Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zijn er mensen met ervaring met clikker-training?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

zijn er mensen met ervaring met clikker-training?

Ongelezen bericht door Shibby »

Hallo allemaal,
een jongen die ik ken vertelde laatst dat hij wou beginnen met clicker training te geven.
dit lijkt me keileuk voor shibby, maar ik wou weten of er mensen zijn die hier mee gewerkt hebben of werken. ben wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen, want ken niemand uit mijn omgeving die dit kent.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Verschillende honden worden daar mindfucked van.

Het echte clickeren is wachten tot de hond het gedrag spontaan uitvoert (of iets wat in die richting gaat) en daar voor clicken. En van daaruit ga je shapen (dus alleen clicken als het net iets beter gaat). Veel honden schieten daarvan ongelooflijk in de stress. Veel bazen trouwens ook.

Anders moet je nog maar eens naar het filmpje in dit topic kijken en naar mijn reactie op de tweede pagina.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

zepenko schreef:Verschillende honden worden daar mindfucked van.

Het echte clickeren is wachten tot de hond het gedrag spontaan uitvoert (of iets wat in die richting gaat) en daar voor clicken. En van daaruit ga je shapen (dus alleen clicken als het net iets beter gaat). Veel honden schieten daarvan ongelooflijk in de stress. Veel bazen trouwens ook.

Anders moet je nog maar eens naar het filmpje in dit topic kijken en naar mijn reactie op de tweede pagina.
Weet niet wat 'echt' clickeren is (interesseert me eigenlijk niet zo) maar ik heb mijn hond veel geleerd dmv. de clicker en hij is niet mindfucked geworden. Ik gebruik een mengeling van uitlokken en shapen. Laat hem dus niet alles zelf uitzoeken. Ik vind het een heel leuke en goede methode om met je hond bezig te zijn.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Moon schreef:

Weet niet wat 'echt' clickeren is (interesseert me eigenlijk niet zo) maar ik heb mijn hond veel geleerd dmv. de clicker en hij is niet mindfucked geworden. Ik gebruik een mengeling van uitlokken en shapen. Laat hem dus niet alles zelf uitzoeken. Ik vind het een heel leuke en goede methode om met je hond bezig te zijn.

Gr. Marijke
Met echt clickeren bedoel ik het clickeren zoals ze met dolfijnen clickeren. Zeg maar zoals Karen Pryor beschrijft en zoals je het in het filmpje ziet. Als je gedrag uitlokt en daarvoor clickt, ben je eigenlijk niet met het pure clickeren bezig. Maar voor je hond is het wel veel duidelijker en dus zie je bij die manier veel minder stress. Maar ik vraag me dan af waarom je niet een woord (bv. goed zo of braaf) aan een brok koppelt, i.p.v. een click. Je stem heb je altijd bij je en je houdt beide handen vrij voor je beloningen en het uitlokken van het gedrag.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

zepenko schreef:
Moon schreef:

Gr. Marijke
Met echt clickeren bedoel ik het clickeren zoals ze met dolfijnen clickeren. Zeg maar zoals Karen Pryor beschrijft en zoals je het in het filmpje ziet. Als je gedrag uitlokt en daarvoor clickt, ben je eigenlijk niet met het pure clickeren bezig. Maar voor je hond is het wel veel duidelijker en dus zie je bij die manier veel minder stress. Maar ik vraag me dan af waarom je niet een woord (bv. goed zo of braaf) aan een brok koppelt, i.p.v. een click. Je stem heb je altijd bij je en je houdt beide handen vrij voor je beloningen en het uitlokken van het gedrag.
Ik vind die clicker juist heel handig omdat het een heel uniek geluid is. Nogmaals het interesseert me niet hoe het eigenlijk moet :wink: . Ik heb een modus gevonden, al doende, die goed werkt voor ons. En ik gebruik hem alleen om het gedrag aan te leren en dat gaat heel vlug. Mijn hond vindt het prachtig en daar gaat het toch om?
Is er nu een anti-clicker beweging :denken:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Moon schreef:
zepenko schreef:
Moon schreef:

Gr. Marijke
Ik vind die clicker juist heel handig omdat het een heel uniek geluid is. Nogmaals het interesseert me niet hoe het eigenlijk moet :wink: . Ik heb een modus gevonden, al doende, die goed werkt voor ons. En ik gebruik hem alleen om het gedrag aan te leren en dat gaat heel vlug. Mijn hond vindt het prachtig en daar gaat het toch om?
Is er nu een anti-clicker beweging :denken:

Gr. Marijke
Neuh, geen anti-clickerbeweging. Maar ik ben wel tegen een opvoed- / leermethode waarbij honden totaal niet weten wat er van ze verwacht wordt, waardoor ze volledig in de stress schieten en gefrustreerd raken. Vervolgens reageert de baas weer gefrustreerd, waardoor de band tussen baas en hond onder druk komt te staan. Dat risico is er wel met een pure clickermethode. Vandaar.

Daarnaast wordt het vaak ingezet als wondermiddel. Hiermee zou je alles aan je hond kunnen leren. Maar datzelfde kun je ook prima aan je hond leren zonder clicker.
Jorda
Actief

clicker

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik loop met mijn hond GG en eigenlijk duurde het aantal lessen net iets te lang voor hem waardoor hij de oefeningen al te goed kende en dus minder interessant vond. Ik ben helemaal opnieuw begonnen met nieuwe commando's (engeld) en de clicker en bij mijn hond werkt het helemaal fantastisch. Helemaal geen stress! En ik heb een ECHTE stresskip! Hij vind het alleen maar leuk en doet echt zijn best, maar schiet daar dus niet in door. Volgens mij hangt het er heel erg van af hoe je de clicker gebruikt en met wel doel. Clickeren kan ook echt heeeeeeel erg leuk zijn en OOK voor de hond!

Greetz van Jorda.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik clicker ook met de honden, soms lok ik gedrag uit, soms beloon ik spontaan gedrag en soms ga ik echt naar een bepaald gedrag toe shapen. Zowel Belle als Catootje vinden het shapen echt helemaal geweldig. Ik merk niet dat ze er gestresst van worden. Wel moet je je stapjes klein genoeg houden, zodat je vaak kunt belonen en de hond niet gefrustreerd raakt.
Ik ben in ieder geval heel erg enthousiast over clickertraining.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Hier de fout gemaakt om vijf jaar geleden met het tien weken oude pupje op clickertraining te gaan. Arm diertje wist totaal niet wat er van hem verwacht werd en als ik dan clickte, dan was hij zo enthousiast dat er weer niets van terecht kwam. Nu (vijf jaar later) clicker ik nog wel eens om net wat meer enthousiasme in de hond te krijgen, maar voor de rest helpt braaf/goed zo en een brokje net zo goed als de clicker. Kan ik ook niet vergeten en hij doet niet zo hyper enthousiast op het moment dat ik braaf zeg, wel als ik clicker, dan kan ik met de volgende oefening pas weer doorgaan als hij weer rustig is.
quincy4
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door quincy4 »

Ik heb ook een clickertraining gedaan met Yellow. Ik vond het een hele goede manier om je hond dingen te leren. Als ik mijn tasje en clicker pakte werd mijn hond al helemaal enthousiast. Vooral in het begin kon ik er echt gedrag mee bevestigen en leerde hij alles super snel. Nu hij alle commandos kent, gebruik ik hem niet meer, alleen als iets vervaagt of om iets te verbeteren. Hij werd er ook helemaal niet druk van.

Groetjes Anita
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik gebruik hem ook nog steeds met déesse en vind het echt fantastisch.
met Floyd gebruik ik ook de clicker en ben daarmee begonnen toen hij 7 weken was. helemaal stressvrij :wink:
nu ben ik ook bezig een teef klaar te zetten voor het leger, die teef kan echt nog niets. ze springt ook voortdurend rond als je haar uithaalt en staat geen moment stil. bij dat teefje ben ik ook begonnen met de clicker (ik clickte op het moment dat ze stil stond) en ik moet zeggen dat ik fantastisch resultaat heb. ze staat mooi stil en kan al zitten, in 2 trainingen :mrgreen: (van elk 10 minuten) dat had ik met mijn stem nooit gekund. met een andere reu dat ik bezig ben, gebruik ik hem niet want het interesseert die hond niet echt :19:
ik vind dat je met de clicker gerichter kunt gaan belonen dan met je stem.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Clicker en mythe vorming:

De clicker is geen wonder apparaat. Je kunt je hond volledig in de war clickeren net zoals je een hond volledig in de stress kunt rammen met een slibketting. Of gewoon door geen duidelijke leiding te geven. Of door de hele dag door foei te roepen. enz. enz. Er zijn vele mogelijkheden om je hond te verprutsen.

Een discussie of de clicker wel of niet werkt vind ik dan ook niet zo zinvol. Het is meer dan bewezen dat het heel goed werkt mits goed toegepast. Dat zijn gewoon leerprincipes die wetenschappelijk bewezen zijn. Daarnaast is er de praktijk die laat zien dat het heel goed kan werken.

Daar ligt het probleem. Elk hulpmiddel is verkeerd in te zetten. Zeker door mensen die zich niet verdiepen in de theorie maar ff snel van internet wat tips plukken en na 3 dagen de clicker weer in de prullenbak gooien en op zoek gaan naar de volgende gouden tip.

Voordeel van de clicker boven de menselijke stem? En click is een clik. Altijd even positief. Er zal nooit teleurstelling of boosheid in doorklinken. Dat lukt heel veel mensen niet met de stem. Een clicker wordt vaak gebruikt in de aanleer fase. Duidelijke heldere clik die je later kan afbouwen.

Snapt de hond wat de bedoeling is dan kun je er een commando aan gaan koppelen. Dat kan heel subtiel misschien wel met je door het optrekken van je wenkbrauw of een beweging met je neus. Honden pikken dat soort signalen prima op. Ik verbaas me momenteel erg over sommige doggy dance filmpjes. Zo subtiel sommige signalen. Erg mooi om te zien.

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 01 jun 2006 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mark-fryslan schreef: Duidelijke heldere clik die je later kan afbouwen met een subtieler commando. Misschien wel met je wenkbrauw of je neus.
:hmmm:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
zepenko
Zeer actief

Als je de clicker op de meest pure manier gebruikt, is het de bedoeling dat de hond zelf uitvind wat het gewenste gedrag is. Dat gaat eigenlijk altijd gepaard met een behoorlijke dosis frustratie, die zich duidelijk uit in een hoop stress-signalen. Als je de clicker alleen gebruikt als geconditioneerde bekrachtiger zie je dit veel minder of helemaal niet.

Ik ben voorstander van duidelijkheid. Daarom leer ik honden liever iets door gedrag uit te lokken en daarvoor te belonen. Dat scheelt zowel bij de hond als bij de (meeste) bazen een hoop frustratie.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

zepenko schreef:Als je de clicker op de meest pure manier gebruikt, is het de bedoeling dat de hond zelf uitvind wat het gewenste gedrag is. Dat gaat eigenlijk altijd gepaard met een behoorlijke dosis frustratie, die zich duidelijk uit in een hoop stress-signalen. Als je de clicker alleen gebruikt als geconditioneerde bekrachtiger zie je dit veel minder of helemaal niet.

Ik ben voorstander van duidelijkheid. Daarom leer ik honden liever iets door gedrag uit te lokken en daarvoor te belonen. Dat scheelt zowel bij de hond als bij de (meeste) bazen een hoop frustratie.
Dat is ook een manier en dat heet Freestyle geloof ik, de honden zelf laten nadenken vind ik altijd wel goed voor hun hersens. Het staat los van het leren met een clicker.

Honden mag je best een beetje op weg helpen vind ik ook. Dat gebeurt ook volop toch? Werken met targets, alles opsplitsen in kleine makkelijke onderdelen enz. Sommigen laten een ervaren hond het eerst voordoen. Daar is nog weinig onderzoek naar gedaan heb ik me laten vertellen. Wel interessant.

Werken met de clicker is altijd frustratietraining. Het klinkt wel heel leuk "Positief trainen" maar je maakt gewoon gebruikt van het zogenaamde extinctie effect. Dat betekend dat de hond harder gaat proberen om zijn zin te krijgen als hij merkt dat het ineens niet meer lukt met zijn gedrag waarmee hij in het verleden wel succes had.

Dit effect zorgt er touwens ook voor dat veel mensen de hoop opgeven en dan zeggen dat iets niet werkt voor hun hond. Juist het heftiger proberen is een teken dat de hond bezig is te accepteren dat de regels veranderd zijn. Nog een paar laatste pogingen voor hij definitief de handdoek in de ring gooit en ander gedrag gaat uitproberen. Het gedrag wat we dan graag willen zien gaan we belonen.

Juist op dit soort momenten is het belangrijk om vol te houden. Anders leert de hond dat hij met lang genoeg aandringen altijd succes zal hebben. Dan wordt het interval belonen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Ik clicker al een jaar of zes inmiddels met verschillende honden en ik vind het een fijn hulpmiddel. Ik lok, maar doe ook freestyle, en kijk goed naar de hond en de signalen die hij laat zien.
Afbeelding
djoy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door djoy »

ik ben met djoy de clicker juist gaan gebruiken omdat hij met stem beloning meteen in mijn nek zat.
de click is voor hem wel meteen einde oefening en weet dat er na een click een beloning komt maar blijft rustig op zijn beloning staan wachten.
dit is niet echt de bedoeling van de clicker maar werkt zo heel goed voor mij. :19:
Afbeelding

mijn kanjer
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”