Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras voor ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mihbol
Vaste gebruiker

Welk ras voor ons?

Ongelezen bericht door Mihbol »

Wij (mijn ouders, zus en ik) willen misschien een hond, we zijn er nog over na aan het denken zodat we geen overhaaste beslissing nemen. Nou ben ik me een beetje aan het orienteren welk ras voor ons leuk en geschikt zou zijn. Ik zou even opnoemen wat wij zoeken.

- niet te groot, moet onder de maat van een labrador blijven.
- kortharig
- uiteraard sociaal met mensen maar ook met andere dieren zoals katten
- niet te druk en te fris, dus een beetje een rustige hond
- moet enige tijd alleen kunnen blijven, geen hele dag natuurlijk maar wel een ochtend of een middag
- geen echte kwijlbakkes :wink:

Weten jullie wat eventueel bij ons zou passen? Mijn oog viel op de Beagle, maar die zijn wel aan de drukke kant dacht ik? Je hebt ook zo'n hondenras waarbij de honden echt op kleine vosjes lijken, vaak met een pluimnig krulstaartje. Wat is dat voor ras en wat heeft dat voor karakter? Nou, wie kan mij helpen?
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Een Beagle staat niet bekend om het goede alleen kunnen zijn. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Nee dat heb ik gelezen ja, mede door veel energie toch?
M@ri@nne
Zeer actief

Mihbol schreef:Nee dat heb ik gelezen ja, mede door veel energie toch?
Nou meer omdat het van oorsprong een meutehond is.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Wat is een meutehond?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mihbol schreef:Wat is een meutehond?
Een hond die in groepen gehouden wordt :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
M@ri@nne
Zeer actief

Oorsprong en geschiedenis
De Beagle is afkomstig uit Engeland. Het is een zeer oud ras. Reeds ver voor Christus werden kleine honden gebruikt voor de meutejacht op het haas. De honden leken echter nog niet op de Beagles zoals wij die nu kennen. De naam Beagle werd voor het eerst gebruikt ten tijde van de regering van Koning Henry VII (1457-1509) en later wordt in de privéboekhouding van Hendrik VIII (1509-1547) een betaling aan de 'Beaglehouder' Robert Shere vermeld. De naam Beagle is afkomstig van beag, beg of beigh, hetgeen in het Keltisch "klein" betekent. In Engeland wordt nog steeds met Beagle-meutes gejaagd, waarbij de honden te voet gevolgd worden. Daar de Beagle voornamelijk voor de jacht op klein wild (hazen en konijnen) wordt gebruikt, behoort hij tot de groep "Brakken of lopende honden" ofwel "hounds". Zij achtervolgen het wild en oriënteren zich met de neus op het spoor en niet met de ogen. Vroeger was er bijna geen verschil tussen de jagende Beagle en de show-Beagle, tegenwoordig is er tussen deze twee een groter verschil

De Beagle als huishond
De Beagle is een ideale huishond. Het gezin is zijn roedel en hij is erg lief voor kinderen. De Beagle is klein en handzaam, zachtmoedige, evenwichtig qua karakter en een vrolijke en ondeugende rakker.
Thuis ontpopt hij zich als een heerlijke 'vrijkous' lief voor iedereen, maar buiten toont hij zich 'jachthond' en raakt in zijn element als hij tijdens een wandeling vol overgave snuffelend een 'spoor' volgt. Omdat hij vanouds als meutehond erop gefokt is het te schieten wild zonder hulp van de mens binnen te halen, bezit de Beagle een grote mate van zelfstandigheid, wat wij ervaren als een behoorlijke portie eigenwijsheid. Hij moet dus zeer consequent opgevoed worden.
Door deze karaktertrekken is de Beagle een moeilijk op te voeden hond en is het aan te bevelen een gehoorzaamheidstraining met de Beagle te volgen zodat zijn baas kan leren op een juiste manier met zijn hond om te gaan. Ook heeft de Beagle graag veel aandacht en vraagt dit dan ook van zijn baas. Door zijn vrolijke karakter is hij altijd in voor een spelletje. Een bak gevuld met touwknopen, spijkerbroekpijpen, doeken, tennisballen en toiletrolletjes zijn vaak zijn favoriete speelgoed.

Mede door zijn eigenzinnige karakter maakt dit hem tot een hond die moeilijk of niet ALLEEN kan blijven. Een Beagle heeft veel behoefte aan beweging. Naast de uitlaatbeurten moet hij dagelijks zo'n anderhalf uur kunnen wandelen en rennen. Dus heeft u door een druk bezet leven weinig tijd om een Beagle op te voeden en alle aandacht en beweging te geven die hij nodig heeft, dan moet u beslist niet aan een Beagle beginnen.

Bron: http://www.beagleclub.nl/
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Oke ik snap het. Maar hebben jullie niet enig idee wat iets voor ons zou zijn? Of hoe zo'n "voshondje" heet?
M@ri@nne
Zeer actief

Wat wil je met de hond gaan doen? Sporten? Veel wandelen?
Hou je van een hond die erg volgzaam is of meer van een hond die meer zijn eigen plan trekt?
Een hond die waakt?
Een hond die afstandelijk naar vreemden is?
Wat trekt je buiten het uiterlijk aan in een hond?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

M@ri@nne schreef:Wat wil je met de hond gaan doen? Sporten? Veel wandelen?
Hou je van een hond die erg volgzaam is of meer van een hond die meer zijn eigen plan trekt?
Een hond die waakt?
Een hond die afstandelijk naar vreemden is?
Wat trekt je buiten het uiterlijk aan in een hond?
Wij willen graag een leuke gezinshond waar we mee kunnen wandelen en lekker mee naar het strand en bos kunnen. We houden wel van honden die goed kunnen luisteren en die talent hebben om iets te leren. Geen waakhond en niet afstandelijk tegen vreemden, beetje eenkennigheid is geen probleem maar er moet nog wel gewoon visitie binnen kunnen komen :wink: We zoeken gewoon een goede vriend(in) een beetje een goedzak, allemansvriend.

Ik vind zelf een labrador ook super leuk, alleen dat word iets te groot omdat wij niet zo'n groot huis hebben. En dan krijg je dat alle kopjes van de tafel geslingerd worden en dat je het snel gaat ruiken dat er een hond in huis is.
M@ri@nne
Zeer actief

Mihbol schreef:Ik vind zelf een labrador ook super leuk, alleen dat word iets te groot omdat wij niet zo'n groot huis hebben. En dan krijg je dat alle kopjes van de tafel geslingerd worden en dat je het snel gaat ruiken dat er een hond in huis is.
De grootte van je huis en van je hond heeft niet veel met elkaar te maken.
Als je hond buiten zijn energie kwijt kan maakt het niet uit hoe groot je huis is.
En als je een hond heb, groot of klein, dat merk je toch wel in huis. Luchtjes, modderpoten, haren, etc.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Re: Welk ras voor ons?

Mihbol schreef: Je hebt ook zo'n hondenras waarbij de honden echt op kleine vosjes lijken, vaak met een pluimnig krulstaartje. Wat is dat voor ras en wat heeft dat voor karakter? Nou, wie kan mij helpen?
Kleur?
Hoe groot?
Langhaar?
:19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Re: Welk ras voor ons?

M@ri@nne schreef:
Mihbol schreef:Ik vind zelf een labrador ook super leuk, alleen dat word iets te groot omdat wij niet zo'n groot huis hebben. En dan krijg je dat alle kopjes van de tafel geslingerd worden en dat je het snel gaat ruiken dat er een hond in huis is.
De grootte van je huis en van je hond heeft niet veel met elkaar te maken.
Als je hond buiten zijn energie kwijt kan maakt het niet uit hoe groot je huis is.
En als je een hond heb, groot of klein, dat merk je toch wel in huis. Luchtjes, modderpoten, haren, etc.
Nou, het maakt voor de hond misschien niet zo veel uit maar voor ons wel. Als je een grote hond rond hebt lopen, lijkt het huis gelijk zo vol. En dat je het ruikt en dat er haren zijn dat geeft opzich niet hoor. We hebben nu 4 katten, 1 konijn, 1 cavia en 1 hamster en 1 pony..al staat die pony dan niet bij huis. Maar we hebben dus zoiezo al haren ed :wink:
M@ri@nne schreef:
Mihbol schreef: Je hebt ook zo'n hondenras waarbij de honden echt op kleine vosjes lijken, vaak met een pluimnig krulstaartje. Wat is dat voor ras en wat heeft dat voor karakter? Nou, wie kan mij helpen?
Kleur?
Hoe groot?
Langhaar?
:19:
Ehm ja een beetje licht tot middenbruin, beetje een kleur van een vos ook. niet zo groot ik denk 50 cm ofzo? Niet super lange haren maar een beetje er tussenin. Een aparte haarstructuur beetje pluizig en stekelig. Met vaak een naar voren gekruld pluimstaartje. Verder weet ik er weinig van, maar het is echt net een klein vosje.
Mihbol
Vaste gebruiker

Een beetje zoiets, alleen dan kleiner en een smaller hoofdje en grotere oren.

http://www.chika.nl/akitainfo/sashi.jpg
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Mihbol schreef:Een beetje zoiets, alleen dan kleiner en een smaller hoofdje en grotere oren.

http://www.chika.nl/akitainfo/sashi.jpg
Ik ken er zo eentje: die is niet echt gek op visite :N:
Of juist wel, tis maar hoe je het bekijkt :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Wij hebben ook geen groot huis, maar wel twee grote honden (stuk groter nog dan een labrador) en een kleintje. Er is bij ons nog nooit iets van de tafel geslingerd (behalve nu, nu Catootje met een kap om haar hoofd loopt waar ze nog even aan moest wennen). De honden zijn binnen gewoon rustig en liggen meestal op hun eigen plekje. Net als Marianne al zegt, als je hond buiten zijn energie kwijt kan, heb je er ook in een klein huis binnen geen last van. Mijn ervaring is juist dat grote honden vaak rustiger zijn binnen dan kleinere honden, hoewel ik hier ook wel eens andere meningen over heb gelezen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Mihbol
Vaste gebruiker

Ja dat is ook niet helemaal wat we zoeken hoor denk ik. Ik zelf wil het liefste een Jack Russell, die heeft mijn vriend ook en ik heb haar vanaf de 1e dag dat ze er was meegemaakt en het is echt een schat van een beestje! Lekker klein en compact, schoon en actief enz. Maar mijn moeder vind ze te druk :jank: Mijn moeder zou meer een echte goedzak, een lekkere lobbes willen maar vind de maat van een labrador ofzo weer te groot. :denken:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Mihbol schreef:Mijn moeder zou meer een echte goedzak, een lekkere lobbes willen maar vind de maat van een labrador ofzo weer te groot. :denken:
www.dierenasiels.com
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Je kan ff op www.kennelclub.nl kijken, dat is de site van de Raad van Beheer. Als je bij Erkende Rassen kijkt, kun je kijken welk ras je bedoelt.

Op dierenasiels.com staan ook veel honden, als je moeder een Labrador leuk vind, is dat hondje wat jij misschien bedoelt, misschien niet helemaal wat ze zoekt. Ik moet wel zeggen dat ik een paar Labradors ken, en mijn vriend heeft er ook één van 1 jaar, en die zijn honderd keer drukker dan de Jack Russells die ik ken. Als ze 2 of 3 zijn worden ze rustiger (is mijn ervaring) maar dat duurt dan wel een tijdje.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik denk dat je de Shiba Inu bedoelt?
http://www.shibainu.nl/sifr.html

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

wil je shiba inu of wil je gewoon iets wat daar op lijkt :wink:
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Bedoel je soms de <a href="http://images.google.com/images?q=noors ... a=N&tab=wi" target="blank">Noorse lundehund</a>...??
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dat is nu niet echt het ras met de eigenschappen die jij zoekt. Afstandelijk, volwasse honden kunnen vaak niet meer los, enz enz je moet er tegen kunnen en ook het gedrag van de hond kunnen respecteren. Ze zijn anders dan de meeste honden, lijken te denken enz enz.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik zou zoals al voorgesteld eens bij het asiel gaan kijken. Daar zit vast wel eens een goedig hondje (misschien wat op leeftijd) waar je moeder een leuk kameraadje aan heeft. Met een pup is het altijd afwachten en er zit een hele hoop werk en opvoeding in. Ik weet niet als ik het zo lees, of je moeder daar wel zo'n zin in heeft.

Anne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Je bedoelt niet toevallig de Nova Scotia Duck Tolling Retriever?
Deze dus:
Afbeelding
Mihbol
Vaste gebruiker

Bedankt voor de info en ik denk dat ik de shiba inu bedoelde. Maar zo'n soort hondje is niet wat we zoeken hoor! Ik was alleen benieuwd hoe dat ras heet :wink:

Tsja, dat die Labradors ook druk zijn heeft mijn moeder waarschijnlijk niet bij nagedacht. Het liefste wil ze een leuk vuilnisbakkie, maar dan moeten we zeker in de asiels gaan kijken? We (mijn moeder dus ook!) zijn wel bereid om veel aandacht aan de hond en de opvoeding te besteden, naar de (puppy)cursus te gaan en oefenen daarmee.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Als je niet persé een pupje wilt en al een beetje idee wilt hebben wat voor een type en karakter je hondje heeft dan zou ik zeker eens bij de dierenasiels kijken. Er zitten nog zoveel leuke honden te wachten op een goede baas!

Daarnaast zijn er ook diverse organisaties die honden uit het buitenland herplaatsen. Dat kan ook prima uitpakken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ga eens bij een dierenasielkijken. een herplaatsertje zou het prima vinden bij jullie :ok:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Of bedoel je de dwergkeeshond...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”