Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Poeka bijt onze kat
Moderator: moderatorteam
- Laikalady
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika
- Aantal honden: 4
Het verbaast me niet echt dat het zover is gekomen gezien je eerdere postingen. Als je geen natuurlijk overwicht over zo'n karaktertje hebt zul je dat haast niet zelf kunnen veranderen. Wat me wel verbaasd is dat een GT zulke adviezen kan geven als corrigeren met een lijn terwijl de hond in de bench zit en in de nekvel grijpen ed. . Dit terwijl overduidelijk is dat de hond jullie niet als meerdere ziet en zo'n karaktertje heeft dat hij dat niet van jullie accepteert. Dat vraagt om nog grotere confrontaties, waar jullie duidelijk niet tegen zijn opgewassen.
Herplaatsen is het beste wat jullie kunnen doen. Zo'n hondje kan best met kinderen, beter nog dan bv. een angstig hondje omdat dit gedrag echt veel beter te sturen is, maar dan wel onder begeleiding van ervaren mensen. A.ub. niet in laten slapen, hij heeft heus geen "kronkel" in zijn kop , alleen heeft hij (met recht) het idee dat hij dit bij jullie kan maken.
Jullie hebben (in je enthousiasme om dieren om je heen te hebben) een fout gemaakt door zo snel en een hondje met dit karaktertje erbij te nemen, zeker de fokker waar jullie hondje vandaan komt (Kan hij niet terug???). Als hij niet naar de fokker terug kan(wat wel niet zal, omdat ik nu begrijp dat je hem al met 5 weken had), neem dan de tijd om een passend ander thuis voor hem te vinden. Bij mensen die ervaring hebben met het ras, en zulke karaktertjes. Het is menselijk om fouten te maken, maar ook menselijk om van je fouten te leren en voor de hond een ander, beter passend thuis te zoeken.
Herplaatsen is het beste wat jullie kunnen doen. Zo'n hondje kan best met kinderen, beter nog dan bv. een angstig hondje omdat dit gedrag echt veel beter te sturen is, maar dan wel onder begeleiding van ervaren mensen. A.ub. niet in laten slapen, hij heeft heus geen "kronkel" in zijn kop , alleen heeft hij (met recht) het idee dat hij dit bij jullie kan maken.
Jullie hebben (in je enthousiasme om dieren om je heen te hebben) een fout gemaakt door zo snel en een hondje met dit karaktertje erbij te nemen, zeker de fokker waar jullie hondje vandaan komt (Kan hij niet terug???). Als hij niet naar de fokker terug kan(wat wel niet zal, omdat ik nu begrijp dat je hem al met 5 weken had), neem dan de tijd om een passend ander thuis voor hem te vinden. Bij mensen die ervaring hebben met het ras, en zulke karaktertjes. Het is menselijk om fouten te maken, maar ook menselijk om van je fouten te leren en voor de hond een ander, beter passend thuis te zoeken.
- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ben ik het ook mee eens.
Ik ben altijd bang dat ik in topics als deze lees 'dat er geen andere oplossing was dan in laten slapen volgens een of andere GT' en dat dit ook klakeloos is opgevolgd.
De rest maakt me echt niets uit, vooral niet toen ik al die leuke aangeklede foto's zag.
Ben het er wel mee eens, snel herplaatsen en ik zou voorlopig er maar geen 'beesjes' bij nemen.
Ik ben altijd bang dat ik in topics als deze lees 'dat er geen andere oplossing was dan in laten slapen volgens een of andere GT' en dat dit ook klakeloos is opgevolgd.
De rest maakt me echt niets uit, vooral niet toen ik al die leuke aangeklede foto's zag.
Ben het er wel mee eens, snel herplaatsen en ik zou voorlopig er maar geen 'beesjes' bij nemen.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vind het erg gevaarlijk een pup die je niet kent te beoordelen en dan ook nog te gaan roepen dat de hond wel bij kinderen geplaatst kan worden.Laikalady schreef:Het verbaast me niet echt dat het zover is gekomen gezien je eerdere postingen. Als je geen natuurlijk overwicht over zo'n karaktertje hebt zul je dat haast niet zelf kunnen veranderen. Wat me wel verbaasd is dat een GT zulke adviezen kan geven als corrigeren met een lijn terwijl de hond in de bench zit en in de nekvel grijpen ed. . Dit terwijl overduidelijk is dat de hond jullie niet als meerdere ziet en zo'n karaktertje heeft dat hij dat niet van jullie accepteert. Dat vraagt om nog grotere confrontaties, waar jullie duidelijk niet tegen zijn opgewassen.
Verder zet ik mijn enorme twijfels bij "het karaktertje". Een pup is een pup, geen niets-ontziend dominant agressief monster.
Je bent per definitie dominant over een pup, pas als de pup volwassen wordt gaat hij serieus deelnemen aan een rangorde. Wil niet zeggen dat een pup geen grenzen onderzoekt, maar het is veel te vroeg daar een stempel op te drukken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Doerak heeft ook de gekregen speelruimte benut door onervaren bazen.Inge O schreef:waarom zou je bij deze pup niet kunnen denken aan een aangeboren moeilijk karaktertje, en bij bv. doerak van anique weer wel?Eline* schreef:Verder zet ik mijn enorme twijfels bij "het karaktertje". Een pup is een pup, geen niets-ontziend dominant agressief monster.
Je bent per definitie dominant over een pup, pas als de pup volwassen wordt gaat hij serieus deelnemen aan een rangorde. Wil niet zeggen dat een pup geen grenzen onderzoekt, maar het is veel te vroeg daar een stempel op te drukken.
Mogelijk is dat bij dit hondje ook het geval. Het was alleen wel gewoon een pup. Een klein kind dat met een zwaardje naar mamma zwaait en roept : ik ga je pakken"
Ik vind het zo naar een hond gelijk te bestempelen als een soort Chuckie, terwijl ik dingen lees waarvan de braafste hond nog in de verdediging was geschoten. Dit zijn dingen die je niet kan beoordelen via het net.
Een hond die een poes pakt..Tja, dat heb je met terriers..ik haal daar mijn wenkbrauw nog niet voor op en ik vind dat zeker geen raar gedrag.
Mogelijk is het een hele felle hond, maar fel is ook nog prima om te buigen naar een heel fijn hondje wat bevlogen is om dingen te doen. Soms is het ook maar net of een hond op de juiste manier bespeeld wordt. Dat het verstandig is om voor deze hond een ander baasje te zoeken dat vind ik ook. Het gaat nu ergens mis.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Laikalady
- Vaste gebruiker
[quote="Eline]Ik vind het erg gevaarlijk een pup die je niet kent te beoordelen en dan ook nog te gaan roepen dat de hond wel bij kinderen geplaatst kan worden.
**Ik roep helemaal niet dat deze hond bij kinderen geplaatst moet worden. Ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is. Het vergt wel heel veel kennis en begeleiding.
Verder zet ik mijn enorme twijfels bij "het karaktertje". Een pup is een pup, geen niets-ontziend dominant agressief monster.
**Geen enkele pup of hond is een niets-ontziend agressief monster, je legt me woorden in de mond die ik niet gebruikt heb
Maar het is ook niet zo dat elke pup in basis precies hetzelfde is...merendeel van de pups kun je behoorlijk fout mee omgaan als beginnende hondenbaas en dan is er nog niets aan de hand. Maar er zijn ook pups waar het totaal verkeerd bij uitpakt, zoals bij het hondje met dit in aanleg toch wel aanwezige karakter. Mijn reu wist als hele jonge pup ook al prima mensen te imponeren met zijn eetbestek. Aan jou om dit gedrag in goede banen te leiden. (wat prima gelukt is)
Je bent per definitie dominant over een pup, pas als de pup volwassen wordt gaat hij serieus deelnemen aan een rangorde. Wil niet zeggen dat een pup geen grenzen onderzoekt, maar het is veel te vroeg daar een stempel op te drukken.[/quote]
**Pups onderzoeken grenzen ja, de één wat meer als de ander, mede afhankelijk hoe je er als baas mee omgaat. Maar ik ben het zeker met je eens dat het via internet niet goed te beoordelen is, dat heb ik al eerder aangegeven. Dat herplaatsen de juiste weg is lijkt me wel duidelijk in dit geval. Dit gaat niet werken.
**Ik roep helemaal niet dat deze hond bij kinderen geplaatst moet worden. Ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is. Het vergt wel heel veel kennis en begeleiding.
**Geen enkele pup of hond is een niets-ontziend agressief monster, je legt me woorden in de mond die ik niet gebruikt heb
Je bent per definitie dominant over een pup, pas als de pup volwassen wordt gaat hij serieus deelnemen aan een rangorde. Wil niet zeggen dat een pup geen grenzen onderzoekt, maar het is veel te vroeg daar een stempel op te drukken.[/quote]
**Pups onderzoeken grenzen ja, de één wat meer als de ander, mede afhankelijk hoe je er als baas mee omgaat. Maar ik ben het zeker met je eens dat het via internet niet goed te beoordelen is, dat heb ik al eerder aangegeven. Dat herplaatsen de juiste weg is lijkt me wel duidelijk in dit geval. Dit gaat niet werken.
- Laikalady
- Vaste gebruiker
**En dit is nu precies wat ik bedoel met een karaktertje. Dit laatste woord is wat mij betreft ook niet naar bedoeld, eerder liefkozend daar ik ook een fel ras hebt en je met de juiste begeleiding zulke heerlijke honden er aan hebt.Eline* schreef: Mogelijk is het een hele felle hond, maar fel is ook nog prima om te buigen naar een heel fijn hondje wat bevlogen is om dingen te doen. Soms is het ook maar net of een hond op de juiste manier bespeeld wordt. Dat het verstandig is om voor deze hond een ander baasje te zoeken dat vind ik ook. Het gaat nu ergens mis.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Oke, dan is het de wijze van schrijven geweest die ik anders heb opgevat en zijn we het dus redelijk met elkaar eens!Laikalady schreef:**En dit is nu precies wat ik bedoel met een karaktertje. Dit laatste woord is wat mij betreft ook niet naar bedoeld, eerder liefkozend daar ik ook een fel ras hebt en je met de juiste begeleiding zulke heerlijke honden er aan hebt.Eline* schreef: Mogelijk is het een hele felle hond, maar fel is ook nog prima om te buigen naar een heel fijn hondje wat bevlogen is om dingen te doen. Soms is het ook maar net of een hond op de juiste manier bespeeld wordt. Dat het verstandig is om voor deze hond een ander baasje te zoeken dat vind ik ook. Het gaat nu ergens mis.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
C@rmen
Nee ik vind dat niet veroordelend nee.Inge O schreef:een beetje heel veroordelend, vind je ook niet?janus-powerrr schreef:Een maand lang is er zonder controle en begeleiding aangeklooid door jullie, het gedrag verergerd en toen is de peut toch nog maar een keer gebeld???![]()
Of heb ik dit helemaal mis?
als de peut zelf had gedacht dat het aan hun 'geklooi' had gelegen, had hij toch ander advies gegeven?
een moeilijke situatie, en ja, er zijn vast fouten gemaakt, maar de beste stuurlui staan steeds aan wal - ook hier. ga er maar aan staan, aan zo'n moeilijk karaktertje.
hopelijk kan hij goed herplaatst worden.
Als een pup als meerdere malen mensen bijt omdat bepaalde dingen hem gewoonweg niet aanstaan, en je dat zelf wel even gaat proberen op te lossen, ja dan ben je wat mij betreft gewoon aan het aanklooien.
Als het vervolgens van kwaad tot erger gaat word er hulp bij gehaald, wat ik overigens wel weer goed van ze vind, komt deze meneer maar 2 keer langs.
Krijgt de hond maar een maand de tijd om te veranderen, en vervolgens gaat het nog niet beter en word er meteen gepraat over inslapen.(of herplaatsen wat ik in dit geval een heeel goed idee vind)
Kom zeg, wat zijn nou 4 weken en 2 bezoekjes van een peut, bij mensen die kennelijk zelf niet weten hoe ze zo iets moeten oplossen?
Waarom dan inslapen erbij halen, zonder die hond een kans te geven.
Ja het is dan waarschijnlijk een hondje met een moeilijk karakter, maar dat hoeven niet perse honden te zijn waar je niets mee kunt.
Mijn ene hond is ook een moeilijk hondje, kan ook bijten wanneer hij een slecht humeur heeft.
Denk je nou echt dat wij hiermee hebben leren omgaan in 4 weken tijd en 2 bezoekjes van een peut?
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens, jammer dat we niet meer horen hoe het gaat. Ik vrees dan altijd al het ergste in zulke zaken.
Als ik het verhaal een beetje analyseer dan denk ik zelfs dat de keuze in hun hoofd al gemaakt was voor de GT kwam. Uit het verhaal lijkt me het ook wel heel erg impulsieve mensen te zijn dit zijn vaak inconseqente mensen wat in dit soort zaken extra belangrijk is.
Ik hoop dat ik het mis heb en hier snel lees hoe het nu gaat.
Vind dat ook niet meer normaal dat als je een discussie start je iedereen op de hoogte houdt.
Ja maar ja wie ben ik...
Als ik het verhaal een beetje analyseer dan denk ik zelfs dat de keuze in hun hoofd al gemaakt was voor de GT kwam. Uit het verhaal lijkt me het ook wel heel erg impulsieve mensen te zijn dit zijn vaak inconseqente mensen wat in dit soort zaken extra belangrijk is.
Vind dat ook niet meer normaal dat als je een discussie start je iedereen op de hoogte houdt.
Ja maar ja wie ben ik...
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ieder geval iemand die wel erg rap een oordeel velt.Edwin Fagnano schreef:Helemaal mee eens, jammer dat we niet meer horen hoe het gaat. Ik vrees dan altijd al het ergste in zulke zaken.
Ja maar ja wie ben ik...
Lees eens wat berichtjes terug van de TS. Ik heb dat gedaan en van wat ik zo lees is het echt wel iemand die niet achterlijk is en best bereid te leren. We kennen geen van allen de hond en dat mag je je wel realiseren voordat je vreselijke dingen over iemand roept.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Ik vel mijn oordeel uit de gegevens die ik heb en hoop dat ik het mis heb. Iedereen heeft toch een oordeel? Je kan het wel bijstellen.Eline* schreef:Ieder geval iemand die wel erg rap een oordeel velt.Edwin Fagnano schreef:Helemaal mee eens, jammer dat we niet meer horen hoe het gaat. Ik vrees dan altijd al het ergste in zulke zaken.
Ja maar ja wie ben ik...![]()
Lees eens wat berichtjes terug van de TS. Ik heb dat gedaan en van wat ik zo lees is het echt wel iemand die niet achterlijk is en best bereid te leren. We kennen geen van allen de hond en dat mag je je wel realiseren voordat je vreselijke dingen over iemand roept.
Ik hoop ook dat ik het mis heb
Maar:
- al die incoseqente zaken
- die leuke foto's die op het laatste weggehaald zijn
- oordeel na 2x een GT gesproken te hebben
- wel heel snel veel dieren achter elkaar genomen hebben
- etc.
Dan heb ik daar een duidelijke mening over.
Hoop dat je gelijk hebt en ik wacht af.
- Gonny
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
-
oejsje
- Actief
Na nog een aantal observaties en beraad van onze gedragstherapeut ontvingen we het volgende bericht.
Beste …,
Na een uitgebreide observatie door mij heb ik helaas moeten vaststellen, dat Poeka een zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk agressief gedrag laat zien. Dit uit zich in plotselinge bijtaanvallen, zonder waarschuwing vooraf, en in aantal steeds toenemend. Zijn gedrag is dan ook volledig onvoorspelbaar. Ook de tijd die de hond nodig heeft om weer in een neutraal gedrag terug te keren is veel te lang ( meer dan 15 minuten).
Zelf heb ik zo’n aanval kunnen waarnemen en zijn gedragingen op dat moment, doen mij concluderen, dat Poeka als zeer gevaarlijk moet worden beschouwd.
Na overleg met …en … ben ik dan ook van mening, dat euthanasie onvermijdelijk is.
Voor meer informatie kunt U mij natuurlijk bereiken op tel: … na 18.00 uur.
Hoogachtend
…
Gedragskeurmeester RvB
Ik weet dat er veel discussie heerst over hoe wij met Poeka zijn omgegaan en dit zal zo wel blijven en natuurlijk zal er veel onbegrip en felle reacties op dit bericht volgen.
Wat ik er op wil zeggen is dat ik nooit om een discussie heb gevraagd, dus ook niet zomaar uit een discussie kan stappen. Aangezien ik het de afgelopen tijd erg druk heb gehad ben ik niet meer op het forum langs geweest.
En alles komt waarschijnlijk wat chaotisch en inconsequent over omdat ik het moeilijk vind om de situaties goed te beschrijven en om het gestructureerd neer te zetten, het zijn momenten geweest waarin we erg geschrokken waren en dan zet je dingen nu eenmaal wat verwarder neer.
We hebben altijd met goede wil gehandeld. Ik heb bij mijn post over het bij het nekvel pakken en een ruk geven al gemeld dat ik hierover mijn twijfels had, dus we hebben zo never nooit met Poeka gehandeld. Dit was overigens een manier van handelen van een instructeur op de cursus waar wij voorheen hebben gezeten en niet van de gedragstherapeut.
Natuurlijk hebben wij ook fouten gemaakt in de omgang met Poeka, vroeger hebben ik altijd honden gehad in huis dit is mijn eigen eerste hond. En dan is opvoeding altijd meer dan je denkt en kom je opeens voor gedrag te staan dat je denkt van... wat moet ik hier nou mee. Altijd hebben we naar eer en geweten gehandeld en alle tips met beide handen aangenomen. Helaas hebben we hierbij ook tips gekregen van een begeleidster die we niet hadden moeten krijgen, maar op zo'n moment ga je er gewoon van uit dat het mensen met verstand zijn. De gedragstherapeut was dan ook absoluut niet blij met de begeleiders die wij op de cursus hebben gehad, maar benadrukte ons wel dat dit niet de oorzaak is van de aanval die Poeka in zijn bijzijn heeft laten zien.
De dag na deze aanval heb ik drie kwartier vast gezeten op de bank. Ik kon er niet meer af of te heftig bewegen of ik zou worden aangevallen. Ik heb er gezeten tot mijn vriend thuiskwam en Poeka dus afgeleid zou worden, Poeka dreigde direct na binnenkomst in zijn gedrag terug te keren, dus is hij naar een aparte ruimte geplaatst zodat hij even verder kon uitkuren en er weer een veiligere situatie zou ontstaan.
De dag daarna is Poeka een ontzettend lief hondje geweest en zijn we met ze naar de bossen gewandeld en heeft hij ontzettend genoten.
De dag hieropvolgend hebben we niks meer met hem kunnen doen, hij heeft in zijn bench geslapen en we konden hem er niet meer uit halen. Als we maar naar de bench keken, langs kwamen lopen dan hing hij met zijn bek in de tralies met de wil ons aan te vallen. Twee dagen lang is dit doorgegaan, het gedrag was niet te doorbreken met alles wat we probeerde. Zelfs met eten mocht het allemaal niet baten.
De dierenarts is langsgeweest en heeft hem kalmeringsmiddelen gegeven, niks bracht Poeka tot rust. Ook een middel dat zijn gedachtegang moest doorbreken hielp niet en zelfs na een slaapmiddel bleef Poeka aanvallen. Ondertussen had hij al kalmeringsmiddelen voor een hond van 25 kilo op, maar niks bracht hem tot rust.
Voor Poeka moeten dit verschikkelijke dagen geweest zijn en op geen enkele wijze was hij op andere gedachte te brengen. Dit is voor ons het moment geweest waarop we zeiden, dit kan niet meer en voornamelijk voor Poeka niet, hij piepte en blafte ik wil naar buiten, met veel liefde en plezier zouden we dit gedaan hebben, maar bij binnenkomst om hem uit te laten, werd je gewoon aangevallen.
Ik weet dat jullie dit alles relateren aan hoe wij met Poeka zijn omgegaan en dat jullie het verschrikkelijk vinden voor de hond en onze onervarenheid de schuld geven.
De dierenarts heeft ons proberen te overtuigen dat als wij de oorzaak waren van dit gedrag de gedragstherapeut hem had willen overplaatsen en daar alle vertrouwen in had gehad.
We hopen dat Poeka nu zijn rust heeft gevonden.
We weten alleen niet of we nu een border collie, duitse dog of een friese stabij pup moeten nemen, iemand nog tips?
Dit is natuurlijk onzin, maar wel wat de meeste van jullie van ons verwachten. Ik kan jullie verzekeren dat er hier de komende anderhalf tot twee jaar geen huisdieren bij komen.
Ik wil in ieder geval mensen bedanken die met goede adviezen zijn gekomen, we hebben Poeka echt willen overplaatsen maar het feit dat hij bleef aanvallen (overigens zonder waarschuwing of iets wat hij zou kunnen verdedigen) en de laatste dagen ook niet meer uit zijn bench was te halen, heeft onze keus doen veranderen.
We hebben het risico niet durven lopen.
Beste …,
Na een uitgebreide observatie door mij heb ik helaas moeten vaststellen, dat Poeka een zeer onvoorspelbaar en gevaarlijk agressief gedrag laat zien. Dit uit zich in plotselinge bijtaanvallen, zonder waarschuwing vooraf, en in aantal steeds toenemend. Zijn gedrag is dan ook volledig onvoorspelbaar. Ook de tijd die de hond nodig heeft om weer in een neutraal gedrag terug te keren is veel te lang ( meer dan 15 minuten).
Zelf heb ik zo’n aanval kunnen waarnemen en zijn gedragingen op dat moment, doen mij concluderen, dat Poeka als zeer gevaarlijk moet worden beschouwd.
Na overleg met …en … ben ik dan ook van mening, dat euthanasie onvermijdelijk is.
Voor meer informatie kunt U mij natuurlijk bereiken op tel: … na 18.00 uur.
Hoogachtend
…
Gedragskeurmeester RvB
Ik weet dat er veel discussie heerst over hoe wij met Poeka zijn omgegaan en dit zal zo wel blijven en natuurlijk zal er veel onbegrip en felle reacties op dit bericht volgen.
Wat ik er op wil zeggen is dat ik nooit om een discussie heb gevraagd, dus ook niet zomaar uit een discussie kan stappen. Aangezien ik het de afgelopen tijd erg druk heb gehad ben ik niet meer op het forum langs geweest.
En alles komt waarschijnlijk wat chaotisch en inconsequent over omdat ik het moeilijk vind om de situaties goed te beschrijven en om het gestructureerd neer te zetten, het zijn momenten geweest waarin we erg geschrokken waren en dan zet je dingen nu eenmaal wat verwarder neer.
We hebben altijd met goede wil gehandeld. Ik heb bij mijn post over het bij het nekvel pakken en een ruk geven al gemeld dat ik hierover mijn twijfels had, dus we hebben zo never nooit met Poeka gehandeld. Dit was overigens een manier van handelen van een instructeur op de cursus waar wij voorheen hebben gezeten en niet van de gedragstherapeut.
Natuurlijk hebben wij ook fouten gemaakt in de omgang met Poeka, vroeger hebben ik altijd honden gehad in huis dit is mijn eigen eerste hond. En dan is opvoeding altijd meer dan je denkt en kom je opeens voor gedrag te staan dat je denkt van... wat moet ik hier nou mee. Altijd hebben we naar eer en geweten gehandeld en alle tips met beide handen aangenomen. Helaas hebben we hierbij ook tips gekregen van een begeleidster die we niet hadden moeten krijgen, maar op zo'n moment ga je er gewoon van uit dat het mensen met verstand zijn. De gedragstherapeut was dan ook absoluut niet blij met de begeleiders die wij op de cursus hebben gehad, maar benadrukte ons wel dat dit niet de oorzaak is van de aanval die Poeka in zijn bijzijn heeft laten zien.
De dag na deze aanval heb ik drie kwartier vast gezeten op de bank. Ik kon er niet meer af of te heftig bewegen of ik zou worden aangevallen. Ik heb er gezeten tot mijn vriend thuiskwam en Poeka dus afgeleid zou worden, Poeka dreigde direct na binnenkomst in zijn gedrag terug te keren, dus is hij naar een aparte ruimte geplaatst zodat hij even verder kon uitkuren en er weer een veiligere situatie zou ontstaan.
De dag daarna is Poeka een ontzettend lief hondje geweest en zijn we met ze naar de bossen gewandeld en heeft hij ontzettend genoten.
De dag hieropvolgend hebben we niks meer met hem kunnen doen, hij heeft in zijn bench geslapen en we konden hem er niet meer uit halen. Als we maar naar de bench keken, langs kwamen lopen dan hing hij met zijn bek in de tralies met de wil ons aan te vallen. Twee dagen lang is dit doorgegaan, het gedrag was niet te doorbreken met alles wat we probeerde. Zelfs met eten mocht het allemaal niet baten.
De dierenarts is langsgeweest en heeft hem kalmeringsmiddelen gegeven, niks bracht Poeka tot rust. Ook een middel dat zijn gedachtegang moest doorbreken hielp niet en zelfs na een slaapmiddel bleef Poeka aanvallen. Ondertussen had hij al kalmeringsmiddelen voor een hond van 25 kilo op, maar niks bracht hem tot rust.
Voor Poeka moeten dit verschikkelijke dagen geweest zijn en op geen enkele wijze was hij op andere gedachte te brengen. Dit is voor ons het moment geweest waarop we zeiden, dit kan niet meer en voornamelijk voor Poeka niet, hij piepte en blafte ik wil naar buiten, met veel liefde en plezier zouden we dit gedaan hebben, maar bij binnenkomst om hem uit te laten, werd je gewoon aangevallen.
Ik weet dat jullie dit alles relateren aan hoe wij met Poeka zijn omgegaan en dat jullie het verschrikkelijk vinden voor de hond en onze onervarenheid de schuld geven.
De dierenarts heeft ons proberen te overtuigen dat als wij de oorzaak waren van dit gedrag de gedragstherapeut hem had willen overplaatsen en daar alle vertrouwen in had gehad.
We hopen dat Poeka nu zijn rust heeft gevonden.
We weten alleen niet of we nu een border collie, duitse dog of een friese stabij pup moeten nemen, iemand nog tips?
Dit is natuurlijk onzin, maar wel wat de meeste van jullie van ons verwachten. Ik kan jullie verzekeren dat er hier de komende anderhalf tot twee jaar geen huisdieren bij komen.
Ik wil in ieder geval mensen bedanken die met goede adviezen zijn gekomen, we hebben Poeka echt willen overplaatsen maar het feit dat hij bleef aanvallen (overigens zonder waarschuwing of iets wat hij zou kunnen verdedigen) en de laatste dagen ook niet meer uit zijn bench was te halen, heeft onze keus doen veranderen.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Sterkte toegewenst! Het is een verschrikkelijke beslissing om te moeten nemen en ik hoop dat je het een plek kan geven.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Mee eens, sterkte en probeer de juiste dingen er uit te halen voor je andere huisdieren.Inge O schreef:sterkte, meid.
natuurlijk heb je fouten gemaakt (wie niet), maar je zou hier wel erg moeten liegen, ik kan me iig niks herinneren dat dramatisch genoeg was om zo'n impact op een hond te hebben.
combinatie aanleg en aanpak, daar hou ik het maar op.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
heel veel sterkte
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- starfleet
- Erelid
Nee, daar zou ik dan ook niet meer aan begonnen zijn als het zover is gekomen. Het is een dure, zure les, maar als het goed is ben je er wel wijzer van geworden.oejsje schreef: we hebben Poeka echt willen overplaatsen maar het feit dat hij bleef aanvallen (overigens zonder waarschuwing of iets wat hij zou kunnen verdedigen) en de laatste dagen ook niet meer uit zijn bench was te halen, heeft onze keus doen veranderen.
Anne
-
C@rmen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies ze vliegen uit de grond zo ongeveer maar daar zit ook het hele probleem, iedereen kan zich zo noemen...Inge O schreef:als ze dat zo hebben gedaan (en ik neem dus aan van welEline* schreef:Is dit de wijze waarop je je pup hebt gecorrigeerd?oejsje schreef:.hij gaf de methode om Poeka zodra er wat mis gaat in ieder geval bij zijn nekvel te pakken en een flinke ruk naar achteren geven met veel gemopper. Daarnaast om het gedrag in zijn bench de kop in te drukken moesten we hem zijn riem om doen en zodra hij zijn bench verdedigd en flinke ruk aan de lijn geven) is het op advies van die peut geweest.
weerom maar eens (jammerlijk genoeg) koren op mijn molen dat de wildgroei aan peuten met z'n allen vaak meer goed dan kwaad doen - mijn allergie er tegenover wordt steeds maar groter.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi