Pavago schreef:Juf-Marjan schreef:Ik denk dat ik ook een fluitje ga gebruiken. Het lijkt me heel handig en voor een hond erg duidelijk. Mijn pup is 10 weken en ik ga met haar op cursus. Zal ik toch ook beginnen met dat fluitje? (Op cursus wordt niet met zo'n fluit gewerkt, daar moeten ze komen n.a.v. je stem).
Ik wil ook gaan werken met een fluit maar heb geen idee welke fluiten goed zijn.

Mijn hond is nu 3 maanden, komen doet ie wel goed, maar we hebben nog niet echt met hem los gelopen want ik ben bang dat ie anders wegloopt dus een fluitje zou ideaal zijn zegt men...

Het voordeel van een fluit is, zoals al eerder is opgemerkt, dat er minder "emotie"voor de hond is te horen dan in je stem.
Aan een stuk door blijven fluiten, als de hond niet direct komt zou ik niet doen. Daarvoor geldt hetzelfde als met "hier"roepen.
Je loopt het risico, dat als de hond zelf aan het jagen is, of met andere honden speelt, hij de fluittoon gaat "verbinden"aan de actie waar hij mee bezig is. Dus als hij speelt en hij blijft spelen en je fluit weer en weer en weer en hij komt niet, zou het kunnen zijn dat hij het fluitcommando heeft gekoppeld aan het "commando" spelen.
En dat is nou net niet jouw bedoeling.
Dus de hond moet éérst goed begrijpen wat je met die bepaalde fluittoon bedoelt (door iets lekkers te geven en door te fluiten als je de voerbak neer zet, voor "hier" komen)
Pas daarnà ga je de "moeilijkheid" opschroeven.
Begin je te vroeg met moeilijke situaties waarin hij tòch moet komen en je blijft fluiten, dan heeft de fluit geen nut meer.
Nettie