Leuke foto's Claudia.Duivelinnetje schreef:Je had toch niet anders verwacht he???Zoie schreef:fijn dat het zo goed is gegaanDuivelinnetje schreef:Nou, vandaag heeft Sien zich in elk geval keurig gedragen.
Het was fijn om haar weer even te mogen "hebben".
Lief he?!
Nee, ik had niet anders verwacht, anders had ik sien niet bij je gebracht.
Ik wil nog wel iest over je theorie van het zich veilig voelen in jouw roedel zeggen. Omdat het zo evident was, destijds, dat sien uit jouw roedeltje geplukt opeens een heel erg bang vogeltje werd, heb ik me destijds afgevraagd of het wel verstandig was sien bij mij te plaatsen, of ze niet beter in een andere grotere roedel geplaatst kon worden. Jij, Anke, en vooral ik hebben destijds gezien wat er met haar gebeurde. En toen ik besloot haar te nemen, je kunt het nalezen, heb ik dat, als ik me niet vergis, ook nog gezegd : ik geloof nog steeds dat je sien beter in een roedeltje kunt plaatsen. En dat ik een grote dobber aan haar angstgedrag zou hebben, heb ik me destjds ook heel goed gerealiseerd en we hebben dat ook heel goed besproken. We, ik als nieuwe baas, en jij als herplaatser, hebben ons dat beiden gerealiseerd.
We kunnen daar heel lang over filosoferen, maar het is niet gebeurd, ze zit nu bij mij, en ze zal het met spok en mij moeten doen, ook als je gelijk zou hebben dat haar agressie uit een gevoel van onveiligheid voorkomt en ze dit gedrag bij jou en in jouw roedel niet was gaan vertonen. Of je zou haar weer moeten gaan herplaatsen. Want een grote roedel kan ik haar domweg niet bieden.
Maar stel nu eens dat we haar zouden terugplaatsen bij jou. Ik zou daar opzich mee kunnen leven. Ik hou ook van sien, en het is nooit leuk om een hond waar je een band mee hebt opgebouwd te herplaatsen. Aan de andere kant, als het haar ten goede zou komen, als ze er gelukkig mee zou zijn, dan zou ik het toch kunnen doen. En ja, het zou mij ook van een hoop zorgen bevrijden.
Het is voor mij volkomen evident, en dat is het ook altijd geweest, dat ze het fantastisch leuk vindt jou en je roedeltje weer te zien. Dat is ook de hoofdreden geweest dat ik nog heel lang naar het uitlaatveldje ben gegaan met sien en spok, hoewel ik er steeds meer van overtuigd raakte, dat het een erg ongeschikte plaats was om met haar te trainen.
We hebben ook allebei kunnen constateren dat de aanwezigheid van jou en je roedel geen garantie was dat ze geen wangedrag ging vertonen. Dat was welliswaar in de periode na haar loopsheid dat ze bijzonder fel en gebeten was op andere honden, wat m.i. toch echt met haar schijnzwangerschap samenhing. Maar toch.
Wat je theoretisch kunt verwachten weet ik niet. Het zou heel goed kunnen dat ze bij jou met jouw aanpak en in jouw roedeltje, of een ander roedeltje, beter, zeg maar probleemloos zou gaan functioneren. Maar ik denk toch dat het ook heel goed anders kan lopen.
Dat ze zo'n dagje goed functioneert zegt me niet zoveel. Ik ben ook talloze malen langs saar gelopen dat er niks gebeurde. En talloze malen langs talloos veel honden, dat je denkt er is niks aan de hand. En ik verwed er wat onder, dat als ik nu naar groenendaal zou gaan zonder balletje, en ik geef haar de volle vrijheid, dat de kans dat er niks gebeurt ook nog erg groot is.
Maar ik weet ook, en dat heb ik ook opgeschreven, dat ze heel lang een hond schijnbaar kan negeren, om er dan opeens, plotseling, schijnbaar uit het niets op te klappen. En flink ook. Dat is o.a. met saar gebeurd. Sien geeft heel weinig signalen af voordat ze er opklapt. Dat maakt het ook zo razend moeilijk haar in te schatten.
Ik weet ook dat ze in het begin nadat haar vluchtgedrag zo goed als verdwenen was, ze heel erg als vanzelf op me gericht was. Maar op een gegeven moment ging ze ook ruimte nemen, de hort op, eigen initiatief nemen, met spok mee rennen. En dat zal ze bij jou ook gaan doen. En dan ?
En stel nu eens dat jij of de baas van een eventueel ander roedeltje, vergelijkbare problemen met sien zou krijgen. Ik denk dat je dan nog veel verder van huis bent. Want ik kan sien bijna een - op - een begeleiding geven, zogezegd, maar met een grote roedel gaat dat domweg niet. Dus die kant zit er ook wel aan.
En als ze dan op een gegeven moment mee gaat rennen met jouw honden die op de nieuweling afstuiven, of ze pakt een pup die op het veldje komt stuiven en toevallig voor haar voeten loopt, of ze loopt even uit beeld, en je hoort opeens een hoop herrie, dan zijn we met z'n allen, om het zo maar eens te zeggen, verder van huis.
Dit alles in de vroege ochtenduren bij elkaar gefilosofeerd. Ter overdenking.