Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

SHIT micky heeft een kat gegrepen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

FlevoFluffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

SHIT micky heeft een kat gegrepen

Ongelezen bericht door FlevoFluffy »

Afgelopen zaterdag liep ik lekker met mick bij ons in de buurt.
Helaas was ik een beetje aan het dagdromen en voor dat ik het wist zag mick een kat en schoot los.
Voordat ik het door had hoorde ik rare geluiden en ben ik snel achter mick aan gerend.
En daar stond hij met een kat in zijn bek ik heb snel zijn riem vast gepakt en hij liet metteen de kat los.
Gelukkig waren er wat jongeren in de buurt dus die bleven bij de kat want ze kon niet meer opstaan.
Ik ben snel naar huis gerend en ik heb de dierenambulance gebeld.
Hellaas kreeg ik vandaag te horen dat de kat het niet heeft overleefd.
Ook heb ik de eigenaar gesproken en ik kon niks anders dan SORRY zeggen maar eigenlijk vond ik dat op dat moment een kut woord want daar hebben zij hun kat niet mee terrug.
Maar ja op dit moment baal ik een beetje van mijn hond maar ben ik ook hard aan het nadenken hoe ik hem dit misschien kan afleren.
Wie weet heeft er iemand een tip voor mij.
1 ding heb ik wel besloten ik ga niet meer dagdromen als ik met mick uit ga.
Groetjes en een poot van Mick

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Tja..eerlijk gezegd denk ik dus dat dit een gevalletje vette pech is geweest. Als de kat de weg was overgeschoten en jouw hond was onder de auto gekomen was dat ook gewoon pech geweest. Dat heb je met loslopende dieren waar geen toezicht op is. Als Nelson van mij een kat zou kunnen pakken zou hij de kat ook doodbijten. Aan de lijn houden en opletten is alles wat je kan doen.
Sterkte, het is een ontzettend rotgevoel als jouw hond een ander dier doodmaakt, al kun jij er ook niets aan doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Aangelijnd houden daar waar katten zitten is denk ik het enige wat je kan doen :19: Afleren lukt haast niet en nu zeker niet meer aangezien hij succes heeft gehad.

Dapper en Cleo pakken ook katten als ze de kans krijgen maar die krijgen ze nauwelijks. Het is ze wel eens gelukt maar dat liep gelukkig goed af voor de kat.

Onze eigen kat is ook wel eens gegrepen door een hond. Beestje had flinke gaten maar ook dat is goedgekomen.
Afbeelding
shadow1
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door shadow1 »

ik denk dat dit gedrag moeilijk af te leren is,het is wel de hond zijn instinkt om achter katten aan te gaan
hier heb ik er ook drie die achter katten aangaan als ze ze zien
persoonlijk hou ik zelf niet van katten,en ik baal ook van die mensen die een kat nemen en hem 's morgens naar buiten gooien en dan er niet meer op letten
hier in de buurt lopen ook een hoop katten,die worden naar buiten gegooit,en er wordt niet echt meer op gelet
maar als een van mijn honden een kat pakt lopen die mensen wel te zeuren,mot je je kat maar binnen houden(maar dat is mijn mening)
Afbeelding
groetjes petra,en een poot van shadow,bo en diesel
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Wat vervelend.

Mij is het ook gebeurd, maar dan bij mijn eigen honden en kat. Ze hadden met zijn tweeen (Xitan en Senna) mijn kat Tijger te pakken gekregen.
Is gelukkig wel goedgekomen, maar dat was echt op het nippertje.

Ik denk niet dat je het gedrag er uit krijgt. Jij kunt hier ook niets aan doen.
AfbeeldingAfbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

Onze Pim (RR) leeft samen met 2 katten. Hij speelt er wat mee maar doet ze abs. geen kwaad (Nou ja spelen voor hem is veel ruwer dan het spelen van een kat). Ik begin zelfs een beetje te merken dat hij beschermend gedrag naar de katten begint te vertonen, waarschijnlijk denkt hij dat ze bij zijn roedel horen. Stel als we nu een jaartje verder zijn en hij is een reu van 45 kg, een andere hond gaat eens lekker op de katten jagen en Pim gaat de katten beschermen? Een hond beschermt zijn roedel toch tot de dood? En het gaat mis is het dan nog zielig en hadden wij dan beter op onze katten moeten letten?

Of zou zo'n situatie zich niet snel voordoen?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

he bah, wat naar. Ja honden kunnen dat doen, en het enige wat ik kan bedenken is gewoon aan de lijn houden, en donders goed opletten. Want ook aan de lijn kan een hond een kat grijpen, twee maal meegemaakt, gelukkig zonder schade voor de kat.
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Wat een nare ervaring voor je :jank: .
Je kunt er niets aan doen, maar een schuldgevoel heb je toch lijkt me.
Heel veel sterkte!
Buster

Ongelezen bericht door Buster »

Inderdaad pech ... en geen leuke ervaring. Hier bij ons is het ook peis en vree met de kat. Ze slapen samen, dagelijks krijgt Buster zijn wasbeurt van de kat, ze lijken wel verliefd.
Het kan dus echt !
Maar eens die buiten een andere kat ziet, dan gaat die der samen met zijn buddy Billy achteraan.
Meestal krijgt die ze niet, en als die kat in kwestie eens flink van zich af blaast en klauwt, dan gaan ze wel achteruit :smile:
In jouw geval zijn dit dingen die kunnen gebeuren. Een kat is nu eenmaal een vrij dier en loopt dan ook vrij rond. Een kat opsluiten is nu eenmaal nie zo leuk voor het beestje in kwestie. De onze is ook vrij (wij wonen wel in de bossen). De kans dat ze overreden wordt is vrij nihil, de kans is groter dat ze andere honden tegenkomt. In het bos wandelen ook honden, zitten ook jagers .... De risico's van het vak kat zijn. Begrijp me niet verkeerd ! Ik hou van mijn zwarte gecastreerde kater, en het minste dat ik hem toewens is op zulke manier aan zijn einde te komen. Maar nu is het wel een gelukkige kat, vrij als een vogel, altijd welkom in ons 'hotel' om te eten, slapen en drinken, maar helaas kan hem niet aan de ketting leggen, want anders hoefde ik geen kat.
Als ze andere honden ziet, dan is ze wel vliegensvlug weg ... Het is erg voor die mensen dat wel. En zo van die commentaren ze hadden hun kat maar moeten bijhouden ... vind ik nogal kort door de bocht. We weten allemaal dat het anders ligt met katten.
Begrijp wel dat je boos bent op je rakker, maar het is nu eenmaal zijn instinct. Jagen zit er nu eenmaal in. Het zijn de dingen des levens ... erg als ze gebeuren, maar helaas niet te vermijden.

Groetjes,

sabrina
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

he bah. zoals reeds door meerderen gezegd kan je niet meer doen dan je hond aangelijnd houden in een omgeving waar je een loslopende kat kan verwachten.

het zal altijd schipperen en opletten blijven.
FlevoFluffy
Zeer actief

Ik hou mick ook aangeleind maar als ik nu met hem een kat tegen kom
en hij reageert er vel zoals trekken aan de lijn omdat hij er naar toe wil dan treed ik nu wel streng op.
Maar echt afleren zal wel niet gaan.

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

aukje schreef:Ik hou mick ook aangeleind maar als ik nu met hem een kat tegen kom
en hij reageert er vel zoals trekken aan de lijn omdat hij er naar toe wil dan treed ik nu wel streng op.
Maar echt afleren zal wel niet gaan.
Nou, die illusie heb ik met sien, spok en luna iig niet. Werk er ook niet aan, eigenlijk. Maar als ze gaan freaken aan de lijn, moeten ze wel even gewoon doorlopen, natuurlijk. En dat gaat meestal heel redelijk.
Afbeelding
FlevoFluffy
Zeer actief

OP die manier bekijk ik het ook maar.
Iemand zij misschien is een jacht cursus wat, maar dat trekt mij op dit moment niet echt.

Afbeelding
Aka Kumo

Ongelezen bericht door Aka Kumo »

Onze hond wil nog wel eens een kippetje snaaien (een van mijn eigen kippen welliswaar) dat heb ik hem gelukkig kunnen afleren door iedere keer als hij aanstalte maakte de kip aan te vallen, hem enorm te laten schrikken door met een blikje gevuld met knikkers of steentjes te gooien (uiteraard is de hond dan aangelijnd). Blikje NIET tegen de hond gooien maar er vlakbij de hond. Dit heb ik behoorlijk vaak gedaan en met succes!

P.s. Indien mogelijk wel ervoor zorgen dat hij niet ziet waar het blikje vandaan komt, dus dat hij niet ziet dat jij of iemand anders het gooit!
galgospeed
nieuw lid

Ongelezen bericht door galgospeed »

Onze hond heeft een tijd geleden ook een kat doodgebeten. We hebben zelf een kruising windhond ik zat op de fiets met de hond netjes aan de lijn. In een keer boem. Kat vast schudden en dood was ie. Tsja is heel vervelend, maar een kat die ergens in een greppeltje langs de weg zit! Heel vervelend is dit aangezien wij zelf ook katten hebben, maar ja, net zoals onze katten buiten lopen, daarvan realiseer ik me ook de risico's. Onder een auto komen of gegrepen worden door een andere hond. Meestal zijn katten wel snel maar tegen een echte jager en windhonden ras maakt een kat weinig kans. Ik krijg het de hond ook niet afgeleerd. Onder controlle krijgen lukt behoorlijk goed maar afleren. Net zoals je een bordercollie EYE niet kunt afleren kun je een jachthond niet afleren te jagen.

Is evengoed heel erg balen omdat het natuurlijk een huisdier van iemand anders betreft en dat je dit ziet gebeuren voor je ogen.

Een hond denkt hier echter zo niet over na he :19:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik heb ook een staande jachthond met een enorme jachtpassie :wink: Hij is nu 4 jaar en het lukt me nu pas om hem terug te roepen van 'kattenjacht'. Gelukkig heb ik nooit meegemaakt dat hij ook daadwerkelijk de kat te pakken kreeg; weet ook echt niet wat hij dan zou doen! Het enige wat misschien zou kunnen helpen is dus trainen, trainen, trainen op hierkomen. Maar bij veel honden zal de jachtpassie altijd de overhand houden. Ik heb dan ook niet de illusie dat het mij ooit lukt om mijn hond onder alle omstandigheden in de hand te kunnen houden. Ook heb ik veel aandacht besteed aan het 'los' commando. Zo heb ik een keer een kip kunnen redden die hij vast had. Maar ook hierbij heb ik ook niet de illusie dat hij dat onder alle omstandigheden zal doen.

BTW; wij hebben ook twee katten waar mijn hond heel goed mee op kan schieten.
Even ter illustratie dat hondengedrag soms nogal onverwacht kan zijn; er kwam een keer een hond bij ons op visite die direct achter de katten aan ging; tot mijn stomme verbazing en schrik (ook wel verontwaardiging) deed mijn hond onmiddellijk mee met de 'jacht' op zijn (dacht ik) beste vriendjes :19:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
biancadebruijn
Actief

Ongelezen bericht door biancadebruijn »

shadow1 schreef:ik denk dat dit gedrag moeilijk af te leren is,het is wel de hond zijn instinkt om achter katten aan te gaan
hier heb ik er ook drie die achter katten aangaan als ze ze zien
persoonlijk hou ik zelf niet van katten,en ik baal ook van die mensen die een kat nemen en hem 's morgens naar buiten gooien en dan er niet meer op letten
hier in de buurt lopen ook een hoop katten,die worden naar buiten gegooit,en er wordt niet echt meer op gelet
maar als een van mijn honden een kat pakt lopen die mensen wel te zeuren,mot je je kat maar binnen houden(maar dat is mijn mening)
ben ik met je eens.
Als er een kat losloopt moet ik ook altijd goed opletten want mijn honden kunnen katten niet uitstaan.Ik denk dat de kat het dan ook niet overleeft
Afbeelding

Kayleigh & Dusty
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Jeetje wat naar zeg. Het is inderdaad gewoon instinct dus niet af te leren. Hier houden wij Angel in de buurt sowieso aan de lijn. Ook zij valt/viel uit naar katten. Weet niet wat ze zou doen als ze erbij zou komen, maar waarschijnlijk zou ze ze inderdaad grijpen. Hier thuis hebben wij 3 katten die ze geen haar kwaad zou doen, die katten slapen bij haar, wassen haar, spelen met haar, maarja, die katten zijn op haar eigen territorium, dat is 'eigen'. De katten buiten niet, die worden gewoon als prooi gezien.
Gelukkig heb ik haar nu zover dat als ze een kat ziet, ze niet als een idioot uitvalt, maar gewoon met me meeloopt onder het slaken van een paar zuchten en jankjes. Bij mijn man valt ze overigens nog wel steeds uit naar katten, dus we blijven beiden op onze hoede.
Echt veel tips heb ik niet. Misschien hetzelfde doen als ik? Als je een kat ziet, commando doorlopen geven en koekjes om te belonen. Na een paar keer liep Angel al gewoon door bij het zien van een kat.
En ook als Micky dat onder de knie heeft altijd op je hoede blijven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”