Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke hond is hier dominant?
Moderator: moderatorteam
-
Fenna
- Vaste gebruiker
Welke hond is hier dominant?
Boomer en Rex mogen samen los in de paardenwei. Het eerste wat Rex doet is een vaart maken naar Boomer om zijn aandacht te trekken. Boomer negeert hem in eerste instantie maar rent op den duur van hem weg en kijkt achter zich alsof hij zegt: Kom je mee?
Rex springt en dolt als een gek achter Boomer aan. Springt boven op Boomer die zich zelf op de grond liet vallen. Rex bijt Boomer in de nek en bij z'n bek. Boomer ligt met zijn rug op de grond en laat alles toe.
Ik roep Rex van een afstand bij me. Hij komt en begroet me. Boomer snuffelt intussen wat verder. Nadat Rex mij begroet heeft rent hij weer terug naar Boomer. Opnieuw gooit hij Boomer op de grond en wil hem nu zelfs berijden. Boomer draait wat heen en weer maar echt ontwijken doet hij niet.
Boomer staat op en snuffelt weer aan wat paardendrollen. Rex springt nogmaals tegen Boomer aan, maar Boomer negeert hem nu volkome. Rex komt nu op mij af gerend, gaat zitten, liggen, rollen, weer zitten. Ik negeer hem en hij rent opnieuw naar Boomer...
Ik dacht in eerste in stantie dat Boomer dominanter zou zijn over Rex, maar aangezien rex veel tegen hem opspringt, Boomer in de bek bijt en hem berijd twijfel ik..
Is Rex nou dominanter of was mijn eerste ingeving toch goed?
Rex springt en dolt als een gek achter Boomer aan. Springt boven op Boomer die zich zelf op de grond liet vallen. Rex bijt Boomer in de nek en bij z'n bek. Boomer ligt met zijn rug op de grond en laat alles toe.
Ik roep Rex van een afstand bij me. Hij komt en begroet me. Boomer snuffelt intussen wat verder. Nadat Rex mij begroet heeft rent hij weer terug naar Boomer. Opnieuw gooit hij Boomer op de grond en wil hem nu zelfs berijden. Boomer draait wat heen en weer maar echt ontwijken doet hij niet.
Boomer staat op en snuffelt weer aan wat paardendrollen. Rex springt nogmaals tegen Boomer aan, maar Boomer negeert hem nu volkome. Rex komt nu op mij af gerend, gaat zitten, liggen, rollen, weer zitten. Ik negeer hem en hij rent opnieuw naar Boomer...
Ik dacht in eerste in stantie dat Boomer dominanter zou zijn over Rex, maar aangezien rex veel tegen hem opspringt, Boomer in de bek bijt en hem berijd twijfel ik..
Is Rex nou dominanter of was mijn eerste ingeving toch goed?

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat gedrag zegt allemaal bij elkaar minder dan de houding van de honden bij interactie. Gewoon even kijken wie de staart het hoogst heeft en de meest hoge houding algemeen. Rijden zegt ook wel wat maar niet altijd alles. Het hele trek, duw en stoeigebeuren zegt vooral veel over de tolerantie en grenzen van de honden
Hoge houding als ze samen ergens heen gaan, hoge houding als ze mekaar aankijken, hoge houding als je gaat wandelen en ze naast mekaar laat lopen aan de lijn etc. Daar zou ik eens goed op letten
Hier loopt de reu altijd met de staart omhoog, maar de teef heeft hem nog hoger
De reu rijdt op de teef, maar de teef bezit de beste plekjes in huis en heeft een aanval van gif als de reu eerst bij het veldje aankomt. Dan gilt ze gewoon omdat ze dat echt niet pikt
De teef is dus de baas ondanks dat bij spel de reu wel eens wil rijden en grommen.
Hoge houding als ze samen ergens heen gaan, hoge houding als ze mekaar aankijken, hoge houding als je gaat wandelen en ze naast mekaar laat lopen aan de lijn etc. Daar zou ik eens goed op letten
Hier loopt de reu altijd met de staart omhoog, maar de teef heeft hem nog hoger
-
Fenna
- Vaste gebruiker
aha ok. Dit gaat over twee reuen, en die zien elkaar maar een paar keer per week.
Echt over de houding kan ik weinig zeggen. Beide maken zich niet overdreven groot of klein. Al hoewel Rex zich niet laat omgooien en veel tegen Bommer opspringt. Boomer laat zich dan wel weer makkelijk omgooien, maar toch bepaald hij het moment van spelen. Als hij genoieg heeft, is het spel klaar.
Echt over de houding kan ik weinig zeggen. Beide maken zich niet overdreven groot of klein. Al hoewel Rex zich niet laat omgooien en veel tegen Bommer opspringt. Boomer laat zich dan wel weer makkelijk omgooien, maar toch bepaald hij het moment van spelen. Als hij genoieg heeft, is het spel klaar.

-
laeken
- Zeer actief
Een van de twee moet de staart meer omhoog dragen dan de ander als het goed is. Dat is een kenmerk van de baas. Honden doen daar vrij strikt aan en ik denk toch echt dat je zal zien dat een van de twee honden zijn staart zal laten zakken al is het maar een heel klein beetje als de andere naast hem komt staan zonder dat ze echt spelen. Twee honden die niet indimmen en dus allebei met de staart maximaal omhoog lopen en even patserig doen gaan op een gegeven moment vechten. Zo klinken die 2 reuen niet dus daar zou ik echt eens heel goed naar kijkenFenna schreef:aha ok. Dit gaat over twee reuen, en die zien elkaar maar een paar keer per week.
- Blue Rising Star
- Actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër
- Contacteer:
- zepenko
- Zeer actief
Let bij de staarten ook op de neutrale stand van de verschillende honden. Een herder heeft zijn staart in neutraal naar beneden hangen, met een krul, bij een beagle staat hij in neutraal schuin omhoog.
Maar als een beagle dus zijn staart vanaf zijn rug recht naar achteren heeft, is hij laag, terwijl een herder met de staart recht naar achteren deze dan hoog heeft.
Maar als een beagle dus zijn staart vanaf zijn rug recht naar achteren heeft, is hij laag, terwijl een herder met de staart recht naar achteren deze dan hoog heeft.
- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
Ik wil ze zaterdag wel eens samen zien dan, ik ben er bijna van overtuigt dat Boomer hier de dominante van de 2 is.
Het zichzelf op de grond gooien hoeft niet persee onderdanig te zijn, het is onderdeel van het spel.
Het is vooral het punt wat je aangeeft 'Boomer bepaald wanneer er gespeelt wordt en wanneer het eindigt' wat oa aangeeft dat Boomer de leiding heeft.
Het rijden van Rex weet ik dan niet precies hoe het zit, want dat zou Boomer normaal gesproken als hij daadwerkelijk dominant over Rex is niet toestaan. Misschien is het een poging van Rex om hoger proberen te komen of ook onderdeel van het spel?
Maar ik wil het zaterdag wel even zien, vind ik ook wel erg intressant natuurlijk
Het zichzelf op de grond gooien hoeft niet persee onderdanig te zijn, het is onderdeel van het spel.
Het is vooral het punt wat je aangeeft 'Boomer bepaald wanneer er gespeelt wordt en wanneer het eindigt' wat oa aangeeft dat Boomer de leiding heeft.
Het rijden van Rex weet ik dan niet precies hoe het zit, want dat zou Boomer normaal gesproken als hij daadwerkelijk dominant over Rex is niet toestaan. Misschien is het een poging van Rex om hoger proberen te komen of ook onderdeel van het spel?
Maar ik wil het zaterdag wel even zien, vind ik ook wel erg intressant natuurlijk

- zepenko
- Zeer actief
Speluitdagingen gaan van laag naar hoog en van hoog naar laag. En ook de beëindiging van een spel gebeurt door zowel hoog als laag. Dat kan dus nooit gebruikt worden om te zien welke van de twee dominant is. Alleen de relatieve hoogte van de staart (tov de neutraalstand van dat ras) als ze in interaktie met elkaar zijn én er geen andere dingen van invloed zijn (zoals een baas of andere hond).Pasqualino schreef:Ik wil ze zaterdag wel eens samen zien dan, ik ben er bijna van overtuigt dat Boomer hier de dominante van de 2 is.
- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
- Moos
- Zeer actief
Ik heb me daar nooit zo strikt aan gehouden, net als aan het niet op de bank mogen en niet op bed slapenPasqualino schreef:Oke dat wist ik niet. Heb altijd begrepen dat je als eigenaar ook het spel moet beginnen en vooral eindigen en zorgen dat jij als laatste het speeltje in handen hebt etc. om oa duidelijk te maken/ te houden dat jij ranghoger bent dan je hond. Ben je het daar ook niet mee eens dan?
Ik merk hier in ieder geval heel duidelijk dat juist de ranglagere meestal de ranghogere tot spel uitdaagt. Zij is de jongste, en de speelste, en bedenkt dus ook veel vaker dat ze zin heeft om te spelen.
Wat wel zo is, is dat als de ranghogere geen zin heeft het niet gebeurt. Dan kan Saar nog zo lang met haar kont bij Moos' neus gaan dralen, als Moos geen zin heeft dan kan ze de pot op.
Als Moos zin heeft om te spelen wordt er altijd gespeeld. Saar negeert zijn speluitdagingen nooit.

- zepenko
- Zeer actief
Ja, dat klopt wel. Als jij het trekspel met een flostouw oid wint (want daar hebben we het dan over), dan bevestigt dat jou dominante positie. Jij wint immers de buit. Maar je mag bv. best op de speluitdaging van je hond ingaan. En wat doe je als je hond opeens midden in het spel besluit geen zin meer te hebben? Wat dan? Jij zou immers het spel moeten beëindigen... Ook onzin dus.Pasqualino schreef:Oke dat wist ik niet. Heb altijd begrepen dat je als eigenaar ook het spel moet beginnen en vooral eindigen en zorgen dat jij als laatste het speeltje in handen hebt etc. om oa duidelijk te maken/ te houden dat jij ranghoger bent dan je hond. Ben je het daar ook niet mee eens dan?
-
laeken
- Zeer actief
Ja dat vind ik ook onzin. Je moet een hond wel hond laten zijn en soms wil hij dus gewoon spelen. Daar mogen ze van mij ook om vragen want zelf ben ik niet zo speels dus anders komen ze tekortzepenko schreef:Ja, dat klopt wel. Als jij het trekspel met een flostouw oid wint (want daar hebben we het dan over), dan bevestigt dat jou dominante positie. Jij wint immers de buit. Maar je mag bv. best op de speluitdaging van je hond ingaan. En wat doe je als je hond opeens midden in het spel besluit geen zin meer te hebben? Wat dan? Jij zou immers het spel moeten beëindigen... Ook onzin dus.Pasqualino schreef:Oke dat wist ik niet. Heb altijd begrepen dat je als eigenaar ook het spel moet beginnen en vooral eindigen en zorgen dat jij als laatste het speeltje in handen hebt etc. om oa duidelijk te maken/ te houden dat jij ranghoger bent dan je hond. Ben je het daar ook niet mee eens dan?
Afbreken doe ik wel heel soms bewust. Dat doe ik om de macht over het speeltje te houden en dat dus als troef te hebben. Mijn vorige hond was gek op stokken. Liet ik haar gaan dan wilde ze alleen maar stokken ophalen en zwemmen. Dan verliest het zijn kracht dus ik brak het steeds af om dan weer zomaar te beginnen. Dan behouden ze hun passie en letten ze ook goed op buiten want ik kan maar zo ineens een stok gooien
- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
En de winnaar is... Rex
Hij had over het algemeen een hogere houding. Zeker van de zaak, staart meestal hoger dan die van Boomer, oren hoog en bij het begin beetje borstelen om zich groter te maken. En overstaan, poot op de schroft leggen en pogingen tot rijden.
Maar als Boomer iets leuks heeft om mee te spelen krijgt hij het toch echt niet te pakken, hoe graag Rex het ook wil, Boomer geeft het niet af
Maar het kwam inderdaad ook voor dat Boomer Rex af en toe totaal negeerde en Rex daagt Boomer uit tot spelen waar Boomer meestal op inging. Maar alsnog was wel duidelijk dat Rex hoger was.
Hij had over het algemeen een hogere houding. Zeker van de zaak, staart meestal hoger dan die van Boomer, oren hoog en bij het begin beetje borstelen om zich groter te maken. En overstaan, poot op de schroft leggen en pogingen tot rijden.
Maar als Boomer iets leuks heeft om mee te spelen krijgt hij het toch echt niet te pakken, hoe graag Rex het ook wil, Boomer geeft het niet af
Maar het kwam inderdaad ook voor dat Boomer Rex af en toe totaal negeerde en Rex daagt Boomer uit tot spelen waar Boomer meestal op inging. Maar alsnog was wel duidelijk dat Rex hoger was.