Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cas en Smek hebben steeds vaker ruzie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BeëlzeBubble
Zeer actief

Cas en Smek hebben steeds vaker ruzie

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Vanaf het begin kunnen Cas en Smek goed met elkaar overweg. Ze stoeien, ze rennen, ze knuffelen, ze waken en ze halen samen kattenkwaad uit. Sinds een maand of wat heeft Smek buiten een behoorlijk grote muil tegen andere reuen. Vooral reuen van formaat Jack Russell moet hij niks van hebben.

Heel af en toe werd er hier in huis ook wel wat lelijk tegen elkaar gedaan maar dat was vooral als er een speeltje of een kong in het spel was. Smek was dan degene die zijn bezit verdedigde als hij vond dat Casper te dicht bijkwam.

Maar nu is het helemaal mis aan het gaan. Ze zijn deze week al twee keer op de vuist gegaan. Steeds was het Smek die op Casper klapte. Smek is ook begonnen met om de haverklap naar Cas te grommen. Ook zonder dat er eten of een speeltje in het spel is.

Voorbeeld: van de week zat Smek tussen mij en een vriendin die op bezoek was in op de grond. Casper loopt aan de andere kant van de salontafel langs richting de bank om daar op zijn vaste plekje te gaan liggen. En Smekkie begint naar hem te grommen. Compleet met opgetrokken lip. Dat doet hij dus steeds vaker. Vanochtend gromde hij al twee keer in een paar minuten tijd naar Cas.

Nu zit Cas op het moment even helemaal niet lekker in zijn velletje. Het is in onze omgeving verschrikkelijk druk overal (grote groepen drukke scholieren die op excursie zijn, toeristen, skateboarders, kermis e.d.) en dat wordt hem teveel. Hij is zich weer een beetje in zichzelf aan het keren en wordt weer heel snel bang. Zou dat er wat mee te maken hebben?

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ermee moet. Als ik begin te vermoeden dat het mis dreigt te gaan dan probeer ik ze allebei af te leiden in de hoop dat op die manier de ergste druk er vanaf is. Toen ze van de week op de vuist gingen was gelukkig mijn man er ook bij zodat we allebei een hond konden grijpen. Moesten ze echt goed vasthouden want ze waren zo weer op elkaar geklapt.

Ik ben zo bang dat het niet een tijdelijk iets is :(:

Alle tips en adviezen zijn welkom.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Cas en Smek zijn beide ( ongecastreerde ) reuen ?
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Zoie schreef:Cas en Smek zijn beide ( ongecastreerde ) reuen ?
Ja...

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoals het klinkt lijkt het alsof Cas altijd de baas is geweest en Smekkie nu zijn kans ziet om een punt te maken en het roer over te nemen. Dat kan dus inderdaad gelinkt zijn aan dat Casper minder goed in zijn vel zit.
Hoe reageren jullie en hoe reageert Casper?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, ik weet het niet hoor, maar waarom laat je ze het niet gewoon uitvechten ? Dat zou mijn eerste ingeving zijn, niet mee bemoeien. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd hoor.

Ik gebruik hier ook wel trucjes met spok en sien zodat ze beide aan hun trekken kunnen komen wat speeltjes en kauwdingen betreft, maar met ruzies bemoei ik me niet.
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Eline* schreef: Hoe reageren jullie en hoe reageert Casper?
Als Smek het op een grommen zet dan brul ik "hey!" en als ik de aandacht heb van allebei ga ik met veel vertoon bijvoorbeeld naar de keuken zodat ze hun aandacht richten op wat ik ga doen ipv op elkaar. Geen idee of dat goed is want ik weet eigenlijk niet goed hoe ik moet reageren. Ik wil absoluut geen gedonder tussen die twee maar ik wil ook niet per ongeluk een van de twee bevestigen of straffen.

Hoe Casper reageert: vanochtend zaten mijn man en ik allebei achter de PC. Smek lag hier op de grond en Casper wilde deze kamer inlopen. Smek begon te grommen en Casper krijgt dan een wat bedrukte houding en probeert dan weg te lopen.

Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Zoie schreef:tsja, ik weet het niet hoor, maar waarom laat je ze het niet gewoon uitvechten ?
Omdat Casper 25 kilo weegt en Smek net 5. Ben veel te bang dat er bloed gaat vloeien.

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

BeëlzeBubble schreef:
Zoie schreef:tsja, ik weet het niet hoor, maar waarom laat je ze het niet gewoon uitvechten ?
Omdat Casper 25 kilo weegt en Smek net 5. Ben veel te bang dat er bloed gaat vloeien.
Toch zou ik me er niet mee bemoeien en weglopen. Het zijn reuen en als ik me niet vergis zit Smek ook in zijn net volwassen jaren en in die zin is er dus best kans op onrust in de rangorde.
Weet je, met jouw brul kan je Casper doen krimpen en Smek doen groeien en daar kan dus ook ongelijkheid uit ontstaan. Casper is volgens mij een veel gevoeligere hond als Smek en die zal dus eerder poep hebben aan jouw HE als Casper..die zich misschien juist vanwege jouw correctie drukt waardoor de ongelijkheid wordt vergroot.
Heb je reden te denken dat ze elkaar slopen?
Anders zou ik echt stil zijn en me er niet mee bemoeien. Wel snap ik je angst hoor..ik denk alleen dat het de enige manier is om te kijken of dit zich netjes herstellen gaat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
BeëlzeBubble
Zeer actief

Het klopt dat Casper een gevoelige hond is. Hij zal confrontaties zoveel mogelijk uit de weg gaan. Misschien moet ik inderdaad wat meer vertrouwen hebben in de hondentaal onderling en als Smek gaat grommen het even aankijken. Helemaal niet ingrijpen volgende keer?

Stom he: als de katten met elkaar knokken laat ik ze wel hun gang gaan. Ik bonjour ze de tuin in en laat ze het verder zelf uitzoeken.

Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik zou ze het ook laten uitzoeken. Baloe en Keizer hebben ook regelmatig mot met elkaar, in het begin greep ik ook in, waardoor de onrust alleen maar groter werd. Nu laat ik het ze uitzoeken en dat gaat ook gewoon goed. Het ziet er ook allemaal heel heftig uit en mensen schrikken zich kapot als ze het voor het eerst mee maken, maar het is maar een hoop gegrom en verder gebeurt er niks. (bij mij dan, ik weet niet of dat bij jou ook zo is)
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

als smek op casper duikt, vecht casper dan hard terug? ik begrijp van niet, maar ik vraag het nog even voor de zekerheid. :mrgreen:

zoniet, dan zou ik het zeker wagen om gewoon weg te lopen.
BeëlzeBubble
Zeer actief

Als Smek erop duikt dan vecht Cas zeker wel terug. We moesten ze van de week allebei even goed vasthouden want ze waren zo weer op elkaar gedoken.

Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Wellicht verleng je door in te grijpen de periode van rangordestrijd...
Misschien moet je het inderdaad maar laten gaan en is het redelijk snel bekeken.

Mocht Smek een greep naar de macht doen omdat hij 'misbruik' maakt van het feit dat Casper niet lekker in zijn vel zit, dan zal de rangorde toch weer gaan normaliseren zodra Casper weer in 'normale doen' is...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ook hier iemand die denkt dat ze het samen uit moeten knokken, maar ik kan me je angst daarbij goed voorstellen hoor! Sterkte ermee!
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

BeëlzeBubble schreef:Als Smek erop duikt dan vecht Cas zeker wel terug. We moesten ze van de week allebei even goed vasthouden want ze waren zo weer op elkaar gedoken.
ai. toch zou ik ze ook het zoveel mogelijk zelf uit laten zoeken. dus bij grommen en machtsvertoon niets doen.

maar ja, als het echt een vette knokpartij met toestanden met flinke verwondingen wordt, dan is het een ander verhaal. gedoe, hoor.

mormelreutjes die zich de baas wanen zijn vreselijk leuk, maar hebben zo hun nadelen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Uit laten vechten vind ik altijd moeilijk maar dat helpt waarschijnlijk wel het beste. Ze zijn roedelgenoten dus echt verwonden zullen ze mekaar niet heel snel. Het kan, maar dan kan je nog altijd ingrijpen toch? :wink:

Meestal is het veel kabaal en weinig echte beten. Kennissen van mij hebben precies dat gehad met hun 2 ongecastreerde reuen. Eerder grepen ze in en bleven ze vechten, later lieten ze ze gaan en stopte het vechten en bleef het bij 1 keer per maand ongeveer. Tussentijds waren de honden maatjes. Om medische redenen werd een van de honden gecastreerd na een jaar of twee waarna ze nooit meer gevochten hebben.
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

De meningen zijn unaniem. :mrgreen:

Ok, ik laat ze het zelf maar uitzoeken voorlopig. Ik krijg pijn in mijn buik bij het idee maar dat zou iedereen wel hebben denk ik. Gelukkig zijn ze het grootste gedeelte van de tijd nog wel leuk met elkaar aan het stoeien, spelen en donderstralen dus een gigantische bloedhekel aan elkaar hebben ze niet.

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe en ik hou jullie op de hoogte :ok:

Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Hier de huisgenoot van twee reuen (welliswaar geholpen) maar we hebben altijd meerdere reuen (ongeholpen) in huis gehad en soms met behoorlijk verschil in omvang. Momenteel een Duitse herder en teckel..

Bij tijd en wijle gaat het er ook hier stevig aan toe..maar mijn beide honden spreken fatsoenlijk de hondentaal dus ze mogen het van mij samen uitzoeken.. Alhoewel ik dan wel wat bezorgd ben met name om de rug van mijn teckel (kwetsbaar punt).
Ik loop erbij weg en als dat niet kan, hou ik de kinderen uit de buurt en negeer ik het. Het ziet er niet altijd even leuk uit maar als ik ingrijp ben ik bang dat het de strijd langer duurt en dat de verkeerde zich door mijn bemoeienissen gesteund voelt.
Na een tijdje was de rust weer helemaal weer gekeerd..

Hoop dat het ook bij jou weer vlot voorbij gaat.
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Wij laten de jongens het ook samen uitzoeken. Ze zijn hier beide gecastreerd.
We hebben op dag 1 een knokpartij gehad waarbij ik ingegrepen heb en toen bleef het een paar dagen onrustig. Toen er een uitbarsting kwam, heb ik het laten gaan en toen was het meteen echt over, alle spanning was weg.
Vorige week kwam er vanuit het niets weer een hoop kabaal en was het weer raak, dus toen hebben we ze het ook even laten uitzoeken. Het was zo over, en ze hadden geen van beide schade. Nadien waren ze ook gewoon weer dikke maatjes, net als voor die tijd.
alleen de visite keek wat raar op dat wij de honden gewoon lieten knokken en zelf gewoon door gingen met waar we mee bezig waren :mrgreen:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Hier hebben Dino en Buck het ook onderling uitgezocht. Dino is 11 kilo en Buck 28 kilo, maar Dino had de grootste mond en achteraf een klein gaatje in zijn oor. Dus dat viel erg mee. :wink:

Het is inderdaad doodeng om het te laten gaan, maar het komt anders toch wel een keer tot uitbarsting en de periode met geharrewar duurt gewoon veel langer voor ze er uit zijn als je je er mee bemoeit, hoe begrijpelijk ook.

Alleen zoals je beschrijft als Casper een kamer in wil komen en dat Smekkie dan gaat grommen, dat vind ik wel een beetje lastig. Want ik accepteer dat hier dus niet, hoewel dat ook ingrijpen is van mij in de rangorde.

Het kan niet zo zijn dat er een hond in de gang moet liggen omdat hij van een andere hond niet mag binnen komen. Ik sta wel toe dat de ranghoogste corrigeert als een ander voordringt met binnenkomen, maar helemaal voor het zeggen heeft hij het niet. :wink:

Want ik krijg dan meer de indruk dat bijvoorbeeld Smekkie de baasjes voor zichzelf wil reserveren en Casper wil beletten er ook bij te komen. Dat vind ik wat anders als rangordestrijd. :wink: Hoewel dat op zo'n moment ook wel zal meespelen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik zou ze het uit laten zoeken en dan zie je snel genoeg of het echt de verkeerde kant op gaat.

Ik begrijp je angst hoor, wij hebben hier tussen alle groters een bijdehandte jack russell lopen wat dus ook weleens mis gaat.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ook hier laat ik het ze uitzoeken en dat werkt prima.
Zelfs Micron die toch echt een heel stuk kleiner is en de bijpassende grote mormelbek heeft nog nooit een schrammetje opgelopen alhoewel die nog nooit ''echt'' gevochten heeft met een van de groters meestal weet hij precies wanneer de maat vol is.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
ff :offt: : wat zie ik (ook in jouw onderschrift) : het is officiëel :cheer: :mrgreen: ??
Dat vroeg ik me ook al af ja :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”