Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
castratie en rangorde
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
castratie en rangorde
Toen ik vanmiddag Catootje ging ophalen bij de dierenarts begon de assistente (die overigens ook in opleiding is voor gedragstherapeut) over castratie. Ze vroeg wie van de twee (Belle of Catootje) de ranghoogste was. Ik zei dat ik dacht Belle. Ze zei dat het dan verstandig zou zijn om Catootje te laten castreren, omdat Belle ook gecastreerd is en Catootje anders de ranghoogste zou gaan worden. Nu ben ik helemaal niet van plan om Catootje te laten castreren en dat heb ik haar ook gezegd, maar ik snap haar redenatie ook niet. Ik dacht juist dat gecastreerde teven dominanter worden, dus dat zou betekenen dat Catootje juist als ik haar wel zou laten castreren eerder de neiging zou hebben hoger op te willen. Daarbij komt ook dat Belle volgens mij helemaal geen dominante hond is (voorzover je daarvan kunt spreken dan). Ik verwacht ook eigenlijk geen problemen als Catootje straks misschien wel hoger wil zijn dan Belle.
Een van de redenen waarom ik Catootje juist niet wil laten castreren is omdat ik de goede verstandhouding tussen de twee niet wil verstoren.
Het gaat mij hier dus niet om de vraag van wel of niet snijden in een gezonde hond, want ik was het in principe niet van plan. Het gaat mij puur om de theoretische vraag wat het voor de verstandhouding tussen de honden zou doen.
Een van de redenen waarom ik Catootje juist niet wil laten castreren is omdat ik de goede verstandhouding tussen de twee niet wil verstoren.
Het gaat mij hier dus niet om de vraag van wel of niet snijden in een gezonde hond, want ik was het in principe niet van plan. Het gaat mij puur om de theoretische vraag wat het voor de verstandhouding tussen de honden zou doen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je hebt gelijk , alleen moet je wel meenemen dat een loopse teef ook weer stijgt in de rangorde. Je zal misschien dus gedonder kunnen krijgen rond de loopsheden van Catoo.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Belle
- Zeer actief
Ja, dat zou inderdaad wel kunnen. Bij de eerste loopsheid van Catootje waren ze juist super knuffelig tegen elkaar, maar goed, Catootje is natuurlijk nog lang niet volwassen.Eline* schreef:Je hebt gelijk , alleen moet je wel meenemen dat een loopse teef ook weer stijgt in de rangorde. Je zal misschien dus gedonder kunnen krijgen rond de loopsheden van Catoo.
Hiervoor had ik ook drie (ongecastreerde) teven bij elkaar en die waren ook als ze loops waren heel aanhalig tegen elkaar (bij gebrek aan een reu denk ik).
Voorlopig heb ik in ieder geval geen plannen om Catootje te laten castreren en de kwestie van de rangorde vind ik op dit moment al zeker geen reden om het te laten doen.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Had ze net haar les over kastratie, de effekten op gedrag en het nut bij gedragstherapeutisch ingrijpen gehad?
Je zult je als eigenaar maar vergissen als je gevraagd wordt naar de rangorde tussen je honden en gehoor geven aan haar ongevraagde advies. Zit je misschien wel inenen met de gebakken peren. Je zult de eigenaren de kost moeten geven die de rangorde niet goed inschatten.
En überhaupt, de effekten van kastratie op rangorde en gedrag zijn erg individueel, daar kun je wienig voorspellends over zeggen. Als ze het dan toch nodig had gevonden zich met jou en je honden te bemoeien had ze beter een verhaaltje over sturen van de rangorde af kunnen steken, bvb.
Sorry hoor, ga geloof ik een beetje off-topic.
Je zult je als eigenaar maar vergissen als je gevraagd wordt naar de rangorde tussen je honden en gehoor geven aan haar ongevraagde advies. Zit je misschien wel inenen met de gebakken peren. Je zult de eigenaren de kost moeten geven die de rangorde niet goed inschatten.
En überhaupt, de effekten van kastratie op rangorde en gedrag zijn erg individueel, daar kun je wienig voorspellends over zeggen. Als ze het dan toch nodig had gevonden zich met jou en je honden te bemoeien had ze beter een verhaaltje over sturen van de rangorde af kunnen steken, bvb.
Sorry hoor, ga geloof ik een beetje off-topic.
- Belle
- Zeer actief
Niet echt off topic toch Wil? Ik ben het ook wel met je eens, want ik ben ook helemaal niet zo zeker van de rangorde hier in huis. Bovendien, waarom zou je op voorhand iets gaan veranderen terwijl het nu prima gaat tussen die twee.
Ik vertelde de assistente ook nog dat ik achteraf best wel spijt had van de castratie van Belle, omdat ze nog maar zo weinig kan eten zonder dik te worden. Zegt ze: nou, dat is dan toch lekker goedkoop.
Ik vertelde de assistente ook nog dat ik achteraf best wel spijt had van de castratie van Belle, omdat ze nog maar zo weinig kan eten zonder dik te worden. Zegt ze: nou, dat is dan toch lekker goedkoop.
-
pepim
- Zeer actief
-
biancadebruijn
- Actief
Dusty is vorig jaar gecastreerd en juist heel aanhankelijk geworden en Kayleigh is 2 weken geleden gecastreerd en is nu ook veel aanhankelijker dan eerst.Tussen hun is de situatie ook niet veranderd ze knuffelen nog steeds met elkaar en hebben geen rangorde problemen ook niet toen Kayleigh nog loops was
Kayleigh & Dusty
-
olgaw37
- Actief
- Contacteer:
Does was al gecastreerd toen Bo voor de eerste keer loops werd. Ik heb weinig verschil gemerkt in rangorde hoor. Trouwens ook tussen Bo en Does heb ik nooit een duidelijke rangorde kunnen ontdekken. En ook tussen Scarlet en Does is het me nog niet duidelijk, maar Scarlet is natuurlijk pas 3 maanden hier.
We hebben Bo wel laten castreren, maar echt niet vanwege de rangorde.
Ga lekker op je eigen gevoel af, en laat die d arts assistente maar kletsen.
We hebben Bo wel laten castreren, maar echt niet vanwege de rangorde.
Ga lekker op je eigen gevoel af, en laat die d arts assistente maar kletsen.
groetjes van Olga, en een lebbertje van Rivka

In liefdevolle herinnering.... Bo 5 juli 1998 - 11 december 2005.....Does 14 maart 1997 - 27 januari 2011
mijn pleeghondje Toet 10 mei 1996 - 28 februari 2011...Scarlet 3 juli 2004 - 15 maart 2013.....

In liefdevolle herinnering.... Bo 5 juli 1998 - 11 december 2005.....Does 14 maart 1997 - 27 januari 2011
mijn pleeghondje Toet 10 mei 1996 - 28 februari 2011...Scarlet 3 juli 2004 - 15 maart 2013.....