lijkt met toch stug dat dat angst is.Moos schreef:Nee, da's waar, daar heb je ook weer een punt.Zoie schreef:tsja, ik weet het niet, ben erg beneiuwd wat de GT hiervan vindt. Zelf heb ik er nogal wat twijfels over. Het is zeker niet alleen angstagressie. Ze beheerst de hondentaal echt wel, anders zou ze niet in een roedel hebben kunnen functioneren. Dus dan moet ze ook in staat zijn om te zien dat een hond die alleen maar komt snuffelen, of wat druk is, nu niet meteen een hond is waar je bang voor zou moeten zijn.Moos schreef:[Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.
Dus ... tsja.
Veel succes met de GT!

-
estelle
ach het ligt er natuurlijk gewoon aan. Welke hond je treft.metaveenendaal schreef:Ik zou daarin tegen juist geen spanjaard meer willenestelle schreef: Idd, de honden uit Roemenie en turkije die ik ken zijn doorgaans veel moeilijker en minder makkelijk in de omgang dan honden uit spanje.
Als ik nu weer voor een buitenlander zou gaan dan zou die dus ook uit Spanje komen.
Maar veel liever een turk
De spanjool die ik heb is juist veel sneelr op zijn tenen getrapt
en mijn turk ontwijkt andere honden gewoon veroorzaakt ook noooit geen problemen
wat van de spanjaard niet gezegd kan worden
Ook spanjaarden (honden) die ik ken zijn juist niet al te makkelijk
Maar alleen die 2 roemenen die hier rondlopen zijn al zo gestoord als het maar zijn kan.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt mij niet geheel onmogelijk dat Sien heel goed kan inschatten of ze een andere hond makkelijk kan hebben en dat ze voor de zekerheid kiest voor vol er in duiken wanneer zij zeker is van haar zaak. Met als motivatie dat zij Spok wil laten zien dat zij de baas is, verder kan gaan dan hij.Zoie schreef:tsja, ik weet het niet, ben erg beneiuwd wat de GT hiervan vindt. Zelf heb ik er nogal wat twijfels over. Het is zeker niet alleen angstagressie. Ze beheerst de hondentaal echt wel, anders zou ze niet in een roedel hebben kunnen functioneren. Dus dan moet ze ook in staat zijn om te zien dat een hond die alleen maar komt snuffelen, of wat druk is, nu niet meteen een hond is waar je bang voor zou moeten zijn.Moos schreef:[Maar wat ze nu doet komt toch ook voort uit angst denk je, of niet? Wat ik dan namelijk een beetje bedoelde was dat een angstige hond met schijnbaar toch wel pit naar mijn idee moeilijker is dan een angstige hond die bovendien ook nog eens superonderdanig en timide is.
Dus ... tsja.
Met als kanttekening dat dit spekulatief inschatten is van wat ik me inbeeld bij jullie roedel- cq. rangordesituatie.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Oh, dit is interessant om te lezen! Ik heb hier een 'soort' Sien, tenminste, Silka ontwikkelt zich de laatste tijd toch ook een beetje als een hond die aan het proberen is hoe ver ze kan gaan, geloof ik... :N:Inge O schreef:dit is idd mij ook bekend gedrag, deed vlammetje ontzettend vaak toen ze nog onbetwist leidster was hier (tenminste, ze deed alsóf en imponeerde verschrikkelijk, baasje stak er wel een stokje voor dat ze het ook werkelijk zou uitvoeren).Wil de hond schreef: Met als motivatie dat zij Spok wil laten zien dat zij de baas is, verder kan gaan dan hij.
Niet wat mensen betreft (ze wil alleen maar geknuffeld worden) maar wel naar vreemde honden toe.
Eerst was het alleen er op af stuiven met haar staart in de lucht. Toen werd het er achteraan rennen (wegjagen) en nu is het al een paar keer echt een poging tot uitvallen geworden. Ongewenst, dus ik ben er hard mee aan de slag om dit allemaal weer in goede banen te leiden.
Maar goed, ik heb er nooit aan gedacht dat het ook wel eens kan liggen aan de verhouding tussen Silka en Billy. Volgens mij is Billy wel de leider (als ik mezelf even buiten beschouwing laat
Dat is bij Silka wel anders, die moet ik echt steeds bij alles 'voor' zijn. Vraag me af of haar 'dominantere' gedrag (als dat het al is?) dus ook te maken heeft met het 'brave' gedrag van Billy.
Sorry, als ik een beetje oftopic ga (vooral sorry Jan) maar ik vind dit toch ineens zo een eye-opener, dat ik er even op wilde reageren.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je je voor kunt stellen dat voor je honden jullie samen een zich verplaatsende roedel zijn kun je ook begrijpen dat voor je honden andere honden die zich binnen de grenzen van jullie roedel bevinden of dreigen te begeven indringers zijn/kunnen zijn.
Een volgend stapje doet je dan inzien dat de grenzen verdedigd dienen te worden cq het territorium van indringers gezuiverd dient te worden of in ieder geval dat indringers duidelijk gemaakt moet worden wie er de baas is.
Het is de taak van de ranghoogste om dit te bewerkstelligen.
Het kan dus heel goed een manier zijn om je naar je mede-roedelgenoten te profileren als ranghoogste door je met dit werk bezig te houden.
Bij veel roedels kun je ook opmerken dat er een onderlinge kompetitie is wat dit betreft, stuk voor stuk doen de roedelleden hun best om als eerste te waarschuwen dat er een (mogelijke) indringer gesignaleerd is, door even te grommen, te blaffen, of er als eerste op af te stuiven. Waarna de rest mee gaat doen.
Hoe dit verder allemaal precies ingevuld wordt hangt af van veel dingen, individueel karakter, ervaringen, rangorde, zeker- of onzekerheid, referentiekader etc.
Een volgend stapje doet je dan inzien dat de grenzen verdedigd dienen te worden cq het territorium van indringers gezuiverd dient te worden of in ieder geval dat indringers duidelijk gemaakt moet worden wie er de baas is.
Het kan dus heel goed een manier zijn om je naar je mede-roedelgenoten te profileren als ranghoogste door je met dit werk bezig te houden.
Bij veel roedels kun je ook opmerken dat er een onderlinge kompetitie is wat dit betreft, stuk voor stuk doen de roedelleden hun best om als eerste te waarschuwen dat er een (mogelijke) indringer gesignaleerd is, door even te grommen, te blaffen, of er als eerste op af te stuiven. Waarna de rest mee gaat doen.
Hoe dit verder allemaal precies ingevuld wordt hangt af van veel dingen, individueel karakter, ervaringen, rangorde, zeker- of onzekerheid, referentiekader etc.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier ben ik het niet helemaal mee eens hoorWil de hond schreef:Als je je voor kunt stellen dat voor je honden jullie samen een zich verplaatsende roedel zijn kun je ook begrijpen dat voor je honden andere honden die zich binnen de grenzen van jullie roedel bevinden of dreigen te begeven indringers zijn/kunnen zijn.
Sommige honden zijn extreem ranghoog in de roedel maar geven niets om andere honden en zullen het ranghoge wegjagen nooit tonen. Andere honden zijn echt overal bang voor en heel laag in de roedel maar die geven me toch een muil tegen honden of mensen op straat. Allemaal afhankelijk van de beleving van dat individu in mijn ogen. Sommige honden zijn gewoon autonoom daarin. Wuilus was bv echt niet ranghoger dan ik en ze greep honden en soms wilde ze ook wel een mens bijten. Dapper idem, die pakt alle reuen, of wij erbij zijn of niet. Soms rent hij weg in het park (of maak maar rende hij vroeger weg in het park) en dan greep hij ergens uit het zicht een reu
In theorie zal het zeker we op gaan als je een roedel mechelaars hebt of een paar spaniels. Dan zal dat gedrag ook wel gerelateerd zijn aan rangorde. Misschien is het bij Sien ook wel zo maar daar kan je niet zomaar vanuit gaan denk ik. Sien is een hondje dat altijd al op zichzelf aangewezen was en dus prima haar zaakjes kan regelen met andere honden. Die mot ze niet zo als ze ze niet kent
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat geldt overigens ook voor Jan. Sien is niet een blaadje dat er net hing toen jij haar plukte. Dingen die verkeerd lopen liggen niet alleen aan jou Jan, jullie moeten samen de boel sturen en ik bedoelde met op haar nek zitten dus niet perse haar ranglager maken. Gewoon opletten en alles sturen.
De rangen zijn zo ongeveer vanzelfsprekend al goed als je zo nu en dan iets aan je hond vraagt. Jij bepaald wanneer, waar en hoelang er gewandeld wordt. Jij bepaald, wat wanneer en hoeveel er gegeten wordt. Jij bepaald eigenlijk al alles voor Sien en meestal zijn honden dan vanzelf gewoon ranglager. Sommige honden niet, maar dan trek je wat touwtjes aan en dan is dat zo geregeld.
Ranglager worden is geen gebeurtenis maar gewoon een nieuwe vorm van met mekaar omgaan. Ranglager maken bestaat niet aangezien de hond een verleden met je heeft. Zelfs al ben je niet volledig ranghoger, dan nog staat niets een training in de weg. Motiveer je een hyperdominante hond dan doet hij nog alles voor je
De rangen zijn zo ongeveer vanzelfsprekend al goed als je zo nu en dan iets aan je hond vraagt. Jij bepaald wanneer, waar en hoelang er gewandeld wordt. Jij bepaald, wat wanneer en hoeveel er gegeten wordt. Jij bepaald eigenlijk al alles voor Sien en meestal zijn honden dan vanzelf gewoon ranglager. Sommige honden niet, maar dan trek je wat touwtjes aan en dan is dat zo geregeld.
Ranglager worden is geen gebeurtenis maar gewoon een nieuwe vorm van met mekaar omgaan. Ranglager maken bestaat niet aangezien de hond een verleden met je heeft. Zelfs al ben je niet volledig ranghoger, dan nog staat niets een training in de weg. Motiveer je een hyperdominante hond dan doet hij nog alles voor je
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik beschrijf gaat over gedrag naar andere honden toe van honden die samenleven met meerdere honden, maar zeker niet voor alle honden die samenleven met andere honden.
Ik denk in de eerste plaats aan onzekere honden die eigenlijk in de direkte konfrontatie met roedelgenoten eigenlijk niets zien omdat ze vrij zeker zijn dat ze dat gaan verliezen maar toch de drang hebben zich als "belangrijk e.d." te profileren.
Natuurlijk, er kunnen andere zaken meespelen, zoals angst, of gewoon mede door de baas aangeleerd gedrag etc.
Maar wat ik beschrijf is wel degelijk één van de oorzaken/drijfveren van aanvalsgedrag, ook zoals dat van Sien.
Maar goed, ik zei in het begin al dat ik slechts af kan gaan op wat ik gezien heb en in kan schatten aangaande Sien, Spok en Jan. Zoals ik begreep heeft Sien behoorlijk wat ervaring waar het gaat om omgang met andere honden, dit maakt het voor mij in ieder geval waarschijnlijker dat zij het over deze boeg gooit dan bv. een hond als Dapper.
Tis ook allemaal nogal ingewikkeld natuurlijk, alles wat met interaktie tussen honden en hun omgeving te maken heeft.
Ik denk in de eerste plaats aan onzekere honden die eigenlijk in de direkte konfrontatie met roedelgenoten eigenlijk niets zien omdat ze vrij zeker zijn dat ze dat gaan verliezen maar toch de drang hebben zich als "belangrijk e.d." te profileren.
Natuurlijk, er kunnen andere zaken meespelen, zoals angst, of gewoon mede door de baas aangeleerd gedrag etc.
Maar wat ik beschrijf is wel degelijk één van de oorzaken/drijfveren van aanvalsgedrag, ook zoals dat van Sien.
Maar goed, ik zei in het begin al dat ik slechts af kan gaan op wat ik gezien heb en in kan schatten aangaande Sien, Spok en Jan. Zoals ik begreep heeft Sien behoorlijk wat ervaring waar het gaat om omgang met andere honden, dit maakt het voor mij in ieder geval waarschijnlijker dat zij het over deze boeg gooit dan bv. een hond als Dapper.
Tis ook allemaal nogal ingewikkeld natuurlijk, alles wat met interaktie tussen honden en hun omgeving te maken heeft.
- Zoie
- Zeer actief
klinkt mij plausibel in de oren, heb zelf ook al eerder geopperd dat het m.i. voornamelijk met territorium verdedigen samenhangt.Wil de hond schreef:Als je je voor kunt stellen dat voor je honden jullie samen een zich verplaatsende roedel zijn kun je ook begrijpen dat voor je honden andere honden die zich binnen de grenzen van jullie roedel bevinden of dreigen te begeven indringers zijn/kunnen zijn.
Dat ze zich tegenover spok op deze manier zou willen bewijzen, is nieuw voor mij. Zou best een rol kunnen spelen, volgens mij is hier al maanden een rangordestrijd aan de gang, wat zich voornamelijk uit in "spelen ", maar soms toch ook even wat te ver gaat daarvoor.
Als dit zo zou zijn, zou het dan kunnen helpen als ik mijn positie als ranghoogtse meer zou gaan benadrukken, of is dit een zaak van de honden onderling ?

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zult niet alleen je eigen positie moeten versterken maar ook de onderlinge posities. Maw., jij zult vanuit je leidinggevende positie ook heel duidelijk aan moeten geven wie van de twee waar staat, en daar ook eerlijk in zijn, dus geen positie opdringen maar gewoon realistisch zijn.
Wat overigens, mocht het je allemaal heel goed afgaan, wil zeggen dat dit gedrag van Sien dan tot het verleden zal gaan behoren. Dat hangt er denk ik helemaal vanaf hoe zij haar wereldje dan ervaart. Het kan best zo zijn dat zij altijd weer wil blijven proberen of ze niet toch weer eens een punt kan maken, naar Spok toe. Vooral als er niet echt een duidelijke afstand zit tussen hun posities.
Honden zijn nl. nogal van het volhouderige, drammerige.
Wat overigens, mocht het je allemaal heel goed afgaan, wil zeggen dat dit gedrag van Sien dan tot het verleden zal gaan behoren. Dat hangt er denk ik helemaal vanaf hoe zij haar wereldje dan ervaart. Het kan best zo zijn dat zij altijd weer wil blijven proberen of ze niet toch weer eens een punt kan maken, naar Spok toe. Vooral als er niet echt een duidelijke afstand zit tussen hun posities.
Honden zijn nl. nogal van het volhouderige, drammerige.