Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar is er geen een fokker meer die duitse herders fokt met een rechte rug? Ik ben me al een hele tijd aan het orienteren en kijk veel op sites van Duitse herder fokkers, maar ik vind toch niet echt wat ik zoek.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

jidde schreef:Heee das een mooie foto :ok:

Valt toch ook mee?

En wat dacht je van deze knappe vent :pffff:
hee, waar zijn die foto's nou gebleven? :denken:
Baily

fenneke schreef:daarom-- onder andere-- heb ik gekozen voor de witte herder

zo wil ik graag de herder zien en niet als glijbaan :mrgreen:

ps niet een echt mooie standfoto maar mooier heb ik niet
Afbeelding
Afbeelding
Witte herder vind ik ook heel erg mooi. :ok: Ik zag laatst wel een foto waar de witte herder ook zo neergezet was als de Duitse herder. Gaat het met de witte herder ook die kant op?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Baily schreef:Maar is er geen een fokker meer die duitse herders fokt met een rechte rug? Ik ben me al een hele tijd aan het orienteren en kijk veel op sites van Duitse herder fokkers, maar ik vind toch niet echt wat ik zoek.
Tsja ik vind Hera een rechte rug hebben. :19:
Baily

estelle schreef:
Baily schreef:Maar is er geen een fokker meer die duitse herders fokt met een rechte rug? Ik ben me al een hele tijd aan het orienteren en kijk veel op sites van Duitse herder fokkers, maar ik vind toch niet echt wat ik zoek.
Op de laatste foto's lijkt haar rug al heel wat rechter inderdaad. Ik vind Hera trouwens mooi, en haar vader ook. Maar het mooiste vind ik toch de herder zoals op de 1e foto die greatdane heeft geplaatst.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Baily schreef: Witte herder vind ik ook heel erg mooi. :ok: Ik zag laatst wel een foto waar de witte herder ook zo neergezet was als de Duitse herder. Gaat het met de witte herder ook die kant op?
naar mijn idee wel

er zijn ook ""witte duitse herders "" die nu ook onder de witte herder vallen deze hebben dus ook een meer aflopende rug en dat vind ik dus jammer dat daar weer meer mee gefokt gaat worden
Fenneke en Baloe
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Baily schreef:
estelle schreef:
Op de laatste foto's lijkt haar rug al heel wat rechter inderdaad. Ik vind Hera trouwens mooi, en haar vader ook. Maar het mooiste vind ik toch de herder zoals op de 1e foto die greatdane heeft geplaatst.
maar zoals ik zei, als je die hond zijn ene achterpoot nog verder naar achter zou strekken dan staat hij net als Hera.

Op de laatste foto van Hera zie ik gewoon een rechte rug, zou niet weten wat er rechter aan zou kunnen. Maar misschien 'zie' ik het wel niet meer ofzo....
Baily

Misschien druk ik me ook niet goed uit met "rechte rug". Ik bedoel het schuin aflopende van de rug.

Ik vind ook dat Hera niet echt een hele aflopende rug heeft, maar het is toch nog een verschil met de foto zoals Fenneke van de witte herder heeft geplaatst. Maar dat kan ook de stand van de hond zijn waarin hij staat, dat kan ik dus verder niet beoordelen. En zoveel verstand heb ik er nog niet van.
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edward »

Omdat ze bij showen en bij foto's bewust schuin worden geplaatst lijkt het soms gewoon veel erger. Hera is toch een goed voorbeeld. Voor een DH een prima rug-lijn volgens mij, enigzins schuin maar wel gezond. Niettemin je ziet ook veel DH die ongezond schuin zijn gefokt.
Gewoon benauwend om te zien.

Voor Elly en mijzelf waren de HD problemen e.d. ook één van de reden om een Belg te nemen ipv een DH.
beter rijk te leven dan rijk te sterven

Afbeelding
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Ieder zijn meug toch? Maar dat die aflopende ruggen meer hd zouden hebben is gewoon larie. En een hond met veel spronggewricht kan je veel schuiner wegzetten. Vroeger was het nog erger met die aflopende ruggen en dat is de laatste jaren al verminderd. Maar de verhoudingen van de hond moeten wel goed zijn. Het front, de opperarm, de achterhandshoekingen en de croupe. En inderdaad zijn er ook honden met karperruggen maar ze hebben dat niet allemaal.

Groetjes Pammie :wink:
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

[nnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Canto
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Geen verstand van het ras de, maar ik, als leek ziet heus wel dat dit niet normaal is :jank:

De werklijnen daarentegen vind ik er veel mooier uitzien :ok: Die kunnen tenminste nog datgene waarvoor ze bedoeld zijn.
Honden uit werklijnen moeten dus bijten en speuren en gehoorzaamheid doen....maar dat is toch echt niet het doel waarmee het ras is gefokt het is namelijk een herdershond en dus bedoelt om schapen te hoeden en moet daarom lange afstanden kunnen draven en het is daarom van belang dat het lichaam zo is gevormd zoals in kynologische lijnen.

De DH is tegenwoordig natuurlijk wel een gebruikshond maar merendeels nog steeds voor hobby en het is daarom jammer dat mensen voor hun hobby het uiterlijk en de bouw van de DH zo verpesten. Als je een hond wil met een zadelrug en een steile voor-en achterhand dan moet je maar een mechelaar nemen.

Gelukkig zijn er fokkers die in hun werklijnen ook nog een beetje letten op de bouw van de hond.

Groetjes pamela :wink:
Canto
Zeer actief

Gabber schreef: Dat er bij de werkhondenlijnen de laatste jaren flink minder HD voorkomt als bij showlijnen blijkt toch wel uit onderzoeken. En vaak zijn die werkhonden toch de honden met minder aflopende ruggen.
Het is zoiezo niet bewezen dat hd komt door de bouw van de honden in de showlijnen. Het is waarschijnlijker dat het komt door inteelt wat vroeger meer dan nu (gelukkig) werd toegepast in de showlijnfokkerij en waaraan bijna totaal geen aandacht is besteed aan de fokkerij met werkhondenlijnen. Dus als je niet weet waar die specifieke (showlijnen)bouw voor dient dan kan je er maar beter niet over schrijven.

En nog even een feitje voor Gabber: VA 4 Ando v. Altenbergerland heeft bijna alleen maar nakomelingen met HD-A en gelukkig is hij ook geen uitzondering want er wordt tegenwoordig veel strenger gelet op HD en ED.

greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Canto schreef:
Tamara en Bowie schreef:Geen verstand van het ras de, maar ik, als leek ziet heus wel dat dit niet normaal is :jank:

De werklijnen daarentegen vind ik er veel mooier uitzien :ok: Die kunnen tenminste nog datgene waarvoor ze bedoeld zijn.
Honden uit werklijnen moeten dus bijten en speuren en gehoorzaamheid doen....maar dat is toch echt niet het doel waarmee het ras is gefokt het is namelijk een herdershond en dus bedoelt om schapen te hoeden en moet daarom lange afstanden kunnen draven en het is daarom van belang dat het lichaam zo is gevormd zoals in kynologische lijnen.
Dus jij denkt dat die karperruggen dat goed kunnen? :denken:
Nou ik denk dat als ik zo'n hond had en hem net als mijn dog iedere dag ruim 10km langs de fiets meeneem,dat ik hem na een jaar kan wegbrengen.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Canto
Zeer actief

Een karperrug is geen aflopende rug hoor.
Als een hond een karperrug heeft dan zit er een knik in. Dan lopen de wervels vanuit de schoft omhoog en knikken dan ergens in het midden naar beneden toe.

DH's kunnen met gemak(mits getraind) iedere dag 10 km naast de fiets en binnen onze rasvereniging moeten de honden een uithoudingsvermogenproef doen van 20 kilometer.

greatdane
Zeer actief

Natuurlijk is het geen karperrug,want dan zou het een fout zijn :roll: :hamer:

En dat is het in mijn ogen ook :19:
Afbeelding
Canto
Zeer actief

greatdane schreef:Natuurlijk is het geen karperrug,want dan zou het een fout zijn :roll: :hamer:
Ik begin niet over karperruggen...jij begint over karperruggen. Dus jij zegt m.a.w. dat de honden met aflopende ruggen karperruggen hebben? Ik zou anders niet weten wat je hiermee bedoeld: Dus jij denkt dat die karperruggen dat goed kunnen?

greatdane
Zeer actief

Canto schreef:
greatdane schreef:Natuurlijk is het geen karperrug,want dan zou het een fout zijn :roll: :hamer:
Ik begin niet over karperruggen...jij begint over karperruggen. Dus jij zegt m.a.w. dat de honden met aflopende ruggen karperruggen hebben? Ik zou anders niet weten wat je hiermee bedoeld: Dus jij denkt dat die karperruggen dat goed kunnen?

Karperrug was gewoon mijn uitdrukking,want natuurlijk zijn het geen karperruggen,want dat is fout.
Dus zeg voortaan wel weer glijbaanruggen.
En ik kan me echt niet voorstellen dat die iedere dag 10km kunnen draven naast de fiets als ik ze soms zie strompelen.
Afbeelding
Canto
Zeer actief

En toch is het zo...dat ze zeker wel elke dag 10 km naast de fiets kunnen lopen en misschien nog wel meer ook. Ik weet niet wie jij dan in jouw buurt ziet fietsen met een strompelende DH...
Misschien moet je eens komen kijken naar een clubmatch van de DH dan kom je zeker van een koude kermis thuis :blah:

Maar al goed wat ik al eerder zei is als je niks van het ras afweet of je je eigen er nog nooit in verdiept hebt...ouwehoer er dan asjeblieft niet over. Misschien wordt het dan eens tijd om een seminar van de DH bij te wonen in plaats van onzin te verkondigen.
Ik ga toch ook geen onzin lopen verkondigen over doggen :denken:

Pamela
greatdane
Zeer actief

Canto schreef:En toch is het zo...dat ze zeker wel elke dag 10 km naast de fiets kunnen lopen en misschien nog wel meer ook. Ik weet niet wie jij dan in jouw buurt ziet fietsen met een strompelende DH...
Misschien moet je eens komen kijken naar een clubmatch van de DH dan kom je zeker van een koude kermis thuis :blah:

Maar al goed wat ik al eerder zei is als je niks van het ras afweet of je je eigen er nog nooit in verdiept hebt...ouwehoer er dan asjeblieft niet over. Misschien wordt het dan eens tijd om een seminar van de DH bij te wonen in plaats van onzin te verkondigen.
Ik ga toch ook geen onzin lopen verkondigen over doggen :denken:

Pamela
Als ik dit zie hoef ik geen kenner te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Canto
Zeer actief

Blijkbaar toch wel :19: ....want als je het zo goed weet zie je ook dat deze hond helemaal verkeerd weggezet is. Maar nee een leek weet het altijd beter.

Maar al goed ik ga me eigen ergens anders mee bezig houden...dan constant de onzin van een leek aan te moeten horen.
Ik praat wel verder met je als je eens een keer een seminar hebt bijgewoond en weet waar je over praat.

Hou jij het maar lekker bij je doggen...die nog altijd de leeftijd niet halen van een gemiddelde DH :pffff:

Pamela :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

HD en de aflopende rug van de D-herder hebben helemaal niets met mekaar te maken :19: Er zijn genoeg honden met kaarsrechte ruggen en HD om dat aan te tonen en daarnaast is HD de mate waarin de heupkom de heupkop insluit. Niet de mate waarin de achterpoten onder de heupen geplaatst worden.

Ik ken zowel herders met rechte als met aflopende rug en toevallig in mijn geval zijn het de rechte ruggen met de HD :19: HD is een kwaal in het ras.

Elk ras kent zijn overdrijvingen en bij de Duitse herder wordt de stand in overdrevene doorgefokt. Zoals het hier de stand is is het bij de bulldog het hoofd, bij de dog de grootte en bij de bobtail de vacht. Allemaal overdreven en dus pakt het bij sommige honden verkeerd uit.

Ik zou het ook liever milder zien en niet snel een hond kopen die uit echt overdreven showlijnen komt.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Pamela, het is hier al heel vaak gevraagd maar er is nooit antwoord op gekomen.
Wat is het nut van die glijbaanrug en die hoekingen ?
Je zegt dat ze lang moeten kunnen draven maar de stuwing wordt lijkt mij juist slechter zo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Canto
Zeer actief

sirene schreef:Pamela, het is hier al heel vaak gevraagd maar er is nooit antwoord op gekomen.
Wat is het nut van die glijbaanrug en die hoekingen ?
Je zegt dat ze lang moeten kunnen draven maar de stuwing wordt lijkt mij juist slechter zo.
Misschien lijkt dat zo maar dat is echt niet zo. In principe is alles op elkaar afgestemd. Tuurlijk heb je ook de fouten zoals ''overhoekt'' en dan werkt het minder in zijn voordeel voor het draven.

De bovenbelijning verloopt, zonder een zichtbare onderbreking, vanaf de halsaanzet over de goed ontwikkelde schoft en over de, ten opzichte van een horizontale lijn, heel licht afvallende rug tot aan de licht afvallende croupe.
De rug is vast, krachtig en goed bespierd.
De lendenen zijn breed, krachtig gevormd en goed bespierd
De croupe moet lang en licht afvallend zijn (ongeveer 23 E ten opzichte van een horizontale lijn) en zonder onderbreking van de bovenbelijning overgaan in de staartaanzet.
De borst moet matig breed zijn, de onderborst zo lang mogelijk en uitgesproken. De borstdiepte moet ongeveer 45 tot 48% van de schofthoogte bedragen.
De ribben behoren een matige welving te tonen, een tonvormige borst is net zo foutief als vlakke ribben.
De staart reikt minstens tot aan het spronggewricht, evenwel niet over het midden van de achtervoet. Ze is aan de onderzijde iets langer behaard en wordt in een licht afhangende boog gedragen, waarbij ze in opwinding en bij beweging meer opgeheven gedragen wordt, evenwel niet boven de ruglijn. Operatieve correcties zijn verboden.

Voorhand.
De voorste ledematen zijn van alle zijden bezien recht en van voren bezien absoluut parallel. Schouderblad en opperarmbeen zijn van gelijke lengte en door middel van krachtige bespiering vast tegen het lichaam gelegen. De hoeking van schouderblad en opperarm bedraagt in het ideale geval 90 E , doorgaans tot 110 E .
De ellebogen mogen noch in stand noch in de beweging uitgedraaid worden en evenmin naar binnen gedrukt zijn.
De onderarmen zijn van alle zijden bezien recht en absoluut parallel staande ten opzichte van elkaar, droog en vast bespierd. De voormiddenvoet heeft een lengte van ongeveer eenderde van de onderarm en heeft een hoeking met deze van ongeveer 20 E tot 22 E . Zowel een te schuin staande voormiddenvoet (meer dan 22 E ) als een te steil staande voormiddenvoet (minder dan 22 E ) beïnvloeden de gebruiksgeschiktheid, in het bijzonder het uithoudingsvermogen.
De poten zijn rond, goed gesloten en gewelfd. De voetzolen zijn hard maar niet bros. De nagels zijn krachtig en van donkere kleur.

Achterhand.
de plaatsing van de achterpoten is licht terugstaand, waarbij de achterste ledematen van achteren bezien parallel ten opzichte van elkaar staan. Boven- en onderschenkel zijn van ongeveer gelijke lengte en vormen een hoek van ongeveer 120 E .
De dijen zijn krachtig en goed gespierd. De spronggewrichten zijn krachtig gevormd en vast. De achtermiddenvoet staat loodrecht onder het spronggewricht.
De voeten/tenen zijn gesloten, licht gewelfd, de zolen hard en van donkere kleur, de nagels krachtig, gewelfd en eveneens donker van kleur.

11. GANGWERK.
De Duitse Herdershond is een draver. De ledematen moeten in lengte en hoekingen zo op elkaar afgestemd zijn dat zij, zonder wezenlijke verandering van de rugbelijning, de achterhand tot aan de romp verplaatsen kunnen en met de voorhand net zo ver kunnen uitgrijpen.
Iedere neiging tot overhoeking van de achterhand vermindert de vastheid en het uithoudingsvermogen en daarmee de gebruikswaarde. Bij correcte verhoudingen in de bouw en hoekingen is een ruim uitgrijpend, vlak over de bodem gaand gangwerk mogelijk, dat de indruk geeft van voorwaarts gerichte, moeiteloze bewegingen.
Bij een naar voren geschoven hoofd en licht opgeheven staart ziet men bij een gelijkmatige en rustige draf een vanaf de oorpunten over de nek en de rug tot aan de punt van de staart licht gebogen en niet onderbroken rugbelijning.

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Canto schreef:

De DH is tegenwoordig natuurlijk wel een gebruikshond maar merendeels nog steeds voor hobby en het is daarom jammer dat mensen voor hun hobby het uiterlijk en de bouw van de DH zo verpesten. Als je een hond wil met een zadelrug en een steile voor-en achterhand dan moet je maar een mechelaar nemen.

Gelukkig zijn er fokkers die in hun werklijnen ook nog een beetje letten op de bouw van de hond.

De Hollandse Herder is óók een schapenhoeder, maar een schuine rug hebben ze niet :wink:
Licht aflopend is niet wat ik zie op de huidige foto's :wink: Ik weet wel dat de rug, door de Duitser in stand te zetten, schuiner lijkt dan ie is, maar de ruggen van de kynologen zijn zowiezo schuiner dan die van de werklijnen.
Ik vind dat dus gewoon niet zo mooi. :wink:
Wat ik steeds vaker zie zijn doorgezakte polsen en honden die, zeker in de groei, erg koehakkig lopen, dat lijkt me niet gezond. Ik vind dat er teveel overdrijving zit in de kynologische lijnen en dat vind ik jammer, de Duitse Herder vind ik namelijk wel een mooie hond in zijn algemeenheid :wink: (en ik heb een voorkeur voor zeer donker wolfsgrauw)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Canto schreef:

ik vind het vreselijk lelijk...
Ik zie ook liever de rechte rug bij een duitser....
En je kunt niet zeggen dan moet je maar een mechelaar nemen, die 2 honden zijn werelden van verschil dus het is maar goed dat er fokkers zijn die niet zo schuin fokken dan heeft ieder wat hij wil.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”