Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spanning tussen 2 honden in 1 huis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Martijn schreef:
ranetje schreef:
zepenko schreef:
Eline* schreef:Castratie doet een reu wel degelijk zakken in de rangorde. Hij is geen volwaardige concurent meer.
Een ietwat late reactie, maar goed.

Dat zou dus betekenen dat alle gecastreerde reuen helemaal onderaan in de rangorde komen, onder alle intacte reuen?
Dat ligt volgens mij ook aan het karakter van de hond.
Hier in het park loopt een gecastreerde reu die net niet de hoogste in rang is onder de honden. Maar laagste in rang? Nou nee, zou ik niet zeggen :mrgreen:
Als je twijfelt over de invloed van castratie kan je ook eerst een chemische castratie laten uitvoeren (injectie dus). De invloed daarvan duurt 6 weken tot 3 maanden. (het is niet helemaal te vergelijken, maar komt wel in de buurt).
Als dat geen enkel effect heeft, hoef je van een echte castratie niet veel te verwachten.
Nettie
Je moet een beetje oppassen met het aanraden van een chemische castratie hoor.
Dapper is daar echt maandenlang ontzettend naar van geweest.
Is niet iets wat je zomaar even doet om te kijken.

Ik zou hem waarschijnlijk eerder operatief laten castreren dan nog een keer die meuk er in.
:ok: O.k. Martijn, dank voor de waarschuwing.
Nettie
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Ik ben er bijna van overtuigd dat castratie geen oplossing is in dit geval. Ik heb nog eens teruggelezen en gekeken....
Benji&Brenda schreef:Ze weet eigenlijk niet of ze het ook doen als ze er niet bij is maar ze denkt van niet omdat ze dan ook gewoon tegen elkaar aan liggen.
Als bovenstaande waar is, dan is er denk ik door onduidelijkheid van de baas er een miscommunicatie ontstaan tussen beide honden. De eigenaar heeft een afhankelijke rang gecreëerd voor Jack (door o.a. Russel te corrigeren), waardoor hij een grotere mond durft te hebben als de eigenaar er bij is. Als de eigenaar er niet is, gedraagt hj zich zoals hij zich volgens de rangorde zou moeten gedragen, dus dan zijn er geen problemen. Maar als de eigenaar er wel is, voelt hij zich gesterkt door de eigenaar. Daardoor ontstaan de akkefietjes.

De GT heeft niet gekeken naar de verhoudingen tussen de honden onderling (dus zonder iemand erbij) (anders had dat hier wel gestaan toch). Hierdoor wordt er dus een onjuiste diagnose gesteld, wordt de hond gecastreerd, en is het probleem nadien nog niet opgelost. Het probleem zit nl. in het gedrag van de eigenaar. Dat GT niet gekeken heeft naar de verhoudingen tussen de honden zonder eigenaar of anderen ertussen, valt hem zeker aan te rekenen. Nu ben je een hoop kosten kwijt (GT, DA) en zit je nog met hetzelfde probleem.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ze heeft een afspraak voor castratie voor maandag staan. De meningen zijn verdeeld maar dat heb je altijd wel denk ik. Maarja als je een probleem hebt en dat is het advies, je moet wat he?

Nu is het alleen zo dat ze haar eigen gedrag heeft verandert... Ze trok Jack dus voor (in de zin van hij krijgt eerder eten dan russel enzo) omdat de GT zei dat hij hoger was. Nu heeft ze het omgedraaid en is ze Russel met voorrang gaan behandelen en de afgelopen dagen is de rust teruggekeerd en zijn er geen akkefietjes :denken:
Zou het helemaal verkeerd zijn ingeschat en dat Russel dus boven Jack staat en doordat Jack hulp kreeg van het baasje dat hij zich dan sterker voelde maar Russel pikte dit niet omdat hij de eigenlijke baas is :19: ?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
chuckie
Zeer actief

Ongelezen bericht door chuckie »

ik heb eerder het idee dat russel het hoogst in rangorde is,maar dat jack dat niet echt accepteerd.
ik zie dit aan een hoop dingen: russel negeert jack,draait hem zijn kont toe (een hond die lager in rang is verstopt zijn kont,wil niet geroken worden) en jack likt aan het begin konstant zijn bek af,hiermee geeft hij weer aan dat hij twijfeld over de rangorde (hij accepteerd deze dus niet).
ik heb onlangs een boek gelezen over rangorde en opvoeden via de roedelmethode,en daar stonden deze dingen toch erg duidelijk in uitgelegd.
misschien heeft ze wat aan dat boek?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

zepenko schreef:Als bovenstaande waar is, dan is er denk ik door onduidelijkheid van de baas er een miscommunicatie ontstaan tussen beide honden. De eigenaar heeft een afhankelijke rang gecreëerd voor Jack (door o.a. Russel te corrigeren), waardoor hij een grotere mond durft te hebben als de eigenaar er bij is.
Dat ben ik met je eens hoor! Ik denk dat de problemen inderdaad samenhangen met de omgang van de eigenaar zoals je kan lezen. :wink: Maar goed, dit soort akkefietjes vallen weg als het gat tussen beiden honden groot genoeg is. Als de boel zo dicht bij elkaar ligt en de eigenaar mist het inzicht kan je steeds gehannes en gedoe blijven houden. Als je dat als baas niet erg vindt is dat prima, maar aangezien er al gedreigt wordt met herplaatsen.. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Benji&Brenda schreef:Ze heeft een afspraak voor castratie voor maandag staan. De meningen zijn verdeeld maar dat heb je altijd wel denk ik. Maarja als je een probleem hebt en dat is het advies, je moet wat he?

Nu is het alleen zo dat ze haar eigen gedrag heeft verandert... Ze trok Jack dus voor (in de zin van hij krijgt eerder eten dan russel enzo) omdat de GT zei dat hij hoger was. Nu heeft ze het omgedraaid en is ze Russel met voorrang gaan behandelen en de afgelopen dagen is de rust teruggekeerd en zijn er geen akkefietjes :denken:
Zou het helemaal verkeerd zijn ingeschat en dat Russel dus boven Jack staat en doordat Jack hulp kreeg van het baasje dat hij zich dan sterker voelde maar Russel pikte dit niet omdat hij de eigenlijke baas is :19: ?
Ze moet zich er gewoon niet mee bemoeien. Als de honden samen zonder haar aanwezigheid in vrede leven doen ze dat ook als zij er wel is, maar zich gewoon afzijdig houdt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Benji&Brenda schreef:Ze heeft een afspraak voor castratie voor maandag staan. De meningen zijn verdeeld maar dat heb je altijd wel denk ik. Maarja als je een probleem hebt en dat is het advies, je moet wat he?

Ze moet zich er gewoon niet mee bemoeien. Als de honden samen zonder haar aanwezigheid in vrede leven doen ze dat ook als zij er wel is, maar zich gewoon afzijdig houdt.
Tussen de honden onderling ja, maar er zal altijd interactie zijn tussen baas en hond.
Als je je hond nooit kunt aaien, voeren, uitlaten, hoef je ook geen hond te nemen en aangezien je maar een paar handen hebt... :19:
Ik doe dat hier ook hoor, Britt is degene die eerst eten krijgt, eerst een koekje krijgt, eerst de riem om krijgt, en daarna Bram. Dat gaat gewoon in de volgorde van rangorde die de honden dus inderdaad wel zelf, zonder mijn bemoeienis hebben gemaakt.
Maar met nu Russel voortrekken bedoelt ze dus in het opzicht dat hij nu eerst de riem omkrijgt, hij als eerste aandacht krijgt bij aaien, hij eerst het voer krijgt. Hoe kun je je nou wat die dingen betreft afzijdig houden :denken:
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Sorry dubbel :mrgreen:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Als de GT dit al fout ingeschat heeft, zou ik op zijn minst gaan twijfelen aan het advies om te gaan castreren. Het klinkt mij een als een ik-weet-niks-beters-dus-laten-we-dat-maar-eens-proberen-oplossing.

Als wat Eline schrijft waar zou zijn, zou je met castratie het probleem alleen maar vergroten. Je zou dan nu de de ranghoogste (Russel) gaan castreren, waardoor deze lager in rang zou worden. Hierdoor zouden Russel en Jack weer dichter bij elkaar komen, of zou het zich omdraaien (Jack hoger dan Russel).

Mijn advies zou zijn: gewoon doorgaan waar ze nu mee bezig is, want dat werkt. Door Russel voor te trekken boven Jack, is de rust wedergekeerd. Castratie is dus helemaal niet nodig, want het probleem is al opgelost.
zepenko
Zeer actief

ook dubbel vanwege rare forum-meldingen over een debug-mode? :denken:

edit: heeft iemand daar nog meer last van gehad, of is het al weer opgelost?
zepenko
Zeer actief

En is de hond alsnog gecastreerd? Of waren de problemen door het veranderde gedrag van de eigenaar al voldoende opgelost en heeft ze de castratie laten varen?
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:En is de hond alsnog gecastreerd? Of waren de problemen door het veranderde gedrag van de eigenaar al voldoende opgelost en heeft ze de castratie laten varen?
Ze heeft nog met diverse mensen contact gehad, erg getwijfelt en toch besloten het door te laten gaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”