Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup + pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jessy
Vaste gebruiker

pup + pup

Ongelezen bericht door jessy »

Hallo allemaal,

ik maak mij een beetje zorgen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een pupje van nu 4 maanden momo, (op de foto) en heb zaterdag een pupje opgehaald van 8 weken diesel, nu gaan de 2 prima met elkaar om maar momo stopt niet als diesel op zijn rug gaat liggen, ze doet hem verder geen pijn maar gaat echt wel over hem heen staan en blijft stoeien, op den duur is diesel het zat en blaft en gromt maar dan nog gaat momo door.

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Gewoon laten wennen? Ik vind het zo zielig voor diesel.... hij kan nog niet tegen momo op.
Groetjes Jessica, Poot van Momo en Diesel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is logisch dat diesel niet tegen momo op kan. Het zijn beiden nog pupjes, maar het leeftijdverschil is, juist nu, erg groot.
Waarom heb je er op dit moment nog een pup bij genomen?
Nettie
jessy
Vaste gebruiker

Ik wilde er zelf graag 1 bij hebben en vond het erg leuk voor momo,
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jessy schreef:Ik wilde er zelf graag 1 bij hebben en vond het erg leuk voor momo,
Kan Momo inmiddels wel even alleen blijven?

Anne
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Wil je als eerste je foto's verkleinen? Want ze zijn nu veel te groot.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Twee pupjes :N: Ik benijd je niet... Ik had aan 1 Smekkepupje al mijn handen vol :wink:
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

jessy schreef:Ik wilde er zelf graag 1 bij hebben en vond het erg leuk voor momo,
Het is niet leuk voor Momo, want pups die alsmaar ongestraft zwakkere honden kunnen molesteren worden later onuitstaanbare rothondjes. En voor de kleine pup is het doodzielig. Terugbrengen die kleine, en eerst eens even goed nadenken voor je er weer een hond bij neemt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Re: pup + pup

Ongelezen bericht door tekkel »

jessy schreef: ik maak mij een beetje zorgen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Had je niet beter vantevoren, dus voordat je een tweede pupje erbij nam, hier advies kunnen vragen? :denken:
Of word ik nu ook zo'n zure forum-betweter :smile:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
jessy
Vaste gebruiker

wow. nou het is niet zo dat momo diesel molesteerd ze is dua alleen wat wild en natuurlijk een stukje groter, ik heb altijd begrepen dat het juist goed is als je zo snel mogelijk een nieuw pupje erbij neemt omdat het soms moeilijker voor een wat oudere hond is om een pupje te accepteren, fout van mij en volgens mij maken we allemaal wel eens fouten, ik vind dat jullie erg heftig reageren, zo is het toch niet leuk meer om een vraag te stellen? Ik krijg de wind van voren terwijl ik het nooit verkeerd bedoelt heb, maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Hanneke2 schreef:
Het is niet leuk voor Momo, want pups die alsmaar ongestraft zwakkere honden kunnen molesteren worden later onuitstaanbare rothondjes. En voor de kleine pup is het doodzielig. Terugbrengen die kleine, en eerst eens even goed nadenken voor je er weer een hond bij neemt.
:ok: :ok: .
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Persoonlijk vind ik 2 pups tegelijk niet verstandig, zeker niet met een onervaren baas (en dat haal ik uit je berichten).
Ik zou dus inderdaad adviseren de jongste pup terug te brengen, hoe moeilijk dat ook is.
Het risico dat je nu hebt is dat de oudste pup steeds zelfverzekerder wordt en de jongste pup steeds onzekerder, die wordt immers steeds op zijn rug gegooid door een oudere hond die niet stopt. Het grommen en wegsnauwen wat hij doet kan een gewoonte worden, hij kan angst ontwikkelen voor andere honden etc.

Wil je je jongste pup persé houden dan zou ik dus in gaan grijpen. Zodra Momo doorgaat zou ik haar uit de situatie halen en even een time-out geven, zonder verder iets te zeggen. Niet Diesel extra aandacht geven.
2 pups betekent verder heel veel tijd apart met ze doorbrengen (ander hechten ze zich meer aan elkaar dan aan jou) en apart van elkaar trainen. Momo kan niet goed alleen zijn, je loopt het risico dat Diesel dat dadelijk dus ook niet kan omdat die het gedrag over gaat nemen, met als gevolg dat je 2 gillende pups/honden hebt zitten als je even weg bent, wat je buren vast ook niet zullen appreciëren. :19:

Het meest verstandige was geweest te wachten met een tweede hond tot je eerste hond opgevoed was en volwassen.
Ik vraag me ook af of de fokker van Diesel wist dat er nog een jonge pup was en zo ja, waarom die dan nog een pup verkoopt aan een onervaren baas. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jessy
Vaste gebruiker

Inge schreef:Persoonlijk vind ik 2 pups tegelijk niet verstandig, zeker niet met een onervaren baas (en dat haal ik uit je berichten).
Ik zou dus inderdaad adviseren de jongste pup terug te brengen, hoe moeilijk dat ook is.
Het risico dat je nu hebt is dat de oudste pup steeds zelfverzekerder wordt en de jongste pup steeds onzekerder, die wordt immers steeds op zijn rug gegooid door een oudere hond die niet stopt. Het grommen en wegsnauwen wat hij doet kan een gewoonte worden, hij kan angst ontwikkelen voor andere honden etc.

Wil je je jongste pup persé houden dan zou ik dus in gaan grijpen. Zodra Momo doorgaat zou ik haar uit de situatie halen en even een time-out geven, zonder verder iets te zeggen. Niet Diesel extra aandacht geven.
2 pups betekent verder heel veel tijd apart met ze doorbrengen (ander hechten ze zich meer aan elkaar dan aan jou) en apart van elkaar trainen. Momo kan niet goed alleen zijn, je loopt het risico dat Diesel dat dadelijk dus ook niet kan omdat die het gedrag over gaat nemen, met als gevolg dat je 2 gillende pups/honden hebt zitten als je even weg bent, wat je buren vast ook niet zullen appreciëren. :19:

Het meest verstandige was geweest te wachten met een tweede hond tot je eerste hond opgevoed was en volwassen.
Ik vraag me ook af of de fokker van Diesel wist dat er nog een jonge pup was en zo ja, waarom die dan nog een pup verkoopt aan een onervaren baas. :roll:
Ik grijp ook in als diesel te keer gaat
moet eerlijk zeggen dat dat gisteren niet meer is gebeurt, momo stopt als diesel er genoeg van heeft het is nu eerder diesel die het nog even probeert, momo laat diesel nu ook gewoon slapen en diesel valt niet meer uit.

ik vind het ook raardat de fokker niets heeft gezegd.....

En dat aparte aandacht komt helemaal goed, ik train momo apart en diesel straks ook..... mischien maak ik mijn probleem weer groter dan dat het is????? Ik wil gewoon op tijd ingrijpen en vraag jullie dan om advies, maar het is soms ook zo moeilijk uit te leggen hoe het gaat als je het niet kan zien.
jessy
Vaste gebruiker

Inge schreef:Persoonlijk vind ik 2 pups tegelijk niet verstandig, zeker niet met een onervaren baas (en dat haal ik uit je berichten).

Ik grijp ook in als diesel te keer gaat
moet eerlijk zeggen dat dat gisteren niet meer is gebeurt, momo stopt als diesel er genoeg van heeft het is nu eerder diesel die het nog even probeert, momo laat diesel nu ook gewoon slapen en diesel valt niet meer uit.

ik vind het ook raardat de fokker niets heeft gezegd.....

En dat aparte aandacht komt helemaal goed, ik train momo apart en diesel straks ook..... mischien maak ik mijn probleem weer groter dan dat het is????? Ik wil gewoon op tijd ingrijpen en vraag jullie dan om advies, maar het is soms ook zo moeilijk uit te leggen hoe het gaat als je het niet kan zien.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wat voor hondjes zijn het eigenlijk? En komen ze van dezelfde fokker?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Zeker een fokker die aan zijn verkoop zat te denken.

Wij raden het altijd af en sterker nog wij verkopen geen pup aan mensen die al een pup hebben. Die moeten wachten totdat de andere hond ongeveer 15 maanden is.

Twee puppen van dezelfde leeftijd is veel werk. Maar twee puppen waarvan de eerste enkele weken oud is, is niet echt slim. De oudste is sterker kan meer en doet dus ook meer.

Het is dus niet een slimme atie. Om dit op te lossen is niet makkelijk maar je moet je jongste beschermen maar ook niet hem bevestigen dat hij er bang voor moet zijn. Zet ze af en toe maar ff apart zodat het kleintje wat bij kan komen. En grijp in als het te hard of teveel is.

Gr Maria.
jessy
Vaste gebruiker

@inge momo is een shih tzu x malthezer en diesel een shih tzu en ze komen niet bij dezelfde fokker vandaan.

@ allemaal ik weet nu dat het geen slimme actie is maar mijn vraag was ook niet of het slim was of niet maar wat ik eraan kan doen, ik ben niet van plan die kleine terug te brengen, denk niet eens dat het mag en buiten dat gaat het dus al een stuk beter, ze liggen nu lekker tegen elkaar aan te slapen. Dus misschien maakte ik me iets te ongerust.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge geeft je een goed advies. Ik maak wel op uit je berichten dat het een reutje en een teefje betreft?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jessy
Vaste gebruiker

@ eline, ja inge geeft mij zeker goed advies en dat advies deed ik eigenlijk al dus vandaar dat het nu ook duidelijk beter gaat, momo gaat nu ook steeds op de grond liggen om te spelen en staat niet meer over diesel heen.

momo is een teefje en diesel een reutje.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Weet je wat het probleem een beetje is, je hondje van 4 maanden heeft een heel ander energie-niveau. De kleine moet veel meer slapen en kan helemaal niet rusten met zijn grote zus die al lekker lang kan spelen.

Ik zou de kleine pup rust geven door hem steeds een tijdje apart te zetten en gedoseerd laten spelen met de grotere pup. De grote heeft er anders een levend speeltje bij en dat is niet goed.

Ik heb eens een film gezien waarbij een wolvin de pups van een andere wolvin meenam die 3 weken jonger waren. Binnen enkele dagen waren ze dood omdat de grote pups de kleine echt als een speeltje gebruikten. Dat zal niet zo snel gebeuren als je oplet maar het geeft wel aan dat kleine hondjes geen grenzen hebben en al helemaal geen compassie met een andere pup. Daar zijn ze te klein voor. Een beetje als een kind van 3 laten spelen met een kindje van 1 jaar. Die wordt ook omgegooid, wakker gehouden en te hard aangepakt. :19:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Het advies van Inge vind ik toch wel erg gevaarlijk om zo over het forum te geven, zonder dat ze iets gezien heeft van de situatie en beide honden niet kent. Er zit namelijk het risico in dat de eigenaar een afhankelijke rang aan het creëeren is voor de jongste pup, door telkens voor die pup op te komen. Het risico daarvan is dat er gevechten gaan ontstaan als de eigenaar weg is (of juist als deze erbij is, zoals in dit topic, zie ook pagina 2)

De oudste pup laat in mijn ogen gewoon zien dat hij dominant is/wil zijn over de jongste pup. Dat deze doorgaat als de jongste op de rug ligt, kan er mee te maken hebben dat de jongste zich niet overgeeft als ze op de rug ligt (piepen, spartelen en tegendruk geven als je op je rug ligt, is nl. niet overgeven). Of misschien is het wel gewoon spel (te zien aan de stand van de oren).

Er zijn zo veel dingen mogelijk, dat je dit eigenlijk eerst moet zien, voor je passend advies kunt geven. Advies zonder dat je het hebt gezien is in ieder geval in deze situatie al bij voorbaat fout advies.
jessy
Vaste gebruiker

:boos: Lieve mensen echt het gaat een stuk beter, momo gaat liggen als ze met diesel wil spelen en zodra diesel in slaap deigt te vallen laat ze hem met rust, als ik jullie verhalen zo lees denk ik eerder dat momo het goed doet aangezien ze helemaal niet meer over diesel heen gaat staan maar juist gaat liggen en dat ze hem gewoon laat slapen ze eten allebei uit een eigen bak en diesel is al sinds gisteren niet meer aan het blaffen tegen momo, het kan dus ook goed gaan........
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

jessy schreef::boos: Lieve mensen echt het gaat een stuk beter, momo gaat liggen als ze met diesel wil spelen en zodra diesel in slaap deigt te vallen laat ze hem met rust, als ik jullie verhalen zo lees denk ik eerder dat momo het goed doet aangezien ze helemaal niet meer over diesel heen gaat staan maar juist gaat liggen en dat ze hem gewoon laat slapen ze eten allebei uit een eigen bak en diesel is al sinds gisteren niet meer aan het blaffen tegen momo, het kan dus ook goed gaan........
Rustig maar :wink:
Je hebt toch goede adviezen gekregen? Fijn als het beter gaat!

Om even op Zepenko terug te komen, ik denk dat je op deze leeftijd nog niet zo bang hoeft te zijn om een afhankelijke rang te creëren.
Ik vraag me sowieso af of daar al echt sprake van kan zijn bij een pup van rond de acht weken. Die heeft nog privileges als pup zijnde voor een korte tijd, daar mag je als surrogaatouder de oudere pup best op wijzen.
Het is ook maar voor even, over een aantal weken is de jongste pup al heel wat meer mans en dan zal je veel minder in hoeven grijpen.
zepenko
Zeer actief

amelie schreef:
jessy schreef::boos: Lieve mensen echt het gaat een stuk beter, momo gaat liggen als ze met diesel wil spelen en zodra diesel in slaap deigt te vallen laat ze hem met rust, als ik jullie verhalen zo lees denk ik eerder dat momo het goed doet aangezien ze helemaal niet meer over diesel heen gaat staan maar juist gaat liggen en dat ze hem gewoon laat slapen ze eten allebei uit een eigen bak en diesel is al sinds gisteren niet meer aan het blaffen tegen momo, het kan dus ook goed gaan........
Rustig maar :wink:
Je hebt toch goede adviezen gekregen? Fijn als het beter gaat!

Om even op Zepenko terug te komen, ik denk dat je op deze leeftijd nog niet zo bang hoeft te zijn om een afhankelijke rang te creëren.
Ik vraag me sowieso af of daar al echt sprake van kan zijn bij een pup van rond de acht weken. Die heeft nog privileges als pup zijnde voor een korte tijd, daar mag je als surrogaatouder de oudere pup best op wijzen.
Het is ook maar voor even, over een aantal weken is de jongste pup al heel wat meer mans en dan zal je veel minder in hoeven grijpen.
Juist bij pups werkt die afhankelijke rang. In een wild roedel heb je als pup van een Alpha-teef en reu namelijk altijd een afhankelijke rang, afhankelijk van de rang van beide ouders.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

zepenko schreef:Juist bij pups werkt die afhankelijke rang. In een wild roedel heb je als pup van een Alpha-teef en reu namelijk altijd een afhankelijke rang, afhankelijk van de rang van beide ouders.
In een wilde roedel krijgt doorgaans alleen de alpha-teef pups, (zo heb ik geleerd), dan gaat bovenstaande dus niet op, aangezien alle pups van de alpha teef zijn.

Ik denk inderdaad dat pups nog niet zo bezig zijn met rangorde, maar dat je op latere leeftijd wel goed moet gaan opletten. Alhoewel de combi teef-reu hier misschien toch wel een slimme is geweest :wink:
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
zepenko
Zeer actief

Assie schreef:
zepenko schreef:Juist bij pups werkt die afhankelijke rang. In een wild roedel heb je als pup van een Alpha-teef en reu namelijk altijd een afhankelijke rang, afhankelijk van de rang van beide ouders.
In een wilde roedel krijgt doorgaans alleen de alpha-teef pups, (zo heb ik geleerd), dan gaat bovenstaande dus niet op, aangezien alle pups van de alpha teef zijn.

Ik denk inderdaad dat pups nog niet zo bezig zijn met rangorde, maar dat je op latere leeftijd wel goed moet gaan opletten. Alhoewel de combi teef-reu hier misschien toch wel een slimme is geweest :wink:
Tuurlijk gaat bovenstaande dan wel op. De alpha-pups staan onder alle volwassen honden, behalve als 1 van beide Alpha-ouders er bij is. Afhankelijk van die ouder, staan de pups dan boven de overige volwassen dieren.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

O wacht, ik las dat stukje dus gewoon verkeerd :oohja:

Dan nog weet ik niet helemaal of ik het er mee eens ben.
De ouders staan inderdaad hoger, maar de pups 'los' niet. En ik vind dat je rangorde 1 op 1 bepaalt, niet met een tussenpersoon. Maar dat is misschien ook goed te wijten aan een verschil van mening over de definitie van rangorde :denken:
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

jessy schreef:@ eline, ja inge geeft mij zeker goed advies en dat advies deed ik eigenlijk al dus vandaar dat het nu ook duidelijk beter gaat, momo gaat nu ook steeds op de grond liggen om te spelen en staat niet meer over diesel heen.

Ik denk terugbrengen. De ene dag gaat het goed de andere dag niet en over een paar maanden blijkt dat je een probleem hebt. Als je een goede fokker hebt kan hij toch wel terug als je de situatie uitlegt?

Als het niet kan kun je altijd hem/haar er op aanspreken want alles wat gekocht wordt mag binnen 8 dagen retour. (afkoelingsperiode)

Maar ja als het van een broodfokker komt wil ik er ook niet aan denken.

Dit is mijn mening het is jou keus natuurlijk. Succes in ieder geval!
jessy
Vaste gebruiker

Edwin Fagnano schreef:
jessy schreef:@ eline, ja inge geeft mij zeker goed advies en dat advies deed ik eigenlijk al dus vandaar dat het nu ook duidelijk beter gaat, momo gaat nu ook steeds op de grond liggen om te spelen en staat niet meer over diesel heen.

Ik denk terugbrengen. De ene dag gaat het goed de andere dag niet en over een paar maanden blijkt dat je een probleem hebt. Als je een goede fokker hebt kan hij toch wel terug als je de situatie uitlegt?

Als het niet kan kun je altijd hem/haar er op aanspreken want alles wat gekocht wordt mag binnen 8 dagen retour. (afkoelingsperiode)

Maar ja als het van een broodfokker komt wil ik er ook niet aan denken.

Dit is mijn mening het is jou keus natuurlijk. Succes in ieder geval!
Nou het gaat alleen maar beter en niet de ene dag beter dan de andere en gelukkig komt de kleine niet bij de broodfok vandaan.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”