Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanslaan.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Aanslaan.

Ongelezen bericht door Moos »

Bram is nu zo'n 3 maanden hier, en het alleen zijn, met Moos en Saar heb ik rustig opgebouwd tot we op zo'n 2.5 uur zaten. Ik heb regelmatig bij de buren gecheckt of ze hem hoorden en dat was niet het geval.

Tot 2 weken geleden. Mijn moeder kwam de hondjes na 2.5 uur ophalen en Bram zat te blaffen. Bij navraag bij de buren bleek hij dat met tussenpozen de hele ochtend af en aan gedaan te hebben. Later bleek dat er heel veel rumoer rondom mijn flatje geweest was die ochtend.
Daarna ben ik weer opnieuw begonnen met 15 minuten alleen, dat ging goed verder, en door naar ongeveer een uur. Ondertussen heb ik de webcam van mijn vader geleend en twee keer gefilmd als de hondjes alleen waren als ik weg was (allebei de keren zo'n 15 minuten, ik was even een boodschapje doen).

Wat ik daarop zie is iig absoluut geen hondje met verlatingsangst (bij Moos en Saar ook niet, maar die kunnen ook goed alleen zijn). Bram eet zijn koekje rustig op, kijkt of er nog wat bij Saar te jatten valt, speelt met de kartonnen dozen die hier liggen om gesloopt te worden, en hobbelt ook op zijn gemakkie naar de keuken om even wat water te drinken. Lijkt me niet echt verlatingsangst dan toch?

De eerste keer dat ik filmde was hij ook helemaal stil geweest. Nu heb ik vanochtend weer even gefilmd en dan zie je ook dat Moos en Saar vreemde geluiden horen. Saar kijkt allert om zich heen op bepaalde momenten, en ook Moos kijkt soms opeens op. Bram ziet Moos en Saar verder niet allert doen (Bram is met een stukje karton bezig), maar slaat op een gegeven moment wel 2 keer aan. Een keer echt even loeiend, als gevolg op een geluid dat ook op de film te horen is, alleen wat het is, ik heb geen idee. En 1 keer eventjes heel kort een blaf op geluid wat lijkt op tikken op de deur of op het raam. (dat kan het haast niet letterlijk geweest zijn).
Na het aanslaan gaat ook Bram gewoon weer verder sjouwen met een stukje karton, en dan is hij daar weer rustig mee bezig. Alleen ik heb zo'n vermoeden dat als hij maar vaak genoeg gebonk of geschreeuw o.i.d hoort hij op een gegeven moment onrustig blijft (en Moos en Saar ook, maar die blaffen nooit).

Nu kan deze keer dat ik filmde stom toeval zijn dat er echt vreemde geluiden waren (de bovenburen hadden een klein kindje op bezoek hoorde ik toen ik thuiskwam, dus wellicht was die al eerder gillend langs de voordeur gerend ofzo), en Bram daarop aansloeg. Het aparte is namelijk dat, als ik thuis ben, hij echt alleen aanslaat als de bel gaat. Heeeeel soms wel op andere geluiden, maar dat is zeldzaam. Maar goed, dit zou een van die zeldzame gevallen geweest kunnen zijn.

Alleen, het is niet de bedoeling. Ook al heb ik hele lieve begrijpende buren; hij kan niet elk kwartier aanslaan bij wijze van spreken (en of hij dat doet weet niet hoor, daar zou ik langer voor moeten filmen). Bovendien staat het huis van die hele lieve begrijpende buren te koop :jank:

Maar goed, iemand tips hoe ik kan voorkomen dat Bram aanslaat als ik weg ben? Ik heb de radio al aanstaan, maar wel vrij zachtjes, die zou ik eventueel wel harder aan kunnen zetten. Verder kan hij nergens naar buiten kijken, behalve bij de voordeur, maar de enige die daar langs moet lopen is mijn andere buurvrouw die heel weinig thuis is, verder niemand.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja :19: een hond kan wanneer de baas er niet is, alerter zijn op geluiden.

en het zijn nou eenmaal dieren, die kunnen wel eens reageren, ik snap dat hij niet de hele dag ( of halve dag) kan en moet gaan zitten joelen, maar als hij af en toe een keer aanslaat en daarnaar weer zijn ding gaat doen, is dat zo'n ramp dan?

gebeurt hier ook wel als ik weg ben, als de post komt, als er een auto de deur dicht slaat voor de deur.. daar doe je weinig aan. als ik thuis ben, slaan ze of niet aan of ik zeg dat ze stil moeten zijn, dat gaat natuurlijk niet als je er niet bij bent ( goh).

net zoals kinderen, mensen in het algemeen, wasmachines ( ik noem maar wat) wel eens geluid maken wat een buur kan horen, doet een hond dat ook.

zolang het niet uit de hand loopt ( dus echt tijden lang blaffen, elke minuut wel een keer aanslaan) zou ik me daar niet druk om maken en gewoon accepteren dat je honden hebt en geen bart smitjes.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:zoals ik het bekijk, zou je het ook andersom kunnen zien, marloes : je zou de honden de kost niet willen geven die, áls ze aanslaan, echt maar blijven doorgaan. ik vind dit stukje
Na het aanslaan gaat ook Bram gewoon weer verder sjouwen met een stukje karton, en dan is hij daar weer rustig mee bezig.
...dus wel héél belangrijk, en vind dat je jezelf hiervoor wel in de handjes mag wrijven :wink: . zou ik als buur nou ook echt niet erg kunnen vinden, dat een hondje eens eventjes 'wafwafwaf' zegt.

hoe je het kan voorkomen? geen idee eigenlijk - als ik realistisch ben, ben ik geneigd te zeggen dat dit niet te voorkomen is :19: .
ik vind het daarbij ook nog heel positief dat saar en moos niet mee gaan doen, valt me dus alles bij elkaar nog geweldig mee.

o ja, ik weet wat je kan doen : bram omruilen voor een wartje, die blaffen juist heel zelden op geluiden, ze willen het eerst zién :mrgreen: .
Haha, Wartjes zijn zo groot he, in mijn mini-huisje :mrgreen:

Hij mag ook wel af en toe een keertje aanslaan hoor, maar hij is vrij makkelijk op te jutten als hij maar dingen blijft horen gok ik zo, dus als er tips zouden zijn, zijn die altijd welkom :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Gewoon je radio wat harder aanzetten zodat het geluiden van buiten dempt. :wink: Verder doet hij het goed toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Gewoon je radio wat harder aanzetten zodat het geluiden van buiten dempt. :wink: Verder doet hij het goed toch?
Ja, ga ik doen, ik vind radio en tv al snel erg hard staan, dus hij kan nog best een aardig tandje harder gok ik :mrgreen: :wink:

Wat bedoel je precies met 'verder'? :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef:
Eline* schreef:Gewoon je radio wat harder aanzetten zodat het geluiden van buiten dempt. :wink: Verder doet hij het goed toch?
Ja, ga ik doen, ik vind radio en tv al snel erg hard staan, dus hij kan nog best een aardig tandje harder gok ik :mrgreen: :wink:

Nou, wat al is gezegd, hij toont geen tekenen van ongemakkelijkheid of onzekerheid, hij is lekker bezig zonder nerveus te zijn. En hij stopt nadat ie even geblaft heeft. Prima dus lijkt me! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:

Nou, wat al is gezegd, hij toont geen tekenen van ongemakkelijkheid of onzekerheid, hij is lekker bezig zonder nerveus te zijn. En hij stopt nadat ie even geblaft heeft. Prima dus lijkt me! :wink:
Oh, ja, ik kan er met de beste wil van de wereld geen angst ofzo van maken als hij 'alleen' is. Hij eet, hobbelt naar de keuken om te drinken, zoekt contact met Moos en Saar en speelt met het karton. Nu heb ik natuurlijk maar 15 min. opgenomen, maar dan is hij prima op zijn gemak.
Hij moet alleen niet al te vaak aanslaan, ook al stopt hij dan wel snel gelukkig, want het is een erg 'opjutbaar' tikkeltje nerveus hondje in veel dingen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”