Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ganging up

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maar hoe vaak komt zoiets nou voor? Zijn het echt uitzonderingsgevallen? Dus net zoiets als het gevaar dat je een vliegtuigongeval krijgt? Of meer in de categorie van een auto-ongeluk krijgen?

En dan doel ik op gelegenheidsroedels, want een echte roedel heb ik niet :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Zoek stok! schreef:Maar hoe vaak komt zoiets nou voor? Zijn het echt uitzonderingsgevallen? Dus net zoiets als het gevaar dat je een vliegtuigongeval krijgt? Of meer in de categorie van een auto-ongeluk krijgen?

En dan doel ik op gelegenheidsroedels, want een echte roedel heb ik niet :mrgreen:
Ik heb ook geen roedel (heb alleen ervaring met gelegenheids roedels, wel kennen de meesten elkaar van pup af aan en zien elkaar iedere dag). Ik heb het dus twee keer meegemaakt. Maar het kan zijn dat Dante er gevoelig voor is en andere honden minder :denken:
Verder is het toch geen vechtersbaas of zo..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Wat ik me ook afvraag; komt het vaker voor bij ongecastreerde reuen of kan het iedere hond overkomen?
Gr. Marijke
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Maar hoe vaak komt zoiets nou voor? Zijn het echt uitzonderingsgevallen? Dus net zoiets als het gevaar dat je een vliegtuigongeval krijgt? Of meer in de categorie van een auto-ongeluk krijgen?

:mrgreen: :mrgreen:

hahaha, zo'n typische linda-vraag :mrgreen: . nou, als ik moet gokken, gok ik op de kruising tussen een vliegtuig- en een auto-ongeluk :mrgreen: .
:mrgreen: Ik vraag het omdat ik best vaak een uitlaatservice tegenkom en het is juist zo leuk voor Bram omdat er dan zoveel honden zijn. Ik heb er nog nooit enig probleem mee gehad, Bram heeft dan altijd dikke lol.

Maar ik kan dus in het vervolg maar wel beter een blokkie om doen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Vrij vaak, en dan heb ik het niet over het echte doodbijten, maar kijk maar eens naar een gelegenheidsroedel van pakweg 8 honden.
Als één van die acht honden een hond buiten de roedel wil aanvallen om wat voor reden dan ook (of aangevallen wordt) dan heb je een hele grote kans dat de andere zeven honden mee gaan doen. Zo werkt dat nu eenmaal bij het merendeel van de honden.

Bij een wandeling, en dan nog specifieker bij een Rottweilerwandeling (maar eigenlijk geldt het gewoon voor alle honden) zeg ik ook altijd: als er twee honden vechten, pak direct je eigen hond en bemoei je verder niet met de vechtende honden; dat mogen die bazen oplossen.
Voorkom erger en pak daarom altijd direct je eigen hond als er honden in de buurt aan het vechten zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Pfff moeilijk hoor. Het is een bekend verhaal dat honden in groepen zich veel sterker voelen en daardoor agressie kunnen gaan inzetten om anderen buiten de groep te houden. Echt een roedel ontstaat niet zomaar daarvoor moeten de honden elkaar veel vaker zien dan af en toe een wandeling. Maar toch het versterkt wel dit soort gedragingen. Het zal je maar overkomen. Echt erg.

Ook kunnen de honden in een groep sneller gaan jagen enz. Het zijn tenslotte toch groepsdieren. Dus er komen dan gewoon meer van hun gedrag boven als het ware. Met mensen is dat ook zo. Elke supporter apart is vaak een prima kerel. Zet je ze bij elkaar in een treinstel dan zijn het beesten. Bij mensen heeft het dan ook nog geen eens geen doel of een functie.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:

hahaha, zo'n typische linda-vraag :mrgreen: . nou, als ik moet gokken, gok ik op de kruising tussen een vliegtuig- en een auto-ongeluk :mrgreen: .
:mrgreen: Ik vraag het omdat ik best vaak een uitlaatservice tegenkom en het is juist zo leuk voor Bram omdat er dan zoveel honden zijn. Ik heb er nog nooit enig probleem mee gehad, Bram heeft dan altijd dikke lol.

Ik heb al vrij veel ellende gehoord over uitlaatservices. Zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar in het bos al meermalen iemand tegen gekomen die zijn/haar hond zocht nadat ie flink opgejaagd was door de honden van de uitlaatservice.

Als jij vertrouwen hebt in de personen die de honden uitlaten, prima, maar denk je 'dat is slappe hap' ( :mrgreen: ) dan zou ik het dus niet doen.

Zelf loop ik geen blokje om, maar ga er ook niet bij stilstaan. Ik loop er gewoon voorbij met mijn honden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:

Ik heb al vrij veel ellende gehoord over uitlaatservices. Zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar in het bos al meermalen iemand tegen gekomen die zijn/haar hond zocht nadat ie flink opgejaagd was door de honden van de uitlaatservice.

Als jij vertrouwen hebt in de personen die de honden uitlaten, prima, maar denk je 'dat is slappe hap' ( :mrgreen: ) dan zou ik het dus niet doen.

Zelf loop ik geen blokje om, maar ga er ook niet bij stilstaan. Ik loop er gewoon voorbij met mijn honden.
Ik zou nu ook niet meteen om gaan lopen voor deze uitlaatservice als Bram het daar gewoon leuk mee heeft.
Hier kom je heeeel soms een uitlaatservice tegen en ik bekijk ook een beetje per keer wat ik doe. Soms zie je heel duidelijk dat er perfect wordt opgelet en dat het gewoon rustig en gemoedelijk is. En soms zie je dat wat minder :mrgreen: , en dan lopen we snel verder.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: jaaaaa, linda, als je hebt over percentage kans specifiek in het geval van een uitlaatgroep, dan stijgen de kansen wel pijlsnel hoor :N: . dan denk ik eerder in de ordegrootte van een auto-ongeluk-met-enkel-blikschade :mrgreen: .

ik dacht dat je eerder bedoelde in het algemeen, tov. van alle honden die je tegenkwam :wink: (zoals in het startverhaal).
Het was inderdaad een heel algemene vraag met in m'n achterhoofd een andere vraag :mrgreen:

Bij de Gravenbol (hondenstrand) kan ik geen blokje om en in die uitlaatservice heb ik veel vertrouwen (kleine groep, kundige begeleider volgens mij). In het Pan Bos ga ik het dan wel uit de weg, want die groep is veel groter en de persoon erbij boezemt ook niet veel vertrouwen in.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Vraagje over ganging up. Ik snap de reden achter het aanvallen van een vreemde hond met een roedel.

Maar die Jack Russell uit het verhaal had meegelopen met de gelegenheidsroedel. Waarom keren ze zich dan toch ineens tegen hem?
het is tussen honden nog veel complexer dan dat hoor :wink: . zelfs bínnen een roedel moet je niet denken dat honden veilig zijn voor dit fenomeen - honden kennen geen afwegingen gebaseerd op 'vriendschap' zoals wij mensen die (soms :roll: ) kennen, op zo'n moment worden ze vaak nog alleen gestuurd door hun adrenaline.

dat is ook de reden dat ik hier uit moet kijken met de spanning tussen vlammetje en sette - niet omdat die twee elkaar zouden killen, maar omdat er geen gevecht mogelijk is zonder dat de rest er zich mee gaat bemoeien, en dan wordt het pas echt gevaarlijk.
Betekend dat dan dat als je meer dan twee honden hebt je ze nooit bij elkaar alleen kunt laten?
Meestal gaat het in een roedel thuis goed.
Waar je volgens mij wel op moet letten is dat je zelf de rangorde van de roedel kent en handhaaft.
Zou je een "lager"staande hond voortrekken (omdat hij zo lief is bijvoorbeeld, of om hem te beschermen tegen de andere hond(en)), dan heb je kans dat bij jouw afwezigheid de rangen weer "eventjes"worden rechtgezet. Met mogelijk flinke schade.
Ik denk dat we ons vaak niet goed realiseren hoe sterk de roedelregels gelden voor honden. We denken te vaak als mens en niet als hond.

We hoeven niet meteen in de paniek te schieten door dit voorval. Maar het stemt wel weer tot nadenken. :denken:
Groetjes
Nettie
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: jaaaaa, linda, als je hebt over percentage kans specifiek in het geval van een uitlaatgroep, dan stijgen de kansen wel pijlsnel hoor :N: . dan denk ik eerder in de ordegrootte van een auto-ongeluk-met-enkel-blikschade :mrgreen: .

ik dacht dat je eerder bedoelde in het algemeen, tov. van alle honden die je tegenkwam :wink: (zoals in het startverhaal).
Het was inderdaad een heel algemene vraag met in m'n achterhoofd een andere vraag :mrgreen:

Bij de Gravenbol (hondenstrand) kan ik geen blokje om en in die uitlaatservice heb ik veel vertrouwen (kleine groep, kundige begeleider volgens mij). In het Pan Bos ga ik het dan wel uit de weg, want die groep is veel groter en de persoon erbij boezemt ook niet veel vertrouwen in.
Lijkt me een prima idee, vertrouw op je gevoel :ok:
Vroeger kwam ik in een park waar dan de bazen gingen :blah: en die lieten de honden dan los lopen op het gras. Daar blijf ik niet bij staan praten niet dat ik niet sociaal ben maar ik had toen drie honden en ik zag in de loslopende groep toch bepaalde opbouw die ik liever niet zag.
Hier waar ik nu woon is er gewoon geen interactie met andere honden, het loopt vaak verkeerd dus heb ik de keuze gemaakt, geen interactie meer, ze hebben elkaar en dat werkt prima zo :wink:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Martijn schreef:Ik vind het zelf niet echt ganging up eerlijk gezegd. Er was geen jacht en er was een duidelijke provocatie vanuit de Jack. :19:
Ik moet zeggen dat Cleo dan echt geen hondjes pakt en doodschut.

Ik kan het mis hebben hoor maar ik zie toch meer een hond die die provocatie niet gepikt heeft en te ver is gegaan. Wel opgejut door het hele zooitje dat er omheen stond maar niet echt met oogkleppen gaan met die banaan omdat de rest ook allemaal wild is. Ik denk eerder dat er een gevecht is gekomen en die hond daar door is doorgedraaid. Wat ik bedoel te zeggen is dat als er een vreemde hond in die roedel komt en morgen met een van zijn maatjes gaat knokken dit dus zo weer kan gebeuren. Sommige honden draaien gewoon door van een gevecht en bij ganging up zie je toch een hele groep die aan 1 hond gaat trekken :19: Hier in het park was dus echt ganging up en er is toen na een jacht een cocker uit mekaar getrokken door een stuk of 7 honden samen. Dat is ganging up in zijn puurste definitie. Niet 1 hond die een andere hond doodschut omdat er gevochten werd in zijn gelegenheidsroedel. Als het mijn hond was ging hij niet meer los bij kleine hondjes.
Misschien niet zo direct ganging up als in jouw voorbeeld met die Cocker. Maar het was ook niet zo dat hij de correctie niet pikte ofzo van de Jack. De Jack gromde en 2 (of meer) honden reageerden daar heel fel op en willen hem grijpen (of grijpen hem, dat weet ik niet). Daarna komt de hond in kwestie die hem dus in zijn rug bijt en schudt. Ik ben er zelf niet bijgeweest dus mijn verhaal zal misschien niet 100% kloppen. Maar ik vind het wel degelijk ganging up. Er is sprake van een opgewonden toestand waarbij de hondje wordt gegrepen door een groep honden.
Dat hij is doorgedraaid tijdens het gevecht zou kunnen hoor maar van wat ik hoorde heeft hij amper gevochten de hond had de Jack meteen in zijn rug. (we praten ook over een kleine Jack en een kruising van zo'n 40 kg)
Ik ben het nu wel met je eens dat als hij los mee blijft lopen in de roedel het beslist nog een keer kan gebeuren. Maar ik blijf erbij dat elke flinke hond die erbij liep het had kunnen doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Duivelinnetje
Actief

Ongelezen bericht door Duivelinnetje »

Ook moeten we niet vergeten dat de jongen zijn hondje de roedel in duwde! Ik begrijp dat het een schrik reactie was, maar ik vermoed dat dat de druppel is geweest.

Mijn twee kleinste hondjes springen ook wel eens op schoot. Als zij het dan vervolgens in hun koppie zouden durven halen om op dat moment te grommen naar een andere hond, zou ik ze direct corrigeren en op de grond zetten (natuurlijk niet midden in de meute, maar een paar meter verderop).

Ook ik heb een keer gezien dat een kruising JR werd aangevallen door meerdere honden. Helaas deden er een paar van mij ook mee. Ik heb direct ingegrepen en mijn honden er vandaan getrokken en ze vervolgens op hun falie gegeven. Een andere hond beet de JR en flink ook! De JR had een enorme diepe snee in zijn nek. Gelukkig is het wel helemaal goed gekomen. Wat was nu de oorzaak? Er liepen meerdere honden die elkaar goed kennen in het bos op een veld. Tieners kwamen aanlopen met de JR aan de lijn en bleven dicht bij de roedel in de buurt stil staan om te kletsen. Vaak gaat het fout als er meerdere honden los lopen en er komt een hond aanlopen die is aangelijnd.

Mijn honden starten nooit, maar dan ook echt nooit een gevecht. Maar als er een gevecht gaande is, nou, dan is Simba, gevolgd door Baloo, er als de kippen bij. Uiteraard bestraf ik dat gedrag, maar ik weet zeker dat ze het de volgende keer weer doen. Misschien een soort van adrenaline, oer instinct wat dan op komt zetten?

Mijn honden stormen wel altijd met zijn allen op een andere hond af, maar nog nooit om te vechten. De nieuwkomer wordt uitbundig besnuffeld en begroet. Vindt één van mijn honden de nieuwkomer interessant, dan volgt er vaak een spel en anders gaat gewoon ieder weer zijn eigen weg. Helaas gebeurt het ook wel eens dat de nieuwkomer dusdanig onder de indruk is en de benen neemt. Voor mijn honden is er dan geen leuker spel dan er achteraan te gaan, maar zodra de nieuwkomer stil staat, is het meteen ok. Uiteraard is het niet goed te keuren dat mijn roedel een hond weg jaagt en ik ben dit nu ook hard aan het trainen.

Een ander verhaal. Mijn oudste hond, Dio, werd ooit uit het niets aangevallen door een hele dominante Boxer. Dio maakte geen enkele kans en had de aanval ook absoluut niet uitgelokt. Vervolgens pakte de rest van mijn roedel die Boxer, die snel aftaaide. Misschien niet goed, maar op dat moment was ik blij dat mijn roedel het voor Dio op nam. Juist omdat mijn roedel het gevecht meteen staakte toen de Boxer zich over gaf.

Voor wat betreft een roedel in een klein huis...
Ik had 8 honden, nu 7. Ik woon in een twee kamer appartement op een hoek, begane grond, met een tuin. Het is niet groot. Wel ben ik veel met mijn honden buiten. Er zijn onderling wel eens ruzies geweest, dat ging altijd over eten of over het leiderschap. Er is nooit een hond ernstig gewond geraakt daardoor, maar kleine wondjes zijn er zat geweest. Toch kan ik zeggen dat het heel goed gaat onderling. Ze voelen elkaar feilloos aan en weten op welke plek ze staan. De roedelleider krijgt niet eens als eerste zijn eten, maar als tweede. Als eerste krijgt mijn oudste hond zijn eten. Niemand eet uit de ander zijn bak, tenzij de ander ervan is weg gelopen. Er wordt gegromd als de ander te dichtbij komt en dat is duidelijk. Chico durft de slaapkamer niet in als ik ga slapen, want dan liggen de andere honden er al. Dan pak ik hem op, zet hem boven mijn kussen en er is geen hond die daar moeilijk over doet. Baloo mag dan wel de roedelleider zijn, maar degene die bepaald wat er gebeurt, dat ben nog altijd ik. Ze moeten het alleen nog beseffen op het moment dat ze met zijn allen op een nieuwkomer af spurten :wink:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Toch wil ik hier even op inhaken Claudia.
Zelf heb ik ook een roedel,niet zo groot als het jouwe :wink: maar toch.
Als jou roedeltje op mijn honden zouden komen afstormen al was het alleen maar om kennis te maken dan zou ik echt een heel groot probleem hebben.
Ik heb me echt suf moeten trainen met onze oudste hond Orson om hem te leren een ''vreemde'' indringer in zijn roedeltje met rust te laten.
Opdringerige honden vind hij vreselijk maar het gaat nu wel.
Door de hoeveelheid van jou honden word het voor hem onoverzichtelijk en weet ik bijna wel zeker dat hij bij zo'n ''begroeting'' van jou roedel niet vrolijk word en gaat lopen matten als het moet het hele rijtje af.
Dat zou betekenen dat al mijn trainingen voor een groot gedeelte weer teniet zijn gedaan want ik weet ook bijna zeker dat ik dan weer een paar stapjes terug ben.
Ik begrijp wel dat jij zegt ik ben het hard aan het trainen en ik doe mijn best om het te leren en ze doen geen kwaad maar soms gaat het niet over hoe jij het beleefd maar over hoe de andere partij het beleefd en ik zou er dus echt niet blij mee zijn.
Zelf zou ik bij dit gedrag van mijn eigen roedel in groepjes gaan lopen en ze opsplitsen zodat het een kleinere groep werd en daardoor misschien meer hanteerbaarder.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Wat een vreselijk verhaal en wat afschuwelijk voor de eigenaren van de Jack.

Zelf heb ik laatst een soort van ganging up meegemaakt. Ik wandel de laatste tijd regelmatig met Cleo en Q (van het forum) en Vegas en Q zijn dikke vrienden aan het worden. Aan het eind van de wandeling kwam er een zeer opdringerige hond (heeft nog een topic over gestaan in de KC) die Vegas bij zijn halsband greep. Toen de hond wilde ontsnappen werd ze geblokkeerd door Q en Vegas stond ook meteen klaar om in te grijpen. Cleo en ik hebben de honden vast gehouden en de teef rende toen naar haar eigenaar.

Ik weet niet of dit onder de noemer ganging up valt maar Vegas en Q versterkte elkaar onder invloed van de spanning die op dat moment heerstte. Ik schrok daar best van (en Cleo ook) omdat ze echt met zijn tweeën handelde :N:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mijn honden stormen wel altijd met zijn allen op een andere hond af, maar nog nooit om te vechten. De nieuwkomer wordt uitbundig besnuffeld en begroet. Vindt één van mijn honden de nieuwkomer interessant, dan volgt er vaak een spel en anders gaat gewoon ieder weer zijn eigen weg. Helaas gebeurt het ook wel eens dat de nieuwkomer dusdanig onder de indruk is en de benen neemt. Voor mijn honden is er dan geen leuker spel dan er achteraan te gaan, maar zodra de nieuwkomer stil staat, is het meteen ok. Uiteraard is het niet goed te keuren dat mijn roedel een hond weg jaagt en ik ben dit nu ook hard aan het trainen.

De ultieme situatie voor ganging up beschrijf je hier. Als er een pup bv gillend zou weglopen wil ik wel eens zien wat er gebeurd. Ik vind het onverantwoord. Ik hou mijn twee honden al uit elkaar bij begroeten van andere honden. Gedrag wegtrainen begint met de gewoonte eruit halenen dus voorkomen dat het uberhaupt nog ooit gebeurd. Ik snap dus nooit zo heel goed hoe het gedrag dan alsmaar gewoon kan doorgaan. Als ik het goed heb was je hier een aantal maanden terug ook al mee bezig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:Toch wil ik hier even op inhaken Claudia.
Als jou roedeltje op mijn honden zouden komen afstormen al was het alleen maar om kennis te maken dan zou ik echt een heel groot probleem hebben.
Ik heb me echt suf moeten trainen met onze oudste hond Orson om hem te leren een ''vreemde'' indringer in zijn roedeltje met rust te laten.
Door de hoeveelheid van jou honden word het voor hem onoverzichtelijk en weet ik bijna wel zeker dat hij bij zo'n ''begroeting'' van jou roedel niet vrolijk word en gaat lopen matten als het moet het hele rijtje af.
Dat zou betekenen dat al mijn trainingen voor een groot gedeelte weer teniet zijn gedaan want ik weet ook bijna zeker dat ik dan weer een paar stapjes terug ben.
Ik begrijp wel dat jij zegt ik ben het hard aan het trainen en ik doe mijn best om het te leren en ze doen geen kwaad maar soms gaat het niet over hoe jij het beleefd maar over hoe de andere partij het beleefd en ik zou er dus echt niet blij mee zijn.
Zelf zou ik bij dit gedrag van mijn eigen roedel in groepjes gaan lopen en ze opsplitsen zodat het een kleinere groep werd en daardoor misschien meer hanteerbaarder.
Even :offt: :mrgreen:

Hoe heb jij aan Orson geleerd dat hij vreemde honden die opdringerig zijn met rust moet laten?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem met Kaya, die onbekende opdringerige honden totaal niet accepteert.
Andere honden interesseren haar totaal niet, totdat ze dus naar haar toekomen en dan kunnen ze een flinke snauw krijgen.
Dit speelt zich bijna altijd alleen af op haar 'eigen' terrein (dus hier in de buurt).
In huis is ze veel toleranter, op vreemd gebied ook, maar hier in de buurt pikt ze weinig tot niets van onbekende honden die op haar afkomen.
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Eline* schreef:

De ultieme situatie voor ganging up beschrijf je hier. Als er een pup bv gillend zou weglopen wil ik wel eens zien wat er gebeurd. Ik vind het onverantwoord. Ik hou mijn twee honden al uit elkaar bij begroeten van andere honden. Gedrag wegtrainen begint met de gewoonte eruit halenen dus voorkomen dat het uberhaupt nog ooit gebeurd. Ik snap dus nooit zo heel goed hoe het gedrag dan alsmaar gewoon kan doorgaan. Als ik het goed heb was je hier een aantal maanden terug ook al mee bezig.
Precies, en ook een reden waarom wij dus ook nooit met onze complete roedel (11 honden) lopen!!

Ik vind het dus ook onverantwoord.
Als wij ergens lopen (vaak met een stuk of 4 honden) en er komen andere honden bij dan zie je gewoon dat ze elkaar gaan beschermen.
Ghaya mijn teef hoeft maar 1 klein grommetje te laten horen en Ulic (reu) is er als de kippen bij om de betreffende hond terecht te wijzen....
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

estelle schreef:
Eline* schreef:

Precies, en ook een reden waarom wij dus ook nooit met onze complete roedel (11 honden) lopen!!

Ik vind het dus ook onverantwoord.
Als wij ergens lopen (vaak met een stuk of 4 honden) en er komen andere honden bij dan zie je gewoon dat ze elkaar gaan beschermen.
Ghaya mijn teef hoeft maar 1 klein grommetje te laten horen en Ulic (reu) is er als de kippen bij om de betreffende hond terecht te wijzen....
Ben ik het ook mee eens. Zelfs die twee dwergjes van mij die rustig andere honden benaderen mogen niet naar elke hond samen toe. Met name hondjes waarvan op afstand al redelijk te zien is dat ze wat onzeker zijn moeten ze een voor en begroeten. Saar mag eerst, en als dat goed gaat dan Moos.
En die jutten elkaar verder niet eens op, snuffelen alleen rustig, maar toch wil ik het bij bepaalde hondjes (en pupjes sowieso) niet hebben.

Als zo'n grote roedel op Saar af komt rennen dan kan ik haar meteen al op gaan tillen omdat ik 99.99999% zeker weet dat ze piepend weg gaat schieten. En helaas weet ik niet hoe die wildvreemde roedel daarop gaat reageren, dus om een hele nare opjaagactie te voorkomen moet ze dan maar de lucht in.
Vindt ik niet fijn (op zijn zachts gezegd), vindt Saar niet fijn, en vindt vaak de baas van de roedel honden ook niet fijn.

Moet trouwens zeggen dat dit me zeer, zeer zelden gebeurt. Meestal als mensen met een aardige roedel lopen houden ze ze netjes bij zich.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Stang schreef:

Hoe heb jij aan Orson geleerd dat hij vreemde honden die opdringerig zijn met rust moet laten?
Door het heel langzaam prikkelarm te gaan aanwennen met in het begin opdringerige labjes van vrienden :mrgreen: :mrgreen:
Eerst aangelijnd en dan met aandacht vragen en dan onderwel doorlopend en niet blijven staan.
Toen we er wat zekerder van werden ook wel los en dat ging ook goed maar dan moet hij wel altijd komen en meelopen en op ons letten.
Als je blijft staan met hem dan word hij snauweriger.
Hij gaat eigenlijk nu alleen de fout in als er iets in zijn roedel gebeurd of als het onoverzichtelijk word,zoals 7 honden die op hem afstormen :mrgreen:
Door zijn leeftijd ,6,en we nu zo'n beetje eindelijk weten waar zijn aan en uit knopjes zitten zijn we er zelf relaxter onder geworden.
Als het mis gaat ,zoals een tijdje geleden toen lady nog in opvang was en werd achterna gezeten door een hond dan is hij wat sneller dan ons maar meer dan een snauwtje en wat gebrul is het niet.
Ik loop natuurlijk wel veel in rustige gebieden en rustige tijden gewoon omdat hij dat toch het prettigst vind en wij ook :wink: maar in principe kan hij in een drukker gebied lopen zonder problemen met andere honden.
Voor zijn irritatieonderhoudsbeurt :mrgreen: pikken we af en toe een lekkere drukke hond van vrienden op en nemen die mee op een wandeling zodat hij herinnerd blijft aan hoe het kan zijn :mrgreen:
Moet wel eerlijk zeggen dat we er zeker een jaar mee bezig zijn geweest voordat hij wat ontspannen kon reageren op een ''opdringer'' maar nu gaat het heel goed.
Als het echt te gortig word brul ik zo'n opdringer ook wel weg hoor waardoor hij weer meer het idee heeft gekregen dat wij het voor hem oplossen indien nodig
Prikkelarm beginnen en langzaam uitbouwen was voor hem de beste methode en regelmatig een opvanger in huis hebben hem ook een stuk milder gemaakt naar vreemde honden in het algemeen,alhoewel die wel mocht corrigeren hier in huis als ze het te bont maakte :wink:
Daar heb je dus veel geduld voor nodig en bereidwillige vrienden met ter beschikking gestelde opdringers :smile:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Stang schreef:

Door het heel langzaam prikkelarm te gaan aanwennen met in het begin opdringerige labjes van vrienden :mrgreen: :mrgreen:
Eerst aangelijnd en dan met aandacht vragen en dan onderwel doorlopend en niet blijven staan.
Toen we er wat zekerder van werden ook wel los en dat ging ook goed maar dan moet hij wel altijd komen en meelopen en op ons letten.
Als je blijft staan met hem dan word hij snauweriger.
Hij gaat eigenlijk nu alleen de fout in als er iets in zijn roedel gebeurd of als het onoverzichtelijk word,zoals 7 honden die op hem afstormen :mrgreen:
Door zijn leeftijd ,6,en we nu zo'n beetje eindelijk weten waar zijn aan en uit knopjes zitten zijn we er zelf relaxter onder geworden.
Als het mis gaat ,zoals een tijdje geleden toen lady nog in opvang was en werd achterna gezeten door een hond dan is hij wat sneller dan ons maar meer dan een snauwtje en wat gebrul is het niet.
Ik loop natuurlijk wel veel in rustige gebieden en rustige tijden gewoon omdat hij dat toch het prettigst vind en wij ook :wink: maar in principe kan hij in een drukker gebied lopen zonder problemen met andere honden.
Voor zijn irritatieonderhoudsbeurt :mrgreen: pikken we af en toe een lekkere drukke hond van vrienden op en nemen die mee op een wandeling zodat hij herinnerd blijft aan hoe het kan zijn :mrgreen:
Moet wel eerlijk zeggen dat we er zeker een jaar mee bezig zijn geweest voordat hij wat ontspannen kon reageren op een ''opdringer'' maar nu gaat het heel goed.
Als het echt te gortig word brul ik zo'n opdringer ook wel weg hoor waardoor hij weer meer het idee heeft gekregen dat wij het voor hem oplossen indien nodig
Prikkelarm beginnen en langzaam uitbouwen was voor hem de beste methode en regelmatig een opvanger in huis hebben hem ook een stuk milder gemaakt naar vreemde honden in het algemeen,alhoewel die wel mocht corrigeren hier in huis als ze het te bont maakte :wink:
Daar heb je dus veel geduld voor nodig en bereidwillige vrienden met ter beschikking gestelde opdringers :smile:
Hmmm, oké bedankt.... denk dat dit hier niet echt een optie is, zeker niet die bereidwillige vrienden die honden ter beschikking stellen :mrgreen:

Daarbij denk ik ook niet dat dit bij Kaya werkt, aangezien ze altijd in aanraking is gekomen (en nog steeds komt) met onbekende honden.
Die onbekende honden zijn op zich niet het probleem, mits ze op een afstand van zo'n metertje blijven. Dringen ze zich echter echt op (recht op stok afrennen, hevig kontsnuffelen of sommige duikelen en springen zelfs over haar heen), dan is het 'boem over' bij Kaya en zal een flinke correctie geven.
Aangezien ik de correctie net iets te hevig begin te vinden de laatste tijd, probeer ik ook zoveel mogelijk te ontwijken omdat je gewoon niet weet hoe zo'n andere hond is (wordt hij opdringerig? kan hij zo'n correctie hebben?).
Als ik zie dat de andere hond echt rustig is, dan mag wel even contact gemaakt worden onder mijn begeleiding, maar daar houdt het dus bij op helaas tegenwoordig.
Gelukkig is dit gedrag dus alleen hier in de buurt en niet op vreemd terrein, al moeten ze het daar ook niet al te dol maken bij haar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[Aangezien ik de correctie net iets te hevig begin te vinden de laatste tijd, probeer ik ook zoveel mogelijk te ontwijken omdat je gewoon niet weet hoe zo'n andere hond is (wordt hij opdringerig? kan hij zo'n correctie hebben?)..
Dit is trouwens een van de de redenen - niet dat ik sien met Kaya wil vergelijken - dat ik sien geen enkele vorm van correctie toe sta, ook niet als de andere baas vindt dat ik het mag laten gaan.

Behalve afleiden gebruik ik hiervoor het " commando " (? ja, wat is het eigenlijk ? ) : rustig ! Eventueel probeer ik haar af te schermen voor de andere hond door er tussen te gaan staan, en erg opdringerige types probeer ik dan toch maar weg te sturen, hopelijk met hulp van de andere baas.

Ik moet hiermee ook oppassen met spok, want de kans dat ze er met z'n tweeën op los gaan, is ook altijd aanwezig.

Ik vraag me wel eens af of ik dat wel goed doe, sommige honden verdienen best een correctie vind ik dan, maar ik durf het niet aan met sien.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Zoek stok! schreef:
Annelies schreef:
Zoek stok! schreef:
Maar die Jack Russell uit het verhaal had meegelopen met de gelegenheidsroedel. Waarom keren ze zich dan toch ineens tegen hem?
Ik denk dat Ranetje eerder een aannemelijke verklaring gaf :wink:
ranetje schreef: Die jongen zat met het hondje op schoot.
Zo'n kleine donder kan zich daar heel "hoog"door voelen. Daardoor is er onbewust een verandering in de roedelorde veroorzaakt.
Dat kan dus tot narigheid leiden. Zoals hier ook is gebeurd.
Dat zegt niets over het al dan niet sociaal zijn van de andere honden. Het is "gewoon"honds gedrag, dat door ons niet altijd wordt onderkent en dus niet voorzien wordt.

Nettie
Volgens TS gromde de JR, terwijl hij op schoot zat, ook nog eens naar andere honden uit de roedel...
Okay, dus dan is ganging up niet alleen een roedel tegen een vreemde, maar ook binnen een roedel? Dus stel dat ik 8 honden zou hebben, dan kan het dus gebeuren dat 7 honden zich op 1 hond storten?
Laatst was er een stukje op de Duitse tv over een " asiel " . De politie heeft alle honden in beslag genomen , waaronder ook paarden en koeien.
Een paar teven met pups hadden zelfs een kuil in het zand gegraven om zich te beschermen tegen de andere honden. Toen de medewerkers van de Dierenbescherming de teven uit hun hol haalde probeerde èèn of meerdere honden de teven aan te vallen. :eek: De teven stonden ook het laagste in de roedel.

Best eng eigenlijk .... :jank:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Duivelinnetje
Actief

tineke schreef:Toch wil ik hier even op inhaken Claudia.
Om te beginnen denk ik dat het ten alle tijden om beide partijen gaat.
Het is niet zo dat ik erbij sta te kijken, ik grijp wel degelijk meteen in.
Ik moet hier ook bij zeggen dat ik meestal naar dezelfde plek toe ga, waar bijna iedereen elkaar kent en de honden elkaar ook kennen. Als ik ergens anders naar toe ga, is dat meestal een rustige plek en naar bijvoorbeeld het strand neem ik ze niet meer allemaal tegelijk mee.
Duivelinnetje
Actief

Eline* schreef:
Mijn roedel is eigenlijk heel behulpzaam bij het opvoeden van pups. Mensen gebruiken mijn roedel vaak om een pup minder bang te maken. Juist vanwege de grootte van mijn roedel komen mensen met hun pup naar ons toe en dat werkt. De eerste keer vindt zo'n kleintje het doodeng (logisch), maar na een paar keer vinden ze het geweldig. Nogmaals, mijn honden zijn geen vechtersbazen en als er, zonder dat mijn honden erbij betrokken zijn, een gevecht begint, weet ik precies wie ik kort moet houden en dat is Simba. Sterker nog, meestal ben ik degene die een gevecht tussen andere honden stopt door kordaat optreden (niet altijd verstandig, want daarbij ben ik ook wel eens gebeten).
Dit is mijn eerste roedel honden en ik leer iedere dag bij. Met wat ik nu weet, zou het gedrag van met z'n allen ergens op afstormen nooit zijn ontstaan, ik heb in het begin te veel getolereerd. Dat terug draaien is niet gemakkelijk, maar stukje bij beetje komen we er wel. Om te beginnen heb ik een aantal baasjes gevraagd mijn honden geen koekjes meer te geven, ze zien namelijk iedereen die aan komt lopen als potentiële koekjestrommel en stormen dus vaak meer op de baas dan op de hond af. Dat ik niet zo veel bereikte met mijn training had ook te maken dat ik mij te veel inzette voor stichtingen en te veel hondjes op ving, wat een roedel ook weer op zijn kop zet. Dit is voor mij ook een enorm leerproces. Sinds een maand of drie richt ik mij heel erg op Baloo, de roedelleider, voor wat betreft gehoorzaamheid. Dat begon vruchten af te werpen, tot hij vorige week zaterdag hele zware epileptische aanvallen kreeg. Weer de roedel op zijn kop. Baloo was op dat moment roedelleider af en werd door de roedel afgebekt. Er was geen duidelijk nieuwe roedelleider aan te wijzen, al was ik er van overtuigd dat Simba een gooi naar de troon zou doen, maar daarvoor zou hij de strijd aan moeten met Jessie. Van Jessie heb ik afgelopen donderdag afscheid moeten nemen. Weer de roedel op zijn kop en het bazinnetje ook!
Inmiddels is Baloo 99% hersteld en is ook weer de roedelleider. Ik richt mijn pijlen op hem en het werkt.
Het zal nog even duren eer ze daadwerkelijk nooit meer ergens op af stormen, maar het o zo belangrijke begin is er.
Daarnaast ben ik met Bobbie begonnen aan een cursus; hij rent blaffend op baasjes af uit onzekerheid (weet niet wat hij in Spanje heeft meegemaakt). De cursus begint ook zijn vruchten af te werpen.
Nu Jessie er niet meer is, wil ik toch weer heel graag één grote hond in mijn roedel... dat wordt sowieso een pup en geloof mij maar, die gaat linea recta naar puppie cursus.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Stang schreef:[Aangezien ik de correctie net iets te hevig begin te vinden de laatste tijd, probeer ik ook zoveel mogelijk te ontwijken omdat je gewoon niet weet hoe zo'n andere hond is (wordt hij opdringerig? kan hij zo'n correctie hebben?)..
Dit is trouwens een van de de redenen - niet dat ik sien met Kaya wil vergelijken - dat ik sien geen enkele vorm van correctie toe sta, ook niet als de andere baas vindt dat ik het mag laten gaan.

Behalve afleiden gebruik ik hiervoor het " commando " (? ja, wat is het eigenlijk ? ) : rustig ! Eventueel probeer ik haar af te schermen voor de andere hond door er tussen te gaan staan, en erg opdringerige types probeer ik dan toch maar weg te sturen, hopelijk met hulp van de andere baas.

Ik moet hiermee ook oppassen met spok, want de kans dat ze er met z'n tweeën op los gaan, is ook altijd aanwezig.

Ik vraag me wel eens af of ik dat wel goed doe, sommige honden verdienen best een correctie vind ik dan, maar ik durf het niet aan met sien.
Het is moeilijk Jan, want tot voor kort liet ik correcties die in mijn ogen terecht waren (bv bij echt zeer opdringerige honden die niet reageerden op een lipje) wel gaan.
Echter, ik vind Kaya's correcties de laatste maand ineens heviger worden en kan niet goed inschatten wanneer ze een acceptabele correctie geeft of wanneer ze dit te hard naar mijn zin gaat doen.

Ben ik er op tijd bij, dan kan ik met mijn stem Kaya weerhouden.
Al naar gelang de situatie zeg ik heel streng 'neeeee' of juist heel rustig 'lieffff'.

Hond wegsturen heb ik ook gedaan, maar toch ben ik daar nog niet helemaal uit of ik hier goed aan doe :denken:
Ik heb ook het idee dat ik Kaya dan sterk in haar gedachte dat die hond niets te zoeken heeft bij haar in de buurt en dat ook zij dus in haar recht staat met correcties. Ik steun hiermee tenslotte Kaya, terwijl ik haar eigenlijk helemaal niet wil steunen :19:

Bij Kaya gaat het dus echt om honden die vlakbij haar komen, onbekende honden op zeer bekend terrein.
Ze zal nooit uit zichzelf op een hond afrennen, ten eerste mag ze dat niet en weet ze dat dondersgoed en ten tweede interesseert die hond haar dus ook totaal niets. Ze wil met rust gelaten worden en haar eigen ding doen. Alleen stoort een onbekende hond haar terwijl ze met haar 'eigen ding' bezig is, dan is het dus hommeles.
En dat 'hommeles' dat gaat met de laatste tijd eigenlijk te grof :denken:

Maar het is best moeilijk ermee om te gaan. Kaya loopt altijd los en dat is ook geen probleem omdat ze heel goed luistert.
Maar er blijven situaties waarin dus een onbekende hond ineens op haar afdendert en hoe ik daarmee om moet gaan daar ben ik dus nog niet helemaal uit :denken:
Ik vind het ook niet eerlijk tov Kaya om haar voortaan aan te lijnen, want op zich doet ze gewoon niets. Nu tegenwoordig lijn ik haar wel aan als ik een onbekende hond zie, maar ja.... hier ben ik altijd tegenstander van geweest omdat je juist je hond dan allert maakt op die andere hond.
Ik doe het puur zodat die andere eigenaar het signaal krijgt 'hond aan de riem, dus eigen hond bij me houden' en dat signaal krijgen ze niet als ik Kaya gewoon afleid (wat voor Kaya dus prima werkt, maar voor de andere eigenaar blijkbaar moeilijk oppikken is).

Moeilijk, moeilijk :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Vreselijk zo'n verhaal.En helaas heel verdrietig voor de eigenaren van al die honden die erbij waren.Soms sta ik er versteld van dat sommige hondenbezitters niet weten dat honden nu eenmaal roedeldieren zijn.Welke fout de jonge ook maakte het is een vreselijk iets om mee te maken.Ik loop nooit mee met zulke groepen omdat ze het nu eenmaal heel normaal vinden dat ze vreemde honden verstoten uit de roedel.Ja en dit is gewoon fout gegaan.En een jr is dan ook altijd in het nadeel want de meeste honden kunnen hem gewoon in de bek nemen.
Groetjes Myriam
Zoek stok!
Zeer actief

Wat ik me nu afvraag over ganging up. Is het ook mogelijk dat een roedel honden zich tegen de baas keert? Of zeg ik nou iets heel vreemds?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Zoek stok! schreef:Wat ik me nu afvraag over ganging up. Is het ook mogelijk dat een roedel honden zich tegen de baas keert? Of zeg ik nou iets heel vreemds?
Ik denk dat zoiets toen gebeurd is met die man die een epileptische aanal kreeg en werd gegrepen door zijn eigen honden (rotties? :denken: )
Was een tijd geleden in het nieuws.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

M@ri@nne schreef:
Zoek stok! schreef:Wat ik me nu afvraag over ganging up. Is het ook mogelijk dat een roedel honden zich tegen de baas keert? Of zeg ik nou iets heel vreemds?
Ik denk dat zoiets toen gebeurd is met die man die een epileptische aanal kreeg en werd gegrepen door zijn eigen honden (rotties? :denken: )
Was een tijd geleden in het nieuws.
Dat heb ik niet meegekregen. Maar als een baas 'zwakte' toont kan het dus blijkbaar?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”