Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sientje hapt ( kleine up - date pag. 13 )

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Zoie schreef:
Duivelinnetje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel nieuwsgierig ben of ze bij mij en mijn roedel uitval gedrag zal vertonen... tenslotte heb ik een veel grotere roedel dan Jan, meer veiligheid dus.
Wat ze ook zal doen, ik denk niet dat je er veel conclusies uit kunt trekken. Een dag is te kort om sien echt gesetteld te laten zijn hoewel ze jou en je roedeltje goed kent. Denk ik.

( wat een raar topic met al die verschillende discussies door elkaar heen :mrgreen: )
Misschien heb je gelijk, ze was een beetje gesetteld bij mij, maar nu ben jij haar baasje.
Maar ik ben sowieso nieuwsgierig hoe ze zich over het algemeen zal gedragen. En natuurlijk kijk ik er ook naar uit om haar weer te zien!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Duivelinnetje schreef:
Zoie schreef:
Duivelinnetje schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel nieuwsgierig ben of ze bij mij en mijn roedel uitval gedrag zal vertonen... tenslotte heb ik een veel grotere roedel dan Jan, meer veiligheid dus.
Wat ze ook zal doen, ik denk niet dat je er veel conclusies uit kunt trekken. Een dag is te kort om sien echt gesetteld te laten zijn hoewel ze jou en je roedeltje goed kent. Denk ik.

( wat een raar topic met al die verschillende discussies door elkaar heen :mrgreen: )
Misschien heb je gelijk, ze was een beetje gesetteld bij mij, maar nu ben jij haar baasje.
Maar ik ben sowieso nieuwsgierig hoe ze zich over het algemeen zal gedragen. En natuurlijk kijk ik er ook naar uit om haar weer te zien!
Ze gedraagt zich netjes waarschijnlijk want haar zekerheid is weg. Veiligheid geeft de kracht weg te jagen daar waar angst de hond doet terugtrekken en vluchten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Duivelinnetje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel nieuwsgierig ben of ze bij mij en mijn roedel uitval gedrag zal vertonen... tenslotte heb ik een veel grotere roedel dan Jan, meer veiligheid dus.
Ik denk dat ze het niet zal doen wanneer ze 1 dagje bij jou is, omdat ze even tijd nodig zal hebben om zich weer even te settelen in jouw roedeltje, maar ik durf er iets onder te verwedden dat ze het na een week wel zou doen, en waarschijnlijk vaker, omdat ze zich dan gesterkt weet door een flink aantal vriendjes.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Duivelinnetje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel nieuwsgierig ben of ze bij mij en mijn roedel uitval gedrag zal vertonen... tenslotte heb ik een veel grotere roedel dan Jan, meer veiligheid dus.
Ik denk dat ze het niet zal doen wanneer ze 1 dagje bij jou is, omdat ze even tijd nodig zal hebben om zich weer even te settelen in jouw roedeltje, maar ik durf er iets onder te verwedden dat ze het na een week wel zou doen, en waarschijnlijk vaker, omdat ze zich dan gesterkt weet door een flink aantal vriendjes.
Dat denk ik dus ook! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

hier wil ik trouwens ook nog wel wat op zeggen. Heb ik er over nagedacht ? Ja, natuurlijk, ik ben niet gek. Maar ik geloof absoluut niet wat jij hier schrijft, eerlijk gezegd. Je doet het nu net voorkomen alsof sien al haar zaakjes zelf heeft geregeld, en dat ik niks gedaan heb om haar over haar angsten heen te helpen, of nog erger, dat ik ze zelfs versterk. En dat vind ik een grote ontkenning van wat ik gedaan heb. Ik zeg het maar even ronduit.
Jan, je hebt mij niet horen zeggen dat je gek bent en ik zou het zeker niet gek vinden als je er niet aan had gedacht.
Ik vind niet dat ik het doe voorkomen of Sien al haar zaakjes zelf heeft geregeld. Ik zeg je regelmatig dat ik vind dat je op de goede weg bent met haar en dat ik het geweldig vind wat je allemaal voor haar over hebt. Tot op heden heb ik juist meer benadrukt wat je allemaal gedaan hebt.
Ik vul geen dingen in, ik heb domweg geconstateerd dat naarmate sien over haar angsten heengroeide, ze in toenemende mate op de een na de andere hond wilde klappen, en dat soms ook heeft gedaan. Ik ben nog steeds van mening dat dat ook voor een groot deel met de nasleep van haar loopsheid ( of schijnzwangerschap ) te maken had. Maar niet alleen, al is ze nu duidelijk veel rustiger, zeg maar minder fel, dan toen.
Ook al vind ik wel degelijk dat je heel veel dingen geweldig doet, niemand is perfect Jan ook jij en ik niet. En ik blijf bij mijn mening dat jij dingen te veel van te voren in vult. Jij kunt ook behoorlijk lang in een bui blijven hangen, bijvoorbeeld als je boos bent. Met zowel onze positieve als onze negatieve eigenschappen beïnvloeden we onze viervoeters.
Hoe dan ook, zelfs al zou het zo zijn, dan zou de aanpak nog steeds hetzelfde blijven aangezien sien het gewoon met mij als baas moet doen. Sien gaat van mij gewoon voorlopig geen vrijheid krijgen wangedrag te vertonen. En dan zien we wel weer verder.
Natuurlijk moet Sien het met jou als baas doen en zal ze jouw regels moeten accepteren. Aan de andere kant kun je het voor Sien, maar vooral voor jezelf, het een stuk aangenamer maken door wat ontspannender met jouw roedel op stap te gaan.
Duivelinnetje
Actief

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Duivelinnetje schreef:
Misschien, maar daar zullen we dus niet achter komen omdat ze maar 1 dag komt. (Jan, ik stuur je bij deze voor drie weken op vakantie :wink: ).

Ik vraag me het volgende af:
Mijn roedel vliegt 8 man sterk op andere honden af om te checken wie de nieuweling is. Soms gaan ze dan spelen en anders keren ze zich gewoon weer om om hun eigen gang te gaan.
Sien heeft dit met mijn roedel meegemaakt.
Waarom deed ze nooit mee?
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Duivelinnetje schreef:
Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Duivelinnetje schreef:
Misschien, maar daar zullen we dus niet achter komen omdat ze maar 1 dag komt. (Jan, ik stuur je bij deze voor drie weken op vakantie :wink: ).

Mijn roedel vliegt 8 man sterk op andere honden af om te checken wie de nieuweling is. Soms gaan ze dan spelen en anders keren ze zich gewoon weer om om hun eigen gang te gaan.
Omdat ze daar nog te onzeker voor was?

Lilo heeft in het asiel ook nooit problemen gehad met andere honden, deed daar keurig voorzichtige speelpogingen en haalde het niet in haar hoofd om mot te zoeken. De groep honden in het asiel, hoe groot dan ook, was blijkbaar haar nieuwe roedel, en met je nieuwe roedel maak je geen ruzie. En zo kwam ze hier ook binnen: dit was haar nieuwe roedel, dus vanaf minuut 1 ging het helemaal geweldig met Jack.

Maar honden *buiten* de roedel, volgens mij hebben noch Lilo, noch Sien daar in hun verleden goeie (of misschien wel helemaal geen) ervaringen mee. Dus zodra ze zich echt veilig voelen in 'hun' roedel, gaan ze de roedel verdedigen tegen buitenstaanders.

Nou zijn zowel Sientje als Lilo op zich helemaal niet zulke asociale honden, dus niet *elke* vreemde hond wordt meteen gepakt. Integendeel, de meeste honden vormen geen bedreiging of zijn juist leuk om mee te spelen. :mrgreen: Maar er zijn honden die ze niet motten, en die motten dus weg. :19:

Misschien is het een rare theorie, maar bij mij werkt het in die zin dat ik van een kilometer afstand al zie met welke honden het goed of fout zal gaan, en als ik nou perse wil dat Lilo vrienden wordt met een bepaalde hond volstaat meestal een wandelingetje samen met die hond plus baas en een hoop koekies. Want dan hoort die hond bij de roedel, simpel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duivelinnetje schreef: Misschien, maar daar zullen we dus niet achter komen omdat ze maar 1 dag komt. (Jan, ik stuur je bij deze voor drie weken op vakantie :wink: ).

Ik zou je overigens verrot schelden als ik 8 honden op mijn hond(en) afgestormd zou krijgen, maar dat ter zijde.. :mrgreen:
Even ter zake..Sien was toen net in Nederland en vergeet niet dat ze in een zeer gevoelige leeftijdsfase zit. Haar loopsheid is geweest en ze begint echt volwassen te worden. Watr ik eerder ook al zei; echte agressieve angstbijters zie je nauwelijks voor de 3 jaar oud.
Toen jij Sien had was ze nog veel te onzeker om zich te gaan manifesteren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Ik zou je overigens verrot schelden als ik 8 honden op mijn hond(en) afgestormd zou krijgen, maar dat ter zijde.. :mrgreen:
Even ter zake..Sien was toen net in Nederland en vergeet niet dat ze in een zeer gevoelige leeftijdsfase zit. Haar loopsheid is geweest en ze begint echt volwassen te worden. Watr ik eerder ook al zei; echte agressieve angstbijters zie je nauwelijks voor de 3 jaar oud.
Toen jij Sien had was ze nog veel te onzeker om zich te gaan manifesteren.
Ik had er even bij moeten zeggen dat mijn honden dat doen in een klein bos waar iedereen mijn honden kent en iedereen dus ook weet dat ze absoluut geen kwaad in de zin hebben.
Overigens heb ik wel ooit op een forum een stukje geplaatst over het feit dat mijn honden dat doen, maar een bruikbare tip om dit gedrag af te leren is er nooit gekomen.
Zou je ook boos worden als het er één is die er op af stormt om te checken wie de nieuweling is?

Wat Sien betreft: misschien hebben jullie gelijk en zou ze bij mij uiteindelijk ook dat gedrag gaan vertonen. Ik ben geen gedragstherapeute, maar geef slechts mijn ideeën en mijn visie weer. Overigens vind ik het wel fantastisch dat Jan een gedragstherapeut heeft ingeschakeld!
Ook heb ik er geen verstand van of echte angstbijters dat gedrag pas na hun derde jaar vertonen...
Wel heb ik zelf een klein Spaans mixje van 1,5 jaar dat in een Belgisch asiel (tussen station na Spanje) alle medewerkers beet uit pure angst.
Mij heeft hij nooit gebeten en toen ik een keer met hem ben terug gegaan herkenden ze het hondje qua gedrag niet meer terug.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duivelinnetje schreef:Zou je ook boos worden als het er één is die er op af stormt om te checken wie de nieuweling is?
Nee, zo doe ik het zelf namelijk ook. :wink: Ik heb zelf twee honden en soms loop ik er met max. 4...dan mogen ze dus om de beurt kennis maken met de meeste vriendelijke hond voorop ( en dat is Nelson) Kiki en Stuart laat ik dan wel of niet vrij gaan en ik leid af met lekkers of een balletje. Aanlijnen doe ik i.p. niet mits ik honden tegenkom waarbij ik bijna op zeker knokken krijg met diezelfde lieve Nelson. :wink:
Wat Sien betreft: misschien hebben jullie gelijk en zou ze bij mij uiteindelijk ook dat gedrag gaan vertonen. Ik ben geen gedragstherapeute, maar geef slechts mijn ideeën en mijn visie weer. Overigens vind ik het wel fantastisch dat Jan een gedragstherapeut heeft ingeschakeld!
Ook heb ik er geen verstand van of echte angstbijters dat gedrag pas na hun derde jaar vertonen...
Wel heb ik zelf een klein Spaans mixje van 1,5 jaar dat in een Belgisch asiel (tussen station na Spanje) alle medewerkers beet uit pure angst.
Mij heeft hij nooit gebeten en toen ik een keer met hem ben terug gegaan herkenden ze het hondje qua gedrag niet meer terug.
Bijten uit angst kan zelfs een pup al en dat is ook niet wat ik bedoel. :wink: Ik heb het over honden die zelfverzekerd agressief aanvallen. Dat zie je pas na volwassenheid en winnaarservaringen en dus meestal pas als de honden iets ouder zijn. Onder dat zelfverzekerde aanvallen kan ook een angstmotivatie zitten, maar die ziet alleen de goede verstaander.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Duivelinnetje schreef: Aan de andere kant kun je het voor Sien, maar vooral voor jezelf, het een stuk aangenamer maken door wat ontspannender met jouw roedel op stap te gaan.
Even vooropgesteld dat ik dat ook steeds tegen Jan roep, wil ik er toch wel iets over zeggen. Het heeft bij mij al met al een jaar of 3 geduurd eer ik accepteerde dat ik een moeilijke hond had waar ik het mee te doen had. Als je wordt geconfronteerd met een hond die eigenlijk niet past in het beeld wat je hebt probeer je in eerste instantie, soms tegen beter weten in, de situatie om te buigen. Daarbij moest ik erg wennen aan de explosie's van agressie. Dat heeft echt grote invloed gehad op hoe ik mezelf voelde. Agressie jaagt altijd schrik aan, niet alleen bij de tegenstander, maar ook bij de baas. Ik voelde me daar vaak erg naar onder en gefrustreerd. De herrie, het kabaal, de lading en soms boze mensen, ik werd er soms zelf opgefokt van. Net zo goed als de stemming van jou invloed heeft op de hond is dat andersom ook zo.

Ik denk dat het een normaal en ook goed proces is dat mensen met een nieuwe hond met gedragsproblemen er eerst hard mee aan de slag gaan met alle frustratie en onzekerheden van dien. Zo hoort dat in mijn ogen ook. Dat verplicht je jezelf als je begint aan een moeilijke hond.
Gedurende zo'n proces zie je dingen beter gaan..slechter gaan..beter gaan totdat je je na loop van tijd realiseert dat je heel veel energie investeert en er nog maar bar weinig voor terugkrijgt. De hond zit aan zijn top, aan zijn plafond met wat hij kan. Dan is de rek er dus uit..bij de hond en bij de baas en meestal zie je dan pas de echte aanpassing aan het gedrag van de hond..en dan wordt het pas weer ontspannen en leuk.

Dit is wat ik vaak zie gebeuren en ik denk dat het ook zo hoort. Voor mij is het een teken dat je alles serieus neemt, je best doet en je jezelf later hoe dan ook nooit iets kan verwijten. Je hebt eruit gehaald wat erin zit en meer is er niet. Dan kun je je alleen nog maar aanpassen en er het beste van maken. Dit is wat ik ook zie bij Jan en ik vind eigenlijk ook dat hij het prima doet..ondanks dat ik wel blijf roepen dat ie de lat niet zo hoog moet leggen! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Nog even een laatste berichtje voor het slapen gaan...

Eline, wat je zegt klinkt heel logisch en ik ben het er ook volledig mee eens. Al voelt Jan zich misschien aangevallen, ik heb de beste intenties met mijn uitspraken en wil niets liever dan dat het allemaal goed gaat.
Sien zal in mijn hart altijd een warm plekje houden, ze doet me erg veel en Jan mag ik gewoon heel graag.
Daarom roep ik ook zo hard: Jan alsjeblieft ontspan een beetje.
Het doet mij echt wat als ik zijn verhalen lees over Sien en zijn gevoelens daarbij.
Misschien moet hij gewoon hetzelfde proces doormaken als jij met jouw moeilijke hond hebt gedaan, maar ik kan het niet helpen dat ik dat proces voor hun bestwil wat wil versnellen :wink:

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik wat honden betreft heel stevig in mijn schoenen sta. Ik maak me pas druk als het echt nodig is. Dat is niet met de jaren gekomen, maar dat zit in mij, het is altijd al zo geweest.
En ik gun het Jan zo om gewoon lekker met en van zijn roedeltje te genieten...
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

laat ik proberen er ook nog wat over te zeggen. Ik loop nu en paar maanden met sien. Ik heb domweg geconstateerd dat ze op een gegeven moment op honden begon te klappen. of dat althans probeerde, voor mij vaak heel plotseling en onverwachts. Ik kon haar daar met een brul meestal wel van weerhouden, maar dat is niet altijd gelukt.

Waarom ze dat precies is gaan doen ... ik ben van nog geen enkele theoie echt overtuigd, eerlijk gezegd. Maar we gaan naar een GT, en die zal mij, sien, spok, en de interactie tussen ons nader beschouwen, en wie weet kan zij meer klaarheid hier in brengen.

Vervolgens zit ik met het probleem hoe hier mee om te gaan. Dan spelen er twee dingen: wat ik zelf (aan)kan, en wat sien (aan)kan.

Ik zal mezelf niet eindeloos herhalen, maar wat ik spok te bieden had, dat kan ik met spok en sien niet doen. Dat trek ik gewoon niet, en dat trekt sien niet. Natuurlijk is stress, te veel stress niet goed voor mezelf, en ook niet voor onze relatie, en ook niet voor sien, en zelfs niet voor spok. Dat besef ik heel goed, en dat heb ik hier ook meermaals neergezet. En toch ben ik ervan overtuigd dat al was ik de zekerste baas op de wereld, sien dit gedrag was gaan vertonen, mits ze die vrijheid had gekregen.

Maar ook als dat niet zo zou zijn, dan maakt het eigenlijk nog niet veel uit. Ik ben vijftig jaar, bijna dan, en ik ken mezelf een beetje. Ik weet dat de zekerste manier om pas echt goed in de stress te schieten en hierin vast te lopen is door mezelf blijvend te overvragen. Dat doe ik dus niet :wink:

Wat ik wel ga doen, heb ik al opgeschreven. Ik denk dat deze aanpak kan werken, voor mezelf en voor sien. Idealiter klapt sien niet meer op honden, en kunnen we alles, of bijna alles positief, met belonen en spelen, doen. Wat onze realtie en geestelijk welbevinden ten goede zal komen.

Dan krijgt ze evengoed haar beweging en geestelijke bezigheden, en dat kan aangevuld worden met van alles en nog wat, zoals voor mijn part kunstjes aanleren met clickertraining ( hoewel het mijn grote hobby niet is :wink: ).

Is er dan nog meer mogelijk met sien ? Ik heb met Tineke gelopen en hier verslag van gedaan. Ja, onder gecontroleerde omstandigheden kan en wil ik best experimenteren met sien en andere c.q. vreemde honden. En wie weet wat er allemaal uiteindelijk nog mogelijk blijkt. Ik blijf stiekem nog steeds een beetje hopen op meer. Deze hoop is o.a. gebasserd op het feit dat ik haar nu echt een stuk rustiger, minder gebeten op andere honden vind dan tijdens haar schijnzwangerschap.We moeten ook nog even afwachten hoe de castratie verder uitpakt.

Hopelijk kan de GT hier straks ook wat zinnigs over zeggen. Wat ik wel, en wat ik niet verwachten kan.

Ik ga er trouwens vanuit dat de GT in grote lijnen mee zal gaan in mijn aanpak, en niet met iets heel anders op de proppen komt, want dan hebben we een situatie waarin ik een beslissing zal moeten maken: alles anders aanpakken, of mijn eigen weg volgen.

Dan blijft er nog het probleem hoe ik voorkomen kan dat sien angstagressie naar mensen gaat vertonen, en hebben we ook nog spok die in het hele verhaal een beetje ondergesneeuwd dreigt te worden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

vanmorgen. Ik speel in het bos, zie ik op enige afstand een jonge hond, ongeveer zo groot als een borderterriër, bijna pup nog. De hond wordt aangelijnd, waar ik blij mee was. Maar even later gaat hij toch los, en komt van vrij grote afstand op ons afgerend. Leuke, jonge speelse hond, die wat om ons heen begon te rennen, baasje vindt het goed. Sien in zit gezet, baasje gewaarschuwd. Dan zie je sien even uit zit komen toen die hond vrij dicht langs haar rende. Dit meteen weer afgepakt. Daar is maar weinig voor nodig, maar je moet het wel doen, anders zit je straks met een gillende pup en een baas die compleet overstuur is.

Weet ik dat zeker ? Voor 90 %, maar al was het voor 10 %, ik neem het risico niet.

Wat is dit ? Angstagressie ? Dan toch niet van het soort: ik kan niet anders meer dan vechten. Voor mij is het gewoon een poging tot correctie van een te drukke vreemde hond die zonder plichtplegingen een roedel komt ingestormd.

Kan sien met jonge drukke honden? In roedelverband vast wel (hoewel, vergis je niet Claudia, een hond verandert ook tijdens het volwassen worden ).

Kan ik dit oplossen door meer zelfvertrouwen uit te stralen ? Nou, ik geloof er gewoon geen klap van. Misschien zou je het er uit kunnen corrigeren, wat ik overigens ook niet geloof. Dat werkt niet, of je moet het beestje geestelijk breken.

Appel verbeteren, niet uit zit komen, dat is zo'n detail waar we aan gaan werken, eventueel af aanleren.

En ja, opletten, opletten, opletten en nog eens opletten. Ik heb dit soort dingen te vaak meegemaakt om op dit punt veel illusies te hebben. Laat je haar gaan, dan gaat het mis.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat is dit ? Angstagressie ? Dan toch niet van het soort: ik kan niet anders meer dan vechten. Voor mij is het gewoon een poging tot correctie van een te drukke vreemde hond die zonder plichtplegingen een roedel komt ingestormd.
Dit heeft niets met angst(-agressie) te maken.

Wat jij zegt, met als aanvulling, een poging tot korrektie van een drukke speelse indringer door een hond die eigenlijk niet weet hoe op een evenwichtige manier in te grijpen en ongekontroleerd doet wat ze denkt dat ze moet doen.
Misschien zou je het er uit kunnen corrigeren, wat ik overigens ook niet geloof. Dat werkt niet, of je moet het beestje geestelijk breken.
Ik ga je niet zeggen dat je haar moet korrigeren maar dat je dit gedrag er alleen maar uit zou kunnen krijgen door haar geestelijk te breken lijkt me een inschatting die jij maakt vanuit je aversie tegen korrigeren.

De motivatie tot veel gedrag hoeft helemaal niet één enkele te zijn. Meestal spelen er veel verschillende zaken tegelijk mee. Ã
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Wat is dit ? Angstagressie ? Dan toch niet van het soort: ik kan niet anders meer dan vechten. Voor mij is het gewoon een poging tot correctie van een te drukke vreemde hond die zonder plichtplegingen een roedel komt ingestormd.
De term zwart/wit is in dit hele gesprek nog al eens voorbij komen zweven en ook dit is natuurlijk niet zwart/wit. Mogelijk heeft ze de pest aan dit soort drukte en corrigeert ze daarom. Misschien te weinig gesocialiseerd om te kunnen doseren in haar correctie's?
Aan de andere kant, als de pup rustig was geweest, had ze dan wel normaal gedaan? Of moest dat beest uberhaupt weg? Ik denk het laatste..ze heeft het niet op vreemde honden en het enige wat haar weerhoudt ze weg te jagen is angst om zelf klappen te krijgen van de andere hond.
En de reden dat ze het niet op vreemde honden heeft kan een onderliggende angstmotiatie zijn..mogelijk, of soms.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:[Ik ga je niet zeggen dat je haar moet korrigeren maar dat je dit gedrag er alleen maar uit zou kunnen krijgen door haar geestelijk te breken lijkt me een inschatting die jij maakt vanuit je aversie tegen korrigeren..
nee Wil, dat is niet waar, vanuit mijn ervaring met sien corrigeren voor dit gedrag. Dan kan je zeggen dat ik het niet goed heb gedaan, en dat wil ik nog wel geloven ook. Maar voor mij was het een heilloze weg.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Wil de hond schreef:[Ik ga je niet zeggen dat je haar moet korrigeren maar dat je dit gedrag er alleen maar uit zou kunnen krijgen door haar geestelijk te breken lijkt me een inschatting die jij maakt vanuit je aversie tegen korrigeren..
nee Wil, dat is niet waar, vanuit mijn ervaring met sien corrigeren voor dit gedrag. Dan kan je zeggen dat ik het niet goed heb gedaan, en dat wil ik nog wel geloven ook. Maar voor mij was het een heilloze weg.
Kun je daar eens iets over vertellen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat moet ik me daar dan bij voorstellen Jan, bij dat korrigeren van Sien?
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:Wat is dit ? Angstagressie ? Dan toch niet van het soort: ik kan niet anders meer dan vechten. Voor mij is het gewoon een poging tot correctie van een te drukke vreemde hond die zonder plichtplegingen een roedel komt ingestormd.
De term zwart/wit is in dit hele gesprek nog al eens voorbij komen zweven en ook dit is natuurlijk niet zwart/wit.
nee, ik heb ook al vaak gezegd dat je niet alle incicenten en bijna incidenten en voorkomen incidenten onder een noemer kunt brengen. Het is gewoon complexer dan dat.
Mogelijk heeft ze de pest aan dit soort drukte en corrigeert ze daarom. Misschien te weinig gesocialiseerd om te kunnen doseren in haar correctie's?
Aan de andere kant, als de pup rustig was geweest, had ze dan wel normaal gedaan? Of moest dat beest uberhaupt weg? Ik denk het laatste..ze heeft het niet op vreemde honden en het enige wat haar weerhoudt ze weg te jagen is angst om zelf klappen te krijgen van de andere hond.
Te weinig gesocialiseerd om te kunnen doseren, tsja, denk ik soms ook. Ik hoor hier de laatste tijd soms spok wel eens piepen. Maar goed, die maakt het er ook wel naar.

Had ze normaal gedaan als de pup rustig was geweest ? Hangt misschien ook weer van de situatie af. Maar als ik daar aan het spelen was, en de pup was gewoon voorbij gelopen, of ergens gaan zitten, dan had ze vermoedelijk geen aandacht voor hem gehad.

Dit geldt overigens niet alleen voor pups, ook voor grote honden als labradors.

Ik heb het ook meegmaakt, heel in het begin, dat ze een jonge hond wilde corrigeren, tot twee maal toe, maar inhield omdat de hond zich onderdanig gedroeg ( kop naar benden en bek likken.

Dus dat ze totaal geen onderscheid maakt, anders dan de vraag of ze de hond aan kan, nee, dat is niet zo. En ze klapt net zo goed op honden die ze objectief absoluut niet aan kan. En ze heeft ook wel verlieservaringen daarin opgedaan. Want niet elke hond pikt het.
En de reden dat ze het niet op vreemde honden heeft kan een onderliggende angstmotiatie zijn..mogelijk, of soms.
ja, die angst speelt op de een of andere manier een rol, maar het gaat mij boven de pet hoe dat precies zit :19:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

@ Wil en Eline.

gewoon simpel flink verbaal op haar lazer geven, net als ik met spok en luna heb gedaan, als het even kan al in de aanzet een brul, al ben ik vooral in het begin wel vaak te laat geweest.

Overigens, dat in de aanzet brullen "rustig ! " heeft wel geholpen in die zin dat ze dan meestal inield. Ik gebruik dit woord nog, maar dan rustiger of zelfs vriendelijk uitgesproken, en ik zou het nog brullen, mocht ik aanvoelen dat het noodzakelijk is.
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

vanmorgen. Ik speel in het bos, zie ik op enige afstand een jonge hond, ongeveer zo groot als een borderterriër, bijna pup nog. De hond wordt aangelijnd, waar ik blij mee was. Maar even later gaat hij toch los, en komt van vrij grote afstand op ons afgerend. Leuke, jonge speelse hond, die wat om ons heen begon te rennen, baasje vindt het goed. Sien in zit gezet, baasje gewaarschuwd. Dan zie je sien even uit zit komen toen die hond vrij dicht langs haar rende. Dit meteen weer afgepakt. Daar is maar weinig voor nodig, maar je moet het wel doen, anders zit je straks met een gillende pup en een baas die compleet overstuur is.

Weet ik dat zeker ? Voor 90 %, maar al was het voor 10 %, ik neem het risico niet.

Naar mijn mening is het nog steeds angstagressie. De enige manier om de situatie veilig te maken is ervoor te zorgen dat de andere hond weg gaat. Ze is bang als de situatie niet veilig is.
Kan sien met jonge drukke honden? In roedelverband vast wel (hoewel, vergis je niet Claudia, een hond verandert ook tijdens het volwassen worden ).
Natuurlijk verandert een hond tijdens het volwassen worden. En, die schijnzwangerschap heeft ook een hoop met Sien gedaan. Ik wil ook niet zeggen dat ik zeker weet dat het goed zou gaan, ik geef alleen mijn gedachten weer en die hoeven niet per sé altijd de juiste te zijn. Als we altijd van te voren alles zeker zouden weten zou het een saaie wereld zijn. Mocht ik ongelijk hebben, dan zal ik de eerste zijn om dat toe te geven. Maar voor nu hou ik vast aan mijn theorie dat Sien kost wat kost de omgeving veilig wil maken. En haar haar eigen roedel is veilig...
Kan ik dit oplossen door meer zelfvertrouwen uit te stralen ? Nou, ik geloof er gewoon geen klap van. Misschien zou je het er uit kunnen corrigeren, wat ik overigens ook niet geloof. Dat werkt niet, of je moet het beestje geestelijk breken.
Al zou het voor Sien niet helpen, voor jezelf zou het heerlijk zijn!
Wat corrigeren betreft zit je natuurlijk met de moeilijkheid dat je absoluut niet weet wat voor effect dat op Sien zal hebben. Je hebt zoveel moeite gedaan om haar vertrouwen te winnen... Wat als je dat in één klap kwijt raakt? Misschien zou je eens kunnen trainen met een hele lange lijn en een slibketting. Op het moment dat ze dan de aanval inzet krijgt ze een soort "beet" in haar nek. Het voordeel is dat ze dan de correctie precies op het juiste moment krijgt EN dat ze die correctie niet met jou associeert. Is dit een heel raar idee?
Appel verbeteren, niet uit zit komen, dat is zo'n detail waar we aan gaan werken, eventueel af aanleren.
Af aanleren kan sowieso geen kwaad en kan altijd handig zijn.
En ja, opletten, opletten, opletten en nog eens opletten. Ik heb dit soort dingen te vaak meegemaakt om op dit punt veel illusies te hebben. Laat je haar gaan, dan gaat het mis.
Ik zou willen dat ik je kon helpen...
Zoie
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:[ Misschien zou je eens kunnen trainen met een hele lange lijn en een slibketting. Op het moment dat ze dan de aanval inzet krijgt ze een soort "beet" in haar nek. Het voordeel is dat ze dan de correctie precies op het juiste moment krijgt EN dat ze die correctie niet met jou associeert. Is dit een heel raar idee?
Ik denk niet dat je een hond die toch al met wat angsten kampt ook nog eens moet confronteren met correcties die schijnbaar uit het niets komen. En dan nog, wat verwacht je er precies van, en wat moet ze dan doen i.p.v. er op klappen ? Spelen zou leuk zijn, maar dat komt er zo niet van.

Ik denk dat ik haar veel beter alternatief gedrag kan aanleren, dat is duidelijk, en dat wordt beloond. Misschien moet ze ook nog de ervaring opdoen dat ik haar zonodig bescherm. Het zou vooral met aanstormende honden, waar ze een bloedhekel aan heeft, handig zijn als ik haar achter me kon positioneren.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:
Duivelinnetje schreef:
ik denk dat je best gelijk kunt hebben Claudia, dat het zo in het begin voor haar heeft gewerkt.

Maar op dit punt geloof ik toch dat Hanneke en Eline gelijk hebben. Als ze zich zeker genoeg voelt gaat ze meedoen, en waarschijnlijk zelfs aangeven.

Dat heb ik met spok ook meegemaakt. Spok vooruit als bliksemafleider, sien liep terug, of bleef bij me. Als je haar zo zag zou je nooit willen geloven dat ze zich in no - time zou ontwikkelen tot een hond die mee ging lopen om er op te klappen, of zelfs het voortouw ging nemen. En toch is het gebeurd.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

yamie schreef:
of het is aftasten, je moet niet vergeten dat de harde natuurlijke selectie al wat verder weg is, ik zie het hier ook, als een hond mankt bv, en het is een hogere, dat gaat 2 , 3 dagen "goed" daarna nemen de lagere een positie.. niet dat de manke uit de gratie is, maar wel met een deuk.
ze zijn alleen voorzichtig omdat ze aan het aftasten zijn
Dat is niet bij alle roedels zo.
Nanni is in december geopereerd aan een bultje op haar pols. Ze moest onder narcose. toen ik haar ophaalde, was ze nog erg suffig. Door alle verhalen die ik hier las en hoorde, heb ik bij thuiskomst Nanni in een bench gezet. Ik lees regelmatig dat als de leider zwakker is, de lagere (tuana in dit geval) de kans grijpt en er boven op knalt.
Dus Nanni in de bench, Tuana erbij. Tuana ging echt gillen, ze kon niet bij Nanni!!!! Ik heb de bench open gedaan. Tuana ging heel voorzichtig snuffelen, oogjes schoonmaken, pootje bekijken en uiteindelijk ging ze er heel rustig naast liggen :wink: Dit heeft ze de periode van herstel steeds gedaan, Nanni echt liefkozend verzorgen.
Toen nog Nanni met een beginnende maagkanteling. Tussendoor waren we thuis en elke keer weer deed Tuana heel voorzichtig. Normaal springt ze wel eens in Nanni der nek, maar nee, ze ging heel voorzichtig snuffelen en haar verzorgen.

Ik durf wel te zeggen dat Nanni hier altijd de baas zal blijven. Tuana heeft nog nooit een poging gedaan om hogerop te komen. Nanni is ook een erg verdraagzame roedelleider, ze laat veel toe.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb het verhaal een beetje globaal gelezen.

Als ik het allemaal zo een beetje lees, zie ik in Sien een soort Nanni. Zij heeft na mij nweten ook in een roedel geleefd en dat ging goed. de eerste weken dat ik haar had kon ze ook met andere honden op schieten.
Maar na een paar weken niet meer. Ik denk dat het grootste gedeelte komt doordat ze gestereliseerd is, maar ook dat ze opeens alle aandacht krijgt, dat speelt ook een rol natuurlijk.
Het eerste jaar heb ik ook veel ellende gehad. Je leert pas na een paar gevechten en hap incidenten dat ze niet helemaal betrouwbaar is. Maar nu je het weet, kan je er wel veel aan doen.

Zoals andere honden. Probeer ze toch echt te ontwijken. Kom je ze tegen, lijn der dan aan. Elke keer als ze vecht en wint, word ze sterker. Wat je ook kan doen, als je bv in het bos loopt. Stel je hebt beide honden vast. er komt een jolige hond jouw kant op denderen. Geef Spok wat meer riem en hou Sien kort. De kans is zeer groot dat ze dan naar Spok gaan en dat ze Sien met rust laten. Hier is dat iig wel zo. Tuana wil spelen, de meeste lopen ook naar haar toe.
Mocht er onverwacht toch een hond op Nanni afkomen, pak ik haar kop vast. Heel sneu, maar Nanni kan niet uitvallen op die manier. Je bouwt misschien wel extra spanning op, maar als ik dit niet doe, valt ze uit, wat ook weer spanning geeft. Dus dan maar kort en aan der kop vast houden.

En dan nog met vreemde mensen.
Als je niet bang bent, kan je binnen lopen bij Nanni. Ze blaft, komt kijken en gaat dan liggen op haar mat en komt er niet vanaf. Vind je haar eng, dan gaat zij liggen loeren. Zodra je opstaat, vliegt ze op je af en durft hap te zeggen in je been :eek: Ik weet dat, dus tegenwoordig sta ik als eerste op, loop naar Nanni toe en ga er voor staan. Eigenlijk blijft ze dan op haar mat mopperen, maar mocht ze echt overeind komen, kan ik haar nog snel grijpen en terug op haar mat sturen.

Als ze echt een hekel aan iemand heeft, doe ik Nanni eerst in de woonkamer. Ik laat degene dan in de gang staan en ga zelf naar binnen. Nanni gooi ik naar buiten zolang. Gaan ze weg, doe ik de visite op de gang, Nanni naar de woonkamer en dan kan de visite weg. Onze tuin loopt vanaf achterdeur tot en met de voordeur, dus vandaar dat ik haar niet in de tuin kan laten.
Met verjaardagen heeft ze 1x boven bij ons op bed gezeten ( :mrgreen: ) dat was ook niet echt geslaagd, want zodra ze de voordeur hoorde, stond ze te mopperen. En naar beneden gaan was ook geen succes, ze durft de trap niet af en optillen vind ze eng :smile: de laatste verjaardagen zit ze in de auto. Ze vind het heerlijk in de auto en heeft daar nog veel ruimte.
Zoie
Zeer actief

ik gebruik spok nog steeds wel als bliksemafleider, maar ik moet er wel mee oppassen, want spok is een volle reu en ook niet altijd even makkelijk en probleemloos :wink:
Afbeelding
Duivelinnetje
Actief

Ik denk niet dat je een hond die toch al met wat angsten kampt ook nog eens moet confronteren met correcties die schijnbaar uit het niets komen. En dan nog, wat verwacht je er precies van, en wat moet ze dan doen i.p.v. er op klappen ? Spelen zou leuk zijn, maar dat komt er zo niet van.

Ik denk dat ik haar veel beter alternatief gedrag kan aanleren, dat is duidelijk, en dat wordt beloond. Misschien moet ze ook nog de ervaring opdoen dat ik haar zonodig bescherm. Het zou vooral met aanstormende honden, waar ze een bloedhekel aan heeft, handig zijn als ik haar achter me kon positioneren.
Mijn gevoel zegt dat het eraan ligt hoe zwaar die correcties zijn, want ook al heeft Sien een achtergrond (en echt, ik heb haar op haar angstigst meegemaakt), dat wil nog niet zeggen dat je alles ongestraft hoeft te laten gebeuren. Natuurlijk heb ik het niet over keiharde correcties en je hoeft ook echt niet aan die lijn te sleuren. Je hoeft zelf alleen de lijn vast te houden, zij doet de rest. Op een bepaald moment zal ze toch merken dat de correctie weg blijft als zij niet op een andere hond af rent.
Verder hoeft ze helemaal niet met andere honden te spelen, ze heeft jou en Spok toch?! Van mijn acht honden spelen ze ook niet alle acht zoals je weet. Baloo bijvoorbeeld, speelt nooit, geef hem maar een balletje, dan is hij tevreden.
Ook met een lange lijn kun je evengoed haar alternatief gedrag aanleren, belonen als ze naar jou toe komt, maar ook als ze gewoon stil blijft staan en de aanval niet inzet.
Zoie
Zeer actief

Duivelinnetje schreef:

Mijn gevoel zegt dat het eraan ligt hoe zwaar die correcties zijn, want ook al heeft Sien een achtergrond (en echt, ik heb haar op haar angstigst meegemaakt), dat wil nog niet zeggen dat je alles ongestraft hoeft te laten gebeuren. Natuurlijk heb ik het niet over keiharde correcties en je hoeft ook echt niet aan die lijn te sleuren. Je hoeft zelf alleen de lijn vast te houden, zij doet de rest. Op een bepaald moment zal ze toch merken dat de correctie weg blijft als zij niet op een andere hond af rent.
Verder hoeft ze helemaal niet met andere honden te spelen, ze heeft jou en Spok toch?! Van mijn acht honden spelen ze ook niet alle acht zoals je weet. Baloo bijvoorbeeld, speelt nooit, geef hem maar een balletje, dan is hij tevreden.
Ook met een lange lijn kun je evengoed haar alternatief gedrag aanleren, belonen als ze naar jou toe komt, maar ook als ze gewoon stil blijft staan en de aanval niet inzet.
Maar wat bereik ik daar dan mee wat ik nu al niet bereikt heb ? Ze blijft bij me als ik wil, en ze komt naar me toe als ik wil, en ze kklapt niet op een hond als ik dat niet wil.

Kijk, als het effect zou zijn dat ze dan ook als ze niet onder appel staat ze niet meer naar andere honden toerent, c.q. niet meer op andere honden klapt, dan zou ik er over na kunnen denken, want dat zou wezenlijk iets toevoegen aan waar ik nu mee bezig ben. Maar tenzij iemand me van het tegendeel overtuigt, geloof ik daar niet in.

Ik heb haar echt heel erg flink gecorrigeerd, verbaal, maar het hielp niet in die zin dat ze het dan de volgende keer ook niet meer deed. Dan moet je kappen en iets anders verzinnen, want dan doorgaan heeft geen zin.

Of je moet het anders doen, maar zoals gezegd, ik ga daar niet mee experimenteren. Dan moet iemand met verstand van en ervaring in hondentraining mij even heel erg goed uitleggen hoe dat dan moet, en wat het resultaat zal zijn.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

nou, sien is naar Claudia gebracht, ze was helemaal uitzinnig van blijdschap, dus ik heb zo'n idee dat ze wel een leuk dagje zal hebben :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”