Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat je vindt mag je houden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pasqualino
Actief
Contacteer:

Wat je vindt mag je houden?

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Zo is dat toch? In de hondenwereld en in wolvenroedels? Dat heb ik in ieder geval vaak in verschillende boeken gelezen.
Maar waarom mogen wij dan wel de spullen afpakken?
En ik zie toch echt regelmatig gebeuren dat als ik met een groep honden ben, ik gooi een bal, een laagste in rang krijgt 'perongeluk' de bal voor zn voeten en pakt hem. Maar zodra er een ranghogere bij hem in de buurt komt laat hij zonder enige probleem de bal afpakken. En dat zie ik erg veel bij honden onderling?
Ook met voeren, als een ranglagere hond niet uitkijkt wordt hij weggesnauwt bij zn eigen voerbak en de ranglagere doet er niks tegen, soms wat mopperig grommen maar gaat echt niet tegen een ranghogere in.
Hoe zit het dan met de regel 'wat je vindt mag je houden'?
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Re: Wat je vindt mag je houden?

Ongelezen bericht door zepenko »

Pasqualino schreef:Zo is dat toch? In de hondenwereld en in wolvenroedels? Dat heb ik in ieder geval vaak in verschillende boeken gelezen.
En ik zie toch echt regelmatig gebeuren dat als ik met een groep honden ben, ik gooi een bal, een laagste in rang krijgt 'perongeluk' de bal voor zn voeten en pakt hem. Maar zodra er een ranghogere bij hem in de buurt komt laat hij zonder enige probleem de bal afpakken. En dat zie ik erg veel bij honden onderling?
Ook met voeren, als een ranglagere hond niet uitkijkt wordt hij weggesnauwt bij zn eigen voerbak en de ranglagere doet er niks tegen, soms wat mopperig grommen maar gaat echt niet tegen een ranghogere in.
Voer mag verdedigd worden tov een ranghogere. Als je je voer niet verdedigd ga je nl. dood. Maar als er voer in overvloed is, zal de motivatie om te verdedigen niet zo groot zijn. Vandaar dat de ranglaagste zich in dit geval misschien laat wegsturen. Hier wordt het normale voer niet verdedigd tov elkaar, maar een kong met daarin iets lekkers wel. De motivatie om te verdedigen ligt dan hoger.

Bij voorwerpen is het over het algemeen zo dat de ranghoogste de beschikking heeft over de meeste voorwerpen (speeltjes, ballen etc.). Maar ook dat is afhankelijk van de motivatie. Een gemiddelde Jack Russel zal veel gemotiveerder zijn om over zo veel mogelijk voorwerpen te beschikken dan de gemiddelde Sint-Bernard.
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Ah oke. dus wat betreft voer is bij huishonden die 'regel' een beetje vervaagd zeg maar. omdat het niet meer van levends belang is?

Bij wolvenroedels zal het nog wel zo zijn dat wat je vindt mag je houden?
Ik kan me alleen niet voorstellen dat als bijv een ranglage reu een flink stuk vlees te pakken krijgt meer dan als bijv. de alfa teef dat ze hem dat hele stuk laat opeten?
Afbeelding
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Dus is het toch niet helemaal wat je vindt mag je houden.
Ik snap niet dat dat zo vaak in boeken gezegt wordt :19: Brengt mensen alleen maar in verwarring toch..
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Pasqualino schreef:Ah oke. dus wat betreft voer is bij huishonden die 'regel' een beetje vervaagd zeg maar. omdat het niet meer van levends belang is?

Bij wolvenroedels zal het nog wel zo zijn dat wat je vindt mag je houden?
Ik kan me alleen niet voorstellen dat als bijv een ranglage reu een flink stuk vlees te pakken krijgt meer dan als bijv. de alfa teef dat ze hem dat hele stuk laat opeten?
In een wolvenroedel zul je dan zien dat de ranglagere wegloopt met zijn stuk en het indien nodig wel zal verdedigen. Maar vaak heeft de alpha-teef dan al lang gegeten :mrgreen: .
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat je vindt mag je houden en als jij het hebben wil mag en kan een hond het dus verdedigen. Inderdaad zie je dat een hond bereid is iets wel of niet te laten liggen al naar gelang er ranghogere of ranglagere roedelgenoeten in de buurt zijn. Maar dat gedrag is voor ons helemaal niet gewenst.
Wij willen niet zien dat onze hond ons wel de kluif laat afpakken maar een kind het ziekenhuis in bijt.
Daarom is het gewoon slim nooit over spullen de competitie aan te gaan, maar het te ruilen, zodat de hond niet allert wordt omdat hij bang is dat er iets wordt afgenomen.
Als jij immers straft omdat de hond gromt, zal de hond de volgende keer bij jou misschien iets loslaten uit angst voor straf, maar bij een ander zal hij weer beginnen met grommen...en wie weet een beet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wat je vindt mag je houden?

Ongelezen bericht door Caro. »

zepenko schreef:
Pasqualino schreef:Zo is dat toch? In de hondenwereld en in wolvenroedels? Dat heb ik in ieder geval vaak in verschillende boeken gelezen.
Voer mag verdedigd worden tov een ranghogere. Als je je voer niet verdedigd ga je nl. dood. Maar als er voer in overvloed is, zal de motivatie om te verdedigen niet zo groot zijn. Vandaar dat de ranglaagste zich in dit geval misschien laat wegsturen. Hier wordt het normale voer niet verdedigd tov elkaar, maar een kong met daarin iets lekkers wel. De motivatie om te verdedigen ligt dan hoger.

Bij voorwerpen is het over het algemeen zo dat de ranghoogste de beschikking heeft over de meeste voorwerpen (speeltjes, ballen etc.). Maar ook dat is afhankelijk van de motivatie. Een gemiddelde Jack Russel zal veel gemotiveerder zijn om over zo veel mogelijk voorwerpen te beschikken dan de gemiddelde Sint-Bernard.
Yep mee eens.
Moritz is hier de laagste in rang tov Kaya en zal niet snel iets te eten of een speeltje verdedigen.
Meestal heeft Kaya dus voorrang en krijgt ze wat ze wil.

Echter, vindt Moritz het zo ontzettend prachtig of lekker, dan zal hij zich wel laten horen en dit wordt klakkeloos geaccepteerd door Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
biancadebruijn
Actief

Ongelezen bericht door biancadebruijn »

Kayleigh is de baas maar ze komt niet aan het eten van Dusty want dan weet ze dat er oorlog is
Afbeelding

Kayleigh & Dusty
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”