Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

RAShond???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom het na het eerste nest (wat ik in het geval van deze combinatie zowiezo niet gedaan zou hebben, maar goed) nog een nest van dezelfde kruisingen op de wereld gezet gaat worden. Had je zoveel mensen op je wachtlijst van het vorige nest, dat je deze pups op voorhand al weer kwijt bent?
Ik kan het nut van deze combinatie helaas niet inzien. De Labrador en Golden Retriever zijn mateloos populair, en hierdoor is er binnen de rassen afzonderlijk al aardig wat kaf onder het koren ontstaan. Ga je 2 van deze honden dan ook nog eens kruisen, wordt het een nog grotere ondoorzichtige brei. Wat weet je van de achtergronden van beide ouderdieren? Op de een of andere manier denk ik dat beide ouders ook geen stamboomhonden zullen zijn van zorgvuldige fok. Dan had je neem ik aan ten minste wel een reu van je eigen ras uitgezocht. :denken:

Verder ben ik net als de meeste anderen hier benieuwd of beide ouders getest zijn op bij deze rassen voorkomende erfelijke problemen. Als je je een beetje in beide rassen hebt verdiept, weet je dat er toch wel structurele erfelijke problemen bestaan, zoals HD en ED in ieder geval, en zo zullen er misschien nog wel meer zaken spelen.

Dus ik kan me eerlijk gezegd de reacties op het andere forum best voorstellen.
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fiepje »

gaan we weer... :19:

word dit het zoveelste 35-pagina tellende topic over de nadelen van ondoordacht fokken?

waarom open je dit topic eigenlijk?
Sommige mensen zeggen dat als je pups wil, dat het persé met een rashond moet en ook een rashond als vader. Wat vinden jullie daarvan?
wij hebben een teef, kruising labrador/golden ritriever en ze krijgt nu voor de tweede keer pups van een golden ritriever,
zo te lezen ben je goed bezig, je weet wat je doet, aangezien het toch al het 2e nest marktplaats pups is, de eerste niet genoeg opgebracht?

trouwens, als je even het forum (fokken van honden) doorbladerd, en dan de gesloten topics (das het tekentje wat straks ook voor dit topic staat), dan heb je alvast een idee van de reacties die je kunt verwachten, die je vast al wel gelezen hebt, mijn mening... je probeert hier lekker een beetje relletje te schoppen...

veel plezier met je MP-Pups he!

Enkeltje noordpool voor zulke mensen is de beste oplossing... :19:
Afbeelding
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

gevalletje stooktrol?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

amelie schreef:gevalletje stooktrol?
Tuurlijk :mrgreen:
Stooktrol nummer zoveel antwoordt niet eens :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

hier krijgt ze een beetje te veel weerstand :mrgreen:
op dat andere forum van doggynet overigens had ze net effe meer praatjes :pffff:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
_beertje_
Actief

Ongelezen bericht door _beertje_ »

jeetje wat gaat het er weer aardig aan toe..... :denken:
Kiwi

Ongelezen bericht door Kiwi »

uhm... Ze heeft al een keertje eerder een nestje gehad, maar de pups die werden hartstikke gezond en dat zijn ze nog, niks mis met de heupen etc. het gedrag is goed.(van beide ouders/voorouders ook)
En we weten genoeg mensen die graag een pup zouden willen van Zelda, dus we raken ze zeker weten wel kwijt, misschen houden we er zelf een.
En over dat van haal een hond uit het asiel; Zeg dat maar tegen de ''echte'' fokkers, die hun teven elke keer als ze loops is een nest laten krijgen, ookal zijn het rashonden. Toch precies hetzelfde?
en trouwens... ik probeer helemaal geen relletje te schoppen :19: ik wil gewoon weten wat jullie mening hierover is.
Laatst gewijzigd door Kiwi op 15 jun 2006 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Kiwi schreef: Zeg dat maar tegen de echte fokkers, die hun teven elke keer als ze loops is een nest laten krijgen, ookal zijn het rashonden. Toch precies hetzelfde?
Dat zijn net zulke domme zakkenvullers als jij.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kiwi schreef:Zeg dat maar tegen de echte fokkers, die hun teven elke keer als ze loops is een nest laten krijgen,
Welke "echte "fokkers?
De broodfokkers of de nette fokkers die zo af en toe eens een nest hebben na van alles uitgezocht te hebben(wat jullie vast en zeker ook gedaan hebben :wink: )?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Kiwi

nou, allebei... die hebben vaker een nest dan wij. Wij zijn niet van plan om Zelda heel vaak pups te laten krijgen ofzo.
En natuurlijk kost het wel geld, de dekreu kosste geld en dan nog het voer/ontworming/inentingen/paspoort etc.
En wij doen het helemaal niet om geld te verdienen, we vinden het vooral belangerijk dat de pups een goed tehuis krijgen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Kiwi schreef:; Zeg dat maar tegen de ''echte'' fokkers, die hun teven elke keer als ze loops is een nest laten krijgen, ookal zijn het rashonden. Toch precies hetzelfde?
.

juist dat soort fokkers vullen ook alleen hun zakken dat is idd precies hetzelfde raakfokken als wat jij deot, fijn dat je dat dus zelf ook inziet.

echte fokkers hebben het beste voor met het ras en doen niet zomaar wat om puur te vermeerderen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Kiwi

??? waarom zeggen jullie allemaal dat ik een 'zakkenvuller' ben? ik doe het helemaal niet voor het geld, ik vraag ook niet veel geld voor de pups. De vorige keer hebben we er zelfs 2 weggegeven aan goede kennisen, we wisten dat die ze goed zouden verzorgen. en het kan me WEL schelen of de pups het goed krijgen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik vind het trouwens ook achterlijk dat de eigenaar van de vaderhond zijn hond ter beschikking stelt voor kruisingen, die dacht natuurlijk ook ff snel een centje bij te verdienen :evil:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Er zijn wat vragen gesteld of de ouderdieren zijn getest op erfelijke gebreken. Het zou wel erg sympatiek zijn als je die vragen zou beantwoorden, en niet jezelf zou gaan verdedigen door er anderen bij te halen die het nog slechter doen dan jijzelf.

Ik fok ook, heb nu 2 nesten gehad in 2 jaar tijd en het zal bij mij nooit meer dan 1 nest per jaar worden, en hooguit 3 nesten per teef. Ik fok volgens de eisen van de rasvereniging en heb zelf nog wat extra onderzoeken die ik laat doen bij mijn honden voordat ik ga fokken. Ook hebben mijn honden voldaan aan de exterieur-eisen van mijn ras.
Ik fok overigens niet met een populair ras en zou dat ook niet snel doen, omdat er daar al genoeg van zijn en ik dan weinig aan de al bestaande populatie zou kunnen toevoegen denk ik. Mijn ras is behoorlijk zeldzaam en met een aantal fokkers in Nederland en erbuiten hopen we het ras voor de toekomst te kunnen behouden en op punten te kunnen verbeteren.
Een iets ander uitgangspunt dan wat jij hebt dus.
Kiwi

uhm... :denken: nee het is een rashond
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kiwi schreef:uhm... :denken: nee het is een rashond
Waar antwoord je nu op? :19:
Kiwi

ja tuurlijk zijn de ouders getest op erfelijke gebreken en minpunten :80: lijkt me nogal logish eigenlijk
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Kiwi schreef:nou, allebei... die hebben vaker een nest dan wij. Wij zijn niet van plan om Zelda heel vaak pups te laten krijgen ofzo.
En natuurlijk kost het wel geld, de dekreu kosste geld en dan nog het voer/ontworming/inentingen/paspoort etc.
En wij doen het helemaal niet om geld te verdienen, we vinden het vooral belangerijk dat de pups een goed tehuis krijgen.
Het gaat het naar mijn mening niet om wie er een nest krijgt en hoevaak. Het gaat er naar mijn mening om wat je aan het hondenbestand toevoegt, de honden dus.

Een goed baasje is in mijn ogen niet voldoende namelijk. Ik wil een goede, gezonde hond, bij een goed baasje zodat het ras wat ik fok over 30 jaar nog kan bestaan omdat ik een bijdrage daartoe heb geleverd met honden die er toe doen om het bestaande bestand van dit ras voort te zetten.
Kiwi

LongFields schreef:
Kiwi schreef:uhm... :denken: nee het is een rashond
Waar antwoord je nu op? :19:
Op podenji
lars

Ongelezen bericht door lars »

Kiwi schreef:nou, allebei... die hebben vaker een nest dan wij. Wij zijn niet van plan om Zelda heel vaak pups te laten krijgen ofzo.
Dan weet je dus in ieder geval het motief van de eigenaar van die dekreu. :wink:
En wat als je dat niet kunt vinden? :denken: Wat schiet de wereld op met nog meer bastaardhondjes? Er zijn niet voor jan l#l 200+ rassen die we graag in stand willen houden, jouw kruising is daar geen aanvulling op.

Ik vraag me trouwens af welke garantie jij je kopers geeft? Kunnen ze een pup terugbrengen als het niet gaat? Deel je mee in de kosten als ze bijv. last krijgen van hd? :denken:
Laatst gewijzigd door lars op 15 jun 2006 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kiwi schreef:ja tuurlijk zijn de ouders getest op erfelijke gebreken en minpunten :80: lijkt me nogal logish eigenlijk
Zo logisch is dat niet hoor, lees maar eens andere topics door.
Waar zijn ze dan exact op getest, en door wie? Zijn de uitslagen beoordeeld door de Raad? En hebben de ouderdieren zelf eigenlijk wel een stamboom?
Kiwi

lars schreef:
Dan weet je dus in ieder geval het motief van de eigenaar van die dekreu. :wink:
En wat als je dat niet kunt vinden? :denken: Wat schiet de wereld op met nog meer bastaardhondjes? Er zijn niet voor jan l#l 200+ rassen die we graag in stand willen houden, jouw kruising is daar geen aanvulling op.

Ik vraag me trouwens af welke garantie jij je kopers geeft? Kunnen ze een pup terugbrengen als het niet gaat? Deel je mee in de kosten als ze bijv. last krijgen van hd? :denken: [/b]
er zijn veel mensen die een pup van Zelda willen, had ik al gezegd. En we houden contact met de eigenaren, voor het geval dat er iets is, maar ze hebben geen hd want dat heeft geen van de ouders/voorouders ook
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kiwi schreef:De vorige keer hebben we er zelfs 2 weggegeven aan goede kennisen, we wisten dat die ze goed zouden verzorgen.
Dit is wel een standaard antwoord tegenwoordig bij mensen die bewust kruisingen de wereld opschoppen. Dat praat het een beetje goed denk ik?
Wat jij doet is puur vermeerderen en je zakken vullen. Je fokt bewust kruisingen van 2 rassen die bol staan van de erfelijke afwijkingen. Pups die totaal geen meerwaarde hebben in het hondenbestand. Nog meer pups die in het asiel zullen belanden of bij de dierenarts op de operatietafel. Ja, je bent echt heel verstandig en goed bezig! :cheer: En voor wie? De hond doe je er geen plezier mee :roll: , je stelt alleen liefdevol je teef bloot aan alle risico's die een dracht met zich meebrengt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Kiwi schreef:uhm... Ze heeft al een keertje eerder een nestje gehad, maar de pups die werden hartstikke gezond en dat zijn ze nog, niks mis met de heupen etc. het gedrag is goed.(van beide ouders/voorouders ook)
En we weten genoeg mensen die graag een pup zouden willen van Zelda, dus we raken ze zeker weten wel kwijt, misschen houden we er zelf een.
En over dat van haal een hond uit het asiel; Zeg dat maar tegen de ''echte'' fokkers, die hun teven elke keer als ze loops is een nest laten krijgen, ookal zijn het rashonden. Toch precies hetzelfde?
en trouwens... ik probeer helemaal geen relletje te schoppen :19: ik wil gewoon weten wat jullie mening hierover is.
"Onze" mening staat op het forum.http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110
kwestie van aanklikken en lezen. Zou heel leuk zijn als je met argumenten zou komen om dit te weerleggen.
Als je het fijn vind om goede tehuizen te vinden voor honden zijn er voldoende stichtingen en asiels waar je vrijwillig dit werk kan gaan doen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Kiwi

Sorry hoor, maar ik ben absoluut geen zakkenvuller, ik doe het absoluut niet vor het geld. En we houden contact met de toekomstige eigenaren. En ze staan niet bol van de gebreken. moeder met (voor)ouders niet, vader met (voor)ouders ook niet.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Kiwi schreef:Sorry hoor, maar ik ben absoluut geen zakkenvuller, ik doe het absoluut niet vor het geld. En we houden contact met de toekomstige eigenaren. En ze staan niet bol van de gebreken. moeder met (voor)ouders niet, vader met (voor)ouders ook niet.
Is dit een reactie op dit?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Kiwi schreef:ja tuurlijk zijn de ouders getest op erfelijke gebreken en minpunten :80: lijkt me nogal logish eigenlijk
en wat waren de uitslagen hiervan? norbergwaardes? enz?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kiwi schreef:Sorry hoor, maar ik ben absoluut geen zakkenvuller, ik doe het absoluut niet vor het geld. En we houden contact met de toekomstige eigenaren. En ze staan niet bol van de gebreken. moeder met (voor)ouders niet, vader met (voor)ouders ook niet.
Beide rassen (golden retriever en labrador) staan bol van erfelijke gebreken, ga je dit nu ontkennen????
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
lars

Ongelezen bericht door lars »

Kiwi schreef: er zijn veel mensen die een pup van Zelda willen, had ik al gezegd. En we houden contact met de eigenaren, voor het geval dat er iets is, maar ze hebben geen hd want dat heeft geen van de ouders/voorouders ook
Dus je kan kopers kopieen van de testuitslagen meegeven? :wink:
En dat is nu het punt wat zeer belangrijk is: de erfelijkheid van HD moet in de generaties daarvoor worden bekeken. Een HD vrije hond ( negatief) gekruist met een HD vrije hond (negatief) geeft dus zeker niet de garantie dat de pups ook HD vrij zijn.
Quotje uit een tekst over HD. :mrgreen:
Kiwi

Inge schreef:
Beide rassen (golden retriever en labrador) staan bol van erfelijke gebreken, ga je dit nu ontkennen????
nee, ik ontken het niet. maar de famillie van Zelda en ook van de dekreu hebben geen gebreken.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”