Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onze tweede nieuwe hond is een kleine tornado

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

poemoekelke
geregistreerd lid

onze tweede nieuwe hond is een kleine tornado

Ongelezen bericht door poemoekelke »

hoihoi,

o jee wat hebben we nu weer in huis gehaald! :wink:
we hadden al 1 hond (uit roemenie) deze was erg bang en getraumatiseerd toen we hem kregen.
we wilde heel graag een tweede hond erbij maar deze keer wel een sociale, zodat ze zich wat aan elkaar konden optrekken.

sinds 3 weekjes is hij nu bij ons, meusli uit spanje.
en meusli is een kleine (nou groot is hij wel!) ramp.
hij, zij moet ik eigenlijk zeggen, is nu 9 maanden, een echte puber dus. daarbij eentje die nog nooit iets geleerd heeft en dat is duidelijk te merken.

hij heeft een legio aan slechte gewoontes geleerd, natuurlijk om zichzelf te kunnen redden daar in spanje.

ik zal ze even opsommen:
tegen je opspringen
het aanrecht beroven van alles wat hij te pakken krijgt
meubels mollen
de boekenkast plunderen
blaffen naar vanalles en niks
overal en dan ook overal zijn neus in steken
de katten achterna rennen
stelen
graven in de tuin

en daarbij is hij nog eens heel slim en behoorlijk dominant tegen andere honden. (gelukkig zijn die twee van ons nu uitgevochten!)
zo slim dat hij meubels verplaatst om aan de onbereikbare plekjes te komen..

we hebben dus al de hele woonkamer aangepast. een steviger, hoger hekje geplaatst en alles veiliger gemaakt.de tuinborders afgezet met draad enz. maar zoals ik al zei, hij is gewoon te slim.. hij springt met gemak over het poortje heen (90 cm hoog) en verplaatst meubels. ook springt hij natuurlijk over de afzetting van de borders heen.

het blaffen lijken we bijna onder controle te hebben
trekken aan de lijn is zo goed als verholpen door de gentli leader. hij kan al op commando zitten en af.
maar 'nee', daar begrijpt hij niks van...

het probleem is vooral dat we hem onderhand alleen maar aan het corrigeren zijn (dit doen we door nee te zeggen en hem weg te duwen of trekken). het lijkt weinig te helpen alleen onze andere hond snapt er niks van en trekt zich dan een beetje angstig terug.
als meusli stopt met zijn 'stoute' gedrag zijn we natuurlijk gelijk vol lof tegen hem. maar 1 seconden later vervalt hij weer.

springen proberen we volkomen te negeren, maar hij blijft maar tegen je op springen en hij is behoorlijk groot! we hebben ook al geprobeerd een knietje omhoog te doen maar ook daar trekt hij zich niks van aan en zelf is het moeilijk je evenwicht dan te bewaren.

als hij dan eenmaal begrepen heeft dat hij iets gedaan heeft wat niet mag dan komt hij helemaal tegen je aan duwen. ach het is een schat, hij moet alleen wat opgevoed worden!

heeft iemand tips voor ons, om deze uitbundige puber een beetje in de hand te houden???

(hij is 5 uur per dag alleen, hij wordt 4 tot 5 keer uitgelaten en mag ook in de tuin en is zo goed als zindelijk)

gr kim
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoeveel beweging geef je de hond? 4 of 5 keer uitlaten zegt me niet zoveel. :wink: Zit daar een wandeling van een uur loslopen bij? Of wat doe je zoal?
En wat voor hond is het ?

Verder is de hond gewoon ook nog niet gewend. Soms kan dat ervoor zorgen dat er veel stress in de hond zit en dat deze de stress omzet in bewegingsdrang. Ik zou proberen er echt meer rust in de brengen, want je bericht komt over alsof jullie de hele dag achter de hond aanhollen.
Geef hem kluiven, speelgoed en andere dingen om zich mee te vermaken en wees zelf rustig in huis. Breng struktuur aan, zodat de hond kan inschatten wat er allemaal wanneer gebeurd. Heel belangrijk voor buitenlandertjes die vaak nog nooit in huis hebben gewoont.
Vaak als er meer routine komt geeft dat rust.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Wij hebben zelf ook een spaanse hond en wij hebben haar de eerste weken wat met rust gelaten en gewerkt aan het opbouwen van een band voordat er gecorrigeerd werd.
Bij ons werden ook de nodige boterhammen gepikt van het aanrecht, viel ze uit naar mannen en andere honden, was ze ook nogal onvoorzichtig (lomp) in haar gedrag, wist ze niet aan een lijn te lopen, kortom niet wat er van haar als huishond verwacht werd.
Toen ze voor ons gevoel wat vertrouwen in ons kreeg ben ik met haar gaan trainen, en dan eigenlijk vooral gericht op het opbouwen van een leuke baas-hond relatie en niet zozeer op het behalen van een diploma.
Verder sluit ik me aan bij het advies van Eline, ik spreek alleen vanuit mijn ervaring, zei verwoordt het wat professioneler :wink:
Wij konden pas na een jaar weer van routine en dus rust thuis spreken.
Maar hebben vanaf de eerste minuut volop genoten van onze wildebras.
Ik wens jullie net zoveel plezier met Muesli!!
poemoekelke
geregistreerd lid

bedankt voor jullie reacties.

ook ik begrijp dat hij nog moet wennen. onze andere hond heeft een half jaar de tijd nodig gehad voor hij een beetje loskwam!

loslopen kan hij nog niet. de wandelingen zijn gevarieerd. smorgens een kwartier, smiddags een half uur tot een uur (aan de lange lijn), savonds een half uur en dan voor we naar bed gaan nog een kwartier. verder kan hij in de tuin (15 are) rennen en ravotten met ons en onze andere hond.

botten en speeltjes heeft hij in overvloed. ook een speciaal bot voor als we weg zijn wat we dan vullen met leverworst/pate. natuurlijk ook eentje voor saffie!

routine zit er wel in, dit hadden we al voor saffie opgebouwt.
smorgens gelijk wandelen, daarna eten.als ik thuiskom mogen ze in de tuin. daarna weer wandelen. rond een uur of 4 samen de schapen en kippen voeren, wat voor hun betekend dat ze een vers eitje krijgen.
rond een uur of 5 wordt er weer gewandeld en krijgen ze eten (na ons). en dan voor dat we naar bed gaan nog een keer wandelen.

veel van zijn gedrag zien we door de vingers. wij proberen ons zoveel mogelijk aan te passen door alles wat rondslingerd te verbergen. maar ja, hij is zo slim en vind steeds iets. ik ben al lang blij dat we tweedehandmeubeltjes hebben maar het is toch zonde.. ik heb behoorlijk wat geduld en ook best wat ervaring met (buitenlandse) honden, maar ik ben ook maar een mens en soms haalt hij me het bloed onder de nagels vandaan! dan probeer ik hem maar te negeren of ga zelf even naar een rustig plekje!!

het is een echt mengelsmoesje van rassen volgens mij. bij de stichting meende ze dat er anatolische herder inzit. hij staat hoog op de poten en is slank. ik wilde een foto posten maar helaas is deze te groot...

groetjes kim
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

poemoekelke schreef:
het is een echt mengelsmoesje van rassen volgens mij. bij de stichting meende ze dat er anatolische herder inzit. hij staat hoog op de poten en is slank. ik wilde een foto posten maar helaas is deze te groot...
Dat kun je bijvoorbeeld met paint verkleinen; je opent paint->afbeelding->uitrekken/hellen->percentage verkleinen.
poemoekelke
geregistreerd lid

ik heb de foto verkleint via paint. maar nu krijg ik hem niet als aviator of op hier. zegt steeds dat het een jpg file moet zijn. dit is het ook dus voor mij een raadsel waarom hij het niet doet. mijn andere foto's van meusli zijn met de cam gemaakt, dit zijn dus geen jpg fi;es en kan ik helaas ook niet gebruiken...
jammer, of doe ik nog wat fout?
pepim
Zeer actief

Als je hem opslaat kun je kiezen voor type (opslaan als), staat onder de bestandsnaam; daar moet je dan voor jpeg (.jpg .jpeg .jpe .jfif) kiezen.
ceciel
Zeer actief

ben benieuwd naar de foto's van die kleine tornado.
poemoekelke
geregistreerd lid

helaas het wil nog altijd niet lukken. de foto is al opgeslagen als jpg file maar krijg hem er evengoed niet op. raar, nooit eerder problemen mee gehad..
pepim
Zeer actief

En krijg je hem ook niet in je post geplakt? Je zou het misschien via http://imageshack.us/ kunnen uploaden? Misschien heb je dat al gedaan hoor, dat weet ik ook niet, maar ik probeer maar te helpen.

Als het erom gaat de afbeelding in je profiel, je avatar te krijgen, daar zijn wel eens vaker problemen mee dacht ik. Als het inderdaad om je avatar gaat, zou je dat misschien even in het vragen, wensen, opmerkingen forum kunnen doen.

En dan zou je misschien de foto van je tornado voor de nieuwsgierigen onder ons, hier kunnen plakken. :wink:
poemoekelke
geregistreerd lid

poemoekelke
geregistreerd lid

nou via deze link kun je hem dan eindelijk bekijken! :ok:

het is wel een lieverd hoor!we zijn ook erg blij met hem.
pepim
Zeer actief

Hé leuk hondje joh!
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

onze Yuna die nog niet zo lang bij ons is, en uit Spanje komt, was ook zo'n springgeit en kon jatten als de beste, vanaf het begin dat ze bij ons was hebben we steeds als ze tegen ons op sprong haar genegeert, ik draaide me om, en zei niks, dat vond ze maar raar en ging dan voor me zitten zo van hee hallo zie je me niet, steeds als ze ging zitten propte ik snel een brokje in haar mond, toen viel het kwartje heel snel bij haar, binnen twee dagen was het springen nagenoeg verleden tijd, mijn kinderen hebben de eerste week bovenop de eettafel gezeten als ze hun brood gingen eten, want ik wilde perse niet dat Yuna het afpakte anders had ze toch steeds haar winst, na een weekje had ze zoiets van het lukt toch niet, en konden de kinderen weer op de stoelen hun eten op eten, ook tegen het aanrecht opspringen was snel over omdat ik daar niks van eetbaars meer had liggen, het was even een gedoe maar zo snel resultaat bij haar, nu heeft zij als voordeel dat ze nog jonger is, ze is ongeveer 6 mnd oud en heeft nog niet zoveel slecht aangeleerd gedrag, we zitten op cursus met haar en dat vind ze super, ook buiten in de tuin veel zoekspelletjes om haar geestelijk moe te maken, als ik weg ben gaat ze de hal in met een vleesbot, zodat ze daar flink op kan kauwen, en zo ook weer moe wordt, daarbij de lichamelijke beweging en ze is in huis erg rustig,

buiten op straat vind ze andere mensen super en daar wil ze nog tegen opspringen, ik heb haar aan de lijn en loop dan door, als ze geaaid wil worden dan gaat ze nu zitten, maar ze is nog jong en ik heb zoiets van dat komt allemaal goed, rustig aan.

zou een cursus voor jullie hond ook een optie zijn, wie weet hoe leuk hij het vind om voor je te werken, Yuna vind het prachtig om te doen, maakt niet uit wat je haar vraagt ze vind het super, vooral verstop spelletjes.

succes met je hond. ik vind hem er erg leuk uitzien, mooi koppie.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
nance
Erelid

Re: onze tweede nieuwe hond is een kleine tornado

Ongelezen bericht door nance »

poemoekelke schreef:hoihoi,

het probleem is vooral dat we hem onderhand alleen maar aan het corrigeren zijn (dit doen we door nee te zeggen en hem weg te duwen of trekken). het lijkt weinig te helpen alleen onze andere hond snapt er niks van en trekt zich dan een beetje angstig terug.
als meusli stopt met zijn 'stoute' gedrag zijn we natuurlijk gelijk vol lof tegen hem. maar 1 seconden later vervalt hij weer.

heeft iemand tips voor ons, om deze uitbundige puber een beetje in de hand te houden???

gr kim
Dit gedrag is vrij normaal voor een hond die net over is. Is hij niet in opvang geweest?? Meestal leren ze in de opvang al dat er niet over de tafels gelopen mag worden ed.
Wat ik doe bij nieuwe opvangers is niet corrigeren, maar zodra ze wat doen wat niet mag ze bij me lokken met wat lekkers, zo stopt het verkeerde gedrag en ze leren dat jij heel leuk bent.
Je bent er dan wel de hele dag mee bezig maar de manier is een stuk prettiger als de hele dag corrigeren.

Op die manier wordt het ook makkelijker om ze los te laten bij het wandelen, want dan weten ze dat jij al die lekkere koekjes hebtl
Afbeelding
poemoekelke
geregistreerd lid

o dat veel veel goeie tips van jullie allemaal!
idd als meusli iets doet wat niet hoort en hij is een eindje van ons vandaan dan roepen we hem bij ons. hij komt dan ook bijna meteen.

als hij springt draai ik me nu ook om en dat lijkt al te gaan helpen.
jammer dat de deur zich niet omdraait :roll: die zit vol krassen en de lak bladderd er vanaf ! ach als hij dat eenmaal moe is even een nieuw laklaagje en die is ook weer zo goed als nieuw.

hij is gewoon enorm nieuwsgierig en moet alles van dichtbij bekijken! we moeten er ook wel om lachen hoor!

we willen ook met hem op cursus, dat hebben we met saffy ook gedaan. daarna willen we graag met hun tweeen behendigheid of zoiets gaan doen.

wat ik weet van zijn verleden is dat hij geslagen werd door zijn eigenaar. de buurvrouwen zagen dit en zeiden er iets van waarop de man hun meusli gaf. zij hebben hem naar paws gebracht.
gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden!

nog een vraagje.
als saffy een bot heeft en meusli wil dat afpakken reageren ze soms behoorlijk fel. begint met grommen en tanden laten zien en dan springen ze elkaar naar de bek. meestal laten we ze dit zelf maar uitvechten en bemoeien we ons er niet mee. is dit een goeie optie? of moeten we er wel tussenkomen? ze hebben van alle botten twee stuks.

zo waren we pas ook met onze twee snuiters bij mijn ouders, zij hebben ook 2 honden. met saffie is dat nooit een probleem geweest maar met meusli was dat gelijk vechten. nu is 1 hond (labrador) doof en al behoorlijk oud (15 jaar) daar heb ik hem dus maar een beetje bij uit de buurt gehouden. maar met die andere ging het er fel aan toe. dit is ook best een dominante hond. ik heb ze maar laten begaan, ze moeten toch immers even uitvechten wie de baas is??
maar mijn moeder vind dit doodeng en is bang dat ze elkaar verwonden.

hoe kan ik hier nu het beste op reageren? is het inderdaad het beste om het ze zelf uit te laten vechten? wat als hij dat later ook gaat doen met wandelen naar vreemde honden?

alvast bedankt voor alle tips en reacties, ik ga er gelijk mee aan de slag!!!
poemoekelke
geregistreerd lid

ook maar even zon link van onze saffie!
pepim, misschien kun jij je hem er voor mij weer even opzetten? geen id hoe je het voor elkaar gekregen hebt :denken:

Afbeelding
poemoekelke
geregistreerd lid

ow vanzelf gelukt dus!
:smile:
ceciel
Zeer actief

Wat een lekker ding is Muesli zeg!
Fijn dat je wat kan met de tips die je hebt gekregen.
Met vreemde honden weet ik 't niet zo goed. Wij nemen onze honden niet mee naar mensen met andere honden en er komen hier ook geen andere honden over de vloer. Maar ik weet zeker dat er andere forummers zijn die hier wel een antwoord op hebben!
Onderling zou ik 't ze zelf laten uitzoeken met botjes/ballen etc. Dat hebben wij hier ook gedaan.

Ow en saffie is ook leuk!!! (is Saffie een reu of een teefje?)
poemoekelke
geregistreerd lid

zijn alle twee teefjes (vandaar dat het waarschijnlijk soms bots)
ceciel
Zeer actief

Misschien gaat mijn advies van zelf uit laten zoeken dan niet helemaal op want wij hebben hier een reu en een teef. Twee teven kunnen echt wel lelijk tegen elkaar tekeer gaan. Voor nu zal dat misschien nog wel meevallen maar als ze straks moeten gaan kijken wie de baas is...Ik zou nog even wat meer adviezen afwachten :wink:
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

Yuna kan ook fel zijn op botjes en kluifjes, dus als ze hier hun kluiven krijgen is dat apart van elkaar, dus Yuna in de hal en mijn andere in de kamer, eigenlijk krijgen ze hun botten als ik even boodschappen ga doen etc, dan moet Yuna toch in de hal en dan weet ze dat ze een lekker bot krijgt, ik laat ze dus niet bij elkaar kluiven, ik wil dat gedonder om botten niet hebben, ik heb twee verschillende honden een grote en een kleintje dus met baas bepaling laat ik het niet te lang doorgaan, als het te fanatiek wordt geef ik een brul en is het weer over, nu is het tussen hun duidelijk wie de baas is, dat is Yuna, maar zo af en toe wil de kleine het nog wel eens wagen om te kijken of hij hogerop kan komen, ik laat het even gaan en dan als het eigenlijk al duidelijk is maar ze gewoon doorgaan een brul. ik heb teef en reu combi, dus dat is ook iets duidelijker tussen hun twee.

goed dat het omdraaien als ze opspringt al wat duidelijk voor haar begint te worden, soms kan het gedrag wat meer versterken dat deed Yuna ook even, gewoon om te zien of we haar dan aandacht zouden geven, dat was een dagje dat ze meer tegen ons opsprong, maar gewoon vol houden en dan is het zo duidelijk voor ze.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
pepim
Zeer actief

poemoekelke schreef:ook maar even zon link van onze saffie!
pepim, misschien kun jij je hem er voor mij weer even opzetten? geen id hoe je het voor elkaar gekregen hebt :denken:

Afbeelding
Het is al gelukt zie ik. :ok:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik zou voorlopig geen botten geven en al het speelgoed opruimen, dan kan daar geen geknok over gaan. Als je naar je ouders gaat, ga dan eerst ff naar buiten met alle honden, zodat ze even over elkaars plasje kunnen plassen. Dat voorkomt gevecht in huis, zo leren ze elkaar kennen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”